Matas - regnskabet misfortolket?
-
Jeg tror, at markedet misforstod regnskabet fra Matas i morges. Jeg blev også nervøs, fordi jeg i første omgang fokuserede på Q4 nettoresultatet på 16 mio. kr. Og jeg kom ved første hastige gennemlæsning af artikel i Børsen endnu mere nervøs, da der stod, at omsætningen forventedes i størrelsesordenen -2 til+2% i 21/22. Puha!
Men så kom hele regnskabet på Matas' website, og så kom der lidt styr på det. Forventelig stigning i EBITDA 21/22 på 17-18,5% . Forventer at fastholde det høje omsætningsniveau på 4.080 - 4.250 mio. kr.
Nettooverskud i 2019/20 på 282,2 mio. kr. I 2020/21 på 357,5 mio. kr. Tilbagekøb af aktier for 75 mio. kr. Samt udbytte på 2 kr.
Aktien faldt lidt over 8 kr. i tossetimen. Det må have gjort lidt ondt nogle steder. Mit gæt er, at aktien stiger i de kommende dage. Og jeg har beholdt mine aktier. -
Den beskedne omsætningsprognose er årsag til faldet. Og ER vel også i lyset en tilbagevenden til mere normale tilstande overraskende konservativ.
Årsagen kan være mangfoldig men uanset de øvrige pæne resultater noget skuffende.
Men om det er fordi ledelsen hellere vil overraske positivt .. hmm ?
-
Tror lidt forsigtighed vil være gavnligt. Den er steget rigtig meget og der var meget store forventninger til regnskabet.
Nu kan i høre på mig at jeg solgte igår, og det har jeg ikke fortrudt. Men spændende, jeg håber selvfølgelig at den siver hen over sommeren. Desuden er jeg utilfreds med den alt for store løn til chefen for det hele. -
Så endte den alligevel i plus, om end beskedent. Jeg tror, at man skal vurdere Matas som et udviklingsselskab.
Mange forbinder det formentlig med de fysiske butikker, men af årsrapporten fremgår det, at Matas' webshop er den næststørste - sammen med Nemlig.com - efter Zalando. Fra 0,6 % i 2017 til 2,2 % i 2020 fordelt på antal handler.
Onlines andel af salget i Matas steg i Q4 19/20 til Q4 20/21 fra 19,3 % til 32,4 %. Den vækst ønsker Matas at videreudvikle.
Et EBITDA på 788 mio. kr. ud af en omsætning på ca. 4,2 mia. kr. er flot. Og det er næppe tilfældigt, at ATP er gået ind i Matas med over 5 % af aktierne.
-
SEB som efter min mening har været rigtigt god i Matas opjusterer target 150(125) efter regnskabet i går. Buy. Jeg holder mine 20 tønder land:)
-
...og DDB 132(110)
-
120 værsgo
-
Der har været mange positive udmeldinger om Matas i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet.
Samtidig har en række finanshuse udmeldt højere kursmål for aktien, og derfor har især de to store negative kursreaktioner på Matas-aktien været mærkelige.
Jeg blev selv noget overrasket over det kraftige fald mandag, og supplerede i aktien men alligevel med lidt nervøsitet over den videre kursudvikling i dag, tirsdag. Derfor er det beroligende at konstatere, at Matas stiger pænt i dag . I hvert fald lige nu.
Jeg er også noget optaget af, at især amerikanske børshuse nu er inde og computerhandle i rigtig mange midcap og sågar smallcap- aktier. Det skaber handel, men skaber det også den rigtige kurs?
-
Jeg har ellers holdt mig ude af Matas, men efter det seneste regnskab har jeg valgt at købe en mindre post.
Den øgede algoritmiske handel i mindre danske selskaber tror jeg vil være en fordel i form af øget likviditet. Men det kan også medføre større kursudsving end ellers, hvis en enkelt investor ønsker at købe eller sælge en større post hurtigt. Jeg tror ikke det på sigt kommer til at påvirke kurserne væsentligt.
-
Matas - chart update !
Efter en smule forventet profittagning er vi nu tæt på den gamle støttelinje. Det vil derfor være naturligt om markedet begynder en rolig opsamling igen henimod 120. Det er min tanke. Vi KAN .. dog også få vandret konsolidering som tager lidt længere tid, men støttelinjen plejer at være "aktiv". Under alle omstændigheder giver Matas fine resultater ikke grund til betænkeligheder. Well ... vi får se !

mvh
-
Matas - at have in mente:
November 2020:
Kursmålet for aktien i Matas er tirsdag blevet sat op med knap 14 pct. til 125 kr. fra førhen 110 kr. af finanshuset SEB Equities.
Ved årsregnskabsfremlæggelsen:
Danske Markets løfter sit kursmål for aktien i Matas til 132 kr. fra 110 kr. efter torsdagens årsregnskab for 2020/21. Samtidig gentages den positive anbefaling "køb", skriver PLX AI.
So ..
Dont worry .. be happy !
Opsamlingen til næste kvartal går snart igang. Interim den 18. nde august .. altså snart !

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind