Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Sparebank on Norske Skog - up 300% if valued with peers

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Sparebank on Norske Skog (ticker NSKOG, listed in Oslo): "If valued in line with peers, we argue that a fair share price is NOK closer to NOK100. Today it is NOK30." " The effect of the closures and hence increased utilisation have according to our knowledge led to a material increase in prices for newsprint in Europe." "Overall, we expect prices for NSKOG will increase 15% compared to Q2 2021 for Q4 2021 and around 8% in Q3 2021. From Q4 2021, with 15% price increase, flat RCP prices and higher gas prices, we expect NSKOG to deliver an annualised EBITDA close to NOK1bn"
  • Vestjysk Bank buy out

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Der er snak i krogene. Arbejdernes Landsbank er sluppet billigt med købet af Nykredit og AP Pensions positioner. Dvs. ALB nu sidder på 61%. ALB ønsker fremover at Vestjysk Bank stadig skal være et selvstændigt pengeinstitut og lade noteringen på fondsbørsen stå ved magt. Som investor undrer jeg mig dog en del over disse to virksomheders beregninger. Det virker som om, at de slet ikke har regnet synergieffekterne fra købet af Den Jyske Sparekasse - som i mine beregninger samt Vestjysk Banks egne beregninger - er ganske store og har stor betydning for den fremtidige indtjening. Under overtagelsen forventes der, at der er en engangsomkostning på ganske kort sigt på ca. 200 mio. kr., men også synergieffekter på 150 mio. kr. årligt. Præmien ved at acceptere det åbne tilbud der kommer om ikke så længe kan slet ikke måles sig med værdien af selskabet, og det bliver helt exceptionelt svært for bestyrelsen at skulle anbefale denne pris overfor den resterende del af minoritetsaktionærer. Jeg er kommet til den konklusion, at jeg ikke sælger. Ikke i trods - men ganske simpelt fordi, at der set fra mit skrivebord er en enorm stor upside på deres synergi-effekter som er totalt glemt. At banken ikke skulle have en større værdi end den havde for et år siden med nu Den Jyske Sparekasse inkluderet er ret svært for mig at se, hvordan man er kommet frem til. Jeg vil ikke gøre mig til dommer, men jeg må dog konstatere, at jeg ser en stor upside.
  • Ballard power

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Faldt over aktien på Yahoo den anden dag da de fremlagde 2 kvt. Regnskabet. Er nogen af jer i den? Jeg synes den ser rigtig spændende ud, selvom det er en ægte vækst virksomhed der ikke tjener noget samt brænder mange penge af. I mine øjne er det enten eller med deres teknologi. Læs eventuelt linket her https://www.nasdaq.com/articles/ballard-power-systems-bldp-q2-2021-earnings-call-transcript-2021-08-08
  • Banker, DB, Nordea, m.f.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Denne var forbigået min opmærksomhed Let the game begin - der er ophobet penge som nu skal ud til aktionærerne. https://www.bankingsupervision.europa.eu/press/pr/date/2021/html/ssm.pr210723~7ef2cdf6b7.en.html Det gælder også andre finansielle virksomheder! f.eks. nogle forsikring.
  • Danske marked

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Med undtagelse af Novo, ser det vidst ud til det danske aktiemarked taber fart. Om DAX/DOW/SP500 er klar til lidt korrektion, har jeg ikke lige overblik over endnu. Men feriestemningen med lidt fald fortsætter måske lidt længere? Andre der er lidt nervøse over aktierne lige nu?
  • Scatec solar

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Man må sige at tilliden til aktien er ved at nå en bund. Der er tilsyneladende ingen bund i faldet , som nu er i kursniveau et sted i 2020. Aktien har levet på forventning modsat realiteter. Er der nogen der kan en anden historie..?
  • AEGIRBIO´s covidtest godkendt i Thailand

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    6.8.2021 13.01 · Finwire Smallcap Aegirbios covid-test godkänns av Thailands läkemedelsverk Läkemedelsbolaget Aegirbios test för covid-19 har som enda test för detektion i saliv godkänts av den thailändska motsvarigheten till FDA för att säljas på den thailändska marknaden. Godkännandet gäller för professionellt bruk men Aegirbio räknar med ett snabbt godkännande även för hemtest. Aegirbio stiger i dag med runt 12,2 procent till 373,50 kronor. Isabella Millings Nyhetsbyrån Finwire
  • Brøndbyernes IF ser billig ud (hobby)

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Disclaimer: Jeg har fra tid til anden Brøndbyernes IF kortsigtet - lige nu er de i porteføljen Jeg vil starte med at sige, at jeg anser sportsaktier for spild af tid i den lange portefølje. Det kan historisk slet ikke betale sig at have dem. Kortsigtet er en anden ting, for der kan man sagtens finde en kort position, hvor markedet ganske enkelt er baseret på forkerte ekstremt kortsigtede anskuelser (resultater fra weekenden f.eks som dybest set ingen betydning har). Fundamentalerne i Brøndbyernes IF taler for at den er lavt værdiansat. Virksomheden har skåret ca. 30% af personaleomkostningerne væk på 1½ år. Driften ser med andre ord ud til at være gået i nul og over i overskud inden transfer. Når man tager følgende med i beregningerne: a) Udsolgte sæsonkort b) Udsolgte pladser for sponsorer c) Markant fremgang i salg af merchandise d) Ingen gæld Sportsligt er man sikret kvalifikation til EL (jeg tror ikke selv på de har en chance i CL, så derfor baserer jeg denne hobbyanalyse på EL). Det virker lidt til at markedet har glemt dette faktum, at man har kvalificeret sig til en turnering der giver ca. 100 mio. kr. i indtægter som min. hvis der kan komme tilskuere - ca. 60-70 mio. kr. uden tilskuere. Der findes stadig store salgsobjekter i truppen, som bogføringsmæssigt er værdiansat til stort set nul og vil skabe høje overskud på bogen. Ét af dem er allerede ude af truppen. Om spilleren vil skabe et overskud vil tiden vise. Jeg tror der er lidt at hente selvom spilleren erstattes. Selskabet vurderes til at have en værdi i dagens marked på ca. 400 mio. kr. Selskabet forventer et overskud på min. 65 mio. kr. (før Maxsø-transfer, og så tror jeg det store spænd baseres på ingen tilskuere i de europæiske kampe) og max. 95 mio. kr. (som baseres på tilskuere til de europæiske kampe). Når man tænker på, at alle sponsor-aftaler er genforhandlet og udsolgte, de udsolgte sæsonkort, samt det faktum, at man har skåret 30% af omkostningerne de seneste 1½ år, og vil have en stærk likviditet til de kommende år, så er den hjemlige liga ikke så afgørende for fundamentalerne. Det er selvfølgelig altid sportslig vigtigt at fastholde en position, men projektet Brøndby IF tegner til at blive en større udgave af FCN, som de seneste 10 år er den sportsvirksomhed som rent faktisk ville have været en ganske god investering, hvis den havde været på børsen. Når den strategi så rent faktisk har ekstremt gode vilkår, med Danmarks største sportsanlæg og et stort fokus på værdiskabelse i ungdomsarbejdet, så skal det nok skabe værdi på sigt. Økonomisk bliver vi selvfølgelig lidt klogere når de aflægger halvårsregnskab, men det ser markant mere lyst ud for selskabet end det har gjort i rigtig mange år. Der har i 2021 været endnu flere reduktioner i omkostningerne. Jeg har foreløbig taget en kortsigtet position og ser den an året ud. Det har aldrig været "billigere" at være Brøndby-aktionær
  • Sådan bliver du en bedre biotekinvestor

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I den sidste af tre sommerspecials diskuterer Hansen & Larsen, hvorfor biotekregnskaber i reglen er ligegyldige, specielle fagudtryk tages under kyndigt lup og så løfter Larsen sløret for sin biotekportefølje, som udover en tung investeringslast i Genmab også indbefatter Zealand Pharma, Bavarian Nordic m.fl. https://www.youtube.com/watch?v=ynsfDKN5atQ
  • Ugekommentar #4 Helge Larsen om Genmab, Novo Nordisk m.m.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Ugekommentar #4 med redaktør på ProInvestor.com Helge Larsen. Om tendenser og aktier, som debatteres på ProInvestor.com. I denne uge tager han bl.a. fat i to populære emner - Genmab, hvor kursen har fået et skub opad, og Novo Nordisk, som opjusterer forventningerne. https://www.youtube.com/watch?v=sptkqZ9dv3o
  • maxar, space i alt almindelighed

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Tror sektoren er klar til affyring. https://finance.yahoo.com/news/maxar-technologies-maxr-beats-q2-230511861.html
  • Africa Energy backed by Total to sell assets

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Africa Energy (ticker AEC, listed in Sweden) owns 10% of one of the largest gas deposits in the world. The deposit is majority-owned and operated by the French oil Total partner. AEC is now selling its stake in the deposit. The stake has a three times higher value than its market cap. The company already announced they will dividend out the proceeds to investors. This should all happen in the next 12 months. I spoke to the management yesterday. Minutes on my blog
  • TEVA - How low can you go?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    bgadkB
    Teva bliver bare ved med at falde (heldigvis efter jeg gik ud....). Jeg havde ventet noget af et tilbagefald medens retssagen i New York om ansvaret for opiat epidemien skrider frem, men ikke fra 11,3 til nu til under 9 (8.73 i skrivende stund). Godt nok voldsomt for et allerede lavt prissat selskab. Jeg skal på et tidspunkt ind igen, men venter et stykke tid endnu på sidelinjen, indtil vi ved mere fra retssagen.
  • Intel: Guldrandet selskab, forward PE 13,4

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Intels egen forventning for 2021 er EPS = 4,09 usd. Ved kurs 55 bliver PE = 13,4. Eller en forrentning på 7,4%. ( https://www.proinvestor.com/investornyt/677866/intel-q2-earnings-beats-estimates-guidance-raised )
  • Igang på aktiemarkedet

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Hej Jeg har noget ledig kapital, som jeg ønsker at købe aktier for. Hvordan bør jeg tilgå det smartest med hensyn til den initielle investering. Lad os sige jeg har en million. Skal jeg investere det hele med det samme eller skal jeg løbende købe aktier? Jeg er klar over, at det afhænger af markedets udvikling. Men hvad siger empirien og tommelfingerreglerne? Jeg har både hørt, at mest tid i markedet er en fordel. Men der kan måske også anlægges en strategi med noget dollar-cost-averaging. Jeg forventer løbende at tilføre yderligere aktier til min portefølje. Lad os sige 50.000 pr. måned. Har det betydning for jeres inputs? Ovenstående er firmapenge. Jeg skal stadig have afklaret om det giver mening, at lade dem investere her eller de skal trækkes ud først som løn/udbytte. Men jeg forventer min investering af langsigtet og engang bliver en del af løn/pension hvorfor det måske giver mening at lade dem stå til når jeg er på mere lavindkomst ift. skatteoptimering (Det var sidespring, men måske relevant information for jeres svar). Håber på nogle interessante svar.
  • Algo performance for juni og juli

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Som altid får I lige en opdatering på mine automatiske porteføljer for at se, om de kan slå markedet i de seneste måneder. Husk at det at "slå markedet" indbefatter lige dele kig på reel performance samt på den risiko, der er taget undervejs. https://www.youtube.com/watch?v=fQkaAWZJ2lc
  • RTX - SKER der noget?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    RTX har det sidste år været jævnt kedelig. Men de seneste dage har det lugtet lidt af, at der stadig er liv i aktien. Er der mon en eller anden her i forum, der kan berige med "hvorfor" aktien spræller lidt? Er det mon bare kramper efter at træde vande så længe?
  • ANALYSE - H+H: Et solidt fundament

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Analyse fra Investment Panel. H+H International A/S er en dansk virksomhed, som producerer porebeton- og kalksandstens produkter til boligbyggerier. Virksomheden blev grundlagt i 1909 og børsnoteret i 1985. H+H har i dag over 1.600 ansatte på 29 fabrikker lokaliseret i Europa. I 2020 leverede H+H en omsætning på 2,65 mia. DKK med henholdsvis 68% af omsætningen fra porebeton og 32% fra kalksandsten. Siden sidst Investment Panel Aarhus kiggede på H+H International A/S, har de formået at opnå de synergieffekter på deres opkøb i de senere år, som vi dengang forventede. Dette kan tydeligt ses i deres finansielle resultater i de seneste år. Dette afspejles også i deres flotte udvikling i aktiekursen siden sidste købsanbefaling i februar 2016. Aktiekursen er siden købsanbefalingen i 2016 steget fra 74 DKK til 192,6 DKK ved denne analyses udarbejdelse. Finansielle mål og resultater H+H's omsætning har i perioden 2012-2020 haft gennemsnitlig årlig stigning på 8,98% fra 1,2 mia. DKK i 2012 til 2,65 mia. DKK i 2020. Der er ikke nogen direkte konkurrenter med offentliggjorte finansielle rapporter, så der vælges derfor at sammenligne H+H med industriens udvikling. H+H's hovedforretningsområder er England, Tyskland og Polen, hvor udviklingen i byggebranchen fra 2012-2020 lå på 4,6%, 4,5% og 5% pr. år. Dette indikerer derfor, at H+H oplever omsætningsvækst i perioden, som er over gennemsnittet for industrien. H+H er en cyklisk aktie, og følger derfor i udpræget grad samfundets konjunkturforhold. Byggebranchen har ikke oplevet faldende efterspørgsel i 2020, hvilket afspejles i H+H's omsætning, som ikke er signifikant påvirket af coronakrisen. Omsætningen er faldet fra 2,840 mia. i 2019 til 2,654 mia. i 2020. Dog beskriver H+H, at der er stigende omkostninger, som resultat af stigende råvarepriser. Værdiansættelse på baggrund af 'Discounted Cash Flow-analyse' Værdiansættelsen bliver udarbejdet gennem en DCF-analyse, som tager selskabets fremtidige salg i betragtning. IPA finder her, at H+H har en WACC på 8,87%, og at H+H's teoretiske aktiekurs er 193,6 DKK, hvilket er mere eller mindre det aktiekursen for H+H havde ved analysens udfærdigelse på 192,6 DKK. Dette er resultat af, at der estimeres at H+H har en årlig fremtidig omsætningsvækst frem mod 2026 på 5,7%, hvilket er sat konservativt i forhold til den årlige omsætningsvækst fra 2012-2020 på 6,9%. Grunden til denne forskel skyldes primært, at H+H har haft en meget fornuftig opkøbsstrategi i de senere år. I denne analyse er fremtidige opkøb udeladt, da fremtidig indtjening og pris på opkøb ikke er muligt at estimere. Omsætningsvæksten er overordnet estimeret på baggrund af tre ting: Inflationen i de lande hvor H+H har sin kerneforretning. Estimering af deres fremtidig markedsandele på deres markeder. En estimering af markedsvæksten på baggrund af International Monetary Funds' forecast på BNP i deres markeder. Vi har udført en sensitivitetsanalyse, hvor der er taget udgangspunkt i omsætningsvæksten i terminalperioden og tilbagediskonteringsfaktoren (WACC). Her ses det, at aktiekursen er særligt følsom overfor ændringer i WACC'en. Hvis omsætningsvæksten holdes uændret på 5,7%, som antaget i værdiansættelsen, vil en ændring i WACC'en på medføre, at der vil være et prisspænd på 167,5 DKK til 226,8 DKK. H+H er derfor særligt udsat overfor ændringer i tilbagediskonteringsfaktoren. Læs hele analysen: https://www.financelab.dk/2021/08/02/hh-et-solidt-fundament/
  • Ntg, DSV, NM (og Ørsted)

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Nu da der ikke tales meget om mine aktier er spørgsmålet hvad der har været bedst. Jeg har dog hverken DSV eller Ørsted, men kan ikke få Ørsted slettet af grafen. [image: 95209_Hvilken_er_bedst.PNG]
  • 12 stærke amerikanske kandidater

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Så er den lovede video på banen. Her kigger jeg på 12 spændende solide US-aktier, der alle er kommet igennem de hårde krav i vores MTS-aktiescreener. De 12 ticker symbols står i teksten under videoen på Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=AfPwxP_Ue9g