Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet
-
Hej Cupcake, nej jeg holder mig langt væk fra langt de fleste banker. Der er kun én bank i Norden jeg mener man kan overveje at købe til pensionen, og det er Nordea. Og det skyldes deres MEGET lukrative udbytte-politik. Det direkte afkast er høj (høj yield) og samtidig stiger udbyttet over tid, med få undtagelser.
-
Hej NordicStock, hvad tænker du om, at oprette en frisk tråd, hvor dine gode indlæg kan fortsætte? Man skal efterhånden scrolle ret langt for at nå til de nye indlæg (Hvis man ikke lige trykker sig igennem fra link i mail) Ret spændt på, hvornår de næste købskandidater melder sig i dette marked.
Hvad tænker du om Novozymes og Chr. Hansen?
De er begge gået i køb på MACD / Stigende RSI omkring 50. -
Hej PALO

Jo, jeg skal nok oprette end ny tråd om ikke så længe, når de første regnskaber for Q1 2023 begynder at tikke ind. Hvis du skal scrolle meget, er det så fordi du ser med via din smartphone? For via en laptop eller tablet er det jo nemt at komme ned til bunden af tråden
... der kan du jo bare scrolle ude til højre. Ellers prøv at bruge kombination af <CTRL> + <PgDn> og <PgUp>. Det kombi burde bringe dig ned til bunden af tråden.Men som jeg også har skrevet tidligere, så vil jeg jo helst have at et par af jer herinde tager over og styrer det fremadrettet, da jeg ligger på et hospice med uhelbredelig cancer. Så måske er det bedst en af jer laver den nye tråd?
I har fået Excel-arket, og jeg er ved at lægge sidste hånd på de opdaterede Powerpoint OVERSIGTS slides, og så håber jeg at sende dem til jer senest på søndag.
=============================
Jep, Novozymes og Chr Hansen skriger køb. Her er de 2 cases

PS: Godt gået PALO, at du får spottet de gode cases





-
God tirsdag eftermiddag 21. marts 2022.
Der er mange nye investorer, der har skrevet til mig på min mail, om jeg lige vil ridse reglerne op igen for at købe og sælge aktier på kort sigt med gevinst:
Regler for KØB af en aktie:
1.) I mit Excel-ark, skal du lede efter selskaber, der i det seneste kvartals-regnskab (Som pt. er Q4 2022) har ...
2.) Stigende OMSÆTNING (REVENUE) i Q4 2022 i forhold til Q4 2021.
3.) Stigende INDTJENING (PROFIT FOR THE PERIOD) i Q4 2022 i forhold til Q4 2021.
Det skyldes, at UDVIKLINGEN Year-on-Year i "Profit for the period", har det højeste korrelation med udviklingen aktie-kursen. Så har et selskab f.eks. en STIGNING i Q4 2022 i "Profit for the period" sat op imod "Profit for the period" for Q4 2021, så er der en meget høj sandsynlighed for at aktie-kursen vil stige.
4.) Note: "Profit for the period" divideret med antal udstedte aktier, giver EARNINGS PER SHARE. Det er nøgle-tal nr.1 i regnskaber, hvis i f.eks ser CNBC TV eller Bloomberg TV (som er de 2 globale investerings kanaler i verden. De kan i øvrigt ses live gratis på nettet).
PS: Men pas på, man kan blive frygtelig grebet af at se de 2 kanaler, specielt når de Europæiske aktie-markeder åbner kl. 9.00 samt kl. 15:00 når USA's markeder åbner.
=====================================
Opfylder en aktie de 2 ovenstående kriterier, skal man se på DEN TEKNISKE ANALYSE (Via www.Borsdata.se) og så se på de tekniske signaler.
A.) Aktien skal have STIGENDE RSI (men den skal være stigende fra et lavt tal omkring ca.30-40, således at der er noget upside)
B.) Der skal være et frisk KØBS-SIGNAL i MACD. Det betyder, at den BLÅ linje skal STIGE, og når den KRYDSER den RØDE linje er der et KØBS-Signal.
C.) Herunder er der en fra for Coloplast, om hvornår det TEKNISKE KØBS-SIGNAL indtræffer + man har STIGENDE RSI.
======================================
Regler for SALG af en aktie:
1.) Man skal SÆLGE aktien når RSI rammer ca. 70. Derefter vil momentum (læs: stigning) i aktie-kursen, typisk være TOPPET.
2.) Se vedhæftede Case for DSV. RSI topper ud ved 70 og så er der ikke mere at hente i den aktie.
======================================
Håber det var en hjælp. Tag evt. et "Print Screen" af disse regler, så i ikke glemmer dem



-
God tirsdag eftermiddag 21. marts,
Hermed en opdatering på Danske C25 index, med de tekniske signaler.
De 2 bedste risk/reward selskaber lige pt. er ...
- Chr Hansen
- Novozymes
Og det er jo ret typisk i en tid med stor usikkerhed omkring forskellige banker ... at så søger de danske investorer mod de defensive danske 'Healthcare' selskaber.
Jeg går i gang nu, men en update på de danske Mid Caps, da jeg ikke har opdateret den oversigt siden 5. marts 2023

-
Hej Milito,
Jeg kigger på flere af de forskellige nøgle-tal, og ja jeg er jo også officiel test-person for Borsdata, så jeg gratis abonnement hos dem og det er et billige abonnement, men har over 3-4 år kun fundet én fejl, så de er virkelige dygtige til at lave en ægte kvalitets platform for investorer.
Jeg startede jo mit Excel-ark, som jeg har sendt ud til jer, før jeg opdagede Borsdata. Der er nogle, der godt kan lide at tilføje flere ratios, men summa sumarum, så er regelsættet ret enkelt.
1.) Det er 99% indtjenings-evnen (PROFIT FOR THE PERIOD) der driver aktiekursen, som en kombination af historisk indtjenings-evne kombineret med estimeret FREMTIDIG indtjenings-evne.
2.) Sekundært, er det kombination af øget evne til at hæve salget (REVENUE) uden at gå på kompromis på indtjenings-evnen. De 2 sektorer der fører an på den evne, er HEALTHCARE & TEKNOLOGI aktier.
3.) Det er Börsdata's tekniske modeller jeg bruger. RSI-Trenden er jo den vigtigste TEKNISKE parameter, for køb og salg af en aktie imo. Når den er positiv (og der er købs-signal i MACD) er man inde i aktien OG når RSI rammer ca. 90, siger man tak for gevinsten og sælger aktien.
PS: Hoved udfordringen i år i Excel-arket, har været, at få renset back-data for de mange selskaber i Norden, der har solgt deres Russiske del af forretningen. Det var en tids-røver, men det skulle gøres for at holde regnskabs-tal historisk sammenlignlige.
Du må lige sige til, hvis der er noget jeg ikke fik svaret på?

-
Mange tak, du svarer glimrende på det som jeg spørger efter.
Det som jeg er interesseret i er en automatisk generering af et RSI trend signal, hvilket jeg kan se at Börsdata vist har for premium brugere. Men omvendt fungerer det jo hidtil fint ved at jeg selv slavisk går igennem de nordiske lister. Det kan dog være at jeg vælger at opgradere til premium

-
Hej Milito

Börsdata.se Premium er kun 10 Euro om måneden, og der får du adgang til alt. Så det synes jeg du bør overveje
... men okay, det skal jeg jo ikke blande mig i 
-
Så er der ved at være momentum i Ambea og nyt købssignal!
-
så har jeg indkøbt:
assa abloy
konecranes
maersk
flsde 2 første efter de kendte principper, de 2 sidste opfylder delvis kriterierne men mangler Q/Q øgelse af profit og omsætning, men jeg tror de får medvind så derfor er de købt ind, tiden må vise om det er fornuftigt
Så har jeg lagt en ordre ind på waysteam til imorgen tidlig, den tro jeg meget på, og den opfylder alle betingelser for køb
-
Waystream er godt spottet madcat

Modsat den danske FirstNorth børs (Som er en stor omgang blandet CRAP!!!!) - med undtagelse af WirTek), så ligger der nemlig gode Tech selskaber på den svenske FirstNorth børs.
Jeg har lagt et par FirstNorth selskaber ind i Excel-arket, men jeg har ikke kigget på den børs længe. Men hvis man vil have seriøse Tech selskaber i Europa, så er det primært Sverige (sekundært Finland) hvor man skal finde dem.
Hvis jeg får tid i morgen lægger jeg Waystream ind i Excel-arket så andre også kan få glæde af den

PS: En ting du lige skal lægge mærke til, er om de små selskaber på de små børser, er på din selvangivelse. Det kan være, at SKAT skriver i ens årsopgørelsen, at de mangler oplysninger fra et selskab, og så er det typisk et selskab der ligger uden for hovedbørsen.
-
Enig i Sdiptech ... helt vild udvikling i deres indtjening i 2021 og endnu vildere i 2022.
PS: Den ligger i fanen INDUSTRIALS hvis der er andre herinde der vil kigge på den

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind
