Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• SAS:Fasten your seatbelt .

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hold øje med SAS,tror der er ved at være take off.
  • Vestas regnskab i morgen. Hvad kan vi vente?

30
    0 Votes
    30 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Vestas kommer med regnskab i morgen. Så hvad kan vi forvente os? Ja jeg synes faktisk den er mere sværd at forudsige end normalt. Vi har godt nok allerede set en række topline data fra regnskabet så vi behøver ikke gætte på omsætning, indtjening, cashflow mm.. Men det der gør mig mere i tvivl end normalt er om det allerede bliver i morgen vi ser yderligere store cost cutting eller ej, og i så fald hvilken betydning det vil få for forventningerne til 2012. Det springende punkt for mig er den nye CFO først er tiltrådt 1/8 og den nye COO den 1/7. Så hvis man for alvor vil nå at få deres input til en helt ny strategiplan så vil jeg umiddelbart mene det er for tidligt. De skal bruge mere tid til at komme ordentligt ind i selskabet. Men noget kunne godt tyde på det allerede vil være her ved halvårs regnskabet vi ser en ny plan for yderligere cost cutting. For vi har jo netop hørt at de 2 tilbageværende produktions enheder vinger og naceller nu bliver lagt samme til én enhed. Det vil betyde nedskæringer på flere support funktioner. Vi har også set dem lukke en fabrik i Kina ned som ikke var med i den oprindelige plan fra starten af året. Er der flere steder de evt gerne vil lukke? Jeg tro meget gerne de vil frasælge den amerikanske tårnfabrik.....hvis de kan. Det må være den største fejl investering de har fortaget. Fabrikken er verdens største tårnfabrik. Den kan producere tårne til 3000mw om året. Eller hvad der svare til ca 25% af det som bliver installeret i USA i år. Men nok mere end 100% af hvad der bliver opstillet til næste år..... Fabrikken er topmoderne og kan formentligt producere de billigste tårne i US. Men vestas har flere hundrede mio dollars bundet op i fabrikken. Og i en tid hvor bankerne presser vestas så vil det være endog rigtig godt om de kunne frasælge den. Men det er nok også en særdeles vanskelig opgave. For hvem ønsker at købe en fabrik der kan mere end forsyne hele det amerikanske marked i 2013. Bliver den solg er det i hvert fald med et kæmpe tab og efterfølgende afskrivning på mange hundrede mio dkk. Noget som vil slå direkte igennem på bundlinjen. Omkring mulige danske nedskæringer så vil jeg nok være nervøs hvis jeg arbejder i Lem. For jeg tror desværre vi vil se yderligere nedskæringer i den danske arbejdsstyrke af ufaglærte arbejdere I Lem har vestas både vinge og nacelle produktion. En af grundende til bla at holde produktion i DK er at den primære R&D foregår i DK. Og det kan på mange måde give stor mening at have R&D og produktion tæt ved hinanden. Det giver en hurtigere produkt modning. Men efter at Vestas er blevet færdig med deres helt nye vinge R&D center i UK inkl en produktions modning hal, så ser jeg ikke det som nødvendigt med dansk vinge produktion mere. Produktionen bør kunne dækkes fra fabrikkerne i DE, Spanien og Italien. Udover nacelle produktion i Lem så er der også nacelle produktion i Ringkøbing. Jeg har nogle omend lidt forældede tal der indikere de kan samle op mod 2000mw naceller om året i DK. Og det er utrolig meget i forhold til hvad der bliver stillet op i DK og resten af norden. Så en lukning af den ene facilitet (så har R&D stadig en til produkt modning) og måske etablering af en lidt mindre enhed et sted i øst europa hvor vestas mangler tilstedeværelse. Der bliver desværre nok også skåret yderliger i R&D. Men det er noget man skal være MEGET varsomt med. For det føles godt her og nu. Men kan være meget farligt på den længere bane. GE og Siemens øger netop i denne tid R&D udgifterne. Og kampen fra Kina og syd korea skal primært kæmpes på R&D fronten. Bla med et hav af patenter der gør det svære at tilbyde konkurrencedygtige produkter på de vestlige markeder. Udover de fyringer der er varslet i US (1600) og hvor de allerede har fyret +100 i sidste uge så vil jeg ikke blive overrasket hvis vi ser +1000 yderligere fyret. Altså endnu en stor fyringsrunde. Suzlon har lige været ude at sige de vil skære hele 20% af deres udgifter. 20%! Nuvel de er noget mere udfordret end vestas. Men vestas mål om 150 mio Euro cost cutting svare kun til nogle få procent cost cutting. Jeg vil ikke blive overrasket hvis det tal øges til +250 mio Euro. Om det hele kommer i et hug i morgen er måske lidt tvivlsomt. Igen med reference til den nye direktion først lige har sat sig bag bordet. Det var en masse snak om produktion kapacitet. Men hvad , om nogen, vil det betyde for vestas? Det afhænger nok i stor grad på hvad folk vægter højest. For direkte nedlukning af flere faciliteter vil på den korte bane både koste ekstra penge men også koste på afskrivnings kontoen. Så det vil altså kunne betyde en præcisering af EBIT til formentligt den nedre range af 0-4%. Altså en nedjustering for 2012. Og vil investorene lægge mest vægt på endnu en nedjustering eller det faktum at de så får skåret yderligre måske 100 mio Euro af cost for 2013 så resultatet fremadrettet kan blive bedre? Ja det synes jeg er et meget svært spørgsmål at svare på hvad der vil blive lagt mest vægt på, og dermed også om det vil betyde op eller ned for kursen. Såfremt vi ser en drastisk nedskæring som jeg her nævner. En række andre punkter der vil blive holdt meget øje med i morgen er følgende. Vi ser meget gerne noget mere lys på hvad det er for krav vestas pt ikke kan opfylde i forhold til deres lån. Men er desværre nok ikke så optimistisk på det punkt. Vi skal nok hen til Q3 meddelelse før de melder ud de nu er på rette kurs igen. (der vil bla være et positivt cashflow i QW3) fastholder de stadig målet om positivt cashflow for året selvom de nu er nede med over 600 mio Euro? en mere præcis forklaring af hvorfor de havde SÅ stort et negativt cashflow i Q2. De har tidligere sagt shipment er den primære cash generator. Og netop shipment var jo REKORD høj i Q2 4)Hvor mange uannoncerede ordre fik de i Q2. De har ikke fået nogen god start på året med kun godt 2000mw annoncerede ordre her knap 2/3 inde i året. Så ordrebeholdningen skrumper pt ganske meget idet de forventer at overlevre små 7000mw i år. Alt under 500mw vil være rigtig skidt. Og med de få annoncerede ordre vil det være dejligt hvis de er tættere på 800mw Har vestas fået løst deres brasilianske udfordringer hvor der er blevet sat en stopper for samtlige af deres ordre fordi de ikke kan opfylde betingelserne om 60% lokal produktion. I forhold til at 2013 i forvejen bliver et udfordrende år fordi US dykker så voldsomt, så er det MEGET vigtigt de får de brasilianske projekter på sporet igen hvad er status på V112. Holder de planen og ser det stadig muligt ud at nå den oprindeligt designede cost pris? I Q1 brugt de 41 mio Euro ekstra på for høje V112 udgifter. Det tal er reduceret til 22 mio for Q2. Så det går fremad. Men kan de stadig nå i mål Noget nyt på V164 fronten? Jeg er stadig meget ambivalent omkring hele partner snakken. Hvis ikke de kan finde en kunde, altså en developer så synes jeg ikke partner sporet er så interessant. jeg ser meget gerne at de løfter for sløret for en super lavvindsmølle enten på 2mw platformen eller V112 platformen. De er rent faktisk ved at blive kørt agterud på det segment. Men jeg ved også de store V112 udfordringer har krævet utrolig store interne ressourcer så mange andre projekter er sat midlertidigt i bero. V164 er en af dem. Så spørgsmålet er om de kan præsentere en ny mølle nu. I hope so. Men jeg frygter faktisk at de stadig ikke er klar til at præsentere en mølle der kan tage kampen op mod N117 fra Nordex, GE118 fra GE, G100 1,6 fra GE, SWT 2,3 -116 fra Siemens med flere. Bottomline for i morgen Jeg tror vi vil se yderligere store nedskæringer. Det vil forbedre EBIT fra 2013. Men det kan betyde ekstra udgifter og afskrivninger her i 2012 hvorfor en præcisering af guidens måske allerede i morgen vil komme på tale. Spørgsmålet er så hvordan markedet vil reagere på det?? Og selvom jeg længere oppe har nævnt muligheden for yderligere store nedskæringer i DK så håber jeg vitterligt ikke det er nødvendigt. For det vil være en katastrofe med så store nedskæringer i udkands DK hvor der i forvejen ikke er for mange jobs..... Hold fast i håndtaget. For det kommer til at gå vildt for sig i morgen. Vi ses kl 0830 T.
  • Genmab er nu købsmoden (17. juli 2012)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    LyngL
    Efter at have ligget underdrejet i længere tid, har Genmab indgået en samarbejdsaftale med Janssen Biotech der i første omgang har givet Genmab 3,5 mio. dollars up front samt mulighed for milepæls- og licensbetalinger på op til 175 mio. dollars. Altså næsten 1 mia. kr. i potentielle indtægter, og det påvirker aktien positivt. Genmab-aktien ligger pt. i kurs 62 med retning mod de tekniske modstandsniveauer i kurs 74 og derefter kurs 107. Dermed er der et kurspotentiale på mellem 19 pct. og 73 pct. at hente fra nuværende kursniveau, den forsigtige investor bør dog afvente et fald tilbage mod støtteniveauet i kurs 58 før aktien lægges i porteføljen. Jeg forudser at der i forbindelse halvårsregnskabet den 15. august vil være et flertal af analytikerne der opjusterer deres anbefaling på aktien.
  • Artikel ang. Amazone som stor trussel for Google

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Interessant artikel ang. hvem Google frygter mest - det er ikke Apple eller Microsoft http://www.businessinsider.com/forget-apple-forget-facebook-heres-the-one-company-that-actually-terrifies-google-execs-2012-8?=LI Enjoy
  • Trina Solar Q2

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Second Quarter 2012 Financial and Operating Highlights Solar module shipments were approximately 419 MW for the second quarter of 2012, following the Company's revised guidance of 390 MW to 420 MW, representing an increase of 10.2% sequentially Net revenues were $346.1 million, a decrease of 1.1% sequentially The Company had no incremental provisions for potential anti-dumping and countervailing duties (ADCVD), compared to $26.2 million in the first quarter of 2012 Gross profit was $29.0 million, an increase of 43.1% sequentially Gross Margin, including non-cash inventory write-down totaling $26.1 million and impairment for property, plant and equipment of $12.8 million, was 8.4%, following the Company's revised guidance of 7.0% to 9.0%, compared to 5.8% in the first quarter of 2012 Impact of non-cash inventory write-down to gross Margin was 7.5% Loss from operations, including accounts receivables provision of $44.1 million, was $78.6 million, compared to operating loss of $39.9 million in the first quarter of 2012 Operating Margin was negative 22.7%, compared to negative 11.4% in the first quarter of 2012 Impact of accounts receivables provision to operating Margin was 12.7% Net loss was $92.1 million, compared to net loss of $29.8 million in the first quarter of 2012 Earnings per fully diluted American Depositary Share ("ADS") were negative $1.30, compared to negative $0.42 in the first quarter of 2012 (each ADS represents 50 ordinary shares)
  • Schouw Q2

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    Schouw & Co. aflagde i dag regnskab for 2. halvår, som foregik uden megen dramatik, da det var helt i tråd med forventningerne (dog skal det også tilføjes at de opjusterede allerede efter Q1). Derfor reagerede, den forholdsvise illikvide Aktie, også minimalt. Til trods for at det var i tråd med forventningerne, kunne man dog prale af "bedste driftsresultat i første halvår nogensinde" - og det er da trods alt godt nyt for aktionærerne. Nendenfor en hurtig gennemgang, har kun skimmet regnskabet. Schouw & Co. forventer for helåret 2012 at realisere en omsætning på ca. 13 mia. kr. mod 11,9 mia. kr. i 2011. Dog tilføjes det at omsætningen kan bevæge sig ganske meget, som følge af ændringer i råvarepriser uden nødvendigvis at medføre nogen større resultateffekt. EBIT forventes at blive i intervallet 720-800 mio. kr. mod 646 mio. kr. i 2011. I 1. halvår realiserede man en omsætning på 6,1 mia. kr. (stigning 24% YoY)samt EBIT på 333 mio. kr. (112% YoY), hvilket er lidt under halvdelen af målet for helåret. Dette skal investorerne dog ikke være bekymrende for, da 1. halvår stort set altid har været svagest. Således har omsætnignen i 1. halvår historsik kun udgjort 40-45% af årsomsætningen, mens det fsva. EBIT har en væsentligt mindre andel i H1. Er vi dermed konservative og fastsætter 1. halvår til 45%, svarer det til en årsomsætning på 13,5 mia. kr. Gør vi det samme gældende for EBIT, kommer dette op på 740 mio. kr. Dermed er der ikke noget som tyder påat man, under de nuværende forhold og økonomiske forudsætnigner, ikke skulle kunne nå i mål for heltåret. På omsætning vurderer jeg de ligger foran "internt budget", og især på EBIT, da man historisk her har klaret sig væsentligt bedre i Q2, altså med en mindre andel i H1 end de beregnede 45%. Sker der ikke de store økonomiske ændringer i resten af året, tror jeg godt der kunne lure en opjustering mere. Periodens nettoresultat er positiv med 139,8 mio. kr., korrigeret for kurstab (VWS)på 90 mio. kr. EBIT-margin er i halvåret forbedret til 5,4% fra 3,2% i samme periode 2011. For helåret 2011 landede EBIT-margin tilsvarende 5,4%, hvorfor der er indikationer på at denne også vil forbedres pænt i 2. halvår. EPS i H1 udgør 5,91 kr. og indreværdi var 0,65 (beregnet ud fra kurs 118, ved skæringsdatoen), svarende til 0,75 ved dagskurs. Vestas udgør næsten en for lille andel, til at jeg gider omtale den, men da den har en væsentligt psykologisk indvirkning på Schouw, får den spalteplads alligevel. Ved dagskurs (30,4 kr.), udgør beholdningen af VWS aktier 3,68% og negative kursreguleringer på aktien udgør i H1 118 mio. kr. VWS er i perioden ca. halveret (igen) fra kurs 62 til 32,42. Dvs. at den fremover maksimalt kan påvirke Schouw negativt med 130 mio. kr. (Når vi ser bort fra kommende emission). Lerøy er steget minimalt. ALLE porteføljeselskaber viser fremgang i både top- og bundlinje i forhold til samme perioden 2011. Dette inkluderer Martin, som udviser et positivt nettoresultat på 3,2 mio. kr. Men nu går der 3 år igen, inden de skal levere til OL, så lad og se hvordan det går i 2. halvår. 60065_Q2_Schouw_og_Co..pdf
  • BAVA Q2 Interim rapport 2012

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    PinguP
    Den 28 august kommer halvårsrapport. Kommer der nogle overraskelser, eller har det sidste kvartal, og de seneste nyheder, allerede blevet vist i kursen? Highlights 13 July 2012, Bavarian Nordic Announces New Major Shareholder from the USA. OrbiMed Advisors LLC ejer nu 5% af BAVA 11 July 2012, U.S. Government Expands Population Eligible to Receive Bavarian Nordic's Smallpox. Children, pregnant women, and nursing mothers with HIV or AD are eligible to receive IMVAMUNE, despite limited clinical data in these specific populations. Previously, only certain people with HIV were eligible. Der er nu et større scope for Imvamune. 18 June 2012, Bavarian Nordic Awarded Contract from the U.S. Government to Advance the Development of new MVA-BN based vaccines. USD 17.9 million over five years. Til support af MVA-BN teknologi -22 May 2012, Contract modification adds $32 million to the total contract Value Low lights: -? Kursen har været stigende siden den 21 maj, så alt vel. De fire bullet points overfor har gjort sit, men markedet har dog været roligt op til Interim rapporten. Faktisk er kursen faldet 7.2 den sidste måned. En naturlig korrektion? Kan nogen tilføje nogle bullet points til Low lights? /Pingu
  • Net Insight

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    G
    I en artikel i Dagens Industri förra veckan stod det klart att NETI faktiskt har en ledande central roll i mediaströmmarna från OS i London, men att de är förhindrade att använda det i sin marknadsföring och faktiskt nästan till och med att tala om det eftersom de som betalat enorma summor för sändningsrättigheter vill framstå som om de löser allt själva. Så är det alltså inte och framförallt är NETI's Nimbrateknik grunden för mediadistributionen av OS i hela världen. Nu har det kommit ännu en artikel som bekräftar vilken framgång NETI nu har med sina lösningar: http://www.sportsvideo.org/olympic2012/2012/08/live-from-london-svt-minimises-ibc-tech-maximises-content-creation '"In Beijing the entire crew needed to bring huge stocks of tape and now they just browse on the local network in Stockholm," adds Granberg. "From a workflow perspective there are fantastic editorial benefits."' Net Insight är ju som ni kanske vet inriktade på hårdvara och tjänster för transport av data. Deras egna patenterade teknik DTM (Dynamic Synchronous Transfer Mode) är oöverträffat bra på att transportera, 'streama' , livesändningar för TV över långa, ofta interkontinentala avstånd, och den har möjliggjort att man idag kan sända live över fiber istället för över satelliter vilket är både billigare och ger mycket bättre kvalitet. Här har NETI's s.k. Nimbra-teknik kärnan i flera stora operatörers nätverk. Först var EBU - European Broadcasting Union, d.v.s. organisationen för samverkan mellan de stora nationella TV-bolagen i Europa - att börja bygga ett Nimbra-nätverk redan för snart ett decennium sedan, men nu finns flera stora aktörer, bl.a. har Telia i dotterbolaget International Carrier, indiska giganten TATA med flera som nu har världsomspännande Nimbra-nät för videoströmmar. Ett annan segment där DTM-teknikens överlägsenhet gjort att NETI snabbt slagit sig in som dominerande aktör är arenor där olika TV-bolag bevakar samtliga evenemang som t.ex. NHL-ishockey i Nordamerika. Fördelen för TV-bolagen med ett Nimbranätverk är nämligen att de kan samla videosignalerna till en enda centralt placerad redigeringsstudio med samma kvalitet - dvs utan satellit eller komprimering av signalerna till IP - dvs som om de kom rätt ur kamerorna. ...' Ovanstående artikel tyder avgjort på att Nimbratekniken nu också kommer att etablera sig som bas för de TV-bolag som sänder stora ambulerande arrangemang som OS, VM i friidrott och fotboll, melodifestivalen. Det är intressant att NETI nu byggt in IP och marknadsför nimbratekniken som en "all-ip-solution". Här kommer de att förr eller senare konfrontera Cisco men de har då en sak som Cisco inte har nämligen inbyggd DTM och därmed kontroll över de centrala medienätverken. I oktober förra året vann t.ex. NETI en oerhört strategisk upphandling för The US Library of Congress. Mitt på Cisco's backyard plockade man hem den mest prestigefyllda order och nyheten spred sig som ett reklamblad genom nyhetsmedierna: http://www.reuters.com/article/2011/10/11/idUS75744+11-Oct-2011+HUG20111011 För att få en uppfattning om vad detta innebär på ett mer konkret plan kan man kolla följande instruktioner till bibliotekets/arkivets avnämare, vilket inte bara är andra bibliotek och arkiv utan även nyhetsbyråer och liknande: https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=355ab220dada092dcb72ee26c5c0eef3&tab=core&_cview=0 Jag tror inte marknaden riktigt har förstått betydelsen av detta. "General Requirements Purchase 5 Nimbra 600 Series carrier-class network switches to support Congressional Video..."
  • Vestas er vendt

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Ok hvis ingen andre tør så må jeg jo oprette en VESTAS VENDT tråd. Påstand.: -Vestas er nu gået i optrend og er stille og roligt på vej mod kurs 250 -Vestas / Ditlev overrasker markedet positivt på onsdag Nogen bud på fremtiden
  • vurdering af en akties potentielle fremtidige værdi

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Hvordan vil i mene man "nemmest" kan finde frem til en akties potentielle værdi / fair Value? jeg kender til DCF-metoden og har anvendt den men den er jo enormt omfattende og besværlig at have med at gøre. har i andre bud på hvordan man kan vurdere en akties potentielle fremtidige værdi? tænker på f.eks. 6 måneders sigt og 12 måneders sigt?
  • TA værktøjer

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Jeg bruger normalt stockcharts.com til mine chart behov, men de dækker ikke Euro aktier, så jeg er ude efter anbefalinger på noget som kan imødekomme følgende beskedne krav: -Candlestick visning -Simple overlays (MA, bollinger, Fibonacci osv) -End-of-day data for aktier i OMX C20, S30 og H25. -vigtigst af alt: Det skal være muligt at gennemse 50-60 charts på et kvarters tid. Gerne med foruddefineret overlay, så man ikke skal sidde og sætte det for hvert chart. Jeg har læst specs igennem på Vikingen, 500 kr er fint, men jeg synes at den pris de tager for data er et rip-off. Især når man ikke skal bruge intraday data. Findes der ikke noget som kan honorere ovenstående noget billigere?
  • Bankpakker forlænger finansnkrisen

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences viser, at finansieringsvanskeligheder stadig - fire år efter finanskrisen - koster arbejdspladser. Selv blandt de virksomheder, der klarer sig bedst. Ifølge professor i nationaløkonomi Niels Westergård-Nielsen er Danmark klar til at komme videre, men politikerne spænder ben via skrappe krav til bankerne. se undersøgelsen her: http://econ.au.dk/da/currently/nyheder/nyhed/artikel/translate-to-dansk-the-bank-packages-are-prolonging-the-financial-crisis/
  • PANDORA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hvad er indre-værdi i Pandora.
  • The LEGO Story

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    En af dansk industris største ikoner LEGO, fyldte den 10 aug 80 år. Her er en fantastisk annimeret film der fortæller historien om begyndelsen på LEGO. http://www.youtube.com/watch?v=NdDU_BBJW9Y&feature=player_embedded Efter at LEGO var ved at knække nakken i 03/04 har Jørgen Vig og resten af ledelsen fortaget en intet mindre end fantastisk turn around. I 2006 omsatte de for 7 mia. Siste år knap 19 mia og et overskud på 4,2 mia. Og i år bliver det en oms signifikant over 20 mia...... LEGO gør det nu så godt at verdens største legetøjs producent Mattel vælger at kopiere LEGO. De lukker deres produktion i Kina for så i stedet at opbygge produktion i Europa og America. Det er på mange plan en interessant udvikling..... Tillykke med fødselsdagen LEGO og må du få mindst 80 år mere....... http://www.youtube.com/watch?v=YCD0S5xyCiM
  • Alm Brand - en turn around case?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vi har haft en strøm af flotte regnskaber fra forsikringsselskaberne de seneste måneder, nu senest til aften fra Tryg med en Combined Ratio der imponerer, 84,7. Combined ratio er forholdet mellem forsikringspræmieindtægter og skadeudbetalinger og når vi er så langt under 100 er det udtryk for at forsikringsselskaberne tjener styrtende pt., hvilket lover godt for Alm Brand der tidligere har leveret bedre CR end Tryg og som kommer med halvårsrapporten den 23/8. Alm Brand ligner umiddelbart en turn around/valuecase, idet forsikringsdelen er blandt de bedste i klassen samtidig med at bankdelen, som tidligere har været en klods om benet og tærret af overskudet fra forsikringsdelen, nu ser ud til at have lagt det værste bag sig mht hensættelser og på vej til at tjene penge. Alm Brand værdisættes pt. langt under TopDanmark og Tryg i forhold til indreværdi, og med udsigter til at banken kommer til at tjene penge også, kunne man formode at markedet vil værdisætte Alm Brand højere på den længere bane. Noget som taler imod at det vil ske er, at selskabets ejerstruktur gør, at det ikke er specielt aktionærvenligt. Omvendt er der igangsat et optionsprogram til ledelsen for nogle måneder siden som måske vil føre til en anderledes aktionærvenlig indstilling, hvor værdiskabelse for aktionærerne kan få højere prioritet end hidtil. Sidstnævnte ser jeg som en trigger, og det har fået mig til at smide lidt efter aktien. Jeg overvejer at gå yderligere ind efter regnskab, hvis også banken fortsætter takterne fra første kvartal. Hvad siger valueinvestorerne her på PI (bl.a. Kristensen) til casen? Den diskuteres ofte på EI, men det er svært at finde kritiske vinkler.
  • En klimaskeptikers bekendelser

81
    0 Votes
    81 Indlæg
    0 Visninger
    doodhaD
    Tillader mig at oprette en ny tråd - den sidste Vestas-tråd kan vist ikke trække mere... At kloden bliver varmere er et uomgængeligt faktum, lyder det fra en af klimaskeptikernes sidste bastioner. At den er menneskeskabt, er samtidig den eneste forklaring, der passer med videnskaben http://www.information.dk/307135 Og: Klimaekspert: Jeg var for optimistisk En fremtrædende klimaekspert erkender nu, at det står endnu værre til med klimaet end antaget. http://jyllands-posten.dk/nyviden/article4800393.ece
  • Genmab opjusterer

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    D
    august 2012: København, Danmark Delårsrapport for første halvår 2012 -- DuoBody samarbejder indgået med Novartis og Janssen Biotech -- Foreløbige data om sikkerhed og effekt af daratumumab præsenteret på ASCO og EHA -- Salget af Arzerra steg i første halvår med 37% i forhold til året før ‏‏ -- Forventningerne til 2012 er opjusteret, og driftsresultat og cash burn for første halvår er forbedret med 36% i forhold til 2011 "Vi var i andet kvartal tilfredse med at kunne konstatere en yderligere fremgang i salget af Arzerra, lovende foreløbige data fra vores program med daratumumab, som blev præsenteret på to velansete cancer-konferencer, samt en opjustering af vores driftsresultat, cash burn og forventninger til helåret. Den største begivenhed i kvartalet var imidlertid indgåelsen af to DuoBody-aftaler med henholdsvis Novartis og Janssen Biotech, som potentielt repræsenterer mere end USD 1,9 mia. i milestonebetalinger. Disse aftaler validerer yderligere værdien og potentialet af vores bispecifikke teknologiplatform. Det glæder os, at vores strategi er ved at udmønte sig i målbare resultater," udtaler Jan van de Winkel, ph.d., Chief Executive Officer hos Genmab. Jeg livechatter fra deres CC her kl 18. I Genmab gruppen
  • Maersk opjusterer

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    A. P. Møller - Mærsk Gruppen opjusterer sin forventning til resultatet for 2012 fra lidt lavere til lidt over resultatet for 2011 (USD 3,4 mia.). Pengestrøm vedrørende anlægs- investeringer forventes at være lavere end 2011 (USD 9,8 mia.), mens pengestrømme fra driftsaktiviteter stadig for- ventes at blive på samme niveau som 2011 (USD 7,3 mia.). Maersk Line forventer nu et beskedent positivt resultat for 2012 baseret på højere gennemsnitlige fragtrater i andet halvår. Global efterspørgsel på søfragt af containere for - ventes at stige med 4% i 2012, men med fald i container- mængder ind til Europa. Maersk Oil forventer et resultat for 2012 på niveau med resultatet for 2011 (USD 2,1 mia.), påvirket af en kompen- sation fra afgørelsen af skattesagen i Algeriet. Det forven- tede resultat er baseret på en olieproduktion på 265.000 boepd og en gennemsnitlig oliepris på USD 108 pr. tønde. Efterforskningsomkostninger forventes at blive over USD 1,0 mia. APM Terminals forventer et resultat over resultatet for 2011 (USD 648 mio.) samt højere vækst end markedet understøttet af mængder fra udvidelse af porteføljen. Maersk Drilling forventer nu et lavere resultat for 2012 end resultatet for 2011 (USD 488 mio.) på grund af for- sinket opstart på nye kontrakter. Det samlede resultat fra alle andre aktiviteter forventes nu at være lavere end i 2011 eksklusive salgsavancer og nedskrivninger, primært på grund af lavere forventet re- sultat i Dansk Supermarked og Maersk Supply Service. Der er betydelig usikkerhed knyttet til forventningerne til 2012, ikke mindst som følge af udviklingen i verdens- økonomien. Gruppens forventede resultat afhænger af en række faktorer. Baseret på forventet indtjenings niveau og en "alt andet lige" betragtning er følsomheder for de fire vigtigste faktorer estimeret i neden stående tabel.
  • Vestas Q2 - foreløbigt

43
    0 Votes
    43 Indlæg
    0 Visninger
    doodhaD
    Foreløbige tal for første halvår 2012 og opdatering på kreditfaciliteter http://www.vestas.com/da/investor/meddelelser/selskabsmeddelelser/news-display.aspx?action=3&NewsID=3137
  • BioPorto som investering

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    En af de aktier investorer på det danske aktiemarked har haft størst forventninger til, og er blevet skuffet flest gange over, må nok siges at være BioPorto aktien. Den er dog nok i konkurrence med aktier som Vestas og TopoTarget mv. som i særdeleshed også har skuffet deres aktionærer. BioPorto har udviklet The NGAL test mod AKI (akut nyreskade). NGAL testen er et nyt værktøj der langt hurtigere end de nuværende metoder kan måle om en patient har fået nyreskade, det være sig efter operationer og andre ting. Men dette indlæg har nu ikke til hensigt at blive en nørdet teknisk gennemgang af The NGAL testen. En af grundene til at BioPorto aktionærer over en lang periode er blevet skuffet mv. skyldes der nok en masse forklaringer på. Nogle er gode, nogle nok knapt så gode. Tidligere har aktien været præget af en masse små rettede emissioner, der blev brugt til at skaffe kapital til driften, før denne test blev implementeret i rutinediagnostikken rundt omkring på verdens sygehuse. Herudover er pengene blevet brugt på et utal af patentslagsmål som BioPorto den dag i dag starter, er involveret i. BioPorto har patent på det hidtil eneste udviklede homogene testformat, kort fortalt, et testformat der kan bruges på samtlige analysemaskiner, og ikke kun på specialudviklede maskiner. BioPorto har patent i stort set hele verden undtagen USA, Kina og Canada (så vidt jeg lige husker). BioPortos patent i Europa blev trukket tilbage i 2012 ved en afgørelse af EPO. BioPorto har dog anket denne kendelse og vil indtil en endelig afgørelse er truffet i 2014 have patent på den eneste homogene test på markedet. Patentslagsmålet køres mod Abbott og Alere. Et endelig stort salg af The NGAL test vil først ske når verdens lande og hospitaler får implementeret testen i rutinediagnostikken, dvs. begynder at anvende dette dagligt. Det er nogle lande rigtig langt med, herunder især Tjekkiet og Frankrig, men også BRIK landene. Det største land, USA forventes testen godkendt til brug engang i 2013/2014. BioPorto er pt. i gang med forhandlinger om globale distributionsaftaler med de største globale instrumentleverandører. Uden at jeg aner noget om hvem det er BioPorto forhandler med, er de største spillere på markedet: Roche, Abbott, Simens, Ortho, Beckmann. BioPorto siger selv at de forhandler med de fleste af dem. Personligt tvivler jeg dog meget på, at de vil forhandle med Abbott så længe Abbott kører en patentsag mod BioPorto. Thea udtalte til Medwatch i sidste uge at hun forventer minimum 1 global aftale underskrevet i 2012. Så må investorer selv vurdere om de stoler på hende heri. Potentialet for dette marked er helt enormt. BioPorto har selv guidet med en omsætning på over 100 mio. kr. i 2014 og støt stigende. BioPorto vil sælge sine tests til deres distributionspartnere til omkring 25-35 kr. pr. test (lad os sige 30) partnerne vil sælge den for 50-100 kr. pr. test (nok lidt lavere i BRIK lande mv.). Det koster BioPorto 1-2 kr. pr. test at producere og så vil der nok også komme noget fragt mv. Så lad os konservativt sige 3 kr. pr. test. Det globale marked af tests forventes i 2020 at nå 175 mio årlige tests (uden BRIK landene indregnet). Hvis man antager at BioPorto tager 50% af markedet (nok konservativt i betragtning af at de har patent) vil det blive ca. 85 mio. årlige tests solgt fra BioPorto. Dette vil svare til en omsætning på 2,1 mia. DKK. Men en Margin på 90 % vil BioPorto få en bruttoresultat på 1,89 mia. Herfra skal så trækkes nogle faste udgifter (lad os sige 200 millioner). Så ender man med 1,75 mia. som der skal betales 25 % skat af dvs. 1,3 mia. DKK efter skat. Med en konservativ P/E på 10 vil dette give et resultat på 13 milliarder kroner. Men 45 millioner udestående aktier vil dette give en kursværdi på 288. Den nuværende kurs er 6,2 !. Det skal samtidig tages med her, at der altså ikke er tale om noget blue sky scenarie for et medicinprodukt der skal igennem nogle høj risiko forsøg mv. Der er en risiko i at de taber patentsagen i Europa i 2014, men i så fald vil BioPorto bare stå med fuld konkurrence på markedet, hvor de allerede vil være etableret med distributionsaftaler med de største spillere. Dette vil nok gøre at Abbott kan udvikle deres egen test og køre priskrig mv. hvilket vil ramme dem lidt. Men stadig ikke noget højrisikoelement. Det skal dog med at det er en meget langsommelig proces at få indført NGAL testen i rutinediagnostikken, og derfor er det helt essentielt at BioPorto det næste halve år lander nogle aftaler med de største spillere der kan hjælpe med at få implementeret testen på alverdens sygehuse rundt omkring. At være investor i BioPorto har for mange været en ørkenvandring de sidste 4-5. Men jeg tror personligt, at vi er ved at være så langt fremme nu, at det er værd at tage et kig på denne Aktie igen. Og især smide fordommene væk og kigge fremad i stedet for tilbage.