Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Hvad bruger Nokia R&D-pengene på?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    K
    The Economist bragte i går denne graf over de firmaer, der poster flest penge i forskning og udvikling. Toyata ligger øverst og de store pharmaselskaber er naturligvis med. Men overraskende nok er Nokia også med - ikke mindst set i lyset af deres økonomiske nedgang - mens konkurrenterne Apple, HTC og Samsung slet ikke er med: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/10/focus-7 Hvad bruger Nokia dog alle R&D-pengene på?
  • Hvad er vigtigt?

45
    0 Votes
    45 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Vestas har valgt en politik, hvor de vil offentliggøre faste og ubetinget ordre på DKK +500 mio. De kan offentliggøre faste og ubetinget ordre på mellem DKK 250 og 500 mio. Det er for så vidt også ok. OMX stille krav om, at selskaberne skal offentliggøre væsentlige forhold der kan have indflydelse på aktiekursen. Er jeg den eneste af den holdning, at når Vestas kende mængden af "ikke annonceret ordre", så bør de offentliggøre dem, og ikke vente til regnskabsaflæggelsen? Dels fordi de præsenteres som en samlet enhed, der overskrider Vestas egne satser for offentliggørelse, dels fordi de samlet udgør et væsentligt forhold, der kan have indflydelse. Vi så jo ved årsskiftet, at det fint kan lade sig gøre.
  • Lidt weekendlæsning

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    ConnerC
    http://videnskab.dk/kultur-samfund/29-oktober-gaeldskrisen-er-skabt-af-korruption
  • Arserra Q3

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hvad siger I til salgstallene? Det ser jo pænt ud med en stigning fra 14.9 til 18.2 million pund men er det ikke lidt bekymrende at US salget er stagneret de tre seneste kvartaler 9.0 (Q1) 9.4 (Q2) 9.6 (Q3)
  • opgave emne

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    E
    hej alle jeg går på handelsskole på 3 år og skal til at skrive SRP(stor opgave). fagene international økonomi og virksomheds økonomi skal indgå. finanskrisen og generelt de finansielle markeder, investeringer osv. intressere mig rigtig meget. ville hører om i havde nogle gode forslag
  • Efterårs update

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hej Her kommer lidt status på den økonomiske situation. Læs mere på http://www.agrocura.dk/Nyheder/InfomoedeOktober2012.htm Konjunktur (vælg bilag finans på hjemmesiden): Teoretisk ligger de ledende indikatorer i USA stadig pænt over ligevægt, hvilket fortsat betyder positiv vækst i USA. Men som der er markeret på planche 6 topper de ledende indikatorer og skal til at falde. Det er dog først ved brud under ligevækstlinjen, at der generes et foresat på recession, hvor der så går 1-7 kvartaler før recessionen indfinder. Men hvor hurtigt kan de ledende indikatorer nå ligevægstlinjen fra topzonen, såfremt vi tager de negative briller på? Set tilbage i tiden er det hurtigste ca. 4-6 kvartaler. Det betyder sammenlangt, at USA allertidligst kan være i recession med negativ vækst 4. kvartal 2013. Mit gæt er dog, at det kommer til at gå stærkt denne gang, men måske ikke så stærkt. For mig at se, er vi inde i en global lavvækst periode. Europa her det pt. sværest. Men Kina vil også opleve faldende vækstprocenter de kommende år. Ifølge teorien med de amerikanske indikatorer, vil en mere normal optur med god vækst først kunne skabes fra år 2016-2018. I kan selv studere de andre plancher, herunder eurokrisen (møntunionen). Der er mange gæt og meninger omkring Euroen, jeg har "bare" vist mit syn. Renten: Renten tilhører de sene økonomiske indikatorer. De sene økonomiske indikatorer bunder teoretisk næste gang mellem år 2017-2019 (se planche 6+7). Der er først herfra en mere vedvarende rentestigning vil finde sted. Det kan godt være lidt før eller lidt senere. Derfor vil det være optimalt at beholde sine flexlån frem til år ca. 2017-2019 hvorefter der skal skiftes til fast rente. Jeg har illustreret tidligere rentebunde i Danmark på planche 32, som klart viser at rentebunde er en langstrakt affære. På planche 35 har jeg vist situationen i 40'ernne med en rentebund. Startegien er, at når FED+ECB hæver styringsrenterne næste gang i kombination med god økonomi, konverterer vi til fast rente. Efterfølgende vil der gå ca. 50-60 år, før vi igen oplever tilsvarende lave renter (Kondratieff teorien). HUSK, vi oplever kun én gang i vores menneskealder en realkreditrente på 30 års løbetid under 4%. Det skal udnyttes inden næste optur kommer. Aktiemarkedet: Aktiemarkedet er én af de 10 ledende indikatorer, SP500. Når de ledende indikatorer går under ligevægt, falder aktiemarkedet. Det er uden undtagelse tilbage i tiden. Faldet ligger dog mellem 8-80%, som er modellens svaghed. Men enkelte gange, falder SP500 med fra topzonen (som sker nu) i de ledende indikatorer. Derfor skal aktiemarkedet nu have et vågent øje og teknisk vil jeg mene, at et nedadgående brud på 12 måneders snit, skal respekteres. Bidragssatser og rentemarginaler Vi har lavet PowerPoint omkring dette emne. Det skyldes, at vi oplever, at landbruget bliver "straffet" hårdere som øvrige (husholdninger, ejendomme mv.) i forhold til renteforhøjelser og bidragsforhøjelser. Det skyldes formentligt at de teoretiske modeller bagved estimerer alt for høje forventninger på misvedligeholdelse på landbugssengementer. Men det konstaterede tab viser endnu ikke højere tab ved landbruget i forhold til f.eks. husholdningerne. Endvidere fylder landbruget ikke mere end 10-12% af det totale udlån, både ved pengeinstitutterne og realkreditsektoren. I medierne opleves det dog lidt modsat, hvor det fremgår at landbrugets tynger bankerne, det er ikke korrekt, når de samlede landbrugsengagement ikke er større. God fornøjelse med læsningen!!!! Hilsen Rødekro
  • Danske Bank - udstedelse af nye aktier?

19
    0 Votes
    19 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har gået og overvejet at købe yderligere op i DB her hvor den lå omkring kurs 100, og nu efter dagens regnskab, kan jeg se at kursen er faldet til ca. kurs 96. De nye aktier der kommer i udbud er vistnok efter først-til-mølle-princippet, men kan ikke gennemskue, om der blir givet rabat på disse aktier ift. de nuværende. Hvis man vil supplere sin DB-beholdning, kan man så med fordel gøre brug af deres nye udstedelse af aktier?
  • Arzerra salg op markant for kvartalet

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Salget for q3 blev 19 mill pund. en del over forventninger til salget. http://www.londonstockexchange.com/exchange/news/market-news/market-news-detail.html?announcementId=11380990 Oncology and emesis Q3 2012 (£204 million; +8%) Three new products, Votrient (up 70% to £49 million), Promacta (up 59% to £35 million) and Arzerra (up 58% to £19 million) all continued to grow in the US, Europe and EMAP. Tykerb/Tyverb fell 2% to £57 million, with growth in EMAP and Japan only partly offsetting declines in the US and Europe. Hycamtin continued to be adversely affected by generic competition in Europe. In the US, Votrient (up 50% to £26 million) benefited from the launch of a new indication for use in advanced soft-tissue sarcoma. Sales of Promacta grew 50% to £15 million, reflecting the continued effect of longer-term use data that was added to the label in 2011. 9 months 2012 (£579 million; +17%) Growth in the category in the nine months was driven by new products Votrient (up 80% to £121 million), Promacta (up 80% to £92 million) and Arzerra (up 44% to £46 million). Hycamtin sales fell 29% to £31 million as a result of generic competition in Europe.
  • Obligations typer

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Hvordan identificerer jeg om en obligation har mulighed for udtræk? Jeg ønsker kun Obligationer uden udtræk. Har nedenstaaende f.eks udtræk og hvordan ser jeg det? DK0009769705 5% NYK O1E A 2041 DK0009777138 5% Nykredit 01G A 2041 DK0009272874 5% Realkredit Danmark 23D 2038 DK0009770125 5% NYK 01E DA 2041 Haaber nogen kan hjaelpe
  • En professionel daytraders syn på algoritmehandel

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Spekulant.dkS
    Er du interesseret i algoritmebaseret handel og hvilke konsekvenser den kraftigt øgede andel af børsrobotter i aktiehandel kan have for aktiv handel i aktier har Flemming Kozok begået et større blogindlæg på Nordnetbloggen.dk. Indlægget kan læses her: http://www.nordnetbloggen.dk/om-algoritmebaseret-handel-og-konsekvenser-for-trading/ Det er under blogindlægget muligt at stille Flemming Kozok spørgsmål. -- Aktier og investering ' http://www.spekulant.dk Guide til investeringsspil ' http://www.spekulant.dk/aktiespil Guide til Daytrading med Kozok ' http://www.spekulant.dk/kozok
  • HLF aktieanalyse

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Nu har jeg jo "hypet om mand vil" denne Aktie. Så i får lige en analyse også: http://medicoinvestor.com/herbalife-analyse/ Så kan man jo selv forholde sig til den.
  • Topo er klar til højere luftlag

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Topo er på vej op, bla. pga. rygter om at AstraZeneca skulle "være brændt lun på dem"! AZ var igang med et større aktietilbagekøbsprogram, for 4.5 mia USD!, frem til nytår, men sluttede "pludseligt" 1.10 ved køb for 2.3 mia, altså de lod ca. 12 mia dkr blive liggende i den "velpolstrede pengekasse". Vil ikke blive forbavset, hvis nogle af disse midler er hensat til evt. køb af Topo!! AZ skal bla. på indkøb mm., da visse patenter snart udløber. En anden ting, der også gør indtryk på mig, er at "storaktionæren" HealthCap har en repræsentant siddende i Topo´s bestyrelse og at der i HC´s ledelse sidder to herrer, der har haft betydelige poster i netop AZ!! Der er garanteret også andre bejlere til Topo og tror næppe, at SPPI har råd til at være med i dette felt og måske heller ikke har interesse i det. Nåå... time will show!!
  • OKTOBERKRAK

29
    0 Votes
    29 Indlæg
    0 Visninger
    E
    En større korrektion på 25% kan aldeles ikke udelukkes - virksomhederne tjener ingen penge - antallet af konkurser stiger - forbrugerbarometrene falder - 30er depressionens klamme hånd har lagt en dæmper på al spirende aktivitet. Gældspresset tynger - hvor længe kan seddelpressen køre inden det går galt?
  • Spanien ?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    ConnerC
    BNP = C+I+G+(X-M) BNP = Privat forbrug + private investeringer + offentligt forbrug + (eksport - import) Ser man på Spaniens BNP, så har der været et fald over de sidste par år, hvilket ikke er unaturligt. http://www.tradingeconomics.com/spain/gdp Arbejdsløsheden er steget markant, så man må formode, at det private forbrug er faldet lige så markant. http://www.tradingeconomics.com/spain/unemployment-rate Ser man på statsbudgettet, så er det faldet. http://www.tradingeconomics.com/spain/government-budget Tager vi deres handelsbalance, så er den negativ. http://www.tradingeconomics.com/spain/balance-of-trade For at få formlen til at gå op, så mangler vi kun de private investeringer. BNP er ikke faldet ret meget, når man sammenholder med arbejdsløsheden, det markante fald i det offentlige forbrug, og den negative handelsbalance. Altså er det de private investeringer, der holder BNP oppe. Kører de en karrusel dernede, hvor ejendomspriserne på papiret køres op, eller hvor ligger løsningen ? There is something rotten in the state of Spain
  • Dette er lidt psykedelisk

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    turinT
    http://www.nationalbanken.dk/C1256BE20056E3CB/side/Resultat_af_auktioner_over_skatkammerbeviser!OpenDocument Der er solgt for 1,42 mia skatkammerbeviser til kurs 100. Det er en rente på præcis 0,0000%. Det siger noget om udlandets tillid til Danmark ift resten af Europa, men også noget om hvor stor usikkerheden til Euro-zonen er. Størstedelen på små 4 mia blev, som man kan se, afhændet til svimlende 0,09% i rente. turin
  • Danmarks nye valutasite er vores !

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Så har vi launchet et nyt gratis valutasite med live tick-by-tick valutakurser. Du finder det på valutanyheder.dk. Det er det første i en række nyheder der kommer her i Q4 fra vores hånd. Enjoy!
  • NWC/NCA på danske regnskaber?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej alle Jeg er igang med at æde mig igennem "The Intelligent Investor" af Benjamin Graham. Jeg er efterhånden så langt inde, at jeg ved siden af læsningen øver mig på at analysere aktierne ud fra de oplysninger, som kan inddrages i årsregnskaberne. Jeg har først kigget på Vestas, hvor NWC står opgivet som Nettoarbejdskapital under hovedtalene. Når jeg kigger på Lundbecks regnskab, så kan jeg bare ikke finde hverken NWC, NCA eller Nettoarbejdskapital. Der er en linje, der hedder "Pengestrømme fra drifts- og investeringsaktivitet". Er denne formulering det, som skal opfattes som NWC i Lundbecks regnskab?
  • Turbulent uge

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Vores uge sluttede markant bedre end den begyndte. Uden realtid i 3 en halv dag er ikke sjov og skyldes en omlægning til ny dataleverandør, hvilket blev en lidt sværere omstilling end hvad vi havde beregnet. Vi beklager ulejligheden. Vi har taget 2 tiltag. Aktiespillet forlænges til d. 9. november og alle realtidskunder får en uges ekstra realtid på kontoen. Men alt stod ikke i det negatives tegn. Efter omlægningen kan vi nu introducere udvalgte norske aktier i realtid http://www.proinvestor.com/norske-aktier Finske aktier http://www.proinvestor.com/finske-aktier Og Islandske aktier http://www.proinvestor.com/islandske-aktier Så det blev altså et væsentligt udbygget realtids udbud vi kan præsentere fremover. Vi vil løbende søge at udbyde nye lister og indeks som del af vores tilbud til den private investor. Som del af vores nye samarbejde kan vi nu også udbyde realtidsgrafer helt ned på tick-by-tick basis. Og i de nye grafer holder en række gængse Teknisk Analyse værktøjer sit indtog på ProInvestor også. Du finder de nye grafer på de individuelle aktiesider. God weekend ProInvestor - fordi vi ikke kan lade vær
  • OKTOBERKRAKKET ER AFLYST

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    E
    pga den flotte stigning i US BNP - Obama er nærmere genvalg - aktievindere Vestas og Rockwool
  • Amerikansk housing recovery

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Jeg mener vi er tæt på et begyndende recovery i US. Og kun i US. Det researcher lidt over p.t. og er i den forbindelse faldet over denne rapport fra Blackrock jeg vil dele med jer. https://www2.blackrock.com/webcore/litService/search/getDocument.seam?venue=PUB_IND&source=GLOBAL&contentId=1111166111 Everyone is optimistic in the spring-not just baseball fans. This year, the phenomenon even has percolated parts of the abysmal US housing market. Various indicators are teasing investors and homeowners that real estate prices may finally have scraped bottom. If this is true, it has been a long and traumatic journey. With millions of homeowners losing their homes to foreclosure, the Great recession crushed the bedrock of the American Dream: (profitable) homeownership. At least $7 trillion in home equity has been lost, the US Federal Reserve estimated in January. Even after these declines, homes remain the largest and most important asset of most Americans. Housing dominates sentiment and behavior of the consumers who power 70% of the world's largest economy. It is a key reason why the US Federal Reserve is keeping rates at record lows and has loaded up on mortgage assets, leading a global wave of central bank quantitative easing. And housing weighs down the US national balance sheet like an undigested meal. We explore when, how and why this critical market will recover; offer a roadmap for housing policy; and assess investment opportunities. Our main conclusions are: } Supply economics: Getting a handle on the inventory of vacant houses-supply that will hit the market-is crucial for any long-term projection. We present a model to determine this supply-demand equilibrium. The model projects it will take at least three years-but more likely six to seven years-to reach a new equilibrium. It also shows the importance of new household formation and the overall homeownership rate. } Sighting a Housing Bottom: We believe we are at or near the housing market bottom after national housing prices slid 36% from their peaks. We see little additional downside beyond declines of up to 5% over the next year or so after factoring in inflation. We do not expect a quick rebound to the heady levels of the early 2000s. The recovery will likely take the form of a long, flat "U." It may even resemble the stagnating shape of a drawn-out "L" for a while, we believe. } Regional Differences: Analysis of and sentiment toward the housing market are largely fed by national data. Yet most investment opportunities are local. There are huge disparities between and within metropolitan areas-in price levels, } inventories and foreclosures. Local employment and land scarcity also make a big difference. Real estate truly is about location. Policy Uncertainties: Housing policy and the mortgage market are joined at the hip. Uncertainty over future policy is vexing homeowners, potential buyers, lenders and especially investors. A key question is the future of government-sponsored enterprises (GSEs) Freddie Mac and Fannie Mae, entities that currently underpin the mortgage financing market. We believe a full privatization is not advisable-nor feasible-at this time, but agree the mortgage market's over-reliance on public support needs to be reduced in the long run. a Housing Policy Recipe: A holistic approach is needed to put the housing market back on solid footing. Ingredients include the need for the government to guarantee mortgages (a service for which it should be compensated); reshaping the GSEs as market intermediaries for credit support; transparent and simple rules for mortgage servicing, securitization and foreclosures; prioritizing and synthesizing public policy; and respecting investor rights to attract private capital. an embarrassment of (Program) Riches: The multitude, complexity and scattershot approach of housing initiatives and regulations make it tough to see the forest through the trees. We highlight four programs that could potentially help distressed homeowners and reduce foreclosures. We support their objectives-except where they encroach on the rights of first-lien holders. People Matter: Demographic trends are posing a profound challenge to the housing market. A tidal wave of baby boomers is expected to retire and downsize in the next decade, adding to an already graying population. People are marrying later (or not at all) and college graduates are groaning under student debt and unemployment, depriving the market of its traditional source of demand from first-time homebuyers. other Housing challenges: The wobbly state of the highly indebted, lucky-to-be-employed and underpaid US consumer is a big impediment to a sustained housing market recovery. Tough lending standards are another hurdle. The "fiscal cliff" of deficit reduction and the expiration of tax cuts looms large- one more reason for the question mark in our publication's title.