Jeg gav et lille indblik i mine overvejelser, mens jeg gjorde terrassen vinterklar. Nu er Q3 så leveret og vi er lidt klogere....Måske. Her er lidt strøtanker.
Er Bert Nordberg og resten af Vestas bestyrelse vejet og fundet for lette?
Jeg og andre, har haft overvejelser om, hvorvidt BN og Co. allerede i Q1 burde have vidst, at der ville være vanskeligheder med cashflow?
Burde en Vestas ledelse kunne forudse et faldende salg, qua finanskrisen, USA-valg, EU-gældskrisen m.m.?
Burde Vestas have lavet en Emission i foråret, frem for en "kassekredit"?
Absolut. Der havde ikke været en eneste analytiker eller aktionær, der ville blinke med øjnene, hvis BN i foråret havde meldt ud, at han nu havde gennemanalyseret situationen og en midlertidig bankaftale var nødvendig, men for at sikre Vestas mod at komme i lignende situationer, er en Emission nødvendig. Det samlede analytikerkorps ville tisse i bukserne af glæde, hvis de oplevede en bestyrelse der både beherskede rettidig omhu, forudseenhed og ansvarlighed. Hele tre ting, på en gang, og ikke set i flere år.
Men at meddele os, at Vestas har et positivt problem, der er løst ved en udsættelse af en stresstest, har nu vist sig at være tæt på inkompetence.
Jeg har ligeledes efterlyst krisestyring, og den er begyndt at virke. BN og Co. er sat til at drive et selskab i krise, tilmed i en branche i dyb krise. Et godt 2012 ender snart, og jeg tror ikke at ordretørken stopper her. 2013 bliver svær, men det gør 14 og måske 15 også. Jeg er ikke sikker på, at 16.000 ansatte er det rigtige antal.
Men det er vigtigt at bemærke, at Vestas ordretilgang i 2012 er forholdsmæssigt meget stærk, så det kan ikke være helt galt med pris og kvalitet.
Jeg har heller ikke lagt skjul på, at jeg tror på Vestas nye ledelse, for så længe de ikke er grebet i tidligere tiders synder, må der vises tillid. Først og fremmest skulle de have en chance for at vise deres værd, men også fordi de har en enestående chance for at vise ny vilje til information, troværdighed og gennemsigtighed. Jeg mener faktisk, at informationen ifm. Q3 er bedre end længe set.
Min teori om at Vestas prøvede at drive aktiekursen op, viste sig ikke at holde. Men det ændre ikke ved, at Vestas har behov for en kapitaltilførsel, og 500 mio. har vist sig at være et rigtigt godt gæt. En Emission på 16 kr. pr. Aktie, er en meget stor procentdel, hvis man sætter det i forhold til den nuværende Aktiekurs.
Men problemet er som bekendt at Vestas også skal bruge penge til at udvikle V164, anslået 2 mia. Nogle vil så mene at det allerede er indregnet i budgetterne, men jeg antager en logisk vinkel på det.
Hvis Vestas ikke har brug for de 2 mia., hvorfor forhandler de så med MHI og leder efter en partner/investor?
Det er altså 19 milliarder gode danske kroner, Vestas skal ud og hente, eller 80 kr. pr. Aktie.
Troldmanden har formentlig ret i sin antagelse om, at Vestas ikke igen vil sælge ud af arvesølvet, og dermed ikke vil dele ud af patenterne til en evt. partner. Det er højst sandsynligt årsagen til at forhandlingerne med MHI står stille. Hvad skal MHI med et samarbejde, hvis de ikke kan gøre nytte af Vestas patenter i USA?
Jeg tror ikke mere på en opsplitning af selskabet og et partnerskab med MHI for offshore-delen. Jeg tror ikke på et partnerskab med MHI, overhovedet. MHI vil ikke være partner, de vil være medejere af hele Vestas, og det er foreløbig afvist.
Jeg ser ikke en bedring i branchen de næste par år. Dermed ser jeg heller ikke mulighed for at Vestas kan klare sig uden en investor/partner, medmindre Vestas stopper, eller i bedste fald udsætter, udviklingen af V164. Og det ville være første skridt mod enden.
Som jeg ser det, har Vestas tre valgmuligheder, enten at sælge ud af arvesølvet, at stoppe udviklingen af selskabet eller en 2 mia. Emission.
Vi er ikke blevet præcenteret for en Emission ifm. Q3, fordi Vestas stadig håber på en partneraftale. Hvis der kommer en aftale, vil det drive aktiekursen betydeligt op, og en Emission på 16 kr. pr. Aktie vil derfor være langt mere tålelig, hvis den overhovedet er nødvendig. Vi ved jo, at pengene kommer ind i 2013, så bankerne vil nok være noget nemmere at tale med, hvis de kan vifte med en 2 mia. aftale. Men aftalen er der altså ikke, og pengene skal ind i år. Så en Emission uden partneraftale, og dermed en holdbar løsning, er meget mere sandsynlig nu.
Støtten ved kurs 30 holdte ikke længe, og selv om støtten ved kurs 25 er noget større, så tror jeg heller ikke på, at den holder, og vi vil muligvis se ny lavere bund. K1 er i så fald udsat til tidligst foråret 2013.
Kurs 10 - 15 kan nu ikke længere udelukkes, hvis der kommer en 500 mio. Emission uden en partneraftale.
Tilbage til mit første spørgsmål, er Bert Nordberg og resten af Vestas bestyrelse vejet og fundet for lette?
Nej. Skaden er sket langt tid før, den nuværende ledelse, minus DE. Vi ser rent faktisk krisestyring, nu. Vi ved, at bestyrelsen arbejder aktivt for at finde løsninger.
Men som verden er skruet sammen nu, så finder man ikke bare 2 mia. og selv om bestyrelsen knokler, så er det ikke sikkert de løber stærkt nok. Det er før set, at bestyrelser til sidst føler sig nødsaget til at anbefale et salg af selskabet, til en meget lav pris, som eneste løsning på kapitalmanglen.
Når jeg efterrationalisere på mit ønske om en partneraftale, så vil jeg nu helst være foruden. Jamen, hvad så?
Aktiekursen er i forvejen banket i bund, og er langt lavere end den reelt burde være. Når kursen nu engang er i bund, så kan vi lige så godt justere aktiemængden til kursen. Tillid er det helt centrale nøgleord i en sådan øvelse. Tillid til, at hvis der laves en plan for fremtiden, så holder den.
Hvem har jeg, I og den samlet øvrige analytikerkreds tillid til, og som også kan være investor? ATP.
En redningsplan der ikke vil slagte aktiekursen kunne være:
Rettet Emission på 1 mia. Euro med ATP.
Yderligere Emission på 0,8 - 1, 0 mia. Euro (op til 32 kr. pr. nuværende aktie)
Fortsat tilpasning af arbejdsstyrken i Vestas, og speed på udviklingen af V164.
Se det tror jeg, vil blive positivt modtaget. Det vil sikkert ikke få kursen til at springe op, men det vil danne et solidt fundament for selskabet, skabe ro og ikke mindst sikre Vestas på danske hænder.
Men jeg er ikke den eneste der kan sætte den scene, hvorfor sker det så ikke? Hvad ved vi ikke?
Konklusion: Hvis der kommer et bud, tror jeg ikke det bliver på mere end kurs 40 - 50. Mit mål er nu, at reducere GAK fra ca. 100 til 40.
Nok for denne gang.
Hjulmand