Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Fortum - not powering through

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    En af mine helt faste bestanddele i porteføljen er Utillity selskabet Fortum. Iøvrigt er denne slags virksomheder på den lange bange ret velgørende for enhver formue, med deres stabile omsætning, indtjening og udbytte betaling. Men i Fortum har de sidste år bortset fra udbyttet på 1 Euro været skuffende rent indtjeningmæssigt og det har kursen også været tynget af. Det er specielt 2 faktorer der har drevet indtjeningen ned. Problemer med A-kraftværket i Oscarshamn og så de lave nordiske energi priser, som følger af prispresset fra vandkraft. De er idag kommet med Q3 og jeg vil hellere købe flere igen. Jeg kan være lidt betænkelig ved om vi kan få 1 Euro næste år, for overskuddet per Aktie er for de første 9 måneder kun 0,91 Euro. Regnskabet: FORTUM CORPORATION INTERIM REPORT 19 October 2012 at 9:00 EEST July - September 2012 -- Comparable operating profit EUR 220 (297) million, -26% -- Operating profit EUR 223 (314) million, of which EUR 3 (17) million relates to items affecting comparability -- Earnings per share EUR 0.14 (0.23), -39%, of which EUR 0.01 (0.02) per share relates to items affecting comparability -- Fortum has launched an efficiency programme to improve cash flow by more than EUR 1 billion during 2013-2014 -- Capital expenditure guidance updated: In 2012 around EUR 1.5 (1.6-1.8) billion, in 2013 EUR 1.1-1.4 billion and in 2014 EUR 0.9-1.1 (1.1-1.4) billion January - September 2012 -- Comparable operating profit EUR 1,152 (1,294) million, -11% -- Operating profit EUR 1,242 (1,823) million, of which EUR 90 (529) million relates to items affecting comparability; i.e. derivatives and the sale of Fingrid in 2011 -- Earnings per share EUR 0.91 (1.52), -40%, of which EUR 0.11 (0.49) per share relates to items affecting comparability; i.e. derivatives and the sale of Fingrid in 2011 -- Nordic power prices clearly lower compared to 2011 -- Fortum currently expects the annual electricity demand growth in the Nordic countries to be on average 0.5% in the coming years. -- Power Division's Nordic generation hedges: For the rest of the calendar year 2012, 70% hedged at EUR 48 per MWh, for 2013, 60% hedged at EUR 45 per MWh, and for 2014 30% hedged at EUR 43 per MWh Fortum's President and CEO Tapio Kuula, in connection with the third quarter of 2012: "The business environment is extremely demanding and the hydrological situation is putting additional pressure on Nordic prices, which are clearly lower than a year ago. At the same time especially the prolonged outages in Oskarshamn Sweden, has burdened the result significantly. Group comparable operating profit totalled EUR 220 million in the third quarter and was weak as we expected, but still unacceptable. Fortum has therefore launched an efficiency programme in order to maintain and strengthen its strategic flexibility and competitiveness and to enable the company to continue to reach its financial targets. Targeted actions will increase the efficiency of our core processes and lead to cost reductions. The economic situation in Europe and globally - and the uncertainty regarding its duration - has affected Fortum and its business operations. External pressures and cost increases affecting the company are making it necessary for us to further develop the efficiency of our operations. According to the European utilities (Eurelectric Gallup poll), political and market risks are currently the biggest risk factors in the power sector. In addition, discussion and decision making around EU emissions trading and CO2 Emission allowances have created uncertainty concerning the future carbon market. Also in the Nordic countries, the political climate has become less supportive towards CO2-free generation not dependent on subsidies, i.e. hydro and nuclear generation. In economically uncertain times, political predictability and consistency would be more valuable than ever. In order to ensure the company's strategic flexibility and competitiveness, the aim is to improve the company's cash flow more than EUR 1 billion during 2013 - 2014, by reducing capital expenditures, divesting non-core assets, reducing fixed costs and through focus on working capital efficiency. Unfortunately, the efficiency programme may have an effect on our personnel. If headcount reductions are needed, they will be implemented on unit level by using natural rotation, rearranging of vacant jobs and by retirement, whenever possible. Fortum's purpose is to create energy that improves life for present and future generations, the aim is to build on our strong Nordic core business, create solid earnings growth in Russia and build a platform for future growth." Efficiency programme 2013-2014 Due to the increasingly demanding business environment, Fortum has started an efficiency programme in order to maintain and strengthen strategic flexibility and competitiveness, and to enable the company to reach its financial targets in the future. The aim is to improve the company's cash flow by more than approximately EUR 1 billion during 2013 - 2014 by reducing capital expenditures (capex) by EUR 250 350 million, divesting approximately EUR 500 million of non-core assets, reducing fixed costs and focusing on working capital efficiency. Capex in 2013 will be EUR 1.1 - 1.4 billion and in 2014 EUR 0.9 - 1.1 billion. In the end of 2014, the cost run rate will be approximately EUR 150 million lower compared to 2012, including growth projects. If headcount reductions are needed Fortum seeks to limit them, by using natural rotation and retirement whenever possible. The assessments will therefore be done at a unit level.
  • Thi kendes for ret.

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Er der en jurist til stede, der kan oversætte denne dom til almindeligt dansk? Og hvad betyder det for os private Aktie debattører? Vel ingentingenting da vi hverken er journalister, redaktører eller analytikere? http://www.domstol.dk/hojesteret/nyheder/Afgorelser/Documents/193-11.pdf
  • Repræsentation af Vestas små aktionærer

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Vi har gang i en ny debat, i en tråd der i forvejen er lang. Debatten kunne have interesse for andre der ikke har fulgt med i "Vestas DE og dengamle CFO", så jeg starter en ny for dette emne. Kort fortalt, så debattere vi behovet for en bedre repræsentation af de små Vestas aktionærer ved generalforsamlinger m.m., i forlængelse af nok et surt opstød fra VS. Bryan, Chano, Troldmanden, Akademikeren og jeg har skrevet indlæg om dette emne, i den omtalte tråd, hvis det har interesse. VS ikke en aktuel mulighed, så der er lige nu to scenarie til debat. Skal vi samle så mange aktier som muligt på PI, for at udnytte vores mandat så optimalt som muligt. Skal vi prøve at samle 10+ % af aktierne, for at sikre Vestas på danske hænder. Hvad mener alle I andre PI'er? Har I andre forslag til emnet?
  • Rockwool - køb nu?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Jeg overvejer at gå ind i denne Aktie. De er for nylig begyndt at rykke ekstra ind i Nordamerika og har fabrik klar i Memphis år 2014. Der er opstået gode muligheder for et marked i Kina, da der er opstået slemme brænde under nybyggeri og brandsikkerhed er kommet i søgelyset. Rockwool er et ikke-brændbart materiale Lars Persson, fra Nordnet, anbefaler køb når den bryder 550 og isolationsmarkedet må vel ventes at blive mere og mere positivt globalt set. (Dvs man sagtens kan have den long) Hvad siger I andre?? God dag
  • Sona offshore - mulighed for kortsigtet gevinst?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Aktien har i den senere tid fået gevaldige huk nedad og handles pt. til kurs 8,7 - 14 dages RSI på ca. 6 og der er stort gap i dag. Den handles også væsentligt under den nedre grænse i bollingerkanalen. Jeg er ikke så skarp i Teknisk Analyse, men den ligner en rebound-kandidat på kortere sigt synes jeg. Vil gerne høre andres mening for jeg overvejer stærkt at hoppe ombord på kort sigt. De glifende gennemsnit er dog meget dystre, men er der ikke chancer for nogle dages optur på kortere sigt? edit: hov beklager at jeg kom til at starte tråden i FA i stedet for TA
  • Manipulationen fortsætter

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    MIFM
    Børsen fortsætter deres negative syge historier om Vestas. Skribenten fatter ikke engang Vestas nu har en 8 MW mølle men bliver ved med at refere til en 7 MW mølle. Den avis køber jeg aldrig mere de har åbenbart ansat studenter som Møger ungen!!! Det går sku godt i Danmark, de skal ale lige være sikret deres pension så sætter de andre tåber ind der skal ha deres del af kagen - sygt og ufatteligt kommunisterne ikke selv kan se det MIF http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/243546/vestas_misser_stor_tysk_havmoelleordre.html
  • En god valueaktie?

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Jeg synes Intel virker som en interessant Value Aktie. Den er lidt ligesom HP ramt af faldende PC salg, men satser stort på at komme ind på markedet for mobile processorer til smartphones/tablets. Såvidt jeg forstår bruger Apple stadig Samsungs mobile processorer i Iphone5, men har formentlig en interesse i at skifte Samsung ud, som de har gjort på memory chips og batterier. Her kan åbne et nyt marked for Intel, hvilket de også selv satser benhårdt på. Apple bruger allerede Intel processorer i deres Mac. Værdisætningen virker attraktiv P/E 9,2 (kurs 21,73), en stærk balance (ingen nettogæld) og et udbytte Yield på 4,2%. Kursen er faldet Ca. 26% i løbet af det sidste år. Apple kommer idag 16/10 med deres Q3 regnskab. Hvad siger i andre til Intel?
  • Red Bull Statos - Imponerende!

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Ikke særligt aktie-relateret, men meget imponerende! Hvis i ikke fik set Felix Baumgartner's hop, kan det ses her (hoppet sker 03:34): http://www.youtube.com/watch?v=MT1DhcQg0Os og en hurtig highlights video: http://www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I Samtidigt kan den nye video som er taget fra hans hjelm ses her: http://www.youtube.com/watch?v=ciGRzcg6NzA
  • Lidt Genmab research

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Ofatumumab (OFA) is a fully human type I anti-CD20 IgG1kappa mAb [15,32-37]. Ofatumumab binds to both the small and large extracellular loops (ECL) of CD20 molecule, and is more effective than rituximab at killing target cells. It has been shown to be more potent than RTX against both RTX- sensitive and resistant cells [38]. Its activity against RTX-resistant cells and the potent CDC effect are believed to be due to the proximal epitope of the small loop of CD20 molecule and the high capacity for C1q activation. OFA (arzerra) has been approved for treatment of relapsed or refractory CLL who have failed fludarabine and alemtuzumab (FA-ref) [39]. OFA is given IV weekly on a fixed dose, 300 mg for dose 1, and 2000 mg weekly x 7 in subsequent doses. This is followed by every four  weeks for 4 more doses [36]. In FA-ref CLL patients, the response rate was 58%. OFA was also studied in 116 patients with RTX-refractory follicular lymphoma (FL) [40]. These patients received 8 weekly infusions (dose 1, 300 mg and doses 2-8, 500 or 1000 mg). The median age was 61 years, and the median number of prior therapies was 4. The overall response rate (ORR) was 13% and 10% for the 500-mg and 1000-mg arms, respectively (Table 1). The median PFS was 5.8 months. Infections, rash, urticaria, fatigue, and pruritus were the most common adverse events. Severe adverse events included neutropenia, anemia, and thrombocytopenia in a subset of patients. http://www.jhoonline.org/content/pdf/1756-8722-5-64.pdf
  • Overdreven frygt for biotek investeringer

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Jeg har de sidste fire år med undren fulgt kursfastsættelsen på biotek aktier. Der er ingen tvivl om, at der før krisen ukritisk blev kastet alt, alt for mange penge efter biotekbranchen. Investorer og analytikere havde kun øje for de mulige indtjeninger, og glemte nærmest begrebet risiko. Der var generelt i hele markedet en ekstremt form for blind grådighed uden tanke for mulige tab. Nøgternt set var det ganske enkelt en dårlig Risk Reward Ratio. Mit indlæg her er et spørgsmål til jer om, hvorvidt markedet og analytikere ikke er gået alt, alt for meget i den anden grøft, og reelt set nu risikerer, at gå glip af en fornuftig indtjening. Jeg betragter lidt aktiemarkedet som sammenligneligt med bookmaker virksomhed, hvor kursen svarer til de odds, der bliver givet. Lige nu mener jeg faktisk, at både markedet og analytikere (inkl. de dygtige og vidende kommentatorer herinde) udviser en total overdrevet frygt for risiko. Der må nærmest ikke kastes penge efter noget, hvis der er den mindste risiko forbundet med det. Biotek branchens kurser er trykket ekstra meget i bund pga. denne risikofrygt, og jeg mener faktisk, at der aldrig har været en bedre Risk Reward Ratio. Ved at investere i måske tyve forskellige lægemiddelhåb mener jeg, en den gennemsnitlige indtjening, man kan opleve over en årrække, langt vil overstige de tab man næsten med sikkerhed vil have inden for denne branche.Potentialet for stigninger er meget stort.Se bare Genmab og Topotarget. Procentvis har de oplevet stigninger i trecifrede procenter over relativt korte perioder uden at hverken at være tæt på mål, eller uden for risiko. Mit indlæg er bestemt ikke et argument mod, at biotek er risikabelt, da det altid er et sats, at få lægemidler på markedet. Men ved at fordele investeringer over mange forskellige virksomheder tror jeg bare, at man for sine penge kan få en ekstremt god Risk Reward Ratio, der ikke kan opnås inden for mange andre brancher i aktiemarkedet for tiden. Biotekbranchen må med sine ekstremt lave kurser være guf for enhver bookmaker - også kaldet aktiehandler i dette forum
  • Hvilken udsagn skal vi lade investor samles om ?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Det var meningen at denne tråd kun skulle oprettes i Vestas gruppen da den kun er interessant for Vestas aktionær. Undskyld jeg roder! Mvh Chano
  • Er der en grænse for vindenergiproduktionen.

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    D
    WWEA har sendt en rapport ud hvor det fremgår at vindenergi fortsætter stigningen med stor hastighed. Jeg kom så til at tænke på at der måske er en grænse for hvor meget vindenergi kloden kan anvende. Jeg ser ikke nogen grænse så den kan teoretisk godt være mere end 100%. Styring og lagring af energien er det største problem, men der er jo også den mulighed at nogle vindmøller ikke kører 100%. Det er jo den måde kraftværkerne styrer elproduktionen i dag De sætter generatorer på stanby og venteposition så hvorfor ikke også vindmøller. link: http://www.evwind.es/2012/10/08/world-wind-energy-capacity-has-crossed-250-gigawatt/24422/
  • Siemens forsinker offshore fabrik

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Siemens har nu truffet beslutning om at forsinke bygningen af deres store nye offshore fabrik i UK. Det var meningen spadestikket skulle være taget i år. Men nu bliver det tidligst primo 2013. De skylder bla skylden på usikkerheden om de fremadrettede afregninspriser i UK. Så altså et forsøg på at lægge ekstra pres på regeringen. Fabrikken forventes nu at være klar ultimo 2014/primo 2015. Sadig tids nok til de store projekter. Af artiklen fremkommer der også flre nye ret interessante informationer. Prisen for fabrikken er lige knap 2 mia! Det er mere end hvad jeg antog. Og fabrikken kan producere hele 500 stk møller om året. Altså en kapacitet på 3000mw! Den fabrik Vestas nu har lagt i mølposen for en tid var som jeg så det faktisk lidt større. Vestas nævnte 2000 arbejdspladser mens Siemens nævner 700. Jeg ved dog der i vestas tallet også er inkluderet alle underleverandørene. Det tror jeg ikke er tilfældet med siemens tallet. Men det giver alligevel et fingerpeg om at vestas fabrikken også vil koste mere end 2 mia at bygge. Og altså med en kapacitet på formentligt mere end 3000mw. Ja det er i sandheden dyrt at kaste sig over fremtidens offshore marked...... http://www.rechargenews.com/energy/wind/article324916.ece
  • hvorfor

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor alle aktierne er lukket
  • Carl Icahn rykker igen

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Har budt på Oshkosk 3 milliarder. Selskabet lider ifølge Icahn af dårlig ledelse, og er mere værd hvis man bryder det op i divisioner end som nu. Det er et selskab som allerede er i hans portefølje og i vores liste over Icahn positioner, men nu blev Icahns tålmodighed opbrugt. Som han sagde til Bloomberg det er på tide at direktøren siger Adios!
  • Steve Jobs dokumentar

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    http://www.youtube.com/watch?v=bn6ko171Eko&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=3O0z0gHKl-0&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=X618s1_RJPo&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=HDjm0v7demc&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=W3Sp2-40NPY&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=lynlIIB65SQ&feature=relmfu
  • Emission og 20% regl for pension depot

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg investere idag for mine pensions midler og er all in i Vestas så denne Aktie udgør 20% af mit depot. Hvad sker der hvis MHI aftalen bliver offenlig og iforbindelse med denne vælger Vestas at lave en Emission. I forbindelse med MHI aftalen vil kursen stige så vestas er mere en 20% af mit depot f.eks. 25-30% Vil det kunne forhinder mig i at deltage i emissionen pga. 20% reglen, med mindre jeg indbetaler yderlige penge ind på min pension og køber nogle andre aktier også ? Mvh Chano
  • Stærkt kvartal af JP Morgan

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Jeg har gennem længere tid været bullish på US economy og US Banker. De er lige på vej ind i et housing recovery derovre. JP Morgan regnskab bekræfter det. Investor Contact: Sarah Youngwood (212) 270-7325 Media Contact: Joe Evangelisti (212) 270-7438 1 For notes on non-GAAP measures, including managed basis reporting, see page 14. For additional notes on financial measures, see page 15. 2 Comparisons below are versus prior year. 3 Includes the estimated impact of final Basel 2.5 rules and the Basel III Advanced Notice of Proposed Rulemaking. STRONG PERFORMANCE ACROSS ALL BUSINESSES • Continued momentum in all our businesses; strong lending in Commercial Banking, Business Banking, Mortgage Banking and Asset Management  Investment Bank reported favorable Fixed Income results; maintained #1 ranking for Global Investment Banking fees 2  Consumer & Business Banking average deposits up 9%; Business Banking loan growth for the eighth consecutive quarter to a record $19 billion, up 8%  Mortgage Banking record production revenue; originations of $47 billion, up 29%  Credit Card sales volume1  Commercial Banking reported record revenue; loan growth for the ninth consecutive quarter to a record $124 billion, up 15% up 11%  Treasury & Securities Services reported record assets under custody of $18.2 trillion, up 12%  Asset Management reported fourteenth consecutive quarter of positive net long-term product flows; record loan balances of $75 billion • JPMorgan Chase supported consumers, businesses and our communities  Provided $200 billion of credit 2 1  Provided $15 billion of credit to consumers YTD; originated 664,000 mortgages YTD 1  Provided over $380 billion of credit to U.S. small businesses YTD, up 21% 1  Raised nearly $670 billion of capital for clients YTD to corporations YTD  $52 billion of capital raised and credit1  Hired more than 4,500 U.S. veterans since the beginning of 2011 provided for more than 1,300 nonprofit and government entities YTD, including states, municipalities, hospitals and universities • Third-quarter results included the following significant items:  $900 million pretax benefit ($0.14 per share after-tax increase in earnings) from reduced mortgage loan loss reserves in Real Estate Portfolios  $825 million pretax incremental charge-offs ($0.13 per share after-tax decrease in earnings) due to regulatory guidance on certain residential loans in Real Estate Portfolios  $888 million pretax benefit ($0.14 per share after-tax increase in earnings) due to extinguishment gains on redeemed trust preferred capital debt securities in Corporate  $684 million pretax expense ($0.11 per share after-tax decrease in earnings) for additional litigation reserves in Corporate JPMorgan Chase & Co. News Release • Fortress balance sheet strengthened  Basel I Tier 1 common1  Estimated Basel III Tier 1 common of $135 billion; or 10.4%, up from 9.9% in the prior quarter 1 of 8.4%3  Loan loss reserves of $23 billion; Global liquidity Reserve of $449 billion , up from 7.9% in the prior quarter
  • Fredriksen vil la de andre leie ut med rabatt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 12.10.12 08:35) Fredriksen vil la de andre leie ut med rabatt John Fredriksens Golar LNG investerer, men har ikke leid ut noe - ennå. - Han har is i magen, sier analytiker. John Fredriksens Golar LNG investerer i 12,6 milliarder kroner i nye skip, men ennå er ingen leid ut, skriver DN. Vi har tidligere sett at Fredriksen har is i magen i tank- og riggmarkedene. Vi tror Golar ønsker å vente lengst mulig med å sikre kontrakter, og heller la andre redere fortsette å leie ut sine skip frem i tid med rabatt. Golar vil være i bedre posisjon til å forlange høyere rater når det er færre ledige fartøyer, sier Platou Markets-analytikeren Frode Mørkedal. Arctic-analytiker Erik Nikolai Stavseth har ifølge avisen kjøpsanbefaling på aksjen med kursmål 67 dollar (384 kroner), mens SEB-analytiker Ole G. Stenhagen opererer med "hold" og kursmål 220 kroner. Golar-aksjen falt i går 1,4 prosent til 214 kroner i det unoterte markedet i Oslo. http://www.golarlng.com/ [image: 61423_golar_frost_lng.jpg]
  • BioPorto - manglende aftaler

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hi guys Som alle andre, undrer jeg mig over hvorfor vi ikke får lukket nogle aftaler. Det har været annonceret i en 7-8-9 mdr at BioPorto har været i forhandlinger med de store spillere om distributionsaftaler. Vi sidder med VAREN. Der er adskillige større aktører der tilsyneladende vil have den. Det kan ske at Thea spiller hardball om prisen, men hun sidder altså med ALLE kort på hånden for at få presset diverse selskaber til at gå med på hendes vilkår. Og det er der indtil nu INGEN der har villet. For mig at se begynder det at være et kæmpe faresignal. Man kan ikke forhandle om en pris i 8 mdr og jeg tror reelt slet ikke på der foregår forhandlinger mere. Men jeg kan altså bare ikke se hvad det er der skal skille Thea og samtlige store spillere på den måde. Kan det virkelig kun være prisen? Der må være noget andet? Nogen der har nogle kvalificerede bud? Er der nogen der frygter at vi en dag får en meddelelse om at forhandlingerne er indstillet på ubestemt tid?