Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Finanskrisen kommer tilbage

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    En artikel som som absolut er værd at læse: "Forudsigelsen om en ny finanskrise får næring af, at den tyske økonomi, der i årevis har været trækdyr for hele Europa, er gået ned i gear i de seneste måneder. Dertil kommer problemerne for Portugals tredjestørste bank, Banco Espírito Santo. Børsen i Lissabon suspenderede torsdag handlen med bankens aktier, da de faldt med 19 procent. Udviklingen i banken følges med tilbageholdt åndredræt på børserne på begge sider af Atlanterhavet af frygt for, at den kan udløse en ny bankkrise". http://www.proinvestor.com/investornyt/142881/temperaturen-kan-indikere-inflasjon
  • Guld

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Nippon1976N
    Jeg har tidligere skrevet om guld som investering, hvor timingen har været for tidlig. Det er et godt argument for at ikke investerer alle kronerne på en gang. Der er igen købssignaler i flere guldaktier, her vist ved Sandstorm. Andre af de store som f.eks goldcorp viser samme chart. Her er et eksempel på hvordan den kunne være handlet. Der er fire købssignaler, markeret ved grønne pile. Først købssignal er en dobbeltbund. Der er også et morning doji star-pattern, som også er bullish. Næste købssignal er er sidste bund, der bliver taget ud samtidig med at der er divergens på macd (dead cat bounces). Tredje købssignal er et brud på både nedtrend og neckline på en head and shoulders. Her kan vi også beregne et target. Sidste købssignal er retest af neckline. Er man mere konservativ handler man den føst når sidste top bliver taget ud, i dette tilfælde køber man ved 7,25. Target er ca. 12,5. Bunden af trendkanalen kan bruges som stop. [image: 69467_Sandstorm.png]
  • Kvantificering af risikoelement.

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Der har været en del diskussioner om risiko på det sidste, og det lader til at der naturligt nok er stor forskel på hvor risikovillige de forskellige investorer er. Det virker som om en del investorer måske ikke er helt klar over hvad deres risikoprofil egentlig er, da fokus er mere på afkast end på risiko. Derfor er jeg nysgerrig for at høre hvordan I kvantificerer risikoelementet i jeres aktieporteføljer. Er det f.eks. en relativ kvantificering i forhold til markedet (beta)? Hvis I har kvantificeret risikoelementet, så har I måske også en begrundelse for risikoprofilen på jeres aktieportefølje, og den er jeg også nysgerrig for at høre Selv sigter jeg efter en beta på 1.0, og dermed have en risiko så tæt på markedets som muligt. Der mangler dog nogle elementer for helt at kunne kvantificere risikoelementet, så det arbejder jeg lidt på.
  • Chevreau's 5 regler for finansiel uafhængighed

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Søndagslæsning omkring hvorledes man bør investerer over længere sigt. http://www.marketwatch.com/story/how-to-declare-your-financial-independence-2014-07-04?pagenumber=1 De fem regler i midten af artiklen, som den private investor kan følge for at opnå finansiel uafhængighed. Betale dit hjem i fuldt omfang. Find flere indtægtskilder. Udvikle "guerilla nøjsomhed" vaner. Spar 20% af din bruttoindkomst. Invester med en "Lazy ETF" portfolio - f.eks tre Exchange Traded Funds (en amerikansk fond, en international fond og en amerikansk obligationsfond), holde dem på lang sigt og med rebalancering efter behov.
  • Konkrete aktiekøb

19
    0 Votes
    19 Indlæg
    0 Visninger
    BiopOrBustB
    Jeg synes der i lang tid har været for meget debat om debatten, og for lidt snak om aktier - især specifikke aktier, og som det som ofte er: Vil man have noget gjort, så skal man gøre det selv. Derfor følger her de tre aktier jeg senest har købt i andet end Daytrading regi, samt mine begrundelser for at købe dem. Jeg ved ikke om der er nogen der kan bruge det til noget som helst, men det er noget i den stil jeg godt selv kunne bruge som inspiration... Aerogrow (aero) købt den 23. maj. http://www.aerogrow.com/investors/ Fællesnævneren for denne Aktie og den næste på listen er at jeg ikke vidste ret meget om den før jeg købte den, den blev nævnt af Mark Gomes som en af hans "Poised to triple" aktier, den anden var Glu mobile som jeg har i forvejen, og den tredje kommer jeg til senere. Jeg læste lidt op på hvad firmaet beskæftiger sig med (hydroponiske indendørshaver), men dybest set var det Marks argumenter jeg købte den på. Det er ikke en Aktie jeg normalt ville røre, da det er en OTC Aktie, og det betyder for mit vedkommende at jeg ikke kan handle den selv via Wintrade, men skal ringe ind og få en mægler til at købe den. Det er ikke utænkeligt at jeg er den eneste dansker med denne Aktie i porteføljen, jeg er i hvert fald den første nordnetter da den slet ikke figurerede i systemet da jeg købte den - det gør den så nu. Jeg gav $5,50 pr styk og kursen var ved børsluk fredag $4,81, så indtil videre har det ikke just været nogen god investering, ilikvid er den også en handel med et par hundrede aktier kan sagtens skubbe kursen 5%. Pixelworks (pxlw) købt den 23. maj http://www.pixelworks.com/?q=node/27 Denne Aktie købte jeg af samme årsag som Aerogrow, altså "på anbefaling" af Mark Gomes, firmaet beskæftiger sig i meget korte træk med alt hvad der har med billedforbedring på stort set samtlige former for skærme man kan forestille sig, men læs selv på deres site hvis det har interesse, de forklarer det meget bedre end jeg kan alligevel. Pixelworks er til forskel fra Aerogrow en Aktie jeg godt kunne have fundet på at købe normalt, men jeg havde næppe fået øje på den hvis ikke jeg havde læst om den via den gode Hr. Gomes, artiklen/indlægget jeg læste var i øvrigt det her: http://seekingalpha.com/article/2225333-picks-to-triple-in-a-correction Jeg gav $6,50 pr styk og kursen var ved børsluk fredag $7,61, umiddelbart noget bedre udvikling end Aerogrow, hvilket faktisk er lidt sjovt da det var Pixelworks jeg havde mindst fidus til da jeg handlede - det viser jo så om ikke andet at jeg ikke er så smart som jeg selv bilder mig ind i ny og næ. LinnCo (lnco) købt den 3. juni http://ir.linnco.com/ LinnCo er til forskel fra de to tidligere nævnte aktier en jeg selv har fundet, faktisk fandt jeg først Linn Energy som i bund og grund er samme selskab, men det er alt sammen beskrevet i den gamle tråd jeg oprettede om emnet i sin tid, den kan findes her: http://www.proinvestor.com/boards/66945/ Jeg solgte mine gamle LinnCo aktier i februar, da de blev ved at sive grundet et opkøb og deraf følgende usikkerhed om hvorvidt deres ret høje distribution kunne opretholdes, den tvivl ser ud til at være væk efter de har byttet lidt med Exxon, jeg vurderede at det begyndte at se fornuftigt ud og købte mig altså ind i selskabet igen. Med et udbytte på +10% årligt, regnet fra min købspris (udbetales månedligt), er LinnCo primært tænkt som en Value Aktie der bare skal ligge og generere kontanter på kontoen, at det så kunne tyde på at kurslejet er på vej tilbage til før opkøbet af Berry Petroleum der satte kursen under pres, er jo bare en bonus. En anden bonus er at have en Aktie med sin egen slagsang: https://www.youtube.com/watch?v=c6uVXJ3x2Sk Udskift blot "High" med "Linn", og "love" med "distribution". Jeg gav $28 pr styk og kursen var ved børsluk fredag $29,71 og der var udbytte betaling på $0,2416 den 13. juni, så indtil videre ser det jo meget fornuftigt ud - om det fortsætter er ikke til at vide, overordnet set er jeg ikke bekymret, men dog opmærksom. Under alle omstændigheder synes jeg det er lidt sjovt at have en Aktie som man helt selv har fundet frem til, hvor irrelevant det så end måtte være. Så blev det indlæg vist også længere end hvad jeg selv plejer at gide læse, så nok herfra - skulle der være spørgsmål vil jeg besvare dem efter bedste evne, og ellers ser jeg meget gerne hvilke aktier I andre har købt, og hvorfor - inspiration skader jo sjældent.
  • Laksesektoren i Millionærklubben på Radio24/7

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Dagens udsendelse, hvor jeg taler om laksesektoren. Jeg anbefaler bla. selskaberne Marine Harvest, Bakkafrost og Grieg Seafood. Undervejs i udsendelsen fortæller Lau Svendsen og jeg om vores værste investeringer. Sidst i udsendelsen besvarer jeg lytterspørgsmål om bla. Biotec Pharmacon. http://arkiv.radio24syv.dk/video/10019988/millionaerklubben-02-07-2014
  • Sommerens gode aktier

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Agurketid"...Også for aktiehandel. Jeg har givet interview til Børsen om aktier med stigningspotential i juli-august. Det med "raketterne" står for journalistens egen regning. "Sommeren er sjældent sæson for fyrværkeri og slet ikke hurtigt flyvende børsraketter, alligevel er det lykkedes Børsen at få en håndfuld investeringsforslag fra investor og erhvervsmanden Helge Larsen, der er kendt for at udpege sprængfarlige aktiekøb..." http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/87010/artikel.html
  • aktiespil/model tester

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej nogle der kender til et sted der tilbyder handel med fiktive penge på de danske markeder der er jo mange sider der tilbyder det med armikanske aktier men ville godt se det med danske er fordi jeg godt kunne tænke mig af øve mig og læse op med TA og det vil jeg helst gøre uden af udsæte mine ajnden penge vi have jo et Aktie spil her men det er jo lukket og det mest optimale er sådan set også af det ikke have en slut datohåber det giver mening
  • QEC - Det lysner i Quebec.

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Adm. direktør og storaktionær Michael Binnion er meget positiv på hans blog her til aften: "Mike's Blog Good news.... At last! Finally some good news! The Quebec Government has made several announcements over the past few weeks that affect hydrocarbon development in the province. I was at the National Assembly for the recent budget, on June 4th, and it's clear the government is supporting resource development including oil and gas. We especially welcome the end of oil and gas separation. Quebec went through a surreal period where shale oil was in vogue with environmental leaders but natural gas produced from shale was vilified. Of course in nature, oil and gas are created together in the same natural thermal process. The new government has thankfully reunified oil and gas. This is an excellent and logic position. The Government has also extended the suspension of hydraulic fracturing until the end of public consultations. The Quebec Oil and Gas Association had already announced a voluntary suspension of activities for the same period. Work obligations and a rental fee increase were also suspended for the same duration. We welcomed the respect to investors shown by the new Government in Quebec. A schedule has been announced for new hydrocarbon legislation to be introduced in the fall session of 2015. Quebec needs an updated hydrocarbon law and regulations. We have said it is a prerequisite for social license for many years now. Finally, we see things going in the right direction, The Government also announced a greatly expanded environmental strategic study. The study performed over the last three years was restricted to natural gas and the St. Lawrence Valley. The new studies will cover oil and the rest of Quebec. We are pleased that the Government recognized that exploration is necessary study as well. There will be no moratorium during the period of the new environmental studies. In the recent budget, drilling tax credits were reduced by 20% which was not good news. However, it was part of general reduction of tax credits for all industries and did not target the hydrocarbon industry more than the rest. Specific to oil and gas, the budget announced further funds for investment, showing a long term commitment to our industry. Best of all, the Premier has said that revenue sharing with local communities is something he is in favor of. This was in my view the biggest block to social acceptability in our initial efforts in 2010. Local benefits is the key to success of our project and we support whole heartedly revenue sharing. Premier Couillard says Quebec is open for business again. It just looks like it might be".
  • Kina - Naturgas og grøn energi bliver fremtidens vinder.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    En god grund til at investere i LNG sektoren. Der skal i fremtiden sejles enorme mængder naturgas fra Nordamerika til et umætteligt kinesisk marked. Hertil også til mange andre lande i Asien, som omstiller fra kul til naturgas og vedvarende energikilder: "Kina har for eksempel tatt store steg bort fra kull, og spørsmålet er hvilke energibærere som blir vinnerne i energimiksen. Jeg mener å se tegn i Kina på at både kull og olje er i ferd med å bli tapere, mens naturgass og fornybar energi fra vind, vann, sol og kjernekraft blir vinnerne fremover". http://www.proinvestor.com/investornyt/141565/kina-skifter-energikurs-det-er-en-viktig-endring
  • Hvad skal jeg investerer i

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har et Ratepensions depot hvor der pt. står 350.000 kr. Der bliver de næste 8 år, indsat 50.000 kr årligt. Har i et bud på , hvordan jeg skal placerer mine penge, Jeg vil ikke spille lotto med pengene, men vil på den anden side godt påtage mig en fornuftig risiko, i håb om et fornuftigt afkast...
  • Obligations-etf'er

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg er netop blevet pensioneret og påtænker at overføre mine diverse pensioner (ca. 2 mill) til Nordnet og selv investere dem (horisont: 5-6 år). Ved at spare de mange gebyrer kan jeg jo "nøjes" med et mindre afkast, og kan derfor prioritere sikkerhed frem for afkast. Obl.-investerings foreninger er nyt for mig, så jeg efterlyser analyser af og forslag til hvilke indeks-profiler mht varighed mm, man skal søge, for at sikre en rimelig robusthed i kursudvikling kontra renteafkast. Jeg har kigget på iShares, men det forekommer umiddelbart uoverskueligt med de mange varianter. Planen er 80% obl i 3-4 forskellige indeks samt 20% aktier.
  • Vestas får ordrer til flere milliarder i USA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    29.06.2014 Vindmøllekoncernen Vestas har de seneste to dage hevet milliardstore ordrer fra USA i hus. Det fremgår af meddelelser på selskabets hjemmeside og til fondsbørsen. Sammenlagt omfatter bestillingerne 287 vindmøller med en samlet kapacitet på 574 megawatt. Ordrerne er led i rammeaftaler mellem Vestas og energiselskaberne RES Americas og EDF Renewable Energy. Møller for 3,8 mia. mere her: http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/ECE6839431/vestas-far-ordrer-til-flere-milliarder-i-usa/ http://www.vestas.com/#! [image: 69372_OK_Vestas_montage.jpg]
  • Chart og TA'nker pr. 27.06-2014

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    DOW, DNORD, FLS, GES, BIOPOR, DANTH, SAS, LUN https://www.youtube.com/watch?v=tHIF_eJHR-Q&feature=youtu.be Mv. http://ifta.dk/
  • Er der ingen grænser

19
    0 Votes
    19 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg er i tvivl om hvor vi er på vej hen. Efter en turbulent investering i Vestas har jeg nu den opgave og gøre noget ved afkastet.Men jeg tør ikke investerer.Alt ser for mig lidt overgearet ud. Generelt er vi tilbage i kurser fra før finanskrisen, det kan vi takke den førte penge politik for med gratis penge til bankerne og massive støtte opkøb af Obligationer. Den generelle holdning er at så længe renten er lav så har kapitalen ingen anden udvej end som og søge i aktiemarkedet.Ergo aktierne vil fortsætte op Kan det virkelig være rigtigt at vi er kommet i en situation hvor der er så stor politisk kontrol og vilje til og støtte væksten så at man nærmest risiko frit kan købe aktier ? Boligbobler er under opbygning, der er konflikter i Ukraine / Rusland og nu Irak.Men det er markedet nærmest udpåvirket af. Har vi knækket koden og lavet den ultimative evighedsmaskine hvor vi alle sammen med lidt omtanke kan købe aktier og få vores investering forrentet med 8% , eller er der noget jeg overser ?
  • G4S

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    G4S har altid været god ved mig som investor. Udbytte 2 gange årligt. Men efter skandalen i London Olympiaden i 2012 har aktien været nedadgående. Jeg har samlet op på nedturen ( faldende knive ) i den tro at daværende ledelse ikke magtede den Olympiske opgave ( Engelsk ledelse og Engelsk Olympiske lege kan forvirre den bedste). Den ny ledelse kan og har gjort det bedre. Produkterne/tjenesteydelserne fejler intet! Og så fik jeg udbytte fra aktien forleden dag og da jeg tog stik på aktiekursen så; stille og rolig bider G4S sig op i Aktiekurs - jeg har atter et 'godt' overskud. Det 'gamle' target var 28, men som udbytte Aktie bør den være mere interessant uagtet analytiker mål. Aktien plejede at være særdeles volatil hvilket betød at man kunne lave scor-ogstik-af, men på det seneste er der en stadig uptrend. Jeg har en del aktier og tror jeg bliver for nærværende. Kommentar?
  • BioGaia tror på fremtiden!!

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    I
    http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/
  • Video fra hjertet i et fracking-job

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Der er givet tilladelse til en prøveboring efter skifergas i Frederikshavn. Denne video illustrerer, hvorledes en eventuel fremtidig produktion startes op med "fracking": http://www.sunnewsnetwork.ca/video/3640290975001
  • Guld som alternativ til obligationer

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg ved ikke helt hvor jeg ellers skulle placere dette indlæg. Men da jeg er ny her, og nybegynder hvad angår børsnoterede aktier (begyndte først at investere i dem i år), har jeg valgt at placere det her. Jeg er dog ikke helt ny indenfor aktier, og har investeret i unoterede aktier i en del år. For tre år siden begyndte jeg at få så meget i udbytte fra en af disse investeringer, at jeg var nødt til at geninvestere, hvis pengene ikke skulle stå på en bankkonto og blive ædt op af inflationen. Det oplagte var at sætte pengene i en anden aktivklasse. Det er godt at have sin kapital delt op mellem flere forskellige aktivklasser, da der som regel er langt lavere korrellation mellem aktivklasserne end mellem de enkelte papirer i hver enkelt aktivklasse. Så hvis f.eks. aktiemarkedet styrtdykker går det måske ikke lige så skidt for en anden aktivklasse. Man reducerer altså sin risiko, ligesom hvis man spreder sine investeringer ud mellem flere forskellige aktier. Mange anbefaler Obligationer som en alternativ aktivklasse. Så det var noget af det første jeg så på, da jeg for tre år siden skulle finde en alternativ aktivklasse. Det virkede dog ikke så tiltrækkende for mig. For de lange Obligationer gav den lave rente en betydelig risiko for lavere kurser p.g.a. stigende renter. De korte Obligationer var knapt så risikable, hvad det angik, men her dækkede renten knapt inflationen, og de korte Obligationer skulle ofte geninvesteres, hvilket gav øgede handelsomkostninger. Og de store handelsposter gjorde, at jeg stadig ville have en pæn del af den kapital jeg ville investere i en alternativ aktivklasse stående i kontanter. En anden aktivklasse jeg kiggede på var ejendomme. Det så mere lovende ud. Men jeg havde desværre ikke fri kapital nok til for alvor at gå ind i dette marked. Og jeg kunne se, at der skulle bruges en hel del tid til at sætte sig ind i markedet - tid, som jeg ikke havde. Jeg endte med at vælge guld som den alternative aktivklasse jeg ville gå ind i. Guld er meget udskældt indenfor investeringsverdenen, især fordi det ikke giver noget afkast. Men Obligationer giver stort set ikke noget afkast i øjeblikket alligevel, og for Obligationer har man altid en risiko for, at udstederen ikke kan betale sin gæld. Og på helt lang sigt beholder guld sin købekraft, og sikrer derfor imod inflation, selvom der på kortere sigt kan være en del Volatilitet. Ikke alene giver guld ikke noget afkast. Det koster direkte penge at eje guld, da der er omkostninger til opbevaring af det. Og guld er heller ikke risikofrit: Man risikerer, at nogen stjæler det. Selv hvis det er forsikret, risikerer man, at forsikringsselskabet ikke kan eller vil dække tabet efter et tyveri. Alligevel valgte jeg guld. Det er især fordi guld er lige så likvidt som Obligationer, og der er en risiko for en større systemisk kollaps. Risikoen er ikke stor, men sker det, tror jeg mange Obligationer vil blive værdiløse, mens de fleste aktier vil tabe stort i værdi, eller ikke have nogen værdi (konkurs). Der er mange måder at investere i guld, og jeg vil redegøre for et par af dem, da jeg har undersøgt dem. Den mest oplagte måde at investere i guld på er ved at købe guldmønter eller guldbarrer man rent fysisk holder. Her er der et betydeligt Spread, typisk 7-10%. Heldigvis er købspriserne som regel kun 1-3% over guldprisen. Jeg valgte trods dette at købe en smule guld på denne måde, især fordi historien har mange eksempler på folk der har reddet livet i ekstreme situationer fordi de har haft guld på denne form. Skattemæssigt er det ikke spekulativt, fordi jeg håber jeg aldrig bliver nødt til at afhænde denne lille guldbeholdning igen. Man kan også få en eksponering mod guldprisen ved at købe certifikater. Det kan jeg dog ikke anbefale: De fleste certifikater taber over tid værdi ved en uændret guldpris, især hvis guldprisen svinger meget. Investering i en ETF er langt bedre, selvom man ikke ejer guldet. Jeg har dog ikke undersøgt ETFer nærmere, og ETNer har jeg slet ikke undersøgt. Selv valgte jeg at placere det meste af det kapital jeg ville placere i guld et sted, hvor jeg rent fysisk ejede guldet, og hvor det blev opbevaret for mig, selvom jeg så måtte betale for opbevaringen af et aktiv der ikke gav afkast. Her var valget mellem GoldMoney og BullionVault. Jeg valgte BullionVault, især fordi de har et åbent og rimeligt likvidt marked, hvor det ikke er alt for dyrt når jeg skal rebalancere min portfolio.
  • Præklinisk toksikologisk forskning.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    HenningH
    Exiqon deltager i et forskningsprojekt under HESI sammen med FDA og en lang række af medicinalvirksomheder og laboratorier. Formålet med projektet er undersøge, om man kan finde nye veje/måder til at vurdere kommende medicinalprodukters toksikologiske indvirkning på mennesker i det prækliniske stade. Som en udløber at dette projekt lancerede Exiqon så i april sidste år 3. generations microRNA qPCR paneler til præklinisk toksikologisk forskning. https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=552236&messageId=681054 Det praktiske testarbejde blev tilendebragt for ca. 1 år siden, og den mellemliggende tid har bl.a. været brugt til at projektets parter har valideret testen, samt at FDA vurderer om resultaterne kan udmøntes i fremtidige lovkrav. Læs evt. om projekter her (læg mærke til navnene på de deltagende virksomheder): http://www.hesiglobal.org/files/public/Factsheets/2013/Genomics 12-13 fact sheet.pdf Jeg har tidligere spurgt Exiqon om hvor stor markedsinteressen kunne være for et sådant produkt samt potentiale. Her er svaret: Citat: "Såfremt testen kan valideres og adopteres i USA vil det økonomiske incitament være tilstrækkeligt til at sikre en global adoption; besparelserne som medicinalindustrien kan opnå ved brug af en sådan test er meget betydelige, hvorfor interessen også er stor. " Citat slut. I en anden forbindelse har Exiqon oplyst mig, at markedspotentialet er ca. US$ 50 mio. Min nysgerrighed for projektet er atter blevet vakt, fordi man ved at google " Pre Clinical Toxicologist" kan se, at en lind strøm af laboratorier og medicinalvirksomheder søger efter ledende medarbejdere indenfor området. I min verden tolker jeg det derhen, at medicinalindustrien er ved at forberede sig på, at FDA vil stille nogle fremtidige lovkrav indenfor præklinisk toksikologi. Jeg har derfor rettet et par spørgsmål til Exiqon om emnet og i dag fået følgende svar: Citat: "Kære Henning Vi har nu fået data fra vores samarbejdspartnere under HESI men endnu ikke modtaget tilladelse til at offentliggøre data. Vores vurdering af markedet er uændret men vi har ikke offentliggjort forventninger til netop dette marked, hvor vi endnu afventer FDA's anbefalinger. Jeg forventer, uanset FDA's anbefalinger, at der vil blive konkurrence i markedet. Jeg beklager vi endnu ikke har kunnet offentliggøre yderligere, men det er en tung proces, og den er ude af vores hænder. Med venlig hilsen Exiqon A/S Hans Henrik Chrois Christensen, CFO" Citat slut. Jeg tolker tilbagesvaret derhen, at de deltagende medicinalvirksomheder har valideret testen nu, men Exiqon mangler endnu tilladelse til at offentliggøre resultaterne, ligesom vi også afventer en afklaring fra FDA om, hvilke krav de vil stille til fremtidens prækliniske toksikologiske test. Men det, at medicinalindustrien over en bred kam søger efter ledende " Pre Clinical Toxicologist" synes jeg lyder rigtig interessant i denne forbindelse.