Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Er der ingen grænser

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
19 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    cykling
    wrote on sidst redigeret af

Jeg er i tvivl om hvor vi er på vej hen.

Efter en turbulent investering i Vestas har jeg nu den opgave og gøre noget ved afkastet.Men jeg tør ikke investerer.Alt ser for mig lidt overgearet ud.

Generelt er vi tilbage i kurser fra før finanskrisen, det kan vi takke den førte penge politik for med gratis penge til bankerne og massive støtte opkøb af Obligationer.

Den generelle holdning er at så længe renten er lav så har kapitalen ingen anden udvej end som og søge i aktiemarkedet.Ergo aktierne vil fortsætte op

Kan det virkelig være rigtigt at vi er kommet i en situation hvor der er så stor politisk kontrol og vilje til og støtte væksten så at man nærmest risiko frit kan købe aktier ?

Boligbobler er under opbygning, der er konflikter i Ukraine / Rusland og nu Irak.Men det er markedet nærmest udpåvirket af.

Har vi knækket koden og lavet den ultimative evighedsmaskine hvor vi alle sammen med lidt omtanke kan købe aktier og få vores investering forrentet med 8% , eller er der noget jeg overser ?

1 Reply Last reply
    4
    • C Offline
      C Offline
      cykling

Bliver spændende og følge om historien gentager sig omkring at faldet sidst udlignede din lidt for tidlige manglende købs lyst.

aktierne er ca oppe med 40% siden at du vurdere at der ikke var noget og komme efter.

Men et fald fra den nuværende top på ca 50% er heller ikke utænkeligt

1 Reply Last reply
      1
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Det der for mig virker spændende er at du på baggrund af virksomhedernes nøgle tal gik i stop for køb for 12 måneder siden

Hjul som læner sig op af TA er også skeptisk og har været det siden årsskiftet og skal ikke ind endnu.

Pete som vel er kyniker trak sig i i november 2013 da der efter hans mening kun var marginale stigninger og komme efter.

Jeg selv er bekymret når analytikerne skriver at det ikke er for sent og købe aktier ????? -Ergo der er lidt mere og komme efter inden det skal ned.

Jeg vil afvente og se hvad i hver især gør og når den sidste af jer er blevet positiv så afventer jeg yderligere 20% inden jeg køber.

1 Reply Last reply
        1
        • Henrik_Munthe-BrunH Offline
          Henrik_Munthe-BrunH Offline
          Henrik_Munthe-Brun

Jeg tror stadig markedet vil bevæge sig opad i de kommende år. Der har været utroligt mange negative udmeldinger den seneste tid omkring markedet, og alligevel er det fortsat op. Selvfølgelig vil der værre korrektioner undervejs, men disse vare sjældent mere end 8 uger.

Hvorfor jeg tror det vil fortsætte.

1. Økonomien er stadig ikke kommet op i gear, og der er mere "gode tider i vente"

2. Renten er utroligt lav, og normalt vil renten (og økonomien) have bevæget sig meget højere før der opstår store bobler i f.eks aktiemarkedet.

3. Det er kun 5-6 år siden at vi havde en kraftig Aktie nedtur, normalt vil der være ihvertfald 9-10 år imellem hver aktienedtur.

1 Reply Last reply
          2
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Jo men hvis man nu i stedet for og bruge årene mellem korrektionerne som indikator.Og kigger lidt på udviklingen % vis og bruger den som indikator.Er vi så ikke overmodne ?

Og kunne det evt skyldes den lave rente som er politisk bestemt og som jo egentlig bare er et udtryk for utidig indblanding i udbud og efterspørgsel.

Og at vækst i kommerciel forstand dags dato er det eneste bud på en verdensorden.

Men plejer det ikke og gå sådan at alt hvad der ikke hviler på et stærkt fundament det holder ikke.

http://www.google.com/finance?cid=626307

1 Reply Last reply
            0
            • C Offline
              C Offline
              cykling

Jeg mener vi har lige oplevet konsekvensen af at der lånes ud til højre og venstre til forbrug på opskruede værdi sætninger

Og nu er vi så på vej til og gøre det en gang til. Denne gang som et middel mod konsekvensen af vores sidste fejl.

Det kan kun gå galt.

1 Reply Last reply
              3
                Henrik_Munthe-Brun

Først og fremmest vil jeg anbefale Lars Tvedes bog Business Cycles, hvis du vil forstå hvorledes jeg tænker omkring dette.

Mht. renten, ja den er måske lavere end den burde være pga. politisk indblading. Men selv uden politisk indblanding ville den stadig være lav.

Rent psykologisk tror jeg ikke vi har ramt en top, når private investorer og diverse eksperter render rundt og råber krise/boble forude!!!

Først når rigtigt mange vil være inde i markedet og folk begynder at tror at det bare vil fortsætte, så vil jeg begynde at blive forsigtig. Jeg tror der vil gå mange år før vi igen havner i denne situation.

1 Reply Last reply
                2
                • C Offline
                  C Offline
                  cykling

Tak det vil jeg gøre-Det er altid spændende og prøve på og forstå hvordan meninger og opfattelser dannes.

1 Reply Last reply
                  0
                  • C Offline
                    C Offline
                    cykling

Det er også det jeg har besluttet

Min pensions opsparing har jeg overdraget til banken med mellem risiko-Der er ca 15 / 20 år til jeg skal bruge den, så mon ikke de gennemsnitligt klare det med et ok snit

Hvad mine private midler angår er jeg nu 98% kontant og vil afvente et fald og så evt købe Value aktier når forholdet mellem udbytte og pris på aktien ser fornuftigt ud.

Argumentet med at man ikke har noget andet valg end og købe aktier når renterne er ikke eksisterende,er jeg kold over for.Selvfølgelig har jeg et valg og det benytter jeg mig af.

Retten til og sige tak -Men nej tak

Men rolig jeg har ikke fået det hvide snit-Jeg har købt 2000stk AP til kurs 94- Enten finder de værdier eller også er det bare ærgerligt.

Man er nu engang den man er- bare i en mere afbalanceret / forsigtig udgave.

1 Reply Last reply
                    2
                      Henrik_Munthe-Brun

Og imellem Black Monday i 1987 og dot-com krakket i 2000 var der 13 år 🙂
                      I gennemsnit er der 9 i år imellem hvert krak på finansmarkedet og 18 år imellem hvert krak på boligmarkedet.

Selvfølgelig er der altid korrektioner i markedet på vej op, som bevirker at markedet falder ca 8-15%. Men som sjældent vare mere end 8 uger. Jeg ved ikke om det er en sådan en korrektion i venter på eller om i forventer et nyt stort krak.

Jeg har også tit prøvet at ramme korrektionerne, men det er svært. Ofte bliver man meget hurtigt løbet over ende af hurtige stigninger eller foretager sine køb og salg således at det næsten bedre kunnet have betalt sig at være konstant lang i markedet. For private investorer tror jeg hold and buy er den bedste strategi, kombineret med at man holder øjnene åbne foveror hvornår markedet er på vej mod et nyt stort overordnet krak.

Symtomerne herpå er en psykologisk ændring hvor folk bliver grådige og uforsigtige, snak om ny teknologi, snak om en ny økonomi hvor vi bare fortsætter opaf, mange IPO'er, de private er fuldt investeret, at vi har haft solid økonomisk vækst i minimum 3-4 år og at det sidste krak ligger ca. 9-10 år tilbage i tiden.

Lige nu kan jeg ikke se det store krak foran mig.
                      Dog en korrektion på 10% er ret sandsynligt, især med den geopolitiske situation som vi har lige nu i Irak/Syrien + Ukraine.

1 Reply Last reply
                      2
                      • OccamO Offline
                        OccamO Offline
                        Occam

Hvis man kunne forudse krakket, så kom det ikke, for så ville kurserne begynde at sive allerede nu.

Lidt uro i periferien kan ikke udløse et krak. Vi skal tænke i andre baner. F.eks. midtvejsvalget 4.nov. kan styrke Tea Party, som stopper seddelpressen. Så bliver cash king, og aktierne styrtdykker.

1 Reply Last reply
                        1
                        • C Offline
                          C Offline
                          cykling

Man skal passe på med udelukke at det kan ske og det kunne måske være grund nok til og overveje situationen-http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/06/11/0611083843.htm

1 Reply Last reply
                          1
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

lidt ud af den samme tangent-Så bliver det også interessant og se hvad den styrkede skeptiske EU fløj i parlamentet kommer til og betyde på sigt

1 Reply Last reply
                            1
                            • OccamO Offline
                              OccamO Offline
                              Occam

Og Tea Party behøver ikke vinde så mange pladser. De skal bare være en trussel mod tilstrækkeligt mange repræsentanter.

http://www.nytimes.com/2014/06/15/business/for-businesses-and-the-gop-a-cantor-effect.html?ref=business&_r=1

De har et navn for statsstøtte til erhvervslivet: Crony Capitalism. http://en.wikipedia.org/wiki/Crony_capitalism

1 Reply Last reply
                              0
                              • C Offline
                                C Offline
                                cykling

Og vælgerne ser nogen gange lidt mere simpelt på tingene end som så-http://politiken.dk/indland/politik/ECE1107071/nyrup-igen-df-bliver-aldrig-stuerent/

1 Reply Last reply
                                0
                                • J Offline
                                  J Offline
                                  JesperDR

Sidder med fuldstændig den samme følelse. Men hvis vi er de eneste der kan se det, så kører toget jo bare. Udover dine bekymringer, synes jeg også den "glemte" gældskrisen ligger og lurer.

Synes vi mangler, at se nogle tal der viser, at væksten har bidt sig fast. Derudover er jeg rimelig urolig omkring krisen i Ukraine/ Rusland - det er bare et spørgsmål om tid inden investorerne vil rette blikket mod det igen.

Derudover synes jeg det er foruroligt, at "gælds-krisen" er afblæst. Italien låner jo nærmest billigere end USA. For kort tid siden var det på randen af statsbankerot. Hvornår får investorerne øjene op for dette?

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • HjulmandH Offline
                                    HjulmandH Offline
                                    Hjulmand

Cykling, du skriver at jeg er skeptisk og jeg gerne løfte sløret i smule og vise hvorfor.

Hjulmand

69266_Tvivl.pdf

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • RoxyTrooperR Offline
                                      RoxyTrooperR Offline
                                      RoxyTrooper

Jeg forventer en korrektion de næste par uger på op til 10%. Derefter er det meget interessant mht. den politiske udvikling i USA.
                                      PS. Den stædige, positive stemning på aktiemarkedet nu er primært drevet af den lave rente, mens den reelle vækst vel er meget begrænset.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • C Offline
                                        C Offline
                                        chrhall

Inden jeg skriver mere, må jeg hellere komme med en disclaimer: "Det er svært at spå, og især om fremtiden"

Når det er sagt, tror jeg ikke på en korrektion i nær fremtid, og jeg tror generelt ikke at jeg er dygtig nok til at markedstime. Jeg holder mig til de defensive udbytteaktier, skyder lidt sjov og ballade ind i porteføljen med 5% af porteføljen.

Som jeg opfatter det, er økonomien generelt i bedring, specielt den amerikanske og europæiske, men spørgsmålet er mere hvordan historien slutter denne gang, forstået på den måde at det er svært at identificere boblen, og det er svært at identificere hvornår nok investorer opfatter det som en boble, og hvornår de vil ud.

Jeg synes mere at det på nuværende tidspunkt handler om, om man skal købe mere, eller om man skal sidde stille og lave ingenting. Som udgangspunkt tror jeg at det globale marked er fair prissat. Jeg tror stadig man kan finde nogle gode deals, der er bare længere mellem snapsene.

Jeg læner mig primært op af the Rule of 20, som i princippet er en inflationsjusteret Shiller P/E og af Aswath Damodarans blogindlæg nedenfor.

http://www.bearnobull.com/2014/06/02/showtime/

http://aswathdamodaran.blogspot.dk/2014/06/bubble-bubble-toil-and-trouble-costs.html

Et par links som jeg synes er gode at læse om psykologien / spilteorien i markedet:
                                        http://www.salientpartners.com/epsilontheory/notes/When Does The Story Break.html

http://www.salientpartners.com/epsilontheory/notes/Long_Term_Parking.html

Og et om markedstiming:
                                        http://www.schwab.com/public/schwab/nn/articles/Does-Market-Timing-Work

1 Reply Last reply
                                        1
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          Peter_Hansen 0

Well, din "evighedsmaskine" med 8 procent i afkast er faktuelt ikke de samme 8% som for 10 eller 20 år siden.

Hele den kapitalistiske samfundsmodel er syg og den reelle værdi bag dit afkast bliver udhulet af skjult inflation og særlig høj inflation indenfor de specifikke aktiv klasser som sikre at samfundets absolutte top hele tiden øger sin magtbase. Alle er tilfredse imens vi faktisk bevidner verdenshistoriens største tyveri skabt af pengetrykning og ekstremt lave renter.

Middelklassen og den nedre overklasse klapper glade i hænderne og støtter op om cirkusset fordi de ikke har fattet hvad der reelt foregår idet de tror at eksempelvis aktiemarkedet arter sig positivt.

Vi er altså med andre ord inde i en selvforstærkende slut-fase hvor de sande magthavere (de mega rige, de ledende finansielle institutioner samt enkelte multinationale selskaber) sikre at deres position ikke kan trues. Den endelige manifestering heraf kommer ved næste store nedtur som starter når magthaverene ønsker det og ikke før.

Du kan derfor stole på din "evighedsmaskine" så længe masserne kan holdes i troen om at den hellige grav er velforvarret. I det øjeblik alt for mange lugter lunten startes nedturen nemlig som et røgslør der sidenhen bliver til det endelig slut-kup der efterfølges af en ny verdensorden.

Så ja, aktiemarkedet er sikkert på nuværende tidspunkt for os dødelige, men det er jo dybest set en ringe trøst i forhold til de mere dystre langsigtede fremtidsperspektiver.

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger