Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• IFTA V-Månedsmagasin Juli 2015

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    https://www.youtube.com/watch?v=fSe38h2EUzI&feature=youtu.be Gode sommerglade hilsner http://ifta.dk/ https://www.facebook.com/IftaAps
  • analyse af Protector Forsikring

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    gwalG
    Virksomhed: Protector Forsikring Branche: Forsikring Børs: Norge Hvorfor branchen? Forsikringsbranchen har nogle specielle egenskaber der gør, at jeg er specielt tiltrukket denne branche. For det første, er det en sjælden branche, hvor kapital kan rejses til investeringsbrug, uden at det koster nogen rente. Retfærdigvis skal det dog nævnes, at bank branchen er tæt herpå i disse år, med indlånsrenter nær 0. Grunden til, at dette lader sig gøre, er at der gennemsnitligt varer noget tid, fra en person betaler sin første præmie til forsikringsselskabet, og til den første tilbagebetaling finder sted. I denne periode kan de betalte præmie penge således ligge og trække en eller anden form for relativ sikker rente/udbytte (primært benyttes obligationer). For det andet har branchen, i alt falde her i norden, en form for indbyrdes forståelse rent prismæssigt. Der eksisterer ikke nogen udpræget priskrig, hvor de største og mest omkostningseffektive tilbyder de laveste priser og tager alle kunderne. Nærmere tværtimod. Eksempelvis er de største udbydere i Danmark Tryg og Topdanmark - som også er to af de dyreste at forsikre sig hos. For det tredje har branchen som helhed en evne til at nyde godt af dårlige tider. Dårlige tider her ment som år, hvor der er mange erstatningssager, og dermed dårlig indtjening. Da denne slags påvirker alle udbydere, sætter de blot alle prisen op, og fremtidige år med færre erstatningssager giver pludselig forøget overskud. Priserne bliver nemlig sjældent sat ned igen. Desuden er det en branche, hvor det er forholdsvis ubesværligt at overføre omkostningsstigninger, som følge af inflation, til kunden. Og uanset hvor godt eller dårligt samfundet klarer sig, så vil vi have vores forsikringer. Noget af dette kan også læses i en artikel på børsen som jeg så her til morgen: http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/306419/forsikringsselskaber_holder_fest_-_men_er_du_inviteret.html Hvorfor Protector forsikring? Pris i forhold til indtjening og forventet indtjening. P/E værdien ligger i samme niveau som de andre større selskaber. Lige i omegnen af 15, i forhold til 2014 indtjening. Dette gør sig også gældende for f.eks. Tryg, Topdanmark og Sampo. Det der gør Protector attraktiv i denne sammenhæng er deres opjustering efter Q1 i år. Her opjusterede de årets forventning til 600 mio. Med en markedsværdi på ca. 6 mia. så giver det en forventet 2015 p/e på kun 10. Bemærk at aktien ikke er dyrere end de andre selskaber, til trods for en højere forventet vækst (ca. 20% forventet i år). Der er således begrænset med downside, men god upside her - selv hvis væksten ikke nås, har man ikke betalt for meget sammenlignet med andre i branchen. Det kan også bemærkes at driftsresultatet steg med 17% sidste år og resultat pr. aktie med ca. 33%. Desuden steg q1 2015 eps. med ca. 45% i forhold til q1 2014. Det kan dog argumenteres, at hvis der kun kommer lav vækst i 2015, så betaler man rent faktisk for meget for Protector i forhold til de nævnte konkurrenter. Grundet fordele ved størrelse, som stordriftsfordele og brand værdi, så burde disse større selskaber være lidt billigere end Protector som er relativt lille endnu. Dette er et fair nok argument, som burde tages med i en eventuel overvejelse om Protectors værdi. Herved vil man altså betale en mindre præmie for muligheden for forøget vækst - en præmie som jeg mener er det værd, da jeg ikke kan tro på de selv rammer så langt ved siden af vækstmålet efter sidste år og opjusteringen efter q1, at væksten kommer ned på niveau med dem der kun har lavt til midt et cifret vækst. Combined ratio. Protector har en af de laveste combined ratios i norden med 84,5 i 2014 (85,3 - 86,7 i 2011 - 2013). Omkostningsprocenten faldt fra 8,8% i 2013 til 7,6% i 2014 (7,5% i q1 2015) og holdes dermed på omkring det halve af de større konkurrenter (Tryg forventer eksempelvis at holde sig under 15% for 2015). Lavere omkostninger er en rigtig god ting for et mindre selskab, da det gør der kan konkurreres på prisen, så der kan komme vækst. Og så gør det naturligvis at overskuddet kan blive større. Markedsposition. Selv om Protector er ret lille i forhold til så mange andre forsikringsudbydere, så har selskabet en ret stor markedsandel indenfor bestemte segmenter. Bl.a. 50% af ejerskifteforsikringer i Norge og en stærk position som samlet markedsleder inden for den kommunale sektor i Danmark/Sverige/Norge (nummer 2 i hvert af landende separat dog). Desuden gør selskabet sig ikke i livsforsikringer, hvilket kan ses som et plus, da denne del af forsikringsmarkedet er ekstremt svær at skabe en "moat" omkring. Morningstar påpeger ofte denne mangel i livsforsikringsbranchen i forbindelse med analyser af forsikringsselskaber. Finansiel situation. Solvensmargin på 296% (skal være 250%), kapitaldækning på 18% (krav på 8%), kontant beholdning på 657 mio. (over 10% af markedsværdien) og lav gæld med finansielle forpligtigelser på 600 mio., hvilket er lavere end den kontante beholdning og de finansielle ejendele er mere end 8 gange så høje. Gæld ser således ikke ud til at være noget problem, ej heller kapitalbeholdning til udbetaling af eventuelt uventede store omkostninger. Herved ser udbyttet på lige knap 3% (2 kroner for 2014) også ud til at være fint sikret. Insider ejerskab. Pr 31/12 2014 var 17% af Protectors aktier ejet af insidere og nærtstående hertil. God motivation for ledelsen til at handle hensigtsmæssigt og langsigtet. Hvorfor ikke Protector forsikring? En skuffende vækst kan gå ud over aktiekursen på kort - medium sigt. Ekspansion til UK kan gå galt. Selv om Protector ser ud til at have fint styr på forretningsmodellen efter flere ekspansioner til de forskellige skandinaviske lande, så er UK en lidt større sag og et nyt marked. Det indebærer et risikoelement, da en fejlslagen ekspansion kan blive meget dyr. Desuden spreder det den krævede opmærksomhed yderligere, på et tidspunkt, hvor de allerede eksisterede markeder kræver så meget opmærksomhed som muligt, grundet den store vækst her. Manglende komplet dækning. Uden f.eks. liveforsikring kan Protector ikke tilbyde "hele forsikringspakken" som nogle konkurrenter kan. Øvrigt. Opmærksomme læsere har nok lagt mærke til, at jeg ikke inkluderede ekspansionen til UK, som et argument for at købe Protector, men kun imod. Dette er fordi jeg ikke ønsker at betale nogen større præmie eller tillægge virksomheden nogen større værdi herfor indtil videre. Protector har ikke vist deres evner udenfor Skandinavien endnu og dette bliver derfor lidt en prøve, og det i et ret stort land. Risikoelementet heri opvejer en eventuel vækstmæssig værdi, jeg kunne finde på at tillægge. Om noget kunne jeg argumentere for, at der burde eksistere lidt af en rabat for at man skulle være villig til at påtage sig risikoen for en fejlslagen ekspansion - hvilket da også kan være markedet har gjort jævnfør den relativt lave prissætning på aktien. Det sagt, så indebærer denne ekspansion muligheden for fantastisk fremtidig vækst og indtjening. Ved en succesfuld entre på UK markedet, vil Protector være betragteligt underpriset som det er nu. Dermed indebærer aktien unægtelig, at man sætter sin lid til ledelsens evner, mere end ved så mange andre forsikringsselskaber. Hvis man ikke mener, de fortjener en sådan tillid, kan det godt være, at man skal holde sig væk. Jeg har ikke foretaget så mange dybere analyser af forsikringsselskaber endnu. Hvis nogen af jer har noget viden om mangler eller fejl håber jeg at i vil påpege det, således at jeg kan forbedre mine analytiske egenskaber i fremtiden.
  • Analyse af Walt Disney Co.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    gwalG
    Analyse af Walt Disney Co. Børs: New York Stock Exchange Hvad er Walt Disney? Disney er et af de mest ikoniske brands I verden. Alt og alle kender til de klassiske Disney tegnefilm og karakterer, lige fra Askepot til Anders And. Hvad en del nok ikke ved er, at Disney faktisk ikke er den største del af Walt Disney Co. Selskabet har nemlig 5 ben at stå på, men for nemhedens skyld er disse reelt delt op i to dele. Det suverænt største af disse 5 ben og den ene af de to dele er tv (media network). Herunder Disney Channel, ABC og kronjuvelen ESPN, USA's suveræne sports kanal. Denne del af forretningen står for over halvdelen af indtjeningen ($7.321 mio i 2014). Der er reelt fire ben yderligere, men disse kan nogenlunde samles i den anden del, som primært omhandler Disney brandet, og de "underbrands" som er blevet opkøbt i nyere tid. Under Disney brandet hører tegnefilm, legetøj, computerspil, tema parker, krydstogtskib og film. Underbrands er et voksende segment, drevet af opkøb, som efterhånden inkluderer Pixar Studios, Marvel og Star Wars (denne anden del havde indtjening på $5.684 i 2014) Analysering af Walt Disney Co. Diversificering. Ved at operere så bredt er det vigtigt, at de forskellige segmenter har en god synergi, hvis virksomheden skal fungere optimalt. Her er der rigelig med synergi. Ethvert produkt Disney laver kan inkorporeres i flere af de andre forretningsdele. Eksempelvis kunne købet af Star Wars mærket give et helt nyt område i tema parkerne, og nyt legetøj i de allerede eksisterende Disney forretninger. Dette eksponerer i tur en hel ny gruppe af børn og voksne til det mere klassiske Disney. Desuden kunne filmene og serierne baseret på Star Wars universet vises på eget tv netværk (AMC). Den mindste synergi eksisterer nok mellem tv netværket ESPN og så resten af koncernen. Her har jeg lidt svært ved at se andet end gensidige reklamer som en form for synergi effekt. Der kan vel for så vidt derfor også spekuleres i en udskilning af ESPN på et tidspunkt i fremtiden, men det er ikke noget jeg vil gøre mig i her, ej heller har jeg hørt noget om, at dette skulle være planlagt. Så vidt jeg ved findes der stort set ingen selskaber som Disney (gør der sikkert et eller andet sted, men ikke som jeg kender til - nærmeste er vel nok Lego). Enhver konkurrent må udfordre Disney på en del af forretningen. Det betyder at Disney har tid og plads til at reagere på konkurrence og/eller dårlige tider da presset økonomi indenfor et segment kan afhjælpes af de andre dele af virksomheden. Ulempen ved denne store diversificering er jo så at der findes mange konkurrenter. Det kan fint argumenteres, at en lettere konservativ vurdering af Disneys værdi er på sin plads, grundet en lidt højere risiko indenfor konkurrence end, hvad normalt er for firmaer af Disneys kaliber.Dog bør en sådan vurdering være af begrænset art grundet Disneys Moat. Moat. Disney har helt sikkert en bred moat. Et af klodens mest kendte og elskede brands - af både børn og voksne, en usædvanlig bedrift. Opkøb af kvalitets brands, store synergi effekter der giver stor indtjening på ethvert opkøb eller nyt påfund. Desuden er Disney efterhånden en meget stor koncern med de dertilhørende stordriftsfordele. ESPN er USA's ubestridte konge indenfor sportskanaler. Dog har der været noget pres på denne del af forretningen. Ikke fra konkurrenter som sådan, men fra sportsforbund som kræver flere penge. Overførsel af omkostningsstigninger som inflation og forhøjede lønkrav er relativt nemme for Disney at overføre til forbrugeren grundet brandets omdømme som høj kvalitet. Dette kan også ses i selskabets retur på investeret kapital der er højere end prisen herfor, og har været støt stigende siden laveste niveau i 2009 på 7,7% til næsten 13% nu, og forudsiges til at være ca. 13,5% i løbet af 2015. Synes dog, at dette stadig er lidt på den lave side, af et så stærkt brand, men det er lidt svært at sammenligne med andre. Retur til aktionærerne. 0,74% udbytte ved slut 2014 ($0,86), sidenhen hævet til $0,66 for et halvår, men uden besked om beløbet for følgende halvår (rygter siger $1.15 eller $1.32 for helåret). Udbyttet er nu sat op for fjerde år i træk, og der har fundet udbyttebetaling sted 59 år i træk. Desuden et gennemsnitligt aktietilbegekøb på 1,24% gennem de sidste 5 år, men dog helt oppe på knap 3% sidste år alene. Udbetalingsprocenten ligger på lige omkring de 20%. Finansiel situation. De kortfristede aktiver var ved udgangen af 2014 større end de kortfristede forpligtigelser ($15.176 vs $13.292), og også større end den samlede rentebærende gæld ($14.840). gælden bør altså ikke være noget problem at håndtere. Dette til trods for de opkøb Disney er begyndt på, hvilke godt kan være ret kapitalkrævende (4 mia dollars for lucasfilm f.eks.). egenkapitaldelen er da også vedligeholdt i omegnen af de 53% de sidste 9 år. Earnings per share steg med 26% sidste år, og 250% de sidste 10 år. Sidste kvartal steg den med 11% (renset for engangsydelser) i forhold til tilsvarende kvartal i 2014 og 16% for tilsvarende halvår. Free cash flow steg ikke rigtigt sidste år, men med 214% sidste 10 år. En grund til den svage cash flow udvikling sidste år er udgifterne til opbygningen af Disneyland i Shanghai. Dette er dog ved at være ovre, og så vil der komme forøget frit cash flow igen. Skulle gerne åbne næste år. Dette skal ses i lyset af at omsætningen faktisk kun er steget med 50% de sidste 10 år. Der er altså gang i en voldsom effektivisering af omkostninger i forhold til indtægterne. Returen på investeret kapital (13%) i forhold kravet i dcf modellen er på 1,47 (de får altså 47% mere ud af deres investeret kapital, end hvad minimumskravet er), og afkast af egenkapital (16,6%) er 57% højere end det krav jeg selv har dertil på 9,5%. Marginerne er fine, pengekassen habil, udbytte er stigende og udenfor ummidelbar fare for beskæring. Da jeg ikke mener der eksisterer den store rabat på aktien vil jeg egentlig foretrække de ikke køber aktier tilbage på nuværende tidspunkt. Bortset fra den mening, så har de haft gode penge til at foretage disse tilbagekøb, og de får nok kun flere penge i de kommende år, med mindre der kommer nogle store indkøb. Ledelsen. Synes det virker som om de gør det godt. Forretningen bliver kraftigt effektiviseret og de foretager gode indkøb af fremragende brands. Disse brands er de ganske givet udmærket klar over, får kraftigt forøget værdi, så snart de indgår i Disneys netværk af synergi effekter. Samtidig har de evnet at opbygge og bevare ESPN og derved have to seperate ben at stå på, samtidig med at de to dog har nogen synergi effekt. Ledelsen har desuden en ganske varieret og ummidelbar brugbar ekspertise andetsteds fra. F.eks er der flere med ekspertise fra sociale medier (facebook, twitter), mens andre har ekspertise indenfor drikke og spisevarer (starbucks og mcdonalds) og investeringsfirmaer (carlyle group). Disney har gjort det ganske beundringsværdige, at de forøgede deres aktietilbagekøbsprogram i 2014 og købte kraftigt med aktier tilbage, mens kursen var i 80erne og 90erne (117 i dag). Og til slut på året, da kursen var gået godt op, og havde nærmet sig, hvad ledelsen tydeligvis selv mener er en fair værdi jævnfør deres insider salg (kommer nedenfor). Ja. Så gik de ud og øgede udbyttet kraftigt i stedet for at yderligere forøge tilbagekøbsprogrammet. Fremragende Insider ejerskab. CEO Robert Iger har over en million Disney aktier til en værdi af over $133 millioner. Imens har resten af de ledende folk i bestyrelse har mellem 4 og 7 mio dollars i Disney aktier. Godt incitament for at gøre det godt på vegne af ejerne (aktionærerne), i særdeleshed for Robert Iger. Dette er en vigtig ting for mig, da det er en af de bedre måder, at sikre mig at direktionens mål er lig mine egne. Det er af vigtighed i denne sammenhæng, at bemærke der har været flere insider salg fra hele 4 insidere i juni måned. Alle til en kurs i omegnen af $110. Risiko. Selv om det er svært at se ske, så er muligheden til stede for, at en eller flere sports brancher i USA laver deres egen sportskanal. I værste tilfælde gør alle brancherne det, og så vil ESPNs dominans totalt ødelægges, hvis kanalen overhovedet kan overleve det. Uanset hvor lille risikoen herfor er, så må det medtages i en vurdering om, hvorvidt man ønsker at indtage Disney i porteføljen. Derudover er Disney i realiteten ved at blive til lidt af et konglomerat, dog med de mange synergier. Bliver Disney ved med at tillægge flere segmenter kan det blive relevant med en vurdering af, hvor svært overskueligt helheden er. Både for ledelsen og for investorer. Indtil videre ser jeg dog ikke den store grund hertil, primært grundet den tætte knytning mellem afdelingerne. Værdisætning. p/e på 27 (i forhold til 2014 indtjening), 38 hvis man bruger snit indtjening fra de sidste 5 år. Price/cash flow narrer lidt, da den ændrer sig betydenligt med åbningen af Shanghai, men for de interesserede er den knap 32 i forhold til 2014 indtjening. Det er en temmelig høj p/e, selv i forhold til de ganske fornuftige forventede vækstrater. Det er ikke meget disse må skuffe, og det må være værd at overveje om en god ting ikke kan blive for dyr. En K/I på 4,58 i forhold til 2014 indtjening er svær at bruge til ret meget uden et anstændigt sammenligningsgrundlag desværre, men hvis læseren mener tallet er af nytte, så værsgod. Min primære værdisætning er baseret på en discounted cash flow model (dcf model). For at spare læseren for eventuel unødvendig, og kedelig, læsning, så hopper jeg her direkte til konklusionen på dcf modellen. Enhver som har yderligere interesse i de relevante tal jeg har brugt, eller om hvordan en sådan model overhovedet virker, kan gå til bunden af artiklen, hvor jeg har skrevet herom. Dcf model fair value: $112 Konservativt sat: $99 Optimistisk sat: $120 Alt efter hvor optimistisk/konservativt jeg ønsker at se på Disneys fremtid, ligger fair value altså mellem $99 og $120. Insider salgene stemmer for så vidt okay med dette, med salgene omkring de $110. Konklusion. Walt Disney Co. Er en fremragende virksomhed, med bred diversificering på tværs af segmenter med kraftige synergi effekter, samt i to adskilte dele der kan fungere uafhængigt af hinanden. Jeg synes ledelsen gør et fantastisk stykke arbejde i at drive virksomheden og skabe værdi for aktionærerne på lang sigt. Personligt vil jeg meget gerne have en ejerandel i Disney, men jeg er tilhænger af Grahams princip om margin of safety, og den er der ikke for tiden. Med en p/e på 27, fair value på 112, insider salg ved 110 og en kurs på 117, så venter jeg selv på en dag, hvor der eksisterer en bedre mulighed. For at sætte et tal, så vil jeg nok revurdere og antageligvis købe mig ind, hvis kursen går ned i midt 90erne, eller fair værdi bliver forøget betydeligt uden kursen følger med i fremtiden. Øvrigt. Alle forudsatte tal er baseret på tal fra federal reserve, 4traders, morningstar og Walt Disneys historiske resultater. Disse kan selvfølgelig diskuteres og enhver uenighed opfordres læseren til selv at tage højde for i egen vurdering af værdi. Forudsatte tal: Wacc på 7,37% første 3 år (baseret på 2,4% risikofri rente (10 års statsobligation), 7,65% de næste 2 år og 9,34% i år 6 og terminal periode. 12% vækst de første 3 år, 10% i år 4-5 og 3,5% derefter. Her er der inkluderet inflation på 2,5% om året. Desuden er terminalperioden startende fra år 6 grundet Disneys brand værdi (moat). Ved du ikke hvordan en dcf model virker, så kan dette link hjælpe (er på engelsk): http://www.investopedia.com/university/dcf/ ellers er du velkommen til at skrive til mig herinde. Hvis der er nogen som mener jeg har begået fejl eller har overset vigtige ting, så håber jeg, i vil sige til og forklare hvad, og hvorfor. Derved kan mine analytiske evner forhåbentlig forbedres i fremtiden. Disclaimer: Jeg ejer ikke selv aktier i Walt Disney Co. Men vil ikke udeluke, at jeg vil købe sådanne i den nærmeste fremtid, hvis prisen skulle vise at ændre sig til et punkt jeg finder attraktivt. Michael Kriegsbaum
  • Pas på med at hoppe med på krak-snakken

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Midt i al denne tumult omkring Grækenland og deres mulige fremtid i Euroen vil jeg lige give et hurtigt overblik over det nordiske marked på indeks-niveau. Når vi dagligt ser nyhederne i medierne, så bliver der hurtigt pumpet et katastrofestemning op. Men lad os lige kigge på, hvor slemt det egentlig ser ud i Danmark, Norge og Sverige. DANMARK Lad os starte i det hjemlige med at kigge på C20 Cap (første graf her under). Nu kan der jo tegnes alle mulige streger på kryds og tværs i sådan et diagram. Men hvis vi kigger på det helt basale, så startede året i 805 og står i dag i 971, hvilket er en stigning på intet mindre end 20,6%. Toppen lå omkring 1035, hvilket giver et samlet fald i C20 Cap på ca. 6,2%. Korrektioner på 5-8% ser vi jævnligt (ofte flere gange om året), så indtil videre ser det ikke dramatisk ud på trods af kaos i Grækenland, usikkerhed i Euro-samarbejdet og ikke mindst (men lidt glemt lige nu) aktiekaos i Kina. Grafisk set, så ligger C20 Cap lige nu ved en spændende linje omkring 960-965. Brydes denne ned ad vil vi med stor sandsynlighed fortsætte i trendkanalen ned mod 920 (alt andet lige). Hvis verden fortsætter sit kaos med der af følgende mediestorm og krak-snak, så anser jeg det for sandsynligt at de 960 vil blive brudt og vi skal længere ned. NORGE I Norge ser vi et lidt andet (eller mere fremskredet mønster). Grafen ligner en topformation som den danske. Norge startede året i 576 og er i dag i 615, hvilket giver en "sølle" stigning på 6,8%. Toppen lå omkring 666, og vi har altså set et fald på 7,7% fra toppen, hvilket igen er helt inden for rammerne af en almindelig korrektion. I Norge har indekset brudt ned gennem en logisk bund, og vi arbejder os nu ned mod bunden af kanalen (samt ned mod 200 dages gennemsnit) lige over 600. Så her er der ikke så langt ned til de klare støtteniveauer. SVERIGE I Sverige ser vi den mest veldefinerede beartrend i grafen. Indekset startede året ud i 1464 og vi er nu oppe med bare 3,6% ved kurs 1516 i dag. Faldet fra toppen ved 1719 er på 11,8%, hvilket gør noget mere ondt end hos DK og NO, men det er stadig ikke et krak vi snakker om. Et klart støtteområde i Sverige er omkring 1470, og når vi der ned er hele året stigning forsvundet i det svenske. Så hvor vil jeg hen med al denne snak om indeks m.m. Jeg vil egentlig bare mane en smule til besindighed i disse kaos-tider. Javist, der er stor usikkerhed mange steder i verden. Men de virkeligt store spillere i markedet har haft adskillige år til at dække deres risici af (bl.a. i forhold til Grækenland). Hvis alt går helt galt mht. Grækenland og Euroen, så kan vi sagtens falde både 5 og 10% endnu. Men vi er altså ikke ude i 2008-agtige scenarier. Langt fra. Jeg er personligt kun 20% investeret i markedet, men dette er dikteret af en klar strategi og ikke af følelser dikteret af sensationsoverskrifter. Men skønt jeg ikke er krak-spåmand, så vil jeg heller ikke bruge alle fald de næste dage til at købe op. Jeg er grundlæggende TA-mand. Og i Teknisk Analyse går kunsten ud på at spotte mønstre, der gentager sig selv. Dette er svært i kaotiske markeder, og derfor afventer jeg en lidt mere afklaret situation i markederne før jeg hæver min investeringsgrad til 50, 75, 100 og måske 125% (let gearing). Håber ovenstående giver nogenlunde mening. Ellers er I som sædvanligt altid velkommen til at skrive med spørgsmål og kommentarer. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 72709_C20Cap.png] [image: 72709_Norge.png] [image: 72709_Sverige.png]
  • Købstilbud på Mols-Linien

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Polaris fremsatte i fredags købstilbud på Mols-Linien efter at have indgået aftale om køb af ca. 76% af aktierne fra majoritetsaktionærer (Nykredit og Finansiel Stabilitet). Tilbuddet indebærer en pris på 34 kr./aktie - kun 1,5 kr. (4,5%) over kursen op til handlen (32,5 kr.). En del minoritetsaktionærer er uforstående overfor den lave kurs, hvorfor der er lavet en sammenslutning for aktionærer, der ikke har i sinde at sælge til den tilbudte pris. Det er muligt for alle aktionærer at bakke op op initiativet - skriv blot til [email protected], hvorefter man vil blive kontaktet.
  • Ny rekordproduktion af olie i USA

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Den amerikanske olieproduktion slog rekord i april. Den forventes så at falde i sensommeren og i efteråret. Dette skulle så føre til en stigning i olieprisen på verdensmarkedet. Jeg følger mig ikke helt overbevist omkring dette. http://www.reuters.com/article/2015/07/01/us-usa-crude-eia-idUSKCN0PB35Z20150701
  • Lidt tanker om hvordan man kan gribe DAX an i morgen.

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    K
    DAX. Der er ingen tvivl om at der kommer lidt volatilitet i DAX ved åbningen i morgen. Jeg ser det som mest sandsynligt at DAX åbner med et gap ned i morgen. Men vær opmærksom på supporten i kurs 10,952, 10,879 og 10,829 som jeg har markeret med linjerne. Den kan maget vel bremse faldet, præcis som det skete sidste mandag, (markeret med den røde pil). Der er en spekulationsmulighed i at lukke sine overnight short positioner, og put optioner, og åbne en lang DAX position hvor man på intraday chartet vil se et bounce. Husk at bevar overblikket, på flere måneders sigt er DAX stadig i en teknisk korrektion. Slutteligt: det er blot min vurdering (som kan være forkert) på hvad man kan gøre set ud fra et teknisk analytisk synspunkt. God trading. I kan se chart på min heystocks profil. Med venlig hilsen Kasper Kongshøj http://heystocks.com/user/Kongshoj http://heystocks.com/fresh
  • GENMAB – MÅSKE HISTORIEN OM DEN GRIMME ÆLLING!

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    ROI_-_David_MygindR
    Jeg vil gerne bidrage med mit aktuelle syn på kursudviklingen i Genmab. Min begrænsede faglige viden indenfor biotek gør at jeg ikke kan udtale mig om den aktuelle værdisætning af virksomheden. I stedet vælger jeg at redegøre for mulige årsager til den relativt negative udvikling aktien har gennemgået i de sidste tre måneder. Henover de seneste tre måneder er aktien faldet med cirka 12%. Det generelle marked repræsenteret ved både C20 og MidCap er i samme periode steget med cirka 8 procent. Det betyder at Genmab har underpræsteret med 20% under Winkels ledelse. Den negative udvikling er en stor overraskelse for mange velorienterede private investorer. En del TA fanatikere vil naturligvis kunne fremvise analyser der underbygger at tilbagefaldet i Genmabs aktiekurs er logisk. Samtidig vil mange spekulanter hævde at de havde forudset en sivende kursudvikling i Genmab. De investorer som ejer aktier på grundlag af en tiltro til business-casen vil derimod stille sig uforstående overfor kursfaldet. Specielt efter R&D dagen sidder en række kloge hoveder og klør sig i nakkehårene. De forstår simpelthen ikke hvordan markedet kan tage så meget fejl. Markedet tager dog aldrig fejl. Genmab repræsenterer derimod en helt særlig aktiehistorie og kursen har i høj grad været præget af både røvere og soldater der har trukket op og ned. At redegøre for det fulde eventyr bag aktiekursudviklingen frem til dagsdato vil i midlertidigt gøre nærværende til en fuldbyrdet roman. Derfor laver vi en ”Fast-Forward” hvor vi hurtigt springer historierne om kejserens nye klæder og ulven i fåreklæder over. Før vi starter med det der skulle være begyndelsen på en ”Happy Ending” hvor prins Winkel har fået hele kongeriget er en hurtig bemærkning om kongerigets tilstand nok væsentlig. Mange vil nikke anerkendende til at Winkel overtog et Genmab der imagemæssigt var kørt totalt i sænk. Kort sagt var aktionærernes tålmodighed, velvilje og godmodighed uhyggelig tæt på at være opbrugt da Winkel tiltrådte. Hertil kommer at samtlige interessenter fra finansverden fuldstændig havde mistet tilliden og troen på virksomheden. Ser vi på de almene teorier for forandringsledelse og krisehåndtering finder vi en del modeller som kan appliceres på situationen omkring Genmab. Det er i den forbindelse særlig interessant at se på hvilken sindsstemning de forskellige interessentgrupperinger på aktiemarkedet var i da Winkel overtog direktørposten. Analytikerkorpset var ved Winkels overtagelse i et tidligere stadie af et forandringsforløb. De private investorer var i et lidt senere stadie. Analytikerne befandt sig i et stadie af vrede hvor kappestriden om at sætte de lavest mulige kursmål på Genmab var styrende. De analytikere der tidligere havde sat de mest positive kursmål var nu de mest aggressive. Heriblandt kan særligt Jyske Banks Frank Hørning og Goldman Sachs fremhæves. Disse to aktørers holdningsændringer til Genmab beviser en klar tilstedeværelse i et stadie af vrede. Dem der kender til teorier for forandringsledelse vil være klar over at bunden med depressionen endnu ikke er nået for disse analytikere. Dansk Biotekanalyse og Peter Aabo er også relevante i forhold til at underbygge vurderingen af analytikernes sindstilstand ved Winkels tiltrædelse. Peter Aabo havde før det øvrige analytikerkorps opjusteret sit syn på Genmab. Samtidig havde han forud for det været den første der befandt sig i et klart depressivt stadie af forandringsforløbet. Peter Aabo ramte således det depressive stadie da han som den eneste nærmest slagtede Genmab og satte et kursmål som var over 50% lavere end nogen anden på markedet. At Peter Aabo så i dette tilfælde fik ret er en helt anden sag. Da Peter Aabo opjusterede sit kursmål til 120 havde han bevæget sig ind i en fase af accept. Da han for nyligt igen opjusterede kursmålet til 160 gik han ind i integrationsfasen af forandringsforløbet. Historien plejer at være en god indikator for fremtiden. Det er et velkendt faktum at aktieanalytikere overreagerer i både negativ og positiv retning når de sætter kursmål. Derudover har vi dokumenteret at teorien for forandringsledelse foreskriver at analytikerne kun netop befinder sig i slutningen af den lange flade bund i forandringskurven. Hermed er de altså stadig i et depressivt stadie og derfor undervurderer de notorisk mulighederne i Genmab. Når historien gentager sig vil analytikerkorpset bevæge sig fra depression over til et stadie af accept og videre til integration. I den forbindelse vil de som altid påbegynde en kappestrid hvor målet er at sætte de højeste kurstargets. De private investorer har i modsætning til analytikerne haft smertefulde tab på deres investeringer i Genmab. Dermed har de været tvunget hurtigere igennem kurven for forandringsledelse. De private investorers høje GAK nødvendiggjorde at de så realiteterne i øjnene kort tid efter aktiekursen bundede. Hermed indfandt accepten sig hurtigere og man begyndte at se lysere på tingene. Det betyder at situationen for de private investorer var mere positiv da Winkel tiltrådte. Den positive indstilling skabt af det hurtigere kurvegennemløb er en af de væsentligste årsager til at mange private investorer ikke kan forstå at kursen ikke er steget hurtigere. Ved Winkels tiltrædelse er de private investorer ekstatiske og de sender hurtigt kursen op. De institutionelle investorer og analytikerkorpset ligger efterfølgende en dæmper på euforien og kursen falder tilbage til det niveau vi ser i dag. Winkel har endnu ikke leveret varen og dermed rykker de institutionelle investorer og analytikerne ikke videre i deres krisehåndteringsforløb. Winkel har desværre udvist de ledelsesmæssige karakteristika som den kloge investor og strateg frygtede. Winkels baggrund har givet et forstærket fokus på den tekniske del af casen i Genmab. Desværre er det kun et fåtal af de private investorer som formår at tyde den positive skrift på væggen. Winkel føler selv at han maler med sort på en hvid væg, men flertallet sidder tilbage og forstår ikke hvorfor man bør forholde sig til 130 slides om R&D. Samtidig er analytikerne og de institutionelle investorer fanget bagude i deres mentale krisehåndteringsforløb. De bidrager dermed ikke til de nødvendige positive fortolkninger af data mv. som ellers kunne overbevise de private og sætte skub i tingene. Det positive aspekt i ovenstående er at udviklingen lige pludselig kommer til at gå meget stærkt. Når blot de institutionelle investorer får en aftale, et fabrikssalg eller gode salgstal så forlader toget perronen med 120 i timen. God rejse til eventyrland
  • Kom græsk usikkerhed i forkøbet

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Jeg har på min heystocks profil skrevet lidt om hvordan man med optioner kan fjerne noget risiko i forbindelse med et eventuelt græsk nej til kreditorenes krav som højet sandsynligt vil give udsving på mandag, ligesom vi så det sidst. Med venlig hilsen Kasper Kongshøj http://heystocks.com/user/Kongshoj http://heystocks.com/fresh
  • Torm

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Købe eller sælge nu? Jeg har allerede aktien; men hvad sker der med værdien af nuværende aktier, når hele rekonstruktionen falder på plads?
  • Rand Paul forudser muligt aktiekrak pga FED

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Republican presidential candidate Rand Paul is warning that a stock market crash may be coming because the Federal Reserve has kept interest rates from fluctuating, Radio Iowa reported. "People say, 'Oh, we can just do that forever,'" the Kentucky senator said Wednesday, according to the radio network. "I don't think so. I think there'll be a day of reckoning"." http://www.bloomberg.com/politics/articles/2015-07-01/rand-paul-predicts-possible-stock-market-crash-because-of-fed
  • MedWatchindekset - Chemometec og Exiqon i top.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Medwatchindekset for de børsnoterede life-science virksomheder for første halvår 2015: Chemometec + 176,42% Exiqon + 110,45% Genmab + 60.45% Bavarian Nordic + 59,03% Bioporto + 50.58% Novo Nordisk + 37,73% Zealand Pharma + 37,37% Össur + 32.95% Alk-Abello + 19,57% Ambu + 18,67% Neurosearch + 16,17% William Demant + 9,14% Lundbeck + 3,69% GN Store Nord + 2,66% Matas + 1,07% Veloxix - 25,64% Coloplast - 15,01% Onexeo - 4,60% Kilde: http://medwatch.dk/secure/Medicinal___Biotek/article7839627.ece?utm_source=Feed&utm_medium=latest
  • Hvad fanden er der galt med

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    C
    de grækere?? Hvorfor er der ingen der sparker dem i nosserne, propper nogle sokker i kæften på dem og beder dem holde kæft??? Grækenland betyder ingenting. markedet reagerer alligevel på det.
  • Grækenland

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Der nævnes 60% for EU og 40% imod. Det er de ældre der er for euroen. De unge vil typisk gerne have drachmar igen - og de gamle kan så huske hyperinflation på 25%, og det ønsker de ikke igen. De ryger på røven.
  • Ingen grænser for vækst

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    http://science.howstuffworks.com/space-elevator.htm Bare man levede de næste 1000 år. Jeg tror det bliver facinerende.
  • Exiqon lancerer cloud platform

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Exiqon har idag lanceret deres Cloud Platform XploreRNA som kan ses via følgende link: https://xplorerna.com/#/ Dette er virkelig tranformerende for Exiqon og for aktiecasen. Exiqon har førhen været unikke i form af deres ydelser herunder især deres "konsulenthonorarer" dvs. services sales indenfor bioinformatiske produkter. Deres margins har været omkring 50 % i denne produktgruppe så vidt jeg er orienteret. Exiqons samlede Gross Margin har været okring 65 % på det sidste da deres product sales har højere marginer. Exiqon har anvendt en Amazon cloud platform til deres produkt, hvilket er essentielt fordi de kører med høj hastighed over hele verden og der kræver enorm mængde datahastighed i at sortere og analysere så mange data i skyen konstant. Det at man også har fået data fra konkurrenter/partnere ind i platformen gør den ret omfattende: "RNAseq data from all leading sequencing providers, including Illumina Inc and Thermo Fisher Scientific Inc., may be submitted for analysis to the XploreRNA cloud-computing environment, hosted by Amazon to ensure fast data upload throughout the world." Men den helt store fordel ved dette er at platformen kan fungere som et one-stop handelssted for deres kunder... Selv hvis kunderne vil have nogle informationer fra konkurrenterne vil de kunne gå igennem Exiqons platform og skabe indtægter til Exiqon. Det er min opfattelse at Exiqon løbende over det næste stykke tid vil arbejde hårdt på at få udviklet en masse produkter og analysemateriale som de kan sælge via platformen. Da den er algoritmebaseret til at finde de bedste produkter til kunderne ud fra deres data kan Exiqon tjene tykt på at sælge sine egne høj margin produkter samt få royalty ved at fungere som grossist for andre selskabers produkter. Cost-effective data analysis Example RNA-seq project ◦Price per sample: 30 USD ◦Number of samples: 10 ◦Total price: 300 USD Man skal huske at Exiqon ikke har aktiveret en masse udviklingsomkostninger til udviklingen af platformen men taget det over driften allerede. Udover måske nogle patenter og lignende vil der ikke være store afskrivninger herpå. De væsentligste omkostninger er leje af server mv. fra Amazon samt øvrige service abonnementer som for leje af de databaser med research som er integreret. Der er dog ingen tvivl om at det virkelig er høj margin salg når kunderne betaler 300 $ for at lave 10 samples... Exiqons største arbejde bliver nu at få markedsført platformen og uddannet kunderne i at bruge den korrekt så det kan blive accepteret som standardløsning indenfor RNA og NGS analyse. Jeg håber Exiqon kører massivt på i forhold til markedsføring af platformen og udvikling af produkter de kan sælge herpå. Om det koster lidt på bundlinjen kortsigtet, vil jeg være helt ligeglad med fordi vækstmulighederne her virkelig er enorme. Jeg mener stadig Exiqon bør handles til 25-30 kr. i fair value dags dato og at der er store upside til den værdi 2-3 år frem i tiden. især i et M&A scenario. Det er virkelig sjældent at vi har en så lækker, højteknologisk virksomhed i DK, markedsledende indenfor en vækst niche og som kan købes så billigt på børsen. Disclaimer: Jeg ejer selv og igennem selskaber over 100.000 Exiqon aktier og har ingen planer om at sælge dem.
  • US crude inventories falder igen

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    http://finance.yahoo.com/news/us-crude-oil-inventories-fall-143322077.html
  • Bioinvent rek 4-4.8 kr

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Angående gårdagens analys av Økonomisk Ugebrev http://flashnews.ugebrev.dk/download/Oekonomisk_Ugebrev_NBP_4_2015.pdf först kul att Bioinvent även börjar uppmärksammas lite i Danmark, Aktien är för nuvarande relativt underanalyserad endast Redeye har var jag vet en riktkurs på 4.8 kr bull target dock runt 9 kr, analys här http://www.redeye.se/analys/today/bioinvent-starkt-position-inom-immunonkologi. Men åter till ugebrev analysen Angående kassaflödet har Oredsson sagt att pengarna kommer räcka 12-18 månader (alla kliniska studier som startar 2015 är mer eller mindre fullt finansierade) man lär dock få in en hel del kapital under 2015, jag tänker främst på de avtal man har runt N-coder där det kommer trilla in milstolp sersättningar men även på ett kommande First avtal (T-reg) enligt Oredsson kommer detta i höst. H2 2015 kommer bli händelserikt vi väntar en hel del pm -Info angående tb-403 (studiestart finansiering etc) -Info angående BI-505 (framförallt finanseringen) Studiestart BI-1206 Avtal för T-reg(First) Möjligt avtal för TAM(First) Mer info angående T-cart projektet i USA Milstolp sersättning samt mer info runt studierna inom N-coder(dock endast avanza forum som gräver i det) Ytterligare stuider bör BI-1206 o BI-505 Som sagt finns mkt att se fram emot. Tycker "analysen" var väldigt korthänt den som vill läsa mer information finner en hel del samlat här. https://www.avanza.se/placera/forum/trad.879.1814383.html Trevligt att vi bröt 2.59 igår tekniskt stark sen botten fortfarande minus för året och långt till en rättvis värdering enligt mig alla fall
  • Caroll Quigley

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    https://en.wikipedia.org/wiki/Carroll_Quigley
  • LiqTech (liqt)

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Er LiqTech-aktien på vej op efter en længere nedtur? Hvordan vurderes mulighederne i denne aktie? - Selskabet skriver den 17.06.15 bl.a. dette: 'Det er den største ordre i historien om LiqTech International på USD 6,1. BALLERUP, DANMARK - 17 Juni 2015 - LiqTech International, Inc. (NYSE MKT: LIQT) ("LiqTech") er glad for at meddele, at selskabet har modtaget en $ 6.100.000 ordre på et komplet system til at fjerne tungmetaller fra spildevandet fra et internationalt mineselskab. Systemet er baseret på, at selskabets ultrafiltrering (UF) membraner og omfatter også forbehandling og en afvanding enhed for yderligere at reducere mængden af skadelige spildevand, der skal håndteres. Systemet forventes at blive leveret i år til europæisk side, og endelig installation forventes afsluttet i første halvdel af 2016.'