Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• NorthMedia endelig lidt positiv kursudvikling

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Så kom der endelig lidt gang i NortMedias kursudvikling, og heldigvis i positiv retning. En af årsagerne er selvfølgelig det flotte halvårsregnskab med opjustering, men det gør selvfølgelig heller ikke noget, at Økonomisk Ugebrev/Formue i sidste uge gennemgik H1 regnskabet og kom med en særdeles flot omtale af selskabet og dets muligheder. Hvad der dog var det allerbedste ved artiklen, var ØU's kursmål for NorthMedia de kommende 6 måneder. Intet mindre end 60 kr. pr. aktie mener ØU, at NorthMedia aktien er værd. Og det mener jeg i øvrigt også! Den 21/11 inviterer ØU/Formue til investeringseftermiddag med 3 aktier på programmet, og ja - NorthMedia er den ene af dem. For en gangs skyld kan jeg helt klart anbefale køb af NM.
  • Braincool

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    H
    For dem som vil se en konkret præsentation af Braincool er her link til seneste præsentation på Aktiesparer-dagen i Göteborg forleden: https://www.aktiespararna.se/tv/live Vælg Sal nr 4 og gå ind på 4 timer og 53 minutter og hør Martin Waleij præsenterer dette spændende firma
  • Fingerprint

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Så er vi atter oppe og teste kanal toppen i 18,5. Den opadgående nedre kanalbund/støtte begynder at trykke på. Mon vi er heldige idag ? Lidt frisk nyt, så kunne vi accelerere. Kort ? 5G ?
  • Udbytte aktier

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Hej. Decideret udbytteaktier. Hvilke ville I gå efter med tidshorisont på 5 til 10 år?
  • Aktiesparekonto

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Jeg har et spg. ang. aktiesparekontoen. Jeg har søgt en del steder på nettet, men synes ikke rigtig jeg kan finde svar på mit spørgsmål. Mit spørgsmål omhandler beskatningen. Det mit spørgsmål omhandler vil jeg prøve at illustrerer nedenfor, Lad os antage: Jeg køber Novo Nordisk og sælger med et tab på 500 kr. Senere køber jeg Novozymes og sælger med en gevinst på 10.000kr. Jeg er med på jeg lagerbeskattes 17 % (1.700 kr.) af 10.000 kr. Men hvad med de 500 kr., jeg havde tab på tidligere, kan jeg modregne disse de 1.700 kr? Således jeg kun skal betale 1.200 kr i SKAT eller hvordan skal jeg forstå det? Håber I kan hjælpe mig lidt, da jeg er ny på aktiemarkedet. Mange hilsner,
  • Gode købssignaler - men tør vi købe nu?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Her kigger jeg på aktierne: Teva Genmab Fingerprint ALK abello Maersk Royal Unibrew Chemometec Hvis du vil være abonnent på vores betalingsservice, finder du os her: https://markettimer.dk/bliv-medlem/ https://www.youtube.com/edit?video_id=3XtcV1W-oFE
  • VESTAS: Offshore wind set to become $1 trillion industry

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Offshore wind could become a cornerstone of the world's power supply as steep cost reductions and improved technology unleash the potential of the green energy source, said the International Energy Agency (IEA) on Friday. Renewables replacing fossil fuel is crucial to meet a globally-agreed goal of limiting temperature rise to below 2 degrees Celsius this century and the expansion of offshore wind could avoid 5-7 billion tonnes of CO2 emissions from the power sector globally, said the IEA". https://www.weforum.org/agenda/2019/11/offshore-wind-energy-industry/?utm_source=Facebook Videos&utm_medium=Facebook Videos&utm_campaign=Facebook Video Blogs [image: 78940_Vestas.jpg]
  • Torm

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Suser Torm i 70 inden regnskabet? Lidt gevinsttagning og så videre. Hvad mener i?
  • The Next Big Market Crash

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Billionaire Ray Dalio Predicts The Next Big Market Crash (se venligst bort fra overskriften - tak) Jeg kan stærkt anbefale at se Ray Dalio's stille og rolige YouTube-interview med Patrick Bet-David som bl.a. fortæller om sin opvækst herunder fx som caddie for Richard Nixon og start som investor. https://www.youtube.com/watch?v=Ca9uu36w_Vo
  • GENMAB/CANTARGIA/ALLIGATOR M.FL. - ANTIBODY DATABASE

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Welcome to SAbDab SAbDab is a database containing all the antibody structures available in the PDB, annotated and presented in a consistent fashion. Each structure is annotated with a number of properties including experimental details, antibody nomenclature (e.g. heavy-light pairings), curated affinity data and sequence annotations. You can use the database tjavascript:postreply(0,0);o inspect individual structures, create and download datasets for analysis, search the database for structures with similar sequences to your query, monitor the known structural repetoire of antibodies, and much more. All nanobody structures in the PDB can also be found in SAbDab. SAbDab was built by the Oxford Protein Informatics Group (OPIG) under an open-innovation agreement. Our antibody prediction tools (such as modelling software, developability prediction software etc.) can be found at our SAbPred site". http://opig.stats.ox.ac.uk/webapps/newsabdab/sabdab/ [image: 79259_Cantargia.jpg]
  • DORIAN LPG

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Rederiet Dorian LPG er transportør af LPG og førende ejer og operatør af moderne VLGC'er (Very Large Gas Carrier) på markedet. Selskabets grundlæggere har siden 2002 styret skibe på LPG-skibsmarkedet. På nuværende tidspunkt ejer og driver Dorian LPG en flåde på 22 moderne VLGC'er, hvor 19 af dem er nye brændstofeffektive 84.000 cbm ECO-design VLGC'er, mens de sidste tre er 82.000 cbm VLGC'er. Det giver deres flåde en samlet bæreevne på cirka 1,8 millioner cbm og en gennemsnitsalder på 4,0 år fra 1. september 2017. Dorian LPG er et fuldt integreret LPG-rederi med interne kommercielle og tekniske managementtjenester. Deres dedikerede, uafhængige afdeling for sundhed, sikkerhed, miljø og kvalitet opfylder kravene fra de mest krævende større olieselskaber og har bidraget til deres omdømme i branchen og mangeårige kundeforhold med blandt andet shell, chevron, exxonmobil, statoil, Repsol m.fl. Dorian LPG har kontorer i Connecticut, USA, London, Storbritannien, Athen, Grækenland og København, Danmark. Selskabet er samtidig indarbejdet i Republikken Marshalløerne og har hovedkontor i De Forenede Stater. I 2011 vandt Dorian LPG Statoils " Working Safely with Suppliers Award" for at være den bedste forsendelsesleverandør. Nogle år senere I 2014, modtager Dorian LGP igen en pris som " Tanker Company of the Year" af Lloyds list. Senest er formand og administrerende direktør, John C. Hadjipateras for Dorian LPG udnævnt til "Connecticut Maritime Association (CMA) Commodore Award" for året 2019. Dorian LPG's moderne, ECO-klasse flåde af VLGC'er kombineret med deres høje niveau af besætningsuddannelse og strenge skibsvedligeholdelsesprogram har gjort dem til en foretrukken udbyder af LPG-transporttjenester. Tekst fra Proinvestors Analyseteam/Marthine Overgaard Bertelsen Disclaimer: Helge Larsen har aktier i Dorian LPG [image: 78099__50t1369.jpg]
  • KURSFALD I LAKS ER EN OVERREAKTION OG KØBSMULIGHED

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I går fredag faldt lakseindekset tungt med 5,37% pga meddelelser om åbning af kartelsager med Mowi, Salmar og Grieg i USA og EU. Samtidigt bidrog de store fald i Lerøy og Austervoll - oven på deres dårlige tal for Q3 - yderligere til faldet i indekset. Q3 blev generelt som forventet et meget svagt kvartal på grund af lave laksepriser. Der var et stort udbud pga gode vækstforhold samt nødslagtning pga biologiske forhold. Dette gav i nogen områder markant større omkostninger. Vinderne i kvartallet blev Bakkafrost samt Grieg. Taberen så klart Lerøy. Bakkafrost fra Færøerne har igen vist en stor evne til at fremdrive store fisk, som sælges til højere priser og meget større dækningsbidrag, end hvad konkurrenterne er i stand til. Selskabet er steget 46,38% i år. Grieg er 32,99% oppe i 2019 og steg kraftigt på Q3 bla. pga af guiding på øget volumenvækst i fremtiden. Jeg betragter faldet i indekset fredag som en klar overreaktion på kartelsager, som kan trække ud i årevis. Den slags hidsige fald må man som lakseinvestor på den norske børs forvente med jævne mellemrum på meddelelser fra myndigheder og negative analayser fra bankerne. Bagefter retter kurserne sig altid op igen på kort tid. Kurserne reagerer især positivt med stigende laksepriser. Det ser vi for øjeblikket frem mod jul. I de seneste to måneder er lakseprisen steget til 50% til fredag Kr. 60 pr. kg Umiddelbart ser prisningen på selskaberne høj ud, men udbuddet vil forsat være stramt i de kommende år pga af høj laksepris og bedre styr på sygdomsudbrud. Efterspørgslen er samtidig meget høj og stigende. Efter min mening er sektoren forsat meget attraktiv at være investeret i de kommende år. Darkhorse er på den kortere bane den megen snak om højere beskatning af de norske lakseselskaber. Her forventer jeg, at politikerne ender op med at lovgive om en skat på et acceptabelt niveau. Sektoren er beskæftigelsesmæssigt i yderområderne meget betydningsfuld. Hertil er den meget vigtig for Norge i en fremtid med mindre efterspørgsel efter olie og gas. DISCLAIMER: Jeg har aktier laksektoren. Største positioner er Bakkafrost og Mowi. [image: 79254_Skaermbillede_2019_11_16_kl._08.02.45.jpg] [image: 79254_Skaermbillede_2019_11_16_kl._08.06.01.jpg]
  • LAKSEPRISEN ER I JULEHUMØR

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Indkøberne af laks har for alvor skruet indkøbet til julemåneden op. Det er lidt senere end det plejer at være. Med den stigende laksepriser kan vi forvente kurstigninger i opdrætsselskaberne. Med få undtagelser siden 2014 har kurserne i samtlige selskaber gennemsnitligt steget med 25% fra august til nytår i takt med stigningen i lakseprisen i perioden. Priserne i næste uge: 2-3 kg 44-45 kroner 3-4 kg 50-54 kroner 4-5 kg 52-55 kroner 5-6 kg 56-59 kroner 6+ kg 58-60 kroner [image: 79029_24301398_10216616600593334_3994479784247648013_n.jpg]
  • Ambu

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvad tænker i andre om TA på Ambu? Jeg mener den skal op. Kom gerne med jeres bud på mine uploads:-) [image: 79218_ambu_dagsgraf.png] [image: 79218_ambu_ugegraf.png]
  • Stordalen - En investor med et stort hjerte og forstand

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Petter Stordalen er kendt som en af Skandinaviens mest succesrige iværksætter. Som blandt andet investor, kunstsamler og hotelejer har han skabt den formuer på 13 milliarder kr. Bevæger man som sig som rundt i det norske aktiemarkedet støder man på ustandselig på ham på de norske finansmedier. I videoen fortæller han om ret mental indstilling, forhandlingskneb, hustruens sygdom og hans kærlighed til hende https://www.youtube.com/watch?v=G-uRdkD6pQs Køb eventuelt også hans bog "Min hemmelighed". Den kan jeg som iværksætter og investor på det varmeste anbefale. Den giver Stordalen mulighed for at dele ud af sine værdifulde erfaringer og fortæller desuden historien om, hvordan en verdensklasse jordbærsælger, skaber skandinaviens største hotelkoncern, der i dag er ejet af hans selskab, Strawberry. Hans råd relaterer ikke kun til erhvervslivet, men også familien. "Min hemmelighed" er ikke bare en bog om at opnå succes, men tackler også de store spørgsmål. Hvad er man nødt til at ofre i sit liv, for at opnå den største succes? Er det det værd? [image: 79245_Skaermbillede_2019_11_15_kl._20.45.22.jpg]
  • regnskab

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Hvordan ser folk det forelagte regnskab. Jeg tænker, at det flugter meget godt med seneste opjustering, alene ud fra, at såfremt Q4 bliver en kopi af Q3, når de minimumsmålet, og er der fortsat fremgang, hvilket jeg forventer, så kommer de til at ligge pænt inden for skiven af deres estimat. Og hvordan ser i det afspejlet i en kurs på 5,5-6kr?
  • Tvivl om Whistleblower

23
    0 Votes
    23 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Beskæmmende læsning. Whistleblower vidste besked omkring påstået guld til Russere. Oveni hatten modtager han et stort beløb for "afsløre" detaljer. Det hele bliver mere og mere tyndbenet
  • PEG RATIO - ET OVERSET NØGLETAL

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I aktieanalyser fokuseres der meget på det såkaldte PE tal (Price/earning). Analytiker Hans-Henrik Nielse har i mange år brugt et andet nøgletal, kaldet PEG. Her tages også med i udregningen, at der kommer til at ske en fremtidig vækst. Dette er i hans verden et langt bedre nøgletal at holde øje med end P/E Videoen fortæller hvorfor. https://www.youtube.com/watch?v=ootwRewaecI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1SqVEPt-HC-TpWpjrixwaw1ex3v1Askf0zVP4kh9eNdNyErsejsoKGf7s
  • Kæledyr

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Markedet for kæledyrsprodukter ventes at stige kraftigt de næste år,men hvilke firmaer skal man satse på
  • sas.co

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    SvingtraderenS
    Nordea fast holder Buy på SAS og sætter target op. SAS er steget 45% på 2 uger