Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Vedvarende energi - sol og vind

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Scatec Solar aktien stiger stille og roligt. Ser ud til at være et veldrevet firma med sikker indtægt når solen skinner! Fornuftig strategi at opstille solcelleparker forskellige steder i verden. Beklager! Ville have skrevet i chatten!
  • Tank - Tsakos - uændret meget billig

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Tank er generelt steget rigtig meget - Tsakos er uændret langt den billigste k/I omkring 0,35 - børsværdi på 323 Mio usd, et tilbagekøbsprogram på 50 Mio usd som de ikke har startet op på endnu. En ejerfamilie som ligger omkring 35-40% som ikke vil sælge.. Hvis I tager gevinsten hjem på nogle af de andre som nærmere sig kursmål kunne dette være en god ide.
  • shipping

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Jeg har rigtig mange Avance og BW LPG. Mener I det er tid nu til at nedbringe sin beholdning 100%? Kaktus
  • Genmab 5 year chart

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Så er Genmab for alvor kommet tilbage i opadgående trendkannal fra 2018. Q1- Maj 6, ASCO June 1-5, SC, partnerdeal burde kunne trække hursen pænt over 1700 inden udgang af May. Herefter forventer jeg retracement / gevinst hjemtagning. [image: 83940_5_year_chart.JPG] [image: 83940_April_25.JPG]
  • NBI - Test af støtter !

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    NBI hamrer nu mod den "normale" bund i en korrektion. Skal vi i lyset af den ekstra ordinære situation lige have et hak mere, eller er det rebound tid ? Ps. Jeg HAR købt ind ... https://invst.ly/q55bn mvh
  • Laksesektoren efter Covid19 - Podcast fra Pareto

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Laksepriserne er faldet. Den norske krone er faldet betydeligt. Lakseaktierne er nede, men faldet er mindre end Oslo Børs som helhed. Hvad bliver det videre forløb? https://www.paretosec.no/pareto-tv/sjoematsektoren-etter-covid-19
  • American Airlines.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg overvejer kraftigt at købe vildt op i flyselskaber udelukkende fordi jeg tror gevinsten vil være enorm lige så snart flyselskaberne får lov at til flyve igen som jeg ser i den nærmeste fremtid. Er der nogen der har nogle indvendinger mod dette?
  • Expres2ion

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Nogen der kender dem De handles på Stokholm børsen men ligger i Hørsholm? https://news.cision.com/expres2ion-biotechnologies/r/expres2ion-announces-selection-of-agc-biologics-as-manufacturing-partner-for-the-covid-19-vaccine-an,c3094798
  • Orphazyme

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hej, mon der er nogen interesse i en debat fane omkring Orphazyme
  • Tsakos - tank - godt køb - tilbagekøb 50 Mio usd

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Tsakos har meddelt i forbindelse med deres årsregnskab for ca 14 dage siden at de ville købe tilbage egne aktier for 50 Mio usd - primært ordinære aktier børsværdi i aften ca 260 Mio og sekundært prf. aktier - Jeg har checket op om de endnu har begyndt dette opkøb og har fået oplyst at det har de ikke.. Da familien bag Tsakos ejer 40% og de aldrig har solgt nogle samt alene har givet udtryk for de ønsker at beholde deres aktier kan de reelt alene købt af i de restende 60% og da disse udgør en børsværdi på usd 156 Mio i aften vil de svare til at hvis de bruger 2/3 til ordinære aktier er der 33 Mio usd eller ud fra aftens kurser kan de købe knap 22% af de frie aktier. Indre værdi pr aktie er ca 11,6 USD - når de en gang går igang vil der komme nogle kraftige stigninger efter min overbevisning.
  • Norwegian Air og SAS

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Kan se Norwegian Air 4 datterselskaber er gået konkurs. Konkurser påvirker 1.571 piloter og 3.134 kabineansatte i blandt andet Danmark og Sverige. https://www.dr.dk/nyheder/penge/fire-datterselskaber-under-norwegian-er-begaeret-konkurs Og kursen falder jo også ved Norwegian Air. Men sjovt nok så stiger SAS aktien i dag med omkring 8%. Ved godt SAS ikke går konkurs, når de har staten i ryggen, men der kommer vel en regning der skal betales vedr. SAS, tænker emission (nye aktier), og en fortynding sker. Det under mig, at SAS aktien stiger, mig bekendt er der ikke udsigt til, at SAS fly kommer på vingerne foreløbig. Hvis det sker omkring sommer, bliver det en gradvis meget blød opstart. Læste også, at deres Hong Kong rute ikke kommer op igen, selvom når de åbner flyvninger igen.
  • Okeanis Eco Tankers

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    De fleste skibe anvender tung fuelolie som brændstof. Fuelolien har et relativt højt svovlindhold sammenlignet med andre brændstoftyper, og svovlet udledes med skibets udstødningsgas i form af svovldioxid (SO2), der er skadeligt for levende organismer og kan medvirke til dannelse af syreregn. På grund af disse skadelige bevirker ved brugen af fuelolie vedtog FN's internationale søfartsorganisation, IMO, i 2008, MARPOL-konventionens Annex VI, der skal regulere svovlindholdet i skibes brændstof endnu længere ned. I dag er den globale øvre grænse for tilladt svovlindhold i brændstof på 3,5 pct., men i oktober 2016 vedtog IMO at denne grænse virkende fra år 2020, skal helt ned på 0,5 pct. For at overholde disse regler er det nødvendigt at anvende brændstof med et lavt svovlindhold eller alternative brændstoffer som naturgas (LNG), batterier og andet. En anden mulighed er dog at rense den svovlholdige røg ved hjælp af en såkaldt 'scrubber', der er et røggasrensningssystem, som sørger for at svovlet ikke udledes med udstødningsgassen. Den væsentlige og relevante konvention, gør det værd at se på det græske rederi Okeanis Eco Tankers. OET er nemlig det eneste noterede rene eco- og scrubbemonterede tankskibsselskab. Rederiet ejer og driver en flåde på otte Suezmax- og Aframax-tankskibe der blev bygget mellem år 2015 og 2018, mens yderligere otte VLCC'er er ved at blive bygget ved Hyundai Heavy Industries med planlagte leverancer mellem 2. kvartal og 4. kvartal i 2019. Okeanis Eco Tankers blev etableret i 2018 af Alafouzos-familien og er siden juli 2018, hvor selskabet indsamlede 100 millioner dollars i det oprindelige offentlige udbud, blevet forhandlet på Oslo Børs. OET har for nyligt sikret sig en finansiel pakke til finansiering af de nødvendige kapitaludgifter der er forbundet med eftermontering af skrubbere på seks af deres skibe, herunder to Aframax og fire Suezmaxes. Låneforpligtelsen udgør 11 millioner dollars og er indgået med BNP Paribas. Selskabet vil være stærkt kendetegnet i markedet af deres fokus på eco-designet skibe udstyret med skrubbere, specielt under de nye IMO 2020-regler for svovlkappe. I maj 2019 afsluttede Okeanis Eco Tankers en privat placering, som rejste omkring 15 millioner dollars, der skal bruges til driftskapital og generelle forretningsformål. Okeanis Eco Tankers vil i de kommende år primært forhandle deres skibe på spotmarkedet. Denne strategi underbygges både af et stærkt tankskibsmarked, men også en mulighed for fuldt ud at udnytte de økonomiske fordele der er forbundet med de lavere omkostninger til fuelolie, som selskabets eco- og scrubberudstyrede flåde bidrager med. I 2019 forventer Okeanis Eco Tankers at 52% af deres disponible fartøjskapacitet vil blive forhandlet på spotmarkedet, mens dette tal vil stige til 70% i 2020. Disclaimer: Jeg har aktier i Okeanis Eco Tankers. [image: 77537_69405209_10221019551184347_1158753421654753280_o.jpg]
  • Analyse af forretningsmodeller

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvordan analysere I virksomhedernes forretningsmodeller? Har I nogle bestemte modeller/analyseredskaber?
  • Shipping

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Den 21 april skrev Donald J. Trump på twitter: " We will never let the great U.S. Oil & Gas Industry down. I have instructed the Secretary of Energy and Secretary of the Treasury to formulate a plan which will make funds available so that these very important companies and jobs will be secured long into the future! " - skal vi så tage dette tweet for pålydende og agere derefter som investorer mvh Kaktus
  • Bavarian oppe med ca 8-9%

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg kan ikke se nogle meddelser - er der nogle som har ser noget?
  • EU forbud mod short-selling ?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    EU - initiativ mod short selling ? Italien og Spanien er startet med forbud mod shorting ... https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-13/after-record-sell-off-italy-and-spain-ban-short-selling
  • 10. episode af Investeringspodcasten med Hansen og Larsen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I 10. episode af Investeringspodcasten med Hansen og Larsen kan du blandt andet høre, hvorfor alle køber pharma i øjeblikket samt hvem vinderne og taberne i denne krise egentlig har været. Både amerikanske oliepriser (WTI) og eurpoæiske oliepriser (BRENT) har i denne uge styrtdykket Hvad betyder de lave oliepriser ikke mindst for tankraterne og hvad er udsigterne til højere oliepriser? Først var det luftfart, så hoteller og restauranter og nu olie - hvad er det næste? Specifik selskabsnævnelse: Equinor, Aker Solutions, Exxon Mobil, Boozt, Asos, Hennes & Mauritz, Novo Nordisk, Coloplast. https://www.youtube.com/watch?v=_709cMMXXAI
  • Stop loss - Hvorfor og hvordan?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er der lige en kort video, hvor jeg beskriver, hvordan jeg arbejder med stop-loss bl.a. ved brugen af ATR (Average True Range). Jeg kommer også ind på, hvorfor stop-loss nogle gange fejler. https://www.youtube.com/watch?v=OHySIaLVsNI
  • Oncology Venture test 2X-121 as potential Corona therapi

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Så sker der pludselig noget fra OV: https://oncologyventure.com/press-release/press-release-oncology-venture-to-test-activity-of-its-parp-inhibitor-2x-121-as-a-potential-therapy-for-coronavirus/
  • Omstrukturering af professionel portefølje

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Markedet ligger sandsynligvis i et klassisk bear flag. Her er en detaljeret analyse af, hvordan en professionel trader omstrukturerer sin portefølje på kort til mellemlang sigt. https://www.youtube.com/watch?v=iM5dwAOxLIE&feature=youtu.be