Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Krise, krak og minus kaviar!

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Vi er kun i begyndelsen af krisen og markedet har stadigvæk ikke reageret rationelt på fremtidsudsigterne. Hvis man kun ser på virus og ikke markedet! New York er hårdt ramt og i US er der flere arbejdsløse end under den store depression og der vil kun komme flere. Resten af US vil blive ramt på samme måde som New York - det er bare et spørgsmål om tid og det samme gælder resten af verdenen. I US er der ikke en samlet tilgang - hver stat kan/skal løse deres problemer - på egen måde. Det er opskriften på en katastrofe ud fra de oplysninger vi har nu. Resten af verdenen er bagud og vi kan ikke stole på de tal der kommer fra div. regeringer/stater. Som det er nu skal ALLE smittes og det er spørgsmål om hvordan sundhedssystemerne I de forskellige lande klarer det. I Vesten kan vi måske klare det - men i resten af verdenen..... Vi har allerede set social uro og røverier pga virus i Europa - hvordan vil det gå i de fattige lande? Husk at vi lever i en globaliseret verden hvor nedgang i et segment spreder sig som ringe i vandet til et andet. Hvis man skulle se på det rationelt er der kun en vej og det er ned.., Men markedet er ikke rationelt.... Weee
  • 11. afsnit af #Investeringspodcasten med Hansen og Larsen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    afsnit af Investeringspodcasten med Hansen og Larsen ser på den sektorrotation, der er i øjeblikket er i gang blandt pharma og biotek aktier. Det er blandt andre selskaberne Novo Nordisk, Bavarian Nordic, Genmab og Zealand Pharma, som Hansen og Larsen har oppe og vende i ugens aktiesamtale. Men også en anden tendens blandt pharma aktier får særlig opmærksom denne uge. Utallige vaccinerygter fra diverse selskaber får aktiekurserne til at lave store daglige udsving - hvordan kan det være? Og er der noget sandhed i rygterne? https://www.youtube.com/watch?v=5exN2ymN88E [image: 84034_Hansa_Biopharma.jpg]
  • Dax - ved en skillevej !

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Macd ser nu ud til med en blød topning at nærme sig gamle modstande. Har indpumpningen af penge gjort at vi fortsætter op eller skal vi lige have en test af de reelle markedsforhold ? https://invst.ly/ql5tb Som minimum ser jeg et rimeligt retracement uden at jeg dog skal sætte tal på nedre støtter. Jeg tænker dog markedet er stærkt volatilt qua det store indflow, med hhv. robotter & TINA. Hvor stærke nerver har de nye penge ? Og er det nu man i det hele taget skal samle op ?, Qua sell in may and stay away ? Men en række dage med et "bumpy ride" er nok at forvente. mvh
  • Jeg køber - selvom jeg tror markedet skal ned.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har fået en del henvendelser på det paradoksale i, at jeg køber aktier, selvom jeg formoder, at markedet skal videre ned. Her prøver jeg at forklare situationen. For jeg har en fast strategi, og den ændres ikke af, hvad jeg personligt tror om markedet. Men se min gennemgang af, hvorfor jeg rent teknisk er nervøs for markedet, samt hvordan jeg ser på aktiekøb i sådan en situation. https://www.youtube.com/watch?v=J9ZWmgU3Fmw
  • Langsigtet portefølje strategi. Hjælp & tips

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Jeg har en plan om at lave min portefølje (eneste) langsigtet og simpelt ved at investere i ETF'er med lave løbende omkostninger og vil meget gerne høre jeres inputs. Min plan er at købe disse ETF'er: iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF (0,15 % ongoing cost) iShares MSCI USA ESG Screened UCITS ETF (0,07 % ongoing cost) iShares MSCI Europe ESG Screened UCITS ETF (0,12 % ongoing cost) iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF (0,18 % ongoing cost) Jeg er studerende så mit budget vil forventligt være et indskud på 1.000 kr. månedligt med en fordelingnøgle på: 50 % iShares MSCI USA ESG Screened UCITS ETF (0,07 % ongoing cost) 10 % iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF (0,15 % ongoing cost) 15 % iShares MSCI Europe ESG Screened UCITS ETF (0,12 % ongoing cost) 25 % iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF (0,18 % ongoing cost) Årsagen til fordelingen, er at en af Buffetts råd er at investere bredt i USA er en simpel investeringsstrategi der virker. Emerging markets har jeg større tro på end EU, grundet den tese at der vil komme en øgede middelklasse i hele området, på trods af COVID-19 måske har sat dette nogle år tilbage, derfor jeg kun har sat 15 % til EU. Kom meget gerne med ris/ros eller hvad jeg ellers skal gøre, er meget åbent for forslag og alt andet. God aften.
  • Sådan jeg bruger Tradingview til at finde trend-aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har lige lavet en lille engelsk video om, hvordan man kan bruge Tradingview stock screener til at finde trending stocks på ganske få minutter. https://www.youtube.com/watch?v=4cwb97Cd2hs
  • Skat på udbytte fra fonde/etf'er

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hej - Jeg er ret ny på aktiemarkedet. Jeg har prøvet et læste om skat på udbytte fra fonde/etf'er. Jeg synes det nogenlunde er lykkedes for mig at forstår reglerne for udenlandske etf, hvor skat har en positivliste, der bliver beskattet som aktieindkomst i stedet for kapitalindkomst. Men hvad med danske fonde/etf'er bliver de altid beskattet som aktieindkomst? Eller kan de også nogle gange blive beskattet som kapitalindkomst? Er de de 3 specifikke fonde jeg har kig på: PFA invest Højt Udbytte Aktier C Worldwide Globale Aktier Etik KL Nordea Invest Kina Håber I kan hjælpe.
  • Sell in may & stay away ?

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Aktiemarkedet er i høj grad splittet efter korrektionen kombineret med olie og Corona. OP - er gået hightek, software og medico. LIDT OP - er gået cyklus aktier over en bred kam. Mit personlige fokus har været på medico aktier. Men er vi tæt på udmattelse ? Der er stadig stigninger, men de synes at ebbe ud og volumen faldende. Det store "rush-in" har i nogle tilfælde sendt en række aktier i overkøbt territorium, uden at direkte salgssignaler er udløst. Men - kan søgningen efter tryghed nå en grænse ? Omvendt strømmer det ind med hjælpepakker og en del af de cykliske har genvundet NOGET af deres territorium. De fleste er dog enige i at genopretningen vil tage tid bl.a. pga. at der stadig er lockdowns mange steder og endnu flere steder er der stadig ingen penge delt ud. NU - er vi så på vej ind i andet kvartal. Her hvor lock-downs nu for alvor kan mærkes og vil sætte præg på regnskabernes fremlæggelse til juli. Og SÅ .. når vi jo frem til det sædvanlige. Sell in may & stay away ? Den seneste årrække, med en enkelt undtagelse, har sommeren sjældent været spændende. Kurserne HAR rent faktisk været faldende eller stagnerende eller ofte så søvndyssende inaktive, at man ville ønske man havde solgt. Om ikke andet, så bare for at slappe af og holde en god sund pause. I år tror jeg at "sell in may" bliver mere aktuel en nogensinde. De "gode" aktier jeg har været i har i høj grad været begunstiget (medico) og jeg ser ikke at de cykliske i væsentlig grad får noget at fejre. Nogle af de cykliske er nu nok stadig lidt til den billige side, men .. Skal man tage 3. kvartal på forskud ? JEG kommer ikke til at gøre det. For en gangs skyld vil jeg reducere GRUNDIGT selv i mine bedste aktier - og holde en rolig ferie. Og så satser jeg på at august bliver indledningen til et mere positivt kapitel, med mere styr på Corona, og måske ISÆR et bedre generelt overblik over resten af det kommende år. Så - for en gangs skyld - Sold in may and will stay away ! Pas på jer selv ! mvh
  • Tæt på det store krak

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Denne virus kommer til at slå millioner af mennesker ihjel. US har tacklet situation værre end Italien/Spanien - hvor vi pt ser så alamerende grafer- at enhver burde få morgenkaffen galt i halsen, Samme scenario kommer vi til at se i US pga deres elendige tackling af krisen. Det er langsomt ved at gå op for den almene amerikaner / markedet Det store krak vil kommer før de italienske tilstande rammer US - så vi er meget tæt på. Måske allerede i morgen alt efter hvordan nyhedsflowet udvikler sig i dag. Pas på jeres penge - det er ved at være allersidste chance for at komme ud - før det for alvor begynder at gøre ondt!!! Better safe than sorry!!
  • Bavarian - RSV

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    E
    I usa er det store diskussionsemne på pressekonference i går med Trump at der kan komme influenza og corona samtidig næste vinter - Kunne vi måske se diskusion om RSV lige pludselig kommer op også? Hvis dette sker vil Bavarian gå lodret op da de er de dem som er længst fremme med en løsning - kan vi forestille at den vil blive fremskønnet pga siturationen?
  • Chemometec

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    jeg giver Analysator ret. Jeg vil også gerne vide om du solgte før eller efter børsmeddelelse i dag ??
  • Hansa Biopharma interim report Jan-Mar 2020.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hansa Biopharma interim report Jan-Mar 2020. EMA process on track; an opinion from the CHMP is expected in the second quarter 2020. • A formal adoption of outstanding questions, incl. definition of patients and design of the post approval study, expected at the CHMP April session. • The study protocol for a new US trial is expected to be submitted in Q2 2020. Lund April 28, 2020. Hansa Biopharma, the leader in immunomodulatory enzyme technology for rare IgG mediated diseases, today announced its business update and interim report for the first quarter 2020. Highlights for the first quarter 2020 The ongoing review of the MAA for imlifidase in Europe by EMA is on track. Responses to Day 180 questions were submitted for EMA review at the end of Q1. A formal adoption of outstanding questions, including definition of patients and design of the post approval study, is expected at CHMP April session. CHMP Opinion expected at a subsequent CHMP meeting in Q2 2020. Discussions with the FDA on the design of a randomized, controlled trial in kidney transplantation in the US is progressing according to plan. Submission of the study protocol is expected in Q2, and recruitment of the first patient is targeted for the fourth quarter of this year. Long-term follow-up data from patients in the Phase 2 trials was presented at the Cutting Edge of Transplantation Summit on March 6, 2020 demonstrating two-year graft survival of 89% after imlifidase treatment and transplantation.  Enrollment in the investigator initiated Anti-GBM study was completed at the end of January 2020. The completion marks an important milestone for Hansa Biopharma's expansion beyond transplantation. In the Phase 2 studies in Guillain Barré Syndrome (GBS) and Antibody Mediated Rejection (AMR) four patients were enrolled in each of the studies by end of March 2020. The COVID-19 pandemic may impact parts of Hansa Biopharma's business, namely: recruitment timelines of ongoing clinical studies, start of recruitment into the US trial, the potential European launch of imlifidase in kidney transplantation and the financing strategy. CSO Christian Kjellman has assumed an expanded responsibility as CSO and COO effective February 2020 as the Company prepares to implement a focused launch strategy through leading transplantation clinics across Europe. Consonance Capital Management LP, reported being a new major shareholder in Hansa Biopharma as per March 9, 2020 with shareholdings greater than 5% of total shares outstanding. Investments in R&D and SG&A increased in the first quarter to SEK 53m (Q1'19: SEK 43m) and SEK 39m (SEK 29m), respectively. Cash position was SEK 477m at the end of March 2020. Cash flow from operating activities for the first quarter ended at SEK -121m (SEK -102m). Søren Tulstrup, President and CEO of Hansa Biopharma, comments "Hansa Biopharma's strategy to transform the organization into a fully integrated, commercial stage global biopharmaceutical company continues according to plan. Our top priority is to get our lead compound, imlifidase, to market to enable lifesaving kidney transplants for highly sensitized patients, who currently cannot receive this standard of care treatment In Europe, our MAA for imlifidase in kidney transplant is currently under review by EMA. I am pleased that the review process is progressing according to plan and that we can expect an opinion from the CHMP in the second quarter, as previously guided. Throughout the review process, we have had positive and constructive discussions with EMA with frequent interactions over the past year. We are now in the final process of addressing the outstanding questions, including definition of patients and design of the post approval study. If approved, imlifidase for kidney transplantation will be the first of the drug candidates in our internal pipeline addressing conditions with high unmet medical need to receive regulatory approval, enabling the Company to transform itself into a commercial-stage biopharmaceutical company." Hansa Biopharma will host a telephone conference today Tuesday April 28 at 2:00 p.m. CET. The presentation will be held in English and be hosted by Hansa Biopharma's CEO, Søren Tulstrup, and CFO, Donato Spota. Slides used in the presentation will be live on the company website during the call under "Events & Webcast" and will also be made available online after the call. To participate in the telephone conference, please use the dial-in details provided below: SE: +46 8 50 55 83 54 UK: +44 333 300 92 69 US: +1 833 249 84 06 The webcast will be available on https://hansa.eventcdn.net/2020q1/ For further information, please contact: Klaus Sindahl, Head of Investor Relations Hansa Biopharma Mobile: +46 (0) 709-298 269 E-mail: [email protected] About Hansa Biopharma Hansa Biopharma is leveraging its proprietary immunomodulatory enzyme technology platform to develop treatments for rare immunoglobulin G (IgG)-mediated autoimmune conditions, transplant rejection and cancer. The Company's lead product candidate, imlifidase, is a unique antibody-cleaving enzyme that potentially may enable kidney transplantation in highly sensitized patients with potential for further development in other solid organ transplantation and acute autoimmune indications. Imlifidase is currently under review for marketing authorization by EMA. Hansa's research and development program is advancing the next generation of the Company's technology to develop novel IgG-cleaving enzymes with lower immunogenicity, suitable for repeat dosing in relapsing autoimmune diseases and oncology. Hansa Biopharma is based in Lund, Sweden and also has operations in Europe and US. [image: 83999_Hansa_Biopharma.jpg]
  • Salg/markedsføring i COVID-19`s tegn

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg er eksponeret i flere virksomheder hvor markedsføring/salg, af forskellige årsager, er vigtigere end normalt . Især gælder det for CBRAIN, TTOO og RDHL. Mine tanker er at virksomhederne nu skal en omvej for at skabe den første kontakt, som efterfølgende kan give et salg. Jeg var selv i 80`erne i lære i en købmandsbutik, hvor chefen drak. Hvis han ikke gad tale med nogen, fik jeg besked på at bede de sælgere der kom om at prøve en anden dag. De fleste accepterede høfligt, og gik igen. De mere frække kunne godt finde på at åbne kontordøren på klem (pinligt når han lå på 3 stole og sov brandert ud), for at se om han var "disponibel". Eksemplet er sandt, og et godt billede på at den direkte adgang til beslutningstagere er vigtig, og jo nu er ret begrænset,sandsynligvis vil være det længe. Salg vil vel den næste tid foregå som VTC møder, hvor alene den manglende fysiske kontakt vil svække en salgsindsats. Samtidigt skal dette møde først aftales, altså en længere proces, hvor nu også tekniske vanskeligheder kan spille ind. Har nogen af jer gjort tanker om dette hører jeg gerne om dem. det både: det bliver ikke nohget problem fordi....? Eller, ja det bliver en stor udfordring fordi? Hvad siger i? Venlig hilsen Morten
  • Expres2sion har udviklet test af Corona som testes i dag

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    https://www.google.se/amp/s/www.thelocal.dk/20200421/denmarks-new-agency-will-test-20000-people-a-day-for-coronavirus/amp Med støtte fra Novo Nordisk ser det ud til:) Spændende at se, hvor meget mere den aktie har i sig.
  • LAKS

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Canada approves CAD 62,5 mill relief fund for seafood sector mvh Kaktus 83994_Canada_approves_CAD_62.5_million_relief_fund_for_seafood_sector_27.04.2020.pdf
  • Udbytte

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Der er vedtaget et lovforslag om, at virksomheder der får mere end 60 mill. i tilskud fra staten skal vedgå ikke at udbetale udbytte i 2020 og 2021, dog kan udbytte godtages af staten hvis tilskudet tilbagebetales. Umiddelbart lyder det fornuftigt, men jeg er indigneret over, at en problemstilling nødtvunget skabt af staten ( Liste A ) i forbindelse med Corona kan medføre disse tiltag. Hvad har udbytte med Covid19/influenza/Cancer ..., at gøre? Kunne man ikke yde tilskud med sikkerhed i produktionsappsratet eller andet?
  • Newcap holding

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg har kigget i Newcap Holdings seneste årsrapport. Jeg har svært ved at gennemskue beregningen bag tilbagediskonteringen. Nogle der kan få tallene til at passe på earn-out aftalerne?
  • Covid19-Covid20 og så videre.

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Der er et Covid19 forum på dette dette, men jeg evner ikke at oprette indlægget derunder. Beklager. Der er stadig mindre end 500, dog beklagelige, dødsfald tilskrevet Corvid19 direkte eller via følgesygdomme i Danmark til dato. Deraf følger, at der ikke er tale om en pandemi endsige en epidemi, og igen taler vi om Danmark. I syd-Europa er der skræmmende høje dødstal og årsagen til dette undersøger vel kloge ågerne - dog ikke i Danmark. Men er der andre end undertegnede der undres over Christiansborg hysteriet i Danmark??? I vanlige år er dødsfaldt forårsaget af influenza større end for nærværende. Prøv at checke cancer-, hjertekar- drabs- ... dødsfald pr. år. Indrømmer at mit indlæg er og bevidst skal være provokerende i håb om at flere debatører melder ud. I min matematiske model er 2 måneders begrænsning af en befolkning på mer' end 5 mill. lig med ganske mange spildte liv ( >10.000 ) og det er vel ikke dette, der er folketingets opgave. Mangler Folketinget ikke samfundssind????
  • Split af firmaer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om aktie split. Det drejer sig om VFC som gav aktier i KTB. Og opsplittelsen af Dwdp , som blev til DOW, DD og CORTEVA. Har nogle oplysningerne som jeg kan bruge til indberetning til Skat. Vh dividend king
  • 12 US swingtrade kandidater

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lige lagt en ny engelsk video op med 12 swing-trading kandidater fra det amerikanske marked. Det sker, fordi mange har forespurgt på lidt kortere sigtede kandidater i dette marked, hvor ingen rigtigt ved, hvad retning vi skal i. Men når det er sagt, så kan de også godt bruges til længere trades, idet det er sunde virksomheder. Og her kan man så bruge swingtrade-ideerne til at få et bedre entry med mindre risiko til sin lange trade. https://www.youtube.com/watch?v=vAs8AHKZm1A