Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• algotrading

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Vi har gennem godt 1 år arbejdet med en algoritme, som kan finde entry og exit dels på aktier og valuta - (den er selvfølgelig backtestet på gamle data) da det pt kun er muligt via et open api at trade valuta - er vores int. størst her - vi har sat tab/gevinst ratio til 1:2 dvs. under køb/salg sættes stoploss 10 pip fra købspris og takeprofit til 20 pips - vores gevinstprocent på trades er mellem 50% og 85% på 14 dage- problemet er at man på alle platforme som vi kender - tages en spreadkurtage dvs. at handle valutaen er gratis, men der er lagt et spread ind som typisk er mellem 4 og 6 pips pr handel dvs selvom vi er profitable i handlen taber vi på sigt penge - SPØRGSMÅL kender nogen herinde en platform/børsmægler/traderhouse hvor vi fx kan indbetale 20-50.000 pr mdn mod at vi handler direkte på børsen uden spread
  • Cantargia - Faldet i aktiekursen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Cantargias aktiekurs er den seneste måned faldet noget tilbage efter nyheder fra Novartis, som markedet tog mindre godt imod. Det skyldes, at Novartis' canakinumab i nogen grad bliver set som et pejlemærke for Cantargias CAN04 mod ikke-småcellet lungekræft (NSCLC). Man skal dog passe på med at drage forhastede konklusioner og forstå konteksten for nyheden, og hvad det reelt betyder for Cantargia. For det første skal man huske på, at selvom Novartis' canakinumab kan være et pejlemærke på trods af den mere begrænset virkningsmekanisme, udgør det også en konkurrent for Cantargia. Forretningspotentialet for Cantargia bliver altså større, hvis CAN04 lykkes og Novartis viser sig ikke at sidde med et konkurrerende middel. For det andet skal man forstå, at det kun er en lille del af Novartis' studie der fejlede. Novartis er i gang med et stort studie der hedder CANOPY, hvor de blandt andet tester canakinumab mod NSCLC. Canakinumab bliver testet mod NSCLC i tre fase III-forsøg, og det er ét af disse forsøg som ikke levede op til sit primære endemål. Det studie hedder CANOPY-2, og havde 237 patienter med kræft i sent stadie . Der er altså tale om en patientpublikation, der allerede har være igennem andre behandlinger, som de ikke længere responderer på. Det bør egentlig ikke komme som den store overraskelse, at CANOPY-2 ikke kom i mål. For Novartis har ikke tidligere rapporteret om resultater i sene stadier af NSCLC eller demonstreret synergi med det cytotoksiske docetaxel der anvendes i CANOPY-2. Novartis har dog studier der indikerer effekt af canakinumab på patienter med lungekræft i tidligere stadier. Det afspejler analytikernes forventninger til Novartis også. Fx vurderer Redeye , at risikoen for et fejlet studie i CANOPY var allerstørst med netop CANOPY-2. Novartis fortsætter også de to andre studier med canakinumab som hedder CANOPY-A og CANOPY-1. CANOPY-1 kombinerer Novartis canakinumab med immunterapi og kemoterapi, og her forventer Novartis at komme med data for fase III-forsøget inden udgangen af 2021 . Samtidig har Novartis startet nye studier op med canakinumab. Det ene studie er inden for kræft i bugspytkirtlen, hvor de af FDA har fået status af orphan drug. De har også startet et studie op inden for NSCLC med fokus på forebyggelse. Det viser, at Novartis fortsat satser på canakinumab. Det bliver interessant at følge studierne. Når Cantargia-aktionærer alligevel ikke skal lægge alt for meget i studierne fra Novartis skyldes det, at Cantargias CAN04 har en bredere virkningsmekanisme end canakinumab. Kort sagt rammer CAN04 kræftceller på tre forskellige måder via IL1B, IL1A og ADCC-mekanismen, som aktiverer immunsystemet til at dræbe kræftceller, mens canakinumab kun rammer via IL1B. Alt andet lige bør CAN04 skabe en stærkere effekt. Samtidig skal man huske på, at Cantargia i tidligere studier har fundet stærke indikationer på, at CAN04 har effekt på NSCLC. I in vivo-forsøg viser CAN04 synergi i kombinationsbehandling med cytotoksiske lægemidler. Der er høj responsrate i NSCLC og mod kræft i bugspytkirtlen, når CAN04 kombineres med cytotoksiske lægemidler. Det er en unik mekanisme for CAN04, som ikke er set i andre stoffer. Det skaber grundlag for optimisme for CAN04 mod NSCLC, når der som forventet kommer data fra Cantargia fra det studie i sidste halvdel af 2021. Selvom en mindre del af virkningsmekanismen overlapper for canakinumabs og Cantargias CAN04, står Cantargias CAN04 helt klart på egne ben. Cantargia fortsætter udviklingen inden for NSCLC og andre kræftformer, og Novartis' mislykkede forsøg skaber en større mulighed for Cantargia inden for NSCLC. https://www.novartis.com/news/media-releases/novartis-provides-update-phase-iii-study-evaluating-canakinumab-acz885-second-or-third-line-treatment-combination-chemotherapy-non-small-cell-lung-cancer https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/rdey-cms-prod/app/uploads/2021/03/canta-update-210331.pdf https://www.novartis.com/news/media-releases/novartis-provides-update-phase-iii-study-evaluating-canakinumab-acz885-second-or-third-line-treatment-combination-chemotherapy-non-small-cell-lung-cancer Disclaimer: Jeg har aktier i Cantargia
  • Genmab - DuoBody technology

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Bispecific antibodies, also known as dual-targeting molecules bind to two different epitopes either on the same or on different targets. This may improve the antibodies' specificity and efficacy in inactivating the disease target cells. Watch this short video to learn how Genmab's DuoBody technology platform draws inspiration from nature to enable the discovery, generation and large-scale production of effective bispecific antibodies. Visit https://https://www.genmab.com/research-innovation/ to learn more about . https://www.youtube.com/watch?v=__rE120SkTw
  • US pause Johnson & Johnson vaccine

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    US sætter Johnson & Johnsons COVID-19 vaccine på pause. https://edition.cnn.com/2021/04/13/health/johnson-vaccine-pause-cdc-fda/index.html Biontech stiger 3% i formarkedet, 4% på XETRA.
  • NOVO står i stampe gennem flere år?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Så den her https://borsen.dk/nyheder/markedsberetninger/nyt-om-kursmaal-paa-tre-c25-aktier-analyse-spaar-novo-aktie-i-kurs-500-kursmaal-saenkes-paa-vestas-og-tysk-storbank-tror-paa-dansk-bankaktie De tjener mange penge men ligger lidt fladt gennem meget lang tid. Hvad skyldes det?
  • NBF Aberdeen 2022

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    jkahol.dkJ
    Jeg investerede i NBF Aberdeen 2022 i 2006, og er i dialog med Nordea om manglende ansvarsopfyldelse med hensyn til at følge op på investeringen i Aberdeen, og løbende holde investorerne underrettet. Kursen i dag afspejler på ingen måde Net Asset Value, og det vil banken ikke forholde sig til. Er du investor, er du meget velkommen til at kontakte mig på [email protected] eller 51518186. Jeg overvejer et fælles søgsmål.
  • E-handelsprisen 2021

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    A&O Johansen x 2 Matas x 1,5 Solar x 1 https://www.danskerhverv.dk/e-handelsprisen/finalister-2021/
  • Nøgletal for danske mellemstore selskaber

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Sammenligning af nøgletal for danske mellemstore selskaber børsnoteret på NASDAQ OMX [image: 92662_Udklip_noegletal.JPG]
  • FN´s generalsekretær foreslår indførelse af formueskat

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Det vil være noget Mette kan bruge.
  • "Averaging down" - må man det?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lige lagt en ny engelsk video op. Her gennemgår jeg konceptet omkring "averaging down" eller "adding to losers". Dette er jo noget, jeg normalt er meget imod, hvis man gør det i enkelte aktier. Men når man har en veltestet strategi er det noget en anden sag. Se her, hvordan jeg arbejder med at "lægge til taberne" i hverdagen. https://www.youtube.com/watch?v=JGy6LefRaFA
  • investorpræsentation af North media

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    L
    En video investorpræsentation af North media, hvor det blandt andet fremgår, at direktøren mener at samarbejdet med deutsche post er "rigtig spændende": https://youtu.be/0vlgiFQyhEE
  • Bavarian Nordic - Teknisk Analyse

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Op Trend: Lang sigt - Op Aktuel pris: 292 kroner Kort sigt: Bavarian Nordic aktien har på kort sigt været i optrend siden november 2020 og frem til idag. Her har aktien bevæget sig med bund og støtteniveau i kurs 163 kroner, og med top og modstandsniveau i kurs 323 kroner. Lang sigt: På lang sigt har Bavarian Nordic aktien været i optrend siden december 2018, hvor aktien lå i kurs 93 kroner og frem til i dag, hvor aktien foreløbig har toppet i den seneste top og modstandsniveau i kurs 323 kroner. Dernæst korrigerede aktien nedad til bund og støtteniveau i kurs 278 kroner, og siden da er aktien begyndt at stige igen, og kan id ag handles til kurs 292 kroner. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien top og modstandsniveau i kurs 323 kroner. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil bruddet bekræfte fortsættelsen af optrenden på lang sigt. Ligeledes vil aktien have fuldendt en stor bundformation med toppe i kurs 350 kroner, og bund i kurs 93 kroner. Med denne bundformation vil man teknisk set, kunne have sit target helt oppe i 600 kroner, der også vil være ny all time high. Nedadgående retning: Her er der første gang støtte til aktien ved bund og støtteniveau i kurs 278 kroner. Dernæst i bund og støtteniveau i kurs 201 kroner, og dernæst i bund og støtteniveau i kurs 163 kroner. Brud herunder vil bekræfte, at aktien har vendt til nedtrend. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 323 kroner og 350 kroner. Afgørende bunde og støtteniveauer: 278 kroner, 201 kroner og 163 kroner. De tekniske indikatorer bevæger sig i opadgående retning. RSI bevæger sig over 50. MACD er stigende og bevæger sig over sin signal linje. Ydermere, bevæger selve aktiekursen sig over sine glidende gennemsnit på 20 og 50, samt tæt på high band af bollinger bands. Dette indikerer, at aktien vil bevæge sig opad. Af Rida Abu-Shumar/Proinvestors Analyseteam Chart [image: 92649_Chart___Bavarian_Nordic_d._12.04.21.png]
  • Vestas - Teknisk Analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Sidelænsinterval Trend: Lang sigt - Op Aktuel pris: 1251 kroner Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i sidelænsinterval siden januar 2021 og frem til idag. Her har aktien bevæget sig med bund og støtteniveau i kurs 1024 kroner, og med top og modstandsniveau i kurs 1605 kroner, der ligeledes er ny all time high. I dag kan Vestas aktien handles til kurs 1251 kroner. Lang sigt: På lang sigt har Vestas aktien været i optrend siden juli 2012, hvor aktien lå i kurs 24 kroner og frem til idag, hvor aktien foreløbig har toppet i den senste top og modstandsniveau i kurs 1605 kroner. Dernæst korrigerede aktien ned til bund og støtteniveau i kurs 1024 kroner, og siden da er aktien begyndt at stige igen, og kan idag handles til kurs 1251 kroner. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien top og modstandsniveau i kurs 1605 kroner. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil aktien frembringe et stærkt køb signal, da det er brud af ny all time high. Ligeledes vil aktien have fuldendt en bundformation med toppe i kurs 1605 kroner, og bund i 1024 kroner. Med denne bundformation vil man teknisk set, kunne have sit target helt oppe i 2150 kroner, der også vil være ny all time high. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien nede ved bund og støtteniveau i kurs 1173 kroner. Dernæst i bund og støtteniveau i kurs 1024 kroner. Brud herunder vil bekræfte at aktien har vendt til nedtrend, og vil dernæst forsøge at søge støtte ved bund i kurs 799 kroner og dernæst i bund og støtteniveau i kurs 357 kroner. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 1605 kroner. Afgørende bunde og støtteniveauer: 1173 kroner, 1024 kroner, 799 kroner og 357 kr. De tekniske indikatorer bevæger sig i et sidelænsinterval. RSI bevæger sig omkring 50. MACD er faldende og bevæger sig lige over sin signal linje. Ydermere, bevæger selve aktiekursen sig imellem sine glidende gennemsnit på 20 og 50, samt tæt på mid band af bolinger bands. Dette indikerer, at aktien foreløbig vil fortsætte sit sidelænsinterval. Af Rida Abu-Shumar/Proinvestors Analyseteam Chart [image: 92644_Chart__Vestas_d._10.04.21.png]
  • VSO og ETFere - frit slag eller hvordan?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Jeg har overskud på min virksomhedskonto, således har jeg sparet op i min virksomhed. Jeg påtænker nu at investere dem frem for at lade dem stå og trække negativ rente Det er en jungle at finde ud af hvad man må og ikke må inden for VSO. Min revisor har nu sagt god for at jeg flytter penge over til investering. Jeg kan ikke gennemskue om jeg må investere i alle ETFere, så længe de er akkumuleret? Eller jeg kan komme til at vælge en akkumuleret ETF'er som jeg ikke må investere i? Jeg har en konto på nordnet og der kan man vælge kun at se de ETFere som er akkumuleret, men er der andet jeg skal være opmærksom på? Jeg læser også noget om lagerbeskatning - er det det samme som akkumuleret eller er det noget andet jeg skal være opmærksom på? Jeg ønsker jo ikke at investering af Skat bliver betragtet som en privat hævning. Mvh
  • Genmab - Teknisk analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Sidelænsinterval Trend: Lang sigt - Op Aktuel pris: 2148 kroner Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i et sidelænsinterval siden januar 2021 og frem til i dag. Her har aktien bevæget sig med bund og støtteniveau i kurs 1901 kroner og med top og modstandsniveau i kurs 2786 kroner, der ligeledes er aktiens all time high. Lang sigt: På lang sigt har Genmab aktien været i optrend siden oktober 2018, hvor aktien lå i kurs 786 kroner og frem til idag, hvor aktien foreløbig har toppet i den senste top og modstandsniveau i kurs 2786 kroner. Dernæst korrigerede aktien nedad til bund og støtteniveau i kurs 1901 kroner, og siden da er aktien begyndt at stige igen, og kan idag handles til kurs 2148 kroner. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien top og modstandsniveau i kurs 2786 kroner. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil aktien frembringe et stærkt køb signal, da det er brud af ny all time high. Dette brud vil bekræfte fortsættelsen af optrenden på lang sigt. Ligeledes vil aktien have fuldendt en bundformation med toppe i kurs 2786 kroner, og bund i kurs 1901 kroner. Med denne bundformation vil man teknisk set, kunne have sit target helt oppe i 3500 kroner, der også vil være ny all time high. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien første gang ved intervallets bund i kurs 1901 kroner. Brud herunder vil bekræfte at aktien har vendt til nedtrend. Dernæst vil aktien søge støtte ved bund i 1814 kroner. Dernæst i bund og støtteniveau i kurs 1082 kroner, og dernæst i bund og støtteniveau i kurs 786. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 2581 kroner og 2786 kroner. Afgørende bunde og støtteniveauer: 1901 kroner, 1814 kroner, 1082 kroner og 786 kroner. De tekniske indikatorer bevæger sig i nedadgående retning. RSI bevæger sig lige under 50. MACD er faldende og bevæger sig under sin signal linje. Ydermere, bevæger selve aktiekursen sig under sine glidende gennemsnit på 20 og 50, samt imellem mid og low band af bolinger bands. Dette indikerer, at aktien vil bevæge sig nedad. Rida Abu-Shumar/Proinvestors Analyseteam [image: 92640_Chart___Genmab_d._12.04.21.png]
  • Citi: Det minder om dot.com boblen

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Euforien på aktiemarkedet vækker bekymring hos den amerikanske storbank Citi, der ser ligheder med tiden op til dotcom-krakket, der fandt sted for 20 år siden. Det skriver Finans på baggrund af et nyt notat fra banken, som advarer om, at priserne på aktierne og stemningen blandt investorerne er stukket af. »Der et relevant perspektiv til 1999 i den forstand, at forvaltere bliver presset til at tage del i stigende aktiepriser, til trods for at der er en erkendelse af, at det kan ende galt,« aktiechef i Citi, Tobias M. Levkovich, i notat ifølge mediet". Finans 8. april d.å.
  • Hydract ipo?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Er der nogen der vil forsøge sig i denne aktie? Jeg har selv bestilt en lille portion, men er der nogen her på proinvestor der har en mening om den. Jeg tror på den. Det er vanddrevne ventiler, hvor det meste indtil videre er luftdrevne. Hvis de kan komme ind ved bryggerierne kunne det blive stort.
  • Gomspace har fortsat en stærk udsigt til vækst...!

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    CEO Niels Buus bekræftede i går på et investorseminar, at Gomspace fortsat har en stærk udsigt til vækst. Rapport og analyse: https://www.introduce.se/foretag/gomspace/Equity-research/2021/4/gomspace---abgscs-dk-smallmid-cap-seminar-feedback/ "Growth outlook intact, as company balance COVID impact Today, GomSpace participated in our virtual Danish Small/Mid cap seminar in Copenhagen, represented by group CEO Niels Buus. During his presentation, Niels reaffirmed the fact that they continue to see great traction within the "new space" segment and reaffirmed their strong outlook on the potential future growth within the industry. He furthermore confirmed that their growth outlook for FY'21 continues to stand, with GomSpace having been able to balance and navigate the impacts from the COVID-19 pandemic (e.g. lock-downs in their key markets), this means that for the past year, they have been able to complete all the projects, as originally planned. Focus on increasing revenues from ESA With many countries having a national interest in improving their space footprint and preferably having it developed internally, setting up subsidiaries abroad is a key growth criteria for GomSpace, to secure access to national orders. Furthermore, with GomSpace still being heavily dependent on the European Space Agency (ESA), in terms of revenue and technology generation, it is very positive to hear the CEO confirm that they are actively looking at setting up new subsidiaries in the EU. This will mean that GomSpace will be able to increasingly access national orders and the carousal payments made by the ESA, as the ESA places orders in EU countries, based on that country's payment to the ESA. Maturing of the nanosatellite business is on track Overall, it was a positive presentation supporting the case. With the CEO confirming that the company has moves past the operational hick-up in 2019 and are now progressing and gaining traction in maturing the nanosatellite business (also supported by other key industry players). This means that GomSpace is now well on track, to reap some of the opportunities, the growth within the "new space" is bringing". april 2021
  • Sparekassen Sjælland-Fyn på opkøbsjagt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har længe fulgt Sparekassen Sjælland-Fyn (SSF) som efter min mening er en af de billigste danske Bank-aktier - også efter lukke rekordkursen på 120,50 handler den efter mine estimater til en P/E 2021 7,04 og en K/I på 0,64 - SSF har længe ligget på lur og har sikret sig + 20 % af Lollandsbank - hvor en sammenlægning er indlysende og muligt da Lollands Bank intet overtalelsesværn har - I går sikrede de sig også + 20 % i Nordfyns Bank (2021 estimat P/E 12,1 K/I 0,82). En Bank som ikke kan tvinges til en fusion pga. deres stemmetalsbegrænsninger. Er der nogen der i dette fremragende forum kan forklare/forstå hvorfor SSF er villig til at betale så meget for en Bank de ikke kan overtage når deres egen aktie handler meget billigere? Har læst at de kan bogføre deres aktieposter når de ejer + 20 % i et selskab til I/V - kan nogen bekræfte dette? Forsat solrig Week end!
  • Behov for ca. 50% mere el-energi i 2040

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvem bliver blandt de langsigtede vindere? En af vinderne kan sandsynligvis blive Siemens Energy: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/04/08/lagg-kraft-pa-att-kopa-den-har-aktien.html