Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Investeringspodcasten om 2021 - et helt andet aktiemarked

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hansen og Larsen taler i afsnit 62 om den udvikling, der er sket på aktiemarkederne i 2021. På trods af betydelige udfordringer har investorerne nemlig allerede købt ind på, at de mere konjunkturfølsomme selskaber, der havde det særligt svært sidste år, vil få et comeback. Sektorrotationen fra tech, grønne aktier og til dels life science hen mod de mere klassiske value-aktier og industriaktier er blevet tydeligere. Lyt med, når Hansen & Larsen kommer omkring både det førende svenske marked, det amerikanske marked med Nasdaq og S&P 500, det danske marked der ligger tungt inden for den grønne omstilling og life science og ikke mindst det kinesiske marked, der i slutningen af sidste år buldrede frem. Afslutningsvis tager Hansen og Larsen temperaturen på de markedsstigninger, vi har set indtil nu - både på aktier, bolig og krypto. Spørgsmålet er, om det er gået for vidt? Kan stigningerne fortsætte? Og hvad kan vi egentlig forvente os af resten af 2021? https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-62-af-investeringspodcasten-om-2021-et-helt-andet-aktiemarked/
  • Quantafuel

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hvad pokker er det som sker med QFUEL? Der kommer ingen dårlige nyheder - tværtimod. Men alligevel er kursen langsomt men sikkert faldet fra over 80 til 45. Der er kæmpe potentiale for en god forretning. Jeg forstår det ikke ????
  • Udsalg af danske VVS- og elgrossister

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jag köpte mina första A&O Johansen för sex år sedan och förundrades redan då över att aktien var så billig och varför icke de, som köpte Solar och Sanistål, istället köpte A&O. Trots att A&O-aktien på dessa 6-7 år har presterat mycket bättre än Solar och Sanistål, så anser jag fortsatt att A&O är den mest köpvärda av de tre. A&O - Strong buy (borde kunna gå över 1.000 DKK under 2021) Solar - Buy (borde kunna gå över 500 DKK under 2021) Sanistål - Hold (rimligt värderad) A&O:s totalvärde är idag kun 33 % högre än 2007-2008. Att det ser annorlunda ut i aktiegrafer beror på de massiva aktieåterköpen (ca 50 % av de handlade aktierna). Vi tidiga aktieägare fick aktiekursstigning istället för udbytte och extraudbytte. Jag är overbevist om att VVS- och elgrossister kommer att få väldigt många affärer på grund av den gröna omställningen och har letat börshandlade VVS- och elgrossister i andra länder, men de är få. Danmark är faktiskt unikt i detta avseende med hela tre VVS- och elgrossister på börsen. USA: Ferguson (VVS-grossist värderad till PE=22) USA: Wesco (elgrossist värderad till PE=17) Frankrike: Rexel (elgrossist med nollresultat, mycket högre P/S-tal än Solar) Sverige: Malmbergs Elektriska (elgrossist värderad till PE=17) Att det icke finns så många utomlands beror säkerligen på att ägarna har insett att grossisterna är för lönsamma för att börsnotera eller att grossisterna har köpts ut från börsen av private equity (brittiska Wolseley och svenska Ahlsell). Private equity har nämligen också insett det fantastiska med VVS- och elgrossister, som till 60-65 % lever av renovering och underhåll och därför ej är speciellt konjunkturberoende trots vad många påstår. A&O har exempelvis kun haft ett förlustår (2008) så långt tillbaka, som jag har kunnat undersöka (mitten av 1990-talet). Jag förstår icke varför danska aktionärer icke verkar se samma sak, som aktionärer i andra länder och värderar upp de danska grossisterna. Är det exempelvis rimligt att A&O Johansen värderas till PE (2020)=10+ (A&O:s egen prognos) och PE (2021)=8+ (min prognos)? Med A&O:s höga automatiseringsgrad kommer det mesta av en ökad bruttoavance att landa på slutraden och även 2021 lär A&O växa (troligen med cirka 10 %). Det finns ju danskar, som förstår det orimliga, men uppenbarligen når icke informationen ut. Andra länken anger 'fair value' 906 DKK och det var dessutom före A&O höjde årsprognosen för 2020. Mina >1.000 DKK är alltså icke orimliga. http://www.financelab.dk/ipa/ https://www.dropbox.com/s/m1heg0kzp9kfpt6/Analyse Brdr AO Johansen nov2020.pdf?dl=0 A&O är ju dessutom till 15 % B2C-nätbutiker, som i Sverige värderas till helt andra PE-tal än A&O:s åtta B2C-nätbutiker verkar värderas till. Jämför exempelvis med svenska BHG (Bygghemma). Bara dessa åtta B2C-nätbutiker försvarar mer än hälften av A&O:s aktiekurs trots att de bara utgör ca 15 % av A&O:s salg. Det är möjligt att grossister icke är så 'sexy', men A&O är väldigt lönsamt och Solar är nu åter på rätt spår.
  • scatec solar

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvem ved hvorfor Scatec bliver ved at falde ?
  • Darzalex salgstal

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Efter J&J Q1 og tak til PI [image: 93014_Darzalex_21042021.jpg]
  • Danske bank.

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Er det virkeligt så svært at finde en hæderlig mand til at bestyre Danmarks største bank? Eller efterspørger de simpelthen de forkerte? På et tidspunkt bliver de nok stuerene.
  • 5 danske aktier - 1½ købssignal

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lavet en lille video hvor jeg gennem en håndfuld danske aktie. Det er aktierne: Vestas Orsted Quantafuel Genmab Bavarian Jeg kigger primært på dem ud fra teknisk analyse. Som I kan se af overskriften, så er jeg ikke alt for begejstret. https://www.youtube.com/watch?v=e8o6KsOPsv8
  • Genmab, Bavarian, Lundbeck, Novo m.fl. i Mio-klubben

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Analytiker Frank Hørning taler om Genmab, Bavarian Nordic, Lundbeck, Ascelia Pharma AB og Novo Nordisk i denne udgave af Millionærklubben. Lyt med på linket. https://www.euroinvestor.dk/podcast/millionaerklubben-dansk-medico-til-portefoeljen
  • Genmab analyse - Kursmål 2025

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Analyse fra Jesper Lund/Dansk Finansservice [image: 92843_Genmab_analyse_Jesper_LUND._2021_0415.gif]
  • Kursmål Genmab

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    DarvinD
    Liste kursmål for Genmab 89730_Genmab_kursmaal_8_jan_2021.pdf
  • Ny aftale med North Media

32
    0 Votes
    32 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Fra JyllandsPosten: Fra den 1. juli 2021 skal FK Distribution pakke tryksager til over en halv million tyske husstande i Slesvig-Holsten. Aftalen er netop faldet på plads, efter at FK Distribution har kørt en succesfuld testperiode for Deutsche Post i Flensborg, som inkluderede 143.000 husstande.
  • Ugens inflationstal - politisk bestillingsarbejde?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så blev aftenens inflationsvideo færdig. Her kigger jeg både på ugens nye inflationstal, som i min optik virker lidt som politisk bestillingsarbejde, og så kigger jeg også på, om vi reelt kan se en mulig risiko i fremtiden for såkaldt "stagflation". Se mine overvejelser over dette vigtige men også ret komplekse emne her. https://www.youtube.com/watch?v=u24FVw2uD2A
  • Teknisk analyse af BW LPG

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Sidelænsinterval Trend: Lang sigt - Op Aktuel pris: 55 kroner Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i et sidelæns interval. Dette sidelæns interval begyndte i januar 2021 og er fortsat intakt i dag. Her har aktien bevæget sig med top og modstandsniveau i kurs 68 NOK, og med bund og støtteniveau i kurs 45 NOK. Lang sigt: På lang sigt er BW LPG aktien vendt fra nedtrend til optrend. Dette gjorde aktien i marts 2020. Trendvendingen har bund og støtteniveau i kurs 26 NOK, og har i dag en top og modstandsniveau i kurs 68 NOK. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien første top og modstandsniveau i kurs 60 NOK. Dernæst i top og modstandsniveau i kurs 68 NOK. Dernæst i top og modstandsniveau i kurs 85 NOK. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil aktien fortsætte sin optrend. Ligeledes vil aktien have fuldendt en bundformation, og dermed frembragt et stærkt køb signal. Bundformationen har bund og støtteniveau i kurs 26 NOK, og toppe og modstandsniveau i kurs 85 NOK. Denne bundformation kan give en mulighed for, at have sit target i kurs 140 NOK. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien ved bund og støtteniveau i kurs 52 NOK. Dernæst i bund og støtteniveau i kurs 45 NOK, og dernæst i bund og støtteniveau i kurs 26 NOK. Brud herunder vil bekræfte, at aktien har vendt til nedtrend. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 60 NOK, 68 NOK og 85 NOK. Afgørende bunde og støtteniveauer: 52 NOK, 45 NOK og 26 NOK. De tekniske indikatorer bevæger sig i sidelænsinterval. RSI bevæger sig lige over 50. MACD bevæger sig lige over sin signal linje. Ydermere, bevæger selve aktiekursen sig imellem sine glidende gennemsnit på 20 og 50, samt tæt på mid band af bollinger bands. Dette indikerer, at aktien vil fortsætte sin sidelænsinterval. Af Rida Abu-Shumar/Proinvestor Analyseteam [image: 92873_Chart___BW_LPG_d._17.04.21.png]
  • Profitabel grøn omstilling

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Hej, Jeg har efter behagelig samtale med Helge Larsen, fået lov at lægge lidt flere investerings cases op, hvis jeg uddyber lidt mere om hvert selskab. Så i denne tråd vil jeg fokusere på profitable ESG aktier. ESG betyder Environmental, Social and corporate Governance, og jeg vil i de nedenstående cases, fokusere på de såkaldte grønne aktier, MEN kun de profitable af selskaberne. Der skal med andre ord være tale om etablerede grønne selskaber, der har profitable løsninger og som samtidig har en positiv udvikling i sine regnskaber. 1.) Det første selskab jeg vil analysere er Hannon Armstrong (Ticker: HASI). Hannon Armstrong er listet i USA og selskabet har 3 fokus områder: a.) Det første fokusområde hedder 'BTM Behind-The-Meter' og det dækker over 10 under-sektorer. Kort fortalt handler det om at optimere den eksisterende energi udnyttelse, med fokus energi-besparelse, samt at optimere og minimere det eksisterende vand -forbrug. b.) Det andet fokusområde hedder 'Grid-Corrected' og det dækker over landbaseret vind-energi og landbaseret sol-energi. c.) Det tredje fokusområde hedder 'Sustainable Infrastructure' og det dækker over opgradering af det eksisterende el-net, samt genopbygning af grønne områder og sidst med ikke mindst, at sikre søer, åer og bække forbliver rene og beskyttede. ... og er der penge i det? ... hell yes! Jeg har vedhæftet min sædvanlige regnskabs-oversigt, og som i kan se, så har Hannon Armstrong en imponerende omsætningsvækst, og tilsvarende har man overordnet en meget flot indtjenings-vækst, hvor man har en profit-margin, der er i samme liga som selskaber a la Novo Nordisk, Genmab og Coloplast. Og den imponerende profit, gør at Hannon Armstrong udbetaler et solidt og stigende udbytte med en yield på pt. ca. 2,5% (fordelt på kvartalsvis udbetaling,). Se venligst vedhæftede regnskabs-oversigt [image: 92847__Nordic_stocks_fact_sheet_US_HannonArmstrong.jpg]
  • VICORE PHARMA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Måske en interessant Svensker? Medicin til lungerne for covid. https://vicorepharma.com/c21-shows-promise-against-covid-19-where-other-drugs-have-failed/ https://www.youtube.com/watch?v=NV0oUc26nps&t=1s&ab_channel=VicorePharmaAB
  • Value aktier i Europa

43
    0 Votes
    43 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Hej, Jeg har brugt de sidste 6 måneder på, at analysere tsenen om at vi kommer til at se et skifte fra vækst aktier mod value, samt et skifte fra aktier i USA til mere at fokusere på Europa og Emerging Markets. Jeg har derfor analyseret mere end 200 aktier i Europa, som betegnes som traditionelle value-aktier, der samtidig har vækst på både top- og bundlinien. De lande jeg har analyseret er ... UK Frankrig Tyskland Schweiz Holland ... samt et par enkelte selskaber listet i Nord-Italien. Jeg har selvfølgelig også fuldt fokus på Norden, som er det marked jeg har dækket i mere end 20 år. Analysen per selskab er en fuld regnskabs-analyse, sat op således at selskaber kan sammenlignes direkte, samt en teknisk analyse lavet i samarbejde med Börsdata.se i Sverige. Er der interesse for at jeg lægger cases op i denne tråd? .. Mvh. Michael DC Zürich, Schweiz
  • Brdr AO igen nævnt som "Overtagelsesmål" / takeover-kandidat

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Brdr AO er nu igen nævnt som "Overtagelsesmål" / takeover-kandidat - fandt dette på et svensk website: En tysk fond, der fokuserer på erhvervelsesobjekter ("Übernahmeziele"), har A&O som sin tredje største andel (så sent som tirsdag). "Målet med investeringspolitikken er at identificere aktier i europæiske virksomheder, der er fundamentalt undervurderede, og som også udgør et attraktivt erhvervelsesmål." (Google Translate) http://www.knoesel-ronge.de/factsheets/KR_FONDS_UEZE_A.pdf Hvis du administrerer en fond med et sådant fokus, ville det være næsten underligt, hvis du ikke har visse kontakter i M & A-verdenen. Der skal være nogle oplysninger, som ikke kan holdes hemmelige. Der er tilsyneladende to fonde, der gælder i Tyskland, når det kommer til M&A. De investerer både i virksomheder, hvor der allerede er bud / bud og i potentielle erhvervelsesobjekter. Investmenthaus TBF Vermögensverwaltung Knoesel & Ronge https://www.knoesel-ronge.de/wp-content/uploads/2018/12/180608_Euro-am-Sonntag.pdf Nogen som ved yderligere?
  • Bitcoin mining . Plat og Svindel

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Prøv at google . bitcoin mining og kom in på inestopedia.com . Læs den lange og informative artikel inden du putter dine sur optjente penge i bitcoins. God læselyst
  • Trophy Games - Interview med Proinvestor/Helge Larsen

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trophy Games - Interview med Proinvestor/Helge Larsen i anledning af selskabet går på First North. https://www.youtube.com/watch?v=ifH9jPhRQDM
  • Gomspace - Analyse af ABG Sundal Collier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Analyse af ABG Sundal Collier d. 14. april 2021 Analytikere: [email protected] [email protected] Læs analysen: https://www.introduce.se/contentassets/ebaf493f55fa4a129eba7af494394569/pdf/fy21-backlog-leaning-to-high-end-of-guidance.pdf