Hej,
Jeg har efter behagelig samtale med Helge Larsen, fået lov at lægge lidt flere investerings cases op, hvis jeg uddyber lidt mere om hvert selskab.
Så i denne tråd vil jeg fokusere på profitable ESG aktier. ESG betyder Environmental, Social and corporate Governance, og jeg vil i de nedenstående cases, fokusere på de såkaldte grønne aktier, MEN kun de profitable af selskaberne.
Der skal med andre ord være tale om etablerede grønne selskaber, der har profitable løsninger og som samtidig har en positiv udvikling i sine regnskaber.
1.) Det første selskab jeg vil analysere er Hannon Armstrong (Ticker: HASI).
Hannon Armstrong er listet i USA og selskabet har 3 fokus områder:
a.) Det første fokusområde hedder 'BTM Behind-The-Meter' og det dækker over 10 under-sektorer. Kort fortalt handler det om at optimere den eksisterende energi udnyttelse, med fokus energi-besparelse, samt at optimere og minimere det eksisterende vand -forbrug.
b.) Det andet fokusområde hedder 'Grid-Corrected' og det dækker over landbaseret vind-energi og landbaseret sol-energi.
c.) Det tredje fokusområde hedder 'Sustainable Infrastructure' og det dækker over opgradering af det eksisterende el-net, samt genopbygning af grønne områder og sidst med ikke mindst, at sikre søer, åer og bække forbliver rene og beskyttede.
... og er der penge i det? ... hell yes!
Jeg har vedhæftet min sædvanlige regnskabs-oversigt, og som i kan se, så har Hannon Armstrong en imponerende omsætningsvækst, og tilsvarende har man overordnet en meget flot indtjenings-vækst, hvor man har en profit-margin, der er i samme liga som selskaber a la Novo Nordisk, Genmab og Coloplast. Og den imponerende profit, gør at Hannon Armstrong udbetaler et solidt og stigende udbytte med en yield på pt. ca. 2,5% (fordelt på kvartalsvis udbetaling,).
Se venligst vedhæftede regnskabs-oversigt
[image: 92847__Nordic_stocks_fact_sheet_US_HannonArmstrong.jpg]