Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Aktiesparekonto

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Syntes der er mange forskellige meninger om den/de bedste investeringer på en aktiesparelonti. Er det udbyttebetalende aktier, udbyttebetalende eller akumulerende Etf eller investeringsforeninger eller ??
  • Råolie

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg vil gerne købe nogle aktier i transport af råolie. Hvilke selskaber ville I vælge?
  • Owens Corning

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Owens Corning Owens Corning fremstiller og markedsfører isolering, tagdækning og glasfiberkompositmaterialer i USA, Canada, Europa, Asien og Stillehavsområdet og internationalt. 70% af omsætningen er i U.S og 15% i Europa Det opererer i tre segmenter: kompositter, isolering og tagdækning, hvor isolering og tagdækning begge står for hver 37% af omsætningen og kompositter 26% Opererer i 31 lande og har 100+ fabrikker Stærk markedsposition med høj driftsmargin. 63% af omsætningen kommer fra produkter, der hjælper kunderne med at spare energi 19.000 ansatte Nøgletal Kurs: 150,63 Market Cap: 13.387B P/E: 11,58 Forward P/E: 10,94 P/S: 1,39 P/B: 2,62 Enterprise value: 15.358B Profit margin: 12,31% Operating margin : 0,00% ROE: 24,09% ROA: 8,53% Indtjeningsvækst kvartal: -23,30% Omsætningsvækst kvartal: -2,00% Udbytte: 1,59% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Tagdækning er et stærkt område, hvor de er solide margins og har udvidet entreprenørnetværket til over 22.000 medlemmer Nordamerikansk isolering ligner et stærkt segment med klima fokus Fine margins der har vist tydelige bedringer. Holdbar forretningsmodel med høj rentabilitet gennem skala Bæredygtig produktudvikling Række af kvartaler med bedre end forventet performance Innovation er i højsæde, hvor man har 450 forskere og 11 teknologicentre med fokus på bedre materialer fremtiden Attraktivt frit cashflow Har øget sit udbytte med +18% CAGR de seneste fem år Mulighed for at investere i nogle der producerer håndgribelige varer, og som næppe vil blive disrupted i den nærmeste fremtid. Strategi med at 50% af frit cash flow skal tilbage til aktionærerne Har altid været fascineret af skumisolering når man ser amerikanske boligprogrammer som FOAMULAR der virker nemt at arbejde med. 90 % af bygningerne i USA og 75 %+ i EU er underisolerede, og med høje energipriser er der hurtig tilbagebetalingsperiode for forbrugerne Forretningsmodel med lokale forsyningskæder Stadig rimelig prissætning på trods af den store stigning. Kompositsegmentet nøglespiller for adgang til højere vækstmuligheder indenfor vedvarende energi og andre bæredygtige løsninger. Har frasolgt sine russiske aktiviteter Operationelt har man øget produktionsydelse og driftseffektivitet. Lang række af nye produktlanceringer. Har nydt godt af højere priser og lavere end forventet forringelse af mængderne. Hvad taler imod ? Cyklisk og volumen er på vej ned i takt med opbremsning i byggesektoren, hvor hovedparten af salget ligger. Vækstraterne har været overnaturlige og skal tilbage til normalen, så forvent opbremsning. Det ses nu gennem fald i omsætningen. Et steget 53% siden jeg kiggede på den sidst, og +65% på et år. De fleste af de positive nyheder må efterhånden være priset ind, det er svært at se en stor upside herfra uden skift i makro. Markedet har en tendens til at se forbi de kedelige virksomheder Composites-segmentet viser svaghed. Holdning Jeg er interesseret i isolering og holder derfor øje med denne, Rockwool og Kingspan Group. Her skal jeg også skal tage hensyn til andre forretningsben og vil derfor have rabat på prissætningen. Kommer der et skift i makro, så er det en aktie der er meget attraktiv. Ingen position
  • Why This Shipping Route Is One of the World's Most Dangerous

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    The Red Sea is one of the most important shipping waterways in the world, but the Israel-Hamas War has helped it also become one of the most dangerous. The Bab-el Mandeb Strait, or the Gate of Tears, is a vital passageway for ships traveling through the Suez Canal, but recent attacks from Houthis are creating a major maritime choke point. WSJ explains how the cargo industry is responding to try and guard against attacks from the Houthis in Yemen. 0:00 The Gate of Tears 0:54 Houthi attacks in Yemen 2:33 Defending against attacks 3:11 What's next? https://www.youtube.com/watch?v=Ve7Yatn4cXA&t=1s
  • Spørgeskema

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    I forbindelse med udarbejdelsen af mit bachelorprojekt. Har jeg udarbejdet et spørgeskema vedr. privatinvestorer. Jeg vil sætte rigtig stor pris på, hvis du vil bruge 2 min. På at lægge en besvarelse. Tusinde tak! https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=GWKPQWS4JJ3P
  • Hvor høj forw p/e vil I tillade på tech?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvor høj forward p/e vil I tillade på tech før I sælger? Under IT boblen havde sp500 tech en p/e på ca. 48. I dag cirka 28. Ville I sælge aktier som MSFT og APPLE ved forward P/E på 35 eller 40 eller? Lad mig høre jeres tanker. På den ene side vil man ikke sælge alt for tidligst og omvendt vil man helst undgå et -60% crash etc.
  • Shoals Technologies Group Inc.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Shoals Technologies Group Inc. Shoals Technologies Group leverer løsninger og komponenter til elektrisk balance mellem systemer (EBOS) til solenergi, batterienergi og opladning af elektriske køretøjer i USA. EBOS omfatter alle de elektriske komponenter mellem solpaneler, invertere, batterier og nettet. Kabelsamlinger, inline-sikringer, afbrydere, trådløse overvågningssystemer, samledåser, overgangsskabe, splejsningsbokse og ledningsstyringsløsninger. Det sælger sine produkter hovedsageligt til ingeniør-, indkøbs- og byggefirmaer, der bygger solenergiprojekter. 50% markedsandel. Med 62+ GW under kontrakt i byggeri og drift er man den største EBOS-leverandør. Har udviklet et plug-and-play-system til at strømline installationen og driften af solcelleanlæg således at man reducerer arbejds- og materialeomkostninger, samtidig med at energiproduktionen og systemets pålidelighed forbedres. Ved at bruge push-forbindelser kan systemet installeres af almindelig arbejdskraft i stedet for elektrikere. Proprietær overvågningsplatform der muliggør dataindsamling i realtid og analyse af systemets ydeevne og sundhed. Shoals Technologies Group, Inc. og Brookfield Renewable har strategisk partnerskab for at lancere Charging-as-a-Service-løsning CaaS-løsning til EV-opladningsinfrastruktur 35 patenter på de vigtige forbindelses områder. Strategiske fokus på innovative løsninger til EV-opladningsinfrastruktur Opnået betydelig tillid og anerkendelse fra brancheledere. 835 ansatte. Nøgletal Kurs: 13,18 Market Cap: 2.241B P/E: 15,33 Forward P/E: 15,88 P/S: 4,95 P/B: 4,27 Enterprise value: 2.426B Profit margin: 30,01% Operating margin : 0,00% ROE: 52,76% ROA: 6,43% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 47,80% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? First-mover-fordele Hypervækst med 50-60% vækst siden børsnotering. Fokus på kvalitet og pålidelighed Har åbnet ny produktionsfacilitet der har øget deres produktionskapacitet med 75% Backlog steg med +34% i Q3 2023 y/y Stærk vækst i international forretning, som nu tegner sig for mere end 10% af ordrebeholdningen og tildelte ordrer. Solenergi forventes at overgå kul som den vigtigste energikilde i USA i 2027. Mens andre aktører i sektoren har vist svaghed, har man stadig vist styrke. Kommer fra en række bedre end ventet kvartalsrapporter. Partnerskab med U.S. Department of the Air Force der implementerer Fuel by Shoals eMobility-løsningen Electric Vehicle Charging-as-a-Service (EVCaaS) pilotprojekt Lukrativ forretningsmodel med høj bruttomargin på 42 Q3 2023 var lidt af et blowout kvartal, med omsætning der steg +48% y/y og den justerede EBITDA steg med +81% Hvert EBOS-system er skræddersyet til de specifikke projektkrav, hvilket nødvendiggør special kompetencer fra ingeniørerne for at sikre, at det fungerer optimalt Det samlede EBOS-marked forventes at vokse med +28% CAGR over de kommende år. Deres arkitektur kan reducere installationsomkostningerne betydeligt for kunderne. Hvordan man kan opnå en markedsandel på 50% med så mange aktører er mig en gåde. Så kan man et eller andet unikt. Producerer sine produkter i US Løbende lovgivningsmæssige støtte til sektoren for vedvarende energi Hvad taler imod ? Det generelle solenergimarked er presset. Stigende renter har bremset sektoren markant. Garantisag omkring deres BLA-system der omhandler defekt materiale fra en af sine store leverandører Prysmian. Det vil tage adskillige kvartaler, før alle garantirelaterede udbedring og udgifter er overstået. Faldet 50% seneste 6 måneder. Man sælger en masse hardware til etablering, hvad sker der når anlæggene er opsat? Hvis man ser på andre markeder, så vil hardware margins komme under pres med tiden. Har behov for andre forretningsmodeller, der tilbyder tilbagevendende indtægtsstrømme med høje marginer. Jeg er simpelt hen ikke klog nok på de tekniske løsninger, til at vurdere om der kan ligge en anden løsning fra en konkurrent lige for, eller hvor godt beskyttet man er af patenterne. Sektor hvor jeg tidligere er blevet brændt af fordi indsigten ikke er stor nok. Sagsøger også to firmaer for at producere kopier af deres patenterede BLA-systemer Har spurgt en stor leverandør af solceller i DK, der ikke kendte til EBOS begrebet, hvilket overraskede mig og har sat i tanker om der er forskel på, hvordan de forskellige lande gør tingene. Holdning "Pick and Shovel" investering i solenergi sektoren. Meget bemærkelsesværdig spiller i solenergisektoren der åbenbart kan pisse i modvind. Den ekspanderende international forretning kommer til at definere hvor stor en succes selskabet bliver. Min største bekymring er hvad der sker når der er sat de anlæg op der giver mening. Mangler en abb. løsning af en eller anden art ud over overvågning til tilbagevendende indtægtsstrømme så holder investeringen lav. Jeg ejer selv aktier i dette selskab, dog kun en lille starter position på 1.08% for at blive klogere på sektoren.
  • North Media

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Er North Media på vej mod nord, efter nye opkøb og deres store aktiebeholdning?
  • TOMRA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Er der nogen, der ved noget nyt om Tomra. Jeg overvejer at købe ind snart, men hvorfor er den så langt nede, og hvor langt skal den ned. Den virker urimeligt bombet.
  • Teck Resources

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Teck Resources Teck Resources Limited er er canadisk mineselskab, der beskæftiger sig med minedrift. Det organiserer sig i forretningsenheder med fokus på kobber og zink. Firmaet tilbyder også bly, sølv, molybdæn og forskellige special- og andre metaller, kemikalier og kunstgødning. Det fokuserer på sine projektaktiviteter i Canada, Peru, Chile og USA. Man har en strategi omkring rebalancering af porteføljen så man bliver en større kobberspiller, og det har allerede ændret forretningen væsentlig de seneste 24 måneder Top 20 kobberproducent i dag med potentiale til top 10, som man er i Amerika. 10.600 ansatte Forventer at levere fulde 2023-produktionsresultater og 2024-vejledning d.16 januar 2024 Nøgletal Kurs: 37,29 Market Cap: 19.418B P/E: 11,84 Forward P/E: 9,12 P/S: 1,38 P/B: 0,72 Enterprise value: 29.904B Profit margin: 15,61% Operating margin : 0,00% ROE: 8,06% ROA: 4,08% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: -15,50% Udbytte: 1,02% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Quebrada Blanca Phase 2 (QB2) projektet i det nordlige Chile, der er en af verdens største kobberkilder er central drivkraft. QB2. Opførelsen af molybdænanlægget blev stort set afsluttet i december 2023 og idriftsættelse er påbegyndt. Man håber med den nuværende pipeline af kobber projekter at øge produktionen x5 over de næste årti Jeg tror at efterspørgsel efter kobber i forbindelse med elektrificering af samfundet vil gøre at priserne vil gå op. Udbuddet er relativt uelastisk. At udvikle en kobbermine er utroligt komplekst arbejde med tidslinjer i flere årtier.I dag forlænger strengere miljøregler og politiske spændinger sådanne tidslinjer yderligere. Efterspørgslen efter kobber vil stige med tiden, og der kommer ikke nok udbud til at understøtte efterspørgslen. Planlægger at returnere 30-100% af frit cashflow til investorerne Høj Quant score 96 % vedvarende energi til drift i 2021 så man er i top blandt mineselskaberne på dette punkt og andre ESG relaterede punkter Der er styr på gældssituationen da hovedparten af gælden udløber 2030,2035,2040,2041,2042,2043 Ligeledes er der 15 årige skatteaftaler Solgte i November måned 2023 deres metallurgisk kul og blev dermed en mere ren kobberspiller. Flere pensionskasser har undgået dem pga. denne eksponering, men nu kan de så købe ind i casen. Salget til Glencore giver yderlige finansiel fleksibilitet til deres rotation imod kobber. Bare den opladningsinfrastruktur der er krævet for at drive EV kommer til at kræve voldsomme mængder kobler, ligesom de energikilder der skal leverer energien til det. Det at man nu kan betegnes som en renere grøn forretning kan betyde at multiplerne skal op. QB opererer tæt på designgennemløbskapacitet Hvad taler imod ? Metallurgisk kul var/er en lukrativ sektor. En blanding af forskellige ressourcer der hver har deres egne priscykluser gør det svært at regne igennem Missede deres kobbermålsætning i 2022 Priser på kobber er mere eller mindre kollapset og det har vist sig umuligt at spå om retningen. Chancen er ligesom med olie og fragtrater præget af spekulanter, så man er virkelig bagud på point fra start som rookie Hvis recessionen bliver dyb så kan det udskyde prisstigninger i kobber og gøre det uprofitabelt Involveret i områder med politisk uro Faldet -10% i år. Har stadig en stor gæld. Det har taget længere tid end ventet at opnå pålidelig og konsistent drift ved QB. Holdning Kobberprisen har slet ikke udviklet sig som ventet. Jeg har dog tålmodighed nok. Det har for mig været en underskudsinvestering indtil videre. Jeg ejer selv aktier i dette selskab der udgør 2.58% af porteføljen.
  • Skal Apple ned med 20% nu?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har netop lavet en video om Apple-aktien her. Jeg ved godt, at mange har Apple som en aktie-darling, men hvis vi prøver at sætte os ud over følelserne for aktien, så er der nogle bekymringspunkter for den. Det gælder både prissætningen lige pt., samt bekymringer for udviklingen i de markeder, de sælger til. Lad mig høre, hvad I tænker om den. https://www.youtube.com/watch?v=VdWprK4A-DE
  • Shortpositioner på danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Fredag d. 19.januar 2024 Novozymes A/S 13,22 18-01-2024 Netcompany Group A/S 9,69 18-01-2024 ChemoMetec A/S 8,54 19-01-2024 Bavarian Nordic A/S 6,96 18-01-2024 GN Store Nord A/S 5,09 18-01-2024 FLSmidth & Co. A/S 4,63 18-01-2024 ISS A/S 3,78 18-01-2024 Zealand Pharma A/S 3,76 18-01-2024 Ambu A/S 3,34 19-01-2024 NKT A/S 2,39 15-01-2024 Royal Unibrew A/S 1,79 18-01-2024 Vestas Wind Systems A/S 1,73 18-01-2024 Demant A/S 1,71 12-01-2024 H+H International A/S 1,5 02-01-2024 Rockwool A/S 1,38 15-01-2024 Torm plc 1,37 15-01-2024 Noble Corporation Plc 1,35 18-01-2024 Sydbank A/S 1,31 15-01-2024 ALK-Abelló A/S 1,24 12-01-2024 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,22 17-01-2024 Tryg A/S 1,17 04-01-2024 Dampskibsselskabet Norden A/S 1,08 18-01-2024 NTG Nordic Transport Group A/S 0,97 12-01-2024 Coloplast A/S 0,8 12-01-2024 H. Lundbeck A/S 0,75 15-01-2024 Ørsted A/S 0,69 18-01-2024 Jyske Bank A/S 0,62 15-01-2024 Genmab A/S 0,61 17-01-2024 Pandora A/S 0,59 09-01-2024 DSV A/S 0,42 10-01-2024 Carlsberg A/S 0,41 18-01-2024 Bang & Olufsen A/S 0,4 19-01-2024 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,39 12-01-2024 Topdanmark A/S 0,29 15-01-2024 Green Hydrogen Systems A/S 0,28 27-12-2023 Matas A/S 0,2 11-01-2024 Alm. Brand A/S 0,2 10-01-2024 SP Group A/S 0,2 03-01-2024 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Solar A/S 0,19 06-12-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Danske Bank A/S 0,11 08-12-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,1 10-01-2024 CBrain A/S 0,1 17-01-2024 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • North media er brudt op, tror jeg.

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Er deren TA kyndig der kan bekræfte? Jeg har købt og købt. Lav p/e, 6% i udbytte og Mcap på størrelse med deres pengetank. Så indlysende at den skal op før eller siden. Ps. Jeg har ikke sagt køb, men se på den.
  • Topdanmark???

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Jeg synes Topdanmark virker "sund" og relativ billig på kurs 300, eller hvad? Der kommer formentlig et pænt udbytte, så hvad er lige årsagen til ikke at købe?
  • Ny besøgrekord forud for en travl regnskabssæson

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Proinvestor.com har sat besøgsrekord med 90.000 unikke besøgende de seneste 30 dage. Forude venter en travl regnskabssæson. Novo Nordisk er et af de selskaber, som Helge Larsen er spændt på at følge - kan de leve op til de skyhøje forventninger? Og så er der Genmab, hvor aktiekursen ikke opfører sig, som investorerne havde forventet i 2023. Zealand Pharma er også på listen - er der tale om en boble? Bavarian Nordic er der kommet lidt ro omring, og mange håber på, at shorterne finder et andet sted at være. SUPPORT-ABONNEMENT https://www.proinvestor.com/support Danske helårsregnskaber: Fokus på guidance i en usikker verden https://www.nordnet.dk/blog/danske-helarsregnskaber-2023/ Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. Helge Larsen har aktier i Novo Nordisk, Genmab og Zealand Pharma. https://www.youtube.com/watch?v=b_0_bQAn7oE
  • C25 helårsregnskaber: Fokus på guidance i en usikker verden

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Aktienyt og analyser, Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet d. 2024-01-18. https://www.nordnet.dk/blog/danske-helarsregnskaber-2023/
  • Nu tales der endelig om rentenedsættelser i ECB

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    ECB's spidser signalerer første rentenedsættelse omkring juni 10:14 Den første rentenedsættelse fra Den Europæiske Centralbank, ECB, kan meget vel komme til juni. Det skriver Bloomberg News på baggrund af de seneste signaler fra Den Europæiske Centralbanks, ECB's, spidser. Meldingerne konvergerer mod, at den første lempelse oven på en lang periode med pengepolitiske stramninger netop kommer til den tid. Efter det seneste rentemøde i ECB i december lød meldingen ellers, at bankens beslutningstagere end ikke havde drøftet en rentenedsættelse. Men siden har en række af bankens beslutningstagere indikeret, at de er åbne over for at sænke renten i løbet af juni. Blandt andet indikerede ECB-chef Christine Lagarde tirsdag, at en rentenedsættelse kan være på vej. Det skete i et interview med Bloomberg News under topmødet World Economic Forum i Davos i Schweiz. Her blev hun spurgt, om der kan være flertal i centralbanken for en rentenedsættelse til sommer, givet at adskillige beslutningstagere netop har signaleret en sådan timing. Jeg vil også sige, at det er sandsynligt. Men jeg bliver nødt til at tage forbehold, for vi siger også, at vi er dataafhængige, og der hersker stadig en grad af usikkerhed, og nogle faktorer er ikke fastforankrede, hvor vi ønsker at de skal være, lød svaret. Meldingen har vakt opsigt i den hollandske bank ING, hvor cheføkonom Carsten Brzeski netop peger på juni som et meget sandsynligt tidspunkt for en lempelse. Tidligere denne uge har også Joachim Nagel, chefen for den tyske centralbank, Bundesbank, sagt, at sommerferien kan være et godt tidspunkt at overveje en justering. På finansmarkederne har ugens meldinger fra Davos dæmpet forventningerne til antallet af rentenedsættelser fra ECB i år. Markedet venter nu, at indskudsrenten på i dag 4 pct. vil være sænket med 136 basispoint ved årets udgang. Dermed læner finansmarkedet mod fem rentenedsættelser af 25 basispoint i år mod seks nedsættelser så sent som i sidste uge, skriver Bloomberg. .\˙ MarketWire
  • Ørsted: Tysk frieri er formentlig en enlig svale

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Ifølge tysk magazin har tyske RWE haft følere ude til Ørsted, men i første omgang fået en kurv. Den sidder en politisk kurre på tråden men prisen vil reelt i sidste ende gøre udslaget Ifølge et tysk magazin har RWE været interesseret i Ørsted Det skyldes formentlig en lang række faktorer, hvoraf økonomi og timing er den væsentligste Den grønne omstilling blev i 2023 sat på pause Fremdriften var i tomgang og stigende renter gjorde investeringslivet svært og dyrt For Ørsted betød det nedskrivninger på op til 40 mia. DKK (28,9 mia. i Q3 og annonceret yderligere ca. 10-12 mia. i Q4 - regnskabet endnu ikke offentliggjort) Ørsteds aktiekurs styrtede i havet og faldt en overgang ned til 250, som kun var en my over børsintroduktionskursen på 235 Det er formentlig de langsigtede muligheder i kombination med prisfastsættelsen, som har fået RWE til at række hånden ud De danske politikere har haft en kølig attitude og det skyldes formentlig ikke kun den grønne omstilling Hvis vi i Danmark skulle overveje et salg, skal det være til en helt anden pris - måske i nærheden af 700-800, svarende til en markedsværdi omkring 300 mia. Tyskernes interesse er formentlig centreret om en pris +/- den aktuelle pris Derfor kommer der ingen handel - Ikke kun på grund af politik og den grønne omstilling, men først og fremmest på grund af prisen Udbombede aktier kan have salgsmøre ejere Det sker ofte, at ejere i et børsnoteret selskab som er udfordret efter et gigantisk kursfald bliver salgsmøre. En virksomhed i fremgang er ikke til salg. Anderledes forholder det sig ikke sjældent med selskaber, som er udfordret; også på aktiekursen. Her sker det ikke sjældent, at købere kan slippe af sted med at overtage til en for lav pris, fordi ejerne tænker 1)kortsigtet 2)har ondt i maven efter stort kursfald 3)bliver paralyseret af en budpræmie uden at se på udgangspunktet og basen for budpræmien. For investorerne betyder artiklen mindre. Ørsted er ikke til salg på de nuværende niveauer og købere er formentlig ikke interesserede i at betale det som sælgerne kunne tænkes at være villige til at sælge til. På den ene side lægger det en form for bund under aktien. Samtidig er muligheden/sandsynligheden for en handel med en meget stor budpræmie, mindre. Figur 1: Kursudvikling, Ørsted, 5 år Kilde: Nordnet [image: 118060_image002_17_.png]
  • Shortpositioner på danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Torsdag d. 18. januar 2024 Novozymes A/S 13,43 16-01-2024 Netcompany Group A/S 9,67 17-01-2024 ChemoMetec A/S 8,66 17-01-2024 Bavarian Nordic A/S 7,17 17-01-2024 GN Store Nord A/S 4,98 16-01-2024 FLSmidth & Co. A/S 4,51 16-01-2024 Zealand Pharma A/S 3,9 16-01-2024 ISS A/S 3,88 17-01-2024 Ambu A/S 3,44 17-01-2024 NKT A/S 2,39 15-01-2024 Demant A/S 1,71 12-01-2024 Royal Unibrew A/S 1,67 17-01-2024 Vestas Wind Systems A/S 1,63 15-01-2024 H+H International A/S 1,5 02-01-2024 Rockwool A/S 1,38 15-01-2024 Torm plc 1,37 15-01-2024 Sydbank A/S 1,31 15-01-2024 ALK-Abelló A/S 1,24 12-01-2024 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,22 17-01-2024 Tryg A/S 1,17 04-01-2024 Noble Corporation Plc 1,13 17-01-2024 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,99 17-01-2024 NTG Nordic Transport Group A/S 0,97 12-01-2024 Coloplast A/S 0,8 12-01-2024 Ørsted A/S 0,79 17-01-2024 H. Lundbeck A/S 0,75 15-01-2024 Jyske Bank A/S 0,62 15-01-2024 Genmab A/S 0,61 17-01-2024 Pandora A/S 0,59 09-01-2024 DSV A/S 0,42 10-01-2024 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,39 12-01-2024 Carlsberg A/S 0,38 17-01-2024 Bang & Olufsen A/S 0,3 11-01-2024 Topdanmark A/S 0,29 15-01-2024 Green Hydrogen Systems A/S 0,28 27-12-2023 SP Group A/S 0,2 03-01-2024 Alm. Brand A/S 0,2 10-01-2024 Matas A/S 0,2 11-01-2024 Solar A/S 0,19 06-12-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Danske Bank A/S 0,11 08-12-2023 CBrain A/S 0,1 17-01-2024 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,1 10-01-2024 Kilde: Finanstilsyne
  • Chewy Inc.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Chewy Inc. Chewy beskæftiger sig med e-handel og services i USA rettet mod kæledyr. Leverer foder og godbidder til kæledyr, medicin og andre kæledyrssundhedsprodukter og kæledyrstjenester One-stop-shop for kæledyrstjenester. Tilbyder cirka 110.000 produkter fra 3.500+ brands. Chewy Pharmacy - USA's #1 kæledyrsapotek Forbrugsvarer og sundhedskategorierne tegner sig for 80%+ af salget Filosofi om lagerlokationer er jo større jo bedre, så man kan lagerføre og sende hurtigere. 18 fulfillment centers der betyder at man kan nå 80 % af USA befolkning med fragt til næste dag og 100% inden for to dage. Autoship-abonnementsprogram - som giver kunder mulighed for at planlægge deres ordrer, så de aldrig løber tør for kæledyrsmad, forsyninger og medicin. Står for 75+% af omsætningen. Både website og app. Åbner sin første dyrlægepraksis med lancering af Chewy Vet Care i det sydlige Florida i 2024. Stederne vil blive drevet af en specialbyggede åben platform, der kan anvendes til Chewy Vet Care eller tredjeparts partnerpraksis. Planen er i første omgang 4-8 klinikker. Connect With a Vet giver kunderne mulighed for virtuelt at tale med autoriserede dyrlæger CarePlus kæledyrsforsikring og wellness-tilbud med et dybt udvalg af sundhedsprodukter lige fra veterinær diæt til kosttilskud (Sammen med Lemonade og Trupanion) Annonceplatform med sponsorerede produkt- og brandannoncer. 20+ mio. aktive kunder. USD 47 mia. TAM 21.300 ansatte. Havde Investor Day 14. december 2023, hvor der ligger en fin præsentation. Nøgletal Kurs: 18,99 Market Cap: 8.192B P/E: 633,00 Forward P/E: 146,08 P/S: 0,74 P/B: 20,82 Enterprise value: 7.696B Profit margin: 0,10% Operating margin : 0,00% ROE: 4,10% ROA: 0,27% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 8,20% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Trend med folk behandler deres kæledyr som mennesker, hvilket også betyder man prioriterer højere udgifter. Kæledyrsmarkedet er generelt meget lukrativt Platformsfordele Hele tiden på jagt efter at tage større dele af værdikæden. 24/7 hjælp også med spørgsmål angående ens kæledyr Affiliate Program (Partnerize) Har en del private labels. Har en del data, og når du har oprettet dit kæledyr har man mulighed for på baggrund af informationer, at rådgive og skabe mere salg. Næsten halvdelen (46%) af kæledyrsforældre har brugt mere på deres kæledyrs medicinske behov end deres egne. Store udgifter i forbindelse med kæledyr kan planlægges ved at væge en CarePlus plan. Finansielt er man et godt sted, hvor ens gæld er dækket af kontanter, der giver dem masser af plads til at eksperimentere med nye forretningsideer. Bundler rigtig mange relevante services. Langsigtet forventer man høj enkeltcifret vækst i omsætningen. Apoteks- og sundhedssalg har meget højere margins end resten. På mellemlang sigt vil man forsøge at udvide nogle af sine B2B-tjenester Har for nyligt lanceret et kosttilskudsmærke kaldet Vibeful International ekspansion er en oplagt mulighed. Hvad taler imod ? Stort fokus på at sende varer hurtigt, der gør at man er nødt til at binde store værdier i lager. Man ser det at udvide til veterinærpleje som det naturlige næste skridt, her er jeg nok lidt i tvivl. Jeg er typen der hellere have set man demonstrerer en ordentlig margins forretning i det primære forretning først. Connect With a Vet har mødt en del modstand i miljøet, fordi man mener at det kan gøre til fejlbehandling. Meget høj værdisætning på trods af -50% fald de seneste 6 måneder. American Kennel Club har lanceret en konkurrerende online kæledyrsapotek kaldet AKCRx. Kæmper som Amazon er også gået benhårdt ind i markedet. Tidligere har der været problemer for store aktionærer der ville ud, men at det krævede en ret stor rabat for at kunne blive gennemført. Margins er meget langt fra det ønskede mål. 3% i stedet for 10%. Covid-19 vinder, hvor folk anskaffede sig hobevis af kæledyr, men som siden hen er blevet aflivet igen. Mars Petcare er verdens største selskab med dyrefoder, som har en magtposition. International ekspansion vil kræve flere penge end man har til rådighed. De kommende 2 regnskaber forventes væksten "kun" at vokse mellem 5-7% Holdning Har forstået fremtidens vindertildens, hvor man bundler en hav af tilbud, og sælger dem i en abb. forretning. At bruge sin tech-stack til at sælge tjenester til dyrlæger og forbrugere virker lovende. Faldet i kursen gør at jeg reelt overvejer en startposition, men heller ikke mere end overvejelsen. Viser de en betydelig bedring i margins eller 2 cifrede vækstrater, så er jeg investor. Bliver det en fælles platform, eller bliver det specialisterne der vinder når forbrugerene skal vælge ?