Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Dårlige data giver rentestigning, USD stigning og aktiefald

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De amerikanske markedsrenter er høje og stigende. Tirsdag blev rentestigning et større investeringstema efter skuffende inflationstal. De amerikanske inflationstal for januar var skuffende. Prisstigningstakten var højere både for observerede data og "kerne" Investorerne reagerede med skuffelse og udsigterne til en rentenedsættelse på det førstkommende centralbankmøde i marts bør være meget dårlige. Aktierne faldt markant. Den første rentenedsættelse synes nu tidligst at kunne komme i maj og selv det er tvivlsomt. Den bløde landing bliver ved med at være sandsynlig for USA's økonomi Bedre væksttal og en inflation, som bliver ved med at være overraskende "sticky" giver markedsrentestigninger. I går steg den amerikanske 10 årige rente til 4,31 % Som det fremgår af nedenstående graf er rentekurven fortsat meget inverteret, og de helt korte renter meget høje. De er dog ikke ekstraordinære høje i forhold til inflationen. Realrenten målt som FED Funds minus inflation ligger omtrent på 2 %. Kommer renterne for alvor ned de kommende år? Spørgsmålet er ikke kun om renterne forbliver (for) høje i hele 1. halvår, men måske i ligeså høj grad om der efter nogle rentenedsættelser i 2. halvår af 2024 igen kommer en periode med høje og let stigende centralbankrenter, og ikke mindst om investorerne er klar til og forberedte på det? Figur 1: USA rentekurve Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ [image: 118733_image001_8_.png]
  • Hoist Finance +100 % på 10 måneder. Nu konkurrenten Axactor.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Vedr. Hoist Finance: https://www.proinvestor.com/boards/111673 Axactor (rapport på torsdag) er efter Hoists 100 % på 10 måneder muligvis bedre, som aktie betragtet (selskab vs aktie). P/B (BV/EK) Axactor (NO) 0,31 B2 Impact (NO) 0,52 Hoist (SE) 0,75 Intrum (SE) 0,27 PRA Group (US) 0,83 P/TCE (som P/B, men B minus immaterielle aktiver, se link) Axactor (NO) 0,39 B2 Impact (NO) 0,62 Hoist (SE) 0,79 Intrum (SE) TCE er minus 193 SEK per aktie PRA Group (US) 1,32 https://www.investopedia.com/terms/t/tangible-common-equity.asp P/E Axactor (NO) ca 4,5 B2 Impact (NO) ca 8,0 Hoist (SE) ca 6,7 Intrum (SE) tab PRA Group (US) tab "Historically low valuation. Is now the time to take a long position?" https://www.axactor.com/uploads/GROUP-Investor-Relations-assets/News-attachments/Arctic-debt-collection-seminar-Jan-2024.pdf
  • Arm Holdings: Av min arm for en kursudvikling

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Arm Holding blev børsnoteret i 2023. Torsdag brød aktien igennem kurslydmuren Arm Holdings blev børsnoteret i 2023 Prisfastsættelsen var ikke specielt lav på det tidspunkt Introduktionsprisen blev sat højt fordi det var midt i den tid, hvor AI og specielt Nvidia var "meget varm", hvilket den stadig er Indledningsvis blev kursudviklingen let skuffende og i dagene efter børsintroduktionen sivede aktiekursen ned tæt mod 50 Torsdag fik Arm Holdings og deres investorer belønning for et kvartalsregnskab, som var noget bedre end forventet ktien steg 50 % og brød 100 mia. USD markedsværdigrænsen. Indenfor Chips er der mere end kun Nvidia Tallene var bedre end ventet, men mon ikke en udtalelse fra Arm Holdings ledelse om at AI kun lige er begyndt var stærkt medvirkende til at aktiekursen eksploderede op.. Vækst er ikke kun for aktier, teknologi og amerikansk noterede selskaber. Det er FORSKELLEN! Av min Arm for en udvikling! Figur 1: Kursudvikling, ARM Holding siden børsnoteringen i 2023 Kilde: Nordnet [image: 118677_image001_4_.png]
  • GN og ALK efter regnskabet

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har GN og ALK i min nordiske portefølje. Og i videoen her gennemgår jeg lige hurtigt de to cases her efter regnskabet med en snak om, hvad mine argumenter var for at gå ind for nogle uger siden, og om jeg stadig er interesseret i at have dem i porteføljen. https://www.youtube.com/watch?v=jcP_yDbRvBA
  • Aktieanalyse i Google Sheets?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hej aktieeksperter Jeg er ved at sætte et aktieanalyse ark op i Google Sheets, da den kan importere aktieinformationer direkte fra Yahoo Finance. Jeg kæmper dog lidt med at få den til at importere historisk information, såsom EPS og PE fra tidligere år. Er der nogen der erfaringer med det og ved hvordan det kan sættes op? Alternativt findes der betalte tilføjelser til Sheets som kan gøre det, men det virker bare unødvendigt hvis den kan selv. Alt input - og eventuelt Sheets til inspiration - mødes med kyshånd! /Kænned
  • ALK-Abelló Q4: Ser mulighed for tocifret vækst i 2024

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    ALK-Abelló Q4: Ser mulighed for tocifret vækst i 2024 8.2.2024 13.44 • MarketWire • ALK-Abelló ser mulighed for tocifrede vækstrater i 2024 og spår forbedret indtjening. Det fremgår af årsregnskabet. Selskabet venter en organisk omsætningsvækst på 9-12 pct. i lokal valuta og en driftsmargin før af- og nedskrivninger, EBIT, på 17-19 pct. I 2023 leverede ALK en organisk omsætningsvækst på 9 pct. og en EBIT-margin på 14 pct. .\˙ MarketWire
  • VIDEO - Coloplast Q1 2024 - aktien stiger 10%

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Jeg gennemgår kvartalsregnskabet fra Coloplast. Jeg har tidligere gennemgået nogle bekymringer jeg har og jeg giver min vurdering efter første regnskab i 2024 er landet. Husk også at abonnere: https://www.youtube.com/channel/UCLaV... Bemærk: Intet af det jeg siger er financiel rådgivning. Jeg er ikke økonomisk rådgiver og mine videoers indhold bygger på egne erfaringer. Alt investering har en risiko og derfor boer man altid laver egne undersøgelser inden man foretager en investering. https://www.youtube.com/watch?v=KsdsqeKsONE
  • Dnord

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Dnord faldet godt idag ovenpå et flot regnskab? Er det ikke lidt hysteri? Vestas derimod stiger bare fordi de har et lille plus på bunden efter mangeQ ers underskud. Det er ikke så let at manøvre rundt i. Men spændende er det.
  • Supertrends med Lars Tvede og Helge Larsen

28
    0 Votes
    28 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Forfatter, serieiværksætter og finansmand Lars Tvede var forbi Proinvestors studie til en tidlig søndag morgensnak med Helge Larsen - om makroøkonomisk nørderi og supertrends, markedsudsigterne for 2024 med hensyn til inflation, renter, recession og udviklingen i Kina, AI, tech, industrimetaller, grøn omstilling samt Atlas Global Macro-fonden. https://www.youtube.com/watch?v=Ke1jL6ARMwo
  • Vestas Wind Systems A/S

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Vestas Wind Systems A/S Vestas hører til blandt verdens største producenter af vindmøller. Designer, fremstiller, installerer, udvikler og servicerer vindenergi- og hybridprojekter over hele verden. En global leder inden for landbaseret vindenergi En førende spiller indenfor havvindenergi. En global leder inden for service Første virksomhed til at nå 100 GW installeret. Bæredygtighed funderet i virksomhedsværdierne. Strategisk forventer man bæredygtighed vækst fra 2026-2030 Agter at levere 20% Return on Investment over en cyklus V236-15.0 MW dækker et areal større end 6 europæiske fodboldbaner og har en produktion svarende til et forbrug på 20.000 europæiske husholdninger Et fleksibelt setup med forsyning fra egne fabrikker og partnerfabrikker. Gennemprøvet systemdesign man har kunnet opgradere og opskalere. +173 GW vindmøller installeret i 88 lande 29.000 ansatte. Nøgletal Kurs: 195,94 Market Cap: 197.208B P/E: 326,57 Forward P/E: 653,13 P/S: 12,82 P/B: 52,25 Enterprise value: 161.671B Profit margin: 0,50% Operating margin : 0,00% ROE: 2,49% ROA: 0,11% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: -0,30% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Er endelig vendt tilbage til lønsomhed. Stærk vækst i både Offshore og Onshore, især i USA Ved udgangen af 2023 var værdien af den samlede ordrebeholdning på EUR 60.1 mia. Forventer en EBIT-margin før særlige poster på 4-6% i 2024 så man er på vej mod målet om de 10% og langt over de 1.5% der blev leveret i 2023. Ordreindgangen for 2023 satte rekord med 18.4 GW Serviceforretningen vækster stadig. "værdi over volumen"-attitude for at nå langsigtede ambitioner EU og USA har fremlagt meget ambitiøse planer for at fremskynde udbygningen af vedvarende energi, hvilket sikrer en stærk platform for fortsat vækst i udrulningen af vedvarende energi Politisk medvind driver store beløb ind i sektoren fra især pensionskasser Lavemissionsståltårne annonceret i samarbejde med ArcelorMittal, hvilket er positivt da det er en fast fokuspunkt for skeptikerne. Reduktion på 40 procent i emissioner i 2030 kræver at næsten 75% af den globale elproduktion kommer fra lavemissionskilder på dette tidspunkt. Vind- og solenergi tegner sig kun for omkring 9%af det globale elproduktionsmix i dag, hvorfor at udbredelsen af vedvarende energi skal accelerere betydelig. Power-to-X og grøn brint kan være teknologier der gør er elektrificering bliver relevant i brancher der eller har været udelukket. Offshore er en af de attraktiv vækstdriver Vi begynder nu at nå en cyklus, hvor de ældste vindmøller har udtjent deres levetid og skal erstattes. Hvad taler imod ? Har været ramt af den perfekte storm, med leveranceproblemer, stigende renter og stigende inflation der gør ordrebeholdningen var fyldt med underskudsprojekter. Hvor forsyningskæderne er blevet bedre, så ligger inflationen og renteniveauet stadig en dæmper på forretningen. Har droppet udbyttet. Politikerne har mange visioner, men formår ikke at udmønte det i konkrete handlingsplaner. Der snøvles stadig for meget, og denne forsinkelse omtaler Vestas også i rapporteringen. Der begynder at komme konkurrence fra kinesiske producenter og kvaliteten er faktisk så god nu at man ser parker bliver udbygget med kinesiske møller, hvor man havde ventet Vestas var i spil. Flere projektet om Energiøer som politikerne hænger deres kasket på vil levere mange mia. i underskud og tror generelt der vil komme klumper i udrulningen. Sektoren er desværre stadig bundet op på tilskudsordninger. Det er stadig ikke tydeligt for mig hvor profitten i værdikæden kommer til at ligge, hvilket jeg syntes gør det svært at investere direkte ind i sektoren. Der er andre aktører der har kæmpet med kvaliteten af møllerne. Spørgsmålet er om det er de enkelte producenters problemer, eller om det er en generel problematik. Der ligger potentielt store garantiforpligtelser, hvis det viser sig at være problemer med visse modeller. Langsommelighed med at opnå tilladelser til vindparker Utilstrækkelig netudbygning på tværs af markeder Serviceforretningen er generelt udfordret i Asien Offshore er svært, og det er ret svært at vurdere og kalkulere risici og der er en ret stor eksekveringsrisiko. Holdning Endelig et selskab der viser takter der gør man kan overveje en investering. En EBIT margin på 4% før særlige poster i Q4 viser for mig at vendingen allerede er sket. Efter min mening er de positive indikatorer dog allerede indregnet i prisen. Omvendt hvis man tror på at de når målet på mindst 10% EBIT margin, så er der en del luft tilbage. Ingen position Og hvis man er et smut i Thy, så tag eventuelt forbi det nationale testcenter for store vindmøller i Østerild og se nogle seriøst store vindmøller.
  • GN Store Nord: Stærkt cash flow drevet af "ophørsudsalg"

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet GN Store Nord leverer ujævnt i 4. kvartal og slutter året mellemfornøjet af. Lyspunktet er cash flow. 2024 guidance tæt på konsensus og giver plads til løbende opjusteringer For GN Store Nord har 2023 både været udfordrende og transformerende Kapitalen skulle på plads og 2026 og ambitioner er på plads. Et helt andet og meget stærkere GN skal vise sig med en stærk indteningsevne Hvis en dårlig generalprøve giver en god premiere, er der gode udsigter for GN i 2024 2023 slutter svagt af indtjeningsmæssigt og mon ikke det skyldes ophørsudsalg på produkter i Audio, som så til gengæld har givet et stærkt cash flow Uddrag Omsætningen på niveau med det forventede 5,1 mia. vs 5,045 mia. Justeret EBITA 644 vs 784 mio Justeret margin: 12,7 vs 15,5 Frit cash flow på 1,092 mia - mon ikke det bl.a. var drevet af operation lagertømning af audio produkter til reduceret pris? Gælden blev nedbragt med 4 mia. i 2023 drevet af stærkt cash flow + nye aktier + salg af bygning + salg af selskab i Portugal For 2024 guides et frit cash flow på mere end 700 mio; en omsætningvækst på 2-8 % (5 % i midtpunkt matcher analytikernes forventninger om 5,2 %) og en EBIT margin på 12-14 % (13,7%) mkostningssynergier på tilsammen 600 mio. frem mod 2026, hvoraf 2/3 skal komme i år GN Slutter året godt af på omsætning og cash flow og gældsreduktion, men dårligt på indtjening. En del af den afvigelse skyldes formentlig lagerudsalg på audio produkter. Nu gælder det om at levere på målsætningerne. 2024 bliver bedre, men det er først i 2025, at man samlet set vil få det gode indtryk af, hvor langt GN Store Nord kan nå med sine indsatser. [image: 118636_411476340_884557873669440_4201249428189437042_n.jpg]
  • GN Store Nord - Video analyse af regnskab og guidance

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Jeg kigger på GN Store Nord regnskab og i særdeleshed deres guidance for 2024. Og så giver jeg mit bud om akten er attraktiv med nuværende pris". https://www.youtube.com/watch?v=Gof3LNnzY-g
  • Acarix får de nogensinde gennembruddet?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Acarix har været en mega lang nedtur med udvandende emissioner, og skuffelser. Men kommer de for alvor ind ved VA i USA kan det MÅSKE blive det afgørende gennembrud.....Jeg har ikke det læge faglige grundlag for at vurdere om deres instrument er epokegørende nok til at vurdere potentiele blodpropper, eller det bare er noget "opreklameret" gøgl. De har lige fået direkte kapitalindsprøjtning fra amerikanske investorer, så nogen tror på dem. Jeg har en MEGET lille portion, men overvejer at supplere, men er i tvivl om de nogensinde får gennembruddet og begynder at generere overskud.
  • First Solar Inc.

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er First Solar Inc. First Solar Inc. er den største producent af solcelleanlæg i USA. Eneste virksomhed med hovedsæde i USA blandt verdens 10 største modulproducenter. Førende med den mest gennemprøvede tyndfilmfremstillingsproces i verden. Deres proprietære, vertikalt integrerede proces forvandler glasplader til fuldt fungerende solpaneler på cirka fire timer. 6,5+ GW årlig operationel cellekapacitet Har investeret USD +1.5 mia. i forskning og udvikling Anvender mineaffaldsaffald for at skabe en bæredygtig, højeffektiv fotovoltaisk halvleder. Hvert modul har et lag af Cadmium Telluride (CadTel) halvleder, afledt af biprodukter fra kobber- og zinkminedrift 2,5x lavere CO2-fodaftryk og 3x lavere vandaftryk end c-Si-paneler på livscyklusbasis Globale genbrugstjenester kan genvinde >90 % af materialerne til genbrug Vertikalt integreret fremstillingsproces muliggør konstruktion og drift af nye fabrikker på så lidt som 18 måneder Virksomhedens fjerde amerikanske produktionsfacilitet, forventes at blive sat i drift i Sydøst i USA i 2025 Vil have en global årlig produktionskapacitet på over 20 gigawatt (GW) i 2025, med et fodaftryk, der spænder over USA, Indien, Malaysia og Vietnam Sender til 45+ lande 5.500 ansatte. Nøgletal Kurs: 139,80 Market Cap: 14.937B P/E: 31,63 Forward P/E: 10,48 P/S: 4,72 P/B: 2,37 Enterprise value: 13.873B Profit margin: 14,99% Operating margin : 0,00% ROE: 7,82% ROA: 3,28% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 27,40% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Geopolitisk er man godt stillet, da Kina ellers dominerer markedet. USA har indført told på kinesisk solimport. Stærk finansiel position, hvor man er teknisk gældsfri og dermed kan navigerer i markedet. Cadmium Telluride (CadTel) tyndfilmsteknologi. Teknologien giver lavere omkostninger, overlegen skalerbarhed og en højere teoretisk effektivitetsgrænse. Forsknings- og produktudviklingsteamet forudsiger at der er yderligere effektivitet at hente i teknologien i fremtiden. Strømlinet fremstillingsproces der giver uovertruffen kvalitet og pålidelighed. Moduler bevarer >89 % af den oprindelige ydeevne efter 30 år Leverer op til 4% mere årlig energi i varme klimaer og op til yderligere 4% mere årlig energi i forhold med høj luftfugtighed. Immunitet mod celleknækning, LID & LeTID Hurtigste energitilbagebetalingstid Reduceret afhængighed af Kinas krystallinske siliciumforsyningskæder Tyndfilmsmoduler kræver kun 1-2% af det halvledermateriale, som traditionelle c-Si-moduler Drevet af 100% vedvarende energi i 2028 Etableret frivilligt branchens første globale program for solcellegenbrug for over 15 år siden. Har draget stor fordel af Inflation Reduction Act (IRA), hvor man med sin vertikale integration er berettiget til skattefradrag. Gigantisk backlog der rækker helt frem til 2030. Forventer at få en IRA-kredit på USD 0.17 pr. watt for hvert modul Bruttomarginer er steget betydeligt på baggrund af IRA. Hvad taler imod ? Det generelle solenergimarked er presset. Stigende renter har bremset sektoren markant. Man sælger en masse paneler til etablering, hvad sker der når de er opsat? Hvis man ser på andre markeder, så vil hardware margins komme under pres med tiden. Handler til en ret høj prissætning. Kursen er faldet 18% i 2024 En stor del af indtjeningen er handel med Tax Credit Transfer Agreements som potentielt står over for en ændring efter valget i USA. Holdning Teknisk fatter jeg minus i forskellene på de forskellige løsninger i forhold til om det har betydning for hvem der vælger hvad. Er vild med måden hvorpå genbrug er en del af forretningsmodellen. Kan ikke blive enig om jeg er vild med eller skræmt af, at så stor del af casen handler om geopolitik og IRA. Indtil videre er det en bloklade for min investering i selskabet. Ingen position
  • Fingerprint

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Shorterne har haft travlt i dag
  • Regnskab/ Nordea, Danske Bank, Carlsberg, Pandora og Mærsk

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Nordea kom ligesom Danske Bank ud med et flot regnskab, men falder på kursen. Carlsberg er ligeledes kommet med et fornuftigt regnskab trods problematikker i Rusland og Pandora er landet solidt igen efter nogle sløje år. Mærsk får klø på kursen torsdag efter en guiding, der ligger langt under analytikernes forventninger. Sidst men ikke mindst kommer Helge Larsen med en opdatering på LPG-sektoren. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. Helge Larsen har aktier i LPG-sektoren. https://www.youtube.com/watch?v=9YN2w7GNUyI
  • Pharma- biotekopdatering uge 6

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Demant leverer et solidt regnskab, hvorimod GN Store Nord ikke har haft et godt 2023. Novo køber fabrikker op og Zealand Pharma-aktien tog et dyk. Envidere omtales Chemometec og Genmab. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. Helge Larsen har aktier i Novo, Zealand Pharma, Chemometec og Genmab https://www.youtube.com/watch?v=1BHPNs7ryCA
  • Thermador Groupe SA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Thermador Groupe SA Thermador Groupe ejer, kontrollerer og driver virksomheder, der distribuerer materialer og tilbehør til væskecirkulation i bygninger og industri samt stort værktøj til detail- og pro-markedet. Eksempler kan være tilbehør til centralvarme og varmt brugsvand, pumper til opvarmning, VVS-udstyr, vandhaner, ventiler til bygning, ventilation, industrielle ventiler og fittings, koldtvandspumper, swimmingpooludstyr og tilbehør, luftkompressorer, generatorer og svejsestationer. Ejer 18 datterselskaber. Målsætninger baseret på en gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på +7% Internationalt fokuserer man på markeder, der er tilgængelige for deres logistikorganisation og produktsortimenter, hvor der har en konkurrencefordel. Dybtgående markedskendskab. Det er muligt for kunderne at integrere købsprocesser i deres egne systemer og derefter effektuere den hos Thermador gennem digital dataudveksling. 24-48 timers levering i hele Frankrig, og 2-6 dage Europa 102.656 m² lagerareal med en kapacitet på 110.441 paller. 566.271 ordrer om året. 73.387 SKU´er Der modtages 495.241 opkald om året Gennemsnitlig omsætning pr. ordre er EUR 1.004 Frankrig står for 82% af omsætningen. Målet er at fastholde 8% af kapitalen i hænderne på medarbejdere og pensionere medarbejdere 770 ansatte. Nøgletal Kurs: 84,00 Market Cap: 777.22M P/E: 13,02 Forward P/E: 13,02 P/S: 1,32 P/B: 2,31 Enterprise value: 809.91M Profit margin: 10,61% Operating margin : 0,00% ROE: 19,98% ROA: 10,63% Indtjeningsvækst kvartal: 12,00% Omsætningsvækst kvartal: 12,60% Udbytte: 2,48% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Attraktive margins i forhold til sektoren. Fokus op energieffektivitet i hjemmet har øget efterspørgsel. Succesen med solvarmevandvarmere og varmepumper. Lykkedes med at reducere antal lagerdage. En del af overskuddet deles i datterselskaberne Fokus på autonomi til effektivisering og gradvis indførelse af mekaniserede lagersystemer. Gør meget ud af at uddanne medarbejderne, og medarbejderne ar 9.7 års tjeneste i selskabet i snit Man er stolte af at 35.9% af vores ordrer behandles automatisk. Jeg ser modsat dette som en kæmpe markedsmulighed at øge dette. Man har udviklet sig eget værktøj ThermAppro til at optimere forsyningerne. Er implementeret i en række datterselskaber. Målet med dette beslutningsværktøj til købere/leverandører er at sikre det rigtige lager på det rigtige tidspunkt. 62% af indkøb kommer fra europæiske producenter. 35% Kommer fra Kina/Taiwan Hvad taler imod ? Har været presset af inflationen. Modellen er bygget op omkring store lagermængder. Kunne godt bruge nogle større visioner i forhold til lagersystemerne. Er ikke lykkedes med at finde nogle informationer til at casen for alvor bliver interessant. Holdning Har ingen planer om aktivt at investere i casen, men bruger det mere til at holde øje med hvad der sker i kanalen. Ingen position
  • Alk-Abello stiger 6 % - Det skyldes ikke mindst tabletsalget

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Alk-Abello har leveret nogenlunde som forventet. Aktien stiger med 6 %. Det skyldes ikke mindst tabletsalget Alk-Abello har aflagt deres 2023 resultat og 2024 guidance Tallene for 2023 er i grove træk som forventet Når aktien alligevel stiger med 6 % skyldes det ikke mindst, at tabletsalget er lidt bedre end ventet og håbet er at det fortsætter i 2024 Her guider Alk-Abello en omsætningsvækst på ca. 9-12 % med en EBIT margin på 17-19 % For 2025 har strategiplanen tidligere lydt på 25 % EBIT i 2025. Det har tidligere været den investeringscase, som har drevet Alk-Abello som vækstaktie I starten af 2023 bragte et nedjustering og direktørskifte aktieslinger i vækstcasen. Kursen dykkede kortvarigt i løbet af sidste år ned til starten af 70erne. Siden er aktien vendt tilbage med en stigning på mere end 70 %. Investorer håber 25 (%) i (20)25 er realistisk [image: 118659_417373232_905493588242535_675673876364274721_n.jpg]
  • Mærsk - Guidance for 2024 er dramatisk under konsensus.

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet APM leverer som forventet i 2023. Spændingen for 2024 er nu "udløst" med hensyn til guidance, som ligger dramatisk under forventet. Det kan der være flere grunde til APM kommer ud af 2023 som forventet Det som gør hele forskellen er deres udmeldinger om 2024 Her guider de en EBITDA på mellem 1-6 mia., som i midtpunktet på 3,5 mia. USD er ca. 50 % af konsensus på 7 mia. De forventer en EBIT på 0-minus 5 mia USD De suspenderer aktietilbagekøbeprogrammet indtil tiderne er mere sikre eller mindre usikre De usikre tider i Mellemøsten, Det Røde Hav, bør allerede nu have haft en positiv effekt på raterne. Den forventer APM ikke varer ved... ..eller også vil de gerne have et udgangspunkt hvorfra de senere kan opjustere og overraske positivt ud fra Der bliver sat mange nye skibe i søen globalt, og det er formentlig den effekt (rate og mængder), som Maersk også guider efter Forsigtig guidance med mulighed for senere opjustering, eller.? Maersk regnskab indfrier på 2023, men skuffer gevaldigt på guidance. Spørgsmålet er om det et forsigtigt udgangspunkt for senere at kunne opjustere eller udtryk for en situation med lavere vækst end andre ser. Uanset er der økonomisk gode grunde til at aktieskibet sejler baglæns fra handelsstart [image: 118645_414463829_890929149698979_7317726097617664883_n.jpg]