Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Hove A/S 2023 Årsrapport

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hove A/S 2023 Årsrapport 21.3.2024 10:45:11 CET ' Hove A/S ' Offentliggørelse af årsrapport SELSKABSMEDDELELSE NR. 37 - 2024 ' 21-03-2024 Indeholder intern viden. Hove A/S offentliggør rekordregnskab for 2023. Hove A/S' bestyrelse har i dag godkendt årsrapport for 2023. Rapporten omfatter koncernen Hove A/S, inklusive datterselskaber i Danmark, USA, Indien, Brasilien og Tyrkiet. Nøgletal T.DKK 2023 2022 2021 Nettoomsætning 186.965 151.503 103.187 EBITDA 20.436 11.204 6.528 Resultat af primær drift 11.789 10.026 5.686 Årets resultat 3.575 7.117 3.968 Hove opnåede en konsolideret omsætning på DKK 187 mio. i 2023, og realiserer hermed en vækst i omsætning på over 20 % sammenlignet med sidste år. EBITDA for 2023 ender på DKK 20,4 mio., hvilket er en stigning på over 80 %. Både omsætning og EBITDA er rekord for selskabet. Det anser bestyrelsen som tilfredsstillende. Årsrapporten er vedhæftet denne selskabsmeddelelse og kan også findes på Hoves hjemmeside. Hans Christian Hansen, CEO i Hove A/S, udtaler i den forbindelse: "Hoves overordnede strategi blev i det væsentligste fastholdt, og medarbejdernes engagement, fleksibilitet og stærke teams gjorde, at Hove A/S kom vellykket igennem 2023. Ledelsen er stolt over, at Hove A/S gennem året fik forøget både omsætning og indtjening til et rekordresultat." Højdepunkter i 2023: Omsætning på DKK 187 mio. EBITDA på DKK 20,4 mio. Likvide beholdninger på DKK 13,6 mio. Stærk vækst i USA Ny produktionsfacilitet etableret i Brasilien, så koncernen nu har produktionsfaciliteter i fire lande (verdensdele): Danmark, USA, Indien og Brasilien Nye salgsmedarbejdere i Singapore og Tyskland Lovende field test afsluttet i to havneterminaler Ny batteridreven pumpe klar til salg og markedsføring (EGV5) Yderligere oplysninger: Hove A/S: Herstedøstervej 7 DK - 2600 Glostrup CVR-nummer: 25804821 Hjemmeside www.hove-as.com
  • Speedsnak om FED og fedmemedicin

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Aktiemarkedet tog over en bred kam godt imod en udmelding fra FED om, at renterne er toppet for nu, og at man kan forvente rentenedsættelser i år. Og så kommer vi ikke uden om emnet fedmemedicin. Her tager Helge Larsen temperaturen på Novo Nordisk, Zealand Pharma og ikke mindst Gubra, som er blevet en vældig populær aktie inden for den seneste måned og især de sidste par dage. Han kommer også med nogle advarsler, der er gode at tage med sig generelt, når man investerer i biotek. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. Helge Larsen har aktier i Novo Nordisk, Zealand Pharma og Gubra. https://www.youtube.com/watch?v=1VDVwvhhS2U
  • Novo bygger nu ny større kinesisk fabrik

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Novo invester i ny større kinesisk fabrik Så blev det Kinas tur til at blive omdrejningspunkt for en ny større fabriksudvidelse. Novo har i dag lokalt i Kina sendt en pressemeddelelse ud hvor de annoncere en ca 4 mia kr udvidelse af deres kinesiske fabrik. Af meddelelsen fremgår det at der bla er tale om Fill/Finish linjer, hvilket ikke er nogen overraskelses idet novo selv har nævnt Kina som et af de strategiske steder de vil etablere FF kapacitet. Der har den seneste tid også været mange hints til en snarlig udvidelse med pille produktion (i første omgang Rybelsus) Selve FF kapaciteten bliver i første omgang i den lidt "lavere ende". Ultimo nov 2023 meldte de ud om en 16 mia udvidelse i Frankrig hvor FF var/er en stor del af udvidelsen. I 2021 begyndte novo i DK på at bygge ny fabrikshal med én ny FF linje. Pris 580 mio. Beløbet er sidenhen dog hævet til 780 mio, så det kan meget vel skyldes de har fundet plads til 2 linjer. Men den linje kan fylde mindst 9 mio vials per år. Så den nye FF fabrik i Kina må alt andet lige være på den pæne side af 40 mio. Det svare til omkring 4 mio patienters årsforbrug af f.eks wegovy/Ozempic i FlexTouch pen. Den nye fabrik ventes færdig i 2027. Og nu jeg skriver FlexTouch pen, så er der en anden interessant information i deres PR. Nemlig at de i Q1 2023 påbegyndte etablering af ny Pen samle/pakke linjer. Sjovt nok til stort set samme beløb og samme tidspunkt hvor Novo også gik i gang med at udvide FlexTouch produktion/samle i Frankrig og i Hillerød. Altså 4 linjer i alt hvor de første 2 meldes klar omkring årsskiftet 24/25 og de 2 resterende i løbet af 1. halvår 2025. Af den lokale franske PR fremgik det at produktionen af FlexTouch med investeringen ville øge kapaciteten med 300%. Nu hvor vi også skal inkludere en lignede kinesisk kapacitetsudvidelse, så styrker det blot min analyse fra den 6/3 hvor jeg argumenterede for at der i 2025 generelt kommer meget ny kapacitet online. Så 2025 vækst bliver af mindst samme størrelse som i år, men kan meget vel ende endnu højere. (de forventer pt en øget vækst på 18-26% i 2024) Via nedenstående link fra 6/3 kan man læse min analyse af bla kapacitet udvidelser https://www.proinvestor.com/boards/119161 Af novos CMD præsentation fremhævede de også flere gange at de forventer at få wegovy godkendt i Kina i løbet af 2024. Så de er stille og roligt ved at geare op til relativ stor lokal produktion. https://www.fiercepharma.com/pharma/riding-glp-1-wave-novo-nordisk-lays-out-560m-bolster-drug-production-china https://www.novonordisk.com.cn/content/dam/nncorp/cn/zh_cn/ir-materials/pdfs/2024/2024031901.pdf
  • AegirBio får kæmpe ordre fra Asien

21
    0 Votes
    21 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Jeg købte forrige år ind i et lille svensk veterinærfirma, som lavede testkits til dyr. De hed LifeAssays. Casen var, at de ville mere over i human medicin. De fik et samarbejde med en fremtrædende biotek-forsker i Californien, Dr Bradley Messmer, og hans firma Abreos Biosciences. Sammen stiftede de et datterselskab AegirBio, som skulle arbejde med en covid-19-spyttest. Den blev CE-godkendt tidligere på året. Det blev ret hurtigt besluttet, at Aegir skulle opkøbe de to moderselskaber. Det er afsluttet i denne uge. Synergien mellem de to firmaer er enorm - jeg er ikke ekspert, men det er noget med at amerikanerne har sporstofferne, og svenskerne har testmetoden. Patenteret, förstås. Aegir har allerede indgået nogle markedsføringsaftaler (Tyskland og Norden bl.a. mener jeg), og nu er der så kommet meddelelse om en test-ordre på SEK 100 mio fra Asien, i et samarbejde med engelske NowMed. Udsigten er, at der skal afsættes for SEK 200 mio om måneden til de 9 asiatiske lande. https://news.cision.com/se/aegirbio/r/aegirbio-erhaller-testorder-pa-100-miljoner-kronor-med-potential-pa-over-1-miljard-kronor-under-2021,c3374411 Testen er spytbaseret, tager 5-10 minutter, og har en meget høj specifitet og sensitivitet. Den er svjv sammenlignelig med PCR-test. Svensken fejrer midsommer i dag, så jeg kan ikke se hvad markedet takserer den gode nyhed til. Men jeg har lige leget "konen med æggene": Hvis de 9 lande kan omsætte for 2,4 mia SEK per år, så er 12 mia globalt vel langt fra urealistisk. Hvad skal man sammenligne med? Ambu har forventet salg på 5-6 mia dkk i år og næste år, og er prissat til 51 mia. Med en ebit på 11-14%. Så kan Aegir vel koste SEK 120 mia - alene ud fra Viraspec-testen. Det er 120 x lukkekursen i går. Og så ved jeg godt, at markedet vil prissætte en covid-19-test forsigtigt, men mon ikke vi må regne med at leve med test i de næste mange år? Jeg er i hvert fald spændt på at se kursen mandag morgen! Min forventning kunne være et ordentligt hop mandag (fordobling?), og så gevinsthjemtagning et par dage - men jeg har ingen idé om, hvornår jeg skal overveje at sælge? Et luksusproblem selvfølgelig..
  • Novonesis: Guidance tæt på konsensus

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen,Investeringsøkonon, Nordnet Novonesis har offentliggjort lidt om 2024 i forventede tal. De flugter nogenlunde med forventningerne Omsætning i 2023 = 3743,8 mio. EUR Ved en omregningskurs på 7,455 svarer det til 27,910 mio. DKK For 2024 forventes en omsætningsvækst på 5-7 %. I midtpunktet på 6 % svarer det til en omsætning på 29584 mio. mod konsensus på 29750. I 2023 var omsætningsvækst på 7 %. Den justerede EBITDA margin forventes at være på 35 %. Det vil ved den forventede omsætning på 29584 svare til 10,354 imod konsensus på 9972 Det er for mig lidt uklart hvad meget "ekstraordinært", der indgår i analytikernes EBITDA og om det er et "justeret" tal Uanset virker det som om Novonesis i sine "åbningsforventninger" lægger sig ret tæt op af analytikernes initielle forventninger Tabel: Oversigt over forventninger til Novonesis Kilde: Marketscreener.com [image: 119441_image002_10_.png]
  • West Fraser Timber Co. Ltd

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er West Fraser Timber Co. Ltd West Fraser Timber Co. Ltd. er et canadisk skovbrugsfirma, der producerer tømmer, LVL, MDF, krydsfiner, papirmasse, avispapir og flis En af verdens største producenter af bæredygtige træbaserede byggematerialer Diversifiseret produkt portefølje, men ikke sektor diversificeret hvor man er meget fokuseret på byggesektoren Omsætningen ligger 69% i US, 16% Canada, 7% UK/Europa 5% Kina og 3% Asien Renovering har altid været største segment, men de senere år har nybygninger nærmet sig og overhalet industri brug. Jeg tror dog det vil normalisere sig de næste år. Tidligere afvist samlet bud fra CVC Capital og Kronospan Strategi om at være en lavprisproducent på de vigtigste markeder Har måtte lukke flere værker fordi man ikke kan få adgang til økonomisk rentabel fiber. Fuldført opkøbet af Spray Lake Sawmills beliggende i Cochrane, Alberta Strategiske planer involverer aktietilbagekøb når der handles med rabat til indre værdi 10.800 ansatte Nøgletal Kurs: 85,28 Market Cap: 6.978B P/E: 0,00 Forward P/E: 11,75 P/S: 1,08 P/B: 0,96 Enterprise value: 6.325B Profit margin: -2,59% Operating margin : -3,50% Gæld/egenkapital : 7,45% ROE: -2,25% ROA: -0,03% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: -6,30% Udbytte: 1,47% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Der er strukturelt behov for flere boliger, hvilket betyder øget efterspørgsel Fornuftig kapitalallokering Store tilhængere af aktietilbagekøbsprogrammer hvor man tilbagekøber store mængder aktier. De aktier selskabet køber vil blive annulleret for at skabe værdi til aktionærerne. Er placeret til at drage fordel af stærke ESG og bæredygtigheds fundamentaler Stærk likviditet og generel attraktiv finansiel position. Produktmiks er vejen til forbedringer og højere avance Udbetaling af stabilt holdbart udbytte Holde kontant buffer så der kan lave strategiske investeringer Historikken viser at man er effektiv til at styre forretningen gennem forskellige markedscyklusser. Fremskridt i den igangværende porteføljeoptimeringsstrategi Kontinuerligt fokus på effektivitet har historisk betydet at man har haft de bedste margins. Hvad taler imod ? Begrænsninger i tilgængeligt træ, arbejdskraft og udstyr hæmmer væksten. Især produktionen i British Columbia, Canada er nedadgående som man har måtte tage konsekvensen af. Træpriserne har taget et stort dyk og ligger nu på på halvdelen af toppene i 2022. Den har dog stabiliseret sig Opbremsningen i boligbyggeriet har lagt yderligere pres på forretningen. Har måtte foretage nedskrivning af lagere grundet de lavere priser. Q4 2023 var en katastrofe og bød på underskud på USD -154 mio. Margins er forsvundet. Kræver store tilpasninger af forretningen i øjeblikket. Har ikke jord værditilvæksten som nogle andre spillere i sektoren, som stødpude mod udsving i råvarepriser Holdning Timingen er forkert og jeg tror desværre på der kommer til at gå år før sweetspot er der igen, så jeg parkerer den for nu. Kunderne er meget afhængige af renten, og der ser jeg desværre ingen markante fald i nærmeste fremtid, da der stadig ikke er styr på inflationen. Ingen position
  • William Demant Invest øger ejerandel i GN Store Nord

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet WDH Invest regnskab viser, at selskabet i løbet af 2023 har øget sin ejerandel til 12,3 % af GN Store Nord. Det er ikke kun et signal om beskyttelse af Demants interesser, men også et "værdisignal" I 2022 meddelte WDI, at de først var blevet 5 % aktionær og kort tid efter havde krydset 10 % ejergrænsen i GN Store Nord. Når man krydser 10 % betyder det konkret, at man forhindrer en anden køber i eventuelt at opnå mere end 90 %, som i givet fald kan muliggøre en tvangsindløsning. WDI ønskede med sin investering at tilkendegive, at de ville forsvare sektorinteresser på vegne af Demant, som de ejer 55-60 % af. Hvis en udefra kommende interessent ville købe ind i GN Store Nord på en stærkt decimeret aktiekurs, betyder det alt andet lige ændrede vilkår for hele sektoren, herunder også for WD. Det var ikke mindst det, som WDI ville undgå. Når WDI nu har øget sin ejerandel til 12,31 % ultimo 2023 er det et klart signal om, at de ser en betydelig værdi i GN Store Nord oveni den strategiske værdi det har at kunne blokere med en ejerandel på mere end "blot" 10 %. Forøget ejerandel kan bestyrke investorerne om kurspotentialet Mandag meldte Danske Banks analytikere ud, ifølge Ritzau, at GN Store Nord aktien havde et betydeligt potentiale med et forhøjet kursmål på 260. I et "blue sky" scenario var 360, over en periode, muligt. Det vil kun være naturligt, hvis investorerne "lægger analysen" sammen med "offentliggørelsen" af den forøgede ejerandel, og ser gode muligheder for en kursstigning i takt med at GN Store Nord leverer på deres målsætninger i 2024 og 2025.
  • Novo Nordisk split, GN Store Nord, NVIDIA, Demant og renter

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvornår splitter Novo Nordisk? Hør også om GN Store Nords værdisignal, Demant, NVIDIA, renteforventninger, aktiehøjtryk og om Japan kan presse renterne op. 00:00 - 00:40 Intro 00:40 - 04:13 Et ekstra vigtigt centralbankmøde 04:13 - 08:03 Aktiehøjtryk 08:03 - 13:14 Novo Nordisk i split? 13:14 - 17:26 Er Japan ved vejs ende? 17:26 - 22:41 GN Store Nord https://www.youtube.com/watch?v=nrrftnM0Hl8
  • Jyske Bank A/S

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Jyske Bank A/S Jyske Bank A/S er Danmarks næststørste danskejede pengeinstitut, og tredje største pengeinstitut på det danske marked. Ud over Jyske Banks bankforretninger består koncernen hovedsagelig af datterselskabet Jyske Realkredit og leasingselskabet Jyske Finans der står for leasing af biler og maskiner. Universalbank der har Danmark som udgangspunkt for sin forretningsmodel. 89 danske, kundevendte afdelinger. Produktudbud, priser og vilkår skal være så enkle som muligt. Forventer et resultat efter skat på 4.3-5.1 mia. kr. i 2024, svarende til et resultat pr. aktie på 64-76 kr. Sammenlægningen med BRFkredit i 2014 der har været vigtig del af bankens strategi december 2022 overtog man Svenska Handelsbankens danske aktiviteter Købte i 2023 PFA Bank. 3.940 ansatte Nøgletal Kurs: 573,00 Market Cap: 36.818B P/E: 6,41 Forward P/E: 7,29 P/S: 2,50 P/B: 0,80 Enterprise value: 384.631B Profit margin: 40,08% Operating margin : 63,35% Gæld/egenkapital : 0,00% ROE: 13,65% ROA: 0,77% Indtjeningsvækst kvartal: 15,30% Omsætningsvækst kvartal: 24,10% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Stabil bank med stor andel af realkredit der har givet ekstra indtægter i konverteringsbølgerne, men som også bidrager med en vigtig basisforretning. Lavt antal aktier i frit flow Handler med rabat til indre værdi hvilket giver gode muligheder for aktietilbagekøb Storinvestoren Jens Løgstrup ejer en stor portion aktier, hvilket i min verden er et kvalitetsstempel fordi hans tilgang til investeringer er snusfornuftig Udlånsportefølje med høj kreditkvalitet med lavt niveau af afskrivninger og høj buffer Indtjening pr. aktie steg i steg +31% i 2022 og +6 % i 2023 Kapitalposition genopbygget. Kapitalforhold i den øvre ende af målene. Det var en af de negative punkter ved seneste dækning, der nu er bragt i orden. Udbetaler ca. 30% udbytte suppleret med eventuelt aktietilbagekøb Man har overtaget en attraktiv kundebase fra PFA Bank. Med opkøbet af Handelsbanken styrkede man sin markedsposition og giver mulighed for endnu flere fordele gennem skala. Indtrådte i 2022 i leasing- og finansieringssamarbejdet Opendo der består af 15 pengeinstitutter. Ligger hele tiden nye selvbetjeningsløsninger i mobilbanken, senest muligheden for at bestille tillægslån og se forsikringsoverblik Er selv en meget tilfreds kunde i banken, der altid har haft produkter der matchede mine skiftende behov Har for alvor fået fat i erhvervskunderne Relativ lav rentefølsomhed Hvad taler imod ? Eksponering mod ejendomsmarkedet Den traditionelle bankforretning står over for disruption Årsagen til at den handles med så stor rabat til indre værdi, er egenkapitalsforrentning ikke er har været på højde med internationale banker Der er igen uroligheder omkring tilstanden i bank branchen, senest i Tyskland. Jeg er ikke ubetinget positiv på opkøbet af Handelsbanken, hvor jeg hellere havde set man havde købt flere aktier tilbage. Banker er generelt en black box og man ved aldrig, hvornår der skal foretages store nedskrivninger Alt for konservative efter min mening med aktietilbagekøbene. Kom nu i gang når der er så stor rabat. Man kunne lære noget af Sydbank på dette punkt. Midtpunkt guidance for 2024 på 4.7 mia, hvor analytikerne havde ventet 5 mia. Holdning Penge har igen en værdi og det profiterer banker af. Handler stadig med markant rabat til indre værdi. Er selv kunde i banken, og det er en af mine største positioner. Så længe banken handler til mindre end indre værdi, så vil der være plads i min portefølje til den. Det er exceptionelle gode vilkår bankerne har lige nu, det vil ikke blive ved for evigt. Jeg ejer selv aktier i dette selskab der udgør 6.38% af porteføljen. Kortsigtet tror jeg at aktien vil sive hvis der ingen nyhedsstrøm er.
  • Zealand Pharma - Biotek aktieanalyse

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg har siden jeg begyndte enkle aktier kanalen faaet en del forespørgsler om aktier folk gerne vil have at jeg kigger på og Zealand Pharma er selskab som i rigtig gerne vil høre mere om saa i dag gør vi præcis det. Vi kigger på deres pipeline - aktiens udvikling de seneste par år og jeg vil forsøge at komme med, hvad jeg betragter som fair værd. Så sæt dig godt til rette og lad os komme hele vejen rundt om Zealand Pharma. 0:00 Intro 2:00 Aktiens udvikling+pipeline 5:37 Vurdering af rare diseases-delen 6:26 Anti-fedme delen 9:25 De mange scenarier 12:00 Min erfaring med biotek + konklusion Bemærk: Intet af det jeg siger er financiel raadgivning. Jeg er ikke økonomisk rådgiver og mine videoers indhold bygger på egne erfaringer. Alt investering har en risiko og derfor boer man altid laver egne undersøgelser inden man foretager en investering. https://www.youtube.com/watch?v=781px4hfxo8
  • FED: Gemmer der sig en renteugle i mosen?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Den amerikanske centralbank Federal Reserve afslutter i morgen, onsdag sit ordinære marts møde. Hver anden gang er der lidt ekstra at holde øje med: Federal Reserve mødes tirsdag-onsdag. Onsdag kommer beslutningen er bliver næppe - læs: Ikke, ændret ved renten her og nu. Ingen forventer det og ingen burde forvente det. Investorerne vil i stedet forsøge at afkode om/hvornår der kan være muligheder for den første rentenedsættelse. Det næste møde afholdes 30/4-1/5 På det seneste har flere ytret sig om, at så længe nøgletallene er så stærke som de er nu aktuelt + inflationen er (for) høj, kommer der næppe nogen rentenedsættelser. Risikoen er at der slet ikke kommer nogen nedsættelser i 2024 Hvert andet møde er med efterfølgende justering af økonomiske forudsigelser og prognoser med hensyn til vækst, inflation, etc. Det sker denne gang FED vil formentlig også opdatere investorerne med hensyn til hvordan de enkelte medlemmer ser udviklingen med hensyn til rentenedsættelser. De såkaldte renteprikker eller "rentedots". Aktuelt er der mange forskellige og spredte holdninger fra centralbankmedlemmerne, der spænder fra 0-5 nedsættelser i 2024. Fortolkningsgaranti Det er ikke givet, at investorerne bliver meget klogere på, hvornår centralbanken vil ændre sine rentesatser. Mest sandsynligt er det, at de vil sige, at pengepolitikken stadig er 1)dataafhængig; at 2)den amerikanske økonomi stadig udvikler sig fornuftigt, at 3)inflationen er "sticky" og at det 4)stadig er planen at renterne vil blive sænket på et tidspunkt (i 2024). Gemmer der sig en renteugle i mosen? Uagtet at der ikke er nogen garanti for at investorerne får et klokkeklart signal fra Federal Reserve, vil hvert et ord blive vejet og vurderet, og den kortsigtede handelsretning blive sat. Det som kan gøre udslaget på aktiemarkedet kortsigtet, er hvordan obligationsinvestorerne tolker FEDs signaler. At tolke efter de seneste ugers udvikling kan uglen i mosen gemme sig der. Renterne er steget en hel del uden at aktieinvestorerne i stort omfang har taget notits af det Figur 1: USA rentekurve per 19/3 2024 Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ [image: 119412_image001_17_.png]
  • Nordnet AB

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Nordnet AB Nordnet er en finansiel virksomhed der tilbyder en digital platform for opsparing og investering med fokus på Norden. Har en førende position i Norge, Danmark og Finland og er en stærk nummer to på det svenske marked. Driver nordens største sociale investeringsnetværk Shareville med 300.000 medlemmer, hvor man kan følge brugernes reele portefølje fremfor de fleste andre informationskilder, hvor folk selv vælger de brudstykker der går godt. Nordnet Akademiet giver masser af viden og inspiration. Lancering af egen fond "Nordnet Index Global 125 Kundebase på 1.863 mio. nordiske opsparere. 38% af nye kunder i 2023 er kvinder, så man kan noget unikt, hvor man også har etableret Nordnet Female Network. Faciliterede 48.9 millioner handler i 2023 Tilbyder tre typer lån - marginlån, boliglån og privatlån Leverer produkter til privat pensionsopsparing i Sverige, Norge og Danmark Har aktieudlånsprogram, hvor aktierne på konti udlånes til eksterne låntagere, og den modtagne kompensation fordeles ligeligt mellem Nordnet og kunderne efter fradrag af agentens honorar. Samlede opsparingskapital i fonde under Nordnet-brandet udgjorde i 2023 - SEK 43.3 mia. Topplacering i Danmark og Finland og andenpladsen i Sverige i kundetilfredshed. Kom med årsrapport for 2023 i fredags d. 15 marts. Nøgletal Kurs: 196,00 Market Cap: 49.301B P/E: 19,92 Forward P/E: 19,12 P/S: 9,74 P/B: 6,39 Enterprise value: 104.232B Profit margin: 50,96% Operating margin : 63,26% Gæld/egenkapital : 774,82% ROE: 37,50% ROA: 1,20% Indtjeningsvækst kvartal: 29,40% Omsætningsvækst kvartal: 18,30% Udbytte: 2,32% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Det er blevet trendy at investere. Har super godt fast i de unge investorer, og den gruppe som er på vej til at blive mere seriøse omkring det. Rammer en bred målgruppe med deres månedsopsparinger. Udmærket platform. Positive udvikling inden for opsparing, handelsaktivitet og kundevækst Man gør rigtig meget for at uddanne brugerne med blogs, sociale investeringsnetværk, podcast og generel en lind strøm af informationer fra investeringsøkonom Per Hansen Standard broker for de fleste bruger man støder i på de forskellige investeringsnetværk. Fortsætter med at tage markedsandele Meget attraktive margins. 2023 var på alle måder et rekord år og viser en forretningen på toppen af sin forretning. Højere renter bidrog til nettorenteindtægter på SEK 2.6 milliarder hvilket er en stigning på +106% y/y Opsparingskapital vokser med +37%, hvilket bidrager til en stabilitet i kerneforretningen. Driftsindtægterne steg med +35% og det justerede driftsresultat steg med +49% med vækst i kundebasen på +9% Syntes man har været godt til at etablere egne produkter, fremfor kun at videresælge andres. Giver svenske kunder mulighed for at investere i unoterede aktier i samarbejde med Kaptena. Langsigtet tendens med kundemigrering fra etablerede banker til digitale opsparingsplatforme Langsigtet track record med betydelig vækst i kunder og opsparingskapital og har oplevet en acceleration i sin vækstbane de seneste år. Hvad taler imod ? Teknologisk plejer man at halse efter, hvilket betyder at sjældent er de første med noget. Tror det vil være svært at bevæge sig uden for norden. Høj prissætning. Forretningen er på sit max. Jeg har svært ved at se man skulle kunne forsætte med de samme vækstrater. Er vokset +33% på 6 måneder. De etablerede banker bliver hele tiden mere konkurrencedygtige på priser og ydelser. Nogle mennesker fortrækker at samle deres samlede engagement i 1 bank. Relativt snævert udvalg af markeder. Der er nogle fonde der ikke ønsker at betale returkommissionen, hvilket gør de ikke er tilgængelige på platformen. Holdning Jeg var pessimistisk da de kom tilbage på børsen som et afsluttet bolche, men siden har udviklingen gjort min holdning til skamme. Syntes man gør det rigtigt godt, og man gør meget for at uddanne brugerne således at de bliver faste investorer og man vælger efter min mening altid den sobre og fornuftige tilgang til investeringer. Det er tydeligt for mig at man er bygget på den svenske investorkultur som har været klasser foran de andre nordiske markeder. Når jeg snakker med folk der vil i gang med at investere, så henviser jeg ofte til Nordnet, selvom jeg selv bruger Saxo. Prissætningen er min blokering for en investering. Ingen position
  • ??????

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Kære Helge ️ Tillykke med fødselsdagen ️
  • Mærsk

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Der er noget jeg ikke helt kan få til at hænge sammen. I 2023 lavede Mærsk et overskud på 27 milliader dkr. For 2024 forventer Mærsk et underskud. Fragtraterne har godt nok været nedadgående de sidste uger, men såvidt jeg kan se, ligger de i 2024 pænt over gennemsnittet i 2023. Jeg ved godt de kan falde i resten af året, men som tiden går, uden vi kommer under gennemsnittet for 2023, ser det vel meget godt ud. Kan man forestille sig en opjustering allerede ved 1. kvt?
  • Nogen der har regnet lidt på Shape Robotics?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    HVIS deres mål om 1 milliard i omsætning i 2027, med en EBITDA på 12-15% HOLDER, så skal kursen ifølge MIN udregning da MEGET længere op. Med en bundlinje på 100-125 mill og en PE på omkring 30-40 med den vækst, så skal markedsværdien af Shape vel være 3-5 milliarder? Markedsværdien er p.t 660 mill, så en 5-7 dobling er vel ikke umuligt, HVIS de tal holder? Laver jeg en HELT "skæv" og urealistisk udregning, eller er det realistisk HVIS tallene holder? Kom gerne med input, så jeg lærer lidt Fra 29/2: Shape Robotics med sorte tal på bundlinjen: Venter stor tocifret vækst i 2024 29.2.2024 08.06 • MarketWire • Shape Robotics, der udvikler teknologi til undervisningsbrug, spår i 2024 en stor tocifret vækst på både toplinjen og for driftsresultatet. Det oplyser selskabet i sit regnskab for 2023. Heri fremgår det også, at Shape Robotics har skiftet et underskud på bundlinjen ud med overskud. I 2024 venter selskabet en omsætning på mindst 300 mio. kr. og et driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 25 mio. kr. Prognosen for indeværende regnskabsperiode blev offentliggjort tirsdag i forbindelse med en opjustering af forventningerne til 2023. Tidligere var der ventet et EBITDA-resultat på 14-18 mio. kr. Forventningerne til salget var før 300-325 mio. kr. Der er således lagt op til en overbevisende vækst i 2024, når der sammenlignes med resultaterne for den forgangne periode. Shape Robotics realiserede i 2023 en omsætning på 171,2 mio. kr., hvilket var noget nær en fordobling af toplinjen i 2022 på 87,4 mio. kr. Prognosen for 2024 afspejler en ventet vækst på 75 pct. Samme mønster tegner sig for driftsoverskuddet, EBITDA, der i 2023 landede på 16,1 mio. kr. - mere end en tredobling af resultatet i 2022 på 5,1 mio. kr. Med en forventning om mindst 25 mio. kr. på driftsposten er der lagt op til en vækst på mindst 25 pct. Nettooverskuddet landede i 2023 på 2,5 mio. kr. mod et underskud året før på 4,3 mio. kr. Koncernen oplevede i 2023 en markant vækst, hvilket nødvendiggjorde en revidering af vores forventninger. Det var hovedsageligt drevet af et rekordstærkt fjerde kvartal med en signifikant stigning i ordrerne, siger topchef André Fehrn i regnskabet. Shape Robotics bekræfter i regnskabet også sine langsigtede forventninger, som selskabet offentliggjorde onsdag aften. I 2027 venter selskabet en omsætning på 1 mia. kr. og en driftsmargin, EBITDA, på 12-15 pct. Forventningerne er fremsat med udgangspunkt i, at Shape Robotics i de kommende år får penetreret flere europæiske markeder og udvidet til Saudi-Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, USA, Indien og Kina
  • Biotek i store finansproblemer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    I denne weekend har man læst at 2 virksomheder, 2cureX og Subcuject ikke har finanser til fortsat drift, og dermed ser en konkurs i øjnene. Subcuject kan ikke skaffe penge til afdrag på et 6 mio corona lån og børsnoterede 2cureX kan ikke skaffe flere midler på den svenske børs, hvor de er noteret. Det er de ikke alene om, og der er udsigt til mange flere lignende sager. Biotek og medico er brancher, som kræver fortsatte investeringer under den meget lange lange udviklingsperiode, som ofte overstiger 10 år. Forståelsen for det i investorkredsene er ikke længere til stede, som det var tidligere. Det har så igen medført, at man er gået alternative veje, med emissions tilbud til brøkdele af oprindelige kurser, som sammenholdt med warrents tilbud i lange perioder, har fastholdt kurserne i bund alt for længe, forringet lånesituationen og fået investorerne til at miste lysten til fortsat støtte. Subcuject er ramt af noget helt andet, de statslige coronalån, som ikke indebærer muligheder for forlængelse, her er flere tusinde virksomheder ramt i dag, og regeringen er tonedøv, selvom man med al mulig ret kan påstå, at ingen virksomhed havde nogen skyld i nedlukningen af Danmark, og dermed masser af virksomhder. Minkfarmene blev uden lovhjemmel tvangslukkede over hele landet, og sandsynligvis får de i dag en langt bedre økonomisk kompensensation, fordi de involverede politikere og embedsmænd ved hjælp af politiske fiflerier, undgik straf og fyringer. Set i lyset af en langvarig erhvervsfjentlig regering, er det paradoksalt lige nu at erfare, at en virksomhed som Novo og deres holdingsselskab, som på tallene sammenlignes med statens budgetter, fremover vil investere i udlandet fremfor Danmark. Fuldt forståeligt, ja, men Novos egen branche kunne ellers godt have brug for en hjælpende hånd, som man ikke får fra staten. Måske lidt som man gør i Norge, hvor STATSFONDEN bidrager som investor i masser af virksomheder verden over. Novofonden har kræfter til at gøre noget lignende i Danmark. Jeg har ikke aktier i nævnte selskaber.
  • Robinhood Markets Inc.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Robinhood Markets Inc. Robinhood Markets Inc. er en amerikansk finansiel virksomhed der driver en elektronisk handelsplatform, der letter kommissionsfri handel med aktier, børshandlede fonde og kryptovalutaer samt individuelle pensionskonti via en mobilapp. Revolutionerede detailinvesteringsindustrien med sin nulkommissionshandel Virksomhedens omsætning kommer fra tre hovedkilder Renter på kundernes kassebeholdninger Betaling for ordreflow, Marginudlån. 23.6 mio. finansierede konti og 10.9 mio. månedlige aktive brugere. Depoterne har aktiver for USD 119 mia. Tilbyder Robinhood Gold en suite af værktøjer, data og funktioner designet til den mere professionelle del af brugerne. Det giver også adgang til til margininvestering på 8% Blandet de billigste platforme til at handle krypto på Robinhood Retirement er en investeringsmulighed der giver mulighed for Amerikanere at spare og investere penge til sin pension med skattefordele. Lancerede i Q4 2023 platformen i UK. Lancerede i Q4 2023 kryptohandel i EU. 2.200 ansatte. Nøgletal Kurs: 18,15 Market Cap: 15.873B P/E: 0,00 Forward P/E: 46,54 P/S: 8,51 P/B: 2,36 Enterprise value: 8.634B Profit margin: -29,01% Operating margin : -11,47% Gæld/egenkapital : 54,60% ROE: -7,93% ROA: -1,94% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 23,90% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Det er blevet trendy at investere. Indskud vokser med +29% Der er kommet en helt ny brugergruppe der jagter hurtige penge, hvilket matcher godt med platformens fokus på optionshandel. Skaber produkter der gør det meget nemt at investere i sit eget tempo Har Affiliate Program der har gjort det nemmere at brande sig selv Understøtter fraktionerede aktier, hvor man kan købe en brøkdel af en aktie, således man eks. kan købe for 1000 kr. i en aktie der koster 1234 kr. Andel af kunder der signer op til Robinhood Gold et stødt stigende. Robinhood Financial opkræver en standardmarginrente på 12% og en marginrente på 8% for guldkunder Kommer til i 2024 at fokusere endnu mere på det aktive Trader marked God vækst i Robinhood Retirement Nettorenteindtægterne steg med +41% y/y i Q4 23 Hvad taler imod ? Handel har været boosted kunstigt gennem et gigantisk bullmarked krydset med krypto der er stukket helt af. Jeg tvivler på at det vil være repræsentativt over en periode. Der er meget af forretningen der er hooket på på krypto, som jo er et forretningsområde jeg håber brænder ned til jorden. Selskab der efter min mening er lidt for glade for aktiebaseret kompensationer der udvinder mig som aktionær. Der dukker hele tiden nye spændende konkurrenter op i markedet. Man har tidligere set store dyk i antal aktive brugere når markedet har været negativt. Man har været alt for fokuseret på at tilbyde produkter til bullmarkeder, hvilket gør at brugerbasen vil forsvinde let under bearmarkeder, fordi man ikke gør noget for at uddanne investorer i stedet for spekulanter. Meget lidt fokus på investorer, hvor man kan se selskaber som Acorns profitere af, hvor der har et helt andet fokus. Jeg har svært ved at se dem på den mere professionelle front at konkurrere med selskaber som Interactive Brokers. Der kommer hele tyden nye "kommissionsfri" konkurrenter, så man er langt fra de eneste om denne del. Ligesom i bettingsektoren, så kan jeg ikke se man kan opnå en voldgrav mod konkurrenterne. Underskudsforretning. Holdning Jeg tror at platformen er et godt match for de brugere der går ind i markedet nu og fremadrettet. Er ikke voldsom begejstret for at folks første indtryk på børsmarkedet er gennem optionshandel, høj volalitet og lån til gearinger af investeringerne. Er generelt bekymret over at det er så nemt at låne midler til investering, der gør at likviditeten i markedet bliver alt for høj, og giver større udsving. Det har i en længere periode været svært at tabe penge, hvilket gør at der er kommet rigtige mange brugere til, der måske forsvinder igen hvis der kommer en stor korrektion. Jeg tror at handelsmarkedet på et tidspunkt kommer til at ligne bettingsektoren, med få backend selskaber og så et hav af skins, der hver kæmper deres marketingskamp og dræber margins. Selskabet er ekstremt interessant, men som investering er jeg mere tvivlende. Ingen position
  • Huhtamäki

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Huhtamäki Huhtamäki Oyj er en finsk fødevareemballagevirksomhed der er store inden for emballage til mad du har med på farten, og mad du finder på hylderne. Global leder inden for bæredygtige emballageløsninger. Har ambitioner om at være de mest være førstevalget inden for bæredygtige løsninger. Opererer i 37 lande og 116 lokationer rundt om i verden. 33 produktionssteder i 27 lande. Man anvender tre nøgleteknologier og emballagetyper: papkonvertering til fødevareemballage, støbt fiberemballage og fleksibel emballage Fokuserer på skalering for at øge den profitable kerneforretninger, udvikle og implementere proprietære innovative bæredygtige emballageløsninger. De vigtigste råvarer er pap, genbrugsfibre og plastikharpikser. Rapporterer i de 3 opdelinger Fiber Foodservice E-A-O (33%) Højkvalitets pap og støbefiberemballage til friske fødevarer og drikkevarer til foodservice-operatører North America (35%) Detail engangsservice, mærkevarer (Chinet) og private label-produkter, foodservice emballageprodukter, samt emballageprodukter til forbrugsvarer Flexible Packaging (32%) Let og innovativ fleksibel emballage, materialer, poser og etiketter til fødevarer og drikkevarer, kaffeemballage, foder til kæledyr, barriereemballage, retortposer og emballage til sundhedsprodukter. 17.910 medarbejdere Nøgletal Kurs: 38,00 Market Cap: 3.972B P/E: 19,29 Forward P/E: 13,72 P/S: 0,95 P/B: 2,16 Enterprise value: 5.365B Profit margin: 4,95% Operating margin : 9,86% Gæld/egenkapital : 85,93% ROE: 11,71% ROA: 4,44% Indtjeningsvækst kvartal: 55,00% Omsætningsvækst kvartal: -6,40% Udbytte: 2,74% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Vækststrategi hvor man ud over tilstedeværelsen i Europa og Nord Amerika ønsker at udvide i emerging markets, hvor der er en voksende middelklasse Brede diversificeret produktportefølje 3 teknologier der komplementerer hinanden Bæredygtighed og del af den cirkulære økonomi, hvor 66.1% af de rå materialer genanvendelige Frit cash flow voksede i 2023 og nåede op på EUR 321 mio. Øgede i 2023 kapaciteten inden for ægemballage i Nordamerika og Sydafrika samt fiberlåg i Europa Sigter efter 5-6% organisk vækst og EBIT margin på 10-12% Stabilt og voksende udbytte, hvor ambitionen er at udbetale 40-50% af EPS 2030 strategi hvor alle produkter skal være genanvendelig, komposterbar eller genbrugelige i 2030 Man er begyndt med installation af solcelle anlæg på nogle af faciliteterne Man vokser mere end markedet, hvilket betyder man tager markedsandele Højt rated på ESG og man har i 2022 udviklet vandforvaltningsplaner for alle fabrikker, og øget andelen af vedvarende energi. 41.7 % af energien brugt i produktionen er vedvarende. Partnerskabet med Nespresso, der annoncerede lanceringen af deres komposterbar papirbaserede kaffekapsler illustrerer godt fremtidens muligheder Man har været positivt ramt af at der bliver leveret mere mad, hvilket øger mængden af emballage Emballage holder fødevarer spiselige i længere tid og reducerer derved madspild. Man begynder at se udbyttet af transformationen af porteføljen til cirkularitet. Stærk trækkraft i anvendelsen af fiberlåg Emballagemarkedet forventes at vokse med omkring 30 % i 2030, hvor kun 30% af den emballage der anvendes i dag kommer til at kunne leve op til de krævede standarder. Hvad taler imod ? I 2023 faldt nettoomsætning med -2% Margins i sektoren er ikke synderligt attraktive. Inflationen har påvirket alle deres inputomkostninger råvarer, energi, fragt og arbejdskraft Det lykkedes i September 2022 at afhænde Rusland aktiviteter, men det får negativ indflydelse på realiseringen af vækststrategien og ambitionerne Nogle restauranter er begyndt at bruge plast der opvaskes i stedet for engangsemballage, og der kan komme yderligere regulering af dette fra EU-Kommisionen I Emerging Markets begyndte efterspørgslen i 2022 at blive negativt påvirket af den høje inflation Return on Equity bliver ved at falde. Inflationspres på forbrug og lagernedbringelse i værdikæden Lavere salgsvolumener og et negativt salgsmix Holdning Den helst store problematik har været i forhold til inflationen, da der ikke er plads til i forhandlerledet at emballage udgør for stor andel. Er lidt bekymret over udviklingen med forbud mod brug af engangsemballage på restauranter. Emballagemarkedet ser hele tiden markante skift. Ingen position
  • Saab AB

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Saab AB Saab er en svensk industrikoncern med produktion af bl.a. våbensystemer, flyvemaskiner og elektronik. Virksomheden er leverandør af produkter, services og tilhørende tekniske løsninger inden for militært forsvar og civil sikkerhed. Produktporteføljen består af fly som JAS Gripen, skibe og ubåde, samt våben og tilhørende teknologiske forsvarssystemer. 515 forskellige produkter. Virksomheden driver sin virksomhed i Sverige og på de fleste markeder i Europa og USA. 100 markeder. Sverige er og forbliver omdrejningspunktet for deres aktiviteter og er virksomhedens hjemmemarked. Omsætningen er fordelt på Surveillance 36% (radar) Aeronautics 27% (fighter systemer) Dynamics (missiler) 24% Kockums (ubåde) 9% Investerer i fem kerneområder Fighter systemer Udvikling og produktion flysystemer der omfatter bemandede og ubemandede systemer samt videreudvikling af eksisterende produkter. Det nye Advanced Pilot Training system T-7 er et af dem, som er designet og udviklet sammen med Boeing. Avancerede våbensystemer Markedsledende produktportefølje bestående af kampvåben på jorden, missilsystemer og torpedoer til væbnede styrker. Kommando- og kontrolsystemer Baseret på 9LV-teknologi der muliggør situationsbevidsthed og understøtter kritisk beslutningstagning. Tilbuddet spænder fra brandkontrol til komplette kampsystemer inklusive integrerede sensorer og effektorer, samt civil trafikstyring på alle domæner. Sensorer Sensorløsninger understøtter sikkerhed ved at levere overvågning, beslutningsstøtte og trusselsdetektion, lokalisering og beskyttelse. Verdensførende inden for mikrobølge- og antenneteknologi og løsninger spænder fra luftbåren tidlig varsling og kontrol til overfladeradar og elektronisk krigsførelse. Undervandssystemer Udvikler sofistikerede undervandsvåbensystemer, sensorsystemer og underjordisk udstyr. Tre strategiske markeder: Australien, Storbritannien og USA Opkøbt 2 selskaber for at sikre sig bedre mod fremtiden med det AI-aktiveret forsvarsteknologiselskab BlueBear i Storbritannien og den Silicon Valley-baserede AI selskab CrowdAI i USA. Tror på øget samarbejde og partnerskaber vil yderligere styrke konkurrenceevnen på markedet Position i top-ti som mest attraktiv IT- og ingeniørarbejdsgiver i Sverige sikrer en strøm af kvalificerede medarbejdere. 22.000 ansatte. Nøgletal Kurs: 849,20 Market Cap: 113.332B P/E: 33,78 Forward P/E: 22,29 P/S: 2,20 P/B: 3,53 Enterprise value: 109.461B Profit margin: 6,55% Operating margin : 9,94% Gæld/egenkapital : 31,09% ROE: 11,06% ROA: 3,61% Indtjeningsvækst kvartal: 9,20% Omsætningsvækst kvartal: 16,30% Udbytte: 0,76% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? 2023 viste organisk salgsvækst på +23%Innovativ leverandør af jagersystemer i verdensklasse, såsom Gripen. Verdensledende teknologier i en række nicher. Fokuseret på etablerede lande, hvor virksomheden allerede har en stærk position og på områder med muligheder for vækst. Virksomheden har de seneste år internationaliseret sig ved at styrke sin position på en række strategiske markeder med det største potentiale Stabil tilgang af små til store ordrer i kombination med nøje udvalgte platformsordrer Backlog på SEK 153 mia. Kommer fra en række bedre end ventet kvartalsrapporter. Er startet på på byggeriet af sin nye Carl-Gustaf-fabrik i Indien. Fabrikken skal producere Dysekanonen M4. Kommer til at overholde "Make in India" for de systemer, der fremstilles i anlægget. Har lavet kontrakt med det polske forsvarsministerium om levering af Carl-GustafM4 våben, ammunition og træningsudstyr. Ordreværdien er på SEK 12.9 mia. og kontraktperioden er 2024-2027 Attraktivt frit cash flow. Gripen-jagerflyet klarer sig godt og har en konkurrencefordel på grund af dets lavere omkostninger og vedligeholdelseskrav Er lykkedes med at skalere produktionen op så man bedre kan levere de ønskede mængder. Forventninger til 2024 er en organisk salgsvækst mellem 12-16 %. Mindre end 2023, men stadig flot. Øget investeringer i R&D og intensiveret ambitioner inden for innovation En vigtig milepæl i 2023 var underskrivelsen af rammeaftaler med NATO for Carl-Gustaf og AT4 våbensystemer. Hvad taler imod ? Steget +250% de seneste 3 år. Prissætningen er i den høje ende af hvad jeg syntes er rimeligt. Sverige som nation har historisk ikke været gode nok til at promovere Saab internationalt. Rentabiliteten er ikke acceptabel inden for alle områder. Sverige står alene for hele 42% af omsætningen. Holdning Som indtrådt i NATO betyder det at Saab systemerne bliver anderledes godkendte af de allierede. Det er uden for Sverige, at Saab har de største muligheder for at vokse Syntes omsætningsmix er attraktivt. AI og autonomi bliver en gamechanger for industrien, men jeg har svært ved at vurdere hvor på skalaen selskabet ligger. Ingen position
  • ABB Ltd

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er ABB Ltd ABB er en førende global teknologi-virksomhed, der styrker omstillingen af samfundet og industrien for at opnå en mere produktiv og bæredygtig fremtid. Forbinder software med porteføljen af elektrificeringsprodukter, robotter, automation, motorer og frekvensomformere. Beskæftiger sig med fremstilling og salg af elektrificerings-, automatiserings-, robotteknologi- og bevægelsesprodukter til kunder inden for forsyningsselskaber, industri og transport samt infrastruktur i Schweiz og internationalt. Dets elektrificeringssegment leverer blandet andet opladningsinfrastruktur til elektriske køretøjer, vedvarende energiløsninger, og intelligente bolig- og bygningsløsninger. Robotics & Discrete Automation-segment tilbyder blandet andet industrirobotter, software, robotløsninger og -systemer, programmerbare logiske controllere, industrielle pc'er Motion-segment fremstiller og sælger drev blandt andet motorer, generatorer og mekaniske kraftoverførselsprodukter der driver fremtiden for lavt kulstofindhold for industrier, byer, infrastruktur og transport. Process Automation-segment leverer proces- og diskrete kontrolteknologier, avanceret processtyringssoftware og produktionsudførelsessystemer, sensorer, måling og analytisk instrumentering, marine fremdriftssystemer og store turboladere. Derudover tilbyder dette segment fjernovervågning, forebyggende vedligeholdelse, asset performance management, emissionsovervågning og cybersikkerhedstjenester. Den globale #1 og #2 position inden for elektrificering og automatisering positionerer dem strategisk til at udnytte de langsigtede megatrends præget af energiomstillingen mod elektricitet, nye energikilder og behovet for et stadig mere fleksibelt og effektivt produktionssetup. 105.000 ansatte i 100+ lande Nøgletal Kurs: 35,30 Market Cap: 64.47B P/E: 21,67 Forward P/E: 20,04 P/S: 2,40 P/B: 5,79 Enterprise value: 68.84B Profit margin: 9,58% Operating margin : 13,24% ROE: 22,97% ROA: 6,10% Indtjeningsvækst kvartal: 78,40% Omsætningsvækst kvartal: 12,80% Udbytte: 2,43% Hvad taler for ? Leverandør til hav af virksomheder på tværs af geografi og brancher Automat- og robotisering som vigtig vækstdriver Man er involveret i mange led af elektrificering af samfundet Arbejder sammen med Microsoft om at bringe generativ kunstig intelligens til industrielle løsninger. Efterspørgsel efter elektricitet vokser >2x hurtigere end andre energikilder, hvilket resulterer i ~50% højere gennemsnitlige årlige investering i distribution netværk over de næste 10 år Hedgefonds ejerskab er mere end fordoblet siden udgangen af 2020 Accelleron Industries der laver turboladere blev udskilt i Oktober 2022 Stigende margins hvis man ser på det store billede Stor kundebase med langsigtede kontrakter. Porteføljen bevæger sig til at være fokuseret på industrielle kunder. Det vil hjælpe virksomheden med at fokusere mere på vigtige markedstendenser og kundebehov for elektrificering af transport og industri, automatiseret produktion, digitale løsninger og øget bæredygtig produktivitet. Q2 2023 viste +17.1% omsætningsvækst y/y og stigende margins Købt Siemens lavspænding NEMA motorforretning. Købt Eve Systems som styrker smart hjemmeteknologi porteføljen Gennemført salg af Power Conversion divisionen hvilket færdiggør den planlagte divisionsudskilning Samarbejde med Lhyfe og Skyborn om en af Europas største vedvarende brintprojekter Positivt cash flow i alle forretningsområder Globalt antal mennesker i den arbejdsdygtige alder (25 til 64 år) per pensionist (65 år eller derover) at falde med ~20 % over de næste 10 år, hvilket understøtter automatiseringen i industrierne. Køber aktier tilbage og annullerer dem således at du som aktionær ejer en større del af selskabet. God prisstyring og glimrende eksekvering på de øgede volumener. Hvad taler imod ? E-Mobility IPO var ventet i 2022, men er udskudt grundet uro på finansmarkederne. I mellemtiden har man i slutningen af januar lukket den præ-noterede rettede emission på CHF 525 mio. for nyudstedte aktier til nye minoritetsinvestorer, der repræsenterer ca. 20 % ejerskab af E-mobilitets forretningen. Mange ansatte, lønpres grundet inflation Konglomerat, og selvom man de seneste år har solgt flere store ben fra, så mangler man stadig en del omstrukturering før man er fokuseret og trimmet Forstyrrelser i forsyningskæden, primært på grund af mangel på semiconductors har været slemt, men er i bedring Stigende inputomkostninger Historik med at betale for meget for opkøb og ikke levere de forventede synergier på tidligere handler. Fanget med operationer i Rusland som man meldte ud i 2022 at man ville ud af. Siden har jeg ikke hørt noget. Nøgle konkurrenter er Schneider Electric, Siemens, Eaton, Wolong Planlægger at afnotere sine amerikanske depotbeviser (ADR'er) fra New York Stock Exchange (NYSE) Er steget 44% på 1 år Holdning En genvej til investering i elektrificering og automatiseringer i industrisektoren. Hvis noget lugter af fremtid og teknologi så er man helt sikkert en aktiv spiller, hvilket gør det super interessant. Jeg har altid ønsket at være aktionær, men har aldrig været det pga. kompleksiteten af forretningen. Ingen position Hvordan er I positioneret blandt industriaktierne ?