Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
44 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hava
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Et røverkøb på kurs 300 - aktien handler efter min overbevisning til en P/E 2023 7,5 og 2024 6,5 - den bør som minimum handles til det dobbelte i P/E og dermed er gamle kurstop over 600 en fair antagelse - håber ikke at vi bliver tvunget ud! Så et stort nej tak til buddet på 300☝️Disclaimer jeg har ca. 5 % af min pensionsmidler i Brdr. Hartman

    1 Reply Last reply
    9
    • S Offline
      S Offline
      Stockwatch1
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Jeg har desværre købt aktien til en noget højere kurs og sad og ventede på, at den kom op i 350 igen på et tidspunkt. Jeg har bestemt ikke lyst til at sælge til 300.

      1 Reply Last reply
      5
      • P Offline
        P Offline
        Pansen
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Der er desværre en del aktier, som handler meget lavt og billigt. Hartmann er en af dem. Det skyldes bl.a. men ikke kun, at der mangler aktive investorer, som vil vække ledelser og få dem til at prioritere aktionærværdi mere end det sker i dag. Når der så samtidig er en betydende ejer, som ikke har nogen interesse i en fortsat børsnotering, går det som det går. Hilsen Per

        1 Reply Last reply
        8
        • P Offline
          P Offline
          Pansen
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Et godt eller dårligt eksempel på lav prisfastsættelse er ISS, som prissættes til 6x 2025 konsensus. Investorerne frygter "flere franske tilstande" (nedskrivninger) og nedjusteringer og så betyder de stigende renter nok også en hel del for investeringscasen (høje udbytter kan man efterhånden også få i obligationsmarkedet) - Hilsen Per

          1 Reply Last reply
          5
          • R Offline
            R Offline
            rawdog
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Meget enig. Det virker dybt urimeligt hvis en Thornico med 70% af aktierne kan tvinge os resterende aktionærer til at sælge til 300 KR per aktie (en hån af en pris som til og med er under seneste lukke kurs). Jeg stemmer klart nej.

            Jeg savner os lidt mere dybde i Per Hansens kommentar: Hvis du øvrige aktionærer var interesseret i at sælge til 300 kr, så har haft rig mulighed for det i seneste tid da kursen ofte har været et pænt stykke over 300. Hvor mange procent af stemmerne skal stemme for hvis foreslag skal accepteres?

            1 Reply Last reply
            1
            • H Offline
              H Offline
              Hyst
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Det har over 2/3 af stemmerne - så det bliver vedtaget.
              Og bestyrelsen skal nok angive tilbuddet som fair - sammensætningen af bestyrelsen blev jo ændret radikal med Thornico folk, hvorefter CFO blev fyret.

              Stadil KARMA er lidt speciel.

              https://www.hartmann-packaging.com/media/4336/hartmann-vedtaegter.pdf

              Og her kan man vel bedre sige "Me before we"

              Link Preview Image
              Christian Stadil - Welcome to my official website. Enjoy the ride!

              This site will give you an insight into my personal- and business life as well as what inspires and interests me.

              favicon

              Christian Stadil (www.christianstadil.com)

              Og tvangsindløsning er der senere mulighed for hvis nok sælger.

              1 Reply Last reply
              5
              • S Offline
                S Offline
                Sirius
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Det er ikke nok, at forslaget bliver vedtaget. En afnotering skal godkendes af Nasdaq, og det bliver den ikke bare fordi Thornico har flertal. Nasdaq skal tage hensyn til alle aktionærer, så medmindre Thornico får 90% af aktierne og tvangsindløser resten er det bestemt ikke sikkert at afnoteringen kommer til at ske.

                1 Reply Last reply
                5
                • R Offline
                  R Offline
                  rawdog
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Ja, jeg tror 'Stadil-karma' er nok begrænset til noget med Budda figurer, Yoga pants og røgelsespinde. Der er i hvertfald ikke meget god karma over dette tilbud. Jeg er sikker på at Thornico / Stadil må mene at de har en stærk sag, men jeg syntes ikke at den Thornico indsatte Hartmann bestyrelse tager vare på alle aktionæres interesser når de karakteriseret tilbudet som fair

                  https://www.finanstilsynet.dk/-/media/Lovgivning/Overtagelsestilbud/Vejledning-til-bekendtgrelse-om-overtagelsestilbud-pdf.pdf

                  1 Reply Last reply
                  6
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Ja, den så jeg ikke
                    https://gorrissenfederspiel.com/nye-regler-om-sletning-fra-handel-og-afnotering-for-udstedere-af-aktier-paa-nasdaq-copenhagen/

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • S Offline
                      S Offline
                      Sirius
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Måske mener de at deres sag er stærk, men måske har de en helt anden plan.

                      Thornico har gradvist øget deres andel af Hartmann de seneste 10 år, og med det nye dårlige tilbud uden præmie til aktionærerne ligner det et skræmmeskud som skal få endnu flere til at sælge deres aktier til Thornico til en kurs som er fordelagtig for storaktionæren. Så kan de øge deres andel igen til en pris som er næsten 20% lavere end årets højeste kurs.

                      Selvfølgelig er gætterierne om langsomt at presse minoritetsaktionærerne ud af Hartmann til så lav en pris som muligt ren spekulation. Men det stemmer godt med både de seneste 10 års begivenheder og det nye tilbud som er gratis for Thornico, men sikkert alligevel øger deres andel af Hartmann til spotpris.

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • H Offline
                        H Offline
                        Hyst
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Det begynder jo at ligne det Svenske system hvor der udpeges en "God man". Måske skulle man indføre et sådant system hvor også det svenske Aktionærforening varetager at der gives et fair tilbud via deres "skiljeman". Der udpeges én for mindretalsaktionærerne og én for tilbudsgiveren.

                        I den aktuelle sag nedenfor blev prisen væsentlig højere en Kapitalfondens tilbud.

                        Hej,

                        Ordningen är följande. Aktiespararna har föreslagit mig som god man. Sedan är det jag som utser skiljeman för minoriteten.

                        Om du har värdefull ekonomisk information i saken har du två alternativ. Antingen förser du mig med den och så använder jag den i processen. Eller också kan du föra din egen talan och åberopa den informationen.

                        1 Reply Last reply
                        5
                        • D Offline
                          D Offline
                          Dusør
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Er der ingen regel for at et tilbud skal matche priser i marked. Det her tilbud er godt nok meget langt fra fair pris.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • H Offline
                            H Offline
                            Hyst
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            Link Preview Image
                            Minoritetsbeskyttelse i et kapitalselskab - Advokatavisen

                            ledelse, generalforsamling, minoritet, mindretal, aps, as

                            favicon

                            (www.advokatavisen.dk)

                            men det er vel meget teoretisk, umulig at bevise - og så skal man finde en med meget kapital der kunne være interesseret.

                            Huhtamäki?

                            (lidt for sjov).

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • K Offline
                              K Offline
                              kastanjen
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              kunne Schouw være interesseret?
                              Eller en af de store kapitalfonde?
                              Under alle omstændigheder ville det være sjovt med et bud i niveau 400- 500 som Thonico ikke ville acceptere

                              1 Reply Last reply
                              5
                              • R Offline
                                R Offline
                                rawdog
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Det kunne være rigtig sjovt med et Huhtamäki bud. Deres market cap er mere end 10x af Hartmanns og de tjener rigeligt med penge så financering burde ikke være et problem. Men jeg er ikke sikker på at konkurrence myndighederne ville tillade det.

                                Dog tænker jeg også at Huhtamäki er fint tilfredse hvis Thonico / familien Stadil overtager Hartmann 100%. Med en indavlet 'karma'-fokusseret Hartmann bestyrelse burde der være gode muligheder for Huhta at vinde markedsandele.

                                1 Reply Last reply
                                5
                                • H Offline
                                  H Offline
                                  Hyst
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Thonico har jo selv produktionsfaciliteter i verden via andre helejede datterselskaber, men de køber nok maskinerne af Hartmann - tror jeg.
                                  Så for dem er know-how der ligger i Hartmann vigtig at få fingerne

                                  Nå måske var dette link ikke lige æggebakkerne.

                                  "Selvom Hartmanns forretning overlapper med Thornico-datterselskabet Lactosan-Sanovo, der også producerer æggebakker, så har Stadil ingen planer om at udnytte synergier mellem de to virksomheder ved for eksempel at lægge funktioner sammen."

                                  1 Reply Last reply
                                  4
                                  • H Offline
                                    H Offline
                                    Hyst
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #19

                                    fra 2012 Børsen

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • P Offline
                                      P Offline
                                      ProinvestorNEWS
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #20

                                      Hartmann-aktionærer i oprør over Stadils planer - GENT
                                      22.9.2023 06.34 • MarketWire •
                                      Stadil-familiens planer om at afnotere den børsnoterede æggebakkeproducent Brdr. Hartmann bliver mødt med massiv modstand af flere af de øvrige aktionærer.

                                      De har ikke i sinde at acceptere buddet på 300 kr. per aktie, som de mener er alt for lavt.

                                      Det skriver dagbladet Børsen.

                                      Ifølge avisens oplysninger arbejder en gruppe aktionærer lige nu på at samle 10 pct. af stemmerne for at forhindre afnoteringen. Samtidig har de bedt advokater se på, om der er juridiske muligheder for at bremse transaktionen.

                                      Stadil-familiens selskab Thornico Holding, som ejer 68,6 pct. af selskabet, har bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for at foreslå en afnotering.

                                      Det fremgik af en meddelelse sent tirsdag aften, hvor det også kom frem, at Thornico Holding ville tilbyde at købe de øvrige aktionærer ud af selskabet for 300 kr. per aktie.

                                      Dermed var der ingen budpræmie i forhold til lukkekursen inden annonceringen på 301 kr.

                                      • Det er ikke almindelig kutyme, at det bliver dagens kurs, der bliver præmieprisen. For hvad skulle så være incitamentet til at sælge?, udtaler Paul Krüger Andersen, professor emeritus i børs- og kapitalmarkedsret ved Aarhus Universitet ifølge Børsen.

                                      Omvendt mener Thornico Holdings direktør, Christian Stadil ifølge Børsen, at aktiekursen "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".

                                      Link til originalartikel: https://borsen.dk/nyheder/investor/aktionaerer-i-opror-over-stadil-familiens-plan

                                      .\˙ MarketWire

                                      1 Reply Last reply
                                      5
                                      • D Offline
                                        D Offline
                                        Dusør
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #21

                                        Det er godt nok spændende om fam. Stadil kan slippe afsted med dette skambud.Er der nogen der ved hvor man kan melde sig i protesten mod Thornico. Det kunne være rart at de små aktionærer blev hørt.

                                        1 Reply Last reply
                                        4
                                        • K Offline
                                          K Offline
                                          kastanjen
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #22

                                          Nå, Chr Stadil mener, at aktiekursen 300 "grundlæggende afspejler værdien af selskabet". Jeg vil æde min gamle hat på, at han ikke vil sælge selskabet for under kurs 400.
                                          Ja, lad os samle en gruppe som kan lave lidt modstand,

                                          1 Reply Last reply
                                          6

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger