Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud
-
Det er ikke nok, at forslaget bliver vedtaget. En afnotering skal godkendes af Nasdaq, og det bliver den ikke bare fordi Thornico har flertal. Nasdaq skal tage hensyn til alle aktionærer, så medmindre Thornico får 90% af aktierne og tvangsindløser resten er det bestemt ikke sikkert at afnoteringen kommer til at ske.
-
Ja, jeg tror 'Stadil-karma' er nok begrænset til noget med Budda figurer, Yoga pants og røgelsespinde. Der er i hvertfald ikke meget god karma over dette tilbud. Jeg er sikker på at Thornico / Stadil må mene at de har en stærk sag, men jeg syntes ikke at den Thornico indsatte Hartmann bestyrelse tager vare på alle aktionæres interesser når de karakteriseret tilbudet som fair
-
-
Måske mener de at deres sag er stærk, men måske har de en helt anden plan.
Thornico har gradvist øget deres andel af Hartmann de seneste 10 år, og med det nye dårlige tilbud uden præmie til aktionærerne ligner det et skræmmeskud som skal få endnu flere til at sælge deres aktier til Thornico til en kurs som er fordelagtig for storaktionæren. Så kan de øge deres andel igen til en pris som er næsten 20% lavere end årets højeste kurs.
Selvfølgelig er gætterierne om langsomt at presse minoritetsaktionærerne ud af Hartmann til så lav en pris som muligt ren spekulation. Men det stemmer godt med både de seneste 10 års begivenheder og det nye tilbud som er gratis for Thornico, men sikkert alligevel øger deres andel af Hartmann til spotpris.
-
Det begynder jo at ligne det Svenske system hvor der udpeges en "God man". Måske skulle man indføre et sådant system hvor også det svenske Aktionærforening varetager at der gives et fair tilbud via deres "skiljeman". Der udpeges én for mindretalsaktionærerne og én for tilbudsgiveren.
I den aktuelle sag nedenfor blev prisen væsentlig højere en Kapitalfondens tilbud.
Hej,
Ordningen är följande. Aktiespararna har föreslagit mig som god man. Sedan är det jag som utser skiljeman för minoriteten.
Om du har värdefull ekonomisk information i saken har du två alternativ. Antingen förser du mig med den och så använder jag den i processen. Eller också kan du föra din egen talan och åberopa den informationen.
-
Minoritetsbeskyttelse i et kapitalselskab - Advokatavisen
ledelse, generalforsamling, minoritet, mindretal, aps, as
(www.advokatavisen.dk)
men det er vel meget teoretisk, umulig at bevise - og så skal man finde en med meget kapital der kunne være interesseret.
Huhtamäki?
(lidt for sjov).
-
Det kunne være rigtig sjovt med et Huhtamäki bud. Deres market cap er mere end 10x af Hartmanns og de tjener rigeligt med penge så financering burde ikke være et problem. Men jeg er ikke sikker på at konkurrence myndighederne ville tillade det.
Dog tænker jeg også at Huhtamäki er fint tilfredse hvis Thonico / familien Stadil overtager Hartmann 100%. Med en indavlet 'karma'-fokusseret Hartmann bestyrelse burde der være gode muligheder for Huhta at vinde markedsandele.
-
Thonico har jo selv produktionsfaciliteter i verden via andre helejede datterselskaber, men de køber nok maskinerne af Hartmann - tror jeg.
Så for dem er know-how der ligger i Hartmann vigtig at få fingerneNå måske var dette link ikke lige æggebakkerne.
"Selvom Hartmanns forretning overlapper med Thornico-datterselskabet Lactosan-Sanovo, der også producerer æggebakker, så har Stadil ingen planer om at udnytte synergier mellem de to virksomheder ved for eksempel at lægge funktioner sammen."
-
Hartmann-aktionærer i oprør over Stadils planer - GENT
22.9.2023 06.34 • MarketWire •
Stadil-familiens planer om at afnotere den børsnoterede æggebakkeproducent Brdr. Hartmann bliver mødt med massiv modstand af flere af de øvrige aktionærer.De har ikke i sinde at acceptere buddet på 300 kr. per aktie, som de mener er alt for lavt.
Det skriver dagbladet Børsen.
Ifølge avisens oplysninger arbejder en gruppe aktionærer lige nu på at samle 10 pct. af stemmerne for at forhindre afnoteringen. Samtidig har de bedt advokater se på, om der er juridiske muligheder for at bremse transaktionen.
Stadil-familiens selskab Thornico Holding, som ejer 68,6 pct. af selskabet, har bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for at foreslå en afnotering.
Det fremgik af en meddelelse sent tirsdag aften, hvor det også kom frem, at Thornico Holding ville tilbyde at købe de øvrige aktionærer ud af selskabet for 300 kr. per aktie.
Dermed var der ingen budpræmie i forhold til lukkekursen inden annonceringen på 301 kr.
- Det er ikke almindelig kutyme, at det bliver dagens kurs, der bliver præmieprisen. For hvad skulle så være incitamentet til at sælge?, udtaler Paul Krüger Andersen, professor emeritus i børs- og kapitalmarkedsret ved Aarhus Universitet ifølge Børsen.
Omvendt mener Thornico Holdings direktør, Christian Stadil ifølge Børsen, at aktiekursen "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".
Link til originalartikel: https://borsen.dk/nyheder/investor/aktionaerer-i-opror-over-stadil-familiens-plan
.\˙ MarketWire
-
Det er godt nok spændende om fam. Stadil kan slippe afsted med dette skambud.Er der nogen der ved hvor man kan melde sig i protesten mod Thornico. Det kunne være rart at de små aktionærer blev hørt.
-
Hartmann i pæn stigning: Løfter sig et stykke over Stadils indikative bud
22/9 12:58
Æggebakkeproducenten Brdr. Hartmann stiger på børsen fredag og bevæger sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding tidligere på ugen meddelte, at det har til hensigt at tilbyde de øvrige ejere.
Det mulige bud på 300 kr. per aktie blev annonceret i en børsmeddelelse tirsdag aften, hvor Hartmann også meddelte, at Thornico, der er ejet af Christian Stadil, har bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med det formål at foreslå en afnotering.
Planerne møder ifølge Børsen massiv modstand blandt en række aktionærer.
Ifølge avisens oplysninger arbejder en gruppe aktionærer derfor lige nu på at samle 10 pct. af stemmerne for at forhindre afnoteringen.
Samtidig har de bedt advokater se på, om der er juridiske muligheder for at bremse transaktionen, da de mener, at buddet er for lavt.
Det mulige bud på 300 kr. per aktie var da også 1 kr. lavere end lukkekursen i tirsdags.
Og fredag kan Hartmann-aktionærerne se aktien stige yderligere 3 pct. til 309 kr.
.\˙ MarketWire
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind