Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
44 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hyst
    wrote on sidst redigeret af
    #11

    Ja, den så jeg ikke
    https://gorrissenfederspiel.com/nye-regler-om-sletning-fra-handel-og-afnotering-for-udstedere-af-aktier-paa-nasdaq-copenhagen/

    1 Reply Last reply
    2
    • S Offline
      S Offline
      Sirius
      wrote on sidst redigeret af
      #12

      Måske mener de at deres sag er stærk, men måske har de en helt anden plan.

      Thornico har gradvist øget deres andel af Hartmann de seneste 10 år, og med det nye dårlige tilbud uden præmie til aktionærerne ligner det et skræmmeskud som skal få endnu flere til at sælge deres aktier til Thornico til en kurs som er fordelagtig for storaktionæren. Så kan de øge deres andel igen til en pris som er næsten 20% lavere end årets højeste kurs.

      Selvfølgelig er gætterierne om langsomt at presse minoritetsaktionærerne ud af Hartmann til så lav en pris som muligt ren spekulation. Men det stemmer godt med både de seneste 10 års begivenheder og det nye tilbud som er gratis for Thornico, men sikkert alligevel øger deres andel af Hartmann til spotpris.

      1 Reply Last reply
      5
      • H Offline
        H Offline
        Hyst
        wrote on sidst redigeret af
        #13

        Det begynder jo at ligne det Svenske system hvor der udpeges en "God man". Måske skulle man indføre et sådant system hvor også det svenske Aktionærforening varetager at der gives et fair tilbud via deres "skiljeman". Der udpeges én for mindretalsaktionærerne og én for tilbudsgiveren.

        I den aktuelle sag nedenfor blev prisen væsentlig højere en Kapitalfondens tilbud.

        Hej,

        Ordningen är följande. Aktiespararna har föreslagit mig som god man. Sedan är det jag som utser skiljeman för minoriteten.

        Om du har värdefull ekonomisk information i saken har du två alternativ. Antingen förser du mig med den och så använder jag den i processen. Eller också kan du föra din egen talan och åberopa den informationen.

        1 Reply Last reply
        5
        • D Offline
          D Offline
          Dusør
          wrote on sidst redigeret af
          #14

          Er der ingen regel for at et tilbud skal matche priser i marked. Det her tilbud er godt nok meget langt fra fair pris.

          1 Reply Last reply
          3
          • H Offline
            H Offline
            Hyst
            wrote on sidst redigeret af
            #15

            Link Preview Image
            Minoritetsbeskyttelse i et kapitalselskab - Advokatavisen

            ledelse, generalforsamling, minoritet, mindretal, aps, as

            favicon

            (www.advokatavisen.dk)

            men det er vel meget teoretisk, umulig at bevise - og så skal man finde en med meget kapital der kunne være interesseret.

            Huhtamäki?

            (lidt for sjov).

            1 Reply Last reply
            3
            • K Offline
              K Offline
              kastanjen
              wrote on sidst redigeret af
              #16

              kunne Schouw være interesseret?
              Eller en af de store kapitalfonde?
              Under alle omstændigheder ville det være sjovt med et bud i niveau 400- 500 som Thonico ikke ville acceptere

              1 Reply Last reply
              5
              • R Offline
                R Offline
                rawdog
                wrote on sidst redigeret af
                #17

                Det kunne være rigtig sjovt med et Huhtamäki bud. Deres market cap er mere end 10x af Hartmanns og de tjener rigeligt med penge så financering burde ikke være et problem. Men jeg er ikke sikker på at konkurrence myndighederne ville tillade det.

                Dog tænker jeg også at Huhtamäki er fint tilfredse hvis Thonico / familien Stadil overtager Hartmann 100%. Med en indavlet 'karma'-fokusseret Hartmann bestyrelse burde der være gode muligheder for Huhta at vinde markedsandele.

                1 Reply Last reply
                5
                • H Offline
                  H Offline
                  Hyst
                  wrote on sidst redigeret af
                  #18

                  Thonico har jo selv produktionsfaciliteter i verden via andre helejede datterselskaber, men de køber nok maskinerne af Hartmann - tror jeg.
                  Så for dem er know-how der ligger i Hartmann vigtig at få fingerne

                  Nå måske var dette link ikke lige æggebakkerne.

                  "Selvom Hartmanns forretning overlapper med Thornico-datterselskabet Lactosan-Sanovo, der også producerer æggebakker, så har Stadil ingen planer om at udnytte synergier mellem de to virksomheder ved for eksempel at lægge funktioner sammen."

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #19

                    fra 2012 Børsen

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #20

                      Hartmann-aktionærer i oprør over Stadils planer - GENT
                      22.9.2023 06.34 • MarketWire •
                      Stadil-familiens planer om at afnotere den børsnoterede æggebakkeproducent Brdr. Hartmann bliver mødt med massiv modstand af flere af de øvrige aktionærer.

                      De har ikke i sinde at acceptere buddet på 300 kr. per aktie, som de mener er alt for lavt.

                      Det skriver dagbladet Børsen.

                      Ifølge avisens oplysninger arbejder en gruppe aktionærer lige nu på at samle 10 pct. af stemmerne for at forhindre afnoteringen. Samtidig har de bedt advokater se på, om der er juridiske muligheder for at bremse transaktionen.

                      Stadil-familiens selskab Thornico Holding, som ejer 68,6 pct. af selskabet, har bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for at foreslå en afnotering.

                      Det fremgik af en meddelelse sent tirsdag aften, hvor det også kom frem, at Thornico Holding ville tilbyde at købe de øvrige aktionærer ud af selskabet for 300 kr. per aktie.

                      Dermed var der ingen budpræmie i forhold til lukkekursen inden annonceringen på 301 kr.

                      • Det er ikke almindelig kutyme, at det bliver dagens kurs, der bliver præmieprisen. For hvad skulle så være incitamentet til at sælge?, udtaler Paul Krüger Andersen, professor emeritus i børs- og kapitalmarkedsret ved Aarhus Universitet ifølge Børsen.

                      Omvendt mener Thornico Holdings direktør, Christian Stadil ifølge Børsen, at aktiekursen "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".

                      Link til originalartikel: https://borsen.dk/nyheder/investor/aktionaerer-i-opror-over-stadil-familiens-plan

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • D Offline
                        D Offline
                        Dusør
                        wrote on sidst redigeret af
                        #21

                        Det er godt nok spændende om fam. Stadil kan slippe afsted med dette skambud.Er der nogen der ved hvor man kan melde sig i protesten mod Thornico. Det kunne være rart at de små aktionærer blev hørt.

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • K Offline
                          K Offline
                          kastanjen
                          wrote on sidst redigeret af
                          #22

                          Nå, Chr Stadil mener, at aktiekursen 300 "grundlæggende afspejler værdien af selskabet". Jeg vil æde min gamle hat på, at han ikke vil sælge selskabet for under kurs 400.
                          Ja, lad os samle en gruppe som kan lave lidt modstand,

                          1 Reply Last reply
                          6
                          • R Offline
                            R Offline
                            rawdog
                            wrote on sidst redigeret af
                            #23

                            Det er i den grad en fræk og uforskammet kommentar af Christian Stadil. Jeg håber ikke han slipper godt fra dette forsøg privat ekspropriation. Jeg er frisk på at gå med i en gruppe

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • H Offline
                              H Offline
                              Hyst
                              wrote on sidst redigeret af
                              #24

                              @Badboy Invest

                              Du kan jo spørge journalisterne i Børsen, eller bede dem om at videresende dine kontaktinformationer til gruppen.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • D Offline
                                D Offline
                                Dusør
                                wrote on sidst redigeret af
                                #25

                                Det ser ud til der er noget igang aktien handles til 310 idag. Håber dem der køber op får noget ud af det.

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • P Offline
                                  P Offline
                                  ProinvestorNEWS
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #26

                                  Hartmann i pæn stigning: Løfter sig et stykke over Stadils indikative bud

                                  22/9 12:58

                                  Æggebakkeproducenten Brdr. Hartmann stiger på børsen fredag og bevæger sig dermed væk fra det købstilbud, som majoritetsaktionæren Thornico Holding tidligere på ugen meddelte, at det har til hensigt at tilbyde de øvrige ejere.

                                  Det mulige bud på 300 kr. per aktie blev annonceret i en børsmeddelelse tirsdag aften, hvor Hartmann også meddelte, at Thornico, der er ejet af Christian Stadil, har bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med det formål at foreslå en afnotering.

                                  Planerne møder ifølge Børsen massiv modstand blandt en række aktionærer.

                                  Ifølge avisens oplysninger arbejder en gruppe aktionærer derfor lige nu på at samle 10 pct. af stemmerne for at forhindre afnoteringen.

                                  Samtidig har de bedt advokater se på, om der er juridiske muligheder for at bremse transaktionen, da de mener, at buddet er for lavt.

                                  Det mulige bud på 300 kr. per aktie var da også 1 kr. lavere end lukkekursen i tirsdags.

                                  Og fredag kan Hartmann-aktionærerne se aktien stige yderligere 3 pct. til 309 kr.

                                  .\˙ MarketWire

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • R Offline
                                    R Offline
                                    rawdog
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #27

                                    Jeg har skrevet til journalisten men hvis jeg forstår artiklen korrekt så vil gruppen gerne forblive anonyme indtil deres advokater er færdige med at vurdere sagen.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      Dusør
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #28

                                      Er det en ide at oprette en brdr Hartmann gruppe mens dette bud stå på. Det kunne nok have lidt breder interesse , for den almene investor

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • A Offline
                                        A Offline
                                        Arne_A
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #29

                                        Det er i hvert fald en idè, at få fortalt investorerne i Hartmann, at det denne gang er mere vigtigt end tidligere at få afgivet sin stemme på generalforsamlingen. Det kan formentlig gøres elektroninsk.

                                        Der er kun 10%, der skal stemme nej.

                                        jeg har ikke p.t. aktier i Hartmann; men jeg støtter kampen mod det forslag, der er en grov fornærmelse mod alle mindre investorer.

                                        1 Reply Last reply
                                        5
                                        • H Offline
                                          H Offline
                                          Hyst
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #30

                                          Nå de store slås kan vi små kun se på.

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger