Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud
-
Thornico vil afnotere Brdr. Hartmann og tilbyder at købe alle aktier
20/9 07:17
Efter mere end 40 år på Fondsbørsen i København kan emballagevirksomheden Brdr. Hartmann snart være fortid som offentligt noteret selskab.
Storaktionæren med en ejerandel på 69,62 pct., Thornico Holding, som er ejet af Stadil-familien og har Christian Stadil som topchef, har nemlig bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med det formål at foreslå en afnotering.
Ved samme lejlighed har Thornico Holding givet udtryk for, at det har en intention om at tilbyde at købe de øvrige aktionærer ud af selskabet til en pris på 300 kr. per aktie.
Det fremgår af en børsmeddelelse tirsdag aften.
Den pris, som Thornico Holding tilbyder, ligger tæt på det aktuelle niveau for Hartmann-aktien, der tirsdag lukkede i kurs 301 kr. De seneste år har aktien vist nedadgående formkurve, efter at den i april 2021 toppede i 649 kr.
I 2023 er den dog steget 2,0 pct., efter at aktien i løbet af de seneste 52 uger er blevet handlet mellem 203 kr. og 377 kr.
Handelsaktiviteten i aktien har været relativt begrænset. Og netop den begrænsede handel er blandt årsagerne til, at majoritetsejeren ønsker at pille selskabet af børsen.
- Thornico Holding har tilkendegivet sin intention om at foreslå afnotering af Hartmanns aktier fra handel og officiel notering på Nasdaq Copenhagen, da selskabet ikke har aktivt udnyttet kapitalmarkedet i mange år, likviditeten i de omsættelige aktier er begrænset og omkostninger forbundet med børsnoteringen er væsentlige, lyder det i meddelelsen.
Beslutningen skal godkendes på en ekstraordinær generalforsamling, som selskabet vil sætte dato på og indkalde til inden for to uger. Mødet vil dog først blive afholdt tre til fem uger efter indkaldelsen.
.\˙ MarketWire
-
Et røverkøb på kurs 300 - aktien handler efter min overbevisning til en P/E 2023 7,5 og 2024 6,5 - den bør som minimum handles til det dobbelte i P/E og dermed er gamle kurstop over 600 en fair antagelse - håber ikke at vi bliver tvunget ud! Så et stort nej tak til buddet på 300
️Disclaimer jeg har ca. 5 % af min pensionsmidler i Brdr. Hartman -
Jeg har desværre købt aktien til en noget højere kurs og sad og ventede på, at den kom op i 350 igen på et tidspunkt. Jeg har bestemt ikke lyst til at sælge til 300.
-
Der er desværre en del aktier, som handler meget lavt og billigt. Hartmann er en af dem. Det skyldes bl.a. men ikke kun, at der mangler aktive investorer, som vil vække ledelser og få dem til at prioritere aktionærværdi mere end det sker i dag. Når der så samtidig er en betydende ejer, som ikke har nogen interesse i en fortsat børsnotering, går det som det går. Hilsen Per
-
Et godt eller dårligt eksempel på lav prisfastsættelse er ISS, som prissættes til 6x 2025 konsensus. Investorerne frygter "flere franske tilstande" (nedskrivninger) og nedjusteringer og så betyder de stigende renter nok også en hel del for investeringscasen (høje udbytter kan man efterhånden også få i obligationsmarkedet) - Hilsen Per
-
Meget enig. Det virker dybt urimeligt hvis en Thornico med 70% af aktierne kan tvinge os resterende aktionærer til at sælge til 300 KR per aktie (en hån af en pris som til og med er under seneste lukke kurs). Jeg stemmer klart nej.
Jeg savner os lidt mere dybde i Per Hansens kommentar: Hvis du øvrige aktionærer var interesseret i at sælge til 300 kr, så har haft rig mulighed for det i seneste tid da kursen ofte har været et pænt stykke over 300. Hvor mange procent af stemmerne skal stemme for hvis foreslag skal accepteres?
-
Det har over 2/3 af stemmerne - så det bliver vedtaget.
Og bestyrelsen skal nok angive tilbuddet som fair - sammensætningen af bestyrelsen blev jo ændret radikal med Thornico folk, hvorefter CFO blev fyret.Stadil KARMA er lidt speciel.
https://www.hartmann-packaging.com/media/4336/hartmann-vedtaegter.pdf
Og her kan man vel bedre sige "Me before we"
Christian Stadil - Welcome to my official website. Enjoy the ride!
This site will give you an insight into my personal- and business life as well as what inspires and interests me.
Christian Stadil (www.christianstadil.com)
Og tvangsindløsning er der senere mulighed for hvis nok sælger.
-
Det er ikke nok, at forslaget bliver vedtaget. En afnotering skal godkendes af Nasdaq, og det bliver den ikke bare fordi Thornico har flertal. Nasdaq skal tage hensyn til alle aktionærer, så medmindre Thornico får 90% af aktierne og tvangsindløser resten er det bestemt ikke sikkert at afnoteringen kommer til at ske.
-
Ja, jeg tror 'Stadil-karma' er nok begrænset til noget med Budda figurer, Yoga pants og røgelsespinde. Der er i hvertfald ikke meget god karma over dette tilbud. Jeg er sikker på at Thornico / Stadil må mene at de har en stærk sag, men jeg syntes ikke at den Thornico indsatte Hartmann bestyrelse tager vare på alle aktionæres interesser når de karakteriseret tilbudet som fair
-
-
Måske mener de at deres sag er stærk, men måske har de en helt anden plan.
Thornico har gradvist øget deres andel af Hartmann de seneste 10 år, og med det nye dårlige tilbud uden præmie til aktionærerne ligner det et skræmmeskud som skal få endnu flere til at sælge deres aktier til Thornico til en kurs som er fordelagtig for storaktionæren. Så kan de øge deres andel igen til en pris som er næsten 20% lavere end årets højeste kurs.
Selvfølgelig er gætterierne om langsomt at presse minoritetsaktionærerne ud af Hartmann til så lav en pris som muligt ren spekulation. Men det stemmer godt med både de seneste 10 års begivenheder og det nye tilbud som er gratis for Thornico, men sikkert alligevel øger deres andel af Hartmann til spotpris.
-
Det begynder jo at ligne det Svenske system hvor der udpeges en "God man". Måske skulle man indføre et sådant system hvor også det svenske Aktionærforening varetager at der gives et fair tilbud via deres "skiljeman". Der udpeges én for mindretalsaktionærerne og én for tilbudsgiveren.
I den aktuelle sag nedenfor blev prisen væsentlig højere en Kapitalfondens tilbud.
Hej,
Ordningen är följande. Aktiespararna har föreslagit mig som god man. Sedan är det jag som utser skiljeman för minoriteten.
Om du har värdefull ekonomisk information i saken har du två alternativ. Antingen förser du mig med den och så använder jag den i processen. Eller också kan du föra din egen talan och åberopa den informationen.
-
Minoritetsbeskyttelse i et kapitalselskab - Advokatavisen
ledelse, generalforsamling, minoritet, mindretal, aps, as
(www.advokatavisen.dk)
men det er vel meget teoretisk, umulig at bevise - og så skal man finde en med meget kapital der kunne være interesseret.
Huhtamäki?
(lidt for sjov).
-
Det kunne være rigtig sjovt med et Huhtamäki bud. Deres market cap er mere end 10x af Hartmanns og de tjener rigeligt med penge så financering burde ikke være et problem. Men jeg er ikke sikker på at konkurrence myndighederne ville tillade det.
Dog tænker jeg også at Huhtamäki er fint tilfredse hvis Thonico / familien Stadil overtager Hartmann 100%. Med en indavlet 'karma'-fokusseret Hartmann bestyrelse burde der være gode muligheder for Huhta at vinde markedsandele.
-
Thonico har jo selv produktionsfaciliteter i verden via andre helejede datterselskaber, men de køber nok maskinerne af Hartmann - tror jeg.
Så for dem er know-how der ligger i Hartmann vigtig at få fingerneNå måske var dette link ikke lige æggebakkerne.
"Selvom Hartmanns forretning overlapper med Thornico-datterselskabet Lactosan-Sanovo, der også producerer æggebakker, så har Stadil ingen planer om at udnytte synergier mellem de to virksomheder ved for eksempel at lægge funktioner sammen."
-
Hartmann-aktionærer i oprør over Stadils planer - GENT
22.9.2023 06.34 • MarketWire •
Stadil-familiens planer om at afnotere den børsnoterede æggebakkeproducent Brdr. Hartmann bliver mødt med massiv modstand af flere af de øvrige aktionærer.De har ikke i sinde at acceptere buddet på 300 kr. per aktie, som de mener er alt for lavt.
Det skriver dagbladet Børsen.
Ifølge avisens oplysninger arbejder en gruppe aktionærer lige nu på at samle 10 pct. af stemmerne for at forhindre afnoteringen. Samtidig har de bedt advokater se på, om der er juridiske muligheder for at bremse transaktionen.
Stadil-familiens selskab Thornico Holding, som ejer 68,6 pct. af selskabet, har bedt selskabet indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for at foreslå en afnotering.
Det fremgik af en meddelelse sent tirsdag aften, hvor det også kom frem, at Thornico Holding ville tilbyde at købe de øvrige aktionærer ud af selskabet for 300 kr. per aktie.
Dermed var der ingen budpræmie i forhold til lukkekursen inden annonceringen på 301 kr.
- Det er ikke almindelig kutyme, at det bliver dagens kurs, der bliver præmieprisen. For hvad skulle så være incitamentet til at sælge?, udtaler Paul Krüger Andersen, professor emeritus i børs- og kapitalmarkedsret ved Aarhus Universitet ifølge Børsen.
Omvendt mener Thornico Holdings direktør, Christian Stadil ifølge Børsen, at aktiekursen "grundlæggende afspejler værdien af selskabet".
Link til originalartikel: https://borsen.dk/nyheder/investor/aktionaerer-i-opror-over-stadil-familiens-plan
.\˙ MarketWire
-
Det er godt nok spændende om fam. Stadil kan slippe afsted med dette skambud.Er der nogen der ved hvor man kan melde sig i protesten mod Thornico. Det kunne være rart at de små aktionærer blev hørt.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind