Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas, Ørsted og grønne omstilling: Investorkollapset

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Figur 2: Kursudvikling, 3 år, Ørsted

    Kilde: Nordnet

    114796_image002_7_.png

    1 Reply Last reply
    5
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      Figur 3: Kursudvikling 3 år, Ishares Clean Energy

      Kilde: Nordnet

      114797_image003_6_.png

      1 Reply Last reply
      4
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Kør en tur i Vestjylland en dag, det blæser. Og se hvor mange møller, der står stille. Eller se på graferne med negative el-priser.

        Lige nu kan vi ikke bruge flere møller. Vi har brug for infrastruktur, der kan flytte og anvende strømmen.

        1 Reply Last reply
        11
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          I det store billede handler den grønne omstilling og det at gøre sig uafhængig af olie og gas (inkl russisk gas) meget lidt om Vestjylland

          1 Reply Last reply
          6
          • S Offline
            S Offline
            Stroka
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            I det store billede handler den grønne omstilling måske for lidt om, at have den nødvendige infrastruktur på plads før der kommer en stigende mængde elektricitet fra vind- og sol.

            1 Reply Last reply
            6
            • OccamO Offline
              OccamO Offline
              Occam
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              Lige præcis. Min hypotese er, at der er det samme strukturelle problem i Vestjylland og resten af verden: Det går hurtigere (og giver mere politisk goodwill) at opstille møller, end at udvide kontinentale el-net.

              Derved opstår en flaskehals, som kunne være en væsentlig forklaring bag trægheden i Vestas' ordreindtag.

              1 Reply Last reply
              5
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Hønen og ægget diskussion.

                1 Reply Last reply
                4
                • M Offline
                  M Offline
                  mccarthy
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Big wheels turning.
                  Hvor er det rigtigt, hvad der her, i hoved- og sidekommentarer, er skrevet. Hårdt og sikkert uretfærdigt mener jeg, at EU på 8. år fortsætter dets greenwashing, og med den Moderate Lars Aagaard, som Miljø-, Klima- og forsyningsminister bliver miljøbolden ikke længere skudt til hjørne, nej, den sparkes helt ud af banen.
                  Dog har jeg en tiltro til, at EU nationalstaterne, EØS og UK vil en anden agenda.
                  Jeg har købt op i Vestas, og ja, min timing er og bliver ikke, hvad den aldrig har været, således at jeg nu har et tab, skulle jeg sælge.
                  Dog tror jeg på at alle samfund må omklamre grøn energi på tilsvarende måde som USA og Kina ved investeringer.
                  Ja, det ser ikke godt ud p.t. som dansker/europæer, men alt info. tyder på vi, om nødigt, er på den rette vej.
                  Som investor i Vestas forventer jeg blot hvad ledelsen udmelder. Et lala 2023 med stigende indtjening i 2024 og fremefter.
                  God vind.

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • OccamO Offline
                    OccamO Offline
                    Occam
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    I 2012 var vi en del herinde, der sad tungt lastede i Vestas; mens shortere havde presset den ned i kurs 5 (korrigeret for senere split). Det kunne blive lidt mismodigt. Men vi, der holdt ud, blev fyrsteligt belønnet.

                    Det kan ikke være helt forkert at satse lidt på verdenslederen i en branche, der kigger frem mod enorme ordrer. Men Vestas er for de tålmodige investorer.

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • M Offline
                      M Offline
                      mccarthy
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      Bent Erik Carlsen, Henrik Nørgård, Ditlev Engel. Husker en skribent Cykling som var gået all-in i nedturen og som takkede skyndsomt farvel da svenskerne havde bragt skuden på køl.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • OccamO Offline
                        OccamO Offline
                        Occam
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Ja, Cykling havde vist sat flere mio ind på Vestas, og nu var han nede på 1 mio. Han gik ud af markedet, da han kunne få pengene - plus lidt ekstra - hjem igen. Hvis han var blevet, kunne han have delt mange flere mio med skat.

                        Spredning i porteføljen er godt for nattesøvnen - og tålmodigheden. 🙂

                        1 Reply Last reply
                        4

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger