Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas, Ørsted og grønne omstilling: Investorkollapset

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Ruslands aggression overfor Ukraine kunne/skulle/burde have været katalysatoren for den grønne omstilling. En status 18 måneder senere viser et helt andet billede; i hvert fald fortalt igennem bl.a. Vestas og Ørsted optik

    Den 22/2 2022 gik Rusland over grænsen og ind i Ukraine
    Europæerne besluttede, at det skulle være slut med russisk gas og olie
    Det kunne være begyndelsen på en mere grøn energifremtid
    Som skulle starte med en massiv investeringsgrunde for at blive uafhængig af den billige russiske naturgas, som politisk og energimæssigt havde sneget sig ind i hele Europa

    Status 18 måneder senere er, at det går meget langsomt med den grønne omstilling på energisiden

    Vestas har endog meget svært ved at tjene penge. For andre vindmølleproducenter går det endnu værre. Men også Vestas har svært ved at hive ordrer hjem
    Vestas har lige aflast et halvårsregnskab, hvor de fastholder forventninger til et rundt regnet indtjeningnul, som bliver reddet i land af en serviceforretning, som fylder for lidt, men tjener gode penge

    Ørsted har aflast et ligeledes aflagt et halvårsregnskab, som var nogenlunde som forventet

    For begge selskaber er sandheden nok, at udviklingen står stille.

    Mange årsager til den skuffende udvikling

    Villigheden til at investere i den grønne omstilling er for lille
    Politisk er der mange grønne finansministre
    Nok skal der sættes mere grøn energi op og i gang, men der skal også penge i kassen
    Prisen (licenserne) for at sætte grøn energi op er (for) høje

    Det minder om dengang teleselskaberne betalte uhyrlige summer for 3. G. UMTS (Universal mobile Telephone System) licenser Jo højere priser på licenser, jo ringere dækning, jo mindre til investering i netværk og jo langsommere udrulning

    Noget lignende er ved at ske på det grønne område.

    Det naturlige ville være et ordreboom til Vestas. Det er dog på ingen måde tilfældet. Ordreindgangen i 2. kvartal 2023 var nogelunde på niveau med året før.

    Aktiekursen fortæller deres eget og alt for tydelige præg
    Vestas faldt torsdag 3 %
    Det samme gjorde Ørsted
    For Ishares Clean Energy er status, at aktien befinder sig på et lavpunkt

    Resignerende investorer

    Investorerne har tabt modet, tilliden og tiltroen til at den grønne omstilling kører videre her og nu. Aktiekurserne er altid udtryk for en stemning her og nu, men også fremadskuende. Hvis aktiekurserne er retvisende, skal vi et stykke ind i 2024 før der for alvor bliver ordremæssigt rykket på og ved den grønne omstilling. Og det endda tidligst.

    Figur 1: Kursudvikling, 3 år Vestas

    Kilde: Nordnet

    114795_image001_7_.png

    1 Reply Last reply
    8
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: Kursudvikling, 3 år, Ørsted

      Kilde: Nordnet

      114796_image002_7_.png

      1 Reply Last reply
      5
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 3: Kursudvikling 3 år, Ishares Clean Energy

        Kilde: Nordnet

        114797_image003_6_.png

        1 Reply Last reply
        4
        • OccamO Offline
          OccamO Offline
          Occam
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Kør en tur i Vestjylland en dag, det blæser. Og se hvor mange møller, der står stille. Eller se på graferne med negative el-priser.

          Lige nu kan vi ikke bruge flere møller. Vi har brug for infrastruktur, der kan flytte og anvende strømmen.

          1 Reply Last reply
          11
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            I det store billede handler den grønne omstilling og det at gøre sig uafhængig af olie og gas (inkl russisk gas) meget lidt om Vestjylland

            1 Reply Last reply
            6
            • S Offline
              S Offline
              Stroka
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              I det store billede handler den grønne omstilling måske for lidt om, at have den nødvendige infrastruktur på plads før der kommer en stigende mængde elektricitet fra vind- og sol.

              1 Reply Last reply
              6
              • OccamO Offline
                OccamO Offline
                Occam
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Lige præcis. Min hypotese er, at der er det samme strukturelle problem i Vestjylland og resten af verden: Det går hurtigere (og giver mere politisk goodwill) at opstille møller, end at udvide kontinentale el-net.

                Derved opstår en flaskehals, som kunne være en væsentlig forklaring bag trægheden i Vestas' ordreindtag.

                1 Reply Last reply
                5
                • V Offline
                  V Offline
                  VærKritisk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Hønen og ægget diskussion.

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • M Offline
                    M Offline
                    mccarthy
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Big wheels turning.
                    Hvor er det rigtigt, hvad der her, i hoved- og sidekommentarer, er skrevet. Hårdt og sikkert uretfærdigt mener jeg, at EU på 8. år fortsætter dets greenwashing, og med den Moderate Lars Aagaard, som Miljø-, Klima- og forsyningsminister bliver miljøbolden ikke længere skudt til hjørne, nej, den sparkes helt ud af banen.
                    Dog har jeg en tiltro til, at EU nationalstaterne, EØS og UK vil en anden agenda.
                    Jeg har købt op i Vestas, og ja, min timing er og bliver ikke, hvad den aldrig har været, således at jeg nu har et tab, skulle jeg sælge.
                    Dog tror jeg på at alle samfund må omklamre grøn energi på tilsvarende måde som USA og Kina ved investeringer.
                    Ja, det ser ikke godt ud p.t. som dansker/europæer, men alt info. tyder på vi, om nødigt, er på den rette vej.
                    Som investor i Vestas forventer jeg blot hvad ledelsen udmelder. Et lala 2023 med stigende indtjening i 2024 og fremefter.
                    God vind.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • OccamO Offline
                      OccamO Offline
                      Occam
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      I 2012 var vi en del herinde, der sad tungt lastede i Vestas; mens shortere havde presset den ned i kurs 5 (korrigeret for senere split). Det kunne blive lidt mismodigt. Men vi, der holdt ud, blev fyrsteligt belønnet.

                      Det kan ikke være helt forkert at satse lidt på verdenslederen i en branche, der kigger frem mod enorme ordrer. Men Vestas er for de tålmodige investorer.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • M Offline
                        M Offline
                        mccarthy
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Bent Erik Carlsen, Henrik Nørgård, Ditlev Engel. Husker en skribent Cykling som var gået all-in i nedturen og som takkede skyndsomt farvel da svenskerne havde bragt skuden på køl.

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • OccamO Offline
                          OccamO Offline
                          Occam
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Ja, Cykling havde vist sat flere mio ind på Vestas, og nu var han nede på 1 mio. Han gik ud af markedet, da han kunne få pengene - plus lidt ekstra - hjem igen. Hvis han var blevet, kunne han have delt mange flere mio med skat.

                          Spredning i porteføljen er godt for nattesøvnen - og tålmodigheden. 🙂

                          1 Reply Last reply
                          4

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger