Vestas, Ørsted og grønne omstilling: Investorkollapset
-
Figur 2: Kursudvikling, 3 år, Ørsted
Kilde: Nordnet

-
Figur 3: Kursudvikling 3 år, Ishares Clean Energy
Kilde: Nordnet

-
I det store billede handler den grønne omstilling og det at gøre sig uafhængig af olie og gas (inkl russisk gas) meget lidt om Vestjylland
-
Lige præcis. Min hypotese er, at der er det samme strukturelle problem i Vestjylland og resten af verden: Det går hurtigere (og giver mere politisk goodwill) at opstille møller, end at udvide kontinentale el-net.
Derved opstår en flaskehals, som kunne være en væsentlig forklaring bag trægheden i Vestas' ordreindtag.
-
Hønen og ægget diskussion.
-
Big wheels turning.
Hvor er det rigtigt, hvad der her, i hoved- og sidekommentarer, er skrevet. Hårdt og sikkert uretfærdigt mener jeg, at EU på 8. år fortsætter dets greenwashing, og med den Moderate Lars Aagaard, som Miljø-, Klima- og forsyningsminister bliver miljøbolden ikke længere skudt til hjørne, nej, den sparkes helt ud af banen.
Dog har jeg en tiltro til, at EU nationalstaterne, EØS og UK vil en anden agenda.
Jeg har købt op i Vestas, og ja, min timing er og bliver ikke, hvad den aldrig har været, således at jeg nu har et tab, skulle jeg sælge.
Dog tror jeg på at alle samfund må omklamre grøn energi på tilsvarende måde som USA og Kina ved investeringer.
Ja, det ser ikke godt ud p.t. som dansker/europæer, men alt info. tyder på vi, om nødigt, er på den rette vej.
Som investor i Vestas forventer jeg blot hvad ledelsen udmelder. Et lala 2023 med stigende indtjening i 2024 og fremefter.
God vind. -
I 2012 var vi en del herinde, der sad tungt lastede i Vestas; mens shortere havde presset den ned i kurs 5 (korrigeret for senere split). Det kunne blive lidt mismodigt. Men vi, der holdt ud, blev fyrsteligt belønnet.
Det kan ikke være helt forkert at satse lidt på verdenslederen i en branche, der kigger frem mod enorme ordrer. Men Vestas er for de tålmodige investorer.
-
Ja, Cykling havde vist sat flere mio ind på Vestas, og nu var han nede på 1 mio. Han gik ud af markedet, da han kunne få pengene - plus lidt ekstra - hjem igen. Hvis han var blevet, kunne han have delt mange flere mio med skat.
Spredning i porteføljen er godt for nattesøvnen - og tålmodigheden.

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind