Vestas, Ørsted og grønne omstilling: Investorkollapset
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Ruslands aggression overfor Ukraine kunne/skulle/burde have været katalysatoren for den grønne omstilling. En status 18 måneder senere viser et helt andet billede; i hvert fald fortalt igennem bl.a. Vestas og Ørsted optik
Den 22/2 2022 gik Rusland over grænsen og ind i Ukraine
Europæerne besluttede, at det skulle være slut med russisk gas og olie
Det kunne være begyndelsen på en mere grøn energifremtid
Som skulle starte med en massiv investeringsgrunde for at blive uafhængig af den billige russiske naturgas, som politisk og energimæssigt havde sneget sig ind i hele EuropaStatus 18 måneder senere er, at det går meget langsomt med den grønne omstilling på energisiden
Vestas har endog meget svært ved at tjene penge. For andre vindmølleproducenter går det endnu værre. Men også Vestas har svært ved at hive ordrer hjem
Vestas har lige aflast et halvårsregnskab, hvor de fastholder forventninger til et rundt regnet indtjeningnul, som bliver reddet i land af en serviceforretning, som fylder for lidt, men tjener gode pengeØrsted har aflast et ligeledes aflagt et halvårsregnskab, som var nogenlunde som forventet
For begge selskaber er sandheden nok, at udviklingen står stille.
Mange årsager til den skuffende udvikling
Villigheden til at investere i den grønne omstilling er for lille
Politisk er der mange grønne finansministre
Nok skal der sættes mere grøn energi op og i gang, men der skal også penge i kassen
Prisen (licenserne) for at sætte grøn energi op er (for) højeDet minder om dengang teleselskaberne betalte uhyrlige summer for 3. G. UMTS (Universal mobile Telephone System) licenser Jo højere priser på licenser, jo ringere dækning, jo mindre til investering i netværk og jo langsommere udrulning
Noget lignende er ved at ske på det grønne område.
Det naturlige ville være et ordreboom til Vestas. Det er dog på ingen måde tilfældet. Ordreindgangen i 2. kvartal 2023 var nogelunde på niveau med året før.
Aktiekursen fortæller deres eget og alt for tydelige præg
Vestas faldt torsdag 3 %
Det samme gjorde Ørsted
For Ishares Clean Energy er status, at aktien befinder sig på et lavpunktResignerende investorer
Investorerne har tabt modet, tilliden og tiltroen til at den grønne omstilling kører videre her og nu. Aktiekurserne er altid udtryk for en stemning her og nu, men også fremadskuende. Hvis aktiekurserne er retvisende, skal vi et stykke ind i 2024 før der for alvor bliver ordremæssigt rykket på og ved den grønne omstilling. Og det endda tidligst.
Figur 1: Kursudvikling, 3 år Vestas
Kilde: Nordnet

-
Figur 2: Kursudvikling, 3 år, Ørsted
Kilde: Nordnet

-
Figur 3: Kursudvikling 3 år, Ishares Clean Energy
Kilde: Nordnet

-
I det store billede handler den grønne omstilling og det at gøre sig uafhængig af olie og gas (inkl russisk gas) meget lidt om Vestjylland
-
Lige præcis. Min hypotese er, at der er det samme strukturelle problem i Vestjylland og resten af verden: Det går hurtigere (og giver mere politisk goodwill) at opstille møller, end at udvide kontinentale el-net.
Derved opstår en flaskehals, som kunne være en væsentlig forklaring bag trægheden i Vestas' ordreindtag.
-
Hønen og ægget diskussion.
-
Big wheels turning.
Hvor er det rigtigt, hvad der her, i hoved- og sidekommentarer, er skrevet. Hårdt og sikkert uretfærdigt mener jeg, at EU på 8. år fortsætter dets greenwashing, og med den Moderate Lars Aagaard, som Miljø-, Klima- og forsyningsminister bliver miljøbolden ikke længere skudt til hjørne, nej, den sparkes helt ud af banen.
Dog har jeg en tiltro til, at EU nationalstaterne, EØS og UK vil en anden agenda.
Jeg har købt op i Vestas, og ja, min timing er og bliver ikke, hvad den aldrig har været, således at jeg nu har et tab, skulle jeg sælge.
Dog tror jeg på at alle samfund må omklamre grøn energi på tilsvarende måde som USA og Kina ved investeringer.
Ja, det ser ikke godt ud p.t. som dansker/europæer, men alt info. tyder på vi, om nødigt, er på den rette vej.
Som investor i Vestas forventer jeg blot hvad ledelsen udmelder. Et lala 2023 med stigende indtjening i 2024 og fremefter.
God vind. -
I 2012 var vi en del herinde, der sad tungt lastede i Vestas; mens shortere havde presset den ned i kurs 5 (korrigeret for senere split). Det kunne blive lidt mismodigt. Men vi, der holdt ud, blev fyrsteligt belønnet.
Det kan ikke være helt forkert at satse lidt på verdenslederen i en branche, der kigger frem mod enorme ordrer. Men Vestas er for de tålmodige investorer.
-
Ja, Cykling havde vist sat flere mio ind på Vestas, og nu var han nede på 1 mio. Han gik ud af markedet, da han kunne få pengene - plus lidt ekstra - hjem igen. Hvis han var blevet, kunne han have delt mange flere mio med skat.
Spredning i porteføljen er godt for nattesøvnen - og tålmodigheden.

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind