MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt
-
Ja. Men som skrevet andetsted så er det en kæmpe investering upfront hvor det så tager 5-10 år før det går i nul. Så der er ingen sundhedsmyndigheder og forsikringer der bare siger fuld go vi betaler. Det er SÅ store beløb upfront.
Og det har stadig ingen betydning fordi der er udsolgt et par år frem

-
Jeg tror ikke på der er 900.000 der skal have tilskud. de fleste kan klare sig med motion.
Jeg møder masser af biler i storkbh. når jeg cykler på arbejde.
Halvdelen kunne sikkert cykle hvis de TOG SIG SAMMEN...
I dag kan man få elcykler hvis man er bange for at svede.Samfundet skal ikke belønne dovenskab med tilskud.
-
Jeg er meget uenig i at det er sensations journalistik.
Tværtimod er det en historie som udgår politisk fra sundhedsministeriet, for at klargøre for både Folketinget og befolkningen hvad konsekvenserne er, ved at åbne for tilskud til Wegovy og andre fedmemediciner kan betyde.Det kan godt være at Novo ikke kan levere 900.000 daglige doser Wegovy for tiden, eller at langt fra alle svært overvægtige danskere ønsker at tage medicinen.
Men det offentlige system fungerer på den måde, at er der først åbnet en mulighed så er den svær at lukke igen. Hvis en medicin er godkendt, fordi den har en effekt som er bedre en alternativerne (og det har Wegovy), så er prisen ikke en gyldig grund til at nægte godkendelse og støtte (hvis man altså godkender fedme som en sygdom).
Sådan fungerer det danske system, hvor f.eks. det tyske er anderledes. Der skal man se på om økonomien også er fornuftig.Den debat sluttede for en del år siden i Danmark, med debatten om levertransplantationernes cost/benefit, og jeg tror ikke politikkerne har tænkt sig at genstarte den. Eller hvis de vælger at genstarte den debat, så bliver det med Wegovy som løftestang for generelt at droppe brugen af dyre behandlinger.
Hvis der åbnes for støtteberettigelse, så bliver det svært at skelne mellem dem kan få og dem som ikke kan. Og antallet som bliver berettiget vil langtsomt stige år efter år ligesom udgifterne, og der vil ikke være nogen politisk mulighed for at stoppe det tog....
Derfor vil politikkerne lægge den debat død en gang for alle: Wegovy, og de andre nye produkter, bliver ikke støtteberettiget.Se bare på hvordan regionerne prøver at stoppe Ozempic, hvilket er meget sværere, da sukkersyge er en anerkendt og dødelig sygdom.
Med 900.000 danskere som potentielt skal have støtte til permanent at holde deres vægt nede, så er økonomien helt uoverskuelig. Med ankomsten af Wegovy i tablet form, så stiger antallet som ønsker at tage produktet yderligere.
Derfor historien: Det er ikke en sensations historie, men derimod en politisk udmelding som skal ligge støtte til Wegovy død en gang for alle.
Det kommer simpelthen ikke til at ske, uanset hvad folk kommer med argumenter. -
Alle kan tabe sig med kostplanlægning og en smule motion. Men det er ikke nemt, for det kræver viden, viljestyrke og omgivelser som samarbejder.
Rigtig mange overvægtige prøver mange slankekure og vil gerne tabe sig. De går faktisk og stresser over deres overvægt. Nogle gange taber de sig, men har det med at tage på i vægt igen når de stopper slankekuren.
Vaner er svære at ændre, og mad er socialt og følelsesmæssig vigtig for os.
Dem som har viljestyrken har allerede tabt sig. Blandt de 900.000 er der meget få tilbage, som kan ventes selv at komme ud af overvægten, uden de ændrer deres livsstil og levevilkår. Og det er svært.
En sprøjte, og senere en pille om dagen, vil være meget lettere..... -
Jeg tror en "konsulent" der kan hjælpe dem på vej er meget bedre. Deltage i et fællesskab hvor flere er der at samme årsag.
Bare se Chris MacD. og hans "kurser".Jeg har også svært ved at tage mig sammen, men når jeg gør det sammen med andre er det nemt.
-
Blot for at slå fast:
Hvis Ozempic udskrives til ikke-diabetikere gives der ikke tilskud.
Det vil sige, at den overvægtige borger betaler det hele selv.
Så der er ikke nogen øget samfundsudgift ved at overvægtige får udskrevet Ozempic el. lign. af danske læger.
Danske læger udskriver Ozempic og lign. til ikke-diabetikere. Det er lige nu den bedste vej til at hjælpe de overvægtige.
Fedme øger risikoen for en række sygdomme såsom diabetes, slidgigt, forskellige cancere og hjertekarsygdome.
Samfundet sparer tværtimod udgifter til at borgeren udvikler diabetes, får slidgigt i knæ og hofter grundet overvægt, får hjertekarsygdom eller bliver tidligere pensioneret grundet de forskellige sygdomme, der følger af overvægt.
Det er meget få overvægtige, der har succes med motion og fornuftig kost. Og succesen er ofte kortvarig.
Der er mange forskellige effektive præparater til diabetikere.
Der er kun ét præparat til overvægtige.
Det er win-win for såvel samfundet som de overvægtige.
Taberne bliver primært de industrier, der i dag lever af de overvægtige.
Medicin mod fedme er en gamechanger for alle samfund i hele verden.
Disclaimer: Jeg har novo i mine porteføljer. -
Hej koden.
Firmaer som Vægtvogterne o.l. har eksisteret i US i 60 år, og ikke været i stand til at bremse op for den udvikling , der har været i ekstrem overvægt, og de helbredsmæssige konsekvenser og medfølgende sundhedsomkostninger for samfundet.
Hvis det virkelig viser sig, at brug af Semaglutid o.l. præparater vil kunne fjerne/reducere omfanget af nogle af de sygdomme, som er beskrevet i nedenstående litt. review fra Douglas Cliff i Seeking Alpha, så kan det samfundsøkonomisk set jo godt være en rigtig god ide, at anerkende overvægt på linie med andre lidelser.
" Researchers study weight loss drugs in dementia and addiction
Backed by encouraging early data, researchers have started clinical studies to test if blockbuster weight loss drugs such as Wegovy can treat dementia, addiction, and other neurological conditions.
Christian Hendershot, director of the clinical and translational addiction research program at the University of North Carolina at Chapel Hill, is one such investigator.
Hendershot is studying whether the appetite-controlling methods of weight loss therapies can treat neurological conditions such as alcohol and drug addiction.
Wegovy maker Novo Nordisk (NVO) demonstrated cardiovascular benefits of the GLP1 agonist in August, indicating that the drug, also known as semaglutide, led to a 20% decline in major cardiovascular events in obese or overweight adults in a Phase 3 trial.
With years of preclinical data pointing to the impact of GLP1s on drug and alcohol intake in animals, Hendershot is studying if Novo's (NVO) diabetes medicine Ozempic, which is used off-label for weight loss, can lead to similar effects in humans.
"There is reason for optimism, particularly given the reports," said Hendershot, who expects to publish early data from the trial in 2024.
Meanwhile, Kyle Simmons, professor of pharmacology and physiology at Oklahoma State University, leads a Phase 2 trial to test semaglutide in alcohol use disorder. "
Named Semaglutide Therapy for Alcohol Reduction (STAR), Simmons' 12-week placebo-controlled study runs parallel to a similar study at the University of Baltimore.
"If those two studies both read out, and they're both positive, it's hard to overstate the effect this will have on the field," he added.
Another semaglutide-based trial is underway at the University of Oxford to test if the drug can lead to a decline in tau accumulation and brain inflammation in patients at risk of developing dementia.
"We want to see if these drugs are interfering with the core Alzheimer's disease pathology," senior researcher Ivan Koychev, who leads the trial, said.
While Biogen (BIIB) leads the market for Alzheimer's drugs, other drugmakers, including weight loss drug developer Eli Lilly (NYSE:LLY), as well as Prothena (PRTA), Anavex Life Sciences (AVXL), Cassava Sciences (SAVA), and Alector (ALEC), are trialing rival candidates."
-
Hej bgadk
I Danmark er det ikke normen at starte diabetikere i Ozempic.
Kost og motion er første valg.
Gammelkendte og meget billige Metformin er andet valg.
Der er flere muligheder som tredie valg. Ozempic er et af dem. SGLT-2 præparater bruges også i stor udstrækning, da det udover at regulere diabetes også beskytter hjerte og nyrer.
Når du tager en GLP-1 agonist som fx Ozempic holder du netop op med at spise for meget og drikke de kæmpe colaer.
Så det vil påvirke hele fødevareindustrien incl. cola/slik/chipsproducenterne.
Til gengæld burde der så blive mere mad til hele verden, når der er flere, der stopper med deres overspisning. -
Lægerne skal ikke udskrive ozempic til ikke diabetikere. Og heller ikke helt ny diagnosticerede
diabetikere, der så får ozempic som deres første medicin uden at have afprøvet andet først.Sidste år fik 7000 udskrevet recept på ozempic uden at have diabetes. De betaler så selv den fulde pris. Men de personer skal have wegovy og ikke ozempic.
Ud af de 25.000 diabetiker der fik deres første ozempic recept i 2022, var der 6.000 personer der fik ozempic som deres første diabetes medicin
Vi ved at region Nordjylland har været ude at sige de kan se nogle specifikke læger hvor antal af ozempic recepter er steget ekstraordinært. Men hvd der ellers ligger i det ved vi ikke.
MEN måske vi har set det første spæde tegn på nogle patienter bliver skiftet fra ozempic til wegovy.
Vi har kun udspecificerede data fra Q1.
Dec 2022 var der 48.356 personer der fik udskrevet ozempic.
Januar 23 - 48.217, feb 46.498 marts - 47.040. Så måske nogle af dem der fik udskrevet ozempic uden at have diabetes der stille og roligt bliver flyttet. Og det skal de også.
Vi har som nævnt ikke dataudtræk fra andet end Q1 i DK. Men jeg hælder til at antallet af personer på ozempic fortsætter med at falde stille og roligt hen over året.
I Norge trækker de data ud hver mdr. Der kan man se at Ozempic er steget 110% i aug 2023 vs 2022. Det kan jo kun være kæmpe off label brug der får ozempic til at eksplodere sådan. Og DET er et problem.
Hvis vi også inkludere Wegovy, så er værdien af den solgte semaglutid steget 240% vs aug sidste år!
-
Særligt hvis nu man i DK går helt specifikt efter dem med bmi 40 og op så vil der være store samfundsmæssige gevinster. Og naturligvis totalt livsændrende for den enkelte person
Udfordringen består dog i at selv ved "kun" at udskrive wegovy til bmi40 og op, så kan novos produktion stadig slet slet ikke følge med til det. Faktisk var LF ude at sige sidste uge, at han tror der vil gå et betydeligt antal år før produktionen kan følge med efterspørgsmål
-
I øvrigt så jeg lige i går eet meeeeeget lille studie med 10 diabetes 1 patienter der havde fået ozempic i 1 år. indenfor 6 mdr var der 7 ud af de 10 der fuldstændigt kunne stoppe med at tage insulin!
Diabetes kan ikke kurrers. Så det er ekstremt vildt hvis det er tilfældet. MEEEEN som sagt et meget lille studie og hvor de 10 var helt ny diagnosticeret type 1 diabetiker. Så man skal i den grad være varsom med at drage forhastede konklusioner. Men mon ikke der nu blive startet flere og lidt større forsøg op hvor man kigger yderligere på det.
-
Kære Troldmanden
Hvorfor er det et problem, at der udskrives Ozempic off label?
Borgeren betaler selv.
Det koster ikke samfundet noget.
Snarere tværtimod.
Dosis i Ozempic er mindre end i Wegovy, og borgeren er tilfreds med det vægttab, de opnår ved brug af Ozempic.
Hvorfor så tvinge dem til at bruge den større dosis i det dyrere Wegovy? -
Spændende studie med hensyn til GLP1 hæmmere og Alzheimers. Ved ikke om der findes en forbindelse mellem fedme og Alzheimers. Det må der være nogen som har studeret.
Da hjernen har en hel del fedt inkluderet er der måske en forbindelse. Kan man i øvrigt have fedt hjerne ligesom man kan have fedt lever? -
Det vil være meget overraskende hvis Ozempic kunne kurere type 1 diabetes som er arvelig og i øvrigt betyder at man slet ikke producerer insulin fordi en autoimmun sygdom har ødelagt de insulin producerende celler i bugspytkirtlen.
Det forsøg vil jeg gerne se reproduceret i signifikant skala....
-
Det er et problem fordi der globalt, inkl i DK løbende opstår restordre på ozempic. Altså kan dem der reelt har diabetes, opleve perioder hvor de faktisk ikke kan skaffe ny ozempic.
Novo er også selv blevet mere vokale omkring brugen af ozempic off label.
De 3 laveste doser af ozempic er præcis det samme som wegovy. 0,25 - 0,5 og 1mg.
Ozempic er også godkendt i 2mg. Men den sælges ikke ret meget.
Modsat kan man få 1,7mg og 2,4mg wegovy. Så der er altså mer fleksibilitet ved wegovy frem for ozempic.
Så det er ikke rigtigt dosis er mindre i ozempic vs wegovy. den er præcis den samme
-
Præcis. Det er også derfor man ikke skal konkludere noget fra så lille åbent forsøg, fortaget på kun én klinik
-
Hej AJoke, der var jeg nok lidt hurtig og sjusket i mit indlæg, for jeg ved godt at man i Danmark (og resten af verden) starter med kostplanlægning som det første.
Det jeg ville sige var, at en stor del af dem som fik anden diabetes medicin er flyttet over på Ozempic, og det er ikke fordi de er fede.
Over tid, så vil en meget stor del af dem som fik Metformin, have brug for en stærkere insulinmedicin, og der ser det ud til at Ozempic er den foretrukne medicin. Så en hel del patienter som er ved at komme ud over der hvor Metformin kan hjælpe, eller allerede er på andre medicamenter, vil blive flyttet over på Ozempic, næste gang de skal til kontrol hos deres læge.
Og det er det som regionerne hyler over....Med hensyn til fødevare industrien, så er det ikke overspisning som gør at nogen mangler mad. Det er et økonomisk spørgsmål....
-
Ja novo har startet 2 store fase 3 forsøg rettet mod AD. Det er et relativt stort beløb de bruger på det.
Det er semaglutids evne til at reducer inflammation, der er tesen om stoffets evne, til potentielt at standse hastigheden af forværring af demens.
Det er klart et high risk studie. Og med wegovys indtog, så kan novo alligevel ikke følge med efterspørgsel.
Nedenstående publikation mener der er en øget risiko for at få demens hvis man er overvægtig
-
Ja, korrekt, doser og præparater er ens i flere af sprøjterne
Uklart formuleret af mig.
Men slutdosis i Wegovy kan ligge højere end Ozempic.Men hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede præparaterne ift diabetes og tilskud så ville det løse noget af problemet.
Jeg mener forsat at de overvægtige, der har en betydelig ekstra sygdomsrisico, er lige så berettigede til brug af semaglutid (Ozempic/Wegovy) som diabetikerne.
Som sagt har vi flere præparater til diabetikerne, men kun dette til de overvægtige.
-
Ozempic er ikke godkendt til fedme, og man kan få præcis de samme wegovy doiser som ozempic doser. Så jeg har svært ved at se argumentet, for at en læge udskriver ozempic til non diabetiker. Lige nu "fratager" lægen så muligheden for en reel diabetiker ikke kan få sin medicin. Hvilket i min bog så også er estisk forkert at udskrive ozempic til non diabetiker .
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind