Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
80 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • T Offline
    T Offline
    Thorkild01
    wrote on sidst redigeret af
    #47

    Hej koden.

    Firmaer som Vægtvogterne o.l. har eksisteret i US i 60 år, og ikke været i stand til at bremse op for den udvikling , der har været i ekstrem overvægt, og de helbredsmæssige konsekvenser og medfølgende sundhedsomkostninger for samfundet.

    Hvis det virkelig viser sig, at brug af Semaglutid o.l. præparater vil kunne fjerne/reducere omfanget af nogle af de sygdomme, som er beskrevet i nedenstående litt. review fra Douglas Cliff i Seeking Alpha, så kan det samfundsøkonomisk set jo godt være en rigtig god ide, at anerkende overvægt på linie med andre lidelser.

    " Researchers study weight loss drugs in dementia and addiction

    Backed by encouraging early data, researchers have started clinical studies to test if blockbuster weight loss drugs such as Wegovy can treat dementia, addiction, and other neurological conditions.

    Christian Hendershot, director of the clinical and translational addiction research program at the University of North Carolina at Chapel Hill, is one such investigator.

    Hendershot is studying whether the appetite-controlling methods of weight loss therapies can treat neurological conditions such as alcohol and drug addiction.

    Wegovy maker Novo Nordisk (NVO) demonstrated cardiovascular benefits of the GLP1 agonist in August, indicating that the drug, also known as semaglutide, led to a 20% decline in major cardiovascular events in obese or overweight adults in a Phase 3 trial.

    With years of preclinical data pointing to the impact of GLP1s on drug and alcohol intake in animals, Hendershot is studying if Novo's (NVO) diabetes medicine Ozempic, which is used off-label for weight loss, can lead to similar effects in humans.

    "There is reason for optimism, particularly given the reports," said Hendershot, who expects to publish early data from the trial in 2024.

    Meanwhile, Kyle Simmons, professor of pharmacology and physiology at Oklahoma State University, leads a Phase 2 trial to test semaglutide in alcohol use disorder. "

    Named Semaglutide Therapy for Alcohol Reduction (STAR), Simmons' 12-week placebo-controlled study runs parallel to a similar study at the University of Baltimore.

    "If those two studies both read out, and they're both positive, it's hard to overstate the effect this will have on the field," he added.

    Another semaglutide-based trial is underway at the University of Oxford to test if the drug can lead to a decline in tau accumulation and brain inflammation in patients at risk of developing dementia.

    "We want to see if these drugs are interfering with the core Alzheimer's disease pathology," senior researcher Ivan Koychev, who leads the trial, said.

    While Biogen (BIIB) leads the market for Alzheimer's drugs, other drugmakers, including weight loss drug developer Eli Lilly (NYSE:LLY), as well as Prothena (PRTA), Anavex Life Sciences (AVXL), Cassava Sciences (SAVA), and Alector (ALEC), are trialing rival candidates."

    1 Reply Last reply
    3
    • A Offline
      A Offline
      AJoke
      wrote on sidst redigeret af
      #48

      Hej bgadk
      I Danmark er det ikke normen at starte diabetikere i Ozempic.
      Kost og motion er første valg.
      Gammelkendte og meget billige Metformin er andet valg.
      Der er flere muligheder som tredie valg. Ozempic er et af dem. SGLT-2 præparater bruges også i stor udstrækning, da det udover at regulere diabetes også beskytter hjerte og nyrer.
      Når du tager en GLP-1 agonist som fx Ozempic holder du netop op med at spise for meget og drikke de kæmpe colaer.
      Så det vil påvirke hele fødevareindustrien incl. cola/slik/chipsproducenterne.
      Til gengæld burde der så blive mere mad til hele verden, når der er flere, der stopper med deres overspisning.

      1 Reply Last reply
      4
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden
        wrote on sidst redigeret af
        #49

        Lægerne skal ikke udskrive ozempic til ikke diabetikere. Og heller ikke helt ny diagnosticerede
        diabetikere, der så får ozempic som deres første medicin uden at have afprøvet andet først.

        Sidste år fik 7000 udskrevet recept på ozempic uden at have diabetes. De betaler så selv den fulde pris. Men de personer skal have wegovy og ikke ozempic.

        Ud af de 25.000 diabetiker der fik deres første ozempic recept i 2022, var der 6.000 personer der fik ozempic som deres første diabetes medicin

        Vi ved at region Nordjylland har været ude at sige de kan se nogle specifikke læger hvor antal af ozempic recepter er steget ekstraordinært. Men hvd der ellers ligger i det ved vi ikke.

        MEN måske vi har set det første spæde tegn på nogle patienter bliver skiftet fra ozempic til wegovy.

        Vi har kun udspecificerede data fra Q1.

        Dec 2022 var der 48.356 personer der fik udskrevet ozempic.

        Januar 23 - 48.217, feb 46.498 marts - 47.040. Så måske nogle af dem der fik udskrevet ozempic uden at have diabetes der stille og roligt bliver flyttet. Og det skal de også.

        Vi har som nævnt ikke dataudtræk fra andet end Q1 i DK. Men jeg hælder til at antallet af personer på ozempic fortsætter med at falde stille og roligt hen over året.

        I Norge trækker de data ud hver mdr. Der kan man se at Ozempic er steget 110% i aug 2023 vs 2022. Det kan jo kun være kæmpe off label brug der får ozempic til at eksplodere sådan. Og DET er et problem.

        Hvis vi også inkludere Wegovy, så er værdien af den solgte semaglutid steget 240% vs aug sidste år!

        1 Reply Last reply
        4
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden
          wrote on sidst redigeret af
          #50

          Særligt hvis nu man i DK går helt specifikt efter dem med bmi 40 og op så vil der være store samfundsmæssige gevinster. Og naturligvis totalt livsændrende for den enkelte person

          Udfordringen består dog i at selv ved "kun" at udskrive wegovy til bmi40 og op, så kan novos produktion stadig slet slet ikke følge med til det. Faktisk var LF ude at sige sidste uge, at han tror der vil gå et betydeligt antal år før produktionen kan følge med efterspørgsmål

          1 Reply Last reply
          1
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden
            wrote on sidst redigeret af
            #51

            I øvrigt så jeg lige i går eet meeeeeget lille studie med 10 diabetes 1 patienter der havde fået ozempic i 1 år. indenfor 6 mdr var der 7 ud af de 10 der fuldstændigt kunne stoppe med at tage insulin!

            Diabetes kan ikke kurrers. Så det er ekstremt vildt hvis det er tilfældet. MEEEEN som sagt et meget lille studie og hvor de 10 var helt ny diagnosticeret type 1 diabetiker. Så man skal i den grad være varsom med at drage forhastede konklusioner. Men mon ikke der nu blive startet flere og lidt større forsøg op hvor man kigger yderligere på det.

            https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2023-09-07/in-small-study-ozempic-helped-people-with-type-1-diabetes-quit-insulin-treatments

            1 Reply Last reply
            2
            • A Offline
              A Offline
              AJoke
              wrote on sidst redigeret af
              #52

              Kære Troldmanden
              Hvorfor er det et problem, at der udskrives Ozempic off label?
              Borgeren betaler selv.
              Det koster ikke samfundet noget.
              Snarere tværtimod.
              Dosis i Ozempic er mindre end i Wegovy, og borgeren er tilfreds med det vægttab, de opnår ved brug af Ozempic.
              Hvorfor så tvinge dem til at bruge den større dosis i det dyrere Wegovy?

              1 Reply Last reply
              3
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #53

                Spændende studie med hensyn til GLP1 hæmmere og Alzheimers. Ved ikke om der findes en forbindelse mellem fedme og Alzheimers. Det må der være nogen som har studeret.
                Da hjernen har en hel del fedt inkluderet er der måske en forbindelse. Kan man i øvrigt have fedt hjerne ligesom man kan have fedt lever?

                1 Reply Last reply
                1
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #54

                  Det vil være meget overraskende hvis Ozempic kunne kurere type 1 diabetes som er arvelig og i øvrigt betyder at man slet ikke producerer insulin fordi en autoimmun sygdom har ødelagt de insulin producerende celler i bugspytkirtlen.

                  Det forsøg vil jeg gerne se reproduceret i signifikant skala....

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden
                    wrote on sidst redigeret af
                    #55

                    Det er et problem fordi der globalt, inkl i DK løbende opstår restordre på ozempic. Altså kan dem der reelt har diabetes, opleve perioder hvor de faktisk ikke kan skaffe ny ozempic.

                    Novo er også selv blevet mere vokale omkring brugen af ozempic off label.

                    De 3 laveste doser af ozempic er præcis det samme som wegovy. 0,25 - 0,5 og 1mg.

                    Ozempic er også godkendt i 2mg. Men den sælges ikke ret meget.

                    Modsat kan man få 1,7mg og 2,4mg wegovy. Så der er altså mer fleksibilitet ved wegovy frem for ozempic.

                    Så det er ikke rigtigt dosis er mindre i ozempic vs wegovy. den er præcis den samme

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • troldmandenT Offline
                      troldmandenT Offline
                      troldmanden
                      wrote on sidst redigeret af
                      #56

                      Præcis. Det er også derfor man ikke skal konkludere noget fra så lille åbent forsøg, fortaget på kun én klinik

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #57

                        Hej AJoke, der var jeg nok lidt hurtig og sjusket i mit indlæg, for jeg ved godt at man i Danmark (og resten af verden) starter med kostplanlægning som det første.
                        Det jeg ville sige var, at en stor del af dem som fik anden diabetes medicin er flyttet over på Ozempic, og det er ikke fordi de er fede.
                        Over tid, så vil en meget stor del af dem som fik Metformin, have brug for en stærkere insulinmedicin, og der ser det ud til at Ozempic er den foretrukne medicin. Så en hel del patienter som er ved at komme ud over der hvor Metformin kan hjælpe, eller allerede er på andre medicamenter, vil blive flyttet over på Ozempic, næste gang de skal til kontrol hos deres læge.
                        Og det er det som regionerne hyler over....

                        Med hensyn til fødevare industrien, så er det ikke overspisning som gør at nogen mangler mad. Det er et økonomisk spørgsmål....

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • troldmandenT Offline
                          troldmandenT Offline
                          troldmanden
                          wrote on sidst redigeret af
                          #58

                          Ja novo har startet 2 store fase 3 forsøg rettet mod AD. Det er et relativt stort beløb de bruger på det.

                          Det er semaglutids evne til at reducer inflammation, der er tesen om stoffets evne, til potentielt at standse hastigheden af forværring af demens.

                          Det er klart et high risk studie. Og med wegovys indtog, så kan novo alligevel ikke følge med efterspørgsel.

                          Nedenstående publikation mener der er en øget risiko for at få demens hvis man er overvægtig

                          https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8864443/

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • A Offline
                            A Offline
                            AJoke
                            wrote on sidst redigeret af
                            #59

                            Ja, korrekt, doser og præparater er ens i flere af sprøjterne
                            Uklart formuleret af mig.
                            Men slutdosis i Wegovy kan ligge højere end Ozempic.

                            Men hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede præparaterne ift diabetes og tilskud så ville det løse noget af problemet.

                            Jeg mener forsat at de overvægtige, der har en betydelig ekstra sygdomsrisico, er lige så berettigede til brug af semaglutid (Ozempic/Wegovy) som diabetikerne.

                            Som sagt har vi flere præparater til diabetikerne, men kun dette til de overvægtige.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • troldmandenT Offline
                              troldmandenT Offline
                              troldmanden
                              wrote on sidst redigeret af
                              #60

                              Ozempic er ikke godkendt til fedme, og man kan få præcis de samme wegovy doiser som ozempic doser. Så jeg har svært ved at se argumentet, for at en læge udskriver ozempic til non diabetiker. Lige nu "fratager" lægen så muligheden for en reel diabetiker ikke kan få sin medicin. Hvilket i min bog så også er estisk forkert at udskrive ozempic til non diabetiker .

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • A Offline
                                A Offline
                                AJoke
                                wrote on sidst redigeret af
                                #61

                                Der er masser af præparater, der bliver udskrevet til forskellige behandlinger uden at de har fået godkendelsen.
                                Den kommer nogle gange senere.
                                Der bruges fx epilepsipræparater og antidepressiva som smertebehandling.
                                Så en manglende godkendelse skal ikke afholde lægerne fra at bruge præparatertne, hvis vi ved, at de virker.

                                "Fratager" og etisk forkert?
                                Hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede tilskuddet på præparaterne for diabetikerne ville noget af problemet være løst.
                                Indholdsstoffet er det samme, så effekten er den samme.
                                Det er vel lige så etisk uforsvarligt at undlade at give de svært overvægtige en behandlingsmulighed.
                                Eller skal diabetes have førsteprioritet overfor de svært overvægtige?
                                Forsat god dag til dig Troldmand;-)

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • troldmandenT Offline
                                  troldmandenT Offline
                                  troldmanden
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #62

                                  Ja jeg er bekendt med der er meget der bliver udskrevet off label.

                                  Jeg mangler stadig at se én eneste begrundelse for en læge skal udskrive ozempic til en person der IKKE har diabetes. Den begrundelse kunne der være sidste år, fordi Wegovy ikke var lanceret. Men nu. Ingen begrundelse.

                                  Og JA så fratager den læge og patienten, muligheden for en reel diabetiker kan få den ozempic som vedkommende har benyttet længe.

                                  "Hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede tilskuddet på præparaterne for diabetikerne ville noget af problemet være løst".

                                  Jeg forstår ikke din argumentation med tilskud fra lægemiddelsstyrelsen?

                                  Du startede selv med at skrive non diabetiker IKKE får tilskud når vedkommende får ozempic.Og prisen på ozempic og wegovy er stort set identisk når tilskud fratrækkes Ozempic.

                                  Så hvilken begrundelse er der så tilbage for lægen og patienten at modsætte sig skiftet fra ozempic til wegovy?

                                  "det er vel lige så etisk uforsvarligt at undlade at give de svært overvægtige en behandlingsmulighed"
                                  "Eller skal diabetes have førsteprioritet overfor de svært overvægtige"

                                  Forskellen er jo at diabetikeren har fået ozempic længe inden nogen tænkte på wegovy.Det er jo præcis derfor non diabetikeren (sammen med lægen) pt fratager diabetiker muligheden for normal stabil leverance af ozempic

                                  Vi bliver nød til at adskille det her.

                                  Semaglutid/ozempic har været godkendt til diabetiker i hmmm 6 år hvis jeg husker rigtigt.

                                  Wegovy har været på det danske marked siden jan 23.

                                  Og vi ved at novo den dag i morgen kunne sælge for 100 mia kr ekstra hvis de kunne levere. Så markedet er ekstremt underforsynet i forhold til efterspørgsel.

                                  Så dit spgm om 1. vs 2. prioritet er forkert opstillet. Den ene forsyner man dem der har fået stoffet i lang tid. Den anden gruppe er en ny indikation.

                                  Tak og i lige måde

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    AJoke
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #63

                                    Om diabetikeren får Ozempic eller Wegovy er et fedt.
                                    Derfor kunne diabetikeren lige så godt få tilskuddet på Wegovy, hvis ellers der er Wegovy tilgængeligt på markedet.
                                    Overvægtige er behandlet med Ozempic i flere år.
                                    Selv om man har fået noget i lang tid, betyder det jo ikke at man er mere berettiget eller har førsteret.
                                    Du har jo heller ikke fast parkeringplads ved supermarkedet eller fast plads i biografen.
                                    Er der ingen plads eller medicin må du finde en anden løsning.
                                    At du vælger at prioritere diabetikere over de svært overvægtige er fair nok.
                                    Men så lader du den svært overvægtige i stikken, fordi der ikke findes andre medicinske behandlingsmuligheder.
                                    Der er mange diabetespræparater at vælge mellem, og diabetikeren fik også behandling før Ozempic.
                                    I rest my case.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #64

                                      Ved overvægt er der altid den mulighed at omlægge sin kost og lave noget mere motion.

                                      Det er ikke så nemt, som det er skrevet, men det er en mulighed. Kun viljestyrken sætter grænsen....

                                      Som skrevet tidligere i tråden, så kræver det en væsentlig skattestigning hvis samfundet skal godkende overvægt som en sygdom. Det kommer simpelthen bare ikke til at ske.
                                      De overvægtige må betale selv, når Novo kan levere tilstrækkelige mængder...

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #65

                                        Analogien er, hvis der opfindes en medicin som stopper rygetrang, alkohol indtagelse eller stofafhængighed.

                                        Det vil være fantastisk, men skal det være dækket af vores alle sammens skatteindbetalinger?

                                        Og skal det være obligatorisk at tage medicinen, hvis der kan laves en cost/benefit analyse på at give tilskud?

                                        Skal svært overvægtige, rygere og stofmisbrugere, betale mere i skat?
                                        Kan de?

                                        Hvis ikke, hvor høj skat vil vi andre acceptere?

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • A Offline
                                          A Offline
                                          AJoke
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #66

                                          Hej bgadk
                                          De overvægtige betaler skam selv for medicinen!
                                          Så det påvirker ikke din skat overhovedet.
                                          De får ikke tilskud til Ozempic og jeg har endnu ikke hørt om nogen, der har fået bevilliget tilskud til Wegovy.
                                          De fleste type II diabetikere, der får
                                          Ozempic, ville i øvrigt ligeledes vinde meget ved at omlægge kosten og dyrke mere motion.

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger