Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
80 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af
    #55

    Det er et problem fordi der globalt, inkl i DK løbende opstår restordre på ozempic. Altså kan dem der reelt har diabetes, opleve perioder hvor de faktisk ikke kan skaffe ny ozempic.

    Novo er også selv blevet mere vokale omkring brugen af ozempic off label.

    De 3 laveste doser af ozempic er præcis det samme som wegovy. 0,25 - 0,5 og 1mg.

    Ozempic er også godkendt i 2mg. Men den sælges ikke ret meget.

    Modsat kan man få 1,7mg og 2,4mg wegovy. Så der er altså mer fleksibilitet ved wegovy frem for ozempic.

    Så det er ikke rigtigt dosis er mindre i ozempic vs wegovy. den er præcis den samme

    1 Reply Last reply
    3
    • troldmandenT Offline
      troldmandenT Offline
      troldmanden
      wrote on sidst redigeret af
      #56

      Præcis. Det er også derfor man ikke skal konkludere noget fra så lille åbent forsøg, fortaget på kun én klinik

      1 Reply Last reply
      2
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk
        wrote on sidst redigeret af
        #57

        Hej AJoke, der var jeg nok lidt hurtig og sjusket i mit indlæg, for jeg ved godt at man i Danmark (og resten af verden) starter med kostplanlægning som det første.
        Det jeg ville sige var, at en stor del af dem som fik anden diabetes medicin er flyttet over på Ozempic, og det er ikke fordi de er fede.
        Over tid, så vil en meget stor del af dem som fik Metformin, have brug for en stærkere insulinmedicin, og der ser det ud til at Ozempic er den foretrukne medicin. Så en hel del patienter som er ved at komme ud over der hvor Metformin kan hjælpe, eller allerede er på andre medicamenter, vil blive flyttet over på Ozempic, næste gang de skal til kontrol hos deres læge.
        Og det er det som regionerne hyler over....

        Med hensyn til fødevare industrien, så er det ikke overspisning som gør at nogen mangler mad. Det er et økonomisk spørgsmål....

        1 Reply Last reply
        2
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden
          wrote on sidst redigeret af
          #58

          Ja novo har startet 2 store fase 3 forsøg rettet mod AD. Det er et relativt stort beløb de bruger på det.

          Det er semaglutids evne til at reducer inflammation, der er tesen om stoffets evne, til potentielt at standse hastigheden af forværring af demens.

          Det er klart et high risk studie. Og med wegovys indtog, så kan novo alligevel ikke følge med efterspørgsel.

          Nedenstående publikation mener der er en øget risiko for at få demens hvis man er overvægtig

          https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8864443/

          1 Reply Last reply
          2
          • A Offline
            A Offline
            AJoke
            wrote on sidst redigeret af
            #59

            Ja, korrekt, doser og præparater er ens i flere af sprøjterne
            Uklart formuleret af mig.
            Men slutdosis i Wegovy kan ligge højere end Ozempic.

            Men hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede præparaterne ift diabetes og tilskud så ville det løse noget af problemet.

            Jeg mener forsat at de overvægtige, der har en betydelig ekstra sygdomsrisico, er lige så berettigede til brug af semaglutid (Ozempic/Wegovy) som diabetikerne.

            Som sagt har vi flere præparater til diabetikerne, men kun dette til de overvægtige.

            1 Reply Last reply
            2
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden
              wrote on sidst redigeret af
              #60

              Ozempic er ikke godkendt til fedme, og man kan få præcis de samme wegovy doiser som ozempic doser. Så jeg har svært ved at se argumentet, for at en læge udskriver ozempic til non diabetiker. Lige nu "fratager" lægen så muligheden for en reel diabetiker ikke kan få sin medicin. Hvilket i min bog så også er estisk forkert at udskrive ozempic til non diabetiker .

              1 Reply Last reply
              3
              • A Offline
                A Offline
                AJoke
                wrote on sidst redigeret af
                #61

                Der er masser af præparater, der bliver udskrevet til forskellige behandlinger uden at de har fået godkendelsen.
                Den kommer nogle gange senere.
                Der bruges fx epilepsipræparater og antidepressiva som smertebehandling.
                Så en manglende godkendelse skal ikke afholde lægerne fra at bruge præparatertne, hvis vi ved, at de virker.

                "Fratager" og etisk forkert?
                Hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede tilskuddet på præparaterne for diabetikerne ville noget af problemet være løst.
                Indholdsstoffet er det samme, så effekten er den samme.
                Det er vel lige så etisk uforsvarligt at undlade at give de svært overvægtige en behandlingsmulighed.
                Eller skal diabetes have førsteprioritet overfor de svært overvægtige?
                Forsat god dag til dig Troldmand;-)

                1 Reply Last reply
                1
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden
                  wrote on sidst redigeret af
                  #62

                  Ja jeg er bekendt med der er meget der bliver udskrevet off label.

                  Jeg mangler stadig at se én eneste begrundelse for en læge skal udskrive ozempic til en person der IKKE har diabetes. Den begrundelse kunne der være sidste år, fordi Wegovy ikke var lanceret. Men nu. Ingen begrundelse.

                  Og JA så fratager den læge og patienten, muligheden for en reel diabetiker kan få den ozempic som vedkommende har benyttet længe.

                  "Hvis lægemiddelstyrelsen ligestillede tilskuddet på præparaterne for diabetikerne ville noget af problemet være løst".

                  Jeg forstår ikke din argumentation med tilskud fra lægemiddelsstyrelsen?

                  Du startede selv med at skrive non diabetiker IKKE får tilskud når vedkommende får ozempic.Og prisen på ozempic og wegovy er stort set identisk når tilskud fratrækkes Ozempic.

                  Så hvilken begrundelse er der så tilbage for lægen og patienten at modsætte sig skiftet fra ozempic til wegovy?

                  "det er vel lige så etisk uforsvarligt at undlade at give de svært overvægtige en behandlingsmulighed"
                  "Eller skal diabetes have førsteprioritet overfor de svært overvægtige"

                  Forskellen er jo at diabetikeren har fået ozempic længe inden nogen tænkte på wegovy.Det er jo præcis derfor non diabetikeren (sammen med lægen) pt fratager diabetiker muligheden for normal stabil leverance af ozempic

                  Vi bliver nød til at adskille det her.

                  Semaglutid/ozempic har været godkendt til diabetiker i hmmm 6 år hvis jeg husker rigtigt.

                  Wegovy har været på det danske marked siden jan 23.

                  Og vi ved at novo den dag i morgen kunne sælge for 100 mia kr ekstra hvis de kunne levere. Så markedet er ekstremt underforsynet i forhold til efterspørgsel.

                  Så dit spgm om 1. vs 2. prioritet er forkert opstillet. Den ene forsyner man dem der har fået stoffet i lang tid. Den anden gruppe er en ny indikation.

                  Tak og i lige måde

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • A Offline
                    A Offline
                    AJoke
                    wrote on sidst redigeret af
                    #63

                    Om diabetikeren får Ozempic eller Wegovy er et fedt.
                    Derfor kunne diabetikeren lige så godt få tilskuddet på Wegovy, hvis ellers der er Wegovy tilgængeligt på markedet.
                    Overvægtige er behandlet med Ozempic i flere år.
                    Selv om man har fået noget i lang tid, betyder det jo ikke at man er mere berettiget eller har førsteret.
                    Du har jo heller ikke fast parkeringplads ved supermarkedet eller fast plads i biografen.
                    Er der ingen plads eller medicin må du finde en anden løsning.
                    At du vælger at prioritere diabetikere over de svært overvægtige er fair nok.
                    Men så lader du den svært overvægtige i stikken, fordi der ikke findes andre medicinske behandlingsmuligheder.
                    Der er mange diabetespræparater at vælge mellem, og diabetikeren fik også behandling før Ozempic.
                    I rest my case.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #64

                      Ved overvægt er der altid den mulighed at omlægge sin kost og lave noget mere motion.

                      Det er ikke så nemt, som det er skrevet, men det er en mulighed. Kun viljestyrken sætter grænsen....

                      Som skrevet tidligere i tråden, så kræver det en væsentlig skattestigning hvis samfundet skal godkende overvægt som en sygdom. Det kommer simpelthen bare ikke til at ske.
                      De overvægtige må betale selv, når Novo kan levere tilstrækkelige mængder...

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #65

                        Analogien er, hvis der opfindes en medicin som stopper rygetrang, alkohol indtagelse eller stofafhængighed.

                        Det vil være fantastisk, men skal det være dækket af vores alle sammens skatteindbetalinger?

                        Og skal det være obligatorisk at tage medicinen, hvis der kan laves en cost/benefit analyse på at give tilskud?

                        Skal svært overvægtige, rygere og stofmisbrugere, betale mere i skat?
                        Kan de?

                        Hvis ikke, hvor høj skat vil vi andre acceptere?

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • A Offline
                          A Offline
                          AJoke
                          wrote on sidst redigeret af
                          #66

                          Hej bgadk
                          De overvægtige betaler skam selv for medicinen!
                          Så det påvirker ikke din skat overhovedet.
                          De får ikke tilskud til Ozempic og jeg har endnu ikke hørt om nogen, der har fået bevilliget tilskud til Wegovy.
                          De fleste type II diabetikere, der får
                          Ozempic, ville i øvrigt ligeledes vinde meget ved at omlægge kosten og dyrke mere motion.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #67

                            Ok, så holder budgettet ....
                            Forstod dit udsagn om at sidestille tilskuddet til Ozempic og Wegovy, men det skal altså kun gælde for diabetikere. Og vel kun for Wegovy doser på samme niveau som Ozempic ?

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • A Offline
                              A Offline
                              AJoke
                              wrote on sidst redigeret af
                              #68

                              Ja, korrekt.
                              Det er medicintilskudsnævnet, som bestemmer, hvilke præparater der skal have tilskud.
                              Da Ozempic og Wegovy indeholder det samme semaglutid, giver det ikke mening at diabetikerne ikke kan vælge frit.
                              Hvilke præparater/sundhedstilstande, der skal have tilskud eller ej er en benhård sundhedspolitisk diskussion.
                              Det kræver tilgængelighed til tørre tal og en vis grad af kynisme for at komme frem til en beslutning om, hvad der samfundsøkonomisk giver mest valuta/sundhed for pengene.

                              Skal nogen betale mere i skat grundet fedme, misbrug af diverse stimulanser etc.?
                              Skal motorcyklisterne som er afhængige af fart eller som blot bliver mere skadede, når det går galt.
                              Skal fodboldklubberne, når vi skal bruge mere politi til kampene?
                              Skal motionisterne når Storebæltsbroen skal spærres for løb/cykelløb.
                              Det bliver svært at blive enige;-)

                              Måske skal vi blot glæde os over de mange penge Novo og deres medarbejdere lægger i skat.
                              Glæde os over de milliardbeløb som Novo tilfører til Steno diabetescentre i landets store byer.
                              Penge de har tjent på salg primært i USA.

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • H Offline
                                H Offline
                                Hyst
                                wrote on sidst redigeret af
                                #69

                                Lige til din første linjer:

                                Just a moment...

                                favicon

                                (academic.oup.com)

                                Havde eller toet vi var komme over denne ensidige fremstilling -"kun viljestyrken sætter grænsen..."

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #70

                                  Er fedme genetisk?

                                  Det er noget sludder. Der er en simpel balance mellem hvor meget kroppen forbruger (blandt faktorerne er højde, køn, aktivitet, alder), og hvor meget man putter ind i munden.

                                  Putter man mere ind end man forbruger, så lagres det som fedt - man tager altså på....

                                  Putter man mindre ind end man forbruger, så tages der af fedtdepoterne (og musklerne) og man taber sig.

                                  Denne meget simple relation er gennemprøvet over 100 år af ernæringsspecialister. Og den fungerer for alle, uanset genetik.
                                  Genetik, og nogle meget specielle sygdomme, kan have en mindre effekt i balancen, men den er meget mindre end de ovenfor nævnte faktorer. Faktisk så ubetydelig, at det ikke er noget som tages med i diæt beregninger.

                                  Hvis man krydser en hel masse gener med fedme, så vil der sandsynligvis være nogle som har korrelation. Men korrelation er ikke kausalitet.
                                  I artiklen nævnes en svag effekt, som ovenikøbet er polygenetisk..... Måske er det de mentale gener for viljestyrke, men vores samfund er ikke bygget op på at nogen er uansvarlige på grund af deres genetik, og der er ingen som hævder at man ikke kan sætte sig ud over sit genetiske ophav.
                                  Konsekvensen af det syn, er biologisk determinisme og faldet af den fri vilje, og dermed det personlige ansvar.

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • troldmandenT Offline
                                    troldmandenT Offline
                                    troldmanden
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #71

                                    Det er svært at klage over novo i denne tid. Nyhederne/eksponeringen omkring novo, fortsætter nærmest i en lind strøm der trækker kursen med op.

                                    Når man ser på LLY, så stiger den hurtigere/endnu mere end novo. Det selvom det er novo nyheder som Select studie der også hara trukket LLY med op.

                                    Den seneste mdr er LLY steget 7% mere end novo.

                                    LLY PE 2023 forventninger, handles også ca 30% højere end ditto Novo. Ud fra det, så er der stadig rum for yderligere pæne stigninger i novo kursen. Men så simpelt er det jo aldrig. Som amerikansk selskab, så får LLY bare mere eksponering fra amerikanske investorer end novo gør

                                    Nedenfor er et par video/transcripts af nye US analytiker kommentar

                                    https://www.youtube.com/watch?v=97xq-Ev9hm0&t=54s

                                    Link Preview Image
                                    Ozempic cuts alcohol cravings. Liquor companies aren't ready

                                    Weight loss drugs may not carry the same threat to the alcohol industry as, say, Prohibition, but companies and investors would be wise to start strategising about how they will adapt as more people begin to take the drugs

                                    favicon

                                    The Business Standard (www.tbsnews.net)

                                    1 Reply Last reply
                                    5
                                    • OccamO Offline
                                      OccamO Offline
                                      Occam
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #72

                                      Jeg har observeret det samme fænomen ved Moderna og BioNTech: To sammenlignelige selskaber, hvor i forhold til nøgletal det amerikanske selskab bare er væsentligt dyrere end det europæiske.

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • troldmandenT Offline
                                        troldmandenT Offline
                                        troldmanden
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #73

                                        Ja det er ikke ukendt. Og heller ikke så mærkelig endda.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • T Offline
                                          T Offline
                                          Thorkild01
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #74

                                          En mulig forklaring på Lly's ekstremt høje prissætning sammenlignet med NOVO kan evt. skyldes markedets forventninger om en FDA godkendelse af deres demens (Alzheimer's) medicin Donanemab, som har vist lovende resultateer, inden årets udgang. se

                                          https://investor.lilly.com/news-releases/news-release-details/lillys-donanemab-significantly-slowed-cognitive-and-functional

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger