Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
80 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af
    #21

    Giga novo salgsvækst i Norge i år

    Der er kommet noget data fra Norge på både Q1 2023 og indirekte også Q2

    Kilderne til nedenstående norske data, findes via 2 links i bunden af dette indlæg

    Ozempic solgte for 674 mio nok i 2022.
    Q1 2023 259 mio
    1 halvår 2023 over 650 mio. Ergo var Q2 over 400 mio.

    Wegovy Q1 2023, 44 mio.

    1. halvår 2023 240 ,mio nok. Ergo 200 mio nok i Q2

    Saxenda solgte for 605 mio nok i 2022
    Q1 2023, 179 mio

    1. halvår 2023, 350 mio. Ergo 170 mio i Q2

    samlet giver det
    2022, 1,279 mia
    Q1 2023, 482 mio
    Q2 2023, 770 mio.

    1. halvår 1,252 mia

    Bemærk det er slutbruger pris, og ikke det samme som den pris novo får.

    MEN i Norge har de allerede her ved halvåret solgt lige så meget "fedme" medicin som hele 2022.

    60% vækst fra Q1 til Q2.....!så tror da f..... de ikke kan følge med og de er i restordre.

    Og nej vi skal ikke regne med 60% vækst Q on Q for hele novo. Jeg har en vækst på hele GLP1 på 11-14%. Fra 35 mia i Q1 til 39-40 mia i Q2

    Lige lidt data fra novo Q1.

    I EMEA (Europa, mellemøsten og Afrika) solgte novo Ozempic for 3,35 mia dkk i Q1

    I EMEA solgte novo wegovy og Saxenda for 1,2 mia dkk i Q1

    Så selvom de norske tal er i norske kr (0,63dkk)og slutbruger pris, så er det nogle ret vilde data.

    Jeg tror stadig de kommer til at justere forventninger op. Særligt det nedre spænd i deres udmeldt forventninger bliver alt andet lige hævet ganske pænt

    Link Preview Image
    Har gått ned 12 kilo på tre måneder: – Medisinen har endret livet mitt

    Dennis Ottesen (28) ble anbefalt omstridt slankemedisin av fastlegen. Salget har eksplodert og fortsetter å øke.

    favicon

    Nettavisen (www.nettavisen.no)

    Link Preview Image
    Stor økning i omsetningen av midler som brukes mot overvekt

    Det er stor oppmerksomhet om nye legemidler som brukes til vektreduksjon. Det har vært en svært stor økning i omsetningen av disse legemidlene de siste årene og hittil i år.

    favicon

    (www.apotek.no)

    1 Reply Last reply
    4
    • troldmandenT Offline
      troldmandenT Offline
      troldmanden
      wrote on sidst redigeret af
      #22

      Her er så den reelle oms som Novo kan bogføre. Apotekernes indkøbspriser.

      Ozempic 441 mio nok i første halvår. Op med 109% vs sidste år....

      Saxenda 229 mio. Op med 36,1%

      Wegovy 182 mio. 60 mio alene i juni

      Totalt novo oms 1,17 mia (alle novo produkter)En stigning på 67,7% VS 1. HALVÅR 2022. Den norske krone er dog faldet godt 10% i samme periode

      Novo har guidet 24-30% vækst på toplinje. Så Norge er et af de lande der vækster signifikant mere.

      1 Reply Last reply
      3
      • K Offline
        K Offline
        koden
        wrote on sidst redigeret af
        #23

        Det er vildt med sådan en prisforskel. Det kan da ikke få lov til at fortsætte?

        1 Reply Last reply
        5
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden
          wrote on sidst redigeret af
          #24

          Det skulle man jo ikke tro. Det ligger lige til højrebenet at barbere de priser mega meget ned da de jo indkøber i store mængder. MEN der er SÅ mange økonomiske interesser og mellemmænd at de aldrig rigtig har fået tag i det

          1 Reply Last reply
          6
          • K Offline
            K Offline
            koden
            wrote on sidst redigeret af
            #25

            Nå ja... det er rigtigt. deres system er mærkligt skruet sammen.
            Så det er vel egentlig ikke Novo der får de mange penge?

            1 Reply Last reply
            6
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden
              wrote on sidst redigeret af
              #26

              Pharma industrien tjener med flere skolængder de fleste penge på salg i US vs alle andre steder. Men nej der er flere andre led der har snablen nede i kassen så Novo får langt fra det hele.

              Foreløbige tal peger mod 40% rabat på wegovy. Insulin bliver rabatten hævet til 75% fra 2024.

              1 Reply Last reply
              5
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #27

                Novo rykker op blandt verdens 20 mest værdifulde selskaber

                8/8 17:30

                Novo Nordisk er rykket op i top 20 over de mest værdifulde selskaber i verden.

                Med en markedsværdi på 2885,9 mia. kr. ligger Novo på en 19. plads sent tirsdag eftermiddag.

                Det er fire pladser højere end mandag.

                Det fremgår af Companiesmarketcap.com.

                Dermed sniger Novo sig over det kinesiske teknologiselskab Tencent, der er 405,17 mia. dollar værd ifølge opgørelsen.

                Der er dog fortsat et stykke vej op til verdens mest værdifulde selskab, Apple, hvor markedsværdien er på 2802 mia. dollar.

                Med en dollarkurs på 6,8070 kr. per dollar er Novos markedsværdi 424 mia. dollar.

                .\˙ MarketWire

                1 Reply Last reply
                2
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #28

                  Morgan Stanley har ifølge Bloomberg hævet sit estimat for det samlede marked for vægttabsmedicin til 77 mia. dollar, eller 524 mia. kr., i 2030. Tidligere lød børshusets estimat på 54 mia. dollar.

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #29

                    Bare de kunne udvikle en middel mod rygetrang - så bliver vi snart alle 150 år - hvis vi ønsker det (smil)

                    Jeg tør slet ikke tænke på sygeudgifterne ved en sådan levealder!

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • troldmandenT Offline
                      troldmandenT Offline
                      troldmanden
                      wrote on sidst redigeret af
                      #30

                      Her mindre end 10 timer til novo kommer med Q2 regnskab, har jeg lidt nye wegovy data jeg ikke har set nævnt i medierne? Nemlig antal personer/recepter på wegovy i juni.

                      De sidste data jeg har set i medierne var maj data som sagde 52.006 personer med 58.257 recepter.

                      De tilsvarende tal for Juni er 58.795 personer med 66.126 recepter. Ergo en stigning på 13% fra maj til juni. Vi har endnu ikke ramt platue.

                      Hvis vi ser på antal recepter i Q1 vs Q2 så er det 80.503 vs 169.624. Ergo en stigning på 110%

                      I Norge har stigningen været godt 300% fra Q1 til Q2. Det må betyde der i EMEA er solgt for ca 300kr mio vs 138 mio i Q1. Det er først her i Q3 Tyskland er tilføjet EMEA

                      Analytikerne regner med en total oms på 55 mia i Q2 vs 53 mia i Q1. Tilsvarende regner de med hele GLP1 pf har solgt for 38 mia vs 35 mia i Q1. Når jeg leger med excel så er jeg nærmere de 40 mia.

                      Det var først i løbet af marts de begyndte at ramme det nye produktionsloft. Så der må have været ca 3mia mere i kapacitet hen over kvartalet. Dertil blev der i april tilføjet en ny ekstern kontraktproducent. Det skal gerne have løftet kapaciteten lidt i slutningen af kvartalet. Tilsvarende bliver kapaciteten yderligere øget til sep.

                      Jeg tror stadig der kommer en mindre opjustering i morgen. De hæver den nederste grænse(24%) 2-4%. Og muligvis det øvre range til 32%.

                      Der er nok ikke mange der har fokus på andet end ozempic/wegovy(hele GLP1) og produktions kapacitet.

                      Mon ikke stort set hele fokus i morgen bliver ozempic/wegovy(hele GLP1) og produktions kapacitet. Dertil Select data og hvordan de kommer til at sætte endnu mere turbo på deres R&D

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #31

                        "Nye resultater med Wegovy blæser tvivl af vejen: Markant mindre risiko for stroke, blodprop i hjertet og død
                        Langvarig behandling med vægttabsmidlet Wegovy (semaglutid 2,4 mg) reducerer risikoen betydeligt for alvorlige hjerte-kar-tilfælde og hjerte-kar-relateret død hos personer med svær overvægt, som ikke har diabetes, men har kendt hjerte-kar-sygdom".

                        Læs hele artiklen (scroll langt ned)

                        https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/?view=article&id=7919:nye-resultater-med-vaegttabsmiddel-blaeser-tvivl-af-vejen-markant-mindre-risiko-for-stroke-blodprop-i-hjertet-og-dod&catid=59

                        Link tidligere postet i Novo-chatten . Tak til Bulder

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • V Offline
                          V Offline
                          vestasfan
                          wrote on sidst redigeret af
                          #32

                          ... Disclaimer, nederst i artiklen, bemeldte Læge er ansat af Novo. Bare for en god ordens skyld.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • troldmandenT Offline
                            troldmandenT Offline
                            troldmanden
                            wrote on sidst redigeret af
                            #33

                            Masser af data i regnskabet.

                            Som analytikerne allerede har sagt, så var salget i Q2 til den lave side. Kun en stigning på én lille mia på toplinjen

                            Ozempic og wegovy går frem mens næsten alt andet går tilbage. Samlet GLP1 på 39,3 mia. Op fra 34,6 mia. En stigning på 13,6%. Analytikerne havde 38,3 mia og jeg tæt på 40. Så samlet GLP1 volume/kapacitet er godkendt.

                            Novo har samlet oms på 108 mia for halvåret.

                            Samtidig har de nu opjusteret forventningerne til både oms og indtjening. Så den nu lyder på 27-33% oms vækst vs 24-30%. Så en opjustering på 1% mere end jeg troede.

                            33% vækst svare til 235 mia. Så skal de nå den høje ende så skal oms løftes til 127 mia i 2.halvår. Rammer de den i den høje ende, så snakker vi nok 65-67 mia i Q4O. Så kan vi allerede beghynde at skimte 275 mia i oms i 2024. (17% vækst over 23) Uden yderligere kapacitet. Og der vil blive tilføjet mere kapacitet i 24.

                            Jeg notere mig også at Fruegaard har været ude at kommentere at de vil reducere antallet af de lave Wegovy doser. "Så det vil vi fortsætte med at gøre i de kommende kvartaler".

                            Wegovy har officielt været nævnt på FDA liste over medicin der er i restordre. På listen stod der at novo forventes alm supply fra sep. Men som ventet er efterspørgsel så stor at alt ny kapacitet straks bliver udnyttet.

                            Men ja jeg synes det er vigtigt man allerede nu kan se hvordan væksten fortsætter stejlt op i 2024.

                            Bruttomargin var imponerende 85,5% i Q2. Eli Lilly havde 79,8%.

                            Novo hæver også EBIT forventningerne til vækst på 31-37%. Op fra 28-34%. Så den øgede toplinje slår direkte igennem på bundlinjen.

                            Et par punkter der undre mig men som vi næppe får mere belyst, er den procentuelle store stigning i salgs og distributions udgifter. Den post voksede med 15,3% fra Q1 til Q2. Så nu udgør den poxst 26,4% af omsætningen vs 23,3% i Q1. Novo dækker sig af med at det er udgifter til relancering af wegovy samt øget ozempic marketing. Det var altså Q1 hvor der blev skruet op for marketing af Wegovy. Q2 har de trukket masser af marketing aktiviteter tilbage fordi de alligevel bliver løbet over ende af amerikanere der vil have Wegovy NU.

                            Så der er et eller andet "gemt" i den store stigning.

                            Novo fortæller i Q2 meddelelsen, at de lukker 2 forskellige forsøg med nye fedme stoffer. Et som blev lukket ned etter de første fase 2 resultater kom ind. Og et fase 1 produkt.

                            Det betyder nu novo ikke har nye fedme stoffer i fase 2. Dermed har de et gab på ca 3 år inden den næste potentielle fase 3 kandidat. Og det er knap så heldigt for nu at sige det.....

                            Novo melder også ud de har købt det canadiske biotech selskab Inversago Pharma. De har et fase 2 program INV202 mod DKD (Diabetic kidney disease). ca 1 ud af 3 diabetiker oplever deres nyere bliver svækket, og en andel af den patientgruppe ender i dialyse/transplantation. Der er endnu ikke stoffer på markedet der for alvor kan forbedre den tilstand. Det håber Inversago Pharma/NOVO at deres stof kan.

                            Prisen er op til $1,075 mia. Afhængig af udviklings og kommercielle milestones.

                            Okt 2022 rejste selskab $70 mio. Herunder fra Amgen (deres venture arm)

                            Novo kommer til at blive meget mere aggressive på M&A området, og bare generelt skrue op for R&D omkostninger
                            S

                            1 Reply Last reply
                            4
                            • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                              Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                              Helge_LarsenPI-redaktør
                              wrote on sidst redigeret af
                              #34

                              Novo Nordisks fedmemedicin kan sende milliardregning for tilskud til staten

                              29/8 07:22

                              Det vil koste staten adskillige milliarder, hvis fedmemidler som Novo Nordisks Wegovy fremover skal være en af den offentlige tilskudsordning.

                              Det fremgår af et svar fra sundhedsminister Sophie Løhde (V) til Folketingets Sundhedsudvalg.

                              Omkring 900.000 danskere vurderes ifølge Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen at være svært overvægtige med et BMI, body mass index, på over 30, og det er den gruppe, som ministeren har set nærmere på.

                              • Hvis alle i denne gruppe fik offentligt tilskud til behandling med Wegovy, ville det medføre regionale tilskudsudgifter imellem 23,9 og 27,9 mia. kr., fremgår det af svaret fra Sophie Løhde.

                              Den præcise udgift afhænger dog i sidste ende af, hvilke udgifter patienterne i øvrigt har til tilskudsberettiget medicin, og dermed hvor tæt de er på loftet for maksimal egenbetaling. Udregningen er baseret på tal for medicinpriser og tilskud i 2023.

                              Med et BMI over 30 anses man for at være svært overvægtig, mens et BMI i intervallet 18,5-24,9 anses for at være normalt.

                              .\˙ MarketWire

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • troldmandenT Offline
                                troldmandenT Offline
                                troldmanden
                                wrote on sidst redigeret af
                                #35

                                Og her kan læse lidt om hvorfor det INGEN betydning vil få for novo/wegovy om der kommer tilskud eller ej. I hvert fald de næste 2-3 år frem

                                https://www.proinvestor.com/boards/115000/

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #36

                                  Ja, Novo og konkurrenterne skal nok få solgt meget mere end i dag, selv uden tilskud. Og foreløbig er Novo kapacitets begrænset og ikke efterspørgelses begrænset.
                                  Men på længere sigt, så kommer enten priserne under pres, eller også kommer der ikke tilskud/forsikring til fedme medicin.
                                  I ovenstående artikel, så vil det betyde en stigning på 10% i Danmarks samlede sundhedsudgifter (hospital, praktiserende læger, medicin, plejehjem, hjemmehjælp m.m.) alene til Wegovy hvis alle med BMI>30 fik støtte til det..... Det giver tæt på 1% af BNP....

                                  Med andre ord, det kommer altså ikke til at ske.
                                  Det er en selvbetaler....

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    koden
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #37

                                    Selvfølgelig skal det være selvbetalt for dem der kan motionere/spise sig ud af deres overvægt. Resten skal nok have tilskud.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #38

                                      Hvis det er kriteriet så kommer vi til at betale meget mere i skat. Man kan ikke bare lige øge de samlede sundhedsudgifter med 10% uden det får en stor budgetmæssig konsekvens. Et overslag er at vores regionsskat nok skal sættes op med 3-4 procent point, udelukkende på grund af Wegovy. Det bliver svært at sælge til det i forvejen hård pressede skatte betalende folk.

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • troldmandenT Offline
                                        troldmandenT Offline
                                        troldmanden
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #39

                                        Det er en ikke "ikke" historie som nogle journalister har sat i gang. Det er sensations journalistik at fortage en beregning på fuld tilskud til 900.000 danskere. For nej det vil novo ikke engang forsøge at forhandle igennem. Og som skrevet så ER novo allerede mere end lagt ned af efterspørgslen.

                                        MEN hvis nu de kære journalister ellers havde gjort deres job, så er der jo allerede over 100.000 dansker der får tilskud via ozempic som de er på. Og 60.000 der allerede selv betaler.

                                        Så ja en historie der ingen realisme har på sig

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • V Offline
                                          V Offline
                                          vestasfan
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #40

                                          Husk at tænke på hvor meget vi som samfund vil spare i skat og dermed udgifter til sundhedsvæsnet, hvis folk i millionvis taber sig. Dertil kommer den humane del, hvor mennesker ikke føler sig ekskluderet og stigmatiseret bla pga voldsom overvægt. Det her præparat er jo Chris McDonald i tablet form. Læg dertil hjertekar problematikken. Men igen, dem som bestemmer i dag, får ikke glæden af de massive fordele globalt om ti år.

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger