Vilde kursgevinster i NorthMedia - eller alvorlig regnefejl?
-
North Media A/S har i dag købt 644.097 egne aktier til en samlet købspris på DKK 36,1 mio., og besidder herefter 2.085.097 stk. egne aktier, svarende til 10,40% af såvel stemmerettighederne som aktiekapitalen i selskabet.
-
Jeg har selv en lille position i NM.
Hvad mener i er fair value for NM?
I hårde likvide aktiver (der er lette at omsætte) har de
Børsnoterede aktier: ca 750M DKK
Cash: ca. 150M DKK
Netto egendomme (ved ikke om disse bør regnes med): ca. 120M DKK
i alt: 1020M DKKDeres driftselskaber levere EBIT på 110 til 150M DKK i 2024. Jeg venter ikke rigtig nogen positiv vækst i EBIT på længere bane (snare det modsatte).
Udestående aktier (minus dem de selv ejer): ca. 18M?
Multiplier på driften bør være lav. Måske 4x EBIT?
Så får jeg fairvalue til 1020M + 4*130M = 1540M DKK
eller ca 85DKK per aktie.
Ved den nuværende kurs (66 kr) bliver det handlet til 2x EBIT på driften - måske lige grov nok.
Hvad mener i?
-
EBITDA 210M i 2024.
Ebit bliver belastet af non-cash afskrivninger på opkøb af virksomhed.
Så brug EBITDA
-
Jeg syntes godt man kan argumentere for at aktien pt er billig. NM i kurs 85 ville ikke være dyr, men jeg har bare svært ved at se perspektivet i aktien. Der er ikke rigtig noget vækst potentiale i kerne forretningen. Det er en 'mediocre business at a wunderful price' mere end noget andet.
Havde aktien kosted 35 - 40 kr, så er jeg enig i at den kunne være et spændende asset-play, men den nuværende market kap er ikke mindre end værdien af deres let omsætlige aktiver - selv hvis vi inkludere murstenene.
Hvis du havde 1200M DKK på lommen, ville du så:
A) Købe hele NM
B) Købe aktier i Novo, nVidia, etcHvad tror du ville give bedst afkast efter 1, 3, 5 år?
(Edit: Det kunne være spændende at få Helge Larsens tænker omk NM)
-
Når værdien af NOVO og Nvidia stiger, kan I kun sidde skringrene tilbage.
Hvis I købte North Media for at få værdistigning på deres aktieportefølje, så sidder I uhjælpeligt med håret i postkassen. Nok stiger indre værdi af North Media; men hvilken gavn har I af det? I skal købe hele selskabet og likvidere det, for at få noget ud af det.
I skulle have købt NOVO og Nvidia direkte, så havde I fået gevinst.
-
Som man kan se af nedenstående så har vi lige fået et vigtigt bud på prisen/valuation på et distributionsselskabs multipel. Det har vi fået fra selskabers køb af SDR.
Som det fremgår blev SDR købt til en EV EBITDA multipel på 7X.
Vi kan bruge samme udgangspunkt til at prissætte FK Distribution: FK har lige leveret et overskud på 165,5 millioner kr. i EBITDA. (2023 årsrapport)
7 x 165,5 = 1.158M DKK.
Det svarer faktisk meget nøjagtigt til hele selskabets markedsværdi i dag.

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind