Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kapitalrejsning i Biotek/medico

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
31 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af
    #9

    Så ja det handler rigtig meget om risikoprofil. At man som investor ved denne type emission typisk vil ske i virksomheder der brænder meget cash, samtidig med de er adskillige år fra break even.

    Jeg har som dig også investeret i mange sf den type virksomheder siden slutningen af 90'erne. Både børsnoterede såvel som private selskaber.

    Nogle af dem har jeg fået seriøse hug i tuden, mens andre har givet ret god return on investment. Ennogie som den klart største og vigtigste investering for mig.

    1 Reply Last reply
    6
    • A Offline
      A Offline
      AWIN
      wrote on sidst redigeret af
      #10

      Vær Kritisk: Jeg lægger overhovedet ikke op til strikse eller firkantede regler, det er heller ikke muligt, der er regler nok på området. Som jeg har gentaget her i tråden, et jeg bekymret for, at netop Biotek og medico branchen, ved at udbyde nye aktier til en ganske lille brøkdel af den kurs, man kom ind med oprindelig, udvander casen, og dermed selv bliver skyld i, at det bliver betydeligt meget sværere at finde den nye kapital.

      1 Reply Last reply
      4
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #11

        Så kald det en slags 20% regel. Uanset, så synes jeg du beder om det umulige.

        1 Reply Last reply
        4
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden
          wrote on sidst redigeret af
          #12

          Awin

          1) det har været sådan over 20 år.....?

          2) du mangler at svare på mit spørgsmål. Hvordan skal virksomhederne ellers rejse penge....? Hvad ville DU gøre hvis du sad som CEO eller bestyrelsesmedlem, og i har undersøgt låne finansiering og rette emission, og ingen ville gå med på jeres betingelser. Hvilken mulighed har du så. Udover t-ret emission

          Jeg har selv oplevet et utal af den slags emissioner i mere end 20 år. Og JA det er F...... træls at blive udvandet, hvis ikke man har likviditet til at øge med samme procentsats. Så jeg forstår godt frustrationen. Men Hva filan skal selskaberne ellers gøre....? Cash is King....

          1 Reply Last reply
          5
          • A Offline
            A Offline
            AWIN
            wrote on sidst redigeret af
            #13

            Det er simpelt, jeg ville udbyde færre aktier til højere kurs, alternativt lave rettet emission til de største aktionærer med rabat på max. 10%. Derefter samme metode, hvis nye penge kræves. Al udvanding vil elimineres mellem emissionerne. Meget små omkostninger, ingen brug for garantitegning fra dyre banker. KRAV: 100% info til aktionærer omkring porteføljen og dens udvikling. Aktionærer hader usvanding med 50-90%. Selskabet bevarer sin status overfor markedet, fordi den bevarer sin kurs. Husk lige, alternativet er for mange nul penge, ligesom Stemmedical (se ovenfor).
            Selskaberne må sænke ambitionerne og ved at bevare kursen høj, finder de nemmere en storebror med kapitalen på plads og lyst til at deltage i nye eventyr (læs Novo, Genmab, Lundbech)

            1 Reply Last reply
            4
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden
              wrote on sidst redigeret af
              #14

              Du kan være 110% sikker på en bestyrelse HAR prøvet at skaffe kapital ved rettet emission og/eller lånefinansiering, inden de går den lange vej med t-ret.

              Så det du nævner der er altså IKKE en option. Nu kender jeg lidt til det at rejse penge. Det er en enorm tidskrævende og langsommelig proces. Man har holdt et 2-cifret antal møder med potentielle investorer. Men hvis de alle siger nej til de terms ledelsen kræver, og kassen snart er ved at løbe Tom. Hvilke andre muligheder har en bestyrelse så? Ingen.

              Man må ikke lave rettet over 10%. Og når alle prof på forhånd har sagt nej, så kan man være ret sikker på aktien/selskabet vil blive slagtet hvis de går ud med høj kurs og ingen garanterede tegning.

              Så de punkter du fremhæver er ganske enkelt ikke muligt i de pågældende situationer. For bestyrelsen ønsker heller ikke selv mere udvanding end højest nødvendigt. Så alt er afprøvet inden da.

              Cash is King. Og det er ikke dig og jeg der har betydning. Det er dem der sidder på de store beløb der er parkeret på sidelinjen.

              Det med lettere at finde en storebror. Den er jeg ikke sikker på jeg forstår?

              1 Reply Last reply
              5
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden
                wrote on sidst redigeret af
                #15

                Som nævnt før, så forstår jeg til fulde frustrationen. Den har jeg skam også haft flere gange. Men det er last call når man går til T-ret.

                1 Reply Last reply
                5
                • A Offline
                  A Offline
                  AWIN
                  wrote on sidst redigeret af
                  #16

                  Husk bare lige, at vi her reagerer på, at det er meget sandsynligt det fremover bliver mere end besværligt at finde investorer nok til de sultne og voldsomt cashburning selskaber. Lige nu bruger man yderste løsning med uigennemsigtige T-Ret løsninger førende til udvanding med oftest over 90%. Fra disse kurser skal selskaberne skabe aktiestigninger på over 110% for de fleste, før de oprindelige aktionærer når breakeven. Det er absolut muligt, men lige så sikkert blue sky. Samtidig vil selskaberne være i bad standing i kraft af det gigantiske kursfald.
                  Med storebror mente jeg selvfølgelig en kapitalpartner med indsigt og mulighed for fællesrettet indsats efter markedsgodkendelse.

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden
                    wrote on sidst redigeret af
                    #17

                    Jeg hører skam hvad du siger. Men synes du ignorere at sådan har det været i maaaaange år. Også under finanskrisen hvor pengekassen blev smækket i for mange early stage cash burning biotech. Og straks markederne lysner mere, så er vi tilbage ved det gamle med masser af penge til de gode cash burning selskaber.

                    Så nej jeg tror ikke det får nogen som helst betydning på den længere bane. Der er stadig rigtig rigtig mange der investere i denne branche med high risk. Lige nu er pengene bare dyre.

                    Kapitalpartner/NOVO mm flere havde netop sprunget til under de hemmelige møder en-en møder forud for en beslutning om T-ret emission. De er som sådan lige glad med om en kurs er høj eller lav. Det handler om mcap i forhold til de mulige værdier der er i pipeline.

                    Så om der er 500 mio aktier til 1kr per styk eller 10 mio aktier til 50kr per stk. Mcap er jo de samme, så ingen betydning.

                    Må jeg spørge hvor mange år du har investeret i biotech og/eller andre cash burning R&D selskaber?

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • A Offline
                      A Offline
                      AWIN
                      wrote on sidst redigeret af
                      #18

                      Vi får se om nogle måneder, pressen skriger om det her, og Stemmedial har stødt hovedet mod loftet. Du ved jo godt, at pressen skriver meget om kapital nu, og kun tiden vil vise hvor galt det er. Selv hader jeg aktier, der falder, og det hører ikke til i min verden, den er ikke filotropisk, en chance er ok, og et tab er ok, længere er den ikke. Uanset hvad du siger, er det her en ny trend, og den gør jo det grimme ved os, at vi bliver svinebundet til en aktie, vi ikke kan komme ud af, når vi vil, og det er ihvertfald ikke min kop te.
                      Tak for nu.

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • troldmandenT Offline
                        troldmandenT Offline
                        troldmanden
                        wrote on sidst redigeret af
                        #19

                        Vi ser tydeligvis forskelligt på det, og læser andre finansmedier end jeg. For jeg har umiddelbart svært ved at se hvilken forskel der er nu, vs tidligere med høje renter og usikkerhed.

                        Dertil mener jeg ikke det rent praktisk kan lade sig gøre det du skriver. Alternativet er bare at selskaberne går konkurs.

                        Er der selskaber, særligt på de små børser der aldrig burde have været børsnoteret. Så absolut. Og DEN slags historier har fyldt mere de sidste par år

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • troldmandenT Offline
                          troldmandenT Offline
                          troldmanden
                          wrote on sidst redigeret af
                          #20

                          Og så er det altid en god ide, at vi som investor går vores pf igennem med jævne mellemrum. Om der er anledning til at justerer på pf. F.eks pga risiko/risikoprofil har ændret sig for selskabet, eller hos investor.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • A Offline
                            A Offline
                            AWIN
                            wrote on sidst redigeret af
                            #21

                            Helt enig, men når man har været med længe med løbende suppleringer i aktier, som pludselig melder ud med T-ret emission og nye aktier til måske 10% af kurs forud for udmeldingen, kan man kun håbe på at selskabet står overfor gennembrud. Ret beset var det jo også årsagen til man øgede ejerskabet forud for den nye emission. Jeg er meget tryg ved min aktuelle beholdning pt. Men jeg vil ikke fremover støtte nye selskaber ved første emission, måske ved nr. 2 eller 3.

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • troldmandenT Offline
                              troldmandenT Offline
                              troldmanden
                              wrote on sidst redigeret af
                              #22

                              Der er faktisk i dag en stor artikel i Børsen om det her emne. Bla hvor en af partnerne (Jørgen Søberg Petersen)fra Novo Holding (En af de store pengekasser fra Novo AS der hvert år investere mia kr i alt fra pre seed til late stage biotech selskaber hvor de har været med hele vejen)

                              Der tales naturligvis ikke om noget så specifikt som T-ret emissioner. Men Jørgen Søberg kommer bla ind på at de høje renter gør rigtig ondt på de selskaber der stadig brænder meget cash, og helt nye selskaber. At de store fonde som NOVO og andre, prioritere at have likvider klar til de gode selskaber i deres portefølje. Og så kigges der ikke ret meget efter nyt, med mindre der dukker noget vildt godt/spændende op.

                              Han siger også at der f.eks for 3 år siden kunne børsnoteres biotech selskaber som dårligt var i klinisk udvikling. Og at kravene er meget hårdere nu. Også til de mindre biotech selskaber der endnu ikke har fået valideret ret meget.

                              Når proff ikke vil med på rettede emissioner så har bestyrelserne ikke så mange valg mere

                              1 Reply Last reply
                              4
                              • A Offline
                                A Offline
                                AWIN
                                wrote on sidst redigeret af
                                #23

                                Tak for denne info. Det underbygger jo alt det vi har kommenteret i denne tråd hidtil, herunder specifikt at man for 3 år siden kunne opnå børsnotering, bare der var udsigt til at nå frem til fase I. Det stemmer 100% med perioden (2020/2021) hvor jeg flyttede en del af fokus fra C25/Large cap/Mid cap til denne type biotek/medico virksomheder.
                                Min mening er, at tiderne skal forventes at blive hårde for cashburners. Jeg tænker dette er svaret på, hvorfor bankerne har lykkedes med at overbevise de mange, som her i 2023 har sparket T-Ret emissioner igang, uanset prisen og velvidende, at udvandingen ville blive nøjagtig så stor som udbudskursen ved emissionen indikerede.
                                Det her er grimt, men også selskabt, og vil ramme mange, som vil blive tvunget til nytænkning, voldsom sænkning af cashburning og ambitioner. Jeg tror rigtig meget vil forsvinde fra aktiemarkedet, hvilket vel også Søberg Petersen indikerer. Hvad mener du?

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • troldmandenT Offline
                                  troldmandenT Offline
                                  troldmanden
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #24

                                  Det rammer de små endnu ikke validerede biotech. De udsulter eller kan hulte sig igennem med t-ret. De gode selskaber skal nok klare sig igennem.

                                  Har man stadig ikke fået det første stof i fase 1, så er det ekstrem High risk. Den type mener jeg ikke man bør notere og lade Alm retail investore uden tung branche indsigt investere i.

                                  Det er ikke bankerne der overbeviser selskaberne til t ret. Det er last Call for bestyrelserne. Dø eller sæt mcap massivt ned så det tiltrækker mange der hopper med på "illusionen" om stor rabat.

                                  At bankerne så tjener mange penge på dette skal der ikke herske tvivl om. Men det er 100% selskaberne selv der rækker ud

                                  1 Reply Last reply
                                  4
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    AWIN
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #25

                                    Tak for det. Vi er meget enige. Jeg vil gerne tilføje, at mange T-retter ofte ender i udbud, og dermed giver nye investorer adgang til "billige" aktier, ihvert fald i forhold til de gamle aktionærer. MEN skulle aktien efterfølgende stige pænt, risikerer de jo samme udvanding, hvis der kommer en ny T-Ret emission.

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • V Offline
                                      V Offline
                                      VærKritisk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #26

                                      Tiderne forandrer sig. Vilkårene forandrer sig og skifter hele tiden, også indenfor finans. Engang ville alle betale vilde beløb for dot.com. Lige nu er det AI. Om føje år vil er priserne nogle helt andre. Alt er i konstant bevægelse Det er der intet nyt i, overhovedet. Men jeg tvivler på, vi nogensinde når derhen hvor du gerne vil. Det lader sig ikke gøre.

                                      1 Reply Last reply
                                      4
                                      • V Offline
                                        V Offline
                                        VærKritisk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #27

                                        Som indikeret, jeg tror ikke rigtig på at dine "regler" nogensinde kan indføres. Jeg kan ikke se hvordan det skulle være muligt.

                                        Men da du leger en del med disse små farlige(?) aktier, så håber jeg, at du er opmærksom på, at der formentlig er andre nye regler på vej, som du nok ikke kan lide. Fra næste år synes skattefradragsreglerne for denne type aktier nemlig på vej til at blive ændret dvs gjort mindre gode/mindre gunstige

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • A Offline
                                          A Offline
                                          AWIN
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #28

                                          Du har ret, det bliver meget svære tider for de små opstartere indenfor en verden, som kræver minimum 5 års udvikling uden en krone i indtægt, før markedet nåes efter endelig godkendelse. Jeg ser trods alt muligheder, men det kræver:

                                          • startkapital af anselig størrelse
                                          • at man er klar til at tage kapitalpartnere ind tidligt mod at give større ejerandele.
                                          • dansk tekst til danske aktionærer
                                          • meget mere information i hele forløbet
                                          • stramt budget omkring løbende kapitalkrav
                                          1 Reply Last reply
                                          4

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger