Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas Q&A på PI

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
131 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • U Offline
    U Offline
    UCP
    wrote on sidst redigeret af

Kære Administrator

Med den største undren har jeg idag læst Administrators opfordring til Vestas om at deltage i den debat som foregår på PI og fremlægge deres problemer til offentlig beskuelse på PI?

Undskyld jeg bruger et af de udtryk som jævnligt forekommer på PI, nemlig "Har Administrator drukket af natpotten"?

Er PI virkelig så naiv at tro, at Vestas skulle åbenbare sine problemer på PI så er man virkelig langt ude i hampen! Har PI positive tanker for Vestas, så burde man bakke op om de aktionærer som har sluttet sig sammen i en forening, der dækker ca 2.000.000
    aktier eller 1 % af aktiemassen og har tæt kontakt til yderligere 12 % af aktiemassen.

Foreningen har fremsat forslag til afhjælpning af Vestas problemer, og det viser sig nu at Vestas bevæger sig præcis i de retninger af tiltag som foreningen længe har argumenteret for.

Smertelige men nødvendige tiltag som foreningen mener skulle have været iværksat for længe siden, og endda mener foreningen at der stadig er behov for "cost cut" i produktion og udvikling, samt en langt bedre styring af kalkulationer.

Foreningen har udpeget en af Danmarks mest erfarne energi virksomhedsledere som kandidat til en bestyrelsespost i Vestas og har søgt tilslutning til dette kandidatur hos en betydelig del af aktiemassen.

Vi må erkende, at kun gennem virksomhed i Vestas bestyrelse kan vi opnå den indflydelse der tilstræber konsolidering af Vestas økonomi.

Jeg har noteret mig alle de mange forskellige indlæg
    om Vestas, der næsten alle forekommer positive for Vestas Ve og Vel!

Er disse udtalelser alvorligt ment, så burde man melde sig ind i foreningen og sammen med foreningens nuværende medlemmer forsøge at hjælpe Vestas i den nuværende situation. Privat små investorer besidder idag 61 % af Vestas aktier, så det burde være en smal sag at erhverve kontrollen over Vestas, såfremt man virkelig ønskede at gavne sine egne investeringer.

Tal fra sidste GF i Vestas viste, at med 10 % af aktiemassen havde man majoriteten af afgivne stemmer.

Vagn

1 Reply Last reply
    0
    • U Offline
      U Offline
      UCP

Pete og Bryan

Vestas Shareholders har kun kritiseret den gamle ledelse og specielt DE for tidligere synder, der har bragt Vestas i den nuværende situation, og denne kritik deles af andre investorer.

Vi har gennem dialog med instanser som har indsigt fået klare signaler om, at der nu i den nye ledelse fokuseres på "Cost fremfor vækst", og at DE´s indflydelse er blevet svækket. Blot nærer vi frygt for, at den iværksatte konsolidering kommer for sent!

For øvrigt bilder vi os ikke ind at have indflydelse, men vi prøver af alle kræfter at skaffe os indflydelse, men det er korrekt vi arbejder for realiteter og ikke Fata Morganaer.

Vagn

Vagn

1 Reply Last reply
      0
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Vagn

Vi forsøger og etablere et vindue hvor vi kan møde Vestas fordums frit og med det ene formål og skabe dialog og forståelse.Altså et helt almindeligt møde mellem investorer og Vestas

Vi har ingen planer om hverken indflydelse eller opstilling af kandidater til bestyrelsen.

I det omfang at du skulle have lyst til og bakke op om ideen.Er du som alle andre velkommen til under skrive brevet med vores henvendelse til Vestas.

Venligst Cykling

1 Reply Last reply
        1
        • D Offline
          D Offline
          deleted-user

Jeg tillader mig lige et ekstra indspark! HVIS en forening eller et investor-site eller lignende indhentede fuldmagter fra private investorer, og HVIS disse androg f.eks. 5 % af den samlede aktiekapital, eller måske mere.. Ja, så VILLE denne "sammenslutning" eller forening faktisk have både rettigheder og indflydelse på Vestas!.. Og være en "partner" Vestas ville gøre de samme tjenester, som når de holder lukkede "kapitalmarkedsdage" for stor-investorer.. Skulle denne forening så efterfølgende vælge at informere medlemmerne.. Tjah, så var det jo ikke ansvarspådragenede, og samtidig ville private investorer sidestilles med f.eks. storbanker og stor-aktionærer!.. Ikke værst vel?.
          Det kræver lidt kreativitet mht. automatisering af fuldmagter og justering af porteføljer, men så skulle den ellers kunne rulle ud af landevejen.. ikke blot i Vestas..
          Et scenarie var jo, at DAF gjorde kunststykket med alle medlemmer og alle dansk-noterede aktier, for herefter at søge indflydelse på selskaberne med % dele af aktiekapitalen i ryggen i form af fuldmagter.. At organisere dette er ikke blot en drøm, men en måde, mindretalsaktonærer kan blive sidestillet med stor-aktionærer og banker!.. mvh.

1 Reply Last reply
          0
          • pete44.5P Offline
            pete44.5P Offline
            pete44.5

Vagn, nu er PI jo heldigvis et sted, hvor ordet er frit, og debattoerer samt forum deltagere ikke behoever at stille sig paa raekke efter chefen og bare nikke........ At din webside er blevet en total fiasko er jo helt din egen skyld, for indflydelse vil du aldrig faa, og ganske simpelt fordi du censurerer. Jeg forstaar 100 pct. ledelsen i VWS ikke gider snakke med dig, hvordan i himlens navn havde du forestillet dig at du skulle representere smaa aktionaerer i en virksomhed naar du ikke engang magter at drive en webside.

1 Reply Last reply
            5
            • J Offline
              J Offline
              Jackinvestor

Hvad er det for en forening du refererer til og hvordan kommer man i kontakt hermed...Tak...

1 Reply Last reply
              0
              • C Offline
                C Offline
                cykling

Vestassharholders

1 Reply Last reply
                0
                • C Offline
                  C Offline
                  cykling

sjusket undskyld

http://www.vestasshareholders.dk/

1 Reply Last reply
                  0
                  • MIFM Offline
                    MIFM Offline
                    MIF

spørgsmålet er netop hvad der er fup & fakta i forbindelse med Vestas?

Jeg skader da ikke Vestas men " The White Knight" må god snart komme frit frem ad busken! Specielt inden medierne bevidst ødelægger Vestas renome fordi de er nogle fandens røvere

Køber aldrig dagbladet Børsen mere - De stinker!Q!!

MIF

1 Reply Last reply
                    0
                    • M Offline
                      M Offline
                      mccarthy

MIFen jeg giver op, men tilskriver dig at knægten ringede og aftalte golftur i morgen. Du er og bli'r min ven. Det bli'r er god søndag. Måske Thomas også vinder i fjernøsten.

1 Reply Last reply
                      0
                      • M Offline
                        M Offline
                        mccarthy

Ok cykling, det er jo derfor jeg har så stor respekt for dine indlæg. Vestas downsizing gør at jeg er væsentlig mindre nervøs for fremtiden. Backloggen af ordre kommer til at holde ca. 2 år fremad rettet produktion på 5 Gw og med mindre omkostninger godskriver jeg 2013 som et godt år for Vestas. Alle andre konkurrenter kommer vist til at bløde netop i 2013. Og jeg gider ikke gentage at prisen på vindproduceret energi idag kan konkurrere med fossilenergi - jeg orker det simpelthem ikke mere. Et lille spørgsmål på bagtråden; havde vi ikke aftalt at begrænse vores engagement i Vestas?

1 Reply Last reply
                        1
                        • M Offline
                          M Offline
                          mccarthy

cykling. Vi når vist hverken kurs 50 eller kurs 100. Dit seneste indlæg om samhørighed kan vel godt sammenfattes til at der er en række skribenter øst/vest som måske kunne tænkes at mødes i plenum. Jeg personlig vil være beæret og gerne ( afhængig af deltager antal ) give den første. Tivoli København i december?

1 Reply Last reply
                          1
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

Aftale Mc sæt rammerne og vi gør det.

Glæder mig til og mødes med folk der deler interesse.

1 Reply Last reply
                            0
                            • C Offline
                              C Offline
                              chano

Jeg er glad for cyklings forsøg på at skabe en direkte informations vej til Vestas så vi slipper for diverse analytiker spin.

Jeg er også glad for at målet ikke er et forsøg på direkte indflydelse på Vestas da jeg mener at den opgave bedst vartages af vores nuværende Bestyrelse/Direktion.

Jeg kan dog forstille mig at Vestas vil fortrække at få vores spørsmål så de har lidt tid til at formulere et ordenligt svar der er så informativt som muligt uden at skabe problemer for firmaet. (det er jo ikke alt de kan offenligøre)

Chano

1 Reply Last reply
                              2
                              • U Offline
                                U Offline
                                UCP

Kære Cykling

Dit initiativ er prisværdigt men uden realitet. Foreninegen Vestas Shareholders har jhævnligt kontakt med Vestas IR under fortrolighed, hvilket betyder at der ikke refereres om samtalen til vore medlemmer, men vi får en vis grad af informationer. Vi blev også inviteret til Kapitalsmarkedsdagen, ligesom vi er inviteret til at besøge Vestas herudover. Vi skaffer os også informationer ved kontakt til 12 % af aktiekapitalen i Vestas, som tilsyneladende har samme opfattelse af Vestas situation som os. Det er et gennemgående tema for os alle, at indflydelse kun kan opnås gennem den siddende bestyrelse, som suverænt bestemmer hvem der skal besidde posten som CEO. Vi kan være enige eller uenige i deres valg, men vi accepterer "at sådan er det jo".

Vi har søgt om foretræde for vor kandidat hos Bert Nordberg, for at forelægge denne vore hensigter og få dennes accept af vor kandidat.

Det er den indflydelse som vi kan forvente såfremt bestyrelsen også vil foreslå vor kandidat i så fald vil denne blive indvalgt.

Bliver vor kandidat ikke foreslået af bestyrelsen, er der en helt ny situation og der vil så blive tale om et kampvalg, hvor alene foreningens stemmer + andre af de 61 % små aktionærers stemmer bliver afgørende. I sidste tilfælde må vi forvente, at flere af de sovende aktionærer mobiliseres.

Vore (og kandidatens) synspunkter går i den retning som den nuværende ledelse har iværksat, men vi savner på nuværende tidspunkt at cost cutting virkelig slår igennem.

I den nuværende situation har ledelsen fokus på cost cutting mere end vækst og det er præcis hvad der behøves. Den tilsyneladende udeblivelse af ordrer kan vække bekymring, med den dermed udeblevne forudbetaling for indgåede kontrakter (ca 10 %), hvilket også blev afspejlet i det nylig fremlagte regnskab for Q3.

Med den udstrakte produkt palette, der omfatter de fremste produkter som findes på markedet burde Vestas have en klar fortrinsstilling, alligevel ser vi her for nylig at Siemens frfemviste et regnskab, der på alle punkter overgik Vestas med en EBIT på 9,0 % mod Vestas 0,7 og med sorte tal på bundlinien. Dette faktum kan kun rette kritik mod en person nemlig ham der gennem årene har haft det øverste ansvar og har haft fingeren på pulsen.

Vestas kan ikke undskylde sig med et vidt forgrenet net af globale virksomheder. Mange andre og større virksomheder klarer dette med bravour! Den pågældende CEO i Vestas har svigtet på dette punkt og det er dette faktum som jeg har fremhævet og det er dette faktum
                                som er årsag til mine holdninger til DE.

Lægger man til alle de vilde visioner som De har fremsat og lokket investorer til at købe Vestas aktier i ehn alt for dyr kurs, så har man et totalt billede af en CEO der for det første er utroværdig, og for det andet fejlplaceret i job.

Til Pete vil jeg sige, at vi censurerer ikke indlæg i vort forum, men vi vil ikke bringe indlæg af en karakter som de slettede indlæg var udtryk for. De var simpelthen for lave og havde ingen relationer til vor sag.

som er skyld i Vestas nuværende situation

virksomhed

er

1 Reply Last reply
                                1
                                • golfhouseG Offline
                                  golfhouseG Offline
                                  golfhouse

Undre mig lidt over hvad IR kan oplyse VS om som i ikke kan give videre.

Vagn jeg husker jo du fik mine privat oplysninger i en privat besked, og valgte fordi vi var uenige at ligge dem online, så kan ikke se der ville være nogen der turde give dig oplysninger du ikke kan fortælle åbent.

Du skriver i har næsten 2 mio. Aktier, det ser ikke sådan ud i dit eget forum, så var jeg IR ville jeg nok vente til i kan dokumentere nogle medlemmer efter 1.1.2013 da jeg tvivler på i er andre end dig og din søn og bestyrelsen tilbage.

Er Søren stadig aktiv eller er han smuttet sammen med Peter?

Kom nu med et sobert og seriøst svar!

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • T Offline
                                    T Offline
                                    Triplus

Modsat Vestas Shareholders, som jeg aldrig vil støtte, ser jeg Cyklings initiativ som værende yderst relevant.
                                    Det er ikke sikkert vi får DE i dialog, men Vestas vil have meget svært ved at ignorere en henvendelse fra en kreds af investorer, som ønsker svar på deres spørgsmål. Især set i lyset af, at selvsamme investorer er dem som skal redde Vestas ved en evt. kommende Emission.

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • MIFM Offline
                                      MIFM Offline
                                      MIF

Et eller andet stedbør I alle give Vestas ledelsen ro til at arbejde! Det er helt uhørt at høre foreninger og enkeltpersoner tror de skal blande sig i ledelsen eller få oplysninger vi andre ikke får. Jeg har købt aktier i Vestas fordi jeg tror på Vestas den dag jeg ikke gør det længere kan jeg vælge at sælge eller bare lade dem stå "glemme dem".

Til Vestas kan jeg kun sige en ting: uanset hvad så meddel alle jeres ansatte de skal gå 10 % ned i løn pga. krisen.

MIF

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • pete44.5P Offline
                                        pete44.5P Offline
                                        pete44.5

UCP, lad os lige faa 2 ting paa det rene.

NR1
                                        Her soeges ikke om indflydelse, her soeges om information sikkert kendt information men til beroligelse af diverse VWS investorer.

Nr. 2, lad os side det paa denne maade, du ville aldrig faa informationer af VWS IR eller andre indenfor VWS som ikke er kendt, dette er direkte usandt fra din side, og laengere er den ikke.

Det kan godt vaere du syntes det lyder godt og vigtigt, men tror ikke du skal fortaelle det til VWS, for saa lukkes de sidste doere for jer.

Bent Norberg gad ikke se jer, det tror da f.... naar i gaar efter hans CEO.....

Som jeg fortalte dig dengang du foreslog at private investorer skulle staa sammen i VWS, fortalte jeg dig at der aldrig ville kunne opnaas enighed blandt de private, og det vil aldrig ske.

Forklar lige kontakt til 12 procent af aktiekapitalen, har du kontakt til Blackrock da, for det kan jeg checke.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • U Offline
                                          U Offline
                                          UCP

Jeg har egentlig ikke beskæftiget mig med læsning af PI særlig ofte, fordi jeg finder at usagligheden og manglende stillingtagen til realiteter er det fremherskende fra de fleste debattører. Her undslår man sig ikke fra at forvanske indlæg, eller komme med skældsord eller tilmed injurierende påstande, men det er ikke noget nyt fra de af "Tordenskjolds soldater", som til stadighed ikke forstår at føre en seriøs og saglig debat.

Til Pete må jeg sige, at du i høj grad tilhører denne kategori, hvornår har jeg sagt at IR meddeler informationer som man ikke har videregivet til andre? Du tillader dig ovenikøbet at være injurierende!Med hensyn til din indgang til BlackRock, så burde du nok have søgt oplysning, hvorvidt vi har kontakt til BlackRock inden du kommer med din påstand!

Med henvisning til MIF´s rigtige bemærkning om at blande sig i Bestyrelsens arbejde, så falder dette helt i tråd med foreningens opfattelse og ageren, men det udelukker ikke, at vi søger indvalgt vor kandidat til bestyrelsen.

Jeg må sige, at det er svært at finde hoved og hale i jeres mange forskellige statements.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger