Vestas Q&A på PI
-
sjusket undskyld
-
spørgsmålet er netop hvad der er fup & fakta i forbindelse med Vestas?
Jeg skader da ikke Vestas men " The White Knight" må god snart komme frit frem ad busken! Specielt inden medierne bevidst ødelægger Vestas renome fordi de er nogle fandens røvere
Køber aldrig dagbladet Børsen mere - De stinker!Q!!
MIF
-
Ok cykling, det er jo derfor jeg har så stor respekt for dine indlæg. Vestas downsizing gør at jeg er væsentlig mindre nervøs for fremtiden. Backloggen af ordre kommer til at holde ca. 2 år fremad rettet produktion på 5 Gw og med mindre omkostninger godskriver jeg 2013 som et godt år for Vestas. Alle andre konkurrenter kommer vist til at bløde netop i 2013. Og jeg gider ikke gentage at prisen på vindproduceret energi idag kan konkurrere med fossilenergi - jeg orker det simpelthem ikke mere. Et lille spørgsmål på bagtråden; havde vi ikke aftalt at begrænse vores engagement i Vestas?
-
cykling. Vi når vist hverken kurs 50 eller kurs 100. Dit seneste indlæg om samhørighed kan vel godt sammenfattes til at der er en række skribenter øst/vest som måske kunne tænkes at mødes i plenum. Jeg personlig vil være beæret og gerne ( afhængig af deltager antal ) give den første. Tivoli København i december?
-
Jeg er glad for cyklings forsøg på at skabe en direkte informations vej til Vestas så vi slipper for diverse analytiker spin.
Jeg er også glad for at målet ikke er et forsøg på direkte indflydelse på Vestas da jeg mener at den opgave bedst vartages af vores nuværende Bestyrelse/Direktion.
Jeg kan dog forstille mig at Vestas vil fortrække at få vores spørsmål så de har lidt tid til at formulere et ordenligt svar der er så informativt som muligt uden at skabe problemer for firmaet. (det er jo ikke alt de kan offenligøre)
Chano
-
Kære Cykling
Dit initiativ er prisværdigt men uden realitet. Foreninegen Vestas Shareholders har jhævnligt kontakt med Vestas IR under fortrolighed, hvilket betyder at der ikke refereres om samtalen til vore medlemmer, men vi får en vis grad af informationer. Vi blev også inviteret til Kapitalsmarkedsdagen, ligesom vi er inviteret til at besøge Vestas herudover. Vi skaffer os også informationer ved kontakt til 12 % af aktiekapitalen i Vestas, som tilsyneladende har samme opfattelse af Vestas situation som os. Det er et gennemgående tema for os alle, at indflydelse kun kan opnås gennem den siddende bestyrelse, som suverænt bestemmer hvem der skal besidde posten som CEO. Vi kan være enige eller uenige i deres valg, men vi accepterer "at sådan er det jo".
Vi har søgt om foretræde for vor kandidat hos Bert Nordberg, for at forelægge denne vore hensigter og få dennes accept af vor kandidat.
Det er den indflydelse som vi kan forvente såfremt bestyrelsen også vil foreslå vor kandidat i så fald vil denne blive indvalgt.
Bliver vor kandidat ikke foreslået af bestyrelsen, er der en helt ny situation og der vil så blive tale om et kampvalg, hvor alene foreningens stemmer + andre af de 61 % små aktionærers stemmer bliver afgørende. I sidste tilfælde må vi forvente, at flere af de sovende aktionærer mobiliseres.
Vore (og kandidatens) synspunkter går i den retning som den nuværende ledelse har iværksat, men vi savner på nuværende tidspunkt at cost cutting virkelig slår igennem.
I den nuværende situation har ledelsen fokus på cost cutting mere end vækst og det er præcis hvad der behøves. Den tilsyneladende udeblivelse af ordrer kan vække bekymring, med den dermed udeblevne forudbetaling for indgåede kontrakter (ca 10 %), hvilket også blev afspejlet i det nylig fremlagte regnskab for Q3.
Med den udstrakte produkt palette, der omfatter de fremste produkter som findes på markedet burde Vestas have en klar fortrinsstilling, alligevel ser vi her for nylig at Siemens frfemviste et regnskab, der på alle punkter overgik Vestas med en EBIT på 9,0 % mod Vestas 0,7 og med sorte tal på bundlinien. Dette faktum kan kun rette kritik mod en person nemlig ham der gennem årene har haft det øverste ansvar og har haft fingeren på pulsen.
Vestas kan ikke undskylde sig med et vidt forgrenet net af globale virksomheder. Mange andre og større virksomheder klarer dette med bravour! Den pågældende CEO i Vestas har svigtet på dette punkt og det er dette faktum som jeg har fremhævet og det er dette faktum
som er årsag til mine holdninger til DE.Lægger man til alle de vilde visioner som De har fremsat og lokket investorer til at købe Vestas aktier i ehn alt for dyr kurs, så har man et totalt billede af en CEO der for det første er utroværdig, og for det andet fejlplaceret i job.
Til Pete vil jeg sige, at vi censurerer ikke indlæg i vort forum, men vi vil ikke bringe indlæg af en karakter som de slettede indlæg var udtryk for. De var simpelthen for lave og havde ingen relationer til vor sag.
som er skyld i Vestas nuværende situation
virksomhed
er
-
Undre mig lidt over hvad IR kan oplyse VS om som i ikke kan give videre.
Vagn jeg husker jo du fik mine privat oplysninger i en privat besked, og valgte fordi vi var uenige at ligge dem online, så kan ikke se der ville være nogen der turde give dig oplysninger du ikke kan fortælle åbent.
Du skriver i har næsten 2 mio. Aktier, det ser ikke sådan ud i dit eget forum, så var jeg IR ville jeg nok vente til i kan dokumentere nogle medlemmer efter 1.1.2013 da jeg tvivler på i er andre end dig og din søn og bestyrelsen tilbage.
Er Søren stadig aktiv eller er han smuttet sammen med Peter?
Kom nu med et sobert og seriøst svar!
-
Modsat Vestas Shareholders, som jeg aldrig vil støtte, ser jeg Cyklings initiativ som værende yderst relevant.
Det er ikke sikkert vi får DE i dialog, men Vestas vil have meget svært ved at ignorere en henvendelse fra en kreds af investorer, som ønsker svar på deres spørgsmål. Især set i lyset af, at selvsamme investorer er dem som skal redde Vestas ved en evt. kommende Emission. -
Et eller andet stedbør I alle give Vestas ledelsen ro til at arbejde! Det er helt uhørt at høre foreninger og enkeltpersoner tror de skal blande sig i ledelsen eller få oplysninger vi andre ikke får. Jeg har købt aktier i Vestas fordi jeg tror på Vestas den dag jeg ikke gør det længere kan jeg vælge at sælge eller bare lade dem stå "glemme dem".
Til Vestas kan jeg kun sige en ting: uanset hvad så meddel alle jeres ansatte de skal gå 10 % ned i løn pga. krisen.
MIF
-
UCP, lad os lige faa 2 ting paa det rene.
NR1
Her soeges ikke om indflydelse, her soeges om information sikkert kendt information men til beroligelse af diverse VWS investorer.Nr. 2, lad os side det paa denne maade, du ville aldrig faa informationer af VWS IR eller andre indenfor VWS som ikke er kendt, dette er direkte usandt fra din side, og laengere er den ikke.
Det kan godt vaere du syntes det lyder godt og vigtigt, men tror ikke du skal fortaelle det til VWS, for saa lukkes de sidste doere for jer.
Bent Norberg gad ikke se jer, det tror da f.... naar i gaar efter hans CEO.....
Som jeg fortalte dig dengang du foreslog at private investorer skulle staa sammen i VWS, fortalte jeg dig at der aldrig ville kunne opnaas enighed blandt de private, og det vil aldrig ske.
Forklar lige kontakt til 12 procent af aktiekapitalen, har du kontakt til Blackrock da, for det kan jeg checke.
-
Jeg har egentlig ikke beskæftiget mig med læsning af PI særlig ofte, fordi jeg finder at usagligheden og manglende stillingtagen til realiteter er det fremherskende fra de fleste debattører. Her undslår man sig ikke fra at forvanske indlæg, eller komme med skældsord eller tilmed injurierende påstande, men det er ikke noget nyt fra de af "Tordenskjolds soldater", som til stadighed ikke forstår at føre en seriøs og saglig debat.
Til Pete må jeg sige, at du i høj grad tilhører denne kategori, hvornår har jeg sagt at IR meddeler informationer som man ikke har videregivet til andre? Du tillader dig ovenikøbet at være injurierende!Med hensyn til din indgang til BlackRock, så burde du nok have søgt oplysning, hvorvidt vi har kontakt til BlackRock inden du kommer med din påstand!
Med henvisning til MIF´s rigtige bemærkning om at blande sig i Bestyrelsens arbejde, så falder dette helt i tråd med foreningens opfattelse og ageren, men det udelukker ikke, at vi søger indvalgt vor kandidat til bestyrelsen.
Jeg må sige, at det er svært at finde hoved og hale i jeres mange forskellige statements.
-
".. hvornår har jeg sagt at IR meddeler informationer som man ikke har videregivet til andre?"
"Foreninegen Vestas Shareholders har jhævnligt kontakt med Vestas IR under fortrolighed, hvilket betyder at der ikke refereres om samtalen til vore medlemmer, men vi får en vis grad af informationer." citat dig selv kl 11.51
"Jeg må sige, at det er svært at finde hoved og hale i jeres mange forskellige statements."
Det er fordi der er mange forskellige debattører med mange forskellige holdninger - og det har du tilsyneladende svært ved at forholde dig til baseret på din ageren i Vestas Shareholders!
Hvis du ikke kan lide PI og debattørerne hvorfor så blande dig i denne sag? Lyder til det går strålende i VS, så hvorfor forsøge at hente medlemmer blandt "de vilde"?
-
UCP
Fra dit eget indlaeg forklar venligst
Foreninegen Vestas Shareholders har jhævnligt kontakt med Vestas IR under fortrolighed, hvilket betyder at der ikke refereres om samtalen til vore medlemmer, men vi får en vis grad af informationer.
Nu ved jeg ikke om du har en kalender, men det soendag og jeg formoder ikke der er mange tilstede af de jeg kender i Blackrock, men vi bliver klogere imorgen for der har jeg talt med dem.
At jeg er kritisk overfor VWS, hvad har det med useriositet at goere, hvis du taenker tilbage paa dengang du koebte VWS aktier, koebte du for at tjene penge korrekt ?
Jeg har tjent fint med penge paa VWS, og skal ikke klage.
Injuirende, jamen saa sagsoeg mig, det skal staa dig frit for.
Nu har jeg ikke mere at sige til dig idag, for dette er ikke EI, og skal ikke vaere skueplads for skaenderier.
Ang. Blackrock kommer der en kommentar imorgen.
-
Hvad sker der lige her!
Som ejer af en lille (meget lille) portion Vestas aktier OG som interesseret læser her på siden bliver jeg forskrækket.1 Hvis Vestas valgte at dele info ud her på sitet så ville jeg miste respekten for deres IR . No offense PI men dette er ikke en scene der har publikummer nok.
2 Når nogen tror at den slags er realistisk så bliver jeg bekymret over deres dømmekraft.
At en samlling af aktionærer FORMELT ORGANISERET selvfølgelig kan få en bedre service end små aktionærer er til gengæld helt klart derfor er AKA's indlæg relevant nok.
Til det er der så bare at sige at så skal ledelsen i denne formelle sammenslutning huske at dele sin info med de registrerede medlemmer. I modsat fald bliver det lidt komisk- Lidt a'la Shareholders der siger : Vi får info qua vores størrelse. MEN det er hemmelig info. -
Alle aktinærer bør få samme oplysninger om virksomheden i form af fondsbørsmeddelser og oplysninger på hjemmeside for dem derikke er kurspåvirkende!! Hvis Black Rock (BR) har fået insiderviden pga. de ejer lidt over 5 % er det sku da problematisk fordi denne viden er brugt mod alle vi andre aktionærer.
Jeg kunne med nød og næppe forstå man blev inddraget hvis man besad 20 % og derover af aktierne men igen ikke måtte handle på det. De skide amerikanere har shortet skidtet hel i bund fordi de ingen moral ejer men kun tænker på penge.
Det eneste I kan gøre er at holde jeres aktier. De trofaste skal nok blive belønnet fordi de stjæler jo værdierne fra jer der er bange!!!
MIF
-
Kære MIF! Det minder mig altså ret så meget om situationen Torm var og er i.. dette her! Manglende ordrer, skærpet konkurrence, hvilket presser indtjeningen, høj bank-gæld, der er svær at betale tilbage/forrente, og ikke mindst.. svære fremtidsudsigter grundet finanskrisen.
Og hvis du ser hvordan Torm roder rundt lige nu.. tjah, så er det måske scenariet for Vestas om 1-2 år, medmindre!.. Og det er nok dette "medmindre" der får private aktionærer til at købe lodseddeler i selskabet, frem for at sætte et stramt SL ved køb!Blot en tanke!
mvh.
-
Henvendt til dem der ikke kan se formålet.
Undskyld-Men inden vi kommer helt ud på et sidespor.
Dette er mig bekendt et investor og Aktie forum.
Hvor Vestas fylder en del i den daglige debat.
Selskabets egne meddelelser til markedet og de næsten daglige avis overskrifter diskuteres dagligt.
Årsagen til at man er her på PI. Er at man kan mødes og vende sine egne overvejelser og tanker omkring børs noterede selskaber med andre.
Hvis man ikke syntes at det kunne være spændende og forsøge og etablere en Q&A med Vestas. På et Aktie og investor forum så fred være med det.
Hvis det skulle lykkes og gøre Vestas interesseret.Vil det selvfølgelig blive håndteret i en ordentlig tone af PI.
De af os der så har interesse i og måske har spørgsmål som de kunne tænke sig og få belyst.
Vil så have muligheden og vi vil efterfølgende i vanlig stil kunne diskutere Vestas og selskabets muligheder og problemer.
Det er der vel med al respekt ikke noget forkert i på et Aktie forum.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind