Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Så blev toppen omsider kappet af den inflationsbølge

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
23 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aps_invest
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Så blev toppen omsider kappet af den inflationsbølge, der er skyllet ind over Danmark det seneste år. Men kun toppen.
    I november var priserne steget med 8,9 pct. i forhold til samme måned sidste år. Og det er en noget lavere stigningstakt end i oktober, hvor inflationen snød økonomerne ved at kravle videre i vejret og lande på 10,1 pct.

    Med det lille fald følger den danske inflation mønsteret i resten af Europa. For to uger siden kom der nye tal for de 19 eurolande, og her er årsinflationen også faldet en anelse fra 10,6 pct. i oktober til 10 pct. i november.

    Og det kommer efter, at både gas, olie og el er faldet i pris i løbet af efteråret.

    Men det ændrer ikke på, at priserne stadig er steget i det kraftigste tempo i Danmark i fire årtier, og at en dansk børnefamilie stadig skal have over 40.000 kr. mere op af lommen i år for at kunne købe de samme varer som sidste år.

    1 Reply Last reply
    5
    • wisuwaW Offline
      wisuwaW Offline
      wisuwa
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Så er der dømt julerally!

      1 Reply Last reply
      2
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Måske. Det kommer jo ligesom ikke som en overraskelse, altså at både rente og inflation var nær toppen og snart måtte pege ned. Inflationen river og flår stadigvæk i forbrugernes tegnebøger, og sådan vil det være en tid endnu.

        1 Reply Last reply
        3
        • TheNoteT Offline
          TheNoteT Offline
          TheNote
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Vi har pt. en kombi af lidt profittagning siden primo oktober stigningerne og lidt skattesalg/feriesalg. Det gør at TA kan se lidt anstrengt ud. Når det nu ebber ud tænker jeg at de synlige inflationsfald og degressive rentestigninger vil medføre et væsentligt mere positivt marked. Jeg tør ikke sætte dato på, men jeg tror vi snakker senest efter jul. Så bliver der købt ind for alvor. Så jeg tror ikke man skal sælge mere end strengt nødvendigt for at forpligtigelserne passer.

          Naturligvis med hensyntagen til de direkte berørte cykliske områder (kontra defensive/staples). Hvornår i 2023 der så atter bliver fokus på cykliske, tjaa ... vi må se.

          Lidt spændende hvornår de gigantiske ophobede summer på sidelinjen skal ind igen. For mig ville triggeren være netop være synlige tegn på inflationsfald og rente degression. Jaja, vi får se, men jeg kunne godt have den mistanke at snebolden nu begynder at rulle den anden vej/tilbage.

          Imho.

          🙂

          1 Reply Last reply
          6
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Måske du får ret. Men jeg tror desværre at vi ser ind i en periode, hvor forventningerne til de kommende regnskaber sænkes pga den voldsomme inflation vi har haft - og altså stadig har.

            Og er der udsigt til faldende overskud, så bør mange kurser nok også ned, selv om der allerede er indregnet meget elendighed. På den anden side, man ligesom fornemmer det alle steder, også i dit indlæg, at der en enorm utålmodighed blandt investorerne; mange vil snart bare gerne videre.

            Jeg er ikke overbevist om at vi får et snarligt rally, men jeg er klar til at hoppe på, straks jeg ser noget købelyst med noget volumen. Lige nu, trods fine inflationstal, så er der ikke meget købelyst at få øje på.

            1 Reply Last reply
            2
            • TheNoteT Offline
              TheNoteT Offline
              TheNote
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Nu er der jo lige en nyhedsstrøm at holde øje med og alle venter vel lige pt. på at "the fat lady sings" ..

              Just a moment...

              favicon

              (www.forexfactory.com)

              Nu skal vi gerne have lignende tal fra USA, så skal du bare se løjer !

              🙂

              1 Reply Last reply
              2
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Jeg håber sføli du får ret.

                1 Reply Last reply
                2
                • V Offline
                  V Offline
                  VærKritisk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Iflg Von der Leyen kan EU komme til at mangle 30 mia kbm gas næste år. Der skal ikke megen uro til på energifronten for at inflationen igen kan tage fart.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Ja, det er nemlig vinteren 23/24 man skal passe på med - den er kritisk for Europa.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • SolsenS Offline
                      SolsenS Offline
                      Solsen
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Tvivler på det kommer til at blive en mangelsituation i 2023/24

                      Ved alm vinter vil gaslagrene være 50% fyldte forår 2023.

                      Europa ser ud til at spare ca 25% af gasforbruget nu i forhold til for et år siden og besparelserne vil sikkert fortsætte.

                      Just a moment...

                      favicon

                      (www.bruegel.org)

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Putin og hans forbrydervenner kan nok selv regne det ud. Alligevel synes jeg det er mærkeligt og lidt unødvendigt at Von der Leyen på denne måde finder anledning til at skilte med EUs sårbarhed. Men jeg tillader mig at gå ud fra at hun har solide data og kompetente regnedrenge til at sikre at hun kommer med de rigtige tal.

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • SolsenS Offline
                          SolsenS Offline
                          Solsen
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Hun skaber frygt så der spares yderligere 🙂

                          https://twitter.com/europeangashub/status/1596458921547354113?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ

                          https://twitter.com/fbeirao/status/1602279895950065664?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ

                          Et par link til selvstudie.

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • H Offline
                            H Offline
                            Hyst
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Her er et andet synspunkt

                            det 25% var jo okt/nov på grund af det milde vejr. På årsbassis er det skønnet til 11%.

                            Selv om lagrene er godt fyldt mange steder, udgør lagerne i mange land kun en lille del af det årlige forbrug.

                            At få fyldt dem op til 23/24 vil være en udfordring.

                            Der er nok ikke et problem i 22/23.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • V Offline
                              V Offline
                              VærKritisk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Jeg tror ærlig talt hun synes Putin skaber frygt nok.

                              1 Reply Last reply
                              0
                              • SolsenS Offline
                                SolsenS Offline
                                Solsen
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                Nu blev der nok ikke sparet i januar og februar. Der er måned for måned siden krigen sparet mere og mere. Så det fortsætter nok.

                                Vi kigger igen til maj 2023 🙂

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • SolsenS Offline
                                  SolsenS Offline
                                  Solsen
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #16

                                  Lidt baggrund for ovennævte:

                                  https://twitter.com/europeangashub/status/1592522899247742976?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • H Offline
                                    H Offline
                                    Hyst
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #17

                                    Link Preview Image
                                    Data Overview / Graphs - AGSI

                                    favicon

                                    (agsi.gie.eu)

                                    rådata
                                    https://agsi.gie.eu/

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • M Offline
                                      M Offline
                                      Minino
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #18

                                      Fra Kten link nedenfor:

                                      It's almost as though Kirby predicted recession was imminent because other prominent voices predicted that recession was imminent. And it's possible that we're all stuck in a feedback loop that amplifies unjustified fear.

                                      Prophecies are often self-fulfilling. If CEOs believe recession is coming, they preemptively batten down the hatches - and that means less spending and more layoffs, which in turn can trigger an economic downturn.

                                      Recession:
                                      CEOs are preparing for a recession, and they don't think it will be short
                                      https://www.cnn.com/2022/10/04/investing/ceos-recession-economy-outlook/index.html

                                      Recession, hvad??:
                                      Stocks won't be hit as badly by weakening corporate earnings in 2023 as many think, BlackRock strategist says
                                      https://markets.businessinsider.com/news/stocks/stock-market-outlook-2023-recession-fears-corporate-earnings-fall-blackrock-2022-12

                                      Why we think we're in a recession when the data says otherwise -
                                      https://www.kten.com/story/47895985/why-we-think-were-in-a-recession-when-the-data-says-otherwise

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #19

                                        Faktisk så fik vi deflation i november, med forbrugerprisindekset som FALDT 0,9%.

                                        Tager man kerne inflationen så var den på 0% annualiseret i november.

                                        Så inflationen er ikke kun aftaget- Den er væk.

                                        PS. Man kan aldrig tage en enkelt måned som indikation for tendensen på mellemlang sigt. Inflations tal har meget "støj".

                                        1 Reply Last reply
                                        8
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          ProinvestorNEWS
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #20

                                          USA: Ser muligt kæmperally tirsdag - hvis inflation aftager nok - GENT

                                          Just a moment...

                                          favicon

                                          (www.proinvestor.com)

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger