Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Så blev toppen omsider kappet af den inflationsbølge

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
23 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • TheNoteT Offline
    TheNoteT Offline
    TheNote
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Vi har pt. en kombi af lidt profittagning siden primo oktober stigningerne og lidt skattesalg/feriesalg. Det gør at TA kan se lidt anstrengt ud. Når det nu ebber ud tænker jeg at de synlige inflationsfald og degressive rentestigninger vil medføre et væsentligt mere positivt marked. Jeg tør ikke sætte dato på, men jeg tror vi snakker senest efter jul. Så bliver der købt ind for alvor. Så jeg tror ikke man skal sælge mere end strengt nødvendigt for at forpligtigelserne passer.

    Naturligvis med hensyntagen til de direkte berørte cykliske områder (kontra defensive/staples). Hvornår i 2023 der så atter bliver fokus på cykliske, tjaa ... vi må se.

    Lidt spændende hvornår de gigantiske ophobede summer på sidelinjen skal ind igen. For mig ville triggeren være netop være synlige tegn på inflationsfald og rente degression. Jaja, vi får se, men jeg kunne godt have den mistanke at snebolden nu begynder at rulle den anden vej/tilbage.

    Imho.

    🙂

    1 Reply Last reply
    6
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      Måske du får ret. Men jeg tror desværre at vi ser ind i en periode, hvor forventningerne til de kommende regnskaber sænkes pga den voldsomme inflation vi har haft - og altså stadig har.

      Og er der udsigt til faldende overskud, så bør mange kurser nok også ned, selv om der allerede er indregnet meget elendighed. På den anden side, man ligesom fornemmer det alle steder, også i dit indlæg, at der en enorm utålmodighed blandt investorerne; mange vil snart bare gerne videre.

      Jeg er ikke overbevist om at vi får et snarligt rally, men jeg er klar til at hoppe på, straks jeg ser noget købelyst med noget volumen. Lige nu, trods fine inflationstal, så er der ikke meget købelyst at få øje på.

      1 Reply Last reply
      2
      • TheNoteT Offline
        TheNoteT Offline
        TheNote
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        Nu er der jo lige en nyhedsstrøm at holde øje med og alle venter vel lige pt. på at "the fat lady sings" ..

        Just a moment...

        favicon

        (www.forexfactory.com)

        Nu skal vi gerne have lignende tal fra USA, så skal du bare se løjer !

        🙂

        1 Reply Last reply
        2
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          Jeg håber sføli du får ret.

          1 Reply Last reply
          2
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            Iflg Von der Leyen kan EU komme til at mangle 30 mia kbm gas næste år. Der skal ikke megen uro til på energifronten for at inflationen igen kan tage fart.

            1 Reply Last reply
            2
            • H Offline
              H Offline
              Hyst
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              Ja, det er nemlig vinteren 23/24 man skal passe på med - den er kritisk for Europa.

              1 Reply Last reply
              2
              • SolsenS Offline
                SolsenS Offline
                Solsen
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                Tvivler på det kommer til at blive en mangelsituation i 2023/24

                Ved alm vinter vil gaslagrene være 50% fyldte forår 2023.

                Europa ser ud til at spare ca 25% af gasforbruget nu i forhold til for et år siden og besparelserne vil sikkert fortsætte.

                Just a moment...

                favicon

                (www.bruegel.org)

                1 Reply Last reply
                6
                • V Offline
                  V Offline
                  VærKritisk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Putin og hans forbrydervenner kan nok selv regne det ud. Alligevel synes jeg det er mærkeligt og lidt unødvendigt at Von der Leyen på denne måde finder anledning til at skilte med EUs sårbarhed. Men jeg tillader mig at gå ud fra at hun har solide data og kompetente regnedrenge til at sikre at hun kommer med de rigtige tal.

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • SolsenS Offline
                    SolsenS Offline
                    Solsen
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Hun skaber frygt så der spares yderligere 🙂

                    https://twitter.com/europeangashub/status/1596458921547354113?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ

                    https://twitter.com/fbeirao/status/1602279895950065664?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ

                    Et par link til selvstudie.

                    1 Reply Last reply
                    5
                    • H Offline
                      H Offline
                      Hyst
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      Her er et andet synspunkt

                      det 25% var jo okt/nov på grund af det milde vejr. På årsbassis er det skønnet til 11%.

                      Selv om lagrene er godt fyldt mange steder, udgør lagerne i mange land kun en lille del af det årlige forbrug.

                      At få fyldt dem op til 23/24 vil være en udfordring.

                      Der er nok ikke et problem i 22/23.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        Jeg tror ærlig talt hun synes Putin skaber frygt nok.

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • SolsenS Offline
                          SolsenS Offline
                          Solsen
                          wrote on sidst redigeret af
                          #15

                          Nu blev der nok ikke sparet i januar og februar. Der er måned for måned siden krigen sparet mere og mere. Så det fortsætter nok.

                          Vi kigger igen til maj 2023 🙂

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • SolsenS Offline
                            SolsenS Offline
                            Solsen
                            wrote on sidst redigeret af
                            #16

                            Lidt baggrund for ovennævte:

                            https://twitter.com/europeangashub/status/1592522899247742976?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • H Offline
                              H Offline
                              Hyst
                              wrote on sidst redigeret af
                              #17

                              Link Preview Image
                              Data Overview / Graphs - AGSI

                              favicon

                              (agsi.gie.eu)

                              rådata
                              https://agsi.gie.eu/

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • M Offline
                                M Offline
                                Minino
                                wrote on sidst redigeret af
                                #18

                                Fra Kten link nedenfor:

                                It's almost as though Kirby predicted recession was imminent because other prominent voices predicted that recession was imminent. And it's possible that we're all stuck in a feedback loop that amplifies unjustified fear.

                                Prophecies are often self-fulfilling. If CEOs believe recession is coming, they preemptively batten down the hatches - and that means less spending and more layoffs, which in turn can trigger an economic downturn.

                                Recession:
                                CEOs are preparing for a recession, and they don't think it will be short
                                https://www.cnn.com/2022/10/04/investing/ceos-recession-economy-outlook/index.html

                                Recession, hvad??:
                                Stocks won't be hit as badly by weakening corporate earnings in 2023 as many think, BlackRock strategist says
                                https://markets.businessinsider.com/news/stocks/stock-market-outlook-2023-recession-fears-corporate-earnings-fall-blackrock-2022-12

                                Why we think we're in a recession when the data says otherwise -
                                https://www.kten.com/story/47895985/why-we-think-were-in-a-recession-when-the-data-says-otherwise

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #19

                                  Faktisk så fik vi deflation i november, med forbrugerprisindekset som FALDT 0,9%.

                                  Tager man kerne inflationen så var den på 0% annualiseret i november.

                                  Så inflationen er ikke kun aftaget- Den er væk.

                                  PS. Man kan aldrig tage en enkelt måned som indikation for tendensen på mellemlang sigt. Inflations tal har meget "støj".

                                  1 Reply Last reply
                                  8
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    ProinvestorNEWS
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #20

                                    USA: Ser muligt kæmperally tirsdag - hvis inflation aftager nok - GENT

                                    Just a moment...

                                    favicon

                                    (www.proinvestor.com)

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • A Offline
                                      A Offline
                                      Aps_invest
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #21

                                      De tyske finansielle aktører er blevet mindre pessimistiske i forhold til den økonomiske udvikling i Tyskland i december, end økonomer havde forudset.
                                      Det viser offentliggørelsen af det såkaldte ZEW-indeks. Forventningsindekset steg til minus 23,3 fra minus 36,7 måneden før. Økonomerne havde ifølge Bloomberg News ventet en stigning, men kun til minus 26,4.

                                      Den del af ZEW-indekset, som afspejler vurderingen af den nuværende økonomiske situation, steg til minus 61,4 fra minus 64,5. Dette var dog værre end ventet. Konsensus var ifølge Bloomberg en stigning til minus 57,0.

                                      ZEW-tillidsindikatoren er udarbejdet af organisationen Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (EW) og afspejler vurderingen af Tysklands økonomiske situation blandt institutionelle investorer og økonomer

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #22

                                        Det var en meget behersket stigning (+0,73%) på baggrund i meget gode inflationstal - langt fra de 2-3% som JPMorgan forudså i artiklen. Jeg tror at faldet i inflationen er ved at være indregnet i markedskurserne. Der var ikke rigtig nogen sorte punkter i inflationsrapporten, så at både SP500 og DAX futures faldt kraftigt tilbage kan ikke rigtig skyldes andet end "sell the news...."

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          ProinvestorNEWS
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #23

                                          USA/lukning: Rally reduceret til moderate plusser - nye hug til Tesla

                                          13/12 22:06

                                          De amerikanske aktier gik pænt frem tirsdag, da nøgletal viste, at forbrugerpriserne i USA steg mindre end ventet i november.

                                          Det styrkede investorernes tro på, at den amerikanske centralbank, Federal Reserve, onsdag vil gå ned i gear til en mindre renteforhøjelse, ligesom markedet nu ser en lavere top i centralbankrenten.

                                          Det sendte også markedsrenterne kraftigt sydpå denne tirsdag, og derfor trak især vækstaktierne for.

                                          Det brede S&P 500-indeks vandt frem med 0,8 pct., men det var i indledende handel faktisk i plus med så meget som 2,8 pct., ligesom det henover dagen på et tidspunkt også faldt tilbage til et beskedent plus på 0,1 pct.

                                          Dow Jones steg tirsdag samtidig 0,3 pct., og Nasdaq løftedes mest med 1,0 pct.

                                          • Det er ikke første gang, vi ser buy the rumour, sell the fact, hvor investorerne lukker positionerne ned og tager gevinsten. Det lugter lidt af, at det er det, som sker, siger seniorstrateg Lars Skovgaard Andersen i Danske Bank.

                                          • Det er interessant at se, hvor mange har købt ind til lavere end ventede forbrugerpriser. Næste test er, hvad Jerome Powell siger onsdag. Vi regner med et renteløft 50 basispoint, og vi fik nok rystet de sidste, som troede på 75 basispoint ud af træet tirsdag.

                                          Jerome Powell, formanden for den amerikanske centralbank, holder tirsdag og onsdag rentemøde med sine chefkollegaer.

                                          LAVERE RENTETOP

                                          Tirsdagens inflationsrapport viste, at forbrugerpriserne steg med 7,1 pct. på årsbasis i november, men det var mindre end de ventede 7,3 pct. og end stigningen på 7,7 pct. i oktober. Forbrugerpriserne er nu faldet hver måned siden junis top i 9,1 pct.

                                          Efter dataene blev lagt frem, sænkede markedet også sine forventninger til toppen i centralbankrenten, terminalrenten, til 4,86 pct. til maj, viste handelen med rentefutures, mod 4,98 pct. mandag. Renten i USA ligger i intervallet 3,75-4,00 pct.

                                          Tallene er samtidig en bekræftelse af forventningerne hos investorerne om, Federal Reserve onsdag vil hæve sin rente med mere moderate 50 basispoint efter forhøjelser på 0,75 pct.point på hver af de seneste fire rentemøder.

                                          • Det er godt, at inflationen falder tilbage, men hvorfor betyder det, at Federal Reserve ikke vil hæve renten så meget? Fordi økonomien har det skidt, spørger og svarer Lars Skovgaard Andersen og fremhæver, at det er skidt nyt for selskabernes indtjening.

                                          • Lange investorer er stadig på sidelinjen og venter til onsdagens rentemelding. Og måske endda på at åbne bøgerne i det nye år. Mange lange investorer ser nok også, hvor indtjeningerne bærer henad.

                                          Marketwire

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger