Så blev toppen omsider kappet af den inflationsbølge
-
Måske. Det kommer jo ligesom ikke som en overraskelse, altså at både rente og inflation var nær toppen og snart måtte pege ned. Inflationen river og flår stadigvæk i forbrugernes tegnebøger, og sådan vil det være en tid endnu.
-
Vi har pt. en kombi af lidt profittagning siden primo oktober stigningerne og lidt skattesalg/feriesalg. Det gør at TA kan se lidt anstrengt ud. Når det nu ebber ud tænker jeg at de synlige inflationsfald og degressive rentestigninger vil medføre et væsentligt mere positivt marked. Jeg tør ikke sætte dato på, men jeg tror vi snakker senest efter jul. Så bliver der købt ind for alvor. Så jeg tror ikke man skal sælge mere end strengt nødvendigt for at forpligtigelserne passer.
Naturligvis med hensyntagen til de direkte berørte cykliske områder (kontra defensive/staples). Hvornår i 2023 der så atter bliver fokus på cykliske, tjaa ... vi må se.
Lidt spændende hvornår de gigantiske ophobede summer på sidelinjen skal ind igen. For mig ville triggeren være netop være synlige tegn på inflationsfald og rente degression. Jaja, vi får se, men jeg kunne godt have den mistanke at snebolden nu begynder at rulle den anden vej/tilbage.
Imho.

-
Måske du får ret. Men jeg tror desværre at vi ser ind i en periode, hvor forventningerne til de kommende regnskaber sænkes pga den voldsomme inflation vi har haft - og altså stadig har.
Og er der udsigt til faldende overskud, så bør mange kurser nok også ned, selv om der allerede er indregnet meget elendighed. På den anden side, man ligesom fornemmer det alle steder, også i dit indlæg, at der en enorm utålmodighed blandt investorerne; mange vil snart bare gerne videre.
Jeg er ikke overbevist om at vi får et snarligt rally, men jeg er klar til at hoppe på, straks jeg ser noget købelyst med noget volumen. Lige nu, trods fine inflationstal, så er der ikke meget købelyst at få øje på.
-
Nu er der jo lige en nyhedsstrøm at holde øje med og alle venter vel lige pt. på at "the fat lady sings" ..
Nu skal vi gerne have lignende tal fra USA, så skal du bare se løjer !

-
Jeg håber sføli du får ret.
-
Iflg Von der Leyen kan EU komme til at mangle 30 mia kbm gas næste år. Der skal ikke megen uro til på energifronten for at inflationen igen kan tage fart.
-
Tvivler på det kommer til at blive en mangelsituation i 2023/24
Ved alm vinter vil gaslagrene være 50% fyldte forår 2023.
Europa ser ud til at spare ca 25% af gasforbruget nu i forhold til for et år siden og besparelserne vil sikkert fortsætte.
-
Putin og hans forbrydervenner kan nok selv regne det ud. Alligevel synes jeg det er mærkeligt og lidt unødvendigt at Von der Leyen på denne måde finder anledning til at skilte med EUs sårbarhed. Men jeg tillader mig at gå ud fra at hun har solide data og kompetente regnedrenge til at sikre at hun kommer med de rigtige tal.
-
Hun skaber frygt så der spares yderligere

https://twitter.com/europeangashub/status/1596458921547354113?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ
https://twitter.com/fbeirao/status/1602279895950065664?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ
Et par link til selvstudie.
-
Her er et andet synspunkt
det 25% var jo okt/nov på grund af det milde vejr. På årsbassis er det skønnet til 11%.
Selv om lagrene er godt fyldt mange steder, udgør lagerne i mange land kun en lille del af det årlige forbrug.
At få fyldt dem op til 23/24 vil være en udfordring.
Der er nok ikke et problem i 22/23.
-
Jeg tror ærlig talt hun synes Putin skaber frygt nok.
-
Lidt baggrund for ovennævte:
https://twitter.com/europeangashub/status/1592522899247742976?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ
-
-
Fra Kten link nedenfor:
It's almost as though Kirby predicted recession was imminent because other prominent voices predicted that recession was imminent. And it's possible that we're all stuck in a feedback loop that amplifies unjustified fear.
Prophecies are often self-fulfilling. If CEOs believe recession is coming, they preemptively batten down the hatches - and that means less spending and more layoffs, which in turn can trigger an economic downturn.
Recession:
CEOs are preparing for a recession, and they don't think it will be short
https://www.cnn.com/2022/10/04/investing/ceos-recession-economy-outlook/index.htmlRecession, hvad??:
Stocks won't be hit as badly by weakening corporate earnings in 2023 as many think, BlackRock strategist says
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/stock-market-outlook-2023-recession-fears-corporate-earnings-fall-blackrock-2022-12Why we think we're in a recession when the data says otherwise -
https://www.kten.com/story/47895985/why-we-think-were-in-a-recession-when-the-data-says-otherwise -
Faktisk så fik vi deflation i november, med forbrugerprisindekset som FALDT 0,9%.
Tager man kerne inflationen så var den på 0% annualiseret i november.
Så inflationen er ikke kun aftaget- Den er væk.
PS. Man kan aldrig tage en enkelt måned som indikation for tendensen på mellemlang sigt. Inflations tal har meget "støj".
-
USA: Ser muligt kæmperally tirsdag - hvis inflation aftager nok - GENT
-
De tyske finansielle aktører er blevet mindre pessimistiske i forhold til den økonomiske udvikling i Tyskland i december, end økonomer havde forudset.
Det viser offentliggørelsen af det såkaldte ZEW-indeks. Forventningsindekset steg til minus 23,3 fra minus 36,7 måneden før. Økonomerne havde ifølge Bloomberg News ventet en stigning, men kun til minus 26,4.Den del af ZEW-indekset, som afspejler vurderingen af den nuværende økonomiske situation, steg til minus 61,4 fra minus 64,5. Dette var dog værre end ventet. Konsensus var ifølge Bloomberg en stigning til minus 57,0.
ZEW-tillidsindikatoren er udarbejdet af organisationen Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (EW) og afspejler vurderingen af Tysklands økonomiske situation blandt institutionelle investorer og økonomer
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind