Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Torm vil kæmpe for sin børsnotering

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Tirsdag 19. juni 2012 kl: 15:01 Den 26. juni risikerer Torm af blive afnoteret fra Nasdaq-børsen i USA, fordi selskabets Aktiekurs i for lang tid har ligget under 1 dollar, der er den lavest kurs der accepteres på børsen. Men Torm er indstillet på at kæmpe imod. "Vi er i dialog med NASDAQ og vil foretage de nødvendige træk, når den langsigtede finansielle løsning er på plads", siger rederiets Investor Relations-chef Christian Søgaard-Christensen til Ritzau Finans. Torm fik i begyndelsen af året en advarsel fra NASDAQ, fordi Torms Aktiekurs i mere end 30 dage havde ligget under 1 dollar. NASDAQ gav Torm en frist på 180 kalenderdage til at rette op på situationen eller risikere afnotering. På det halve år er det ikke lykkedes Torm at rette op på kursen, tværtimod er kursen faldet yderligere, og selskabets aktier handles lige nu til 0,307 dollar på Nasdaq*. Kilde. euroinvestor TRMD: http://www.nasdaq.com/symbol/trmd http://www.torm.com/ [image: 58448_Torm_Thyra.jpg]
  • vestas:

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Det bliver spændende japan har godkendt en lov der yder dobbelt så meget i tilskud til vind som Tyskland og tre gange så meget som kina!!! 1,72 kr i tilskud pr. kwh. det lyder helt vildt. Toyota har tidligere været stor kunde hos vestas.
  • Maersk Line fastholder rateforhøjelse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Onsdag 20. juni 2012 kl: 07:00 Containerrederiet Maersk Line vil modsat sine konkurrenter stå fast og gennemføre det normale højsæsontillæg. I et interview med shippingavisen Lloyd's List fastslår Chief Trade & Marketing Officer Vincent Clerc, at både markedsforhold og efterspørgsel er til at gennemføre tillægget. "Vi står fast. Vi tror, at højsæssontillægget er berettiget. Efterspørgslen kommer og de nuværende rater ikke er høje nok til at berettige den service, der bliver givet. Det er vigtigt at bringe raterne op på niveauer, der er langtidsholdbare i forhold til vores ejere", siger Vincent Clerc til Lloyd's List. Containerrederierne udskød i 2011 de normale højsæsontillæg den ene gang efter denanden, indtil højsæssonen var slut og tillæggene helt blev droppet. Det skete i lyset af en voldsom overkapacitet og priskrig i markedet på ruterne mellem Asien og Europa. Slagsmålet endte med at slå bunden helt væk under raterne. I foråret 2012 har rederierne dog med held gennemført rateforhøjelser, der har mere end fordoblet raterne. Mærsk-tillægget er på 350 dollar per TEU fra Asien til Europa. Sportraterne på ruten er, ifølge Shanghai Shipping Index, skredet de sidste uger. Priser per TEU ligger nu omkring 1590 dollars, En succesfuld gennemførsel vil altså hæve raterne medover 20 Procent. "Rateforhøjelserne kan lykkes. Der er ingen overkapacitet på ruten, trods den megen snak herom", siger Vincent Clerc til Lloyds List, idet han henviser til kapacitetsmangel i chartermarkedet. Kilde: Lloyds List http://www.maritimedanmark.dk/?Id=14834 http://www.maerskline.com/appmanager/ http://www.maersklinelimited.com/ [image: 58466_triple_e_maersk_line.jpg]
  • CNBC Video:Danaos president & CEO, discusses the slowdown

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Greek Shipping Magnate on Global Growth Tue 19 Jun 12 ' 10:35 AM ET John Coustas, Danaos president & CEO, discusses the slowdown in the shipping industry and what it indicates about the health of the global economy. http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000096726&__source=yahoo'headline'quote'video'&par=yahoo http://www.danaos.com/ [image: 58449_DANAOS_hyundai_1.jpg]
  • NMM has purchased Capesize from NM - Charter $ 29.356 /day

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Navios Maritime Partners L.P. Purchases Capesize Vessel With Eight Year Charter PIRAEUS, GREECE - June 18, 2012 - Navios Maritime Partners L.P. ("Navios Partners") (NYSE: NMM), an owner and operator of dry cargo vessels, announced today that it has purchased from Navios Maritime Holdings Inc. ("Navios Holdings") (NYSE: NM) the Navios Buena Ventura, a 2010 South-Korean-built Capesize vessel of 179,259 dwt for $67.5 million cash consideration of which $22.0 million are debt financing and the $45.5 million cash from balance sheet. The vessel is chartered out at $29,356 (net) per day until December 2020 with 50/50 profit sharing which commences when the Baltic Exchange Capesize TC Average exceeds $38,500. The Navios Buena Ventura is expected to generate annual base EBITDA of approximately $8.3 million and aggregate base EBITDA of approximately $70.8 million over the life of the charter contract. The charter contract is insured by an AA rated insurance company in the European Union. About Navios Maritime Partners L.P. Navios Partners (NYSE: NMM) is a publicly traded master limited partnership which owns and operates dry cargo vessels. For more information, please visit our website at Maritime Partners L.P (NMM) http://www.navios-mlp.com/home.asp http://www.nasdaq.com/symbol/nmm Navios Maritime Holdings (NM) http://www.navios.com/home.asp http://www.nasdaq.com/symbol/nm Dry Bulk Fixtures 19.06.2012 http://reports.platou.com/FixtureReport/Pages/BulkFixtures.aspx 3 weeks Fixtures http://reports.platou.com/OnlineServices/Pages/BulkPeriodFixtures.aspx Photo:Capesize Navios Buena Ventura 179,259 dwt [image: 58421_navios.png]
  • Vestas

24
    0 Votes
    24 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Er der egenligt nogen der har tænkt på at hvis Vestas bare lander midt i deres forventninger så får de et overskud på 1.5 mia kr. Hvad nu hvis vi lander i den høje og ende på 3 mia. Ja så skal Vestas vel også have en markedsværdi på omkring 45 mia hvis værdien ca. Skal følge andre industrivirksomheder. Gad vide hvor overskuddet kommer fra ? Tro sku nok at det er fordi de tjæner penge på deres Møller !!! Glæder mig helt vildt til de fremlægger årsregnskabet i Februar 2013.
  • BAVA: Ny aftale med USA's regering

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Dejligt, at BAVA igen har indgået yderligere aftaler med USA's regering vedr. udviklingen af MVA-BN til brug mod Marburg-virus. Spændende perspektiver for BAVA, hvis de får gennembrug her! OG det viser jo, at BAVA fortsætter det gode samarbejde, hvilket ifht. yderligere køb af Imvamune kun kan tolkes positivt. Til dem, som vil vide lidt mere om Marburg-virus kan evt. ses her: http://www.news-medical.net/health/Marburg-Virus-(Danish).aspx Havde egentlig også troet, at nyheden ville blive taget mere positivt imod af markedet, men det må jo komme på et tidspunkt. /TheBekkers.
  • Webcast omkring MM

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Her et link hvor MM behandling diskuteres af 4 af verdens førende eksperter her efter ASCO 2012 og i forbindelse med EHA. Har ikke hørt hele webcastet, for det været 1 time og 45 minutter, men hvis man spoler fra til ca. 32 min før slut, så bliver de nye lægemidler, som er på vej nævnt. Antistoffer nævnes generelt som det mest interessante på ASCO og Daratumumab fremhæves ligeledes, så Genmab skal nok få den deal i hus: http://myeloma.org/ArticlePage.action?articleId=3707
  • Fredriksen øker i Seadrill

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 18.6.12 09:18) John Fredriksens selskap kjøper ytterligere 600.000 dyre Seadrill-aksjer. John Fredriksens Hemen Holding inngikk på tampen av februar en put-opsjon-avtale med Goldman Sachs. I forrige uke ble det kjent at Hemen har informert Goldman Sachs om at selskapet basert dagens kursnivå på Seadrill, har valgt å TA fysisk levering av gjenstående aksjer dekket av put-avtalen. Mandag meldes det at Hemen har kjøpt 600.000 aksjer fra Goldman Sachs til kurs 224,80 kroner. Etter dette sitter Hemen på 110.297.583 aksjer i Seadrill, noe som tilsvarer 23,57 prosent av selskapet. Hemen har opsjon på ytterligere 4,8 millioner aksjer knyttet til put-opsjonen Dagens Seadrill-kurs er 204,50 kroner, opp 1,2 prosent. http://www.seadrill.com/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=SDRL http://www.nasdaq.com/symbol/sdrl [image: 58396_WestHercules.jpg]
  • Vestas DAF møde - Ekstrabladets manipulerende Vestas artikel

33
    0 Votes
    33 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Jeg var i går til DAF messe i Århus og have bla en god snak med Vestas IR chef. Et af de mange spørgsmål jeg stillede var om han kunne be eller afkræfte EBs påstand om at Vestas ikke længere modtager down payment når der indgås en ny kontrakt. Og det kunne han straks afkræfte. De får stadig et niveau omkring 10% i down payment. Så et af deres hjørnesten i artiklen om at vestas var på vej mod konkurs fordi de er ved at løbe tør for likvider er altså helt og aldeles en løgn. Som jeg skrev i mit indlæg i mandags så går det også helt galt da EB får en revisor til at bakke historien op med den manglende likviditet ved at fremskrive Q1 cashburn. Vestas brænder altid penge af i Q1 fordi aktiviteterne er lave i forhold til senere på året. Så EB artiklen er bare helt igennem manipuleret til at give et billede af Vestas er på vej mod konkurs http://www.proinvestor.com/boards/58169/Vestas-taet-paa-konkurs#58176 Jeg tror vi også vil se Q2 have et mindre negativt cacshflow. Men så vender det for alvor i Q3 og Q4 hvor vi vil se RIGTIG mange projekter komme online. Jeg skal på ingen måde kategorisk afvise at Vests på et tidspunkt kan komme i en situation hvor de måtte ønske at rejse penge i form af en ny Emission. Men den situation ser jeg slet ikke vestas stå foran på nuværende tidspunkt. Dertil skal der nye alvorlige dårlige nyheder til som er cash krævende Der har været spekulationer både her og på EI at Vestas sælger V112 møllen med underskud. Derfor spurgte jeg direkte om vestas kunne be eller afkræfte det. Og dertil var svaret at der skam ER et positivt DB på møllen, men at det blot er noget mindre end hvad de oprindeligt havde regnet med. Så burde det hvis være slået fast. Jeg spurgte naturligvis meget ind til V112 og gridstreamer problematikken. Og her er det jeg fik oplyst V112 er første nye platform siden V90 blev introduceret i 2002/03. Så selvom de har stor erfaring i at lancere nye vindmøller så er det typisk blot videreudviklinger på eksisterende platform. Som f.eks 2mw platformen som har udviklet sig fra V80, til V90 og til V10 og med både 1,8 og 2mw effekt. Så det at lancer en helt ny platform er rigtig lang tid siden og de har derfor begået nogle fejl. Møllen blev bla designet ud fra at kvaliteten skulle være meget høj for at understøtte den meget lave LPF på nu under 2%. Det bevirkede de har fået speciel designet en masse komponenter. Og disse har så bla vist sig dyre end antaget. Læg dertil at en del underleverandør i forvejen har hævet kvaliteten på deres generelle komponenter så nogle af disse kan benyttes i stedet for. Det blev også nævnt at man havde valgt at designe en ny intern kran i nacellen. Det var jo "nice to have" som det blev formuleret. Men denne kran er en del dyre end den der sidder i V90 3mw nacellen. Man skrotter derfor nu den nye kran for at gå tilbage til V90 kranen som også kan håndtere de interne komponenter. Der var dog et enkelt løft der ville blive lidt mere "besværligt" at udføre med den gamle kran. Men det kan sagtens lade sig gøre. De har også fået reduceret opstilling og idræfttagelse med ca 200 mand timer. Løn inkl biler/udstyr betyder at det må være over 100.000 kr reduktion på installations udgifter per mølle De forventer stadig at nå et cost niveau som oprindeligt designet. Men det vil komme i bølger. De har netop opstillet en mølle med de første forbedringer i. Så det skrider stille og roligt frem. Men selvom det er 8-10 år siden de sidst har lanceret en ny platform, så kommer vi da ikke uden om det naturligvis er for RINGE at noget SÅ drastisk kunne ske. Og jeg er stadig ikke for alvor klog på hvordan det vitterligt kunne gå SÅ galt. Men lidt klogere blev jeg Jeg tror også V112 design/cost udfordringerne på hele 2 punkter er skyld i forsinkelsen af V164 med 12-18 mdr forsinket. For det første er der hentet ekstra mange inginør over på V112 for hurtigst muligt at reducere cost. Og for det andet så bliver V164 design/cost nok lige dobbelt og tripple tjekket inden vi ser den første prototype. Jeg spurgte til om rygterne om midlertidigt stop for salg af V112 og gridstreamer møller er sande. Altså om de ikke vil lave aftaler om levering før de har fået reduceret udgifterne tilstrækkeligt. Fik ikke et direkte svar. Men indirekte blev det nok bekræftet. For det blev sagt at man nok kunne købe en V112 mølle billigere til levering i 2013 end man kan til levering f.eks ultimo 2012 Generator fabrikken køre nu 100%. De mener de har verdens mest effektive generator fabrik som er rigtig meget automatiseret. Men der er stadig nogle ting på designsiden som er for dyrt på den enkelte generator. Og arbejdet med at reducere cost på den del følger planen. Generelt så tror de der ligger en del cost reduktioner på tværs af platformene i produktions hallerne. En bonus info som jeg ikke tror ret mange har tænkt så meget over. Jeg ved jeg i hvert fald ikke har. En 3mw V90 mølle kan selv forbruge op mod 225kwh i timen! Det gælder i enten rigtig kolde eller rigtig varme miljøer. V112 har reduceret det tale "signifikant". Præcis hvor meget fik jeg ikke at vide. Men den nye V112 de lige har stillet op er der fortaget ændringer der yderligere reducere det interne forbrug. Så skal jeg summe op så fik jeg afkræftet EBs historie med ingen opfront betaling. Vestas stadig har et positivt DB på V112 møllen og der arbejdes på rigtig mange punkter for at reducere cost på V112 Vh T.
  • Priser, Jordleje, Jordareal, Forsikring, Kreditforening, Ban

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    PinguP
    Hej Alle, Jeg har forsøgt på bedste vis at google informationer om køb af vindmøller, for at finde nogle priser der kunne give et billede af hvad at det vil koste at sætte en ny V52-850Kw i drift. Det har så vist sig ikke at være så nemt. Er der nogen som kender eksempler på- -Pris på ny V52-850kW(jeg hører en Mw pris på ca. 1 million Euro. Taler vi så omkring 6-6.5 mio DKK?. -Jordleje eller køb af klargjort jord med transformer og nettilslutning -Hvor stort et areal kræver en V52-850 kW? -Hvad ville forsikring koste? -Hvor stor en procentdel kan finansieres af kreditforening? Og hvordan med bank og sikkerhedsstillelse? -gode banker med speciale i dette. Jeg fandt den her... http://alm.landbobanken.dk/page3562.aspx Det er nemt nok at finde brugte møller osv, men jeg har ikke kunnet finde så meget om nyopsætningspriser/eksempler. Det kan jo selvfølgelige variere meget fra område til område, hvor meget man køber af een gang osv. /Pingu
  • Nokia - konvergensens offer

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Company announces targeted investments in key growth areas, operational changes and significantly increased cost reduction target Company lowers Devices & Services outlook for the second quarter 2012 Nokia Corporation Stock exchange release June 14, 2012 at 9.30 (CET+1) Espoo, Finland - Nokia today outlined a range of planned actions aimed at sharpening its strategy, improving its operating model and returning the company to profitable growth. While planning to significantly reduce its operating expenses, Nokia remains focused on the unique experiences offered by its smartphones and feature phones, including an increased emphasis on location-based services. Nokia's strategy is about delivering great mobile products that sense the world. Nokia plans to: Invest strongly in products and experiences that make Lumia smartphones stand out and available to more consumers; Invest in location-based services as an area of competitive differentiation for Nokia products and extend its location-based platform to new industries; and Improve the competitiveness and profitability of its feature phone business. To execute this strategy, Nokia is making changes to its management team by tapping into the strong leadership bench at the company. To support this period of transition, Nokia intends to improve its operating model by significantly reducing its Device & Services operating expenses, substantially reducing its headcount and reducing its factory footprint. As a result, Nokia intends to return to sustainable non-IFRS operating profitability in Devices & Services as soon as possible. "We are increasing our focus on the products and services that our consumers Value most while continuing to invest in the innovation that has always defined Nokia," said Stephen Elop, Nokia president and CEO. "We intend to pursue an even more focused effort on Lumia, continued innovation around our feature phones, while placing increased emphasis on our location-based services. However, we must re-shape our operating model and ensure that we create a structure that can support our competitive ambitions." Targeted investments In Smart Devices, Nokia plans to extend its strategy by broadening the price range of Lumia and continuing to differentiate with the Windows Phone platform, new materials, new technologies and location-based services. In line with this strategy, Nokia today announced the planned acquisition of assets from Sweden-based Scalado, which currently has imaging technology on more than 1 billion devices. This acquisition is aimed at strengthening Nokia's imaging assets. Nokia's location-based platform is expected to be another principal area of investment as Nokia plans to differentiate its portfolio of Lumia smartphones with leading location-based services including navigation and visual search applications such as the recently announced Nokia City Lens. Additionally, the company plans to extend its mapping technology to multiple industries to strengthen the platform and generate new revenue. In Mobile Phones, Nokia intends to improve its competitiveness and profitability. Nokia aims to further develop its Series 40 and Series 30 devices, and invest in key feature phone technologies like the Nokia Browser, aiming to be the world's most data efficient mobile browser. Early results of this innovation can be found in Nokia's latest Asha feature phones which offer a full-touch screen experience at lower prices. Operational changes and updated cost reduction target Balancing its investment priorities, Nokia plans to rescale the company by making additional reductions in Devices & Services. Nokia plans to pursue a range of planned measures including: Reductions within certain research and development projects, resulting in the planned closure of its facilities in Ulm, Germany and Burnaby, Canada; Consolidation of certain manufacturing operations, resulting in the planned closure of its manufacturing facility in Salo, Finland. Research and Development efforts in Salo to continue; Focusing of marketing and sales activities, including prioritizing key markets; Streamlining of IT, corporate and support functions; and Reductions related to non-core assets, including possible divestments. As a result of the planned changes announced today, Nokia plans to reduce up to 10,000 positions globally by the end of 2013. Nokia is beginning the process of engaging with employee representatives in accordance with country-specific legal requirements. "These planned reductions are a difficult consequence of the intended actions we believe we must take to ensure Nokia's long-term competitive strength," added Elop. "We do not make plans that may impact our employees lightly, and as a company we will work tirelessly to ensure that those at risk are offered the support, options and advice necessary to find new opportunities." Taking into account these planned measures the company now targets to reduce its Devices & Services non-IFRS operating expenses to an annualized run rate of approximately EUR 3.0 billion by the end of 2013. This is an update to Nokia's target to reduce Devices & Services non-IFRS operating expenses by more than EUR 1.0 billion for the full year 2013, compared to the full year 2010 Devices & Services non-IFRS operating expenses of EUR 5.35 billion. This means that in addition to the already achieved annualized run rate saving of approximately EUR 700 million at the end of first quarter 2012, the company targets to implement approximately EUR 1.6 billion of additional cost reductions by the end of 2013. As part of these planned changes, Nokia will closely assess the future of certain non-core assets. In line with this, Nokia today announced plans to divest Vertu, its luxury mobile phones business to EQT VI, a European private equity firm. Renewed leadership team Nokia also announced today in a separate press release a number of changes to its senior leadership. Nokia announced that it has appointed Juha Putkiranta as executive vice president of Operations; Timo Toikkanen as executive vice president of Mobile Phones; Chris Weber as executive vice president of Sales and Marketing; Tuula Rytila as senior vice president of Marketing and Chief Marketing Officer; and Susan Sheehan as senior vice president of Communications. Putkiranta, Toikkanen and Weber will join the Nokia Leadership Team effective July 1, 2012. Jerri DeVard steps down as chief marketing officer; Mary McDowell steps down as executive vice president of Mobile Phones; and Niklas Savander steps down as executive vice president of Markets. DeVard, McDowell and Savander will all continue in advisory roles through the transition of their roles; however, they step down from the Nokia Leadership Team effective June 30, 2012. Financial impact and outlook for Devices & Services Nokia expects further charges of approximately EUR 1.0 billion relating to restructuring activities in Devices & Services by the end of 2013 in connection with its updated Devices & Services operating expense target. This is in addition to cumulative charges of approximately EUR 900 million recognized as of the end of first quarter 2012 in connection with previously announced restructuring activities. By the end of the first quarter 2012, Nokia had cumulative restructuring related cash outflows of approximately EUR 450 million. From the second quarter 2012 onwards, Nokia expects restructuring related cash outflows to be approximately EUR 650 million in 2012 and approximately EUR 600 million in 2013. Out of the total expected charges relating to restructuring activities of EUR 1.9 billion, Nokia expects non-cash charges to be approximately EUR 200 million. These cost reduction measures are designed to return Nokia's Devices & Services business to sustainable non-IFRS operating profitability as soon as possible. During the second quarter 2012, competitive industry dynamics are negatively affecting the Smart Devices business unit to a somewhat greater extent than previously expected. Furthermore, while visibility remains limited, Nokia expects competitive industry dynamics to continue to negatively impact Devices & Services in the third quarter 2012. Nokia now expects its non-IFRS Devices & Services operating Margin in the second quarter 2012 to be below the first quarter 2012 level of negative 3.0%. This compares to the previous outlook of similar to or below the first quarter level of negative 3.0%. "Nokia is significantly increasing its cost reduction target for Devices & Services in support of the streamlined strategy announced today," said Timo Ihamuotila, executive vice president and CFO. "With these planned actions, we believe our Devices & Services business has a clear path to profitability. Nokia intends to maintain its strong financial position while proceeding aggressively with actions aimed at creating shareholder Value."
  • Kina opkøber vindmølleindustrier

42
    0 Votes
    42 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Et kinesisk firma, "Titan Wind Energy" har d 13. juni købt en af Vestas mindre fabrikker. Ikke nogen stor handel, men alligevel et interessant signal. Hvad nu hvis? At et kinesisk firma vil opkøbe og overtage Vestas, i én samlet handel, hvad skulle prisen så være før end du som aktionær ville stemme JA til købstilbuddet? Kurs: 30 - 40 - 60 - 80 eller ? Giv dit bud og især begrund hvorfor du kun vil acceptere hvis prisen er over et bestemt beløb. Måske/forhåbentlig er Vestas mere værd end den aktuelle kurs 30 afspejler. (ny i debatten)
  • Norway: Eidesvik Offshore Wins Two Contracts NOK.1 Billion

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Posted on Jun 15th, 2012 Leiv Eriksson Consortium has today awarded Eidesvik two contracts, Viking Lady and Viking Athene. The firm periodis 15 wells + up to 18 optional wells, starting Q1 2013. Lundin Norway AS has also declared an option for the use of Viking Prince for totally 7 wells. Statoil and Eidesvik have agreed to exchange Viking Lady with Eidesvik's new build "Viking Princess" when she is delivered from the Kleven shipyard September 2012. "It is very satisfying that our customers once again shows us trust and assign long term contracts with us," says CEO Jan Fredrik Meling. With all of Eidesviks LNG driven vessels, now on long-term contracts this shows that Eidesviks innovative work with Viking Energy, as the world's first LNG-powered offshore vessel delivered in 2003, is again paying off. Contract Value including options is approximately NOK.1 Billion 1.00 NOK = 0.168285 USD http://www.lngworldnews.com/norway-eidesvik-wins-two-contracts/ http://www.eidesvik.no/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=EIOF Video: Viking Lady - The worlds most environmentally friendly ship http://www.youtube.com/watch?v=BmCPYotVBbM [image: 58354_uslteinpair.jpg]
  • Sommeropdatering

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hej alle sammen Henvisning til bilag : http://www.agrocura.dk/Nyheder/Bilaginfomoede.htm Økonomien: Behøves der, at skrives så meget herom? Økonomien har det ekstrem svært og vækstraterne er meget lave. Vi har forecast på recession i Europa, herunder også Tyskland. Så på et tidspunkt bevæger den Europæiske økonomi sig ind i en ny recession, hvilket ikke kan være overraskende. Normalt er det dog, at storebror, USA går først, men det sker nok ikke denne gang. Det betyder dog "bare" at USA kommer senere ind i recession. I sidste måned faldt de ledende indikatorer i USA. En gammel konjunkturøkonom, Victor Zarnowitch, havde den "simpel" teori, at 4 måneder i træk, med fald i de ledende indikatorer, gav et sikkert fortcast på recession, herunder trendvending i aktiemarkedet. Derfor er de ledende indikatorer meget interessant at følge her i sommer i USA. For begynder USA også at vise svaghedstegn kan det hurtigt skubbe til situationen. Det ser heller ikke for godt ud i Kina. De ledende indikatorer i Kina, viser at væksten skal falde, hvilket også sker. Stimuli pakkerne virkede ganske godt, da de første blev lavet i år 2009. Det gav et længerevarende positivt marked. Den sidste hjælpepakke fra weekenden på 100 mia. Euro til Spanien, gav vel ca. 5 timeres positiv marked. Narkomanen skal have større og hurtigere FIX. Der er ikke taget hånd om nældens rod, hvorfor Europa, herunder møntunionen ender med et totalt kollaps. Renten: Så kom 3,5% og endelig 3,0% realkreditlån. Ja, hvem havde regnet med det? Hvem havde også regnet med en 10 årig statsrente på 0,9% (kurs 166 på 7% 2024) og en 30 årig statsrente på 1,48% (4,5% 2039 kurs 167)? Vi forventer ikke, at rentenbunden har været der endnu. Det er først nu, at inflationen for alvor falder og senere forventer vi deflation. Så kommer rentebunden, så det kan blive mere ekstrem som det er nu. Ja, og hvem havde regnet med F1 renter på bare 0,3% ???? Rentestrategi: Selvom den absolutte rentebund evt. skulle indfinde sig i år, er det ikke nu der skal konverteres til fast rente. Vedvarende rentestigninger kommer først, når økonomien har haft det rigtig godt i mange år. Vi anser, at når centralbanken i USA og den europæiske centralbank hæver renten, i kombination med god økonomi, for den bedste timing til omlægning til fast rente. I vores øjne ligger det langt ude, teoretisk mellem år 2016-2018. Derved opnår vi billigst muligt finansiering, med en fast strategi på omlægning. Og husk, at frem mod år 2016-2018, vil der altid komme små modreaktioner på renten. Fastkurspolitikken Som alle ved, har vi fastkurs til euroen på 7,46 kr. Vores fastkurspolitik blev lavet i år 1982 hvor man i 1986 fastlåste den til D-marken. I 1993 sprang båndet og D-marken steg til næsten 4,14 kr. Vi anser denne krise for langt større end krisen i starten af 90'erne. Investorerne flygter til DK og vores nationalbank har sænket renten på 0,45% hvilket er noget under ECB's rente på 1%. Vi forventer at ECB sænker renten til 0,5% og hvad gør DK så? Det presser vores kurs. Skulle kursen komme lidt længere væk fra 7,46 kr., som den er nu (7,43 kr.) vil spekulanterne måske lugte blod. Derfor kan der opstå en "uventet" gevinst for de som har eurolån. Så skal der simpelthen færre danske kroner til euroen. Hvis det sker, rammer det selvfølgelig den danske eksport hårdt. Aktiemarkedet: Aktiemarkedet bevæger sig på et knivsæg. Vi kan ikke anbefale at være i aktiemarkedet, hvis der sker et totalt kollaps i Europa. Det er uforudsigeligt, hvad der vil ske, hvor det drejer sig om, at beskytte sig mod tab. Teknisk er der også nedtrend mange steder, hvor aktiemarkedet ligger under 12 måneders snit. Men SP500 i USA mangler at give dette signal, men det hænger meget sammen med de ledende indikatorer. Det skal nok komme senere. Ejendomsmarkedet: Vi har opdateret jordpriserne for DK, som i nominelle termer er faldet 40,3% og i real termer 44%. Trenden er stadig ned, som på det øvrige ejendomsmarked. Vi forventer dog, at jordpriserne nærmer sig bunden, måske er der 5-10% yderlig fald. De stigende råvarer på meget lang sigt, vil lægge en hånd under jordprisen, i kombination med den lave rente. Så er det bare at ønske Jer alle sammen en god sommer MVH Rødekro
  • Nunaminerals.

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Har selv et par hundrede styk her og kom engang for skade at love, at følge lidt op på den. "Nyheden" er så allerede en uge gammel og har på meget lille omsætning allerede givet et ryk op. Ellers er det mest bemærkelsesværdige i nyere tid, at der er skiftet ud på de 2 topposter. Derudover overvejer jeg Grønlandsbanken: Kommercielle koncentratlødigheder opnået i initiale metallurgiske forsøg - Ymer wolfram projekt 05-06-12 kl. 5/6 2012 05:45 ' Nunaminerals 155,50 (+10,68%) Se flere nyheder om Nunaminerals Tungvæskeseparation (DMS) ved 2,75 g/cm3 koncentrerer 90 % af wolfram i 10 % af vægten. Nuuk (NunaMinerals "NUNA), 2012-06-05 07:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- SGS Minerals Services UK har på vegne af NunaMinerals A/S ("NUNA") udført metallurgiske studier på scoping niveau af en wolfram-førende overfladeprøve fra NunaMinerals' wolframforekomst i Margeries Dal Syd, Ymer Ø, Grønland. Studiet af bulkprøven viser, at materialet kan opkoncentreres til ca. 65 % WO3 alene ved tyngdeprocesser ved brug af en faseopdelt knusning og koncentrering. Lødigheden af prøvematerialet forud for processering var 3,64 % WO3. Prøven havde kun lave indhold af kontaminanter som Cu, Pb, Zn, As Bi og S. Lødigheden er sammenlignelig med den historiske lødighed for forekomsten, som blev beregnet af Nordisk Mineselskab A/S i 1980'erne. Tungvæskeseparation ved 2,75 g/cm3 af prøvematerialet knust til 11,3 mm viste at 85 % af prøvens vægt kan fjernes samtidig med et tab af wolframindholdet på blot 10 %, hvilket tyder på, at denne proces kan give en meget effektiv forkoncentrering. Koncentrationsanalyser ved tyngdeprocesser af prøvemateriale knust ned til 1 mm viser, at de ønskede mineraler kan frigøres fra disse grove fraktioner og frigørelsen øges ved yderligere reduktion af partikelstørrelsen. Gode lødigheder blev produceret fra samtlige testede fraktioner og den endelige frigørelse sker under 125 ?m. Den maksimale lødighed opnået blev opnået ved fraktioner under 125 ?m hvor lødigheden blev omkring 65 % WO3. Denne frigørelsesstørrelse understøttes af mineralogiske analyser. Forsøg med flotation viser at gode lødigheder kan opnås ved knusning hvor 80 % af materialet passerer 106 ?m. De bedst opnåede lødigheder her blev 55,1 % WO3. Uanset at det ikke er blevet testet, er det muligt at dette koncentrat yderligere kan forbedres ved brug af rysteborde da hovedparten af de ikke ønskede partikler består af kalcit, kvarts og dolomit eller diopsid som alle har en massefylde på omkring 2,75 g/cm3 i kontrast til massefylden for scheelit der er på 6,1 g/cm3. NunaMinerals forventer at fortsætte de metallurgiske forsøg med eksisterende prøvemateriale, således at der kan anvises en proces-rute for produktion af kommercielle koncentrater af scheelit. Forsøgene bør inkludere forkoncencrering med jigs eller tungvæske fulgt af en afsluttende faseopdelt koncentrering ved brug af rysteborde. Direktør i NunaMinerals Ole Christiansen siger "Disse lovende metallurgiske studier antyder, at der på stedet vil kunne produceres et grovkornet førstekoncentrat som kan udskibes til afsluttende koncentrering i et eksisterende procesanlæg i Europa, hvorved behovet for anlægsinvesteringer på stedet reduceres. Flere andre wolfram-, antimon- og guldførende strukturer er kendt i området. Forekomsten i Margeries Dal Syd vil da kunne blive en lille, men attraktiv opstartsmine i området hvor yderligere efterforskning vil kunne tilføre yderligere ressourcer". Ymer wolfram-antimon-guld-projektet NunaMinerals har en 441 km2 stor efterforskningslicens dækkende væsentlige dele af Ymer Ø, som er beliggende i et stort fjordsystem i det centrale Østgrønland. Flere stationer i området indgår i Royal Arctic Line's besejlingsplan, nemlig flyvepladsen Mestersvig, vejrstationen Daneborg og de videnskabelige forskningsstationer Zackenberg og Ella Ø. NunaMinerals' efterforskningsmål i området er wolfram, antimon og guld dannet ved hydrothermal replacering indenfor de laurentiske Kaledonide bjergarter som indeholder den >10 km tykke lagpakke af Elionore Bay Group (EBG) sedimenter (sen-prækambrisk alder; ca. 600-700 Ma). På Ymer Ø dominerer øvre EBG sedimenter, hvoraf de nedre dele består af sandsten, siltsten og shales (Kvartsit-serien) som bl.a. indeholder Noa Dal (ND) replaceringstyper mineraliseringer af stibnit, guld og wolframit/scheelit indenfor brede, sulfidførende hydrothermale gange og forkastningssystemer. Den mellemste del af de øvre EBG sedimenter består af vekslende lag af kalksten, dolomit og dolomitiske shales (multifarvede serier) som bl.a. indeholder højlødige, separate linser af stibnit- og scheelit-mineraliseringer af replaceringstypen i Margeries dal Sys (SMD) og i Margeries Dal Nord (NMD). Den hydrothermale zonering i det vestlige Ymer Ø ses over en lagpakke på ca. 1.500 m. Kerneboringer af begrænset omfang gennemført af Nordisk Mineselskb A/S i 1980'erne gennemskærer linseformede, højlødige, silicificerede wolframmineraliseringer i breccia-zoner inklusive 22 m @ 4,99 % WO3 i Margeries Dal Syd samt 6 m @ 3,48 % WO3 + 1,93 % Sb i Margeries Dal Nord. Profilprøver fra Noa dal indeholder op til 45 m @ 1.3 % Sb samt 40 m @ 0,78 g/t guld. Tilstedeværelsen af flere elektromagnetiske konduktorer indenfor en strækning på >10 km i Noa Dal understøtter de geokemisk identificerede mineraliserede zoner med antimon, guld og wolfram. Nogle af konduktorerne er sammenfaldende med kendte overflademineraliseringer. NunaMinerals inviterer interesserede joint venture partnere til at deltage i den fortsatte udvikling af dette spændende prospekt. OM NUNAMINERALS NunaMinerals A/S er Grønlands førende selskab inden for efterforskning efter ædel-, basis- og strategiske metaller. Selskabet er med sin forankring i Grønland velpositioneret til at udnytte mineralpotentialet i et af de sidste uudforskede områder i verden. Den grønlandske undergrund rummer mange ligheder med geologien i store minelande som Canada, Sydafrika og Australien, hvor der findes betydelige mineralforekomster af bl.a. guld, platin, nikkel og kobber. Indgåelse af partnerskaber, som kan tilføre yderligere teknisk og økonomisk kompetence i udviklingen af selskabets efterforskningsprojekter, er et central element i NunaMinerals' forretningsmodel. NunaMinerals påbegyndte sine aktiviteter i 1999 og har hovedkontor i Nuuk, Grønland. Selskabet er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen A/S under symbolet "NUNA". For yderligere information besøg vores hjemmeside www.nunaminerals.com. På vegne af bestyrelsen Bestyrelsesformand Birks Bovaird; CEO Ole Christiansen, CEO Fremadrettede udsagn indeholdt i denne meddelelse, herunder beskrivelser af NunaMinerals' efterforsknings- og udviklingsprojekter, dets strategi og fremtidige planer og forventninger til fremtidig omsætning og indtjening i forbindelse hermed afspejler de nuværende forventninger hos NunaMinerals med hensyn til fremtidige begivenheder og er undergivet visse risici, usikkerheder og antagelser. Mange faktorer kan medføre, at de af NunaMinerals faktisk opnåede resultater vil afvige væsentligt fra de fremtidige resultater og forventninger, der måtte komme til udtryk i eller være forudsat af sådanne fremadrettede udsagn. Disse faktorer er blandt andet risici forbundet med efterforsknings-, udviklings- og mineaktiviteter, usikkerheder forbundet med resultatet af NunaMinerals' efterforsknings- og udviklingsprojekter, herunder risici ved forsinkelser og nedlukning af projekter, prisfald, udsving i valutakurser og ændringer i licensvilkår, lovgivning og administrativ praksis så vel som konkurrencemæssige risici og andre uforudsete faktorer. Skulle en eller flere af disse risici eller usikkerhedsfaktorer indtræffe, eller skulle en eller flere af de angivne udsagn vise sig at være forkerte, kan udviklingen afvige væsentligt fra de fremadrettede udsagn, der er indeholdt i denne meddelelse. NunaMinerals er ikke forpligtet til at opdatere de indeholdte fremadrettede udsagn eller til at justere sådanne udsagn i forhold til fremtidige resultater, medmindre dette er påkrævet ved lov. Ole Christiansen, CEO, telefon +299 36 20 01, mobil +299 55 18 57, [email protected]
  • DLH

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    B
    DLH har fået tæsk for seneste kvartalsmelding - ang. lavere omsætning og indtjening. dog finder jeg den nuværende værdi(cirka 200 mill) meget lav se i lyset af at selskabet sidste år lavede Emission er en udstedelse af ny..." href="/finansordbog/129/Emission">Emission der indbragte cirka 250 milllioner og at regnskabet gik i cirka nul. når man dertil lægger at selskabet har aktiver sat til salg for vurderet 200 mill, og trods alt forventer en omsætning på 2,6 milliard i indeværende år... så undrer det mig - dels at kursen ligger i 3,8 og dernæst at insiderne ikke køber ind med alt hvad de ejer. er der nogle her på siden der har kendskab til hvordan det går dlh i forhold til frasalg af aktiver? jeg er selv i aktien med et Aktie, hv..." href="/finansordbog/140/GAK">GAK på 4,5.
  • Update på makro uge 23

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Nippon1976N
    Guld og sølv Inden for guld og sølv ser det meste overkøbt ud på den korte bane. Jeg kan godt se et godt play i avocet mining med target i 16,7 (gapfill) og SLV hvis den kunne lave et luk over 27,7. Kort target ville så være omkring 30-30,5 Avocet Mining er steget 3,6% Uran cameco laver en dobbelt bund og har et kort target på ca 21 (Cameco er steget 8% siden anbefaling) Solarsektoren ser også spændende ud. First solar har bullish divergens. Target omkring 17 (stigning på 9,5%) JASO har lavet et trippelbund. 1. target 1,02 2. target 1.2-1.3 (Target 1 nået - Stigning på 18%) GTAS bullish divergens. Target 4,5-4,7 (Target nået - stigning på 11%) YGE trippelbund. Target 2,9-3,0 (steget 0,7%) REC dobbeltbund. Target 2,9 (Er faldet 2%) Olie Aker solution tæt på stærk support (73,85) samt bullish divergens. Target 88 (Er faldet 0,3%) Brigde Energy bullish divergens. Target 9,0 (Target nået - er steget 11%) TSU bunden af en trekant. Target 0,67-0,70 (Er steget 19%) US-baserede aktier Kronos bullish divergens. Target 17,25 ( Er faldet (2,8%) MCP bullsh divergens. Target 24 (Er faldet 0,3%) SPX er i perioden steget 4% OSEBX er steget 2,7% Jeg har ramt rigtigt med de fleste af mine picks, der er steger noget mere end index og jeg regner ikke med at de er færdig med at stige
  • Ny hjemmeside om det dansk-kinesiske samarbejde

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    jun. 2012 15.15 Politik Kinas præsident, Hu Jintao, lander i Københavns lufthavn torsdag eftermiddag klokken 17. For at markere besøget har energistyrelsen oprettet en særlig hjemmeside for det dansk-kinesiske samarbejde på klima- energi- og bygningsområdet. http://www.ens.dk/DA-DK/POLITIK/CNREC/Sider/Forside.aspx På lørdag vil klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard underskrive tre samarbejdsaftaler: mere her: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/06/14/145826.htm
  • BDI - Smaller vessels drive Baltic index up

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Friday, 15 June 2012 ' 00:00 The Baltic Exchange's main sea freight index, tracking rates for ships carrying dry commodities, rose for a fifth straight session on Thursday as a spurt in Atlantic activity boosted rates for smaller vessels. The overall index, a gauge of the cost of shipping commodities such as iron ore, cement, grain, coal and fertiliser, rose 10 points or 1.11 percent to 912 points. The Baltic's panamax index rose 4.18 percent to 1,046 points, with average daily earnings for panamaxes, which typically transport 60,000-70,000 tonne cargoes of coal or grains, up $337 at $8,320. Rates for supramax vessels were up $211 at $10,851 and those for handysizes were up $131 at $9,331. "The previous week's drop was quite strong due to a slower week. A small increase in the Atlantic helped boost things," said George Lazaridis, head of research with Greek shipbroker Intermodal. The Baltic's capesize index fell 2.84 percent to 1,162 points. Average daily earnings for capesizes, which usually transport 150,000 tonne cargoes such as iron ore and coal, fell $331 to $3,657. Weak iron ore demand in China has dragged capesize rates to levels last seen in late 2008. "Capesize average rates fell below $4,000 daily, well below operating costs of around $7,000," RS Platou Markets analysts said in a note. The situation in the dry bulk industry looks dire with weak steel demand, although activity in the iron ore market is picking up with Chinese steel mills taking advantage of low priced iron ore, it added. Prices for spot Australian iron ore cargoes rose on Thursday, backed by demand from main buyer China, although the uptrend in prices of the raw material may soon be cut short unless the steel market bounces back convincingly. Iron ore shipments account for around a third of seaborne volumes on the larger capesizes, and brokers said price developments remained a key factor for dry freight. The main index, which factors in the average daily earnings of capesize, panamax, supramax and handysize dry bulk transport vessels, has fallen about 48 percent this year. Source: Reuters Fixtures 15.06.12 http://reports.platou.com/FixtureReport/Pages/BulkFixtures.aspx 3 weeks fixtures http://reports.platou.com/OnlineServices/Pages/BulkFixtures.a [image: 58326_banner1.jpg]