Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• North Carolina natural energy (NCNE) next big stock don't miss out!

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    This stock is going big invest now! sent from iPhone
  • Belinostat fejlet fase 2 i CUP?

33
    0 Votes
    33 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Hvis vi kan tro på hvad der skrives på EI så er der noget der tyder på Topotarget annoncerer CUP data i morgen inden børsen åbner. Der er 2 fra EI der har ringet ind til et telefon conference center og fået dem til at tale over sig og sige at der vil være et CC i dag kl 1030. Det lyder vildt at det kan lade sig gøre at få dem til sådan at tale over sig. Men den ene af dem der har ringet ind er investor1989. Og jeg betragter ham som troværdig. Alle holder vejret og håber på positive data. Det gør jeg bestemt også da dansk biotech har brug for nogle positive historier. Men cancer er per definition en hård nød at knække. Så ods er omkring 50/50 for positive data. Alpehuen har så her til aften opdaget en interessant detalje. Topotarget har hele tiden fortalt historien om CUP forsøget som et pivotalt forsøg. Altså et forsøg der potentielt kan lede til en mulig godkendelse. Det er dog yderst yderst sjældent det sker ud fra et fase 2 forsøg. Se her på siden 11 hvordan de viser CUP forsøget på deres pipleione graf. Denne præsentation er fra den 15/5-2012. Og sådan har de set ud længe https://nbg1.your-objectstorage.com/proinvestor-dev/forum/ir/220/Topotarget_BioEquity_Europe_May_2012.pdf Men se så her hvordan de pludselig lister den på deres eget website. Der har de ændret den til fase 2 og ikke pivotal. http://www.topotarget.com/belinostat/belinostat-clinical-studies.aspx Spørgsmålet er så om vi skal lægge noget i den ændring lige som vi står og afventer resultaterne. En tilfældighed eller et tegn? Hvad siger i? Vi er måske meget klogere om ca 7 timer. Held og lykke til alle topotarget aktionærene
  • GSK modtager den største bøde i medicinalhistorien

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    3 mia dollar koster det GSK at have omgået reglerne for data og markedsføring af midlerne Avandia, Paxil og Wellbutrin. Aktien stiger! Det har længe hængt over GSK at denne retssag ville blive en stor bon, det ser ud som om at markedet trods alt er lettet. Roche/Genentech er ude i tilsvarende problemer (måske) efter der er fundet 80.000 urapporterede patientjournaler som måske viser andre bivirkningsdata end dem der er oplyst. At GSK kan stige efter at have accepteret at betale op imod 20 Mia DKK, viser hvor big business Big Pharma i virkeligheden er.
  • Seadrill gjør som Golar og skaper verdier for aksjonærene

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 03.7.12 09:28) Fredriksen skrur opp riggprisene Seadrill gjør som Golar og dumper assets over i et MLP-selskap. Grepet for skaper verdier aksjonærene. Seadrill melder tirsdag at det heleide MLP-selskapet Seadrill Partners LLC har sendt inn registreringspapirer til US Securities and Exchange Commission (SEC). Notering av selskapet er venter å finne sted etter SEC har gjennomgått papirene. Planen er at MLP-selskapet ved notering skal ha interesser i to halvt nedsenkbare rigger , ett boreskip og en semi-tender rigg fra Seadrills flåte. De gjør det for å få riggene priset høyere enn de ville blitt i Seadrill, sier analytiker Lukas Daul i SEB Enskilda til HegnarOnline, og viser til at Fredriksen har gjort det samme grepet i Golar. Og med høyere prising skaper Fredriksen verdier for aksjonærene. I tillegg gir MLP-selskapsformen skatteinsentiver i USA. Opprinnelig var det et verktøy for å produsere veldig langsiktige infrastrukturprosjekter. Skattemessig defineres ikke dividende fra MLP-selskaper som dividende i USA. Seadrill (SDRL.OL) (SDRL) http://www.seadrill.com/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=SDRL http://www.nasdaq.com/symbol/sdrl Seadrill Partners LLC (XXXX) http://www.seadrill.com/modules/module_123/proxy.asp?C=42&I=2513&D=2&mid=224 Golar LNG (GOL.OL)(GLNG) http://www.golar.com/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=GOL http://www.nasdaq.com/symbol/glng Golar LNG Partners (GMLP) http://www.golarlngpartners.com/ http://www.nasdaq.com/symbol/gmlp
  • Vestes stiger 8% fredag 29 juni og taber 8% igen mandag

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    En stigning på 8% på een dag er meget, selv for Vestas. Det samme er faldet på 8% den følgende børsdag. Er der nogen som har en plausibel forklaring på de store kursudsving?
  • The Bear Hiding Inside Intel

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    "Goldman Sachs is telling clients to expect Intel's stock to decline as much as 10% on earnings days in reaction to disappointing second-quarter earnings, and a less than robust financial guidance for future quarters." osv http://online.barrons.com/article/SB50001424053111903431804577502740178893990.html?mod=BOL_da_spd Tja... Der er ikke mange data bag forudsigelsen. Men det er plausibelt, at vi er på vej nedad i lagercyklen. Spørgsmålet er så, i hvilket omfang dette allerede er indregnet i kursen. PE 11,3 kan tåle et indtægtsfald uden at blive urimeligt stor.
  • Kvaliteten af kinesiske vindmøller

84
    0 Votes
    84 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hej alle vind interesserede Jeg faldt lige over en spændende artikel om kvaliteten af de kinesiskevindmøller mm. Tænkte at den også kunne være interessant for jer, så her er et link: http://ing.dk/artikel/130299-kinesisk-vindmoelleekspert-kineserne-er-bagud-paa-vindteknologi God dag
  • har saxobank fjernet min. inskudet

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    T
    sad lige og læste lidt inde på seekingalpha om Optioner http://seekingalpha.com/article/693821-increase-yield-from-procter-gamble-by-systematically-reducing-your-cost-basis og kunne se nordnet som jeg har nu ikke har armikanske optioner, og da jeg nok mest er til udbytte aktier er det primer den armikanske børs jeg køber på. faldt så over saxobank som jeg også kigget på da jeg skulle have min finde en broker, men der have de en min. på 50k kan det virkelig passe det er væk nu ? Og ved godt jeg nok ikke kommer til af handle optioner når jeg ikke har over 50k. men så var skiftet jo gjort og syns det er en dejlig detalje man kan overføre med dankort ps ved godt Kurtage er lidt højre hos saxobank hanler for ca. 3-4k en gang om måneden ser ikke Kurtage som et så stor problem da jeg er i mine unge år 24 og er til min pension og med udbytte akter
  • Mere M&A aktivitet i biotek

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Amylin er netop blevet overtaget af BMS og Astrazeneca. Financial Times skriver at næsten alle store pharma selskaber var interesseret i en aftale. Prissedlen blev 7 mia dollar. Det er den seneste i en række af aftaler og overtagelser som efter min fornemmelse nu viser tegn på fremgang. Det er gode nyheder for den skrantende danske biotek branche, hvor p.t. Zealand og Genmab ser stærke ud. Det er den berømte patentklippe, som big pharma nu endelig synes klar til at bestige.
  • Postivt for Zealand - BMS overtager Amylin

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    En af de aktier jeg længe har talt rigtig rigtig varmt er Zealand Pharma. Det er et selskab som jeg mener har en rigtig fantastisk ledelse, i modsætning til de fleste andre biotekselskaber i DK. Mener David Salomon er virkelig dygtig, og deres IR afdeling som jeg har haft en del korrespondance med kan jeg også kun tale rigtig godt for. Købte en stor mængde aktier i Zealand i 50-70 niveauet da jeg lærte om den at kende (så lidt tilfældigt den var så billig på det tidspunkt). Har kun solgt en enkelt post i kurs 99. Det jeg blev lidt nervøs over var at der var meget kraftige rygter i markedet om at Sanofi ville opkøbe Amylin og dermed Byetta og Bydereon. Det ville have været meget negativt for Zealand da Sanofi så ville miste meget af deres interesse for Lyxumia da de ville have 3 produkter at skulle fokuserer på. Igår kom så den glædelige nyhed for Zealand aktionærerne at det blev Bristol Myers der vandt budduellen omkring Amylin og dermed opkøber Amylin. Dette kan nu vise sig at blive en fordel for Zealand Pharma. Nu står Bristol Myers med Byetta og Bydereon og Novo med Victoza som de eneste godkendte GLP-1 analoger. Sanofi som en af de allerstørste diabetesselskaber i verden bliver nødt til at satse tungt på det hastigt voksende marked for GLP-1'er. Deres eneste mulighed er nu Lyxumia som de er fuldt ud dedikerede til. De har altså 50.000 sælgere som står klar til at putte Lyxumia i deres taske og begynde at sælge dette stof. Med denne sag ude af verden er der kun 1 major events der mangler i år. Det er EMA's svar på den MAA som Sanofi indsendte for Lyxumia i slutningen af sidste år. Vi kan forvente et svar fra EMA i 2012. Der er altid en risiko, men man skal have med at Sanofi altså har kørt 9 phase III GetGoal studier med Lyxumia hvor over 6.000 patienter er blevet behandlet med Lyxumia. Fra SAMTLIGE phase III studier har Lyxumia vidst effekt og sikkerhed. Jeg er ikke specielt stærk indenfor diabetes, har dog sammenlignet resultaterne lidt med de resultater som Novo og Byetta har, og ud fra denne sammenligning ser jeg ingen grund til at EMA og senere FDA ikke vil acceptere Lyxumia. Men de kan selvfølgelig se nogle andre ting end vi kan. Mit salg af 1.000 SPPI aktier til i alt ca. 85.000 er geninvesteret i Zealand Pharma således min samlede investering heri når op på 2.000 aktier. Jeg vil fordoble denne investering til enten 4.000 eller 5.000 stk. ligeså snart vi har godkendelse fra EMA. Tør dog ikke tage risikoen med fuld skrald inden svaret. Som sagt er Sanofi yderst dedikerede til Lyxumia med 50.000 sælgere klar. Dette gør at en udrulning vil kunne ske meget hurtigt, og så i betragtning af at markedet for GLP-1 analoger allerede er blevet modnet en del af Eli Lilly/Amylin og Novo. Markedet er allerede et 2-3 mia. $ marked og det er i hastig udvikling fordi GLP-1'er går ind og overtager for de moderne insuliner, både som enkeltstofbehandlinger, men også som kombibehandlinger. Sanofi har Lantus som storsællert pt. der sælger for over 5 mia $. Sanofi har tilkendegivet at de allerede fra start af vil begynde at give Lyxumia og Lantus som kombination til udvalgte patientgrupper. Den store salg af kombinationsproduktet vil dog først ske i 2015 når der kan komme en godkendelse af Lyxumia/Lantus i en kombinationspen som Sanofi pt. udvikler. Man skal dog vide at der faktisk ikke skal et ret stort salg til, for at Zealand Pharma begynder at tjene rigtig mange penge. Zealands omkostningbase er meget lav (150-200 millioner kroner årligt) så en omsætning for Lyxumia på omkring 250 millioner $ vil sikre Zealand break even, kun af royaltys. Alt herudover vil være overskud, så der kan være rigtig, rigtig mange penge at hente for Zealand aktionærerne når først Sanofi får udrullet Lyxumia. Zealand har uden tvivl nogle fantastisk dygtige forskere, og deres pipelineprodukter udvikler sig i den rigtige retning. Eksempelvis fik de for nyligt et parnerskab + 60 millioner kroner med Abbott. Herudover har de selvfølgelig deres to gode samarbejder med Boehringer Ingelheim og Helsinn Healtcare som er nogle rigtige attraktive sammarbejder. Rent finansielt klare Zealand Pharma sig intet mindre end fantastisk. Jeg hører tit personer herinde snakke om hvor mange penge biotekselskaberne brænder af hver måned, at de skal spørge investorerne efter nye penge osv. Ser man på regnskabet for 2011 gav dette overskud !!! Kigger man så på Q1 2012 regnskabet: Stort overskud nu kommer Q2 2012 regnskabet snart: dette vil også vise et overskud på 15-25 millioner I Q3 tror jeg at vi vil se den første opstart af kliniske studier med ZP2929, hvilket vil give Zealand en milestone fra BI på ca. 10 millioner Euro, dermed vil Q3 også give overskud. I Q4 får vi svar fra EMA hvor en godkendelse også vil give milestones, her nok en større milestone på 20-30 mio. $ Dette vil betyde at Zealand ultimo 2012 kan have et stort overskud på regnskabet samt Lyxumia godkendt i Europa... 2012 regnskabet kan risikere i at Zealand vil begynde at udlodde udbytte ! Spørgsmålet godtages gerne, og supllerer omkring Zealand også meget gerne God søndag til jer alle .
  • Har lige købt aktier i verdens første arbitrage bookmaker!

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej, Jeg har lige købt en sort aktiepakke hos den nye bookmaker Yobetit. De skriver at investorer med en sort pakke forventes en fortjeneste på 12.600 Euro allerede i 2014. Er der nogle her på siden som har erfaringer med spilleindustrien? Jeg tror det er en sikker investering. Online betting er jo steget voldsomt her de sidste år. Hvad tror i? Får jeg tjent 12.600 Euro? Læs mere om det her: http://www.aquipapartner.com/tr/4fecc60e77051
  • Spectrum som investeringscase

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Først og fremmest vil jeg gerne sige at jeg har ondt af de investorer der har tabt rigtig mange penge herinde på fredagens data. Jeg kan se herinde at Renminbi, som har været en af de andre spectrumfortalere har solgt stort ud i fredags. Vil derfor gerne komme med en uddybende gennemgang og beskrive hvorfor Spectrum kunne stige 1,5 % på CUP dataene, og hvorfor man stadig kan tillade sig at være langsigtet i SPPI. Jeg havde som jeg har skrevet på EI en mindre lottokupon i Topo. Den doblede jeg i morgenhandlen da jeg troede det var panik. Jeg skyndte mig for at sælge omkring 4/5 af hele porten lige da CC præsentationen kom ud og jeg så PFS dataene. Det gav desværre et samlet tab for dagen på ca. 5.000 kr. Mener dog ikke jeg kan tillade mig at have ondt af mig selv, når jeg hører hvad i andre har tabt, og når jeg samtidig tjente langt over det dobbelte på Spectrum i fredags. Min holdning til data er: Jeg syntes de er mildt sagt elendige. Ved godt at flere personer gerne vil tale om at det er flotte data mv. men før vi får data fra subgrupperne kan jeg ikke se det store lys i dataene, og vil nok derfor holde mig fra at gå dybere end i dem. Når Topo selv nævner at OS kurven ser ud til at være meget forbedret syntes jeg man bør kigge lidt på grafen som Topo selv præsenterer. Ser man først på PFS grafen er det tydeligt at BelCaP har 0,000 effekt på PFS, hvilket selvfølgelig er rigtig kritisabelt da PFS er det klart vigtigste endpoint i moderne studier. Når man ser på den anden kurve kan det ses at BelCaP har en stor virkning på patienter fra måned 8 til måned 30 ca. hvor der er over dobbelt så mange patienter i live i BelCaP gruppen. Dette er faktisk ret flot. Især skal man nemlig forholde sig til at CUP er en yderst vanskelig indikation. Det kan tydeligt ses på hvor stejle kurverne er til at starte med. 30-50 % af patienter dør simpelthen indenfor meget få måneder uanset hvilken behandling de får. Det er altså tydeligt at nogle patienter er meget syge eller at nogle subgrupper bare ikke responderer på behandlingen. Det kan dog også tænkes at de patienter der på OS virkelig responderer på BelCaP mellem måned 8 og måned 25-30 er en bestemt subgruppe, eksempelvis NSCLC patienter. Hvis det er tilfældet ville en kurve med rene NSCLC patienter jo meget fordelagtig ud for BelCaP, og det er jo dette som Topo vil kigge nærmere på det næste stykke tid. Det er dog stadig bekymrende at der slet ingen virkning er på PFS, ikke bare en lille smule. Der er dog noget jeg syntes er MEGET kritisabelt. Kan dog være jeg er dum, eller overser noget her. Men det ser for mig ud til at Topo har tilbageholdt data i meget meget lang tid. De har snakket om at de skulle have 68 events (PFS events) for at bryde randomiseringskoden og har kunnet kigge på data. Som det startes med at fortælles er stort set alle patienter evaluerbare PFS patienter i forsøget. Topo har således skulle have 68 PFS events eller 75 % af patienters PFS event indtruffen for at koden kunne brydes. Ser man på grafen for PFS events ser det tydeligt ud til at de får de 68 events efter 7-8 måneder i begge arme. Når studiet er færdigrekruteret i december 2010 vil der derfor højest sandsynlig være tale om få måneder derfra og til at de 68 events kommer. Det ser for mig ud til at Topo har tilbageholdt PFS oplysninger rigtig længe, fordi de har villet afvente OS data, fordi de har haft et håb om at disse ville være gode. Jeg vil ikke anklage Topo for noget, når jeg ikke er mere inde i området end jeg er, jeg vil dog lige maile Topo og høre hvordan dette kan hænge samme, da det for mig at se viser at Topo har lagt inde med PFS oplysninger i over 12 måneder. Det er jo netop det der har logget mange investorer til at købe, at man troede PFS events trak ud. Nå, nok om Topo og Belinostat. Lad mig gå videre til det mit indlæg egentlig skulle dreje sig om, min store guldful, spectrum Pharmaceuticals. Jeg vil starte med at sige, til dem der følger med at jeg har solgt 1.000 stk. SPPI aktier i fredags, således at jeg er nede på nu 10.000 stk. klinikken fejler for tiden hos SPPI, og aktien er steget meget, så en lille smule PP er altid fornuftigt. Jeg følger TA en del, herunder meget den parabolske SAR på daily chartet, som jeg nok vil lade trigge nogle flere salg henover sommeren(da jeg skal på ferie 14 dage). De danske investorer kan ikke forstå hvorfor Spectrumaktienikke er faldet på det forfejlede CUP forsøg. Det skal jeg prøve at fortælle lidt om her: Spectrum har pt. følgende lægemidler med markedspotentiale i paranteret: Godkendte lægemidler: Fusilev (500-1.000 mio. $) Zevalin mod FL (1-2,5 mia. $) Folotyn - i næste uge - mod PTCL (100-150 mio.$) Herudover har Spectrum i late stage phase III: Belinostat mod PTCL (100-150 mio. $) Zevalin mod DLBCL (ca. 1 mia. $) Apaziquone mod NMIBC (ca. 1 mia. $) I phase II har Spectrum så: Belinostat mod CUP (500-1000 mio. $) Folotyn mod CTCL (200 mio. $) - phase I/II Folotyn mod NSCLC (1 mia. $) Folotyn mod Advanced Esophagogastric Cancer (100 mio. $) Ozarelix mod Lower Urinary Tract Symptoms Due to Enlargement of the Prostate (100 mio.$) Ozarelix mod Benign Prostatic Hyperplasia (BPH) (200 mio. $) Ozarelix mod prostate cancer (1 mia. $) Lucanthone mod Glioblastoma Multiforme(GBM) (800 mio. $) SPI-2012 mod patients with chemotherapy induced neutropenia (3 mia. $) I phase I: Belinostat phase I/II mod Ovarian (300 mio. $) Belinostat phase I/II mod AML (200 mio. $) Belinostat phase I/II mod NSCLC (1 mia. $) SPI-205 RenaZorb SPI-205 Ortataxel Det er ud fra ovenstående gennemgang at man skal forstå hvorfor jeg er så forelsket i Spectrum som jeg er det. Det handler selvfølgelig om at Fusilev storsælger og vælter penge ind til Spectrum. Men at Spectrum hele tiden, hver eneste dag, bruger disse penge på at modne og udvikle deres lage stage og early stage pipeline. Når man læser min gennemgang af de drugs spectrum har, med de forskellige markedspotentialer det har, så er det at man kan forstå hvorfor Spectrumaktien ikke falder på dårlige CUP data (halvdårlige vil nogle nok hellere have jeg kalder dem). Belinostat mod CUP indikationen er en dråbe i vandet i Spectrums samlede pipeline. Spectrum har ikke engang fundet resultaterne kurspåvirkende nok til at de har villet komme med en pressemeddelelse (hvilket jeg nok personligt mener er lidt dårligt). Men det sætter Spectrum som investering i relief. Min egen holdning til Spectrum. I 2012 indtil videre har vi set at Zevalinsalget endnu ikke er steget, Apaziquone er sat 3 år tilbage (indtil videre i hvert fald) og Belinostat mod CUP er fejlet. Det har altså ikke været lutter gode nyheder. Jeg forholder mig pt. sådan til Spectrum. Jeg glæder mig meget til at Allos handlen bliver lukket indenfor 14 dages tid, så vi får 3 FDA approved drugs. Jeg følger rigtigt meget med i de månedlige Wolter Kluwers data for Fusilev. De data, vil nemlig give mig et fingerprej om udviklingen i Fusilevsalget, og så længe at disse data stiger måned for måned ser jeg ingen risiko i Spectrumaktien, da aktien stadig er rigtig lavt værdiansat bare på Fusilevsalget alene. Fusilevsalget vil helt sikkert holde et højt niveau resten af 2012, og derfor mener jeg det kan være fornuftigt som minimum at holde 2012 ud da man så kan få afklaring på Allos handlen, Zevalin udviklingen samt Apaziquone mødet med FDA, Belinostat PTCL data samt meget andet. Fusilev sælger for nuværende for ca. 75 mio. i kvartalet (bedømt på de seneste WK data) læg dertil 15 millioner i Folotynsalg, 7 millioner i Zevalin salg og 3 millioner i amortisationer. Ja så vil Spectrums omsætning i Q4 altså ramme 100 millioner $, som minimum. Med en Gross Margin på 85 %, vil Spectrum have en gross profit på 85 millioner. Med R&D på 15 millioner og SG&A på 24 og amortisationer på 1 vil de have en EBIT på 45 millioner. Med en skatteprocent der pt. er ca. 10 % (vil stige en del i 2014 og frem - de får dog også Allos underskud de kan udnytte nu) er det altså godt 40 millioner i profit i kvartalet eller 160 millioner i indtjening om året. Med en markedsværdi på godt 920 millioner pt. har Spectrum en P/E på 5,75. Jeg ser derfor som minimum at aktien bør ramme kurs 20 (altså en stigning på godt 25 %) endnu før der bare er lidt fundamental balance. Og ikke engang der, mener jeg aktien er tæt på at være fair værdisat. Aktien handles stadig med omkring 50 % rabat på grund af Fusilevs genereiske konkurrence. Jeg mener ikke den konkurrence reelt er der, og mener derfor ikke den skal handles til den rabat. Jeg vil som sagt følge med i WK dataene hver måned for at følge trenden i aktien. Næste år når både Zevalin, Folotyn og Belinostat hjælper til omsætningen i større omfang, vil investorerne lægge mindre og mindre vægt på Fusilev og dermed kreditere Spectrum for deres rigtige indtjening. Man skal have i øje at al denne indtjening og fremgang sker samtidig med at Spectrum hele tiden udvikler og forøger deres klinik. Spectrum trænger dog til succes i klinikken udover Zevalin som har vidst rigtig flotte data. Så Belinostat i PTCL ser jeg som et langt mere major event for SPPI end CUP data var. /Investor1989
  • UGE 26: ETF nyheder for ugen der gik..

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    CRANBERGERC
    Vil prøve med regelmæssigt mellemrum at opdaterer jer herinde med hvad der sker af lanceringer indenfor Exchange Traded Product inklusivt ETF's Hvor vi I uge 25 så lansering af iShares Dow Jones Emerging Markets Select Dividend ETF (http://www.cranberger.com/product/12419), så fik vi i denne uge lansering af ALPS Sector Dividend Dogs ETF (http://www.cranberger.com/product/12456) der er unik i og med at den målrettet går efter at eliminerer sektor bias. Dette gøres ved at udvælge 5 aktier inden for hver af GICS sektorer. For dem der er interserret i ETFer med et Dividende, så har jeg oprettet en tråd omkring "Dividend Due Diligence" her (http://www.cranberger.com/groups/investing-income) Af øvrige nyheder i uge 26 kan jeg fremhæve at Lyxor lanserede et par ETFs der i stedet for at vægte virksomhder efter deres størrelse, i stedet vægter efter det man kalder "Risk-parity" hvor hver virksomhed er repræsenteret lige-vægtet i forhold til den risiko (Volatilitet) de historisk har vist. Vi ser nu flere og flere produkter lanseret der forsøger at forbedre første generation af ETFer, ved at forbedre den måde eksponeringen struktureres på. I denne uge fik vi Julius Bär Smart equity ETFer, der med udgangspunkt i en række eksisterende passive index, gå ind og filtrerer virksomheder delvis efter nogle Momentum og Value kriterier. Har listet produkter nedenfor, hvis i synes det er en god ide med disse ETP opdateringer så giv "thumps-up" og evt. et prej omkring hvad i ønsker af informationer. (Er muligvis selv blevet miljøskadet.) ETF name: PIMCO German Government bond Index Source ETF Asset class: Fixed Income ETF ISIN: IE00B87LHK09 Total expense ratio: 0.15 percent Distribution policy: distributing Benchmark: Markit iBoxx € Germany Index The PIMCO German Government bond Index Source ETF enables investors to participate in the performance of German government bonds denominated in euros with a residual maturity of at least one year and an outstanding volume of at least €2 billion. ETF name: Lyxor ETF SMARTIX Euro iSTOXX 50 Equal Risk Asset class: equity ETF ISIN: LU0776635921 Total expense ratio: 0.25 percent Distribution policy: reinvesting Benchmark: Euro iStoxx 50 Equal Risk Index The investment objective of Lyxor ETF SMARTIX Euro iSTOXX 50 Equal Risk is to track both the upward and the downward evolution of the Euro iStoxx 50 Equal Risk Index denominated in EUR. The Euro iStoxx 50 Equal Risk Index provides an exposure to the performance of an optimized allocation across the Eurostoxx 50 index, its parent index ("Parent Index") where weights are determined in order to make the risk contribution of each component of the Index equal. ETF name: Lyxor ETF MSCI World Risk Weighted Asset class: equity ETF ISIN: LU0776636812 Total expense ratio: 0.45 percent Distribution policy: reinvesting Benchmark: MSCI World Risk Weighted Index The investment objective of Lyxor ETF MSCI World Risk Weighted is to track both the upward and the downward evolution of the "MSCI World Risk Weighted Index" (the "Index") denominated in USD. The MSCI World Risk Weighted Index is based on and provides an exposure to the performance of the MSCI World Index, its parent index ("Parent Index"), which includes large and mid cap stocks across 24 developed market countries. The MSCI World Risk Weighted Index reweights each security of the Parent Index so that stocks with lower risk are given higher weights. ETF name: ProShares short Euro Asset class: Currency ETF CUSIP: 74347W742 Total expense ratio: 0.95 percent Distribution policy: n/p Benchmark: None ProShares short Euro seeks daily investment results, before fees and expenses, that correspond to the inverse (-1x) of the daily performance of the U.S. dollar price of the Euro. ETF name: Julius Bär Smart equity ETF World Asset class: equity ETF ISIN: LU0747923240 Total expense ratio: 0.45 percent Distribution policy: reinvesting Benchmark: MSCI All Country World Index The aim of this exchange traded fund is to achieve long-term capital growth. To this end, the fund invests actively in select equities, which are represented in the Index MSCI AC (All Country) World. Stock picking is conducted actively on the basis of a combination of two rules-based investment models. The first model is guided by patterns of equity price performances and identifies stocks that appear to be attractive on this basis. The second model attempts to identify undervalued equities on the basis of fundamental corporate data. The fund is suitable for investors with a long-term orientation, who wish to participate in the performance of global markets and who have a high risk tolerance. ETF name: Julius Bär Smart equity ETF Emerging Markets Asset class: equity ETF ISIN: LU0747924131 Total expense ratio: 0.45 percent Distribution policy: reinvesting Benchmark: MSCI Emerging Markets ND EUR The aim of this exchange traded fund is to achieve long-term capital growth. To this end, the fund invests actively in select equities, which are represented in the Index MSCI Emerging Markets. Stock picking is conducted actively on the basis of a combination of two rules-based investment models. The first model is guided by patterns of equity price performances and identifies stocks that appear to be attractive on this basis. The second model attempts to identify undervalued equities on the basis of fundamental corporate data. The fund is suitable for investors with a long-term orientation, who wish to participate in the performance of emerging markets and who have a high risk tolerance. ETF name: Julius Bär Smart equity ETF Europe Asset class: equity ETF ISIN: LU0747923752 Total expense ratio: 0.45 percent Distribution policy: reinvesting Benchmark: MSCI Daily Net TR Europe EUR The aim of this exchange traded fund is to achieve long-term capital growth. To this end, the fund invests actively in select equities, which are represented in the Index MSCI Europe. Stock picking is conducted actively on the basis of a combination of two rules-based investment models. The first model is guided by patterns of equity price performances and identifies stocks that appear to be attractive on this basis. The second model attempts to identify undervalued equities on the basis of fundamental corporate data. The fund is suitable for investors with a long-term orientation, who wish to participate in the performance of European markets and who have a high risk tolerance. ETF name: Julius Bär Smart equity ETF Asia Asset class: equity ETF ISIN: LU0747924560 Total expense ratio: 0.45 percent Distribution policy: reinvesting Benchmark: MSCI Daily TRN AC Asia Pacific ex Japan EUR The aim of Julius Bär Smart equity ETF Asia is to achieve long-term capital growth. To this end, the fund invests actively in select equities, which are represented in the Index MSCI Asia Pacific ex Japan. Stock picking is conducted actively on the basis of a combination of two rules-based investment models. The first model is guided by patterns of equity price performances and identifies stocks that appear to be attractive on this basis. The second model attempts to identify undervalued equities on the basis of fundamental corporate data. The fund is suitable for investors with a long-term orientation, who wish to participate in the performance of Asian markets and who have a high risk tolerance. ETF name: ALPS Sector Dividend Dogs ETF Asset class: equity ETF CUSIP: 00162Q858 Total expense ratio: 0.4 percent Distribution policy: Quarterly Benchmark: S-Network Sector Dividend Dogs Index The ALPS Sector Dividend Dogs ETF [SDOG] is an Exchange Traded Fund that applies the 'Dogs of the Dow Theory' on a sector-by-sector basis using the S&P 500 as its starting universe of eligible securities. The S-Network Sector Dividend Dogs Index (Ticker: SDOGX) is designed to serve as a fair, impartial and transparent measure of the performance of US large cap equities with above average dividend yields. SDOGX embodies certain key characteristics that distinguish it from other indexes that attempt to provide exposure to stocks with high dividend yields.
  • Graham Stocks #4: Kongsberg Gruppen

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Graham Stocks #4: Kongsberg Gruppen Baggrund Kongsberg Gruppen, oprindeligt grundlagt som Kongsberg Vaabenfabrik, er en norsk producent af maritim teknologi til brug i flådedrift, olieudvinding og militært forsvar. Firmaet er snart 200 år gammelt med 6.000 ansatte og inddelt i tre divisioner, hhv. Kongsberg Maritime, Kongsberg Defence Systems og Kongsberg Protech Systems. Firmaets primære kunder er skandinaviske markeder, især Finland og moderlandet Norge, men en del teknologi indgår ligeledes i amerikansk militærisenkram, eksempelvis turrets til Abrams-tanks og som fremtidige komponenter i amerikansk fjernstyret militærisenkram. Nøgletal Kurs: 112,5 NOK P/E: 9,44 K/I: 2,33 5-års vækstrate i omsætning: 17,62 % 5-års vækstrate i EPS: 41,88 % Profitmargin: 9,2% ROI: 19,4% Current-ratio: 1,33 Udbytte: 3,3% 5-års vækstrate i udbytte: 43% Payout-ratio: 31% Market cap: 13 mia. DKK Analytikerforventning: 3 BUY, 5 OUTPERFORM, 2 HOLD (1,90 i gennemsnit) Sidste fem kvartalers EPS-overraskelse ift analytikerforventninger: 1%, 9%, 17%, 13%, 11% Hvad siger nøgletal? Sammenholdt med udviklingen i net income og omsætning er det den type firma, der startede ud i 00'erne med høje P/E'er på prognoser om fremtidig vækst -- og som holdt dem, OG overraskede. Derigennem ligger firmaet nu med historisk enorme vækstrater og en prissætning, der slet, slet ikke er fulgt med. På værdiansættelse er Kongsberg Gruppen lige nu meget billig, og de viser ingen tegn på at bremse op. Et underdrejet P/E er ofte skabt på en forventning om nedadgående indtjening, men det nager ikke KG: de overrasker analytikernes forventninger kvartal efter kvartal, har lav gæld, høj forretning og kan blive ved med at vokse. Ligeledes er der allerede nu et modent udbytte på 3,3% med vedvarende vækst og shareholder Value approach. Hvorfor er den så billig? Egentlig typisk for et mindre (hvis 13 mia. i cap er mindre?) selskab, der har oplevet stor vækst uden at prissætningen er fulgt med: folk ved ikke rigtig, om det bliver ved, og derfor havner P/E i det nedre leje. Alt sammen på mistanken om, at de vil skuffe ved fremtidige regnskaber. Og det kan være en reel frygt for et firma som Kongsberg. De lever på nåden af kontrakter fra forsvarsstyrker og maritime selskaber, som igen lever på nåden at politikere (tænk De Radikales syn på militær). Men Skandinavien og Baltikum står over for militære udfordringer over de næste 10-20 år. Rusland VIL forsøge at udøve indflydelse på Baltikum og Polarområdet (de seneste års indflyvninger over NATO-territorium er i sig selv en provokation), og i takt med at USA resignerer under tyngden af sin gæld, skal disse opgaver ud på de individuelle NATO-landes konto. Der vil være behov for maritimt isenkram og teknologi til patruljering og hævdelse af områderne, og det kan Kongsberg levere. Disclaimer Jeg ejer selv aktier i Kongsberg Gruppen. [image: 58809_Kongsberg_logo.jpg]
  • Graham Stocks #1: MetLife Inc.

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Graham Stocks #1: MetLife Inc. Baggrund MetLife er et amerikansk forsikringsselskab med over 90 mio. kunder i 60 forskellige lande. Kerneforretningen er i USA, hvor firmaet betjener privatkunder samt over 90 af USA's største Fortune 500-selskaber. Firmaet i sig selv er næsten 150 år gammelt, men sin nuværende form blev grundlagt i år 2000 via en offentlig børsnotering. Ud over kerneforretningen er MetLife repræsenteret i alle øvrige kontinenter, især med fokus på Japan samt vækstøkonomier som Sydkorea, Mexico og Chile, samt det øvrige Asien. Firmaets største indtjeningskilde er forsikringsprodukter, hovedsageligt livsforsikringer, men ligeledes inden for sundhed, livrenter, bil- og husforsikringer. Nøgletal Kurs: 30,03 USD P/E: 4,57 K/I: 0,54 5-års vækstrate i omsætning: 10% 5-års vækstrate i EPS: 12% Profitmargin: 8,4% ROI: 11% Current-ratio: N/A Udbytte: 2,5% 5-års vækstrate i udbytte: 5% Payout-ratio: 11% Market cap: 183 mia. DKK Analytikerforventning: 6 BUY, 12 OUTPERFORM, 3 HOLD (1,86 i gennemsnit) Sidste fem kvartalers EPS-overraskelse ift analytikerforventninger: 6%, 5%, 5%, 13%, 5% Hvad siger nøgletallene? Kort sagt: fuldstændig uhørte nøgletal for en gammel, stor virksomhed med et godt brand. Firmaet har solide og realistiske væksttal grundet sine globale aktiviteter, og det sker med solid forretning. Der betales allerede 2,5% i udbytte, men med en payout ratio på kun 11% tør jeg slet ikke tænke på, hvor meget udbyttet kan blive hævet, eller hvor mange aktier der kan tilbagekøbes, når man får nedenstående problematik overvundet. Ligeledes er der konstante overraskelser på EPS i forhold til analytikernes forventning, og anbefalingerne ligger mellem buy og outperform fra analytikernes side. Hvorfor er den så billig? I et forsøg på at udvikle forretningen ejer firmaet ligeledes MetLife Bank, som dog har vist sig som en hæmsko for udviklingen. Grundet ejerskabet af banken er firmaet formelt underlagt FEDs stress-tests og direktiver, som bl.a. hindrer hævelse af udbyttebetaling og dividende. MetLife var derfor en af "bankerne", der faldt for FEDs stresstest for få måneder siden, trods det faktum, at firmaets kernevirksomhed er forsikring. I det lys forsøger firmaet netop nu at frasælge sin bankvirksomhed til GE, for derved at kunne stå uden for FED-regulering og aktivt søge at øge tilbagebetalingen til investorerne. Så længe forhandlingerne med GE pågår, er kursen dog - forståeligt - blevet trykket bemærkelsesværdigt i bund. Disclaimer Jeg ejer selv aktier i MetLife. [image: 58617_MetLife.jpg]
  • DNORD: NPP er verdens 2. største produkttankpool

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Fredag 29. juni 2012 kl: 14:43 Norient Product Pool / NPP - det syv år gamle samarbejde mellem Norden og cypriotiske Interorient Navigation Company, er med sine 82 tankskibe nu verdens 2. største produkttankpool. Planen er, at poolen fortsat skal vokse, dog i et lavere tempo end hidtil. "Poolens reelle styrke er, at den ikke bare er en pool, men et joint venture mellem to meget homogene rederier med ens tilgang til kvalitetsparametre og forretningsetik og ens tilgang til en gensidig pragmatisk løsning for begge parter. Det er også karakteristisk, at begge parter går efter langsigtede mål - en kæmpe styrke - og ikke efter de kortsigtede optimeringer, som kan forekomme mellem parter, der er usikre på hinanden. Og da begge parter i poolen har haft et ønske om at vokse, er der også en størrelsesmæssig god balance mellem de 2 parter . Væksten har betydet, at poolen i dag har den størrelse, som er nødvendig for at opnå den geografiske dækning og det serviceniveau, som vi ønsker, og som er nødvendig", siger chefen for Tank i Norden, Senior Vice President Lars Bagge Christensen. NPPs flåde af består i dag af 82 produkttankere - 51 Handysize, 27 MR og 4 LR1. Dermed er Norient Product Pool i dag verdens 2. største produkttankpool, Yderligere 7 MR-skibe er i ordre. Størrelsen er dog ikke afgørende for poolens succes. Administrerende director i Interorient Navigation Company, Themis Papadopoulos, siger, at NPPs success ikke har noget at gøre med, om poolen er næststørst inden for sit segment. Poolens størrelse er kun nyttig i den forstand, at den giver de to ejer-rederier en ægte global dækning inden for de produkttyper, man sejler med. Med en mindre flåde kunne NPP ikke yde samme service verden over. "NPPs fremtid handler om at konsolidere poolens allerede stærke position på markedet og at fortsætte med at arbejde tæt sammen med kunderne for at møde de krav, der er et resultat af de hele tiden skiftende handelsmønstre. Vi forudser en vis flådevækst, men formentlig i et lavere tempo, end vi har set de foregående år", siger Themis Papadopoulos. Tre fjerdedele af NPPs flåde sejler spot - dvs. på korte kontrakter, mens den resterende fjerdedel af flåden er udbefragtet på længerevarerende kontrakter. Fordelingen er udtryk for et bevidst valg, idet NPP p.t. anser upsiden på spotmarkedet for at være større end upsiden ved at indgå langvarige kontrakter. NPP flåden har lige nu en udnyttelsesgrad på 82 procent - kun 18 procent af skibsdagene er uden last. NPP er et dansk indregistreret selskab, hvis hovedkontor deler adresse med Nordens hovedkontor i Hellerup uden for København. I spidsen for NPP har gennem alle årene stået administrerende direktør Søren Huscher, der disponerer over cirka 55 medarbejdere, hvoraf den ene halvdel arbejder på hovedkontoret, mens den anden halvdel fordeler sig på kontorerne i Cypern, Singapore, USA og Brasilien, hvor der åbnes kontor denne sommer. Kilde: Nordens News Magasin http://www.maritimedanmark.dk/?Id=14963 http://www.ds-norden.com/ http://www.interorient.com/profile.asp [image: 58794_nororient.jpg]
  • Torm bevarer amerikansk børsnotering

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Torsdag 28. juni 2012 kl: 07:00 Torm har fået forlænget fristen for, at leve op til kravene om en minimumskurs på 1 dollar for rederiets Aktie på NASDAQ børsen i USA, frem til den 24. december. Dermed bevarer det danske rederi indtil videre sin amerikanske børsnotering. Torm fik i begyndelsen af året en advarsel fra NASDAQ, fordi Torms Aktiekurs i mere end 30 dage havde ligget under 1 dollar. NASDAQ gav Torm en frist på 180 kalenderdage til at rette op på situationen eller risikere afnotering. På det halve år er det ikke lykkedes Torm at rette op på kursen, tværtimod er kursen faldet yderligere. Alligevel er det nu lykkedes Torm at få fristen forlænget med yderligere 180 kalenderdage, indtil den 24. december, til at leve op til regelsættet. Kilde: Torm http://www.maritimedanmark.dk/?Id=14935 http://www.torm.com/ [image: 58705_torm.jpg]
  • Roblon

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Fint regnskab, der lå over det tidligere udmeldte fra Roblon, men Roblon lever en meget anonym tilværelse, både på børsen og ude i "det virkelige liv". Jeg syntes aktien var relativ billig før regnskabet og her efter regnskabet, med den lille stigning på under et par procent, så er aktien vel kun blevet endnu billigere, målt op mod de langsigtede forventningerne til fremtiden for selskabet. Jeg nupper i hvert fald lige 50 stk. til portefølgen. At jeg så også kan se frem til et udbytte på 10% hvis de fastholder dette års udbyttebetaling er vel bare en "bonus", for aktien må være en af de aktier der kan rykke "et trin op" når det igen bliver populært og købe smallcap aktier igen. Forudsat selvfølgelig, at de ikke løber ind i problemer, men det er der jo intet der tyder på p.t.
  • ABB: Ny software giver store energibesparelser for skibe

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Fredag 29. juni 2012 kl: 10:02 ABB er i gang med at udvikle en komplet samling af software produkter, som angivelig kan reducere skibes brændstofforbrug med helt op til 20 procent. Det vil i giver fald kunne spare et mellemstort tørlastskib for en brændstofudgift på op til en million dollar om året. "ABB er tæt på at gøre disse store energibesparelser til virkelighed gennem udvikling af en samling af softwareprodukter, der skal overvåge, kontrollere og optimere energiforbrugsprocesser under drift af fartøjer", skriver ABB i en udsendt meddelelse. ABB udvikler vertikalt integrerede løsninger, der indsamler og behandler data fra hele skibets komponenter og systemer, hvilket giver ejere og operatører fuld indsigt i, hvordan skibet og dets energiforbrugsprocesser klarer sig. Produkt- og systempalletten dækker instrumentering, kontrolsystemer, automatisering, navigationsoplysninger, rådgivningssystemer, energioptimeringssystemer, støttesystemer til besætning og operatører samt flådestyring. Desuden leveres rapporteringssystemer, der viser data og oplysninger i realtid til autoriserede brugere, fx ledende officerer. ABB forventer, at den komplette pakke af smarte marineintegrationsprodukter vil være klar i 2015. Flere elementer er dog allerede tilgængelige i dag,. Brændstof er den største udgift til disse skibe. Det tegner sig for mellem 30-40 procent af omkostningerne ved at drive et krydstogtskib og mellem 50-60 procent for de fleste handelsskibe. Reduktion af brændstofforbruget med bare én pct. kan betyde en årlig besparelse på 50.000 dollar for et mellemstort tørlastskib og 300.000 dollar om året for et stort containerskib. Kilde: ABB http://www.maritimedanmark.dk/?Id=14955 http://www.abb.com/cawp/abbzh259/a15cb0e57aa72cf6c1257919004a548f.aspx
  • Farstad Shipping has been awarded charter contracts

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Published date: 2012-06-28T14:57:25 CET Farstad Shipping ASA has been awarded the following charter contracts in Australia: Total E&P Australia and Santos Australia Ltd. have awarded AHTS Far Sound (2007, UT 712L, 14,688 BHP) and AHTS Far Sword (2006, UT 712L, 14,688 BHP) contracts for approximately 12 months in support of their combined drilling operations utilising Jack Bates. Mobil Australia Resources Company has awarded a 680 day contract to PSV Far Swan (2006, VS 470 Mk II, 3,628 DWT) in support of their Jansz operations supporting the Deepwater Frontier. Apache Energy Ltd. has declared their option to extend the contract for AHTS Far Sky (1991, ME 303 Mk II, 13,382 BHP) and AHTS Lady Astrid (2003, UT 712, 12,240 BHP) for 12 months, extending the vessels until mid 2013. Total Value of the contracts is approximately NOK 490 million http://www.farstad.com/ [image: 58741_farstad.png]