Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• EM øger øl-tørsten

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    jun. 2012 Kl. 8:02 EM-værtslandet Ukraine har udviklet sig til at være Carlsbergs tredje største marked. Og med et Europa i fodboldstemning er der lagt op til en god sommer for den danske bryggerigigant. Det skriver den svenske erhvervsavis Dagens Industri. "Vi forventer, at både vores salg og totalmarked øges under EM. Før EM undersøgte vi mesterskabets betydning for ølsalget. På gennemsnitsmarkedet i Europa øges salget med 4 pct. på år med fodboldmesterskaber," siger Jaroslav Koval, markedschef for Carlsberg i Ukraine, til avisen. Glæden ved øl er især stor, når ens eget land deltager ved et stort mesterskab. Det viser en undersøgelse fra Holland, som banken ABN Amro udførte før VM i Tyskland i 2006. Undersøgelsen viste, at hollænderne drak 10 pct. mere øl, når deres landshold deltog ved et EM eller VM, end når de ikke gjorde. Stort potentiale........... Relateret indhold Børsen TV 8. jun.Jyske Bank: Carlsbergs EM-succes måles i Rusland Artikler 8. jun.Jyske Bank: Carlsbergs EM-succes måles i Rusland 7. jun.Analyse: EM i fodbold vil løfte Carlsberg 31. majCarlsberg har indsendt indløsningstilbud til Baltika 30. majCarlsberg-chef: Euro 2012 er en gigantisk opgave 12. jun.KORT NYT mere her: http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/234819/em_oeger_oel-toersten.html [image: 58198_carlsberg.jpg]
  • VESTAS management + indflydelse af 175000 danske aktionærer

22
    0 Votes
    22 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Først og fremmest - tak Golfhouse? for at oprette gruppen. Et par betragtninger: Det synes som om at der er en enorm mængde passive aktionærer i bland bl.a. VESTAS og derfor opfordrer jeg til aktive handlinger og bedst med forslag til løsninger VESTAS problemstillinger: For dyr administration og for sen centralisering af styreorganismer (NY VESTAS). Konstant uro om financielle udmældinger (Manglende CFO og uduelig? gammel)samt fejlagtig risikostyring samt Performance management. DAF tiltag til at samle VESTAS aktionærer synes stoppet efter GF - skulle vi i herværende forum prøve at samle en god portion for at skabe indflydelse - og hvilken? Den gamle formand er han mere skyldig end Engel i at VESTAS startede for sent med at rationalisere. Hvis han er - er Engel god nok? Er den nye formand effektiv - vi er nu over hans første 100 dage. Jeg vil her sige at jeg selv prøvede at være aktiv under DAF, men DAF fejlede grundet manglende resourser (Se DAF VESTAS Forum for mere om det) Håber vi kunne formå noget her Jeg opfordrer også golfhouse til at definere bedre (Under gruppe defineringen) hvad du mener vi skal med denne gruppe (VESTAS) du skabte umiddelbart efter GF. Sendt fra Proinvestor gruppen
  • Ny aftale for Genmab

51
    0 Votes
    51 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/234190/genmab_og_schweizisk_gigant_i_teknologiaftale.html Genmab indgår endnu en aftale´.. Denne gang en aftale, med et betydeligt potentiale i fremtiden. Jeg syntes det ser ud som om det går den rigtige vej for genmabs klinik for tiden.
  • Realtid?????

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    golfhouseG
    Enten forstår jeg ikke det her system, eller også var de fleste af mine aktier røde ved luk i dag. First Solar, er alle andre steder i skrivende stund på minus 1% men hos PI er den i plus. Mangler også kurserne på min Nokia og Kodak, også selv om den ikke kommer i realtid. (resten er i realtid) [image: 58079_Skaermbillede_2012_06_08_kl._19.37.57.png]
  • BAVA: Nye positive Prostvac data

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    T
    I weekenden præsenterede Bavarian Nordic igen nye positive data vedr. Prostvac. Denne gang i kombination med Quadramet (samarium-153 EDTMP) - et godkendt, radioaktivt lægemiddel til lindring af knoglesmerter. Et link til abstract er her: http://abstract.asco.org/AbstView_114_94849.html Det er super, at der nu igen er positive behandlingseffekt af Prostvac i kombination med andre midler. Samtidig er det en interessant effekt, idet PROSTVAC i sig selv tidligere har vist insignifikant effekt på PFS (Progession Free Survival) - men positiv effekt på OS (Overall Survivel - svarende til, at kurverne normalt vist med PROSTVAC ikke adskiller sig før ud over det første ½ år. Det tager normalt tid før vaccinen påvirker kroppens immunforsvar. Men i kombination med andre midler som svækker kræftcellerne forsvarmekanisme kan PROSTVAC begynde at virke tidligere. Dette er positiv, da Prostvac dermed kan blive en naturlig del af en bred kombinations behandling ved metastics cancer. Og det er jo super nyt. Der er efterhånden flere og flere positive studier vedr. Prostvac, men vi mangler jo stadig resultaterne fra fase III studiet, men hvis det bliver positivt, så tror jeg efterhånden på en hurtigt markedspenetration pga. den lette distribution og de mange positive fase II resultater. /The Bekkers
  • Nyt på ProInvestor

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    AdministratorA
    Vi har netop foretaget en række opdateringer på ProInvestor. Først og fremmest har vi opdateret vores portefølje, således at de væsentlige informationer om aktierne står på det første faneblad (kursdata). Det er informationer som bud/udbud, sidste pris, høj/lav og volume. På næste faneblad (afkast) findes alle relevante informationer om handlen som fx afkast i kr. og %, vægt, antal, Aktie, hv..." href="/finansordbog/140/GAK">GAK mv. Ændringerne i porteføljen har været efterspurgt af mange brugere, så vi håber tiltagene bliver godt modtaget. Hvis du ikke allerede kender ProInvestors porteføljesystem, kan du finde det her: http://www.proinvestor.com/portfolio Husk at du med et Plus- eller Realtidsabonnement får kursdata i realtid på alle dine porteføljer. Vi har også opdateret vores menu således at rækkefølgen og menupunkterne matcher vores brugeres behov bedre. Derudover vil vi også introducere denne bruger, Administrator, som fremover vil styre moderering af debatforum samt kommunikationen til medlemmer om nye tiltag på sitet. Vi håber I vil tage godt imod de nye tiltag. Med venlig hilsen ProInvestor teamet
  • IMF om spanien

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    IMF Says Spain's Core Financial System is Resilient, but Important Vulnerabilities Remain Press Release No.12/212 June 8, 2012 The core of Spain's financial sector is well managed and appears resilient to further shocks, but important vulnerabilities remain in the system, the International Monetary Fund (IMF) said in its Financial Sector Assessment Program (FSAP) review of Spain, published today. "The Spanish authorities have recently accelerated financial sector reforms to reduce vulnerabilities in the system. They have taken measures to address some of the most problematic banks and are currently undertaking an independent valuation of all portfolios, which is a welcome step and should help to determine further restructuring needs," Ceyla Pazarbasioglu, Deputy Director of the IMF's Monetary and Capital Markets Department of and head of the team that conducted the FSAP, said. "But the extent and persistence of the economic deterioration may imply further bank losses. Full implementation of reforms, as well as establishing a credible public backstop, are critical for preserving financial stability going forward." Risks and vulnerabilities The Spanish financial sector has been hit by a succession of shocks. The resilience of banks to these shocks has been markedly different, largely due to their varying business models and their differences in management quality and risk management philosophies. "Our analysis of the Spanish banking sector clearly differentiates the characteristics underpinning the financial strength of different banks, which is essential in any analysis of a country's financial sector," said Pazarbasioglu. The FSAP included stress tests of the banking sector, conducted to provide an assessment of vulnerabilities, including under a severe deterioration in economic conditions, and based on confidential and detailed bank-by-bank data. These stress tests are not intended to establish a definitive number for capital needs, but rather to identify critical weaknesses in some segments and particular institutions. The findings indicate that while the core of the system appears resilient, vulnerabilities remain in some segments. Under the adverse scenario, the largest banks would be sufficiently capitalized to withstand further deterioration, while several banks would need to increase capital buffers by about EUR 40 billion in aggregate to comply with the Basel III transition schedule (core tier 1 capital of 7 percent). Capital needs in these banks would be larger than this, as they would also include restructuring costs and reclassification of loans-for instance for lender forbearance- that may be identified in the recently launched independent valuations of assets. "Going forward, it will be critical to communicate clearly the strategy for providing a credible backstop for capital shortfalls-a backstop that experience shows it is better to overestimate than underestimate," Ms. Pazarbasioglu said. In addition, the FSAP assessed Spain's financial sector oversight framework. It concluded that supervisory agencies have highly experienced and respected professional staff, and are supported by good information systems. However, in recent years a gradual approach to taking corrective action allowed weak banks to continue to operate to the detriment of financial stability. The processes and the accountability framework for effective enforcement and bank resolution powers therefore need to be improved. About the FSAP The Financial Sector Assessment Program (FSAP), established in 1999, is a comprehensive and in-depth assessment of a country's financial sector. FSAPs are mandatory for the 25 jurisdictions with systemically important financial sectors, which include Spain, and are otherwise conducted upon request from member countries. To assess the stability of the financial sector, IMF teams examine the soundness of the banking and other financial sub-sectors; rate the quality of bank, insurance, payments, and capital market supervision against accepted international standards; and evaluate the ability of supervisors, policymakers, and financial safety nets to respond effectively to a systemic crisis. While FSAPs do not evaluate the health of individual financial institutions and cannot predict or prevent financial crises, they identify the main vulnerabilities that could trigger one. 58107_IMF_Spain.pdf
  • Statoil Restarts Hammerfest LNG Terminal

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Jun 8th, 2012 Statoil's LNG plant at Hammerfest is back online after being shut down for scheduled maintenance in May. "The plant has been up and producing at normal levels for some time," Reuters cited Statoil's spokesman Ola Anders Skauby as saying. The Hammerfest LNG terminal has a design capacity of 4.2 million tonnes per annum (mtpa). Commissioned in 2007, it processes gas transported through 143-km pipeline from the subsea facilities on the Snøhvit and Albatross fields, which comprise the first offshore developments in the Barents Sea. http://www.statoil.com/ Photo:Hammerfest LNG Terminal [image: 58103_Statoil_Restarts_Hammerfest_LNG_Terminal.jpg]
  • Vestas skal enten til 1-3 eller mod 50-75 + cykling!

53
    0 Votes
    53 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Cykling... Marts 2003 bunden blev testet i mandags og idag bliver den testet. Det er altaafgørende udfra mit helikopterblik på chartet er vestas virkelig på en kritisk punkt, jeg kan se at udlandet forsat sælger/shorter især MLI. Har du mod på at holde dine aktier hvis 32 ryger under. Jeg kan kun se den kollapse videre mod 1-3 med en mulig Emission på vej og konkurs til følge hvis den går under 32. Men jeg jeg håber da den holder i 32 , så vi kan se kurs 50-75 den nærmeste tid. Det jo helt skidt at se kursen er meget tæt på de 32.. Man får helt gåsehud. [image: 57956_vestaskrak.jpg]
  • Norwegian kjøper 100 Airbus A320neo

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hegnar.no - 08.6.12 15:42 Norwegian-kjøp i boks Norwegians avtale om kjøp av 100 Airbus-fly er endelig. Norwegian Air Shuttle opplyser i en kortfattet børsmelding at selskapet har signert endelig avtale med Airbus for kjøp av 100 Airbus A320neo. Opsjoner på ytterligere 50 fly kommer i tillegg. http://www.norwegian.com/dk/om-norwegian/fakta/ [image: 58090_Airbus_A320_NEO.jpg]
  • Fortum

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Den har fulgt marked ned og ser nu ud til og fortsætte ned, når resten af marked tager sig en slapper. Så måske har jeg misset noget information. Er der nogen der har et indput (hvad med dig Aka?) Med den information jeg har, så syntes jeg den ser attraktivt ud og købe langsigtet nu. Der er vel heller ikke noget der indikerer, at de vil reducerer i udbytte i de kommende år - vel? Nå, er på vej ud af døren - håber jeg bliver klogere i aften.
  • Apple is going forward

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Buy Apple its still cheap on Price Earning And now iPhone 5 is coming. http://www.youtube.com/watch?v=-ncqMs8r25k
  • Skattefidus ifm aktiesalg - eller ej?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Er jeg gal på den her, eller kan man med fordel gøre følgende?: Jeg har fx en portefølje på 3 aktier: DSV, DB og Nordea. DB og Nordea er faldet meget i værdi (80%) siden jeg købte dem. DSV stiger i 2012 med hele (150%). Jeg sælger alle mine DSV-aktier, og skal betale 48% af overskuddet i skat. (det overskud der overstiger 45.000 kr, eller hvad det nu er reglen foreskriver). Jeg vælger så d.31 dec at sælge alle mine DB og Nordea aktier - med store tab. Dette tab kan trækkes fra overskuddet, således at jeg ryger ned i 28%-skat-zonen, og skal betale væsentligt mindre skat af mit overskud på DSV-aktierne. d.1 jan er det nyt skatteår, så her køber jeg mine DB og Nordea aktier igen. kan dette lade sig gøre og er det helt lovligt?
  • Diagenic i gang med Alzheimers-prosjekt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 07.6.12 18:05) Første pasient er inkludert i DiaGenic og GE Healthcare sitt Alzheimers-prosjekt. DiaGenic ASA kunngjorde i dag at første pasient med MCI (Mild kognitiv svekkelse) skal gjennomgå [18F] Flutemetamol PET billeddiagnostikk ved Universitetet i Lund Sverige som en del av DiaGenic og GE Healthcare sitt forskningssamarbeid som ble kunngjort 27. mars 2012. At første pasient har gjennomgått PET billeddiagnostikk betyr at den kliniske fasen av samarbeidet er igangsatt. http://www.diagenic.com/
  • GasLog: LNG rederi med fremtid

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    GasLog (GLOG) er et rederi med speciale i transport af LNG (liquefied natural gas). GasLog har på ejersiden pt 2 aktive skibe og nybygningsordre på 6 skibe til levering fra værft i 2013 + 1 nybygning i 2014 + 1 nybygning i 2015 - alle nybyg er søsterskibe der kan laste 155.000 cbm. Ud over de 2 egne aktive skibe har GLOG pt. 12 gastankere (138,000-170.000 cbm) under management.http://www.gaslogltd.com/about-us/fleet-list http://www.gaslogltd.com/ http://www.nasdaq.com/aspx/infoquotes.aspx?symbol=GLOG&selected=GLOG Med den LNG udvikling der er på verdens plan ser jeg GLOG som en investering der med en tidsramme på 3-5 år kan give en rigtig god fortjeneste LNG World News: http://www.lngworldnews.com/ PS: Ticker GLOG er lagt ind i PI systemet dags dato [image: 58060_GasLog_Sets_IPO_Price_at_USD_14_per_Share.jpg]
  • Se her Iphone 5

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Er det den ny Iphone 5 vi her ser covver til. Bemærk detaljerne i videoen. Man kan der få en god fornemmelse for design detaljer. Det passer meget godt ind med rygterne om en 4 tommer skærm med samme bredde og lidt tyndere design. Jeg vil dog heller beholde samme tykkelse og så bruge den ekstra plads til meget mere batteri. Det står som nummer 1 på ønskesedlen i stort set alle undersøgelser. Hvornår mon producenterne lære det...... http://www.macrumors.com/2012/06/07/iphone-5-back-cover-hands-on-video/
  • Fred. Olsen lander kontrakt på over 2.2 mia. Nkr.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 08.6.12 08:57) Fred. Olsen lander milliardkontrakt Fred. Olsen Energy har sikret seg kontrakt til over 2,2 milliarder kroner. Og det kan bli mer. Fred. Olsen Energy-datter Dolphin Drilling har inngått en 3-årskontrakt med BP Exploration Operating Company for bruk av semi-riggen Byford Dolphin (Foto) på britisk sokkel i Nordsjøen, går det frem av en børsmelding. Kontrakten oppgis til 378 millioner dollar, og innehar en opsjon på ytterligere tre år Enheten skal gjennom et oppgraderingsprogram tidlig i 2014, inklusive installasjon av ny BOP. Investeringen blir anslått til 40 millioner dollar. Fred. Olsen Energy http://www.fredolsen-energy.com/ Dolphin Drilling http://www.dolphindrilling.no/ [image: 58049_byford1.jpg]
  • Vestas køres agterud med nye lavvinds møller

26
    0 Votes
    26 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Da Vestas for et par år siden lancerede V100 møllen var de først med en ny generation af lavvindsmøller. Og V100 møllen har da også solgt i stort antal. Men sidste år lancerede GE en super, super lavvindsmølle i form af en 1,6mw mølle med 100 meter rotor. Og på blot et år har den nu solgt 3000mw. Det gætter jeg på er noget nær uofficiel verdensrekord i forhold til hastighed en ny mølle er blevet solgt. For ca en mdr siden lancerede Gamesa så også en super lavvindsmølle i for af G114 som er en 2mw mølle med 114 meter rotor. Og i går var det så Suzlon der lancerede S111 som er en 2,1mw mølle med 111 meter rotor. Den kan producere 20-29% mere end den tidligere topmodel S97. Det er derfor tvingende nødvendigt at Vestas MEGET snart også lancere en super super lavvindsmølle til at tage kampen op. Ellers så bliver de kørt agterud for en periode hvad angår møller til lavvinds sits. Jeg gætter på de pønser på at sætte V112 rotoren på 1,8mw møllen. Men der skal snart til at ske noget. Men det er ganske muligt det er V112 og gridstreamer udfordringerne der bremser udviklingen i andre møller. (vi ved det er tilfældet for V164 som netop derfor er blevet udskudt ca 18 mdr) Også i 3mw klassen hvor V112 ellers har været (og stadig er en god mølle set fra kundes siden) er der på det seneste dukket en række konkurrenter op med 2,7-3mw møller med rotor på op mod 122m. Så V112 platformen skal også have en storebror med en rotor på 120-126m og det gerne i år. Men lige som med lillebror V112 1,8mw så gætter jeg på at også en sådan opgradering er forsinket. Udfordringerne med V112 og gridstreamer kan derfor i yderste konsekvens være noget værre end først antaget så vestas måske bliver en halv cyklus bagefter i forhold til næste generation af vindmøller. Det er spekulationer for nuværende. Men jeg har ikke hørt noget til større opgraderinger/nye møller på det seneste
  • Stolt-Nielsen kjøper gasskip

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 07.6.12 16:57) Stolt-Nielsen Limited rapporterer om kjøp av to store gasskip. Stolt-Nielsen Limited melder at Avance Gas Holding Ltd. (AGHL), eid 50/50 av Sungas Holdings Ltd. and Stolt-Nielsen Gas Ltd., har inngått en avtale om kjøp av de to VLGC-ene Maran Gas Knossos og Maran Gas Vergina fra Maran Gas Maritime Inc.** Etter planen vil skipene inngå i flåten fra slutten av august. Stolt-Nielsen http://www.stolt-nielsen.com/ **Maran Gas Maritime Inc. http://www.marangas.com/ [image: 58043_Yuhsho1_large.jpg]
  • Uannoncerede ordre - Q2

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Vestas falder i dag med 5-6%, til dels på baggrund af en "nyhed" fra ritzau om Vestas svage ordre-indgang i Q2. Ikke den store nyhed for os der følger Vestas intenst, men spørgsmålet er om uannoncerede ordre på 500-1000 mw kan være vendepunktet for Vestas. Annoncerede ordre 50 MW - Mishan-projektet i Kina - 10. april 2012 90 MW - Ukraine - 27. april 2012 49,4 MW - Guangdong Yueneng Wind Energy - 22. maj 2012 Uannoncerede ordre 9 MW - Rumænsk - 4. juni 2012 (NPInvestor) 600 MW - Filasa - q4 2011 (rygte) 297 MW - Sydafrika - 21. maj 2012 (NPinvestor, bekræftet) Ukendt - Rawson, Argentina - 4. juni 2012 flere? De 9MW er så godt som hjemme og mon ikke de 297 MW i Sydafrika bliver annonceret indenfor de næste par dage, lidt mere usikkert er det med spøgelset Filasa. I er velkommen til at tilføje flere uannoncere ordre inkl. kilder.