Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Hvilket værktøj til TA...?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej, Jeg står og mangler et værktøj til at udføre TA med og som giver mig mulighed for at gemme mine charts for senere anvendelse. Jeg er kun fritidsinvestor så det skal ikke koste en formue (læs: helst gratis). Det er ikke realtid jeg skal arbejde i, mere vigtigt er kurser på mange instrumenter (aktier, valuta, råvarer, etf, etc). Er der nogen der har nogle gode bud? Mvh, Claus
  • Net Insight - bygger för vidare uppgång

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Net Insight har haft ett par dagar av rekyl, men visar åter nu tecken på att fortsätta färden uppåt. Kursen drivs av ett mycket styarkt kvartal med bl.a. OS och stororder till Österike. Q3 kommer att bli ett rekordkvartal och dessutom kan mycket mer komma ännu. Jackpot vore t.ex. om även Rysslands DVB-T2 annonserades.
  • Brøndby

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Vil denne Aktie gå op, hvis dom i dag falder positiv ud for Brøndby.
  • Er BLS-invest transparent?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    MicroMacroM
    Jeg er ved at undersøge BLS-invest og vil høre om man kan følge deres indre bevægelser og portefølje indhold i deres Danske og Globale afdeling? Derudover synes jeg deres priser er uigennemskuelige - noget med 1% admin og 10% high watermark afregning. Men hvordan ser regnestykket ud pr 100 kr investeret med et afkast på 10% p.a.?
  • BAVA: PANVAC på vej i fase III ?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Det ser ud til, at BAVA indenfor overskuelig fremtid kommer til at have PANVAC på vej i fase III, hvilket beskrives som værende under planlægning i følgende artikel: http://cancerres.aacrjournals.org/cgi/content/short/72/8_MeetingAbstracts/PL03-02?rss=1 Jeg tænker på, hvordan finansieringen hertil i forhold til den udvidede aftale omkring PANVAC egentlig er strikket sammen? Er der noget med, at BAVA ikke nødvendigvis skal afholde disse, men dog producere selve vaccinerne til de kliniske forsøg eller? Hvis BAVA skal finansiere det, så går der jo unægteligt længere tid, før forsøget kommer igang... Håber I andre kan hjælpe lidt omkring aftalen. Mvh, TheBekkers
  • Apple - på vej mod et psykologisk knæk...?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Spekulant.dkS
    Alt tyder på at Apple onsdag aften omkring kl. 19 og i timen herefter - dansk tid, vil offentliggøre seneste nye iPhone i rækken. Apple har igennem de seneste år klaret sig helt igennem forrygende, og i særdeleshed pga. deres storsællert iPhone. Imens andre producenter sov i timen, lancerede Apple en smartphone som gav konkurrenterne baghjul på design, hastighed og brugervenlighed; tilmed blev der ret hurtigt bygget et kollosalt udbud af software og hardware op. I dag er dette udbud fortsat meget stort, og en af Apple's forcer på mobilfronten, faktisk tjener man nu også styrtende på at videresælge software iform af apps, bøger, musik, film. osv. Apple vil sandsynligvis være i stand til at tjene styrtende med penge mange år fremover, ikke kun pga. deres iPhone-smartphones, men også igennem andre succesfulde produkter, f.eks. iPad og i stigende grad deres MacBooks. På lidt længere sigt måske også et decideret iTV, som måske vil kunne tage konkurrencen op mod mastodonter som Sony, Panasonic, Samsung m.fl. Men, men, men... Hvis det går som mange rygter antyder, vil vi få en ny iPhone at se som stort set ligner forrige model; nøjagtig samme bredde, men dog lidt højere med plads til en række ekstra ikoner. Da forrige model (iPhone 4S) blev lanceret blev mange dengang skuffede, det var nøjagtig samme design som den foregående iPhone 4. Og nu er dette stunt måske ved at gentage sig, med minimale designændringer. Jeg vil mene at der i dag fra både eksisterende brugere og potentielle nye købere er større krav, end der har været under de tidligere lanceringer, simpelthen fordi konkurrenterne i dag er nået betydelige skridt videre, ligesom det er helt naturligt at forvente en mærkbar produktforbedring når nyt lanceres. Den nye iPhone skulle være tilpasset 16:9 formatet, således at den i højere grad blive mere kompatibel med fremtidige mulige TV-produkter etc., og det er også fint nok, men det er bare ikke nok i sig selv og ej heller godt nok - i særdelshed ikke nok i en tid hvor konkurrenterne er vågnet op til dåd og ud af deres tornerosesøvn, og allerede nu på flere fronter (især hardwaresiden) har givet Apple baghjul. Hvis det går som rygterne kunne antyde, har Apple denne gang måske vist at de er dem som nu har har sovet i timen, herunder måske totalt har ignoreret hvad det er kunderne gerne vil have, som i øvrigt ligger på linje med selskabets arrogance; en arrogance man måske nok tidligere har haft noget at have i, men som nu måske kan blive selskabets akilleshæl. Jeg tror mange tidligere iPhone-kunder denne gang i måske mindre grad vil overveje at opgradere til en ny model, hvis ikke der er betydeligt nyt under solen; jo vi får måske nok igen et lidt bedre kamera og en måske lidt hurtigere mobil - udover et absolut minimalt fremskridt rent designmæssigt. Dertil er der rygter om at iPhone 5 (eller hvad mobilen kommer til at hedde) også vil blive udstyret med et nyt mindre stik, som bevirker at den skal udstyres med en adaptor for at kunne virke med diverse ældre hardware, f.eks. docks osv. Dette er næppe heller noget eksisterende kunder vil se med milde øjne på. Et nyt stik virker ikke til at være et genialt træk lige nu (måske nærmere et arrogant træk) - et nyt stik burde man måske have ventet med at indføre til en komplet redesignet iPhone var på plads, i såfald ville et nyt stik i måske højere grad også nemmere accepteres af kunderne. If it aint broke, don't fix it kunne man fristes til at sige, det samme omkring lydudtag i bunden af mobilen, fremfor i toppen som det er tilfældet nu, som der også kører rygter omkring - endnu et nærmest uforståeligt træk. Hvis det her handler om at lave om på tingene, blot for at vise en eller anden form for "innovation" så virker det temmelig famlende. Apple kunne i princippet have lavet det rigtige stik fra start, ditto omkring 16:9 formatet. Samsung m.fl. lader til imodsætning til Apple i højere grad at have afstemt deres udvikling af nye mobiler til det kunderne gerne vil have, dvs. bl.a. udviklet mærkbar større skærme, som i højere grad har gjort det lettere at bruge mobilerne til det de primært er beregnet til at skulle bruges som - velfungerende smartphones, hvor det bl.a. er nemt at surfe på websider m.m. Har haft en Samsung Galaxy III i hånden, det var en betydelig bedre surfoplevelse end det var på en iPhone 4, tilmed en bedre browser som viste websider mere korrekt og fejlfrit. Apples indbyggede Safari-browser virker efterhånden lettere bedaget. 16:9-formatet er desuden ikke videre egnet til websurf m.v., det er imo et tilbageskridt, eneste force er bedre understøttelse af film/TV etc. - men hvem bruger deres mobiler primært til det? HVIS Apple skulle gå hen og skuffe på onsdag, er der af gode grunde måske udsigt til kursfald; dette mulige kursfald vil givetvis kunne forløbe over flere dage, hvorved man ikke nødvendigvis behøver at gamble med evt. shortposition før præsentationen onsdag aften, en sådan vil man kunne anlægge i aktien efter præsentationen. Der er selvf. også en mulighed for for at Apple overrasker positivt, men synes meget tyder på, at vi denne gang igen måske kun har minimale fremskridt i vente - ikke desto mindre vil man dog sikkert fyre et forrygende salgsshow af, dog måske sikkert ret gennemskueligt, og måske mere gennemskueligt end tidligere, hvis der ikke er nye større "revolutioner" i vente. Kort og godt: risikoen for skuffelse, mener jeg er større end muligheden for positiv overraskelse, og dermed kunne Apple for en periode være en oplagt short-kandidat. Det er ikke kun eksisterende kunder man risikerer at skuffe, men også nye potentielle; herunder investorer. Det er ikke sikkert der går Facebook i den med en udsigt til en halvering af aktiekursen, men der er nu stadig temmelig meget at spise af, så når/hvis Apple på et tidspunkt skuffer vil man snildt kunne gå hen og se et ikke ubetydeligt kursfald, formodentlig over mere end blot en enkelt dag, og et eller andet skal trigge dette, som udmærket kunne være en skuffende præsentation af en ny iPhone, som tyder på stort set intet nyt bringe til torvs, udover de rygter som har huseret i forvejen, og disse må siges at have været en temmelig tynd omgang the, selv for en eksisterende iPhone-bruger, som har set en række forcer ved denne mobil og har holdt ved i et godt stykke tid. Flere ting som kan sænke Apple, eller som indikerer at man måske står i lidt af et vadested: Selskabet mangler en stærk lederfigur, som udover at være kompromisløs, også er innovator. Steve Jobs er borte, tilbage har vi Tim Cook, i højere grad en "bogholdertype", ikke en innovator. Manden har dog haft sans for at skabe rekordstore dækningsbidrag pr. solgt enhed ved bl.a. stærk styring af produktion, logistik osv. At kunne skabe produkterne kunderne ønsker og ikke vil undvære er dog nu engang det vigtigste, derefter kan man kigge på at skære omkostninger osv. til, optimere logistik osv. Apple har indtil nu også formået begge dele til kryds og slange; det har været en helt igennem fantastisk og yderst veldreven forretning, og det kan de sikkert også fortsætte med en god stund endnu; men de kan - på den korte bane - også gå hen og skuffe, i det mindste rent psykologisk; og det kan i høj grad sætte sig på aktiekursen hvor markedsværdien er høj, herunder delvist båret op af fremadrettede forventninger. Målt på nøgletal, f.eks. P/E synes jeg dog ikke aktien isoleret set er vanvittig prisfastsat, faktisk måske endda meget fornuftig prisfastsat. Men det er nu engang i perioder ofte psykologi som sætter kursen på markedet og kursen på specifikke aktier; både i med- og modgang. En højt profileret udviklingschef (Bob Mansfield) forlod for nogle måneder siden selskabet, siden blev han dog gensat; kunne indikere ugler i mosen og uenighed på visse felter. Kunne desuden godt gætte på at Bob Mansfield, måske hører til grenen af brugere som synes den nuværende iPhone er for smal, særligt hvis man er lidt stor af statur... Apples chefdesigner sir Jonathan Ive lader måske til at tro, at han kan gå på vandet; vel en form for "psykose" man kan risikere at ende ud i hvis man bliver slået til ridder m.m. og stort set kun har oplevet medvind under sin ansættelse hos Apple. Igen er der måske for lidt ydmyghed overfor hvad det er kunderne gerne vil have. At gå på vandet kan den kære chefdesigner ikke blive ved med, og slet ikke som bl.a. Samsung stormer frem. Der skal nye boller på suppen, så at sige - og Apple lader til at have et betydeligt efterlæb på visse felter. Næste gang eksempelvis Samsung lancerer en ny topmodel, risikerer Apple igen at være et skridt bagud, hvor man i tidligere var markedsleder og et skridt foran konkurrenterne. Sådan spiller klaveret bare ikke længere. Kravene til innovation, lækkert og brugbart design er blevet skyhøje, og Apple har selv båret ved til dette, ved at være de første som for alvor satte skub i udviklingen af brugbare smartphones, men det bevirker også, at de nu skal oppe sig endnu mere for at kunne levere og indfri skyhøje forventninger. Jonathan Ive er sikkert tilhænger af så små smartphones som muligt uden "dikkedarer" m.v., det er også fair nok; men hvis konkurrenterne laver noget som er bedre, har man et problem, og så taber man desto mere ved at fastholde sin arrogance/ignorance. Fravalg af Google Maps i det næste iOS (styresystemet som kører på iPhone). Afgørende om Apples alternativ er bedre, og vil det fungere godt i mindre lande, som f.eks. Danmark? Apple skal også her passe på med at være for arrogante, de kan miste eksisterende kunder på det, uanset at kunderne måske selv kan installere Google Maps efterfølgende. Det ekstremt populære YouTube vil ikke længere være en default app på iPhonen, Apple har bestemt at det skal fravælges, spørgsmålet er om brugerne er enig heri. Igen et måske lidt for arrogant træk fra Apples side. Apples produkter er generelt dyrere end konkurrenterne, spørgsmålet er om kunderne vil blive ved med at betale "overpris" for noget som måske både design- hardware- og softwaremæssigt står tilbage for fremadstormende konkurrenter. Apple er desuden i dag knapt så meget kult, men i højere grad blevet mainstream; det kan man også miste first-movers på, og derefter de (læs: masserne) som går i disses fodspor. Udlodning af udbytte var stik imod Steve Jobs principper. Vil tro at udlodning af udbytte måske også har handlet om at sælge ud og mele egen kage mest muligt for diverse ledende medarbejdere, herunder også den øverst placerede, Tim Cook. Da Jobs er borte kan Cook i dag i højere grad tillade sig at køre sig eget løb, manden kan godt have et drive som handler om at få flest mulige penge ned i egen lomme, det ved vi af gode grunde ikke noget om, men man kan gætte. Seneste udbyttebetaling har indirekte været meget store beløb lige ned i lommen på flere af hovedaktionærerne, uden at de har skulle røre en finger i form af aktivt aktiesalg, som måske kunne sende nogle uheldige signaler. Så er det lidt "smartere" at cashe ind af omveje... Buy on rumours, sell on facts. Apple kan i særlig hård grad blive ramt her, hvis det som indtil nu har været rygter, materialiserer sig i skuffende facts. Apple skal i høj grad overraske, hvis ikke man vil skuffe en hel række interessenter - lige fra eksisterende kunder, potentielle nye kunder, pressen m.fl. - og sidst men ikke mindst: investorerne. Medgiver at der i dag ligger mærkbare højere targets på Apple-aktien, end det niveau vi ser nu. Men det skal ikke undre, at der godt kunne være hedgefonde m.v. som går stille med dørene om, at Apple kan blive en fantastisk short-case; og så gør det ikke noget at få kørt kursen godt op forinden faldet evt. sætter ind - samme game omkring Facebook; der blev omkring IPO'en gået meget stille med dørene omkring, at det kunne blive en fantastisk short-case, faktum er at aktien faldt med ADSKILLIGE milliarder efter børsintroduktionen. Der er nogle der har tjent meget uhyrlige summer på dette, som man ligeledes er gået stille med dørene omkring. I et "uheldigt" sammentræf af faktorer vil Apple - i det mindste på den korte bane - kunne ende ud i en lignende deroute, og hvis det sker, er der helt sikkert også nogle som (igen) kommer til at tjene styrtende på dette kursfald, måske har de allerede positioneret sig til det. Uanset at Apple skuffer eller ej vil det stadig være en pengemaskine, og der venter stadig store salgsmuligheder på nye markeder som Kina osv. Men tror oddsene for at man går ind i en kortere periode med skuffelser måske er ved at være tilstede, man har nu i en længere periode reddet på en bølge af medvind, men der kan nu med god grund, godt gå hen og blive udsigt til en periode med modvind, hvorfor vi måske vil kunne se noget pres på aktiekursen; det pres kommer før eller siden - og der skal selvfølgelig være noget som trigger det. Det er så op til Apple at ride denne eventuelle storm af, desværre står selskabet dog uden en stærk innovativ leder, man må så håbe for selskabet, at der sidder nøglepersoner andre steder i organisationen, som ved hvad det kræves for at komme videre. Disclaimer: ejer selv indtil flere Apple-produkter, herunder bl.a. både en iPhone og en iPad, og har holdt ved Apple primært pga. magelighed, f.eks. fordi det er besværligt at skulle hente apps osv. forfra, hvis man gik over til f.eks. Android. Men må tilstå at jeg nu ikke længere er 100% sikker på at jeg forbliver iPhone-bruger, simpelthen fordi der tages for små skridt og at man efterhånden lader til at halse efter bl.a. Samsung, som leverer det kunderne gerne vil have, dvs. bl.a. større og noget mere behagelige skærme at arbejde med. Gappet mellem det Apple leverer og det kunderne ønsker lader til måske at være ude i en mindre prøvelse, hvor man tidligere har vist og leveret det kunder ikke vidste de gerne vil have - i bedste Steve Jobs ånd... Disclaimer konkret vedr. aktien: har længe set et stort upside i Apple-aktien, og generelt været meget positiv på selskabets og dets muligheder, er pt. dog ikke aktionær; det er i øvrigt heller ikke planen at ligge short op til onsdagens præsentation, uanset at det måske kunne gå hen og udvikle sig til en interessant short-mulighed. Det må timerne og de nærmeste dage derefter vise, ved skuffelser bør der være rig mulighed for at shorte aktien. HVIS aktien skulle gå hen og dykke markant, kunne det måske endda også blive et berrettiget wake-up call til Tim Cook & Co., det er da næsten at håbe HVIS det skulle ske, og dermed fremadrette måske knapt så megen arrogance og i højere grad lytten til, hvad det er kunderne gerne vil have... er selv (fortsat) en eksisterende kunde, som dog måske begynder at tvivle, hvis ikke Apple opper sig markant, særligt nu hvor konkurrencen for alvor begynder at spidse til, og de der før var bagud er vågnet op til dåd... -- Aktier og investering ' http://www.spekulant.dk Guide til investeringsbøger ' http://www.aktieplus.dk/boger.php Guide til Daytrading med Kozok ' http://www.spekulant.dk/kozok
  • Keyserens nye klæder

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    BiopOrBustB
    Keyserens nye klæder Eller hvorfor det sjældent gaard så godt med Sten i skoen... En venlig sjæl mailede mig forleden nedenstående chatuddrag fra MI, jeg har ikke selv fulgt chatten på MI siden der blev krævet login for at følge med - men da jeg jo ved at de fleste læser med på både MI og PI mener jeg at det er relevant nok at bringe indlægget her. Stengaard 11:29 AM jeps - og jeg kan da godt følge dig i at man kan se mønstre ved givne lejligheder. Men jeg kender da ingen der ikke prøver at time ders indkøb / salg bedst muligt. Taubers - sidste år var en hjernedød PI'er der valgte at melde nogen (jeg ved hvem) på baggrund af at vedkommende mente at kunen "læse" mønstre i handlerne. ndrs 11:31 AM Det var sådan lidt små-hysterisk Investor1989 11:31 AM det gør alle. Også derfor jeg undrer mig over handlerne. Enten er de bare dårlige til at sægle på en ordentlig måde eller også vil de helst have kursen er lavere når det kun er sket 1-2 gange er den første mulighed nok den bedste , men vil da lægge til det, for at se om det fortsætter Stengaard 11:31 AM argumentet var - at man da altid skulle købe på højresiden uden at prøve at få aktierne så billigt som muligt... vedkommende der anmeldte er naturligvis ansat i en medievirksomhed - hvilket jo desværre er en sikker indikator for manglende indsigt . men en ufattelig trang til at redde verden.. Investor1989 11:33 AM Det er jo også det omvendte argument jeg bruger? her er en sælger der vælger at sælge lavt fremfor dyrt? hvorfor det? er man bare dum når man trykker på salgsknappen eller? Altså det betyder intet for mig ifht. mine biopinvesteringer, men jeg syntes man lærer rigtigt meget af det, at følge handler og mønstre. Det er en af de ting der virkelig har bidraget til min succes de sidste pa rår Stengaard 11:34 AM det er jo - som de siger i tyskland "det er først farligt når de dumme bliver flittige" det var henvendt til "anmelderen" ikke dig Inv89 Investor1989 11:34 AM haha. Stengaard 11:35 AM det er jo helelr ikke nødvendigvis studenterhuen der trykker de der sidder ved bankernes handelsborde Investor1989 11:36 AM nu skal vi ikke begynde at fornærme nogen herinde. Så falder niveauet hurtigt Taubers 11:36 AM Stengaard, jeg har meget respekt for din personlighed, og dit varmerende væsen, -men jeg bryder mig ikke om at du snakker så grimt, og arrogant om andre som forsøger at gøre hvad de finder mest fornuftigt. charmerende:-) Og hvad dælen skal jeg så bruge ovenstående chat til?, spørger den kvikke læser sikkert. Er det en rigtig kvik læser har han sikkert allerede regnet ud at den hjernedøde Pi´er der refereres til er yours truly... Og ja, den er god nok - jeg indgav en anmeldelse til finanstilsynet sidste år. Forløbet er også stort set som beskrevet i chatten herover (hvis man ikke er alt for pernitten), dog med den lille detalje at jeg først ringede ind for at høre om jeg var helt ude i hegnet, det mente de ikke jeg var og de ville meget gerne modtage en skriftlig anmeldelse. Den sendte jeg så til dem, men har naturligvis hverken hørt fra eller til siden - hvilket i sig selv ikke betyder noget, da det er deres normale procedure ikke at kommentere på noget ud over hvis de mener de har nok til at starte en sag. At der så næppe kommer noget ud af anmeldelsen er jo nok det mest sandsynlige alene i kraft af det tidsrum der er gået. Betyder det så at jeg fortryder at jeg overhovedet lavede anmeldelsen i første omgang? Faktisk ikke, på daværende tidspunkt sydede det med mistanker, teorier, konspirationer og det der var værre. I stedet for at bidrage unødigt til den gang suppe var min bevæggrund den enkle at lade nogen der alt andet lige bedre kunne vurdere sagen, og hvis det var nødvendigt rent faktisk gøre noget ved den se på det. Det eneste jeg fortryder i forbindelse med anmeldelsen, er rent faktisk at jeg lod en anden vide at jeg havde foretaget den - uden at understrege over for vedkommende at det ikke var en oplysning jeg ønskede mangfoldiggjort. At det ikke blev blev tydeliggjort nok, er ene og alene min fejl. På den anden side ville jeg være gået glip af et par interessante telefonsamtaler såfremt anmeldelsen var blevet mellem mig og finanstilsynet... Var jeg så naiv, det var jeg sikkert... hjernedød - det vil jeg lade læseren vurdere. Inden juryen voterer færdig, vil jeg dog lige bidrage med en lille bonus (lad os kalde det bevismateriale B). Som de fleste med interesse i Potten sikkert erindrer var der i juni måned i år en lang række spekulationer om at Abbott måske og måske ikke havde givet et bud på potten, eller at nogen havde samlet +20% af aktierne som Abbott måske og måske ikke ville købe, og at nogen stod til at få en kæmpe kommission. Rygterne og beskyldningerne fløj ind imellem lavt både her og på MI, bl.a. var der rygter om en NDA (Non Disclosure Agreement) og der var megen snak om hvem der vidste hvad, og meget afvisning af at have noget med noget som helst at gøre... Læseren med den ekstra gode hukommelse (ham der er tæt på autisme) vil erindre at MI´s chat havde et meget beklageligt nedbrud den 14. juni, sådan i runde tal omkring kl. 11.10 om formiddagen. Skulle nogen nu have været så uheldige at have haft Mi´s chat åben under nedbruddet, kunne de se at sidste indlæg inden den beklagelige tekniske fejl var nedenstående: Stengaard 11:05 AM Næh, men hvad skal man gøre - der kan dårligt kommenteres ret meget pga NDA og dermed heller ikke korrigere for det der IKKE er rigtigt i indlægget - det forsvinder vel af sig selv på et tidspunkt - længere er den såmænd ikke; men det er derfor formuleringen fra mig blev så uklar - det KAN jo hverken af-eller bekræftes som det står beskrevet i indlægget . Ovenstående citat (bevismateriale B) er også vedhæftet som screendump hvor indlæggene umiddelbart før og efter også fremgår. Det lykkedes senere MI at genskabe det meste af chatten, bl.a. fra aftenen før hvor PI fik et par solide drag over nakken - men beklageligvis havde de ikke succes med at genskabe perioden lige inden nedbruddet, hvilket jo var svært uheldigt... Lad mig afslutningsvis rette et par faktuelle fejl fra det indledende chatuddrag: Det er korrekt at jeg arbejder i mediebranchen, men ansat har jeg nu godt nok aldrig været. Min trang til at redde verden kan ligge på et meget lille sted, men jeg er da frisk på at sende fjernsyn fra verdens undergang, hvis den altså kommer uden for børsens åbningstid... 60643_teknisk_problem___vi_beklager.pdf
  • Hvem har valgt at få udbetalt efterlønsbidraget?

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    tumle1969T
    Den eneste årsag til at jeg endnu ikke har hævet mit efterlønsbidrag, er ene og alene pga. seniorordningen. Men findes den ordning om 20 år når jeg når dertil.....ja, jeg har min tvivl! Hvad siger I? Udfra et afkast-synspunkt, så ser jeg langt større muligheder i at hæve og investere i aktiemarket over en 20 årig periode. Men beslutningen skal snart tages, da der kun kan udbetales skattefri frem til 1 oktober! Men nu er det som sagt den seniorordning der piner mig mest.....hvad med jer, er der stadig mange af jer der ikke ved hvad ben I skal stå på?
  • For de aktiespilsinteresserede

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Spekulant.dkS
    Har brugt en smule af weekenden på at lave lidt updates på hhv. Spekulant.dk og AktiePlus.dk, udover ProInvestors igangværende Aktiespil, starter der om kort tid en lille håndfyld nye. Dels nogle Sydbank-aktiespil med lokalaviser som medarrangører, dels et nyt Aktiespil arrangeret af Danske Invest med TV 2 som medarrangør. Børsen og Berlingske holder stadig pause - det er åbenbart trange tider hos mastodonterne! For det hurtige overblik uden så mange detaljer, kan man lægge vejen forbi: http://www.aktieplus.dk/aktiespil.html Hvis man gerne vil have en lidt dybere indsigt (herunder indblik i hvordan tidligere vindere har vundet spillene) kan man kigge forbi på: http://www.spekulant.dk/aktiespil Har på sidstnævnte side også tilføjet en lille appetit-vækker med info omkring den norske selvskabte investor og milliardær, Øystein Stray Spetalen som faktisk lagde en af grundstenene i sin investeringskarriere ved som 23-årig at vinde det norske Børs-NM tilbage i 1985. Udover oversigten over Aktiespil, tidligere vindere osv. er siden med tips til Aktiespil også blevet revideret / udvidet - siden finder man her: http://www.spekulant.dk/aktiespil/tips-til-aktiespil.php - vil mene at flere af tipsene også kan bruges til handel på det virkelige marked, så der burde også være lidt at hente for der får "knopper" af Aktiespil... Sidst men ikke mindst en stak nye bøger på: http://www.aktieplus.dk/boger.php - hvem ved, måske kan en eller flere af disse også inspirere til lidt succes på aktiemarkedet. God fornøjelse! -- Aktier og investering ' http://www.spekulant.dk Guide til investeringsbøger ' http://www.aktieplus.dk/boger.php Guide til Daytrading med Kozok ' http://www.spekulant.dk/kozok
  • Sektorvending ind i mere cykliske aktier?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    tumle1969T
    Har godt nok gang i en anden tråd vedr. NKT, hvor jeg også berører emnet, men mener dette kræver en tråd for sig! http://www.proinvestor.com/boards/60644/Hvorfor-stiger-NKT-saa-kraftigt? Skal vi til at se en sektorrotation - hvad tror I? Her er hvad jeg ser positivt i den retning: ECB beslutning om støtteopkøb i sydenlanske statsobligationer US måske på trapperne med QE3 efter endnu engang kedelige nøgletal Kina vil måske også booste deres økonomi efter en del sløje nøgletal det seneste halve år Til trods for seneste stigninger på aktiemarkedet, så kan ovennævnte vel kun give incitament for at gå i cyklisk? Personligt, ligger jeg i ren dansk, hvor flere danske industriaktier har underperformet i forhold til deres udenlandske kollegaer. I forhold til C20, tænker jeg primært Mærsk, FLS, NKT, men der er selvsagt endnu flere i de underliggende indeks? Hvad siger I - er det ved at være tid at sadle en smule om, og få lidt flere cykliske ind i porteføljen? Personligt har jeg en del defensive aktier (50/50), men tror det næste halve år kan blive interessant i den retning!
  • Hvorfor stiger NKT så kraftigt?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    tumle1969T
    Hvorfor stiger NKT-aktien så kraftigt i disse dage? Hvis man udfra regnskabsaflæggelsen skal bedømme, så var aktiemarkedet og div. Analytikers reaktioner jo ikke til at tage fejl af? Så var det jo ret skidt, og kursen var da også nede og vende i kurs 180? Men de seneste dage er aktien jo steget ret voldsomt (mere end de sammenlinlige industri-aktier)? For mig at se, så kan dette jo ikke kun tilskrives det makroøkonomiske billede med ECB's udmelding og den måske kommende QE3.....der må ligge noget mere bag? Kabel-divisionen plejer at fylde meget, er det her at man ser en vending? Eller er der ved at ske en sektorvending, hvormed de cykliske aktier er ved at komme ind i varmen igen.....for jeg synes nok at kunne fornemme at der pt. bliver solgt ud af de mere defensive aktier?
  • Tobak for en skilling.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    FiskerF
    Købte i går aktier i Philip Morris International (PM). Den lukkede dog lidt lavere i USD 89,09. Dollarkursen er lige nu 5,92. Næste kvartals udbytte annonceres 12.9. - jeg satser på en pæn stigning i udbytte procenten. Ex dividend datoen er 25.9. (as of record 27.9.)- Betalingsdato 11.10. Samtidig forsættes det meget agressive tilbagekøbsprogram. PM har sjældent skuffet. Jeg napper udbyttebetalingen - og afventer Q3 regnskab den 18 oktober. Iøvrigt klarer tobaks aktier sig altid rimeligt godt - også i krise og nedgangstider.
  • Haldex AB - spørgsmål ang. en post i resultatopgørelsen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Nogen der kender til selskabet Haldex AB? sidder og kigger på regnskaberne og det ser spændende ud, men for 2011 har Haldex en post for "subsidiary" i resultatopgørelsen for Haldex Group på lige godt 1,9 bSEK hvilket de indtil videre ikke har fået i første halvår 2012. er det noget de kan se frem til senere på året? og i så fald hvor meget kan de se frem til? nogen der kan svare på det? Kan ikke finde nogen forklaring på det i rapporten. Jeg har uploadet Q2-rapporten og jeg henviser til side 10 60605_Haldex_Q2_2012.pdf
  • Alternativer til Familieinvest?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    MicroMacroM
    Jeg leder efter alternativer til TJ's Familieinvest? Måske har jeg været blind men er ikke støt på mange lignende løsninger for folk som mig der ikke har tiden til at dygtiggøre mig på aktier men ikke er interesseret i store tunge bankagtige investeringsforeninger. Jeg har en privat investeringsrådgiver på nuværende tidspunkt men jeg vil gerne fordele min indsats så jeg ikke 100% baserer min økonomiske fremtid på én persons mening/analysering.
  • På vej nedad i lager cyklus

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    "Intel Corporation today announced that third-quarter revenue is expected to be below the company's previous outlook as a result of weaker than expected demand in a challenging macroeconomic environment. The company now expects third-quarter revenue to be $13.2 billion, plus or minus $300 million, compared to the previous expectation of $13.8 billion to $14.8 billion. Relative to the prior forecast, the company is seeing customers reducing inventory in the supply chain versus the normal growth in third-quarter inventory; softness in the enterprise PC market segment; and slowing emerging market demand. " http://intc.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=705404&ReleasesType=Home Det betyder en selvforstærkende krise med arbejdsløshed som en væsentlig komponent. Konjunkturudviklingen er ikke chokerende i sig selv. Problemet er, at staterne ikke mere kan bruge det klassiske middel, rentesænkning,for det har de allerede brugt.
  • Zealand kapitalmarkedsdag

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    http://medicoinvestor.com/zealand-pharma-kapitalmarkedsdag/ hermed mine betragtninger mv. Troldmanden kan garanteret korrigere mig, hvis der er noget jeg har forstået forkert. Mit engelsk er ikke det bedste, og trolden var trods alt øjenvidne God læslyst til jer alle. Zealand bliver mere og mere spændende.
  • Nokia - forsinkelse af Windows 8 skuffer markedet

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Men at bedømme efter Politikens første håndsindtryk kan der måske være tale om en vinder om 1-2 år? I såfald skal man lige have kigget på Nokia aktien en ekstra gang. http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE1744373/eksklusiv-test-saadan-er-de-nye-nokia-lumia-telefoner/
  • Børsen kører en hetz mod Vestas?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    tumle1969T
    Er det bare mig, eller køre Børsen en hetz mod Vestas? Her på det seneste er der jo kun kommet usaglige indlæg fra Børsen.....virker som om at de har fået ekstra travt med at skrive dårligt om ordretørken (hvad vi jo alle ved), i takt med at kursen er steget? En hvis skribent ved navn Jens Nymark, er ophavsmand til alle de dårlige nyheder, og jeg skal love for at den mand sætter sindene i kog blandt de forskellige læsere (fremgår af div. indlæg på Børsen). Har manden ret, eller er der andre her der synes at han og Børsen generelt, virker lige lovlig negative? Kunne godt smide et eller flere links til alt den dårlige omtale, men ville ikke vide hvor jeg skulle starte.....svaret giver jo sig selv hvis man læser Børsen!
  • Premarket data c20

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg søger i forbindelse med handel af C20 indekset, at finde premarket data om volumen - det vil sige være i stand til at se hvor stor volumen der er handlet imens et evt. gap er opstået. Sidder der nogen der aktivt bruger dette? Alternativt overvejer jeg manuelt at tjekke de største aktier i indekset, og der igennem få et overblik
  • Its almost here - iPhone 5

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Her er Apples release billed fra idag. Skal verdens mest populære telefon have endnu en storebror? [image: 60537_2339_iphone_5_release.JPG]