Tobak for en skilling.
-
Købte i går aktier i Philip Morris International (PM). Den lukkede dog lidt lavere i USD 89,09. Dollarkursen er lige nu 5,92.
Næste kvartals udbytte annonceres 12.9. - jeg satser på en pæn stigning i udbytte procenten. Ex dividend datoen er 25.9. (as of record 27.9.)- Betalingsdato 11.10.
Samtidig forsættes det meget agressive tilbagekøbsprogram. PM har sjældent skuffet.
Jeg napper udbyttebetalingen - og afventer Q3 regnskab den 18 oktober. Iøvrigt klarer tobaks aktier sig altid rimeligt godt - også i krise og nedgangstider. -
Hvad er udbyttet og hvad forventer du næste gang? Så vidt jeg kan se er PE en 17-18 stykker, men vækster tobak stadig?
-
PMI opererer i alle lande udenfor USA, ialt 180 lande med en markedsandel på 16%. Væksten har været faldende i EU. Selvom tobak er temmelig pris uelastisk, kan volumefaldet i især de ramte sydeuropæiske lande godt ses. Men, som med meget andet er det i det store udland væksten skal ses. Især i Asien er der vækst, bl.a. Indonesien og Japan og selvfølgelig et kæmpe potentiale i Kina, der dog vil tage tid at bygges op. Også i Østeuropa går det godt. Rusland - og også Tyrkiet er vigtige markeder. I Sydamerika er det i især Mexico, Brasilien og Argentina der tæller og her er der store muligheder for at opnå højere markedsandele. Firmaets flagskib er "Marlboro", men der er mange andre gode brands i portefølgen.
Louis Camilleri har gennem mange år været den karismatiske og absolutte leder i PMI. Noget usædvanligt fungerer han samtidig som både CEO og Chairman of the Board. Han skal jo på et tidspunkt overlade roret, men jeg tror ikke det vil skabe uro, da det er velkendt at firmaet internt allerede har mange gode kandidater til topposten.
PMI har hovedkvarter i Schweiz men er registret i USA og regnskabet er derfor i USD. Valutakursen til Euro er derfor vigtig, men indtægter fra færdigvarer kommer fra mange forskellige valutaer. Betydningen af dollarkursen var tidligere meget vigtig for råtobaksprisen, men er idag ikke længere så afgørende. Verdens største råtobaks eksportør er Brasilien.Udbytte pr kvartal er USD 0,77. - Mit gæt er at det hæves til mindst USD 0,85 måske endda 0,90 men vi får se hvad de melder ud på onsdag.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind