Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Argex Titanium Inc. (RGX)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    AspekulantA
    Tidl på måneden gennemførte de opskaleringen af deres pilot anlæg på 3000%. Det var en del forsinket hvilket i en periode fik mig til at tvivle på casen, men efter det er lykkedes og de har forklaret hvilke problemer der var årsagen, er tvivlen erstattet med optimisme. De producerer nu mere materiale som kan sendes til deres samarbejdspartner PPG, og andre potentielle kunder til tests, og næste skridt er en industriel fabrik med kapacitet på 50k ton/år. Her er et interview med Enrico Di Cesare fra tidl idag: http://howardgroupinsightnewsletter.blogspot.ca/2012/09/enrico-di-cesare-talks-about-argexs_26.html Et tidl indlæg om aftalen med PPG-Industries, som også kort beskriver virksomheden: http://www.proinvestor.com/boards/55243/Argex-Mining-laver-aftale-med-PPG-Industries Det er helt sikkert en high-risk Aktie, men potentialet mener jeg er enormt. (har aktier i RGX)
  • Vestas på Husum messen. Endnu en ny mølle på vej.....

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Jeg var i går et smut forbi Husum hvor en af verdens største vindmølle messer løber af stablen i disse dage. Jeg besøgte bla Vestas standen hvor de havde en præsentation af den nye V126 mølle. Og jeg talte også efterfølgende med ham der stod for præsentationen. Da jeg spurgte ind til det nye vinge design så nævnte han NegMicon designet. Blot ikke med træ. Så vi taler en vinge hvor der er en rækker celler i stedet for en lang spare. Han fremhævede selv uopfordret 2 gange at meddelelsen lige så meget var rettet mod investorene som kunderne. Og her tænkte han specielt på det punkt at udgifterne til vinge forme er halveret i forhold til vestas hidtil design fordi de ikke også skal lave forme til spare. Han kendte ikke præcist vægten på den nye vinge men mente det nye design ville betyde lidt lettere vinger. Et punkt jeg netop har kritiseret vestas for. Altså at have for tunge vinge i forhold til konkurrenterne. Han mente også vingerne generelt ville blive en anelse billigere at producere. Men output på den enkelte fabrik næppe vil blive øget pga den nye teknologi. V126 er blevet præsenteret med et tårn på 119m. Men den kommer også snart med et tårn på 137 meter. Jeg nævnte den anden dag at jeg troede der vil komme yderligere en ny mølle på V112 platformen med en højere kapacitet end 3mw. Det nuværende drivtog skulle efter sigende kunne holde til 3,3mw. Og en af slides viste da også en ny kommende Vxx med xx kapacitet. Og den var listet som en højvinds mølle. Da jeg talte med ham efterfølgende sagde han at der faktisk var plads til et lidt større drivtog i nacellen. Spørgsmålet er så om jeg skal tænke større effekt end 3,3mw? Hvis man "blot" udnytter potentialet i det nuværende drivtog op til de 3,3mw så er det en "let" og "billig" opgradering hvor det reelt set kun er en ny lidt større rotor man skal teste. Er der derimod tale om et nyt og lidt større drivtog så er det dyre at udvikle det samt prototype testen vil være mere omfattende. Der vil heller ikke være helt så mange stor drift fordele på tværs af de 3 møller (V112, V126 og V1xx?) Kan det måske være en ny lidt større offshore mølle de gerne vil have på banen nu hvor der går nogle år endnu til V164 er klar? Siemens har jo deres 3,6mw med 120m rotor. Så håber vestas med en lidt større offshore mølle at de måske kan få nogle enkelte ordre til 2014? HVIS nu de "genbruger" V126 rotoren og de vil have samme w per m2 rotor som Siemens 3,6mw mølle så svare det til en effekt på lige knap 4mw. Men det synes jeg alligevel er en relativ stor opgradering. Og det tvivler jeg på samme nacelle kan bære uden man for alvor skal fortage mange ændringer. Og så forsvinder mange af synergierne ved platformen. Så mit bud er pt en rotor på 116-120m med en effekt på 3,3-3,6mw. Den lille rotor/effekt med stort set samme drivtog. Den større rotor/effekt med et nyt drivtog. Den nye møller vil bliver afsløret indenfor få mdr som han sagde. På messen var der rygter om at MHI har problemer med deres SeaAngel mølle. Altså den ny 7MW mølle de er ved at bygge. Hele deres stand handlede stort set kun om den mølle. Den benytter en helt ny teknologi kaldet DDT. Det er hvor man udskifter et traditionelt gearkasse med en ny gearkasse der bruger hydraulik. Derved kan man gøre nacellen meget mere kompakt. Og jeg tror rent faktisk på at det er fremtiden. Det kan reducere COE ganske betragteligt. Men det er en helt ny og uafprøvet teknologi i så stor skala. Og jeg kan godt forstille mig de går lige en tand for hurtigt frem. De burde gøre det på Siemens måde da de gik den gearløse vej. Nemlig starte med at udvikle en mølle som er tiltænkt onshore. Og så sælge den kommercielt onshore for så derefter at rykke ud offshore. Og rygterne siger som sagt de har nogle problemer af en eller anden art med deres teknologi. Så det kan evt være med til at gøre dem endnu mere interesseret i en deal med Vestas.
  • Bankfusion - Sparbank og Spar Nord

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    Som de fleste nok har set i løbet af dagen, har Spar Nord Bank og Sparbank lagt op til at fusionere, med Spar Nord Bank som den fortsættende. Før fusionen kan blive endelig, skal aktionærerne i de to banker stemme for fusionen, men dette må udelukkende anses som en formsag. Både Spar Vest fonden som ejer 58% af aktierne i Sparbank, Spar Nord Fonden som ejer 20% af Spar Nord Bank og Nykredit som også er storaktionær, har i forvejen udmeldt at de vil stemme for fusionen. Rygtet begyndte allerede i marts, hvor EPN.dk skrev en artikel om at en fusion kunne være på vej. Tilsyneladende blev tankerne altså indledt på daværende tidspunkt, og rygtet talte altså sandt. Sparbank har gennem finanskrisen haft en række udfordringer. Bl.a. frasolgte man i 2010 13 filialer til Bank Nordik, formentlig for at skaffe likviditet, og tilpasse forretningen. Dog udtaler direktøren, Bent Jensen, at fusionen ikke sker af nød, hvilket nok kun til dels er rigtigt, da det ikke er en hemmelighed, at de på likviditetsfronten ville møde udfordringer de kommende år. Betalingen sker i form af aktier. Således modtager aktionærerne i Sparbank, 2 stk. Spar Nord aktier, for hver Sparbank Aktie. Spar Nord blev i går handlet til ca. kurs 28, mod Sparbank kurs 41. Sparbank steg derfor også i åbningen relativt hurtigt til omkring kurs 54, svarende til en markedsværdi på 325 mio. kr. Sparbank har en kundeportefølje på omtrent 65.000 kunder. Tages der udgangspunkt i en "købspris" på 325 mio. kr., svarer dette til kr. 5.000 pr. kunde. Spar Nord har tidligere deltaget I en række budrunder på andre pengeinstitutter, hvor man måtte gå tomhændet derfra, da man synes prisen var for høj. Dette talte seneste Sparekassen Østjylland som blev overtaget af Sparekassen Kronjylland for kr. 8.000-10.000 pr. kunde, hvis jeg husker rigtigt. Alt andet lige, er købet af Sparbank altså en bedre forretning end købet af Sparekassen Østjylland. K/I for Sparbank var hhv. før og efter fusionen 0,30 (kurs 41) og 0,39 (kurs 54). Spar Nord handles ved kurs 28 til K/I på 0,57. Dette taler altså for at Spar Nord har indgået en attraktiv handel. Såfremt Sparbank skulle afregnes til samme K/I som Spar Nord, burde kursen på Sparbank aktien hedde 78 - Sparbank aktionærerne går altså glip af kurs stigningen fra 54 til 78. Differencen på K/I 0,39 (Sparbank) og K/I 0,57 (Spar Nord) må dermed være rabatten i Spar Nord's favør. Selvfølgelig indgår kvaliteten af banken i dette perspektiv, og Spar Nord må med overskud gennem hele finanskrisen antages at være bedre drevet end Sparbank, men dette er jo i realiteten indpriset i og med man overtager til under K/I. Engangomkostningerne i forbindelse med fusionen vurderes at være i omegnen 110-120 mio. kr., mens der forventes synergier på ca. 130 mio. kr. om året, når fusionen er fuldt ud implementeret. I løbet af et godt år, er omkostningerne altså dækket ind. Besparelserne hentes bl.a. gennem tilpasning af medarbejderne, hvor man forventer at kunne nedlægge ca. 100 stillinger, samt en række sammenlægninger af filialer. Grundet ovenstående har vi formentlig også en af årsagerne til den stigende Aktiekurs på Spar Nord den seneste tid. Man har arbejdet på fusionen længe, og for få måneder tilbage lagde Spar Nord i kurs 20. Med Sparbank i kurs 40 og samme bytteforhold 1:2 ved fusionen, havde det givet en yderst begrænset gevinst til Sparbank aktionærerne, hvilket ville være en psykologisk barriere for aktionærerne. Men ved at "pumpe" kursen på Spar Nord til kurs 28, giver det pludselig Spar Bank aktionærerne en gevinst på 40%. Og kigger man 1-2-3 måneder tilbage, skulle det ikke undre mig at Spar Nord selv har været nettokøbere. Bl.a. har man i samme periode kunne bemærke en stigende volumen i Spar Nord aktier. Snedigt trick. Jf. ovenstående tror jeg i sidste ende at fusionen er positiv for både Spar Nord og Spar Bank. Der lurer fortsat en yderligere konsolidering i sektoren, så nu er spørgsmålet blot hvem som bliver den næste. En af dem jeg selv har i tankerne er Nørresundby Bank, hvor Spar Nord også er indblandet, med en majoritetspost på 50,2%. Problemet er at det kapitalfradrag, som aktieposten giver Spar Nord, løbende ændres frem mod 2019, til at skulle foretages i egenkapitalen, hvorfor aktieposten vil komme til at belaste kernekapitalprocenten. På sigt vil investeringen, som aktuelt er en ganske fin forretning, altså give en negativ effekt. Spar Nord kan enten overtage den resterende andel af Nørresundby Bank - fusion/opkøb, eller man kan afhænde til anden side. På et tidspunkt er jeg ikke i tvivl om, at der vil ske noget, men tidshorisonten er den store joker - det er svært at sige om det er 1 eller 5 år. Af andre potentielle er Skjern Bank, Diba, Totalbanken, Spar Lolland og Vestjysk. De sidste 3 vil jeg dog være varsomme med, da jeg tror de skal en tur forbi FS, inden interesserede melder sig på banen. Skjern og Diba tror jeg godt kan lade sig gøre gennem frivillig fusion. Disclaimer: Jeg ejer aktier i SPNO 60933_faktaark_sparbank.pdf [image: 60933_Sammenligning.jpg] [image: 60933_Filialer.jpg] 60933_faktaark_sparnord.pdf
  • VWS:Rally

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hvad er Jeres holdning til VWS kurs ultimo 2012,er VWS på vej til kurs 100++.
  • For de skifergas-interesserede

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Spekulant.dkS
    P1 Business havde i sidste uge fokus på emnet. Det var meningen at der i studiet skulle være en duel mellem en skifergas-tilhænger og en miljøforkæmper; de to kompetanter ender dog med at være rygende enige og lader begge til at kunne se en stor fremtid for skifergas, også i Danmark: Indslaget starter efter ca 37m34s: http://www.dr.dk/P1/P1Business/Udsendelser/2012/09/19161116.htm Skifergas er en berettiget konkurrent til f.eks. olie og kul, men konkurrerer i USA i høj grad også med vindenergi pga. en pt. meget lav pris. Mange regner med at støtteordningerne i USA til vindenergi er på vej til at ophøre, det er jeg så ikke helt enig i; alt tyder på at Obama genvinder præsidentposten til november, og manden ser nok gerne at man satser på flere heste, også for at bevare/skabe flest mulige arbejdspladser. -- Aktier og investering | http://www.spekulant.dk Guide til investeringsbøger | http://www.aktieplus.dk/boger.php Guide til Daytrading med Kozok | http://www.spekulant.dk/kozok
  • Fusilev WK data juli og august

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Så er Juli og August WK data kommet, hvilket indikerer en stærk trend. Jeg har herunder de seneste 12 måneders WK i rækkefølge: 10,7 11,8 12,4 14,5 13,8 18,5 23,0 22,3 24,9 49,7 26,5 29,7 Hvis man kigger på tallene er det nok tydeligt at der er sket en fejl ved juni optællingen, hvilket også blev afspejlet i Q2 regnskabstallen på i alt 57 mio. $ De nye data for juli og august indikerer altså et nyt stærkt Q3.
  • Brøndby B-Aktier

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Nogen der kan hjælpe lidt.. Hvad sker der med dem, der besidder B-aktier. Hvis aktieklasserne sammenlægges. Er det til samme kurs.!
  • Vestas shorted?

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Jeg har ikke en sindsyg lang erfaring med at investere, så derfor kan følgende 2 spørgsmål lyde lidt dumme, men... Der er ret mange der mener at mange af de store fald i Vestas i løbet af det sidste år skyldes, at mange af de store investorer har valgt at shorte aktien. Hvis dette er tilfældet, burde Vestas så ikke være en stensikker investering, hvis man mener at disse store investorer vælger at tilbagekøbe når kursen er lav (som omkring nu for eks.?) Hvordan kan man overhovedet vide at aktien er blevet shorted? Kan det ikke også være fordi at investorene har trukket sig "for good"?
  • Nokia Lumia 920 på wired.com

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Wired.com laver en meningsmåling. Kan det virkelig være rigtigt? http://www.wired.com/gadgetlab/2012/09/iphone5-spec-showdown/ Tid til flere Nokia?
  • Nasdaq-biotek

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Lige p.t er 8 ud af de 20 mest stigende aktier inden for segmentet biotek. Lidt tankevækkende,-eller !!!!
  • Dette er strålende nytt for DNO - kjøp aksjen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    (Hegnar.no - 14.9.12 09:25) Meglerhuset ABG Sundal Collier melder om meget gode nyheter for DNO International og ser kraftig oppside. Meglerhuset ABG Sundal Collier skriver fredag i en oppdatering, med overskriften Payday draws near, at de har fått inn det som kan bli meget gode nyheter for DNO International. Ifølge ABGs kilder har det nå blitt oppnådd enighet mellom kurderne ved KRG og de sentrale myndigheter i Bagdad vedrørende betaling til oljeselskapene som opererer i Kurdistan. Meglerhuset gjør ingen endringer på sine estimater ennå all den tid avtalen er rykende fersk, men skriver i oppdateringen at de ville handlet DNO-aksjen slik situasjonen nå er. Skulle avtalen vise seg å holde vann til meglerhuset kunne heve verdivurderingen av DNO med 4,50 kroner. ABG har nå et kursmål på 13 kroner på DNO, mens kursen fredag er opp 5,59 prosent til 9,45 kroner. Dermed ser man allerede en oppside på rundt 40 prosent for oljeaksjen. https://www.dno.no/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=DNO [image: 60754_dno1.jpg]
  • Hjælp - mulitiplikationsfaktor

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    ConnerC
    Jeg har en gang hørt, at en forbrugt krone kommer i spil tre gange. Nu sidder jeg så og tumler med multiplikationsfaktoren ifm byggeri. Er der en her, der kan hjælpe med at svare på spørgsmålet, om hvilken faktor der skal ganges med ifm byggeri - og nok så vigtig, er faktoren ens i hele verden. Kan jeg oven i købet få et link, så ville det være ekstra godt - på forhånd tak Mvh
  • Tillykke Topotarget

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Belinostat pivotal BELIEF trial meets primary endpoint To NASDAQ OMX Copenhagen A/S Announcement no. 16-12 / Copenhagen, Denmark September 21, 2012 Topotarget A/S today announced that the primary endpoint has been met for the belinostat pivotal trial for patients with peripheral T-cell lymphoma (PTCL). The pivotal BELIEF trial (PXD101-CLN-19) evaluating the efficacy and safety of belinostat for the treatment of patients with relapsed/refractory PTCL met its primary endpoint. A Special Protocol Assessment (SPA) agreement with the U.S. Food and Drug Administration (FDA) requires the BELIEF trial to reach an objective response rate (ORR) of at least 20% and this objective was met. Data from the trial are being further analyzed and are expected to be communicated during Q4 2012. Under the terms of a 2010 license and collaboration agreement, belinostat is currently being developed jointly by Spectrum Pharmaceuticals and Topotarget. Spectrum possesses the commercial rights to market belinostat in North America and India. A New Drug Application (NDA) for belinostat in PTCL is expected to be filed with the FDA by Spectrum in H1 2013. Should Spectrum receive FDA's acceptance to file the belinostat NDA, Topotarget is entitled to receive one million shares of common stock in Spectrum and a double-digit million USD cash payment. If belinostat is approved by the FDA, Topotarget will further receive a double-digit million USD cash payment. BELIEF is a pivotal, open-label, multi-center, single-arm efficacy and safety trial of i.v. belinostat in patients with relapsed or refractory PTCL. FDA has granted belinostat Orphan Drug and Fast Track designation for the treatment of PTCL. The trial was initiated in December 2008 and recruitment was completed with 129 patients in September 2011. In total, the study included approximately 100 clinical centers globally. PTCL is a hematological disease including a heterogeneous group of malignancies of T-cell origin that represents approximately 10-15% of all cases of non-Hodgkin's lymphoma. PTCL is an aggressive, high-grade type of cancer with a poor prognosis of expected average survival of approximately two years from diagnosis without treatment. The projections for annual cancer incidences point to 15,500 new cases of PTCL in the US, Japan, and five largest EU countries. Belinostat is a novel pan-HDAC inhibitor in late-stage clinical development with more than 1,000 patients treated. Belinostat has a promising safety profile, which allows combination with traditional chemotherapy. Preclinical experiments demonstrated belinostat to be effective against multiple cancers by inhibiting cell proliferation and inducing programed cell death (apoptosis) in tumor cells. Belinostat has been tested in a number of phase I/II clinical trials in hematological cancers and solid tumors both in mono- and combination therapy. Data from these trials have provided evidence of the anti-tumor effect of belinostat, including as monotherapy in PTCL and cutaneous T-cell lymphoma (CTCL), liver cancer, and thymoma.
  • Hvor er Bert og Vestas?

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Et lille indblik i mine overvejelser, mens jeg gør terrassen vinterklar. Er Bert Nordberg og resten af Vestas bestyrelse vejet og fundet for lette? Jeg forstår ikke den fuldstændige mangel på rettidig omhu, alle i Vestas ledelse udviser. Men det er katastrofalt for selskabet og det har rykket Vestas tættere på kanten. Analytikere og aktionærer har råbt og skreget på information, troværdighed, og gennemsigtighed. Hvor er BN? Vi mangler stadig information, troværdighed og gennemsigtighed, og gerne samtidigt. Der havde ikke været en eneste analytiker eller aktionær, der ville blinke med øjnene, hvis Bert i foråret havde meldt ud, at han nu havde gennemanalyseret situationen og en midlertidig bankaftale var nødvendig, og for at sikre Vestas mod at komme i lignende situationer, er en kommende Emission nødvendig. Det samlede analytikerkorps ville tisse i bukserne af glæde, hvis de oplevede en bestyrelse der både beherskede rettidig omhu, forudseenhed og ansvarlighed. Hele tre ting, på en gang og ikke set i flere år. Jeg er ikke på de herres niveau, men jeg ved dog, at en ny ledelse har et "gratis" skifte til bakgear, hvis det sker tidligt i forløbet og velbegrundet. Men at meddele os, at Vestas har et positivt problem, der er løst ved en udsættelse af en stresstest, har vist sig at være tæt på inkompetence. Medmindre... Jeg kender ikke deres CV, men hvor er direktøren med speciale i krisestyring? Bert og Co. blev sat til at drive et selskab i krise, tilmed i en branche i dyb krise. Meget muligt, at de ikke vurderede Vestas som værende i krise, men det er hele branchen altså, og alle med tilknytning til branchen opfører sig som så, uanset om Vestas under normale omstændigheder kunne ride stormen af. Det er direkte dumhed, at signalere tryghed og overblik, hvis man ikke med 100 % sikkerhed behersker situationen. Medmindre... Hvorfor kan vindselskaber med langt større kapitalvanskeligheder hente og holder ordre, men ikke Vestas? Eller skrevet lidt anderledes, hvad er det vi stadigvæk ikke ved? Jeg har ikke lagt skjul på, at jeg tror/troede på Vestas nye ledelse, for så længe de ikke er grebet i tidligere tiders synder, må der vises tillid. Først og fremmest skulle de have en chance for at vise deres værd, men også fordi de har/havde en enestående chance for at bøje nakken og vise en ny vilje til information, troværdighed og gennemsigtighed. Hvis jeg skal forholde mig til, at Vestas nye bestyrelse og direktion ikke er helt blanke, og hvis jeg nu skal forholde mig til, at også den nye ledelses overordnet retningslinjer er "politiske", så er jeg nødt til at overveje, om det hele er et stort setup af Vestas, for at drive aktiekursen op? Trin 1 var et forsøg på at nedtone cash flow problemet. Det køber tid, men jeg er ikke sikker på, at det var ledelsens forventning, at det ville blive modtaget negativt. At Vestas "kun" havde brug for et bevilget overtræk til at dække midlertidige produktionsomkostninger er jo et positivt problem. Trin 2 var en søgning efter en professionel sparringspartner med penge, men ATP eller lignende hoppede ikke lige på, men det signalere vilje til kompromis med en eller flere af de store. Trin 3 var et pænt/pyntet Q2. Trin 4 var et måske helt bevidst læk af MHI forhandlingerne, som Vestas så officielt kunne bekræfte. Og hvorfor så det? Fordi 500 mio/16kr pr. Aktie ikke er penge nok. Hvad er signalværdien i at bede aktionærerne om en Emission på 32 - 64 kr. pr. Aktie, med en kursværdi på de eksisterende aktier på 25-30, men da planen startede 40-50? Det er skrevet mere end en gang, at Vestas skal bruge ca. 2 mia. for at være sikret, en gang for alle. Problemet er bl.a. også at langt hovedparten af aktionærerne er småaktionærer, hvilket øger sandsynligheden for, at en meget stor Emission ikke vil blive fuldtegnet. Og hvilken negativ signalværdi vil det ikke have? Og hvad siger Vestas eneste storaktionær? Årsagen til at Vestas ikke bare kunne offentliggøre forhandlingerne uden først et læk, er enkel. Det ikke er en god nyhed i sig selv, at Vestas og MHI har forhandlet, men at disse p.t. står stille. Jeg tror ikke, MHI har ikke budt på hele Vestas. MHI og Vestas har fællesinteresser omkring V164 og helt sikkert også flydefundamenter til møller omkring Japans urolige kystlinje. Men det er ikke her pengene er. Hvis Vestas ikke kan finde den storinvestor, så er der kun de nuværende aktionærer tilbage. En Emission på 500 mio. i foråret havde måske været nok, men det er ikke nok til at berolige allerede oprørte kunder. Kundernes tryghed skal købes og det bliver dyrt. Jeg ser derfor muligheden for en Emission på 1-2 mia., omkring Q3. Jeg frygter lidt for reaktionen, hvis Vestas vil nøjes med 500 mio., for det kan virke som at gå til en duel med en vandpistol. Hvis jeg bare har lidt ret i den teori om et stort setup, så kommer der snart en meddelelse om et samarbejde med MHI, som vil drive kursen vildt op, efterfulgt/samtidig med en annoncering af en Emission, som måske/måske ikke vil dæmpe købelysten. Markedets reaktion og modreaktion vil drukne i en eufori af påstået professionalisme, og hvis kursen holdes over 20, vil det være godkendt gerning. Jeg mener så bare, hvorfor er der ikke handlet i tide? Emissionen kunne fint have været i foråret. Hvad med de tabte ordrer og de gode kunder der er flygtet? Goodwill er dyrt og svært at opnå, og meget let at miste, det ved alle. Fakta er, at ovenstående er gætværk og at vi ikke ved hvor vi har BN og Vestas. Allerede nu har han brændt nogle af sine broer. Enten har han styret Vestas pænt dårligt, med manglende krisestyring og kunder der flygter, vel vidende at øko'en er ok, eller så har han holdt en virkelighed skjult, der er langt mere alvorlig end blot behovet for et bevilget overtræk. Er viljen til information, troværdighed og gennemsigtighed stadig ikke til stede? Hvis jeg så skal tage de helt mørke briller på, så ved vi faktisk ikke hvor vi har Vestas. Uden sammenligning i øvrigt, kan jeg ikke lade være med at tænke på situationen omkring Amagerbanken. Da jeg sad inde på den ekstraordinære generalforsamling, hvor den gamle bestyrelse skulle væltes, blev jeg noget overrasket over den markante holdning, at den gamle bestyrelse var for slap og en ny stram bestyrelse skulle til, drevet af KR. Jeg var ikke helt uenig, men frygtede at der ville blive strammet så meget, at båndet sprang, og det viste sig også rigtigt. Jeg havde ikke info til at afgøre, om hvorvidt banken var going concern, men jeg var overbevist om, at det havde KR. Jeg besluttede, som tusinde andre, at gå med i emissionen, hvis KR gik med. Han havde sin egen direktør i NF stolen, og han valgte selv de øvrige medlemmer. Han måtte vide noget. Pointe: KR viste intet, selv om han var meget tæt på kerneinformationen. Alle gættede, men kun få havde viden. Den nye bestyrelse kom, de så, og de smadrede Amagerbanken, for den stod ikke til at redde. Vestas har tidligst været krisestyret fra primo 2012. Kreativt regnskab osv. Vi kender alle sangen. Nu skrider kunderne også. Primo 12 var der rigeligt frit cash flow, så et bevilget overtræk, og nu sikkert en Emission? Eller et salg? Ingen ny storinvestor. Hvor er alle de store? Står det meget værre til, end vi bliver oplyst? Helt så slemt står det nok ikke til, og jeg tror også stadig på Vestas nye bestyrelse og ledelse, men.. Jeg har jo ikke dokumentation for, at det ikke er så slemt, jeg har kun bestyrelsens og direktionens vilje til information, troværdighed og gennemsigtighed? Konklusion: Jeg har flyttet mig siden i går, håber snart på klarhed.
  • Vært på et lokalt TV-program

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Jeg ville høre om der er nogle kyndige investorer/økonomer på stedet som ville være interesserede i at være vært på et LOKALT, ugentligt tv program, som kort sagt skal handle om finansverdenen, seneste nyheder, økonomiske analyser osv.. (lidt ala finansmagasinet). Der er ikke løn eller honorar med i billedet, så man skal udelukkende sige ja hvis man har lyst og synes det kunne være spændene. Tv-stationen har studie i Silkeborg og programmet bliver sendt på den digitale kanal Østjylland. Hvis du er interesseret og/eller har spørgsmål, så kontakt mig gerne på min mail: [email protected]
  • Vestas vs MHÍ

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Jeg har læst meget frem og tilbage omkring MHÍ og Vestas og deres strategiske samarbejde. Der har næsten udelukkende været fokuseret på at det er cash for teknologi. Vestas får penge oh MHÍ adgang til teknologi. MHÍ har som bekendt patentproblemer i US og ifølge nogle kunne Vestas have de nødvendige patenter for MHÍ her. Har så tænkt om det i virkeligheden også kunne være et mere ligeværdigt samarbejde. Det er nævnt at det især drejer sig om et samarbejde omkring offshore. Tænkte lidt over hvad MHÍ ellers kunne byde ind med ud over penge. Teknologi omkring kraner og fundamenter ja, men hvad med hydraulik - hydraulisk transmission? MHÍ har meget erfaring med hydraulisk teknologi fra deres tunge indristrigrene og har åbenbart allerede rodet med netop hydraulisk transmission til vindmøller. http://www.rechargenews.com/energy/wind/article255442.ece Især på de kæmpe offshoremøller ville en sådan teknologi være en kæmpe fordel hvad angår vægt og vedligehold - forudsat at det kan laves effektivt altså! Synes det kunne være en spændende tanke hvis det var et sådant samarbejde. Måske ligesom den nye vingeprofil Vestas snakker om kunne tænkes at udspringe af deres samarbejde med Boering. MHÍ er i problemer hvad angår US pga patentsagen med GE og Vestas mangler ressourcer til at udvikle en havmølle der kan konkurrere med Siemens. Bare en tanke, hvis man nu denne gang skal tro Vestas og de rent faktisk kan generere det nødvendige cashflow de siger de kan, så det ikke udelukkende er et spm om Emission vs cashtilførsel....
  • DFDS har indgået to store kontrakter

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Onsdag 19. september 2012 kl: 16:58 KORT NYT: DFDS har indgået nye kontrakter med to logistikvirksomheder med effekt fra september. Kontrakterne forventes at tilføre omkring 260.000 lanemeter fragt årligt til DFDS' to ruter mellem Vlaardingen og henholdsvis Felixstowe og Immingham. De nye mængder svarer til en årlig mængdevækst på omkring 7 procent på de to ruter, skriver DFDS i en meddelelse til Fondsbørsen onsdag eftermiddag. Den samlede fragtkapacitet på transportmarkedet mellem Storbritannien og Holland blev for nylig reduceret som følge af lukningen af en konkurrerende rute i august. Kilde: DFDS http://www.maritimedanmark.dk/?Id=15709 http://www.dfdsgroup.com/ [image: 60953_dfds1.png]
  • Skat af gevinst

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Er hoppet lidt hurtigt ud i det med aktier.. Er der nogen der kan fortælle om det er rigtigt at jeg skal betale 27% i skat af gevinst.
  • Vestas præsentere V126 3mw vindmølle

36
    0 Votes
    36 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Vestas har netop præsenteret en ny vindmølle på V112 platformen. Den nye vindmølle har dog en markant større rotor på hele 126 meter. Og derfor hedder den nye vindmølle da også V126. Den meget større rotor betyder at møllen kan producere signifikant mere strøm end V112 ved lave vindhastigheder. F.eks 20% mere ved 5,5 sek/m og 10% mere ved 7,5 sek/m (7,5 sek/m er ikke lavvind) Med lanceringen af denne mølle så betyder det også at vestas kunder ikke længere behøver kun at kigge efter Nordex, GE og Siemens hvis de vil have en lavvinds mølle i 2,5/3mw klassen. Nu kan vestas selv levere den. Desværre så er møllen 6-12 mdr forsinket pga de generelle udfordringerne med V112 platformen så det har kostet og koster stadig lidt det næste års tid i forhold til konkurrenterne. Men nu er de med i gamet igen og det med en fantastisk platform (V112) Prototypen kommer op i Q2 2013 og så formoder jeg den vil blive frigjort til salg ulitmo 2013 og klar til levering fra medio 2014. Pt er det mig lidt uklart hvad de mener med strukuterelt nyt vinge design. Og præcis hvordan det design kan halvvere udgifterne til at indføre den nye vinge i produktionen. Men i en tid hvor vestas fattes penge så er det intet mindre end fantastisk hvis det vitterligt passer. Glæder mig til at lære mere om det. Mon ikke vi bliver præsenteret for det den 3/10 til vestas kapital markeds præsentation. V126 betyder dermed lavere COE på lavvindssits samtidig med det betyder salgsprisen per MW for et nøk opad. Det er ren win/win En V126 mølle fra vestas kunne man for øvrigt høre om tilbage i nov 2011. Der skrev jeg lige et enkelt afsnit om den kunne være på vej. Så rart at se man stadig kan læse lidt mellem linjerne på det vestas selv præsentere i en præsentation der elelrs kun handlede om V112 http://www.proinvestor.com/boards/48328/Vestas-tripple-15-or-not Der er for øvrigt forlyder i branchen om der er en producent der arbejder på en monster 3mw mølle med hele 140m rotor!! Hvis det passer så skal vestas nærmest allerede sætte gang i udviklingen af en ny storebror til V126....
  • vestas krak...

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    vestas scorer ordrer dagligt, hurra hvor det kører derudaf, snart koster aktien over kurs 500,00....jubbbbiiiieeee for en dygtig ledelse og bestyrelse i vestas....snart overstiger markedskursen gælden hovsa? er der gæld i vestas.... har kreditorer ydet henstand vedr. afdrag/renter indtil nytaar? øøvv...aktieemission 1:5 fair Value? gad vide om Black Rock vil købe, og sladderen om en mulig japansk partner.... cirkus vestas Køb Køb Køb hvis du vil tabe penge. W.Buffet strategi tab aldrig penge....Genmab fik penge paa bordet, mod udskift i topledelsen, haaber paa en tilsvarende løsning i vestas inden det er forsent...