Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Vestas IHS

22
    0 Votes
    22 Indlæg
    0 Visninger
    doodhaD
    I går aftes skrev jeg på Vestas-chatten, at vi havde brudt halslinjen i en IHS. Her var jeg lidt for hurtig - for vi lukkede vel nærmest på den; og her i formiddag røg vi under. IHS står for Inverse Head and Shoulder - omvendt hoved-skulder formation. En IHS er en typisk bund-formation som kan give nogle relativt store og hurtige stigninger. Her er et link om IHS: http://stockcharts.com/school/doku.php?id=chart_school:chart_analysis:chart_patterns:head_and_shoulders_b I det vedlagte er den mulige IHS for Vestas illustreret. Fuldendelsen af IHS'en efter brud op gennem halslinjen giver et kurs-target omkring 43-45,75 (og 45,75 er sjovt nok også den seneste midlertidige top...) Vi står altså muligvis foran en relativ stor og hurtig stigning, hvis såfremt i fald denne IHS får lov til at udspille sig. Men først skal halslinjen brydes (- og det gør det ikke lettere at MA-50-lineær også ligger her og er modstand.) Halslinjen er samtidig trend-linje som går langt tilbage - hvilket er illustreret i chartet nedenunder. Dette bestyrker, at et brud op gennem halslinjen/trendlinjen kan gå hen og blive eksplosivt. Håber det giver mening. 62997_Vestas_IHS.pdf
  • de 9 største fejlagtige forudsigelser i 2012

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Facebook Hård Landing Kina Grexit Gold rush US bond bubble Double dip Euro dollar paritet Japansk gældskrise Maya - End og the world. For egen del kan jeg sige at jeg var ret sikker på Grexit og i den forbindelse euro/dollar paritet. Men det kan stadig nåes i 2013 Her er listen fra CNBC http://www.cnbc.com/id/100282664/page/2
  • Emission generelt men med udgangspunkt i Skjern Bank

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Der har tidligere været skrevet om den forestående Emission i Skjern Bank,og dengang udtrykte især cfrimodt sin utilfredshed. Siden er det kommet frem at AP Pension bakker op og at Henrik Lind fra Lind Invest og Danske Commodities udtaler sig positivt om bankens fremtid både på kort og lang sigt. Konkret vil jeg gerne høre, fra nogen der har læst prospektet, og som har en holdning til Skjern Bank som købsemne efter (eller før) emissioen. Generalt vil jeg gerne vide hvornår det rigtige tidspunkt for køb af en Aktie i et selskab med en forestående Emission er. Jeg kan se at Skjern Bank i dag falder en del. Er det fordi den skal ned på det niveau som værdien efter udvanding er? Jeg er ikke aktionær i Skjern Bank.
  • ÅRTIETS TURNAROUND

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Lumie 920 er starten på en række mobiltelefoner der bliver verdens førende inden for smartphones - med styresystemet Windows 8 er den en sikker vinder. Apple og Samsung er yt og Nokia bliver igen verdens førende. KØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØb
  • Markør til Prostata kræt

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    HenningH
    Exiqon og Aarhus Universitetshospital er tilsyneladende godt i gang med forarbejdet for udviklingen af en markør for prostatakræft. Det er en helt utrolig spænende Aktie, meeeen hvor tager det dog lang tid at få den op i omdrejninger. Jeg erindrer ikke at have set noget om et sådant udviklingsarbejde tidligere, så det må vel være ny viden. http://videnskab.dk/kort-nyt/ny-diagnostik-skal-give-faerre-operationer-prostatakraeft Det er også omkring denne tid, hvor vi kan forvente data for Colorectal Cancer early detection (oplyst til sidst på året, senest ved årsregnskab) og Colorectal Cancer Stage II (oplyst til sidst på året).
  • Hexabody, ny teknologi til gamle produkter?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    http://ir.genmab.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=727118 Har nogen en kommentar til Genmabs nye teknologi, kaldt hexabody. De har et pressemøde i eftermiddag om produktet (webcast), men det har da vist ikke været omtalt herinde? CEO om produktet iflg link ovenfor: "We are very excited about the multiple new business opportunities the HexaBody platform may create. This innovative technology will provide Genmab and our potential partners with the possibility to improve upon existing products and thereby extend their life cycles. We believe the HexaBody platform provides cutting edge technology and the opportunity to create fundamentally new products, robustly enhance existing products, and to repurpose discontinued products," said Jan van de Winkel, Ph.D., Chief Executive Officer at Genmab.
  • SP Group - opjustering ?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Analyse i Jyllandsposten (dansk aktieanalyse): Analyse i jyllandsposten er udover en god gennemgang af de enekelte elementer i selskabet også en - formodning/forventning ? - om en opjustering af indeværende års resultat fra udmeldt af ledelsen på 40-45 mill. før skat til et resultat på 53 mill. før skat !!!! Som aktionær er det jo "glædeligt", men er der belæg for optimismen ?. Tja dansk aktieanayses anmeldelse, har vel baggrund i konkrete vurderinger, så derfor må der være "substans" bag udsagnet. Kursen har siden kvartalsmeddelse været "faldende" - måske uden begrundelse i virkeligheden - eller hvad ??
  • Tværfaglig Eksamen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej! Jeg har fået anbefalet denne side af en kammerat og jeg håber I kan hjælpe mig i nødens stund Jeg skal til eksamen i en tværfaglig opgave, hvor jeg har skrevet om VOLA A/S. Vi har skulle bruge følgende fag: Makro økonomi, international markedsføring, erhvervsøkonomi og organisation. I rapporten skulle følgende opgave besvares: You must prepare a marketing plan on how VOLA should market their company on the Russian market with particular focus on price and promotions on the B2B market. You must also prepare VOLAs first year's profit and loss budget for the Russian marked. Jeg har lavet et meget simpelt budget, da dette absolut ikke er min stærkeste side. Jeg vil gerne uddybe eller tilføje noget ekstra. Dette er alt - der er selvfølgelig specifikke tal til hver enkelt. Har I nogle forslag til, hvad jeg kunne snakke om, når jeg skal op og forsvare min opgave? På forhånd mange 1.000 tak! Turnover Variable costs = Contribution Margin Marketing costs = Marketing Margin Capacity costs = Nettofortjeneste
  • investering i landbrug

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Det er et lidt kedeligt emne at investere i landbrug eller fiskeri. Jeg har dog læst flere steder efterhånden at dette bliver det nye sort. Er der nogle der kender lidt til investering i fødevare? Hvad kan man gå efter? sent from iPhone
  • Hjælp til ny mand på aktiemarkedet

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej med jer, Jeg vil gerne begynde at købe lidt aktier, har læst en del om hvordan og hvorledes, men kan ikke rigtig finde hovede og hale i det hele. Håber der er en der kan hjælpe og rådgive lidt -hvordan jeg lettest kommer igang med uden skal skulle købe gennem banken. Jeg vil bare gerne selv kunne sidde og købe og sælge fra dag til dag, hvis det er det jeg lyster
  • Chart & TA'nker pr. 14. dec.-2012

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    http://www.youtube.com/watch?v=DuN3pnAsILE S&P 500 - DK LargeCap emner - IFTA Investor kursus lørdag d. 26. januar 2012. Gode Julehilsner - http://ifta.dk/
  • Atlantic Petroleum køber stort ind

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Fredag 14. december 2012 kl: 10:54 Det færøske olieselskab Atlantic Petroleum har erhvervet en andel på 25 procent i oliefelterne Orlando og Kell i den britiske del af Nordsøen. Atlantic Petroleum investerer 34 millioner dollar i handlen. De to felter er under udvikling, og den første olie fra Orlando ventes i anden halvdel af 2014, og Kell ventes at producere fra slutningen af 2015. Begge felter forbindes gennem undersøiske installationer med Ninian Central Platform. Atlantic Petroleum har forpligtet sig til at bidrage med sin pro-rata andel færdigudviklingen af de to felter. Når planen for færdigudviklingen af Kell er godkendt, forfalder yderligere 1,25 mio. dollar til betaling, og dertil kommer en række betalinger efter, at produktionen fra Orlando er påbegyndt samt royalties til den tidligere ejer af Kells-feltet. http://www.petroleum.fo/ [image: 63030_atlantic.png]
  • Stadil må afgive pligtmæssigt tilbud til ALLE aktionærer.

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    D
    uddrag fra chatten. Vi har også indført Overtagelsestilbud som del af ordbogen, hvor du kan finde bekendtgørelsens fulde ordlyd 11/12 21:42 af akademikeren "Det, vi kan sige fra selskabets side, er, at sådan som reglerne er, så er det den købende aktionær, der har pligt til at følge loven. Og det er Finanstilsynet, der er den myndighed, der skal sikre, at det sker. Derfor kan vi fra selskabet ikke kommentere det," siger hun. 11/12 21:43 af akademikeren skal erhververen give alle selskabets aktionærer mulighed for at afhænde deres aktier på identiske betingelser, hvis overdragelsen medfører, at erhververen opnår bestemmende indflydelse over selskabet, jf. § 31, stk. 2-5, i lov om værdipapirhandel m.v. 11/12 21:44 af akademikeren Stk. 5. Pligten til at fremsætte tilbud efter stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis overdragelsen er resultatet af et frivilligt tilbud til samtlige aktionærer om at erhverve samtlige deres aktier i henhold til § 3. 11/12 21:44 af akademikeren men det er jo ikke tilfældet her 11/12 21:45 af akademikeren § 8. Den tilbudte kurs skal mindst svare til den højeste pris, som tilbudsgiver eller personer, der handler i forståelse med tilbudsgiveren, har betalt for de allerede erhvervede aktier i de 6 måneder, der går forud for tilbuddets afgivelse. 11/12 21:45 af akademikeren Stadil kan godt glemme det 11/12 21:45 af akademikeren kan man købe hartmann i aftenhandel? 11/12 21:47 af akademikeren de har opnået bestemmende indflydelse, det udløser pligtmæssigt tilbud. Det er min helt klare opfattelse 11/12 21:50 af akademikeren jeg kan slet ikke fra bekendtgørelsen læse at der skulle være en undtagelse hvis man tidligere har givet et tilbud på lavere kurs 11/12 21:51 af akademikeren så med mindre handlen forlods er clearet som ikke tilbudspligtig hos finanstilsynet så vil jeg synes advokaten er rimeligt meget på gyngende grund 11/12 21:58 af akademikeren så røg Overtagelsestilbud i investorordbogen 11/12 22:01 af collersteen enig 11/12 22:02 af akademikeren Godt så PI siger tilbud til alle Stadil! 11/12 22:04 af akademikeren iøvrigt lidt en stikpille Hartmann kommer med 11/12 22:04 af collersteen haha, lige det argument holder nok ikke i retten 11/12 22:07 af Repsac Ja de er vist enige med PI 11/12 22:07 af Kristensen Enig, der skal komme bud..
  • Lundbeck nyhed - hvilken betydning har den ?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MumtazM
    Lundbeck frasælger en portefølje af ikke-kerneprodukter som led i selskabets strategi om at fokusere på nyere, strategiske behandlinger inden for hjernesygdomme Lundbeck frasælger portefølje af ikke-kerneprodukter til Recordati med forbehold for godkendelse fra konkurrencemyndighederne Transaktionen markerer afslutningen på den frasalgsproces, der blev indledt i 2011, hvor tre øvrige ikke-kerneprodukter blev solgt Ved aftalens berigtigelse, som forventes at finde sted i 1. kvartal 2013, vil Lundbeck modtage USD 80 mio. (ca. DKK 455 mio.), og der vil ske en yderligere betaling af op til USD 20 mio. (ca. DKK 115 mio.) ved overdragelse af produktregistrering Indtægten fra frasalget forventes at blive reinvesteret i Lundbecks geografiske ekspansion samt den strategisk vigtige portefølje af Nye Produkter H. Lundbeck A/S (Lundbeck) har i dag meddelt, at selskabet har indgået en aftale om køb af aktiver med Recordati S.p.A. (Recordati), i henhold til hvilken Recordati erhverver en portefølje af Lundbecks ikke-kerneprodukter primært vedrørende USA. Transaktionen er en del af Lundbecks langsigtede strategi om at fokusere på nyere, innovative strategiske produkter i sin portefølje, som er rettet mod psykiatriske og neurologiske sygdomme. Recordati har til hensigt at ansætte en række af de Lundbeck-medarbejdere, som primært har arbejdet med de produkter, som er omfattet af denne transaktion, hvilket effektiviserer Lundbecks globale produktionskapacitet yderligere. "Dette frasalg giver os mulighed for at skærpe vores fokus på at videreudvikle behandlingsmetoder til mennesker med psykiatriske og neurologiske lidelser - et sygdomsområde, hvor vi for nylig har lanceret tre nye produkter i USA og står overfor at lancere en række flere inden for det kommende år," udtaler Lundbecks koncernchef Ulf Wiinberg, og fortsætter: "Patienternes behov ligger til grund for vores beslutning om at sælge denne portefølje til Recordati, som vi har arbejdet sammen med i lang tid, og hvis indsats for fortsat at sikre, at disse produkter er tilgængelige, tydeligt markeres med deres ønske om at ansætte Lundbeck-medarbejdere med mange års erfaring i at arbejde med disse behandlinger". Som led i transaktionen har Recordati erhvervet rettighederne til følgende produkter: Chemet (succimer), Cosmegen (dactinomycin til injektion), Desoxyn (methamfetamin hydroklorid), Elspar (asparaginase), Indocin (indomethacin), Mustargen (mechlorethamin HCL til injektion), NeoProfen (ibuprofen lysin), Panhematin (hemin), Peganone (ethotoin) og Tranxene (clorazepat). Produkterne tegnede sig for en årlig omsætning på ca. USD 45 mio. (ca. DKK 255 mio.) i 2011. I henhold til aftalen erhverver Recordati alle Lundbecks rettigheder og forpligtelser til fremstilling, distribution og salg af produkterne. De Lundbeck-medarbejdere, som overgår til Recordati, medbringer historisk viden og erfaring, som vil hjælpe med til at sikre en smidig overgang og produkternes fortsatte tilgængelighed på markedet. Recordati har erhvervet porteføljen til en købesum på op til USD 100 mio. (ca. DKK 570 mio.) som vil blive bogført under Anden omsætning i Lundbecks regnskab. Transaktionen forventes berigtiget i starten af 2013 efter den gældende konkurrencemæssige venteperiode. Den første betaling på USD 80 mio. (ca. DKK 455 mio.) vil blive foretaget ultimo 1. kvartal 2013, mens den resterende betaling på USD 20 mio. (ca. DKK 115 mio.) er betinget af overdragelse af produktregistreringer. Resultatforventninger til 2012 Indholdet af denne meddelelse får ingen indflydelse på Lundbeck-koncernens resultatforventninger til 2012, som blev offentliggjort den 8. februar 2012 i forbindelse med offentliggørelsen af resultatet for 2011 og yderligere specificeret ved offentliggørelsen af omstruktureringsplanen den 14. juni 2012. Om Recordati Recordati er en europæisk farmaceutisk koncern, som blev grundlagt i 1926. Selskabet er noteret på den italienske fondsbørs og har over 3.200 medarbejdere inden for forskning, udvikling, fremstilling og markedsføring af lægemidler. Recordati har hovedkontor i Milano, Italien, og har aktiviteter i de største europæiske lande samt i Central- og Østeuropa og Tyrkiet. En salgsstyrke på omkring 1.700 medicinalrepræsentanter promoverer en lang række innovative lægemidler, både egenudviklede produkter og licensprodukter, inden for en række terapeutiske områder, og har bl.a. en specialafdeling med fokus på behandlinger af sjældne sygdomme. Recordati er en foretrukken licenspartner for selskaber, som ikke har aktiviteter i Europa. Recordati er dedikeret til forskning og udvikling af nye lægemidler inden for hjerte-karsygdomme og urogenitale sygdomme samt behandling af sjældne sygdomme. Koncernen opnåede i 2011 en omsætning på EUR 762,0 mio., driftsindtægter på EUR 163,5 mio. og et overskud på EUR 116,4 mio.
  • Køb af DFDS

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Hej Ville lige høre jeres anbefaling af DFDS? En finansiel særdeles stærk virksomhed, som ser meget billig ud og virker undervurderet af markedet. Salg, hold, køb eller stærk køb?
  • Sæsonvariationerne slår til igen

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    renekR
    Nu hvor året så småt er ved at være slut, får I et gammel indlæg omkring sæsonvariationer, som igen er relevant ud fra den måde året ser ud til ende på: http://www.market-trends.net/blog/forar-sommer-efterar-vinter-og-forar.html Hvis man vil springe direkte til konklusionen så se billedet herunder. Det viser S&P 500's daglige værdi relativt til årets højste og laveste værdi - samlet siden 1962: http://www.market-trends.net/wp-content/uploads/2011/01/DRV.png Enjoy Hilsen Rene http://www.market-trends.net
  • Fakta: Hovedpunkter fra Økonomisk Redegørelse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    BNP skønnes at falde 0,4 i år, vokse 1,2 pct. i 2013 og 1,6 pct. i 2014. Fremgangen i 2013 bæres især af den økonomiske politik, som vurderes at øge BNP med 0,8 pct. (målt ved de flerårige virkninger). I 2014 ventes væksten at blive mere selvbærende i takt med, at væksten og tilliden vender tilbage i den europæiske økonomi og dermed kan give mere fart i dansk eksport. Privatforbruget løftes i 2013 af en fremgang i husholdningernes disponible realindkomster på godt 2 pct., som primært skyldes skattereformen og lavere rentebetalinger. Forbrugsmulighederne løftes også af de tilbagebetalte efterlønsbidrag på 28½ mia. kr., som i første omgang primært ser ud til at have øget indeståender i pengeinstitutterne. Erhvervsinvesteringerne har ligget ekstraordinært lavt og lavere end de løbende afskrivninger, og der vurderes at være behov for investeringer i nyt og mere moderne produktionsudstyr. Muligheden for fremgang i investeringer i 2013 understøttes blandt andet af investeringsvinduet og de lave renter. Den private beskæftigelse ventes at stige igen fra midten af 2013 og trække den samlede beskæftigelse op. Samlet set ventes den samlede beskæftigelse øget med ca. 15.000 personer fra midten af 2013 til slutningen af 2014. Arbejdsmarkedet kan vende i andet halvår 2013, og bruttoledigheden ventes at falde fra 168.000 personer ultimo 2012 til 152.000 personer ultimo 2014. Underskuddet på den offentlige saldo skønnes at falde fra ca. 72 mia. kr. (knap 4 pct. af BNP) i 2012 til godt 46 mia. kr. (2½ pct. af BNP) i 2013. Finanspolitikken for 2014 fastlægges først med finansloven for 2014. Baseret på beregningstekniske forudsætninger om finanspolitikken i 2014 skønnes et offentligt underskud på ca. 2¾ pct. i 2014. Der skønnes omtrent strukturel balance i 2013. Dermed efterleves EU-henstillingens krav om en forbedring af den strukturelle saldo med 1½ pct. af BNP i perioden 2010-13. Der er betydelig usikkerhed forbundet med skønnene i prognosen som følge af den usikre situation i verdensøkonomien. Den største risiko knytter sig til muligheden for en genopblussen af statsgældskrisen i euroområdet og den negative gensidige påvirkning mellem svage offentlige finanser, svage banker og svag vækst. Hele publikationen her: http://oim.dk/media/371804/web__konomisk_redeg_relse_samlet_dec.2012.pdf
  • Hvorfor falder GN så meget ?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Er der nogen der har et hvorfor GN falder i Kurs ? Er der problemer eller er aktien bare blevet lidt for dyr ? Mvh Chano
  • Spørgsmål vedr. CAPM

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Kære PI'ere Først og fremmest er jeg ny bruger på siden, så jeg håber det er tilladt at poste denne type spørgsmål i dette forum. Til brug for mit bachelorprojekt prøver jeg at udregne investors afkastkrav af Nordea-aktien. Af CAPM-modellen følger jo at afkastkravet kan bestemmes på følgende vis: risikofri rente + beta*(forventet afkast-risikofri rente). Jeg er ikke en haj til denne slags beregninger, men tænker at der nok er nogle venlige sjæle herinde som ved meget om den slags. Jeg ved godt der er meget kritik af CAPM modellen i praksis, men jeg vil bare gerne have beregningen med for at illustrere om Nordeas egenkapitalforrentning er høj nok ift. det afkast investor i teorien bør honoreres med. Til betaberegningen bruger jeg 'bare' Excels lineære regression og anvender C20 som markedsindeks. Men hvor langt tilbage bør beregningsgrundlaget for beta gå? Og skal det være på baggrund af daglig, ugentligt eller månedligt afkast? - Det har jo stor betydning for risikopræmiens størrelse. Og hvad med risikofri rente? Hvis jeg anvender en 10-årig dansk eller tysk statsobligation, vil denne rente være kunstig lav, som følge af begge landes nuværende status som safe haven. Håber nogen vil bidrage med at pege mig i den rigtige retning Vh Lars
  • VP gebyr

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Jeg har forsøgt at slippe for det urimeligt høje gebyr, banken påstår at man ikke kan fravælge og at de ikke tjener på det. Mener at havde læst at det ikke passer, er der nogen som har brugbart skuds mod banken. sent from iPhone