Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Ambassador: China-Denmark ties stronger than ever

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    cyberC
    http://europe.chinadaily.com.cn/video/2012-12/26/content_16058267.htm
  • SERVICEAFDELINGEN VOKSEDE 46% I 3 Q

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Der er nu opstillet 46000 møller worldwide - er der nogen der kan overskue,hvad det kommer til at at betyde for VESTAS fremadrettet - er serviceafd. det nye guldæg?
  • HAR I SPÆNDT SIKKERHEDSSELEN

27
    0 Votes
    27 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Raketten er klar til affyring - brændstoffet er MHI aftalen indgåes - PTC bliver folænget 5 år og ordrene vælter ind mellem jul og nytår Tør I stå på sidelinien - kursen kan hurtigt fordobles
  • GULDKALVEN I SVØB

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Lundbeck er yderst interessant - JPM køber med arme og ben - hvis de har midlet mod alzheimers i deres pipeline er der guldregn til deres aktionærer
  • Probi - under opkøb ?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Z
    Hej, Jeg har fuldt Probi tæt de seneste måneder og kan se at der dagligt findes specielt en netto køber af aktierne i markedet Instinet Europe Ltd. - er der nogle som ved om det er den mægler SYMRISE AG, som ejer 16% af aktierne benytter og at de er ved at købe selskabet? Håber der er nogle som kan hjælpe med yderligere informationer.
  • Kolding tager ansvar!?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    "vi .. taber penge på flere end 40 procent af vores privatkunder. Ikke fordi de ikke kan betale deres gæld, men fordi der ikke er sammenhæng mellem det, vi giver, og prisen vi tager for det." Fra Koldings kronik i Politiken http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1847929/i-danske-bank-paatager-vi-os-vores-del-af-ansvaret/ Men hvor meget nyt siger han egentligt? De (og vi) har vidst i fire år, at de var uforsigtige i højkonjunkturen. Og at de er for dårlige til at tjene penge. Det er næsten pinligt, at det først er nu, at Danske Bank for alvor lukker filialer. Og mht. ansvar så siger han ikke en lyd om regulering, kontrol og tilsyn.
  • Zealand får ny investor - købs mulighed?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Zealand Pharma har været under pres de sidste par uger. Sådan rent kursmæssigt. En del af faldet skyldes uden tvivl meldingen den 6. dec om at deres største aktionær Sunstone ville sælge ud. Og dagen efter så ville de ikke alligevel. Og i dag har vi så fået meddelelsen om de faktisk har solgt lidt ud. Man kan læse mere her om salget. http://medwatch.dk/secure/Medicinal___Biotek/article4955311.ece Nå hvad er op og ned i den sag. Skal vi være bekymrede fordi deres største aktionær sælger ud? Vil de blive ved med at presse kursen? Det var helt sikkert kluntet at det overhovedet kom frem at Sunstone gik med salgstanker før salget var gennemført. Det burde aldrig være sket. Men selve det faktum at de har reduceret mener jeg på INGEN måder man skal lægge noget negativt i. Sunstone har været med helt fra starten af. De har stadig ca 25% af kapitalen selv efter dette salg. Så de tror stadig fuld og fast på selskabet. Med SÅ stor en andel af et selskab OG når man har været med i noget nær 8 år OG når man har profit på sin investering så er det slet ikke unormalt man reducere lidt for at sprede sig til andre investeringer. 25% ER altså en meget stor andel af et børsnoteret selskab. Ja reelt set så tror jeg faktisk vi skal være glade for salget. For nok DET største problem med Zealand er at den er så illikvid som den er, fordi aktierne reelt set sidder på relativ få meget store fonde. Så det at DEN største nu reducere og er med til at sprede aktierne på flere hænder ser jeg kun som godt på den lange bane. Det er for øvrigt også værd at notere sig aktieposten er blevet handlet til kurs 90. Altså en præmie i forhold til den aktuelle pris. Så nej jeg mener ikke man som privat aktionær skal være bekymret over at den største har solgt ud. Sagt på en anden måde så bør det i hvert fald ikke være DEN årsag der evt gør man sælger ud. På den helt korte bane afventer vi 2 store og MEGET vigtige nyheder. Nemlig FDA accept af filing for lyxumia og endelig afgørelse på markedsførings tilladelse i EU. FDA nyheden burde komme her i dec. Og når den kommer så følger der nok også en pæn stor milestone med. Det samme gælder EU hvor der ventes svar fra i januar. Også der vil der følge en pæn milestone. Så Zealand står just på tærsklen til at få tilføjet et nyt mindre 3-cifret mio beløb i friske dejlige kontanter. Og hvad er endnu mere vigtig. De står på tærsklen til at få deres første stof godkendt. Noget som ikke ret mange danske selskaber har formået at gøre. Normalt er det min anbefaling at reducere når et biotech selskab står lige på vippe til meget vigtige nyheder. Den strategi har bekommet mig rigtig vel over biotech årene. Men for mig at se er det anderledes denne gang med Zealand. FDA accept burde være givent. Ikke nødvendigvis timing her i dec. Den kan i princippet godt blive skudt i flere mdr hvis FDA gerne vil have noget mere med. Men det er hvis ikke ofte et big pharma der har lavet filings et hav af gange bliver afvist allerede på dørsteppen. Så det tror jeg ikke sker. Og EU har allerede givet en positiv vurdering af stoffet. Så sandsynligheden for en endelig godkendelse er ganske ganske fornuftig. Nej den er ikke 110% sikker. Men det ser ret fornuftigt ud. Med ovenstående i mente vil jeg derfor afvige fra min normale strategi med at reducere. Jeg har ikke en klaphat forstand på TA, og om den udfra TA er i nedtrend eller ej. Men er man spekulativ kunne man måske godt vælge at benytte det relative store fald til at tage et play på FDA accept og EU godkendelse. Tænk over det og træf så din egen beslutning. Dette skal ikke ses som en anbefaling Vh t.
  • Per Aarsleff med tilfredsstillende resultat

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    Per Aarsleff aflagde i onsdags årsregnskab for det forskudte 2011/12 regnskabsår. Jeg har læst regnskabet, og kommer her med en lille gennemgang. Resultatet endte med et overskud før skat på 166 mio. kr. før skat. For helåret havde PAAL oprindeligt guidet 180 mio. kr., men i forbindelse med aflæggelse af Q3 kom der en lille nedjustering, hvorefter man forventede EBT i niveauet 160 mio. kr. Nedjusteringen kan primært henføres til en utilfredsstillende drift i segmentet Fundering, i koncernens aktiviteter i England, hvor hårde markedsvilkår og underskudsgivende drifts, medførte en nedskrivning på 21 mio. kr. Aktiviteten generelt har i regnskabsåret udviklet sig positivt, idet omsætningen steg til 6.676 mio. kr., mod 6.147 mio. kr. året før, svarende til 9% YoY. Kigger man hurtigt på koncernens 5-års oversigt, er PAAL kommet styrket gennem krisen når man ser på omsætningen, idet denne både for 10/11 og 11/12 væsentligt overstiger jubelåret i 07/08, hvor omsætningen toppede med 5.327 mio. kr. Men på bundlinjen kan man i det nuværende marked ikke være helt med, da marginerne - som AKA tidligere har været inde på, fortsat er meget presset. Omsætningen var i 11/12, 25% højere end i 07/08, men EBT 47% lavere. Dette udvises også i en bruttomargin i 07/08 på 13,8%, men denne seneste udgjorde 10,3%. Kigger vi på resultat graden udgjorde denne 5,3% i 07/08, mens den for 11/12 udgjorde 2,7%. Resultatgraden har dog haft en stigende tendens de seneste 3 år. PAAL har dog, modsat stort set alle konkurrenterne, alle år haft et positivt resultat, hvilket bevidner om en dygtigt ledelse, der er hurtigt til at omstille sig. Af samme årsag har egenkapitalen alle år også været stigende. EPS for regnskabsåret udgjorde 55 kr., hvilket ud fra nuværende Aktiekurs på ca. 400, må siges at være tilfredsstillende. P/E kan på den baggrund beregnes til ca. 7. Ligeledes handles den meget billigt i forhold til den bogførte Egenkapital, idet K/I er 0,51. Den forholdsvis billige prissætning, fortæller vel blot at markedet ikke er helt trykke ved denne branche endnu, og der fortsat vil være en del ustabilitet. De seneste år har nydt godt at øgede offentlige investeringer for også at øge beskæftigelsen, og spørgsmålet er om dette investeringsniveau kan fastholdes de kommende år. PAAL har dog til dels garderet sig mod dette, da omsætningen i udlandet er stigende. Således fordeler omsætningen sig på 58% i DK og 42% i udlandet. Selskabet har fortsat en tilfredsstillende balance, som i regnskabsåret er reduceret med 125 mio. kr. til 4.242 mio. kr. Samlede gældsforpligtelser udgør 2.648, mens rentebærende nettogæld er reduceret fra 231 mio. kr. til 149 mio. kr. Den likvide beholdning er solid med 575 mio. kr. Egenkapitalen udgør 1.594 mio. kr., svarende til en soliditet på 37%. For det kommende år, forventer selskabet et resultat før skat på 200 mio. kr. Regner vi med en standard skattesats på 25%, giver det et nettoresultat på 150 mio. kr., svarende til EPS 70 kr. Realiseres dette snakker vi P/E på under 6. Det oplyses at ordrebeholdningen ved indgangen til det nye regnskabsår var, men dog en smule lavere end sidste år, hvor det store havvindmølleprojekt London Array indgik. Inden for alle 3 segmenter, anlæg, rørteknik og fundering er de langsigtede mål en årlig vækst i niveauet 5-10%. Førstnævnte kan dog variere en del fra år til år i takt med store infrastrukturinvesteringer. I de to sidstnævnte segmenter, rørteknik og fundering vil man øge fokus på international vækst. De langsigtede mål for rentabiliteten i de tre segmenter, vises i vedhæftede illustration. Væksten skal dels ske gennem organisk vækst og dels gennem tilkøb inden for specialentreprenørkompetencer, med fokus på lønsomhed. Det er målet at den rentebærende nettogæld skal balancere omkring 0, mens at den ikke må overskride 500 mio. kr. Med en aktuel nettogæld på 149 mio. kr., som i øvrigt var en nedbringelse med 82 mio. kr., tegner det umiddelbart til at man er godt på vej til en nettogæld på 0 kr. Kigger man 5 år tilbage, har nettogælden dog ikke været over 280 mio. kr., så det giver ikke anledning til mange bekymringer. Til trods for den lille nedjustering efter Q3, synes jeg fortsat resultatet er tilfredsstillende og forventningerne til det kommende år, giver anledning til mere optimisme. Jeg købte tilbage i foråret en portion i selskabet og supplerende på baggrund af aflagte regnskab i onsdags. [image: 63185_Margin.jpg]
  • Brøndby - det strammer til derude

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    D
    http://www.sporten.dk/fodbold/broendby-straffen-er-alt-for-haard
  • Bachelorprojekt om Alm.Brand A/S

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Hej alle. Jeg har udarbejdet et bachelorprojekt om Alm.Brand ( en strategisk analyse ) Hvis det har jeres interesse, må i meget gerne læse opgaven, da den kan give én indsigt i Alm.Brand koncernen, men samtidig også forsikring,pension og banksektoren. Brug den til lidt insipiration Dette skal absoulut ikke ses som en opfordring til køb/salg af aktien De bedste hilsner Alexander Opgaven kan hentes på nedenstående link: http://gupl.dk/688979/
  • Pleje af portefølje - 2012

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej Håber PI gider at hjælpe mig ang. min simple porteføljepleje rent skatte-teknisk: Jeg har i dette kalenderår kun solgt én Aktie, og det var Pandora som jeg købte i 2011 for samlet 25.000 kr. Jeg solgte så alle mine aktier i Pandora i 2012 for 50.000, og har derfor tjent 25.000 på smykkefirmaet. Disse 25.000 vil jvf. reglerne for skat, blive beskattet med 28%. (=7000 kr i skat) Vælger jeg at sælge nogle af mine tabsgivende aktier (og jo, dem har jeg masser af), her inden årets udgang, så kan jeg modregne dette med mine 7000 kr, ikke sandt? Hvor meget skal jeg sælge, hvis min skattegæld for året skal i nul? Altså: Hvis nu jeg i fx 2011 købte SAS-aktier for 20.000 (kurs 4), og de nu er i kurs 2 (=10.000 værd), og sælger alle de aktier, så er jeg vel i plus 3000 for året 2012, eller er det misforstået? ps. Har jeg ret i mine udregninger, så er det vel ligeså fuldt ud legalt at købe SAS-aktier tilbage igen fx om 5 dage for 10.000, uden at det ændrer på, at jeg er i + 3000 kr for året mht regnskabet med skattefar?
  • Schouw skiller sig af med Martin Professional

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    KristensenK
    SCHO.CO | 152,5 / +6,6% meddelte i går, at man havde solgt koncernens mangeårige problembarn Martin Professional til amerikanske Harman Int., som bl.a. er kendt inden for audio, herunder brands som Harman Kardon, Infinity og JBL. Schouw købte sig ind i Martin i 1999, for et par år senere at købe hele selskabet og afnotere det fra børsen. Driften har dog aldrig udviklet sig som forventet, og har samlet set været et dyrt bekendtskab for Schouw Koncernen, som flere gange har måtte styrke kapitalen i Martin. Vi har også herinde gennem flere år efterspurgt et frasalg af Martin, som nu endelig realiseres. Men da driften for indeværende år ser ud til igen at blive rentabel, anser nogle timingen for salget som dårlig. Modsat mener jeg at timingen er god. I de dårlige år har der formentlig ikke været en ret stor interesse fra potentielle købere, når forretningen ikke har været rentabel. Og skulle der være sket henvendelser, har det nok været til en meget lav pris. Nu har man bevist at forretningen kan tjene penge, hvilket alt andet lige også må have haft en positiv indvirkning på prisen. Der er aftalt en salgspris på 820 mio. kr. på gældfri basis. Ved q3 var den bogførte Egenkapital i Martin 196 mio. kr. og hertil kommer rentebærende gæld på 464 mio. kr. "Martin's" ejendomme i Frederikshavn, som har en bogført værdi på 97 mio. kr., indgår dog ikke i handlen. Samlet givet dette en avance i nieauet 250-260 mio. kr. i forhold til de bogførte værdier. Ejendommene i Frederikshavn havde jeg gerne set indgået i handlen, da jeg umiddelbart ikke har den store tvivl om, at produktionen løbende vil blive outsourcet og hvad vil man så med dem!? I første omgang udlejes bygningerne dog til Martin, den ene på en langtidskontrakt og den anden på en kortere kontrakt. Med et samlet antal aktier på 25.500.000 stk., og gen regnskabsmæssig avance på 250 mio. kr. , forøges værdien med ca. 10 kr. pr. Aktie. Schouw lukkede i tirsdags i 134,5, mens kursen i dag lukkede i 152,5 - og markedet har dermed kvitteret pænt for frasalget. Jeg anser frasalget som positivt. Avancen fra salget er beskedent, men med baggrund i den historisk dårlige drift i Martin, fjerner det fremadrettet en del usikkerhed. Nordea benyttede i dag lejligheden til at hæve Schouw fra køb til stærk køb, så det kan også have haft en indvirkning på dagens kraftige stigning.
  • Vestas, ordreindgang i Q4.

35
    0 Votes
    35 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Er jeg den eneste som er ved at blive meget bekymret for den manglende ordreindgang i Q4? 360MW annoncerede ordre... Der synes meget langt til de 2.034 annoncerede i Q4-2011 eller bare de 1.524 i Q4-2010... Og med det historisk dårlige Q3 (401MW, dårligste Q3 i måske 10 år?). Medmindre der sker noget radikalt så er jeg ihvertfald short efter MHI.
  • Genmab tech update

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    http://www.youtube.com/watch?v=yma7-bx1k2Q Denne gang med fuld lyd.
  • coloplast

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Z
    Hvorfor er min Coloplast B Aktie helt nede i 1.3653
  • Negativ fokus på Vestas i morgen?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Som de fleste sikkert er bekendt med så fyrede vestas i foråret deres CFO. Bla med henvisning til at han havede handlet illoyalt og brugt en masse penge på et hemmeligt projekt uden ledelsens viden. Senere kom det frem at dette hemmelige projekt drejede sig om indkøb af nogle møller fra flere af vestas kinesiske konkurrenter, således vestas kunne nærstudere dem og se hvordan de kan bygge dem så billigt. I morgen afsløre ekstrabladet at store dele af ledelsen inkl Ditlev var bekendt med "projekt Dragon". Hvis det vitterligt er tilfældet så er det da i høj grad en spøjs begrundelse han er blevet fyret på. Og så komemr der et ordentligt rul på den sag. MEN selve det faktum at indkøbe flere af disse møller synes jeg ikke der er noget suspekt i. Kineserne har også indkøbt flere Vestas møller. Og selvom der er tegn på man stille og roligt begynder at fokusere mere på kvalitet frem for kvanitet i Kina, så skader det bestemt ikke at lade sig inspirere af hvordan kineserne bygger billige møller. NEJ vestas skal ikke til at bygge billige bambus møller til den vestlige verden. Men de er ved fuldstændigt at blive skubbet ud af det kinesiske marked. Et marked som udgør omkring 40% af verdens markedet. Så ja jeg synes faktisk det giver god mening at nærstudere flere af de keniske konkurrenter. Men det synes nu at være blevet en varm politisk abe ingen vil røre ved. Og derfor slagsmålet http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1886584.ece
  • SAS:Flyv SAS - boikott Norwegian

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Det blir ikke kjøpt en Norwegian-billett LO-leder Roar Flåthen trur med Norwegian-boikott. Norwegian vil flytte nye store fly til Sverige dersom norske myndigheter sier nei til utenlandsk mannskap på langrutene. Hvis Kjos skal fylle opp flyene sine med utenlandske ansatte, blir det ikke kjøpt en Norwegian-billett fra LO i fremtiden. Da legger han seg på Ryanairs useriøse linje. Og de flyr vi ikke med, sier Flåthen til VG. Han sier at LO vil gjøre sitt for å påvirke regjeringen slik at utenlandsforskriften ikke åpner for at flyselskapene kan bruke personell fra utenfor EØS-området. Sakset fra DN.no Ja hvad bliver det næste, måske Dansk supermarked eller en hvilken som helst anden branche. Hvad mener I om dette.
  • Windfloat

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Windfloat projektet har nu fået sit tilsagn fra EU til fase 2 projektet.Ud over det er projektet også blevet støttet i US. Fase 2 vil bestå af 5 stk møller i alt 25MW+.Der er derfor tale om møller fra 3MW til 8MW. Det der er interessant er at det for alvor vil rykke ved COE.Og der er en del der indikere at Vestas ligger lunt i svinget til EU projektet. Jeg tænker lidt om grunden til at Dong har fremskyndet V164 samarbejdet i Østerild og fra valgt Fredrikshavn som var tænkt som offshore test. Kunne ligge i at offshore test så rigeligt vil finde sted i forbindelse med windfloat. Hvis det viser sig at Vestas både er med i US og EU fase 2 projektet.Så vil det ændre drastisk på opfattelsen af at Vestas er bagud offshore. Og vil også bedre kunne forklare hvorfor MHI er interesseret. Potentialet er enormt. Kilder http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.rechargenews.com/energy/wind/article316641.ece&prev=/search?q=vestas&hl=da&client=firefox-a&hs=W6m&sa=X&tbo=1&rls=org.mozilla:da:official&biw=1680&bih=829&tbs=qdr:h&prmd=imvns&sa=X&ei=-Fz0T9viDI6Lswbyr9GjBQ&ved=0CGQQ7gEwAw http://www.rechargenews.com/energy/wind/article329608.ece http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.rechargenews.com/energy/wind/article329552.ece&prev=/search%3Fq%3Dprinciple%2Bpower%2Bus%2Bvestas%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26hs%3D3AT%26sa%3DX%26tbo%3Dd%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26biw%3D1680%26bih%3D810%26tbs%3Dqdr:w&sa=X&ei=sivMUNP8CIfatAbxtoDoBg&ved=0CDoQ7gEwAQ Det her taler så for at Vestas ikke er med i US og at Vestas rettigheder i projektet ikke er ultimative så spændende bliver det. http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.nawindpower.com/e107_plugins/content/content.php%3Fcontent.10818&prev=/search%3Fq%3Dprinciple%2Bpower%2B6MW%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dpd8%26tbo%3Dd%26rls%3Dorg.mozilla:da:official&sa=X&ei=rC3MUOS2AcfUswb_54DoCA&ved=0CGkQ7gEwBg
  • KOM SÅ MED DEN KAPITALUDVIDELSE

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg er parat til at støtte vestas ved at tegne nye aktier - det bliver rigeligt belønnet når VESTAS har gennemført sin turnaround og fået V164 på skinner Støt Danmarks kongeaktie VESTAS
  • Genmab, hvor skal vi hen.

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Der er ikke mange indlæg i dag omkring genmab. Hvad skal der til for at drive kursen op. Har været i genmab i 5 år og tungt lastet. Så deres slides g.d. på genmabs hjemmeside. Vi får først nyt omkring maj 2013 vedr. ofatumumab, som kan være en kursdriver.