Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Lønnsomhet og et solid utbytte

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Utdrag fra isle.ro/report/426 "Konklusjon Gjensidige er et kvalitetsselskap med lang historie. De har hatt positivt resultat for alle årene i perioden 2004-2014. Selv i finanskrise-året tjente de penger. Det vitner om en solid forretningsmodell. Nordmenn har en tendens til å overforsikre og vi betaler mye for denne tryggheten. Det viser lønnsomheten til Gjensidige. Det som gjør Gjensidige til et solid selskap er deres målsetning om en combined ratio på 90-93. De har for perioden 2004-2014 hatt et gjennomsnitt på 91, 7. Dette er solid. Selskapets uttalte prioritering om lønnsomhet fremfor vekst er fornuftig. Det gjør at selskapet kan utbetale et stabilt utbytte til aksjonærene. Med selskapets sterke merkevare, kundeutbyttemodell og målrettede tiltak på kostnadssiden, så vil Gjensidige være å regne med som skadeforsikringsselskap, også i fremtiden. Gjensidige oppfyller mange av vilkårene for en fornuftig, langsiktig investering. Ankepunktet er pris. En P/E på 21,2 innebærer at selskapet har en earnings yield på 4,6 %, noe som blir litt i laveste laget. Selskapet forblir på min watch-list. Kommer det et større fall i aksjemarkedet, som fører til en mer fornuftig pris, så vil selskapet være aktuelt. En pris tilsvarende 10x inntekt før skatt vil være fornuftig for et kvalitetsselskap som Gjensidige. Til denne prisen vil Gjensidige være en god investering for den langsiktige investor." Les hele analysen på www.islero.com, Morten Dobloug CFO Islero
  • Derfor falder lakseaktierne i dag.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Nordea kom med en sektoranalyse i dag og nedgraderer en række selskaber fra hold/køb til salg. Årsagen er de forhøjede foderpriser som ventes i 2015 samt bekymringen over en svagere efterspørgsel. Nordea nedjusterer derfor prisestimaterne for pr. kg laks i 2015 og 2016. Denne analyse er hovedårsagen til faldet i dag. Hertil kommer så meddelelse om sygdom i nogle opdrætsområder, Kinas varslede importforbud af norske laks samt det aktuelle fald i laksepriserne. .
  • Markederne er overpriced og overleveraged

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Flere indikatorer tyder nu på at markederne er for højt oppe. Nedenstående raport fra Quicksilver, remser en række områder op, hvor markedet er overvurderet. http://financialresearch.gov/briefs/files/OFRbr-2015-02-quicksilver-markets.pdf En korretion kan efter min mening falde sammen med den sædvanlige lav-sæson for aktier, som starter omkring Maj måned, måske denne gang vil det ske lidt tidligere i April.
  • Olie-analyse

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det er tid til igen lige at vende WTI Crude Oil. Vi så i sidste uge en del store spikes op, og det kan få en til del at spørge sig selv, er det så nu vi skal købe? Det kan besvares på flere måder, men først må vi se på analysen. Vi så i sidste uge en del nyheder som har præget oliepriserne. FOMC der skubber dollarkursen ned og dermed trækker olieprisen op. Ser vi på det rent teknisk, så giver det faktisk også god mening på selve grafen, hvis vi ikke regner de bagved liggende nyheder med. Vi ser først en stor nedadgående trend, hvor sælgerne lige pludselig bliver lidt mere aggressive og presser prisen under den nederste del af trendkanalen. Når det sker, så kan der ske to ting. Et, de fortsætter med at presse prisen ned og trenden bliver forstærket. To, sælgerne er for aggressive og vil på et tidspunkt miste momentum, og når det sker, så vil der være en del der tager profit og dermed vil det skabe et short squeeze og presse prisen hurtigt op i ét ryk. Det var scenarie 2 der her kom i spil. Sælgerne mistede momentum og pressede prisen tilbage op i trendkanalen og også over kanalen. At det var FOMC der skulle gøre udfaldet kan vi ikke forudsige, men ser vi grafen så var det en af de mulige scenarier der kunne opstå. Skal vi så et kig på hvad vi skal holde øje med i den kommende uge. Vi har stadig en nedadgående trend. Så at købe lige nu er høj risiko. Lukker vi over $47.28 på enten et dags-chart eller time-chart så kan det være den bedste mulighed for at købe, med risikoen i behold stadig væk. Det der lige nu taler for at holde sig fra købsknappen er, at vi ramte vores 200 perioders eksponentielle gennemsnit, og her tog sælgerne igen fat, og skubbede dermed prisen nedunder igen. Vi lukkede aldrig over, og det er aldrig et godt scenarie hvis man gerne vil gå imod trenden. Skal man gå i mod trenden, så skal vi gerne se sælgerne i en bear trend, miste grebet fuldstændig omkring disse stærke modstandsområder. Vi har support på omkring $45, som er et aggressivt købssetup, hvis vi har får en reaktion fra køberne. Udover det, så er der også support på $44 og kommer vi under her, så fortsætter vi ned endnu. Lukker vi over $47.28, og gerne et stykke over dette punkt, så er det den bedste købsmulighed jeg ser lige nu. Men man skal stadig passe på, da trenden stadig er nedadgående. Vi skal gerne se en stærkt bull-side før at setupet bliver aktuelt. Det bedste er at vente til vi bryder et godt stykke over dette punkt, og derefter købe en re-test. Det er absolut det bedste setup man kan få, efter min mening. Og det er også det setup, som jeg ville vælge, hvis jeg kun måtte handle én ting. Der er nu også ny opsætning på bloggen, som gør det hele meget mere overskueligt. Så følg linket herunder og gå ind og tage et kig på den nye opsætning. Læs samtidig de indlæg du evt. skulle have misset. Anders http://www.egsvang-trading.dk/blog [image: 71960_Skaermbillede_2015_03_22_kl._18.52.34.png] [image: 71960_Skaermbillede_2015_03_22_kl._18.52.13.png]
  • Er dette enden på EURUSD's pullback?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    MadsBrandtM
    Jeg har bidt mærke i, at siden FOMC i sidste uge, har der hersket en del tvivl om hvorvidt bunden i euroen er nået, samtidig med om dollaren har peaket. Jeg er uenig i begge dele. Jeg synes sådan set det er lækkert nok med et pullback. Pullbacks sker hele tiden i markedet, så der er ingen grund til at være nervøs - der skal mere til et trendchange end et par dages stigninger. Jeg synes det er vigtigt, at huske på, at USD-rentestigninger ikke blankt blev afvist, men derimod blev udskudt. Der har siddet tonsvis af tradere i den lange dollarbåd, der ved denne udmelding er sprunget fra - hvilket har forsaget et USD-long squeeze. Euroen er siden steget pænt siden - blandt andet mod USD og GBP. Jeg tager udgangspunkt i EURUSD.. Følg med på grafen her; https://www.tradingview.com/v/qMdDHu9P/ På EURUSD har jeg, i længere tid, ventet på et ordentligt pullback og det må man sige er tilfældet nu. De seneste par måneder har det tætteste vi har været på et pullback, været små consolidation zones hist og her. De sidste par uger, har køberne dog presset prisen stille og roligt op mod zonen 1,10-1,11. Denne zone er mit umiddelbare salgsområde, og jeg har derfor markeret den med rødt. Denne zone falder sammen med et ugentligt niveau og 50-61,8% fibonacci retracement. Som i kan se på grafen, meldte sælgerne sig på banen, omkring dette niveau, allerede i sidste uge, og fik nappet en pæn del af det bullish engulfing candle, der blev formet den 18. Ligeledes ser det, i skrivende stund, ud til at sælgerne træder ind igen i dag, og der ser ud til, at der er en rimelig stor sandsynlighed for en afvisning, og et videre selloff fra 1,10. Skulle dette scenarie ikke udspille sig, i dag her i løbet af New York, så læg lige mærke til hvor meget confluence der gemmer sig i horisonten. Fortsætter prisen længere op til 1,11, begynder de seneste 50 dages eksponentielle glidende gennemsnit også at komme i spil, sammen med ovennævnte. Skal vi op til 1,11, kommer vi nok derop ad i morgen eller torsdag, og torsdag ligger US Unemployment Claims, hvilket nemt kan fungere som katalysator til videre selloff, hvis denne overgår forventningerne. Mit første target vil være 1,05, og får vi et brud på dette niveau, skal vi helt ned omkring 97 cent, og til sidst 84 cent! Spørgsmål, kommentarer og kritik er som altid velkommen! Happy Trading! // Mads Brandt https://www.tradingview.com/u/Laban132/ [image: 71972_Skaermbillede_2015_03_24_kl._15.41.36.png]
  • "The Interface Is Where the Profit Is"

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Absolut læseværdig artikel med mange gode pointer for aktieinvestorer: "The new breed of companies are the fastest-growing in history. Uber, Instacart, Alibaba, Airbnb, Seamless, Twitter, WhatsApp, Facebook, Google: These companies are indescribably thin layers that sit on top of vast supply systems ( where the costs are) and interface with a huge number of people ( where the money is). There is no better business to be in. The New York Times needs to write, fact check, buy paper, print and distribute newspapers to get their ad money. Facebook provides a platform for us to write our own content, and Twitter monetizes the front page of newspapers, which happens to now be the Twitter feed. Our relationships are no longer with the service providers. Our mobile operators seem like dumb data pipes while WhatsApp provides the services we value and can monetize our attention". http://techcrunch.com/2015/03/03/in-the-age-of-disintermediation-the-battle-is-all-for-the-customer-interface/
  • "Verdenshistoriens største finansielle eksperiment"

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Der er nok ikke mange af os, der tænker på det i dagligdagen, når vi er nede og handle i supermarkedet eller på vej på arbejdet eller ude og luge ukrudt i haven. Men vi står lige nu, her i foråret 2015, midt i verdenshistoriens største finansielle eksperiment. Det går ud på, at de største centralbanker i verden, dem som forsøger at holde styr på vores globale finansielle system og vores pengevæsen, siden finanskrisen i 2008 har printet friske penge for op mod 10,000 mia. USD, svarende til næsten 60,000,000,000,000 danske kroner eller omtrent 2,000 Storebæltsbroer. Det er en tredobling af det antal penge der er ude i pengesystemet på bare 5 år. Vi har aldrig set noget lignende". http://delightmagazine.dk/frank-hvid-petersen-carnegie-privat-banking/
  • TA på GN Store Nord

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Ved gennemgang at mit danske aktie-univers har jeg den sidste uges tid haft GN Storenord i kikkerten. Se engang på graferne her under. Hvis vi først kigger på uge-grafen, så kan vi se, at toppen fra sommeren sidste år er foruroligende tæt på, og nemt kommer til at fungere som "låg" over kursen. Men både volume og weekwave-indikatoren viser glimrende takter, og det får mig til at tro, at der er kraft nok i aktien til at kunne bryde igennem modstanden. Ser vi på dagsgrafen, så er kursen her brudt op fra en kile/vimpel (tegnet ind i grafen), og også her er indikatorerne ganske fine. Normalt ville jeg ikke have tøvet med at gå ind i et setup som dette, da der er fin sandsynlighed for videre optur. Men to ting har holdt mig ude indtil nu. Det første er som nævnt tidligere "låget" med modstanden omkring kurs 163. Det giver os kun ca. 5 point (3%) op til modstanden, og det er normalt ikke et scenarie, jeg begiver mig ind i. Derudover er der situationen på det danske marked (som jeg skrev i min korte analyse forleden), hvor jeg gerne vil se en bund i mine markeds indikatorer (FH, kort hausse og weekwave) for at sikre mig, at jeg har de generelle markedstrends på min side. Men ser vi en sådan vending, og GN bryder op gennem 163, falder lidt til ro og så viser takter til at køre videre op, så kunne jeg sagtens finde på at slå til. (husk at ovenstående ikke er købs- eller salgsanbefalinger, men kun er til undervisningsbrug). Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71968_GN_uge.png] [image: 71968_GN_dag.png]
  • Gearing

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Gearer du, når du investerer i aktier - så har du muligheden for at være med i en artikel om gearing og certifikater i magasinet Penge & Privatøkonomi. Artiklen kommer til at handle om gearede ETN'er, CFD'er og lånefinansieret aktieinvestering. I den forbindelse skal vi bruge en privat investor, der gerne vil fortælle om sit depot og overvejelser i magasinet. Du får dine investeringer vurderet af en ekspert, kommer med i magasinet og får taget nogle flotte billeder. Er du interreseret i at være med, så kontakt mig på [email protected] Mvh. Andreas Lønstrup, journalist
  • Wilh. WIlhelmsen analyse, del 3

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    https://hammerinvesting.wordpress.com/2015/03/23/wilhelm-wilhelmsen-holding-the-bull-case/
  • Præsentation af Dandrit

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Skov_KejserH
    Her er Eric Leire's præsentation på DAF http://www.shareholders.dk/kampagne/InvestorDagen-Koebenhavn-2015-webtv/Dandrit
  • BIOTEC PHARMACON: Webcast fra Investordagen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Svein Lien, CEO fortæller om virksomhedens store potentiale på sårbehandlingsområdet med Woulgan Biogel på Investordagen i København d. 18. marts 2015: http://www.shareholders.dk/kampagne/InvestorDagen-Koebenhavn-2015-webtv/Biotech-Pharmacon
  • Analyse af W. Wilhelmsen Holding

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop skrevet en analyse af W. Wilhelmsen Holding, der er noteret på den norske børs: https://hammerinvesting.wordpress.com/2015/03/18/wilhelm-wilhelmsen-holding-quality-at-bargain-prices/ Synspunkter?
  • Gratis streamingtjeneste truer NETFLIX

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Én ud af ni hollændere har Popcorn Time installeret som app på deres smartphone eller tablet, men det er ikke bare Holland. Popcorn Time er tilgængeligt på 44 sprog, og hvis man ser på Google-søgninger i lande som Italien, Portugal og Spanien, er Popcorn Time også mere populært end Netflix, skriver BloombergBusiness, og i Sverige oplever den svenske filial 100.000 download af sin app om dagen, oplyser en talsmand til magasinet Wired. Det er kort og godt film- og TV-industriens største hovedpine til dato". http://www.bt.dk/udland/banker-netflix-her-er-den-gratis-streamingtjeneste-der-er-for-god-til-at-vaere-lovl
  • Høje laksepriser fremover

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Den norske regering ønsker en kontrolleret vækst i produktionskapaciteten i laksesektoren. Det skal ske samtidigt med indførslen af endnu strammere miljøkrav. Disse er især rettet mod problemet med lakselus. I går blev der så meldt ud, at nye koncessioner vil være fulgt af meget skærpede miljøkrav i 2015. Det skønnes fra branchens side, at kun få opdrættere vil benytte sig af muligheden for at øge kapaciten op til de nu tilladte 5%. Dertil er de nye miljøkrav for svære at leve op til. Det vil sikre en begrænset udbudsside. Med en stor og stigende efterspørgselsvækst, så vil dette betyde høje laksepriser i de kommende år. Aktiemarkedet var meget glad for den melding og sendte kurserne på lakseaktierne pænt i vejret i går. Jeg er selv stadig meget bull på sektoren. Disclaimer: Jeg har aktier i Bakkafrost og Marine Harvest http://stocklink.no/Article.aspx?id=109197 http://www.ilaks.no/sikrer-hoye-laksepriser-lenge/
  • Why Investors Care (Part 1)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    I løbet af ugen er der specielt kommet spørgsmål omkring FOMC. Hvad er det der gør det så vigtigt. Vi ved alle sammen godt at nyheder rykker rundt på markedet, men hvad rykker rundt på hvad. Herunder vil jeg fortælle lidt om nogle af de største nyheder. Vi starter med FOMC, EIA Petroleum Status Report (bedre kendt som Crude Oil inventories) og Employment situation. FOMC: Til FOMC møder fastslår Fed renterne i den nærmeste fremtid. Dette sker ca. hver sjette uge. FOMC er den største nyhed af dem alle, for os som investorer. Uger i forvejen begynder markedsdeltagere at spekulere omkring hvad de kommende vil renter vil blive og hvad Yellen vil sige i sit pressemøde. Hvis markedets forventninger til enten resultatet af mødet eller Yellens pressekonference er forskelligt, så vil der ske store udfald i markederne. De renter som Fed fastgør til mødet er et pejlemærker for alle andre renter. Det kan være alt fra bankernes indlåns og udlånsrenter til huslån. Feds afgørelser har også stor effekt på hvor mange penge der bliver lagt i aktiemarkedet. Hvis Fed for eksempel hæver renterne, så vil der ryge flere penge fra aktiemarkedet og over i obligationer, da det er et mere sikkert sted at have sine penge placeret. Højere renter har også en stor effekt på økonomien. Højere renter har det med at sænke den økonomiske vækst hvor lavere renter sætter gang i økonomien. Ser vi på det fra forbrugerens side, så vil højere renter gøre at der vil blive brugt færre penge på huse og biler. Ser man på det fra virksomhedernes perspektiv, så vil virksomheder med store lån eller gæld også få højere omkostninger på dette ved stigende renter. EIA Petroleum Status Report: Råolie produkter bliver prissatte efter udbud og efterspørgsel ligesom alle andre produkter. I perioder med stor økonomisk vækst forventer man at efterspørgslen er høj. Hvis lagertallene er lave, så vil det fører til en forøgelse i oliepriserne. Det kan også føre til prisforøgelser på relaterede produkter såsom opvarmnings olie og benzin. Hvis lagertallene er høje i perioder med stor efterspørgsel, vil priserne måske ikke stige så meget eller overhovedet. I perioder med lave økonomiske aktiviteter vil efterspørgslen på olie måske ikke være så høj. Hvis lagertallene dermed er stigende kan det medføre faldende oliepriser. Råolie er en vigtig råvare i den globale økonomi. Og siden at olie er så vigtig en råvare, så kan oliepriserne også være med at sætte et pejlemærke for inflationen. I USA er forbruget steget når oliepriserne er steget, og omvendt når de er faldet. Oliepriser er også så vigtig en del af den globale økonomi at flere landes valuta er stærkt påvirket af svingende oliepriser. Employment Situation: Rapporter om beskæftigelsen i USA er noget af det, der virkelig kan rykke markedet. Ligesom FOMC så begynder investorer også at spekulere i beskæftigelses tallene i lang tid før de kommer ud. Er rapporten her anderledes end deres forventninger så kan det tydeligt ses i markedet, da det vil skabe store udsving. Beskæftigelses rapporten giver det mest omfattende overblik over hvor mange mennesker der leder efter jobs, hvor mange er i beskæftigelse, hvad får de i løn og hvor meget arbejder de. Tallene viser noget om hvordan økonomien på det reelle tidspunkt er og hvordan det vil udvikle sig i fremtiden. Beskæftigelses tal er også noget af det som Fed holder et ekstra skarpt øje med. Fed medlemmerne holder et stærkt øje med selv de mindste udsving i disse tal. Tallene giver et stort indblik i løn-inflation og dette er vigtigt for Fed at holde øje med. Hvis inflationen er under kontrol så er det nemmere for Fed at føre en mere medgørlig pengepolitik. Hvis inflationen er et problem så har Fed sværere ved at skabe økonomisk drivkraft. Ved at holde et skarpt øje med disse rapporter kan investorer få en større indsigt i hvordan Fed vil reagere til deres møder. Hvis inflationen truer, så er der sandsynlighed for at Fed vil hæve renterne og dermed gøre at penge vil gå fra aktiemarkedet og ind i obligationsmarkedet. Hvis beskæftigelses væksten er lav eller negativ så er der sandsynlighed for faldende renter og flere penge vil gå fra obligationsmarkedet og ind i aktiemarkedet. Anders http://www.egsvang-trading.dk/blog [image: 71953_Skaermbillede_2015_03_21_kl._13.18.14.png]
  • Advance LPG

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har nu set Advance LPG omtalt og anbefalet både herinde og på diverse andre aktie-fora, og ville derfor høre, hvad jeres tanker om aktien er? Aktien er tidligere blevet omtalt af Helge Larsen her: http://www.proinvestor.com/?p=debat_1&postid=71899&thread=50&start= Hvad mener PI?
  • Webcast fra Investordagen i København marts 2015

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Her er samtlige webcast fra Investordagen: http://www.shareholders.dk/kampagne/InvestorDagen-Koebenhavn-2015-webtv/
  • Fejl i chat

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Vi har haft en fejl i vores chat, hvilket gav nogle brugere adgang til chat admin. I den forbindelse er nogle brugerkonti blevet deaktiveret. Hvis du fejlagtigt er blevet deaktiveret, kan du skrive til [email protected] og få den åbnet igen. mvh Henrik
  • Inspirationsliste for Norden og USA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Her er lidt inspiration til jer til den kommende uge. Jeg har været ved at skanne og bladre markedet igennem her til aften, og vil her lige dele mine observations-kandidater. Det skal lige siges, at det er lidt forskellige kriterier, de er udvalgt efter. På det nordiske marked kigger jeg efter aktier, som skal holdes i 1-5 uger (dog gerne længere hvis en god trend etableres). På US-markedet er der fokus på en timeframe fra 1-9 måneder (dækket af med optioner). Kandidaterne er udvalgt efter ren TA, og jeg skal her i weekenden lige have dem filtreret igennem med lidt FA, lige som jeg gerne ser at markedet viser positive takter i den kommende tid. Norden: AstraZeneca (er netop købt i denne uge) Nibe Betsson Nordic Semicond. Schibsted Telenor Tele2 USA (skrevet som tickersymbol): ALL BXP CMS EIX EQR GGP HCN KIM NI PDCO PNW PSA Ansvarsfraskrivelse: Ovenstående er ikke købs- eller salgssignaler. Det er udelukkende et indblik i mine overvejelser i markedet til ren uddannelsesbrug. God investeringslyst Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772