Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Alpha Bank - hvad og hvor?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg så det fremragende interview med Lars Tvede i Millionærklubben, hvor han endnu engang talte varmt om Alpha bank. Jeg ønsker at lave en mindre investering i denne bank, men kan ikke finde ud af hvad børskoden er, da der på Nordea/Nordnet findes flere der hedder Alpha Bank. Kan PI hjælpe?
  • SAXO BANK lancerer ny platform

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Will Saxo Bank be able to position itself as a bridge to transforming the financial industry? - We clearly don't know the answer to this question just yet. The effort in itself deserves some praise now, and surely along the way it will also attract some or even a lot of criticism. The key for Saxo Bank's success in this effort is in listening to that criticism and adjusting quickly enough to adapt to a market that continues changing at a lightning pace". http://www.financemagnates.com/forex/brokers/saxotradergo-not-just-a-new-platform-but-a-strategic-shift-for-saxo/
  • Bayer AG

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Kære alle Jeg overvejer kraftigt at indkøbe Bayer AG-aktier. Er der nogle inputs hertil? Ser aktien fornuftig ud mv. Jeg ser frem til at høre fra jer. Mvh. Agenten
  • Eksponering mod Japan?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Første indlæg fra en ganske nystartet investor. I lyset af bl.a. Lars Tvede's interview i Millionærquizzen har jeg (sikkert som mange år) fået blod på tanden i forhold til det japanske aktiemarked. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe det an, da jeg næsten intet ved om dette marked. Hvis min eneste interesse er at satse på et generelt opsving i det japanske aktiemarked på lang sigt (gerne, men ikke nødvendigvis, uden valutakurspåvirkning) hvad er så det nemmeste/bedste valg for en nystartet privat investor? Jeg tænker umiddelbart en ETF som dækker hele markedet. Jeg har udset mig tre muligheder, men jeg ved ikke hvilken jeg som uerfaren amatør bør vælge/skal holde mig fra. (Eller om jeg bør gå en helt anden vej?) De tre muligheder jeg har set på er: MAXIS Nikkei 225 Index Fund ETF (NYK) iShares MSCI Japan Index Fund (EWJ) WisdomTree Japan Hedged Equity ETF (DXJ) Er der en venlig sjæl eller to som vil give sit besyv?
  • IFTA V-Månedsmagasin Maj 2015

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    https://www.youtube.com/watch?v=WsLg9w7WkZ8 Lidt Index, IFTA Benchmark emner, et par Charts (MAERSK-B, DNORD og FLS) og så lidt om Spoofing! Et tilbageblik - "Flash Crash" den 6. maj-2010: https://www.youtube.com/watch?v=H4BzsevJthw Gode hilsner -- http://ifta.dk/ https://www.facebook.com/IftaAps
  • Aktiegennemgang med TA

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Mange spørger mig til analyse af diverse aktier, så nu har jeg lige lavet en video over de mest efterspurgte. Der er ikke rigtigt nogen af dem, der ryger specielt højt op på min købskandidatliste, men jeg kommer omkring mange af de måder, jeg bruger til at vurdere aktier ud fra, så det kan muligvis bruges alligevel. Er der spørgsmål, så skriver i selvfølgelig bare. (Listen af aktier står i beskrivelsen under videoen på Youtube) Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=66NegMfKBS0
  • Køberne er muligvis på vej på banen igen efter lidt tumult

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Som mange har forespurgt på, så er ugevideoen klar allerede lørdag i denne uge. Som sædvanligt analyserer jeg Danmark, Norge, Sverige og USA, og i denne uge er det tyske DAX også medtaget. Jeg regner med også at lave en video med 5-10 aktier, som jeg vil kigge på med TA, og her vil jeg kigge på nogle af de mange kandidater, som I har sendt (jeg når nok ikke dem alle). Efter et par nervøse uger på markederne bliver det nu spændende at se, hvad der kommer i de næste par uger. Jeg kan røbe så meget, at jeg ikke tror vi får en kæmpe nedtur. Mine modeller antyder, at vi nok snart ser køberne liste sig på banen igen. Men se med i ugens video her: Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=FNWbHERfIk8
  • Møller vs. Solenergi som investeringsobjekt

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    AnalyseThatA
    Ja, jeg læser lidt på spekulant.dk også, det er egentligt sørgeligt at vi ikke har Helge herinde mere, men jeg håber da han bliver inviteret til Julefrokosten, hvis der kommer en sådan i år. Der skrives: http://obton.com/projekter/obton-solenergi-italien/ Gad vide hvorfor nogen gider investere i vindmøller, når solceller er så tilsyneladende lukrativt...? Mit korte svar vil være: Obton - flot udbudsmateriale, men at stikke blår i øjnene på garvede personer med at skrive "15,1% i gennemsnitlig rente", er jo egentlig at skrive det samme som: Tjen 7,1 % årligt hvis du sætter dine penge i noget hvor vi ikke har kalkuleret tingene helt korrekt, der er en stor risiko for at solcellerne ikke lige leverer det de skal efter nogle år, vi tager en bunke penge i omkostninger, både årligt og i opstart, og vi har sandsynligvis selv lejet grunden lidt længere og køber det hele for vores fortjeneste til kun 10% når vi er færdige med at tjene penge på dig - og forresten binder du dine penge mange år, med små sjatudbetalinger og først egentligt afkast om 20 år. Ok, jeg er ikke så positivt indstillet, men når man decideret fordrejer sandheden omkring den indtjening man får, ved at tilsidesætte rentes rente-princippet, så kan man i danske banker jo bryde enhver markedsføringslovgivning og love højere renter, ved blot at skrive "gennemsnitlig årlig rente" og binde folk i længere tid. Findes der ikke en lovgivning på området som pålægger en lignende ting som med lån hvor ÅOP skal angives? Max Bank ville kunne give 9% i gennemsnit årlig rente på deres indlån, og endda med mindre risiko hvis man blot tager et eksempel. De giver jo 4,5% årligt. Tilbage til spørgsmålet, for her er jeg ikke så stærk. Hvad giver mest, hvis man tager en 20-årig investering i sol og vind? Obton har jo 7,1% årligt, eller efter deres egne tal 15,1%, hvad har en investering i et vindprojekt som firma - for det er jo ikke til at finde ud af, hvis det er som mange gør, med skattefordele, som Obton jo også gør en del i.
  • Ved du hvad/hvem Bavarian Nordic A/S er?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    BAVA: Bavarian Nordic A/S Bavarian Nordic er som mange ved en virksomhed, der udvikler vacciner til forebyggelse og behandling af en lang række sygdomme. Deres indtjening kommer hovedsageligt fra deres mæslinge og koppe vaccine. Bavarian er en sund virksomhed med god vækst og endnu mere vigtigt; fantastiske fremtidige udsigter. Den massive hype, der har være om Bavarian startede i efteråret, da det blev offentliggjort at Johnson og Jonhsons datterselskab Jansen var interesserede i Bavarians Ebola Vaccine. Bavarian modtog til at starte med et beløb på ca 1.25 milard DKK, som skulle finansiere udviklingen af denne. Tidlige forsøg viser at Bavarians vaccine er effektiv og at den bestemt kan regnes som et produkt, som kan ende med at tjene virksomheden penge. I tillæg til Ebola Vaccinen så har Bavarian også gang i andre projekter. Deres Prostatakancer vaccine viser gode resultater og har landet Bavarian en aftale med Bristol Meyers Squib, som kan ende med at indbringe Bavarian ca. 6 milliarder DKK. Grundet disse succeshistorier er aktien steget fra 103 til 390, nu 340, i løbet af det sidste år. Det store spørgsmål er nu; Er der mere benzin tilbage i tanken? Er der mere at komme efter? Mit umiddelbare svar på dette begrundes dels af en forventning om en succesfuld Ebola vaccine og en succesfuld Prostatakancer vaccine, men til dels også af de købere som vi i den seneste tid har set på aktien. Det er ikke nogen hemmelighed, at det vil være gigantisk for Bavarian at kunne introducere både en Ebola og prostatakancer vaccinen og hvis dette sker, så er kurs 1000 ikke nogen umulighed. Nu til køberene, den seneste tid har vi set en stigende interesse for Bavarian fra udlandet. Sker dog samtidig med at nogle af de danske banker sælger ud. For mig at se er det gået op for store internationale spillere at Bavarian er en virksomhed med et flot potentiale på den lange bane. Det at de har sorte tal på bundlinjen og en fin organisk vækst bidrager til denne tankegang. problemet ligger på den korte bane i mønsteret som aktien bevæger sig i. Bavarian er en særpræget nyhedsaktie. Den stiger voldsomt på nyhedder, for derefter at sive let til næste nyhed. Dette gør det besværligt at bruge teknisk analyse til at skabe den edge som vi normalt gerne vil have både ved entry og exit. Personligt har jeg siddet i aktien siden den var i kurs 185.5. Mit kursmål er 500 omkring juni, men det kommer meget an på om nyhederne er gode eller dårlige. Nå, hvad er konklusionen på det der sker nu? De sidste dage er Bavarian faldet 13%, skal man være bekymret for det? skal man sælge nu? er det nu den falder? Måske, men sandsyneligvis ikke. Aktien er som sagt en nyhedsaktie og vi ser normalt på aktier der springer, at de skal ned og lukke en smule af de huller de efterlader. Bavarian er steget over 300% på et år hvilket kan være et encitament for mange til at tage profit. Jeg ved at mange kender til og at nogle mig selv inklusiv er utrolig tilfredse med at være i den. //Anders S. Kongsbak
  • Lækker genudgivelse af en vigtig økonomibog

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Lars Tvedes bog "Kriser, krak og kaviar" er netop udkommet i en ny udgave. Og jeg må indrømme, at det var med stor begejstring, at jeg sagde ja til at skrive en anmeldelse af bogen i sin nye udgave. Den første udgave af bogen udkom for en del år siden, og har siden da haft sin faste plads på min "investeringsreol". "Kriser, krak og kaviar" starter ud med en gennemgang af den moderne økonomis forståelse. Vi får en gennemgang af John Laws opfindelse af statsstyrede papirpenge, der ganske levende gennemgår processen med indførelsen af de første papirpenge i Frankrig i starten af 1700-tallet. Herefter tages vi elegant på en rejse igennem de næste 300 års vigtigste økonomer og tænkere, der har formet det syn på økonomien, som vi har i dag. Men vigtigere end gennemgangen af økonomerne er gennemgangen af de sidste århundreders økonomiske kriser. For det viser sig hurtigt, at Lars Tvedes formål med bogen er at opbygge en forståelse hos læseren for, hvad der danner økonomiske cyklusser i verden, hvor tit de opstår og ikke mindst, hvad der forstærker dem. For når man kigger på Tvedes gennemgang af de største og vigtigste kriser i de seneste 500 år, så ser vi dem starte i midten af 1500-tallet i det Hapsburgske imperium med obligationer som spekulationsemne og derefter komme og gå med få års mellemrum over hele den vestlige verden gennem de næste 5 århundreder. Ingen lande er undtaget fra kriser, og spekualtionsobjekterne, der har været skabt boblerne og de der af følgende kriser er alt fra tulipaner, uld og obligationer til ejendomme, jernbaner, aktier, metaller, valutaer og kunst for bare at nævne nogle få. Kort sagt så har spekulationen, boblerne og kriserne altid været der. Og uanset hvordan vi end vender og drejer det, så er Lars Tvedes budskab, at de med garanti opstår igen. Efter kapitlerne om boblernes og krisernes historie skifter bogen lidt retningen og begynder for alvor at dykke ned teorierne bag konjunkturcyklernes opståen. Dette kan muligvis for nogen forekomme som den tunge del af bogen, men det er væsentligt at forstå disse grundideer om cyklusser, kaosteori og kriser for at få en fornemmelse af, hvad man skal være opmærksom på i forsøget på at spotte en kommende krise og et eventuelt sammenbrud. Mod slutningen af bogen kommer nok det mest praktisk rettede kapitel i form af kapitel 25 "Konjunkturcyklusser og investeringsstrategi". Her kommer ind bag facaden på en kapitalfond, der ud fra makroøkonomiske betragtninger skal forsøge at fastlægge deres investeringsstrategi. Det er ikke et konkret "how to" kapitel, som den private investor kan kopiere direkte i sin egen strategi, men dog et væsentligt indblik i, hvordan store institutioner bringer teorierne om cyklusser i økonomien ud i praksis i deres daglige investeringsbeslutninger. Hvem er denne bog skrevet for? Det er altid sundt at overveje, hvem en bog er skrevet for. Og i dette tilfælde ville det være oplagt at sige noget i stil med "folk med interesse for økonomi og investering". Men nu er det en ret bred gruppe, så lad mig først komme med min mening om, hvem bogen ikke er skrevet for. Hvis du er helt ny på markedet og stadig arbejder på at finde hoved og hale i de mest basale investeringsprincipper for at opbygge en sund portefølje, så er det muligvis ikke her du skal starte. Ikke at de fleste ikke kunne have gavn af bogen. Men som helt ny investor ville jeg nok i stedet henlede din opmærksomhed på en af Lars Tvedes andre bøger, nemlig "Børshandlens psykologi", som er lidt mere tilgængelig for helt nye i investeringsfaget. Men "Kriser, krak og kaviar" er absolut anbefalelsesværdig til alle med interesse for økonomien som helhed og ikke mindst interesse for investeringen af egne midler. Blot kapitlet om konjunkturcyklussernes opdeling i lagersvingninger, kapitalinvesteringer samt ejendomsinvesteringer og disses betydning for krisers opståen og deres dybde er guld værd for enhver investor. Så generelt vil jeg påstå, at alle investorer bør tage fat på "kriser, krak og kaviar" på et tidspunkt i deres investeringsliv. Den er læseværdig, den har et højt antal af gode og levende historiske beskrivelserne og ikke mindst så bibringer den en overskuelighed over nogle meget væsentlige emner som f.eks. økonomiske teorier samt ideen om cyklusser i teorien. Derudover bør den også give de fleste nutidige investorer en vis grad af ydmyghed over den økonomiske tid vi lever i. Vi har de seneste år bevæget os i en fantastisk optur på markederne. Og bogen her gør det med al tydelighed klart, at også disse gode tider får en afslutning. Om det er i morgen eller om 5 år kan bogen selvfølgelig ikke sige, men den minder os på fantastisk vis om, at ingen gode/dårlige tider varer for evigt. Vi er også på dette tidspunkt i historien "blot" på vej fra den ene cyklus til den næste, skønt vi ofte fortæller os selv at "denne gang er det anderledes". Vigtig viden og vigtig inspiration. Mine største anbefalinger her fra til "Kriser, krak og kaviar" Hans-Henrik Nielsen Markettimer.dk [image: 72247_Kriserkrakkaviar.jpg]
  • C20CAP, AP Møller og Vesats

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Jeg har kigget på et par danske aktier. Først skal det siges at forsætter faldende i C20 indekset vil kursen på disse aktier nok også falde. 40 % af en akties udvikling skyldes normalt alene udviklingen i indekset. Jeg aner ikke noget om vi har set bunden eller ej i C20 indekset. Rent teknisk analyse kan man se C20-CAP-indekset lavede en hammer torsdag, hvilket normalt er et bullish signal. Indekset er i 989, og der er støtte i 970-området hvor også det 50 dages gld. gns. er, og dernæst i 949 hvor indekset fandt støtte den 26/3 sidst, og som bekræftes af andre trendlinjer man kan se. Jeg tror ikke vi ryger under 949, flere europæiske indeks har god støtte ved yderligere fald på 3-4 procent herunder f.eks. Daxen der har god støtte i 11.000 området og vil ryge derned hvis markedet falder 3-4 % mere. Men der er mange ubekendte, om vi har set bunden eller ej ved jeg ikke, men jeg har vovet pelsen i dette indlæg og andre og mene at vi ikke skal yderligere ned end 3-4 % hvis det forsætter nedad, så har en del indeks også haft en korrektion på 10 %. Jeg er godt klar over at ryger vi nu ned med 15 %, så kan alle pege fingre af mig, men i det mindste havde jeg modet til at skrive min holdning og gæt og ikke lurepasse. Der er en del faktorer som er bestemmende for også hvor langt vi skal ned og som jeg ikke kan spå om og som intet har med teknisk analyse at gøre, herunder valutaudviklingen i Dollar/Euro, Grækenland forlader Euroen, dårlige/skuffende regnskaber generelt mv. Derfor kan der komme forhold ind som ikke er tilstede nu i skrivende stund hvor jeg afgav mit bud på maks 3-4 % yderligere i korrektion. Men når jeg mener bunden er nået i C20 indekset vil jeg holde øje med et par aktier. Jeg kigger primært på det med tekniske briller. Min investeringshorisont er 2-12 uger. AP Møller aktuel kurs 13.220 Kursen er nu under både 50-dages glidende gennemsnit og 200 dages glidende gennemsnit og MACD og DMI siger nedtur på alle parametre. Generelt ser alt bearish ud, som det jo skal i en korrektion. Der er støttelinjer i 13.000 og 12.700-12.800 området. RSI har nået 30 og kan uden videre sagtens gå yderligere ned til 20 og kan også i en kortere periode kører rundt i dette område, men alt andet lige indikerer det en oversolgt aktie. Det er bemærkelsesværdigt at der er divergens mellem MFI og kursen. MFI stiger fra 27-30/4 imens kursen falder. Den divergens kan være en bullish-indicator. Volumen under faldet den 30/4 var noget under normalen/det 21 dages glidende gennemsnit for volumen. Det er således værd at bemærke at der ikke var massivt salgspres på aktien i det mindste på det sidste fald. Selskabet har en estimeret P/E på 7,4 for år 2016 og 10 for år 2015, dette er lavt er de fleste enige om. Fragtraterne er stigende fra et lavpunkt hvilket vil gavne Maersk Line. Generelt en sund virksomhed. AP Møller vil jeg gerne fiske efter i 12.700-13.000 området. Vestas aktuel kurs 302,70 Også her ser det bearish ud på DMI og MACD som det jo også skal i en korrektion. Aktien er dog stadig markant højere end det 200 dages glidende gennemsnit. Det 50 dages glidende gennemsnit er i området omkring 290 hvor der også kan tegnes en støttelinje. Ligepræcis 290-området er interessant, et faldt dertil vil svare til et faldt på yderligere 4 % hvilket sagtens kan forekomme hvis korrektion forsætter, men kommer Vestas derned og begynder man at ane at korrektionen ebber ud, så er det for mig meget interessant område at gå ind i. RSI er i 49, RSI har fundet støtte i 40-43 området 6 gange i de seneste 2 år og ryger kursen ned i 290-området vil RSI nok også befinde sig i 40-området, hvor den som nævnt tidligere har fundet støtte. Der har været et vist salgspres på aktien under nedturen på enten normalen eller lidt over målt på volumen. Vestas har oplevet rekord-ordrer indgang, over det forventede, i 1. kvartal, bl.a. fra Kina og Brasilien hvor der er stort vækstpotentiale for Vestas. Virksomheden guidance for år 2015 var meget konservativ, som måske kan huskes. En opjustering kan bestemt ikke udelukkes, på et eller andet punkt har kursen naturligvis taget højde for det, men en positiv kurstrigger kan det dog stadig være. Umiddelbart virker Vestas til at være i god form mht indkomne ordrer og der er potentiale til yderligere ordrerindgange fra de lidt nyere kunder om man så kan sige fra Kina og Brasilien. I skrivende stund er der just også offentligjort ny stor ordrer fra USA, som markedet ikke har reageret på endnu grundet lukkedagen i dag. [image: 72234_AP_Moeller.png] [image: 72234_Vestas.png] [image: 72234_COPENHAGEN_20_CAP.png]
  • Nasdaq analyse 1. maj

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    For en uge siden brød Nasdaq'en til nye højder og toppede i ca. 4550. Den store pris-ekspansion kunne til sidst ikke holde dampen oppe længere og vi trader pt. i 4435 området. Lidt ligesom tyngdekraften, skal alt der kommer op også ned igen - og det kom det. Man kan sammenligne markedets rytmer med bølger der skyller ind over kysten eller en persons vejtrækning; det er i grove træk det samme der sker igen og igen. Nok om det. Efter at prisen for en uge siden var ude at udforske nyt territorium, er den atter havnet direkte i den tunge zone den kom fra (mellem ca. 4423-4460). I går fik vi så 3. trend-line touch, (se billede) og det ser efter min vurdering lettere bullish ud. Men som jeg gerne plejer at nævne, så kan prisen sagtens nå at vise os bear-potentiale endnu. Mit bud er at markedet i den nærmeste tid falder lidt til ro, hvilket muligvis vil resultere i en stagnerende fase for derefter atter at tage på udflugt. Brydes 4460 området er næste mulige destinationer 4500, 4523 og selvfølgelig 4550 området. Brydes 4423 området er næste mulige destinationer 4407 (50% fib retracement), 4372 (61,80% fib retracement) og 4350 området. En lille bonus-info er alle de grønne pile på billedet som viser den flotte fibonacci relevans for Nasdaq God weekend til alle Mathias [image: 72244_Skaermbillede_2015_05_01_kl._18.11.04.png]
  • Feriedage på børserne

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Mange har spurgt mig i dag, hvor man finder ud af, hvilke markeder, der er åbne hvornår, så man kan finde noget at handle på, hvis man er en aktiv trader. Jeg har et par sider her, som jeg plejer at holde øje med: http://www.kgieworld.com/GlobalStocks/GlobalMarkets/Holidays.aspx?sc_lang=en https://www.nordnet.dk/mux/web/marknaden/marknadsinformation/handelskalender.html mvh Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772
  • Undersøgelse af investering i iværksætteri

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Har du 10 minutter? Hvis du har, er du en stor hjælp for to studerende af innovation og entreprenørskab ved Syddansk Universitet. Vi er i færd med at undersøge holdninger omkring investering og investeringsmuligheder i forbindelse med iværksætteri. Du hjælper os ved at svare på dette spørgeskema: http://goo.gl/forms/oAmXp1NoII På forhånd tak for din hjælp. Björn og Martin P.S. Alle dine svar bliver naturligvis behandlet anonymt og fortroligt. Hvis du har spørgsmål eller yderligere kommentarer, er du velkommen til at kontakte os på [email protected].
  • TESLA - nu med batteri til hjem og virksomhed

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Tesla Motors Inc. Chief Executive Officer Elon Musk unveiled a suite of batteries to store electricity for homes, businesses and utilities, saying a greener power grid furthers the company's mission to provide pollution-free energy. "Our goal here is to fundamentally change the way the world uses energy," Musk said at an event Thursday at the company's design studio in Hawthorne, California. "We're talking at the terawatt scale. The goal is complete transformation of the entire energy infrastructure of the world." http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-05-01/tesla-s-musk-unveils-batteries-for-home-businesses-utilities
  • Olieaktierne i us tog

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Et godt spring op i går. Cveo mfl. Mine aktier er steget 40% på 12 måneder. Som sædvanligt overvejer jeg aktierne jeg vil holde over sommeren. Jeg holder alt. Er drejet over i mere defensive de sidste 2 måneder,og synes væksten i eu virker stærkere. Har blot købt c20 og lidt apm. det går ok.
  • Apple: EPS 40% op YoY

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2011q1 25 91 2011q2 29 111 2011q3 28 101 2011q4 46 198 2012q1 39 176 2012q2 35 133 2012q3 36 124 2012q4 55 197 2013q1 44 145 2013q2 35 107 2013q3 37 118 2013q4 58 207 2014q1 46 167 2014q2 37 128 2014q3 42 142 2014q4 75 306 2015q1 58 233 PE ved kurs 130 = 16,1 Bemærk: EPS er justeret for split. Kvartalerne har her de normale numre. Apples egen kvartalsnumre er forskudt ligesom deres regnskabsår. Der er altid store sæsonvariationer, så man skal lægge vægt på YoY udviklingen.
  • En forsinket ugevideo (Norden + USA)

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så fik maskineriet tygget færdig, og sidste uges video er klar. Ud over gennemgangen af Norden og USA, så tager jeg også lige et hurtigt kig på TESLA, som jeg har fået forespørgsel på. I denne uge kunne jeg godt finde på at lave en video med ene aktie-kandidater. Så hvis I har nogle kandidater, så skriv endelig. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=zIkJ93a8UrI
  • Dandrit indgår endelig aftale om VIVBA Fase III forsøg

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Skov_KejserH
    Dandrit har i går via OTCmarkets hjemmeside offentliggjort at man har indgået en endelig aftale med Giscad om tilrettelæggelse og gennemførelse af Fase III forsøget - GISCAD er en sammenslutning af de førende onkologer i Italien med fokus på kræft i fordøjelsessystemet. Forsøget gennemføres som et multicenter forsøg. Selskabet oplyser iøvrigt at man forventer indenfor meget kort tid at have tilladelse til at aktierne kan handles direkte (Nordnet med mere) - mon ikke det giver et løft likviditetsmæssigt ? læs mere her: http://www.otcmarkets.com/stock/DDRT/news/DanDrit-Biotech-USA--Inc--Announces-Final-Collaboration-Agreement-with-the-GISCAD-Foundation?id=103052&b=y om GISCAD http://www.giscad.org/home.php
  • Tvedes tanker tangerer investorbibel

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Anmeldelse. "Kriser, Krak og Kaviar" Af Lars Tvede Jylland-Postens Forlag, 345 sider Hverken historien eller finanstroldmanden, økonom, ingeniør, serieiværksætter og forfatter Lars Tvede står stille. Derfor udkommer hans bestseller "Kriser, Krak og Kaviar - Hvorfor markeder er ustabile, og hvordan du kan forudsige opsving og nedture" fra 2002 nu i en ny og opdateret 2015-udgave på Jyllands-Postens Forlag. Det er efterhånden et omfattende forfatterskab den grundigt researchende Lars Tvede har bag sig. Udover finans-, investering- og marketingbøger udgivet i over 50 oplag i 11 lande, så slog han i 2013 igennem over for et bredere publikum med bogen "Det Kreative Samfund" - en spændende, analyserende, historisk og perspektiverende gennemgang af hvorfor nogle kulturer og lande klarer sig bedre end andre og hvorfor nogle bukker under og uddør. Den nye udgave af "Kriser, Krak og kaviar" er endnu bedre end den foregående og vil ligesom hans bestseller "Det Kreative Samfund" med stor sandsynlighed finde vej også til andre typer læsere, end de som købte den forrige. En relevant bog for alle der interesserer sig for sammenhængene mellem konjunkturer, samfund, økonomi, politik - ikke bare for dem med interesse for investering i finansielle instrumenter. I bogen tager Lars Tvede os ubesværet på en underholdene og spændende rejse gennem økonomiens historie fra John Law som indførte papirpengene i 1700-tallet efterfulgt af en omfattende præsentation af de mest centrale teorier om de økonomiske konjunkturer . Lars Tvede fortæller i et levende og letforståeligt sprog fyldt med anekdoter. - ikke kun om teorierne om udsvingene i økonomien, men også udførligt om ophavsmændene bag den historisk fortløbende formulerede forståelse og afdækning af problematikkerne, som er bag teorierne. Han serverer en imponerende liste på et sølvfad: lige fra den første økonom i verden Richard Cantillon over Adam Smith, Francoir Quesnay, Henry Thorton, Jean Baptiste Say, David Richardo, John Stuart Mill, Nicolas Biddle Karl Marx, Charles Babbage, Leon Walras og Vilfredo Pareto, Clement Juglar, Simon Newcomb, Alfred Marshal, Knut Wicksell, Gustav Cassel, Irving Fisher, Roger Ward Babson, John Maynard Keynes, Felix Somary, Joseph Schumpeter, Milton Friedman m.fl. Efter gennemgangen af de mange delvis overlappede og delvis modstridende teorier om årsagerne til økonomisk ustabilitet følger flere kapitler om pengepolitik med en række beskrivelser af analyse- og forklaringsmodeller på påvirkningen af markederne og konjunkturerne. Det er svært stof, men i Lars Tvedes pædagogiske udlægning tabes man som læser ikke på gulvet. Heller ikke i hans hans opsamlende kapitler "Sagen i en nøddeskal" og "Fire spørgsmål" under hovedoverskriften "Konjunkturteoriens kerne" , hvor Lars Tvedes brug af Albert Einsteins citat "Alt bør gøres så simpelt som muligt, men ikke simplere" er meget rammende for hans egen elegante og letlæste skrivestil. Således også her i 2015 udgaven af "Kriser, Krak og Kaviar". I kapitlet "Sagen i en nøddeskal" leverer Lars Tvede en meget informativ beskrivelse af de dynamiske - og sjældent kontrollerbare - fænomener, som driver konjunkturerne og som de fleste økonomer er enige om: "De fleste har vel prøvet at slå på en ketchupflaske, hvor der ikke rigtigt kommer noget ud? Derfor slår man hårdere og hårdere, og pludselig kommer der alt for meget. Det kaldes populært "ketchupeffekten", og den kommer altså af, at man overstimulerer, fordi effekten af ens handlinger kommer med en forsinkelse. Det samme sker, når teenagere får for meget at drikke. Sagt med andre ord sker det, fordi visse ting tager tid. Der kan f.eks. gå særdeles lang tid, fra nogen har besluttet at bygge en ejendom, til de først har planen, derefter byggetilladelsen og finansieringen og slutteligt selve bygningen. En væsentlig årsag til konjunkturcyklusser er der for denne.....Folk planlægger ud fra den nutidige situation, men når deres planer realiseres, er situationen ændret, blandt andet fordi andre planlagde det samme". Næstsidste del af bogen beskriver konjunkturer og investeringer. Her lægger Lars Tvede ud med den største cyklus af alle: Ejendomscyklussen som var hovedårsagen til krisen i 2008-2014. Hans konklusion omkring ejendomsmarkedernes volatilitet er klar: "....alle, der selv i mindste grad beskæftiger sig med investeringer, ledelse af konjunkturfølsomme virksomheder, national økonomisk politik, bankvæsen og centralbankledelse, bør investere noget af deres tid på at forstå og følge, hvad der foregår på ejendomsmarkederne, for de kan skabe og ødelægge formuer, styre landes økonomier og skabe basis for kriser, krak og kaviar som intet andet". Efter denne alvorlige påmindelse om ejendomsmarkederne betydning i konjunktursammenhæng gennemgås cyklusmønstre for kunst, antikviteter, smykker, samleobjekter, ædelmetaller, diamanter, obligationer, aktier, hedgefonde, kapitalfonde og råvarer og valuta. Kapitler som bør være pligtlæsning og pejlemærker for alle private investorer, som i disse år på egen hånd begiver sig ud på investeringsmarkedernes vilde vover. I bogens sidste del løfter Lars Tvede konjunkturanalyse op i større sammenhæng. Her i relation til lands ledelse og centralbanker. Her beskrives også investeringsstrategier i relation til konjunkturcyklusser. To af af bogens afsluttende, gode råd til investorer er: "Man kan ikke handle på nyheder. Selvfølgelig skal man holde sig orienteret, men at følge nyheder i realtid bringer intet. Det er generelt langt bedre at fokusere på det økonomiske helhedsbillede og så herud fra gætte på, hvilke typer nyheder der vil komme i de kommende måneder. Hvis nyheder generelt kommer som en overraskelse, er man ikke godt nok forberedt". "Det gode tidspunkt at købe på er ikke, når økonomien er god. Det er det, når den er forfærdelig dårlig, men hvor man man ud fra en nøgtern konjunkturvurdering tror, at den nok ikke bliver meget dårligere". Lars Tvede har med sin 2015 udgave af "Kriser, Krak og Kaviar" begået endnu en fremragende bog. Den varmeste anbefaling med herfra. Helge Larsen Redaktør ProInvestor.com