Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• NewLink Genetics Corporation - NLNK

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Har fået noget tæsk på det sidste. Langsigtet chart ser fint ud. Kræftmedincin - normalt ikke min stil, men jeg vil bare tjene penge og det er min stil.
  • BAVARIAN NEWS: Fase 1 - vaccine mod ebola

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Børsmeddelelse: "Foreløbige resultater fra dette igangværende studie viser, at prime-boost vaccinen var immunogen, uanset hvilken rækkefølge de to vacciner blev givet, og at begge vacciner kun fremkaldte midlertidige reaktioner, som forventet efter vaccinationen. Immunresponset efter boosteren synes at være velbalanceret, idet både et humoralt og et cellulært immunrespons blev fremkaldt. Sidstnævnte udgjordes af stærkt polyfunktionelle CD8+ og CD4+ T-celle responser. Disse resultater bekræfter de prækliniske resultater, der tidligere er rapporteret, og giver anledning til at evaluere vaccinen i fase 2 studier samt effektstudier". http://www.proinvestor.com/aktienyt/HUG1921020/Bavarian-Nordic-offentliggoer-praesentation-af-foreloebige-resultater-fra-fase-1-studiet-med-MVA-BN-Filo-og-AdVac-prime-boost-forsoegsvaccinen-mod-ebola
  • Kludekræmmere

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Der er idag kommet regnskaber fra ICGroup og DKCompany. IC holder omsætningen fra sidste år, men overskudet falder over 20%. DKC stiger både på omsætning og overskud. IC´s kurs stiger, mens DKC falder. Er det fordi DKC ligger på First North og derfor går under radaren, eller er der noget, jeg har overset ?
  • Dollar Cyklus

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Vi ser først på den lange trend. På dette måneds-chart har jeg lagt 17 års cyklus ind, som man kan se så havde vi en top i 1985 og igen 2002. Ser vi på bundene, så dannede Dollar-indexet bund-formation omkring 1993 og igen 2010. Altså betyder det at jeg forventer en ny top i 2019. Det er interessant at se at Dollaren korrigerer kraftig ned fra toppene i den lange trend. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=%24USD&p=M&st=1980-02-22&en=today&id=p45218146526&a=390966643&r=1431428425480&cmd=print Næste chart viser den kortere cyklus på ca. 18 måneder på de uge-chartet. Som man kan se så har Dollaren været ret extrem her i foråret og der vil være pres nedaf de næste 8-9 måneder. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=%24USD&p=W&st=2004-10-02&en=today&id=p58590645760&a=209968877&r=1431428806923&cmd=print Mvh. nfø
  • Officielle tal for USAs økonomi er false, fake og (ph)fony.

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Udviklingen i USAs økonomi går den forkerte vej, og eneste grund til at man officielt taler om økonomisk "fremgang" skyldes i min optik at man rapporterer på baggrund af officielle tal der false, fake og (ph)fony. Officielt siger man at USAs BNP steg med 0,2% i første kvartal 2015, og hertil siger man også officielt at der var negativ prisinflation på 0,1%. USAs BNP er yderst misvisende, man medregner eksempelvis løn til offentligt ansatte 2x, den medtages i BNP når de får lønnen udbetalt og den medtages når lønnen bruges på køb af varer og tjenester. USAs BNP medtager også investeringer i eksempelvis produktudvikling eller i produktion af musik/film - også selvom produktudviklingen måske aldrig nogensinde formår at skabe et salgbart produkt/service og også selvom den pågældende musik/film flopper og ikke skaber overskud. Og her skal man huske at prisinflation i USA beregnes uden at medtage ændringer i priser på mad og energi. Og man benytter 'hedonics' i form af at udjævne prisstigninger på produkter, hvis de pludselig har flere egenskaber. Hvis eksempelvis en vaskemaskine stiger i pris, men samtidig med har 5 ekstra vaskeprogrammer, så kan det forklare dele af eller hele prisstigningen og denne udlignes/neutraliseres. Beregningen af USAs BNP er derfor kunstigt opjusteret og beregningen af prisinflationen - der bruges til at beregne BNP i reale priser i stedet for nominelle priser - er kunstigt nedjusteret. Shadowstats.com beregner prisinflationen i USA som man gjorde tilbage i 1980'erne - et langt mere ærligt og korrekt tal for prisinflation i USA - det var nemlig før man for alvor begyndte at manipulere med beregningsmetoderne. Og i henhold til deres beregninger så er prisinflationen i USA p.t. på ca. 7% og ikke -0,1%. Hvis man bruger et mere ærligt tal for BNP, så var det langt lavere end officielt rapporteret, og hvis men beregner BNP i reale priser med Shadowstat.com's tal for prisinflation, så ville USA have været i nærmest konstant recession siden 2008. Officielle tal for beskæftigelse siger at et job er et job, uanset om det er et højt betalt fuldtidsjob som ingeniør eller det er et deltidsjob som bartender. Hvis den samme person har 2 deltidsjobs, så er der officielt ikke talt om 1 job, men 2 jobs. Officielt hævder man at man kan gætte sig til antallet af nye jobs der skabes via en Death/Birth (DB) model, her går man tilbage og ser på eksempelvis april måneds jobudvikling 5-10 år tilbage og mener man kan bruge dette til at beregne jobskabelse. I henhold til DB-modellen, så har dette netto bidraget med +847.000 jobs fra maj 2014 til april 2015. Officielt hævdede man, at der i marts 2015 blev skabt 126.000 nye jobs, det har man sidenhen nedjusteret til 85.000 nye jobs. I april hævder man officielt at der er skabt 223.000 jobs - heraf er ca. 213.000 jobs tilføjet via DB-modellen. Er det på nogen måde et troværdigt tal for jobskabelse? Hvorfor går man ikke i stedet ud og spørger virksomhederne om hvor mange de har ansat? U3 arbejdsløshedstallet er på ca. 5,4%, det omfatter dog ikke langtidsledige, har man ikke været til samtale indenfor de sidste 4 uger, så tæller man ikke med i U3 tallet. U5 arbejdsløshedstallet er mere korrekt, det medtager langtidsledige og er på ca. 6,7%. En anden væsentlig faktor som nedtoner hvor høj arbejdsløsheden er i USA er at rekordmange har forladt arbejdsmarkedet p.t. er ca. 93.1 mio amerikanere (ud af en befolkningen på ca. 313 mio) udenfor arbejdsmarkedet selvom de er i den arbejdsdygtige alder. Man skal tilbage til ca. 1978 for at finde lige så høje tal, og dengang var årsagen at det først var der kvinderne for alvor begyndte at træde ind på USAs arbejdsmarked. Household Survey er et mere korrekt billede af arbejdsmarkedet, her dobbelttæller man eksempelvis ikke 2 deltidsjobs besat af den samme person. Her hævder man at der i april 2015 blev skabt ca. 185.000 nye jobs, men det er den forkerte type jobs, for der blev skabt 437.000 deltidsjobs, mens man mistede 252.000 fuldtidsstillinger. Og det er i høj grad de ældre som tager disse deltidsjobs, i alderen >55 år kom 266.000 i arbejde, mens der i aldersgruppen 25-45 år var et tab på 19,000 jobs. Der er andre negative faktorer: Bilsalget falder, og januar-april perioden 2015 har ikke været lavere siden januar-april perioden tilbage i 2009. Og det til trods for at det er meget let at låne penge til en ny bil, herunder er der nærmest ingen krav om kreditværdighed. Produktiviteten faldt i USA i 4. kvartal 2014 med -2,1%, og faldt yderligere 1. kvartal 2015 med -1,9% Den enkelte lønmodtager oplever ikke nogen nævneværdig stigning i sin løn/købekraft, men til trods for dette så steg virksomhedernes lønomkostninger i 4. kvartal 2014 med 4,2%, og i 1. kvartal 2015 med 5,0% Challenger layoffs er et tal for rapporterede forventede fyringer og den er næsten fordoblet siden sidste måned og i april 2015 er der annonceret at 61.582 jobs nedlægges. Udvalgte kilder: https://www.youtube.com/watch?v=HdFEGsNFT1A https://www.youtube.com/watch?v=EOdpUZnbrp8 http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts http://www.bls.gov/web/empsit/cesbd.htm http://www.macrotrends.net/1377/u6-unemployment-rate https://www.youtube.com/watch?v=0Xc32LW-XGA
  • GENMAB - Referat fra telekonferencen d. 12. maj 2015

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hermed referat fra telekonferencen efter fremlæggelsen af kvartalregnskabet. På konferencen deltog bla. Michael Novod fra Nordea Market samt biotek-analytiker Thomas Bowers. http://m.seekingalpha.com/article/3176766-genmabs-gnmsf-ceo-jan-van-de-winkel-on-q1-2015-results-earnings-call-transcript?auth_param=10bdf3:1al560c:2f24687c9b3e30f500c50a8f73162f10&dr=1 Tak for linket til Celsius.
  • BIOPORTO stiger kraftigt uden nyheder.

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Bioporto brød i dag op gennem kurs 2 under stor omsætning. Med slut i 2,14 blev dagens stigning 12%. Største købere var Nordnet og Nordea. Jeg kan umiddelbart ikke finde nogen specielt kursdrivende nyheder. Det skulle måske måske lige være nedenstående links fra skribenten "Doctor" (læge til daglig) fra Bioporto-chatten forleden: NGAL ved nyrecancer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25916675 Meta-analyse omkring NGAL ved kontrast induceret AKI: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25915514 Læs evt. Doctors bemærkninger til artiklerne samt til dem han har postet tidligere. http://www.proinvestor.com/chathistory/-59/bioporto
  • Handelsomkostninger 25% i Nordea ?!

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har købt en aktie via Nordea (som deres mægler har ringet ind på børsen i Sydafrika). Jeg kan nu se at de har sendt mig regningen: Kursværdi: 40.000 kr. Handelsomkostninger: (Kurtage: 1,50 %): 600 kr. Eksterne omkostninger: 10.000 kr. Afregningsbeløb: 50.600 kr. Kan det virkelig passe? Jeg er helt paf. Banken undersøger pt. sagen. Håber PI er vidende på området - jeg søger blot sjælefred God dag!
  • BAKKA med et meget stærkt kvartalsregnskab

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Sakset fra I-laks: "Bakkafrost leverer en total operasjonell EBIT på 235 millioner danske kroner for første kvartal 2015. Nyheter 12.05.2015 Av redaksjonen Dette er en økning på 27 prosent sammenlignet med Q1 2014. Resultat etter skatt i 1. kvartal 2015 var 132 millioner danske kroner, skriver færøyiske Bakkafrost i en børsmelding. Det totale slaktevolum i 1. kvartal 2015 var 9.726 tonn sløyd vekt, som er en økning på fem prosent sammenlignet med 9.269 tonn slaktet i Q1 2014. Oppdrettsegmentet leverte en operasjonell EBIT på 195 millioner danske kroner, mens foredlingsegmentet, som produserte 4.525 tonn, fikk en operasjonell EBIT på 22 millioner danske kroner. Fiskemel, -olje og fôr-segmentet leverte en operasjonell EBIT på 55 millioner danske kroner i 1. kvartal 2015. I en kommentar til resultatet sier konsernsjef Regin Jacobsen seg tilfreds med tallene. Vi er fornøyde med det gode resultatet i 1. kvartal 2015, og den positive utviklingen i alle våre tre segmenter, som alle leverte gode resultater. Bakkafrost startet å produsere fôr med renset fiskeolje, og den første oppdrettlokaliteten fikk sin ASC-sertifisering dette kvartalet. Denne utviklingen viser at Bakkafrost kontinuerlig arbeider for å forbedre sin virksomhet. Bakkafrost foretar betydelige investeringer, som også går bra. Vår nye brønnbåt «Hans á Bakka» er forventet å bli levert i juni i år, og vil være på Færøyene rundt to uker senere. Den store bygging ved Glyvrar går etter å planen, og bygningene er i ferd med å ta form. Bakkafrost satte ut 2,2 millioner smolt i 1. kvartal 2015, noe som er i tråd med selskapets utsettsplan. Fangsten av pelagisk fisk rundt Færøyene har vært god i 1. kvartal 2015. Havsbrún har kjøpt 75.000 tonn råmateriale i løpet av første tre måneder av 2015. Bakkafrost netto rentebærende gjeld ved utgangen av 1. kvartal 2015 227 millioner danske kroner. Egenkapitalandelen var 61 prosent. Laksemarkedets globale etterspørselsvekst har økt de siste årene på grunn av høy vekst i fremvoksende markeder og en stabil vekst i andre markeder. Markedsbalansen ser ut til å kreve en årlig tilbudsvekst rundt ni prosent. Den globale tilbudsveksten forventes imidlertid å være begrenset i 2015 til rundt fem prosent og bare to til fire prosent i 2016. Produksjonskapasiteten er nær full utnyttelse og videre ekspansjon krever høye investeringer, skriver Bakkafrost videre. Bakkafrost forventer å slakte 49.000-51.000 tonn sløyd vekt i 2015. Selskapets prognose for smoltutsett i 2015 er 10,4 millioner smolt. Estimater for slaktevolumer og settefiskutsett er som alltid avhengig av den biologiske situasjonen. Bakkafrosts langsiktige strategi er å selge rundt 40-50 prosent av sine slaktevolumer av laks som foredlede produkter på fastpriskontrakter. De kontraktene har varighet på seks til 12 måneder. Bakkafrost har inngått kontrakter som dekker omkring 80 prosent av foredlingskapasitetet for resten av 2015. Utsiktene for produksjon av fiskemel og fiskeolje har forbedret seg idet tilgjengelig råstoff, særlig kolmule-kvotene, for produksjon har økt. Med økte kvoter er Bakkafrost optimistisk for at råvarene som trengs til produksjon av høykvalitets laksefôr vil være tilgjengelig. Avhengig av kjøp fra eksterne kunder, er salg av fiskefôr forventet å være 83.000-87.000 tonn. Bakkafrost har varslet en investeringsplan for perioden fram til 2017. Formålet med investeringsplan er å fortsette å ha en av de mest kostnader effektive verdikjeder i oppdrettsnæringen, fortsette organisk vekst, øke fleksibiliteten og redusere den biologiske risikoen for å møte fremtidige forbrukertrender og å være mer sluttkundeorientert. De totale investeringene for perioden 2014-2017 ble anslått til å være 1.370 millioner danske kroner inkludert vedlikeholds CAPEX. Investeringer i 2015 forventes å bli 550 millioner danske kroner. Bedre markedsbalanse i verdensmarkedet for lakseprodukter og kostnadseffektiv produksjon vil trolig øke den finansielle fleksibiliteten fremover. En høy egenkapitalandel i konsernets bankfinansiering og utstedelse av obligasjoner gjør Bakkafrosts økonomiske situasjon er sterk. Dette gjør at Bakkafrost kan gjennomføre sine investeringsplaner til ytterligere fokus på å styrke konsernet, fusjoner og oppkjøp, organiske vekstmuligheter og oppfylle sin utbyttepolitikk i fremtiden". http://www.ilaks.no/tidenes-beste-forste-kvartal-for-bakkafrost/
  • Thorleif Jackson anbefaler Aveng Group - hvor købes den?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    M
    http://www.fin24.com/Company/Aveng-Ltd Denne aktie, som TJ foreslår kan ikke købes på Nordnet og den kan ikke købes via Nordea...hvor kunne man så evt. prøve at købe den?
  • En skriftlig ugevideo

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Kære medinvestorer, Det bliver desværre ikke til en markedsopdateringsvideo i denne uge (jeg glemte lige, at jeg skulle op kl. 04.00 i morgen ) Men I skal ikke snydes for mit syn på markederne, så derfor får I lige en "skriftlig video" her. Helt kort fortæller mine indikatorer og modeller en historier om en række markeder, der er meget tæt på at vende op ad. Danmark, Sverige og Tyskland burde (ifølge statistikken) bunde i denne eller næste uge. Men husk venligst at statistikken ikke altid har ret. Men det burde være lige på trapperne. Norge er lidt mere tvivlsom, da det ikke er helt 13 uger siden sidste bund og min Weekwave-indikator er stadig kraftigt faldende. Når jeg ser en række markeder, der potentielt er ved at bunde på ugegrafen, så begynder jeg at kigge efter aktier, der udviser de samme tegn (også på ugegrafen), og herefter går jeg mere ned i dybden og analyserer dagsgraferne også. Men hvis jeg skal give en lille række kandidater, der også viser begyndende bundtegn (og dog stadig er i en langsigtet optrend), så kunne det være aktier som: Alm. Brand FLS Genmab Lundbeck APM NKT Tryg William demant Zealand Pharma Som skrevet er dette kun ganske hurtige resultater. Så disse vil skulle gås gennem grundigere, lige som jeg også har en række skanninger på kortere tidsrammer og med andre parametre. Jeg er desværre ikke selv ved computeren til at handle i morgen, men tirsdag og onsdag skal jeg nok give lyd fra mig, hvis jeg går ind i noget interessant. God investeringsuge der ude til jer alle Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772
  • Københavns Lufthavne

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Er der nogen, der kan give lidt input på Københavns Lufthavne? Jeg har længe betragtet aktien som en meget solid aktie. Det tror jeg stadigvæk m.h.t. indtjening, regnskab etc. Men aktien er blevet mærkeligt svingende. I dag var den oppe med 4% og er lige nu i svagt negativt territorium. Hvad skyldes disse udsving? MVH Rodion
  • BIOTEC - Potentielle partnere vækster på sårområdet

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Der er gang i væksten hos de førende aktører inden for sårområdet. Jeg tror, at vi mange som er meget nysgerrige på hvad der sker hos Biotec Pharmacon. Især omkring det afsluttede studie på Woulgan sammen med Smith&Nephew samt på eventuelle partneraftaler. "Coloplast / Smith & Nephew leverer stærkt vækstopsving i AWC fra Aktiefokus Coloplast / Smith & Nephew leverer stærkt vækstopsving i AWC Smith & Nephew har fremlagt salgstal for første kvartal, og det bliver til et solid vækstopsving, og den underliggende salgsvækst i Advanced Wound Care (AWC) var på 9 pct. til 178 mio. dollar, og dermed har koncernen leveret en vending i markedet, hvor Smith & Nephew havde problemer i 2014. Det understøtter troen på vækstudsigterne for Coloplasts sår- og hudplejedivision. På pressekonferencen nævnes det, at Advanced Wound Cares (AWC) vækst bliver hjulpet af stærk vækst i det amerikanske salg. En del af forklaringen skyldes dog også et let sammenligningsgrundlag med lagernedbringelse i samme kvartal i fjor. Den stærke underliggende vækst hos Smith & Nephew tyder på, at dette marked har oplevet et vækstopsving i dette kvartal, men Smith & Nephew bruger dog også lejligheden til at fremhæve sine egne meritter og nævner, at den stærke underliggende vækst er hjulpet af egne salgstiltag fra den nye ledelse. Advanced Wound Care-divisionen indeholder produkter såsom produkter til behandling af akutte og kroniske sår. Her har Coloplasts sin store eksponering. De mere avancerede plastre med negativt pres ligger hos Smith & Nephew i Advanced Wound Device, hvilket er et område, hvor Coloplast er mindre eksponeret. Smith & Nephews Advanced Wound Device viste en underliggende tilbagegang på 27 pct. Smith & Nephews Advanced Wound Bioactives havde en underliggende vækst på 5 pct. Baggrund Smith & Nephew er den største i sårplejemarkedet med det bredeste produktsortiment fra almindelige tørplastre, avancerede fugtighedsplastre til negativt pres behandling. Og seneste skud på stammen, som er aktiv helende midler/stoffer. Coloplast er på vej ind i negativt pres behandling, hvilket sket ved Coloplasts distributionsaftale med amerikanske Devon Medical. Aftalen blev annonceret den 31. oktober 2013. Coloplasts sår- og hudpleje I Coloplasts seneste forskudte regnskab for første kvartal havde divisionen en organisk vækst på 4 pct. til 438 mio. kr. Det var godt 13 pct. af Coloplasts samlede omsætning".
  • Seadrill

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Seadrill er ved at etablere en form for bundformation. Et køb ned mod de ca. 91-93 den kommende uge, kan vise sig at være en god indgangskurs. Mit target vil i så fald være de ca. 137, men det kræver vi bryder den svære modstand i de ca. 110-118. Brud under de 87 vil være negativt. Morten www.facebook.com/moneymind.dk + like siden www.moneymind.dk [image: 72315_seadrill_4222.png]
  • KINA SÆNKER RENTERNE

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "China's central bank cut interest rates for the third time in six months as it ratchets up support for an economy grappling with a debt overhang and property slump. The People's Bank of China will reduce the one-year lending rate 0.25 percentage point to 5.1 percent, and cut the one-year deposit rate by the same amount to 2.25 percent, effective Monday, the central bank said on its website Sunday. In another step to free up interest rates, the central bank will also raise the limit on what banks can pay savers. Inflation remained subdued and exports and imports both slid in April -- underscoring the economy's struggle to match Premier Li Keqiang's 2015 growth target of about 7 percent. With capital flowing abroad and local governments embroiled in a complex debt cleanup, economists anticipate further easing. "The economy requires substantial stimulus to get back on its feet," said Frederic Neumann, co-head of Asian economics research in Hong Kong at HSBC Holdings Plc. "But monetary easing on its own may not do the trick: China also requires a fiscal kick to steady demand." The latest interest-rate reduction adds to China's own steps and that of at least 30 countries that have loosened monetary policy this year as lower commodity prices give room to stimulate. It also illustrates a divergence of policy direction between the world's two biggest economies, with analysts forecasting the U.S. Federal Reserve will lift borrowing costs later this year for the first time since 2006. Rates Firepower "The People's Bank has the luxury of having plenty of room to maneuver and is willing to use it," said Mark Williams, Chief Asia Economist at Capital Economics Ltd. China is accelerating reforms and seeing volatile external demand, the PBOC said in a statement accompanying the decision. The "economy faces relatively large downward pressure," the PBOC said. "The overall inflation level is low, the real interest-rate level is above the historical average, for which there was room to use the interest-rate tool." Ma Jun, chief economist with the research bureau of the PBOC, said the central bank has room to use other tools such as required deposit reserve ratio and other conventional policies. Authorities have pursued a multi-pronged easing approach this year, combining benchmark interest rate cuts with lower bank reserve ratios, liquidity injections to banks and efforts to bring down money-market rates. One area that has benefited is China's stock market, with the Shanghai Composite Index soaring since early March, before a retreat last week. "The PBOC wants to avoid exponential share price gains but wants to support growth, so easing after pull backs in the share market makes sense," said Shane Oliver chief economist at AMP Capital Investors in Sydney. "It confirms that bad news on the economy will be good news for shares via monetary easing." Structural Reforms In a monetary policy report released Friday, the PBOC said it will walk a fine line in its policy operations to avoid excessive easing as rising debt endangers the nation's economic expansion. "It is happening less as stimulus and more to offset the tightening going on via deflation in factory prices and the lowflation in consumer prices," said George Magnus, senior independent economic adviser at UBS Group AG in London. "There's more coming." One step officials have been reluctant to take is letting the yuan depreciate alongside the currencies of other emerging markets in the past year. While a cheaper exchange rate would help boost waning export competitiveness, it could also unwind long-term bets on yuan gains and spur further capital flight. Deposit Cap The PBOC raised the deposit-rate ceiling to 150 percent of the benchmark, further easing the financial repression that has seen savers effectively subsidize debt-fueled investment. "This asymmetric interest rate cut is meant to lower firms' funding costs further while leaving the deposit rate not much changed with a view to keep it attractive enough so as to avoid large deposit outflows to the stock market," Liu Li-Gang, an analyst at Australia & New Zealand Banking Group Ltd., said by e-mail. "This also shows that the PBOC intends to speed up interest rate liberalization." http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-05-10/china-cuts-interest-rates-in-stepped-up-effort-to-stem-slowdown
  • Lars Tvede - FREMTIDENS ENERGISITUATION SER LYS UD

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Lars Tvede på Facebook fredag d. 8. maj 2015 "I MIN OPTIK SER FREMTIDENS ENERGISITUATION FAKTISK LYS UD I 2009 opfandt miljøforkæmper Alex Steffen udtrykkene "bright" og "dark" økologi, som kan oversættes til den "oplyste" og "formørkede" miljøbevægelse. Han definerede den "oplyste" bevægelse således: "Oplyst økologi er en tro på, at bæredygtig innovation er den bedste vej til varig velstand, og at enhver vision om bæredygtighed, som ikke satser på mere velstand og velvære, ikke vil lykkes. Kort sagt, er det en tro på, at hvis fremtiden skal være grøn, skal den også være attraktiv. Oplyst økologi er en opfordring til at bruge innovation, design, urban revitalisering og iværksætterånd for at omdanne de systemer, der understøtter vores liv. " Og han definerede den "formørkede" miljøbevægelse på denne måde: "Formørket økologi (...) har en tendens til at understrege behovet for at trække sig tilbage fra forbrugerisme (nogle gange endda fra industrialiseringen selv), og den understreger lokale løsninger, korte forsyningskæder og direkte forbindelse til jorden. (...) Det er en vision om kollektiv handling (...) formørkede økologer har en tendens til at være dommedagsprædikanter (nogle gange slår de endda til lyd for sammenbrud) og forudsige forestående kollaps. " Ud fra denne terminologi mener jeg, at vores energimæssige fremtid faktisk bedre kan beskrives som domineret af oplyste- end formørkede sind. Her er hvorfor: Først var der TRÆ. I gamle dage fik folk energi fra afbrænding af træ og nogle gange komøg. Problemet med dette var dels, at millioner døde af lokal luftforurening (hovedsagelig indendørs røg inhalation) og dels, at de ofte ville fælde alle træer i syne, indtil de fik alvorlige skovrydning. Så kom KUL. Dette reddede faktisk en masse træer. Men kulminer havde mange uheld, og afbrænding af kul skabte massive luft udendørs luftforurening; især i Europa i den tidlige industrielle revolution (Selv i 1970'erne dræbte det stadig over 100.000 om året). OLIE BOOM. Næste evolution var olie, som var meget renere og sikrere end kul. Det gjorde nogle arabere og russere ekstremt rige. ATOMKRAFT. Dette har, ifølge WHO, statistisk været den sikreste teknologi hidtil (på trods af sine ulykker), men dets renlighed vil afhænge af, hvordan / om vi oparbejder / transmuterer affaldet. Bill Gates og andre støtter en teknologi kaldet travelling wave, som de mener kan udbytte restpotentialet i vort eksisterende affald sikkert og derved forsyne verden med energi brændstof i ca. 15.000 år. GAS / FRACKING. Så kom et boom i naturgas, især efter udviklingen af fracking, og det er meget renere og sikrere end olie. SOLAR. Men nu solenergi også størkt fremad. Først faldt priserne på solceller gennem de sidste 5 år langt, langt hurtigere end tidligere forventet. Derefter kom Tesla biler og hybridbiler såsom BMW i8, og nu har vi de utroligt seje Tesla batterier til brug i hjem og virksomheder. Nu mangler vi blot flere bygningsintegrerede solceller som erstatning for normale byggematerialer i tage, facader ovenlys og andre sol-eksponerede overflader. THORIUM, DEUTERIUM; ITIUM OG GENMANIPULATION: Det næste bliver thorioum fission, som udvikles i Indien og Kina, hvilket er langt sikrere end fission med uran og kun vil producere ca. tuisindedel så meget affald. Thorium findes overalt og vi har nok til ca. 100.000 års forbrug, og thorium til en persons livstids energiforbrug behøver ikke koste mere end ca. 15 kroner. Imidlertid begynder det også at se ud til, at kernefusion snart bryder igennem. Den nødvendige høje kompression er blevet forøget ca. 10.000 gange siden man begyndte at arbejde på det i 70erne, og den har faktisk nogenlunde fulgt Moore´s lov. Fusion kunne give os fuldstændigt sikker og ren energi 7 gange så længe, som universet har eksisteret. Og endelig vil der være 3. generations bio-brændstoffer, som lan laves med genetisk modificerer alger, der opsuger CO2 fra luften. Sammenfattende for mig ser det ud som vi nu har indledt overgangen væk fra fossile brændstoffer. Hvis verdesn energimæssige forhistorie kan tages som indikation, kan dette tage 50-60 år, således at den fossile æra vil være slut nogenlunde omkring år 2070. På dette tidspunkt vil vore energiløsninger formentlig være kombinationer af atomaffald, thorium, deuterium, tritium, solpaneler lavet hovedsagelig af silicium og cadmiumtellurid plus genetisk modificerede alger. Så den fossile æra vil have varet ca. 300 år, når den slutter. Dens samlede effekt, når alt er sagt og gjort, vil formentlig have været at forøge globale temperaturer 0,5-1,5 grader over hvad de ellers havde gjort, samtidigt med, at den har væsentligt forøget planternes væksthastighed, da planter vokser hurtigere, når der er mere CO2 i luften. Who knows; måske opnåede vi faktisk herved at udskyde den næste ellers uundgåelige istid en del? Hvad skulle verden gøre uden iværksættere og ingeniører"? http://www.theverge.com/.../852.../elon-musk-tesla-battery-feels https://www.facebook.com/lars.tvede.18/posts/892367464169656?pnref=story
  • lInkt til tV2 news

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hej Helge - hvof finder jeg linkt til tv2 news fra idag på proinvestors. kan ikkese link der hvor det burde væee.
  • TA af EUR/USD, Olie & DAX

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det her er min første analyse på et makroplan, og jeg er derfor ikke 100% sikker i deres indbyrdes korrelation. Men jeg tror, at dagens stigning i aktiemarkederne i Europa kun er kortsigtet. Dette indlæg er inspireret af et kommentar af Hans Henrik, som fornylig skrev at: "... ECB's pengetrykkeri skal nok "klare ærterne". Men som det ses i artiklen her, så lader det til at markederne har andre planer, og renterne (især de lange) er nu kraftigt på vej op". EUR/USD er begyndt at vise Bullish Tendenser. Den har igennem længere tid været i en nedadgående kanal, som den for nylig brød ud af. Et brud af kanal betyder, som regel, enten en stejlere tendens, eller et skift i trend - en såkaldt overanstrengelse! Derefter er den begyndt at vise højere bunde og toppe. Den har bevæget sig ind igen i den tidligere kanal og efterfølgende ramt toppen af kanalen. Det betyder, at den skal nedad og formodentlig ned og ramme støtte niveauet ved 50% Fibonacci. Her har vi ligeledes støtte fra den nyetableret røde kanal. Samtidig vil MA (50) & (100) befinde sig i dette niveau. Herefter har jeg et Target ved Pingvinen, som er et Fibonacci level og toppen af kanalen. En faldende Euro er fordelagtigt for de europæiske aktier, og derfor vil en stigning her formodentlig medføre et faldt i aktierne. (Billede 1) Hvis vi kigger på olien, har den ligeledes været nedadgående igennem længere tid. Her har den brudt ud og har efterfølgende bevæget sig sidelæns i den orange "Trading Range". Herefter har den etableret en opadgående trendkanal. Pt. ligger den i toppen af kanalen, og jeg forventer, at vi skal ned og teste bunden af kanalen ved 50% Fibonacci. Her ligger ligeledes MA (50) & (100) og lurer! Hvis vi tager RSI-indikatoren i brug, kan vi se, at den har etableret en kanal i stil med grafen. Her forventer jeg ligeledes, at vi skal ned og teste bunden af kanalen, som kommer til udtryk ved pilene. Mit Target (Pingvin) er ved toppen af kanal ved 50% fibonacci. En faldende olie har vist sig fordelagtig for de ikke-olie-relateret europæiske aktier, og derfor vil en stigning i olien formodentlig medføre et faldt i disse aktier. (Billede 2) Hvis vi til sidst tager et kig på DAX. Så tror jeg, at vi har nået en midlertidig bund. Det skyldes, at de tidligere fald, som de røde linjer viser, alle har samme længde. Dvs. at hvis vi duplikerer tidligere faldlængde og sætter den ind i det nuværende fald, så er der uniform aktivitet. Derudover er der støtte fra den større Bullish trend linje og MA (100), som ligger tæt ved. DAX er steget i dag til 38% Fibonacci, og jeg forventer et midlertidigt lille fald tilbage til 50% Fibonacci, før vi fortsætter op igen. Dette stemmer overens med den faldende tendens i RSI, som nærmere sig et koncentreret lille område, som jeg forventer at den bryder igennem. Grunden til at faldet er meget kortsigtet på DAX, skyldes at, EUR/USD og olien begge skal en smule ned. Pingvinen er kun det foreløbige første target. (Billede 3) Min konklusion ud fra overstående analyser er, at der gunstige vilkår for aktierne i den kommende tid, grundet forventet fald i EUR/USD og olien. Dette er dog kun kortsigtet, da jeg tror at EUR/USD og olien er i starten af en Bullish Trend. Den underliggende variable er ECB's pengetrykkeri, som kan holde hånden under markedet, selvom at Teknisk Analyse peger den anden vej! [image: 72307_EUR_USD.png] [image: 72307_DAX.png] [image: 72307_Crude_Oil.png]
  • Fremragende af BIOGAIA

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    BioGaia: BioGaia AB Delårsredogörelse 1 januari - 31 mars 2015 08:00 Kommentar från vd: Första kvartalet ökade försäljningen med 49 % (37 % rensat för valutaeffekter). Kvartalets siffor är naturligtvis tillfredställande, men rullande 12 ger en mycket bättre bild. Även där kan vi visa en imponerande tillväxttakt, 23 % för försäljningen och 19 % för rörelseresultatet, båda dessa siffor är justerade för valutaeffekter. Bakom de fina resultaten ligger framgångar på alla väsentliga marknader förutom i det krigsdrabbade Ukraina. Det är främst våra barnprodukter som ökar men även våra produkter inom Vuxenhälsa visar nu tillväxt efter några mindre bra kvartal, säger Peter Rothschild, vd BioGaia AB. Perioden 1 januari - 31 mars 2015 Omsättningen uppgick till 138,8 (93,2) miljoner kronor, en ökning med 45,6 miljoner kronor (49 %) (rensat för valutaeffekter 37 %). I omsättningen på 188,6 miljoner kronor föregående år ingick också licensintäkt på 95,4 miljoner kronor från Nestl vilken var att betrakta som en engångsintäkt. Omsättning avseende affärsområdet Barnhälsa uppgick till 112,9 (76,7) miljoner kronor, en ökning med 36,2 miljoner kronor (47 %) (rensat för valutaeffekter 34 %). Omsättning avseende affärsområdet Vuxenhälsa uppgick till 19,8 (15,0) miljoner kronor, en ökning med 4,8 miljoner kronor (32%) (rensat för valutaeffekter 20 %). Rörelseresultatet uppgick till 52,6 (28,4) miljoner kronor, en ökning med 24,2 miljoner kronor (85 %) (rensat för valuta- effekter 54 %). Rensat för kostnader i dotterbolaget IBT uppgick rörelseresultatet till 56,3 miljoner kronor. Vinst efter skatt uppgick till 43,2 (22,6) miljoner kronor, en ökning med 20,6 miljoner kronor (91 %). Vinst per aktie uppgick till 2,50 (1,32) kronor. Kassaflödet uppgick till 37,8 (108,4) miljoner kronor. Likvida medel uppgick per 31 mars 2015 till 250,0 (342,7) miljoner kronor. Föreslagen utdelning till den kommande årsstämman uppgår till 86,4 miljoner kronor. Viktiga händelser under första kvartalet 2015 Avtal avseende försäljning av droppar i Vietnam. Nestl lanserar ny produkt med BioGaias probiotika. BioGaias dotterbolag IBT får klassificering som särläkemedel i Europa och startar studie redan 2015 Studie publicerad som visar att Lactobacillus reuteri Prodentis effektiv för patienter med tandimplantat. Avtal avseende försäljning av munhälsotabletter i Mexiko. Viktiga händelser efter första kvartalets utgång 2015 Kinesisk studie som visar effekten av BioGaias droppar mot kolik publicerad. Exklusive licensintäkt från Nestl. Inklusive licensintäkt från Nestl uppgick omsättningen under första kvartalet 2014 till 188,6 miljoner kronor, omsättning avseende affärsområdet Barnhälsa till 172,1 miljoner kronor, rörelseresultatet till 123,8 miljoner kronor, vinst efter skatt till 97,0 miljoner kronor och vinst per aktie till 5,63 kronor. Telefonkonferens: Välkommen att delta i telefonkonferens angående delårsrapporten som kommer att hållas idag kl 9:30 av vd Peter Rothschild. För att delta i konferensen ring 08- 566 42 666. BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 7 maj, 2015 kl 08.00. BioGaia AB Box 3242 103 64 STOCKHOLM Besöksadress: Kungsbroplan 3A, Stockholm Telefon: 08 555 293 00, Org. nr 556380-8723 www.biogaia.se För vidare information: Peter Rothschild vd, BioGaia AB, tel 08-555 293 00 Margareta Hagman vice vd, BioGaia AB, tel 08-555 293 00 BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se http://news.cision.com/se/biogaia/r/biogaia-ab-delarsredogorelse-1-januari---31-mars-2015,c9770409 http://mb.cision.com/Main/3271/9770409/377004.pdf
  • Er det tid til gas aktier?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    ..egentligt ikke, med mindre virksomheden hedder "MagneGas" (MNGA). MagneGas har fået et nyt patent godkendt på en helt ny type gas. Denne gas har store fremtidudsigter, da den er langt mere effektiv end traditionelle gastyper, og langt mindre farlig. Ordrerne er nu begyndt at vælte ind, og da MKT cap er ret billig (usd 39 Mill.) så spår jeg er stort potentiale i aktiekursen i takt med at ordrerne vælter ind. Jeg har købt på kurs 1, men husk den er voilatil, så nøjes med et frimærke, eller think big. http://seekingalpha.com/arti.../2765185-the-plasma-of-magnegas