Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• GES' Q3 - det gode spørgsmål

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    doodhaD
    Jeg tillader mig at oprette en ny GES-tråd. Den gamle er efterhånden blevet uoverskuelig lang, og er desuden røget over på side 18. Greentech's Q3-regnskab bliver trukket ned af miljø-delen - ellers var det såmænd OK. Som bestyrelsesformand, Peter Høstgaard-Jensen, siger: "Greentech has delivered a stable performance over the period despite weak wind conditions in Italy and Spain. Without the Environment business, the net result would have been EUR 1.4M and the cash flow generation would have been EUR 3.7M." http://greentech.dk/wp-content/uploads/2015/11/Interim_Report_Q3_2015_11_11_15_UK.pdf Så er det jo naturligt at stille spørgsmålet: Hvad er der galt i miljø-delen? Men det får vi ikke noget svar på - og så må vi jo til at nærlæse og tænke os om... Efter at have gjort det, kommer jeg frem til, at der formentlig er tale om en posteringfejl: Miljø-delen har posteret udgifter som omkostninger på driftsregnskabet - selvom de rettelig burde være posteret som investeringer. BEGRUNDELSE FOR DENNE ANTAGELSE: På side 17 rapporteres fordelt på segmenter. Her fremgår det vedr. miljø: EBITDA er i dette års Q3 -2,11 mio. € - mod sidste års -0,718 mio. €. Et fald på knap 1,392 mio. €. Man kan desuden forvisse sig om, at det er helt usædvanligt dårligt i dette års Q3 ved at sammenligne med tidligere år. Aktiver er opgjort til 8,022 mio. € i dette års Q3 mod sidste års 7,21 mio. € - aktiverne er således steget med 812.000 €. Gælden er opgjort til 2,438 mio. € i dette års Q3 mod sidste års 2,698 mio. € - gælden er således faldet med 260.000 €. Altså stigende aktiver, faldende gæld - og kraftigt faldende EBITDA. Det får mig til at tænke på nævnte posteringfejl: Miljø-delen har posteret udgifter som omkostninger på driftsregnskabet - selvom de rettelig burde være posteret som investeringer. Samtidig er det kendt, at miljø-delen er ved at etablere et vandrensningsanlæg i Serbien. Det kunne være investeringer i denne forbindelse som fejlagtigt er posteret som omkostninger på drifts-regnskabet. Det nævnes i kvartalsregnskabet, at de ikke har haft deres revisor til at gennemgå det. Det burde de nok have haft... Det skal nok blive rettet til årsregnskabet - for her skal den slags være i orden. Men det er irriterende, at sådan en fejl (som jeg formoder, det er) også giver et fejlagtig kvartalsberetning: Det går antagelig lidt bedre eller mindre dårligt, end det som rapporteres. Særligt i den nuværende turn-aruond proces er det irriterende, at sådan en fejl skal spolere billedet. Det er desuden irriterende, fordi de forskellige markedsdeltagere endnu engang stilles ulige: De store professionelle skal såmænd nok kunne gennemskue det - hvorimod den almindelige private investor næppe kan forventes at kunne det. Jeg tror, denne uges rystetur skal ses i dette lys: Det sker m.h.p. at ryste "weak hands" af. Trøsten er, at den slags ofte er forspillet til, at der købes op. POLEN For lige at give en update: I den sidste tråd henviste jeg til to artikler som mente, at der ville blive et rush om at få stillet vindmøller op inden årsskiftet. Det er nu klart, at det bliver der ikke. Jeg kan heller ikke se idéen i det - for den nuværende afregning er en del lavere, end hvad man kan forvente i det fremtidige system. Den første auktion bliver afholdt i slutningen af april 2016. I oktober i år har der været afholdt en simuleret auktion. Dermed har alle aktører - herunder GES - et godt billede af, hvad de kan forvente. Og dermed et godt billede af, hvordan økonomien bliver for de polske parker 15 år frem i tiden. I præsentationen i forbindelse med Q3 skriver Greentech stadig, at det er 42MW de har i den korte portefølje - dvs. Ustka-projektet på 30 MW og Parnowo-projektet på 12,5 MW. Men ved google-søgninger støder man lige så ofte på Smolecin- og Puck-projekterne på hhv. 67 MW og 12 MW. Jeg tror, de byder ind med alle fire projekter til auktionen. Men det behøves de ikke melde ud til os endnu. Der er langt til slutningen af april - og forinden skal der både fremlægges årsregnskab og der skal være GF, hvor det kan meddeles.
  • GENMAB - Aktuelle "must see" videoer om Daratumumab

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Kræftlæge: Det har været once-in-a-lifetime at udvikle Daratumumab": http://play.borsen.dk/social/564c3b95725ed7540a0c77d8 "Sådan fungerer Genmabs kræftmiddel Dratumumab": http://play.borsen.dk/social/564c3bd7725ed7540a0c77ea "En glad patient efter behandling med Daratumumab": http://play.borsen.dk/social/564c4746725ed7540a0c782f
  • BAKKAFROST - Mulig ændring af lakseskatten.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    «Regjeringen på Færøyene (Landstyret) foreslo i går en ny oppdrettkonsesjonskatt på ytterligere 4,5% (0,5% i dag) på inntekter som kommer direkte fra lakseoppdrett. Dette er fortsatt bare et forslag, og det er høyst usikkert om den nye skatten er gått gjennom, men det potensielt kan ha en betydelig innvirkning på Bakkafrosts inntjening». http://www.ilaks.no/kan-ha-en-betydelig-innvirkning-pa-bakkafrosts-inntjening/ Ovenstående ændrer ikke ved mit langsigtede positive syn på selskabet. Jeg benytter derfor faldet i i aktiekursen til at supplere. Disclaimer: Jeg har aktier i Bakkafrost.
  • Genmab Kurs

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Jeg ved virkelig ikke hvad folk herinde havde forestillet sig at aktien skulle stige. Jeg startede mit sidste Genmab eventyr i starten af i år og har tjent 61 pct. - det er jeg rigtig godt tilfreds med. Alle havde jo ingen tvivl om, at DARA ville blive godkendt, så det var jo indregnet i kursen, som jo er steget støt den sidste tid. Jeg synes også man skal tænke på, at udover, at investorerne er blevet tilgodeset, så er det jo fantastisk for patienterne, at man har et så godt cancerprodukt. sÅ må man se stort på, at de måske kun er til EN Audi. Hvis jeg skal være helt ærlig, så er de spekulationer, jeg har læst herinde ret langt ude af proportioner på nuværende tidspunkt. Skal vi ikke prøve, at holde benene på jorden og glæde os over en fantastisk succes og en forhåbentlig fantastisk fremtid for såvel patienter, Genmab og investorer. Tillykke til Genmab og alle I optismistiske investorer her på Proinvestor
  • Genmab: Godkendelse af Daratumumab åbner milliardmarked.

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Genmab/Sydbank: Godkendelse af kræftmiddel åbner milliardmarked 07:08 Med godkendelsen af kræftmidlet Darzalex i USA står Genmab og partneren Janssen Biotech på spring til en stor lægemiddelsucces og et kommende milliardsalg. Det vurderer Sydbank, der ligesom en lang stribe analytikere, havde forudset godkendelsen af Darzalex til behandling af knoglemarvskræft, men ikke desto mindre venter en positiv kursreaktion på aktiemarkedet. Vi ser særdeles positivt på godkendelsen, selv om godkendelsen i høj grad var ventet som følge af stærke studiedata. Godkendelsen trækker en del usikkerhed ud af aktien, konstaterer senioranalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen over for Ritzau Finans. Han venter, at Genmab-aktien vil stige omkring 5 pct. fra åbningen. Mandag steg Genmab 1,3 pct. til 744 kr. og satte dermed rekord. Janssens ejer, den amerikanske medicinalgigant Johnson & Johnson, står nu klar til at lancere Darzalex inden for de kommende to uger. Det vil ifølge amerikanske medier ske til en listepris på 5850 dollar (40.950 kr.) per behandling. Så for de patienter, der responderer på kræftmidlet, vil de 23 anbefalede behandlinger over et år koste 134.550 dollar (941.850 kr.). Tallet er dog opgjort før eventuelle rabatter, som sygekasserne forhandler hjem. Med hensyn til prisen, så noterer jeg mig, at det er billigere end Revlimid og ikke mindst Pomalyst og Kyprolis, så Darzalex ser også konkurrencedygtig ud på prisen, siger Søren Løntoft Hansen med henvisning til en række andre midler mod knoglemarvskræft. Aktien i Johnson & Johnson steg mandag med 1,3 pct. efter godkendelsen. Det amerikanske selskab har dog i forvejen et milliardsalg, så et ekstra lægemiddel betyder ikke lige så meget, som for Genmab. Godkendelsen udløser en milepælsbetaling til Genmab på 45 mio. dollar, eller ca. 315 mio. kr. Genmab opjusterer samtidig forventningerne til 2015 med 300 mio. kr. til en omsætning på 1025-1100 mio. kr. mod tidligere 725-800 mio. kr. Driftsresultatet ventes at lande i intervallet 625-700 mio. kr. mod tidligere 325-400 mio. kr., mens kassebeholdningen ved udgangen af året fortsat ventes at være på 3000-3100 mio. kr. Det skyldes, at Genmab venter at modtage selve betalingen kort efter årsskiftet. Genmab vil desuden modtage royalties af det samlede salg, som ventes at være i milliardklassen. Vi ser et topsalgspotentiale alene inden for knoglemarvskræft på godt 3,8 mia. dollar (26,6 mia. kr.), konstaterer Søren Løntoft Hansen". /ritzau/FINANS
  • Risikomåling entreprenør

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hej. Jeg skriver afhandling om en dansk entreprenør. Ved måling af risikoen ved selskabet kontra (C20-Cap) markedet, har jeg forsøgt brug af beta - men opnår en værdi på ca. 0,2. Dette er ikke videre i tråd med risikoen, som jeg har fastlagt i strategiske analyser.. Har I idéer til, hvordan risikoen alternativt kan måles?
  • DAX Analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Efter forespørgsel på en analyse af det tyske DAX indeks har jeg her lavet en lille kort analysevideo. Følg med i videoen her, hvis du vil høre mit syn på det overordnede marked på uge, dags og time basis. https://www.youtube.com/watch?v=s1olXxJiOcw God trading til alle! Med venlig hilsen Anders Egsvang Rasmussen Egsvang Trading
  • genmab - FDA approves Darzalex (Daratumumab) for patients

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Selskabsmeddelelse DARZALEX (daratumumab) opnår godkendelse fra de amerikanske sundhedsmyndigheder til behandling af patienter, som har fået adskillige tidligere behandlinger, eller som har dobbelt-refraktær myelomatose Det første monoklonale antistof, der godkendes til behandling af myelomatose Forventningerne til årets resultat opjusteres for at tage højde for en milestonebetaling på USD 45 mio.
  • Undersøgelse vedr. interne kontroller

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg håber at det er i orden at jeg lægger dette op! Til de personer som foretager private investeringer, og som i den forbindelse - i større eller mindre grad - anvender regnskabsoplysninger hertil. Jeg er i gang med at skrive min bachelor, jeg læser Pba i Finans. Min opgave omhandler interne kontroller i virksomhederne. I forbindelse med min opgave, har jeg valgt at lave en spørgeskemaundersøgelse. De data jeg opnår herfra, vil jeg anvende til statistisk analyse. Jeg har brug for svar fra forskellige grupper af personer, som på den ene eller anden måde anvender regnskabsinformationer. Dette kan være i forbindelse med studie, arbejde eller private investeringer. Jeg håber derfor meget på, at i vil være behjælpelige med at svare på min undersøgelse. Selve undersøgelsen foregår ved at i går ind på nedenstående link, her vil der være en række spørgsmål som skal besvares ved at afsætte krydser. Selve undersøgelsen tager 5-10 min., og alle svar er naturligvis 100% anonyme. På forhånd tak for hjælpen! https://docs.google.com/forms/d/1X_Y4tLnC16h0vu8wnjC66-1l-8WnYZWcckKeSUK37UA/viewform?usp=send_form
  • Analysevideo d. 15. november

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det er igen blevet tid til en ny analysevideo. I den her video vil jeg gå igennem nogle af de aktier vi tidligere har haft fokus på samt et par helt nye på listen. Videoen går over: IC Group Zealand Pharma BioPorto cBrain Exiqon ChemoMetec SAS God fornøjelse! www.egsvang-trading.dk https://www.youtube.com/watch?v=SA8ENPG7ZnE
  • Langt om længe en ny markedsvideo

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så kom der endelig en ny markedsvideo her fra. Jeg er generelt negativ på markedet over de kommende uger. Kig med i videoen her for at få min begrundelse. https://www.youtube.com/watch?v=2o2ZQTm8Cdg&feature=youtu.be Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/Markettimerdk-165400380191772/
  • Vestas annoncering

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vestas har annonceret produktforbedringer: https://www.vestas.com/en/media/news#!151113_nr_uk_vws Er der nogen fx. TROLDMANDEN der kan kaste lys over hvad denne annoncering indebærer for fremtiden. Jeg er mange gange gjort bekendt med at Vestas har for lille rotor i nogle af deres produkter, men alt dette teknik er for mig som at høre kvinder snakke om kniplinger.Jeg har stor interesse i teknik, men det er squ da blevet så svært at holde sig up to date i alle dicipliner. God weekend til alle.
  • USD

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hej alle sammen USA vil formenligt starte deres rentehævninger til dec. Oveni, vil ECB evt. øge deres pengepolitik og endda måske sænke renten i samme måned. Begge ting skubber til en svagere euro og dermed en stigende USD. Dollar ligger i forvejen i en klar optrend og vores minimumsmål er 8 kr. og hvem kan udelukke endnu højere niveauer?. Det vil gavne danske eksport og specielt der hvor mit hjerte ligger, DANSK LANDBRUG. https://www.youtube.com/watch?v=5T7kiUElzEY&feature=youtu.be MVH Rødekro
  • INVISIO

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Jeg har haft øje på INVISIO den sidste måneds tid og jeg må sige den har været inde i en god periode (+30%) Sidste meddeles var en ny aftale med det australsk militær. Er der nogen herinde som deler samme "begejstring" ? Disclaimer: Jeg har endnu ikke selv aktier i INVISIO
  • Wilhelmsen - katten er lukket ud af sækken

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har skrevet en post om Wilhelm Wilhelmsen oven på regnskabet og giganthensættelsen i dag. Bottomline: selskabet er et enormt value bet på trods af hensættelserne. Nu er katten lukket ud af sækken, og spørgsmålet er om investorernes angst for uvished fordufter hermed. https://hammerinvesting.wordpress.com/2015/11/11/the-cat-is-out-of-the-bag-part-1-wilhelmsen/
  • Spændende regnskaber, hvem bør vi holde øje med?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Som det fremgår af overskriften, hvilke selskaber tør I at smide penge efter inden regnskabet?
  • Bavarian Nordic: Ny præsentation

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Absolut læseværdig opdateret præsentation af virksomheden, produkterne og fremtiden. 54 sider spækket med information. http://www.bavarian-nordic.com/media/197916/151109-presentation-en.pdf
  • Q&A Genmab Q3 rapport

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Vi har idag (11 Nov.) afholdt Q&A med Genmabs CEO Jan van de Winkel her på ProInvestor. Selve chat sessionen kan læses i vedhæftede PDF. 73601_qa_genmab_2015_11_11.pdf
  • Precise Biometrics slaktas fullständigt i morgondagens DI.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Herregud! Imorgon publicerar Sveriges överlägset största affärstidning Dagens Industri en analys av Precise Biometrics med en riktkurs på 1 kr !!!! jag gissar att kursen faller ca 35-50% imorgon Här är en del av artikeln. Undrar om denna artikel i morgondagens Di kommer påverka imorgon. Riktkurs 1 kr Efter 15 år på börsen med förluster på 700 miljoner kronor har Precise Biometrics fått ett efterlängtat genombrott och bolaget kommer att vända till vinst när rapporten för tredje kvartalet presenteras på tisdag. Men när allt äntligen pekar i rätt riktning börjar mardrömmen för biometribolaget. Plan 2015. Det var vad dåvarande vd:n Thomas Marschall kallade målsättningen han presenterade i årsredovisningen för fem år sedan. 2015 skulle Lundabolaget ta steget in på Stockholmsbörsens lista för medelstora bolag. Det skulle kräva ett börsvärde på 1,5 miljarder kronor, mer än fem gånger det dåvarande värdet. Utmanande men fullt möjligt, konstaterade vd:n. FAKTA DI:S RÅD ¿ Rekommendation: Sälj ¿ Risk: Hög Tre plus: ¿ Ledande teknologi. ¿ Goda förutsättningar för tillväxt för fingersensorer. ¿ Har vänt förlust till vinst. Tre minus: ¿ Extrem värdering. ¿ Tuffare konkurrens väntar. ¿ Oinspirerande ägarlista. Planen gick inte i lås och Thomas Marschall lämnade för ett par år sedan och ersattes med Håkan Persson. Bolaget tillhör fortfarande Stockholmsbörsens småbolagslista, men börsvärdet har efter det senaste årets rally lyft Precise Biometrics långt över kvalgränsen till midcap-listan. Målsättningen från 2010 sätter fingret på något viktigt. Ett förhoppningsbolags överlevnad står och faller med ledningens förmåga att sälja aktier, inte med förmågan att sälja bolagets produkter och tjänster. De senaste tio åren har bolaget omsatt knappt 400 miljoner kronor, medan närmare 1 halv miljard kronor har tagits in i nyemissioner. 15 år efter börsintroduktionen befinner sig Precise Biometrics i förhoppningsbolagens skärseld, där vinsterna ska börja levereras. Med kvartalsrapporten som presenteras på tisdag tar bolaget ett viktigt steg mot att kunna visa på ett positivt p/e-tal. Kvartalsvinsten väntas landa på 3 Mkr, efter förluster på 17 Mkr under första halvåret. Men det är en stor värderingskostym som ska fyllas. Efter att handeln i biometriaktier utvecklats till en svensk nationalsport har sektorn löpt amok på Stockholmsbörsen. I skuggan av sektorkollegan Fingerprint Cards är Precise Biometrics börsens största vinnare efter en uppgång med 600 procent sedan årsskiftet. Det gör att p/e-talet räknat på Di:s prognos för nästa års vinst är astronomiska 140. Den främsta tillgången i Precise Biometrics är algoritmen bolaget säljer till fingeravläsarbolag, vilket i praktiken betyder att licensintäkterna nästan uteslutande kommer från Göteborgsbaserade Fingerprint Cards. Mjukvaran från Lund integreras i fingerläsarna från Göteborg, som sitter i snart sagt all världens biometriladdade mobiltelefoner som inte heter Apple eller Samsung. Precis när det har lossnat för fingersensorindustrin på ett storslaget sätt börjar mardrömmen för Precise Biometrics. Redan för en dryg månad sedan kom ett första tecken på att Precise Biometrics algoritm börjar förlora relevans. Det var när LG valde en algoritm från ett asiatiskt bolag till lanseringen av sin nya mobiltelefon V10. Fingerprint Cards har i nuläget 30 personer som dedikerat jobbar med algoritmutveckling. Det ska ställas i relation till att det totalt jobbar 22 personer på hela Precise Biometrics. I samband med Fingerprints rapport i torsdags förklarade vd:n Jörgen Lantto att bolaget har kommit så pass långt att det i dag finns mobiltelefoner på marknaden med Fingerprints egenutvecklade algoritm. Precise Biometrics håller med andra ord på att bli utdesignade från de fingeravtrycksläsare som helt dominerar marknaden. Det kan bli dödsstöten för bolaget. Det är inte direkt lugnande att bara en person i ledningsgruppen äger aktier i bolaget ¿ även om vd:n sitter på teckningsoptioner. Samtidigt är ägarlistan allt annat än imponerande med Avanza och Nordnet i topp. För personer som tycker att värderingen har fladdrat i väg i Fingerprint Cards kan det vara läge för ett ögonöppnande förtydligande. Om Precise Biometrics hade värderats i linje med Fingerprint hade bolagets börsvärde legat kring 350 Mkr, vilket motsvarar en kurs på 1 krona per aktie. Det ska jämföras med dagens kurs på 7 kronor. I år har Precise Biometrics varit ett derivat på dumhet, men på börsen finns det ett bäst-före-datum på dumhet. Det är dock omöjligt att svara på exakt när det faller ut. Aktien har med all rätt redan backat en del efter Fingerprints illavarslande besked vid rapporten i torsdags, men på ett års sikt finns det alltjämt förutsättningar för ett ras på mellan 70 till 90 procent. Di sätter riktkursen till 1 krona per aktie. Ett tips från Phil Collins Sälj alla era NEXT-aktier omgående. Mina källor säger att DI kommer göra en analys av NEXT inom några dagar och den sågningen kan ni ju räkna ut själva. Ta tipset från Phil Collins och sälj. Efter att DI totalsågat NEXT värdering kommer den gå ner till 80 kr.
  • Pandora Q3 conf call

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg har gennem flere år følt mig som Jeppe i baronens seng, fordi mine klart største positioner har været i 1) Genmab og 2) Pandora. Ved Pandora Q2 conf call var jeg ikke imponeret over Anders Colding (som jeg ellers ser som bundsolid), men han virkede da kyst og usikker, og var undvigende eller usikker i sine svar. Derfor var det så glædeligt at høre ham i dag på Q3 conf call. Han udstråler nu at han er 110% on og fuldt ud forstår forretningen, og er begyndt at sætte sit præg på strategi og eksekvering. Det undrer mig at så få interesserer sig for og debatterer Pandora - en aktie der har været på en næsten ufattelig rejse og som i dag rundede en markedscap på 100 mia DKK! Jeg har solgt min position ned til 50% over det seneste år, og havde egentlig tænkt mig at gå længere ned. Men jeg tror jeg vil beholde min nuværende position en tid endnu. Jeg har hvertfald fået fornyet tro på at der er meget mere vækstpotentiale i Pandora, og at de - ikke mindst - har fået en CEO der fuldt ud forstår hvad der skal til for at bygge et globalt brand. mvh Sibelius