Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Shortpositioner DK ultimo juli 2018

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    https://ugebrev.dk/flashnews/investering/shortpositioner-oeges-i-vestas-reduceres-i-bava-alk-og-genmab/
  • Laksektoren - Oversigt på aktieudbytter

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    https://investorkilden.com/2018/07/19/de-beste-utbytteaksjene-i-sjomatsektoren/
  • Daratumumab is one of the most promising new therapies

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Daratumumab is one of the most promising new therapies in multiple myeloma (MM)". http://www.oncologytube.com/.../revolutionizing-mm-t.../10004677
  • Risk Intelligence

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Et par stykker som overvejer at tegne aktien hos Risk Intelligence? Hvorfor? Hvorfor ikke? Kan personligt ikke selv helt finde ud af om jeg skal hoppe med på vognen. Jeg tænker at i en verden med terror og massere af kriminalitet, kommer sikkerheds branchen ikke til at mangle noget lige forløbigt. Og kunstig intellignes bliver der mere og mere af. Og de to ting i en kombination kan vel ikke være helt dårligt. Firmaet er jo heller ikke helt nystartet og de ser ud til at vide hvad det er de har med at gøre. Ud over at lytte med i millionærklubben den 17,/7, synes jeg ikke at hører nok om det og kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad andre egentlig går og tænker.
  • Træ og skov

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Hej, Ny her på siden og også helt ny når det kommer til aktier. Jeg har for nyeligt byttet karriervej og skal nu til at omskole mig inde for skov og træbranchen her i Sverige hvor jeg bor, hvilket gør at jeg har fået en del interesse i, at vide mere om hvordan man bliver skarp når det kommer til handel og prissætning af træ. Har indtil videre kunne læse mig frem til at det er en soft commodity i kategori med kakao, kaffe o.l. Men synes godt nok det lidt svært at finde gode ressourcer til hvordan man kommer igang med at blive skarp til at forstå hvordan mekanismerne bagom handel med træ (lumber) fungerer og hvilke signaler man skal holde øje med (vejrrapporter, guldpriser, oliepriser etc). Er der nogen i dette fine forum som har lidt tips til hvordan man kommer i gang?
  • Norske pengemaskiner

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Proinvestors Analyseteam har skrevet en analyse på norske selskaber. Dansk Aktionær Forening har gjort artiklen tilgængelig for alle frem til d. 13. juli. https://www.shareholders.dk/investorviden/103503/norske-pengemaskiner-og-andet-godt
  • Ørsted

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Simpelt spørgsmål, er det dumt at smide penge i Ørsted? Min tanker bag spørgsmålet ligger i den store omtale bag det lange Bullmarked og at Ørsted har haft en flot og ikke mindst hurtig stigning på det sidste.
  • Beregne kurs ud fra nøgletal (

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hej Er der nogen der kan hjælpe med en formel til hvordan man beregner en kurs ud fra kurs/indre værdi? Eksemplet er illustreret i det vedhæftede billede. Mit spørgsmål går på hvordan de 131 er beregnet? [image: 76090_Skaermbillede_2018_05_17_kl._11.46.05.png]
  • Grøn handler - hvordan får jeg foden indenfor?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hej Alle. Jeg har et stykke tid luret på dette forum og har fundet det ganske informerende. Jeg starter en ny tråd da jeg ikke vil hijacke http://www.proinvestor.com/?p=debat_1&postid=76102&thread=50&start=, så tilgiv mig hvis denne er lidt lignende. Admin, hvis den er for lignende må du gerne slette denne tråd. Jeg har on-off prøvet at sætte mig lidt ind i aktier / værdipapirer og er nu ved at være der økonomisk hvor jeg ikke er studerende længere, men har råd til at investere i noget. Min økonomi er stabil og jeg er villig til at prøve mig med 50.000 i første omgang, jeg har altså pengene og de er ikke lånte. Mit mål er at se en form for afkast over de næste måske tre-fem år, og om muligt geninvestere et eventuelt overskud så mine penge investeret i aktier/værdipapirer løbende vokser. Jeg vil med andre ord ikke være en "day trader", men forsøger at være tålmodig og høj-risiko er noget jeg helst undgå, men jeg forstår selvfølgelig at al handel er med en risiko for at tabe sine penge. Jeg interesserer mig desuden for tekniske analyser og synes det er en spændende del af aktier, så jeg håber måske også at kunne få et par tips til det. I stedet for at forlænge den beskrivende væg af tekst tænker jeg at jeg vil liste mine spørgsmål i stedet: 1: Er aktier overhovedet det rigtige for mig? Hvad med obligationer eller råstoffer? 2: Jeg har hørt at f.eks. firmaerne på den tyske DAX-liste er et godt sted at starte eller spredte aktier på OMX20. Er det "rigtigt"? 3: Er det dumt at handle igennem min bank? Jeg kunne læse mig til (jeg tror det var et sted på dette forum) at f.eks. Nordnet bedst kan betale sig hvis man handler ikke-europæiske aktier 4: Hvilken slags afkast kan man se med de 50.000 investeret? Jeg ved det afhænger af aktierne, men snakker vi håndører eller er der en reel chance for at der f.eks. over en 5-års periode kommer noget mere som jeg kan geninvestere? 5: Har i nogen tips til tekniske analyser? 6: Hvordan handler i? Nordnets platform, banken, etc? På forhånd mange tak for jeres ekspertise og et godt forum. Mvh, rayman61
  • Hvor bredt skal jeg gå?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej folkens, Jeg står pt med en mindre konto med godt og vel 25.000 kr. på, hvor mine tanker ligger i at investerer dem i forskellige aktier. Jeg har blot nogle enkelte spørgsmål angående brancher, tiden og firmaer som jeg håber i kan være lidt lettere behjælpelig med! Først og fremmest snakker alle om en mulig krise fremadrettet, er det noget jeg skal frygte? skal jeg købe aktier nu, eller skal jeg vente? Ligeledes har jeg vedhæftet et billede af aktier jeg har i tankerne om at købe. Spørgsmålet er blot: Er der nogle af de aktier jeg skal være mere interreseret i end andre, som jeg pt kigger på? (efter jeres mening selvfølgelig) og er der nogle firmaer jeg skal tilføje og følge lidt selv der ellers? Er der brancher jeg særligt skal købe indenfor (eller nogle i mener jeg skulle kigge nærmere på?) Hvor mange penge brude jeg smide i de forskellige kategorier samt antal aktier jeg muligvis "mindst" skal købe for at det giver mening at have dem? Hvor bredt brude jeg sprede mig med et så lille beløb? Planen er ikke at være passiv investor og vente 10 år med at have et udbytte men ej heller at være daytrader, da jeg stadig er for grøn til dette :)) Jeg beklager virkelig de mange rookie spørgsmål og hvis jeg allerede spørger om ting jeg har kunnet finde herinde eller på åbenlyse internetsider beklager jeg mange gange. Håber i alle har en forsat god aften/nat/dag, afhængigt af hvornår i ser tråden! [image: 76102_Skaermbillede_2018_06_17_kl._21.17.51.png]
  • Mærsk analyse

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hejsa, Jeg er så grøn som man nu kan blive på området af teknisk analyse, men jeg har forsøgt at give et bud på Mærsk og ville høre jeres mening. Er det hen i vejret eller egentlig et godt bud? ud fra billedet mener jeg jo at man burde gå ind nu og sælge når vi rammer lige omkring de 10.000 igen. Alt kritik bliver taget med kyshånd [image: 76099_chart_2.png]
  • Aflæsning af Nøgletal, en hurtig introduktion?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej, jeg har før investeret i andre markeder, hvor jeg ikke har erfaring med aflæsning af nøgletal, kan i hurtigt nævne hvilke tal i kigger på ved ny årsrapport? eller evt. et link til en guide til aflæsning af årsrapport/nøgletal eller andre vigtige succes kriterier for en virksomhed?
  • New Wave Group

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    omardjurhuusO
    New Wave Group Svensk Midcap virksomhed som muligvis er værd at se på. Teknisk ser aktien godt ud: Strukturen ser ud til at danne enten et Running Flat Mønster eller et Expanding Flat Mønster, men kan også lave 1-2-3-4-5 fra bund. Fundamentalt ser det også fint ud: Virksomheden virker til at have en god og klar strategi. Virksomheden er i vækst. P/E Ratio 10,1 P/B Ratio 1,1 Note: Dette er ikke en anbefaling til køb eller salg, da jeg ikke har kvalifikationer til at rådgive om finansielle forhold. Denne analyse er blot min egen personlige vurdering af aktien. Har du spørgsmål, feedback, så kan du finde mig.. ️ https://www.facebook.com/groups/ElliottWaveGruppen/ [image: 76091_New_Wave_Group_Analyse_12345.png] [image: 76091_New_Wave_Gruop_Analyse.png]
  • Teva

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    omardjurhuusO
    En prognose ud fra Elliott Wave teorien [image: 76089_Teva_Analyse1.png]
  • Kloge råd til ny invester søges

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg har for nyligt oprettet mig på Nordnet, med intention om at benytte mig af deres månedsopsparing. Jeg er studerende og har i den forbindelse benyttet mig af muligheden for SU-lån, som jeg har lagt til siden indtil jeg skal bruge dem. Jeg har lånt ca. 44.000 ialt. Grunden til at jeg vil begynde at investere er at få forrentet mit SU-lån bedst muligt. Da jeg er helt grøn på dette område, vil jeg gerne høre hvad i synes om min plan og om der er noget jeg har overset/misforstået eller lign. Min investeringshorisont er ca. 5-7 år. Dette er minimum antal år, inden at jeg skal ud og bruge penge på større ting som ny lejlighed eller måske en bil. Min økonomi løber fint rundt med SU og studiejob. Jeg har ca. 1.000 kr. i overskud hver måned + min egen opsparing på ca. 18.000 kroner. Spørgsmålet er så hvordan jeg skal forvalte mit SU-lån. Jeg har en favorabel studiekonto i min bank, hvor jeg får 5% i rente på de første 25.000 kr. Så er der ca. 19.000 tilbage (44.000-25.000). Min umiddelbare plan for disse er at putte 6.000 kroner i månedsopsparingen over 3 måneder (2.000+2.000+2.000) og derefter løbende indbetale 500 kroner hver måned. Jeg er ikke gået i dybden med de forskellige muligheder i månedsbanken, men ønsker at have en diversificeret portefølje af passive indeksfonde, obligationer og lign. - Jeg er inspireret af Ray Dalio's "All weather portfolio". Foruden månedsopsparingen er jeg opmærksom på muligheden for en aktiesparekonto med de dertilhørende skattefordele, som jeg tænker at drage nytte af fra den 1. januar 2019. Med en løbende indbetaling på månedsopsparingen på 500 kroner indtil 2019 har jeg i alt (6.000kr.+6 måneder X 500 kr.) 10.000 kroner tilbage, som jeg kan smide ind på aktiesparekontoen og måske investere i nogle ETF'er, hvis skatten for disse ellers er blevet sidestillet med danske investeringsforeninger. Beklager længden af mit indlæg, men som nybegynder er det vigtigt for mig at være helt klar over hvad jeg gør. Er jeg på rette spor, eller er det helt ved siden af? Måske er det for meget også at tænke skatteoptimering, når man investerer for et forholdsvis beskedent beløb. Hvad er jeres holdning til min strategi? Er det et forkert tidspunkt at gå på markedet med en mulig recession inden for en årrække? Jeg har ingen forventninger om at kunne time markedet og vil ikke spekulere i udsving i markedet. Alligevel tænker jeg at det måske ville være bedre at vente. Hørte i øvrigt for nyligt i millionærklubben at de kommende måneder historisk set er lavsæson for aktier Er spændt på at høre fra jer! Mvh.
  • TA af Tesla

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle...Her med min syn på Tesla aktie...Jeg har ikke Tesla aktie,men kunne godt tænke/overveje,at shorte Tesla ved kurs tæt på 310$ med stoploss et par procenter over eller shorte ved lukke kurs under 300$ med stoploss lidt over 300$...Der er ialt 4 analyser baseret på trendkanal og fibonacci niveauer... [image: 76085_Tesla_fibonacci__ret.png] [image: 76085_Tesla_stoette__modstand.png] [image: 76085_Tesla_fibo_extention_2.png] [image: 76085_Tesla_fibo_extention.png]
  • Porteføljer, frimærker, boblere og sektorfokus

85
    0 Votes
    85 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    På opfordring følger hermed det aktuelle indhold i mine porteføljer i familien, pensioner og egne firmaer samt firmaer, som jeg har ejerandele i. De fleste har jeg løbende omtalt på Proinvestor, radio, TV, foredrag samt i aktiegrupper på Facebook: Større beholdninger: Novo, Biogaia, Genmab, Bavarian, Zealand Pharma, Schouw & Co. A/S Fingerprint, Precise Biometric, Idex, Bakkafrost, Advance Gas Holding Flex LNG Scartec Solar Hexagon Composites "Frimærker" og "boblere": Aurora LPG Holding Avocet Mining BioPorto A/S Biotec Pharmacon Cheniere Energy, Inc. DNO Dorian LPG Ltd. Exiqon A/S Forward Pharma A/S Frontline Golar LNG Hugo Games Höegh LNG Holdings Kongsberg Automotive Marine Harvest Medical Prognosis Institute NEXT Biometrics Group Oncology venture Panoro Energy Prosafe ProstaLund AB Protector Forsikring Questerre Energy Corporation RTX A/S Seadrill Stolt-Nielse Tomra Systems TORM A/S A XXL Aktuelt sektorfokus: Medicin/biotek Biometri Laks LPG/LNG Sol Tank Med venlig hilsen Helge Larsen
  • Flot kvartal for Intel

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Både omsætning og EPS er høje for q1. Deres forventninger til resten af året er fine. Nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2014q1 12,8 38 2014q2 13,8 55 2014q3 14,6 66 2014q4 14,7 74 2015q1 12.8 41 2015q2 13.2 55 2015q3 14,5 64 2015q4 14,9 74 2016q1 13.7 42 2016q2 13.5 27 2016q3 15,8 69 2016q4 16,4 73 2017q1 14,8 61 2017q2 14,8 58 2017q3 16,1 94 2017q4 17,1 -15 (108) 2018q1 16.1 93 Bemærk, at q4 EPS var påvirket af ekstraordinær skattebetaling på 5,4 mia USD. Q4 EPS ville have været cirka 123 cent bedre uden skattereformen. Men de penge får vi igen - rigeligt.
  • AQR shorts i Genmab

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Et lille og måske forsimplet forsøg på at bruge AQR's oplysninger om shorts i Genmab til at beregne middel salgspris. Feedback er velkommen. Man kan evt selv prøve at beregne [image: 76066_aqrshorts10032018.png]
  • Dara salgstal 2018

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    V
    En lineær ekstrapolation af daras salgstal + et bud på en eksponentiel udvikling af salgstallene som rammer avg. Genmab guidance for 2018. [image: 76077_Genmab_2018.JPG]